GEEN KOOPAVOND Met naamsverandering breder publiek trekken Aansluiting bij keten niettemin eigen baas "AQUA-RETTE" Famile Parent wint actie Kien Mode Kerstman gul in Middelburg 'Zonder een goeie kastelein ben je natuurlijk nergens' EEN GOED 1990 MEER MINDERSTANDER DAN BOER ELKE DAG GEOPEND VAN MA. OCHTEND T/M ZA. MID. KROMME WEELE 19 MIDDELBURG TEL. 01180-12886 DE TINWINKEL IN VLISSINGEN WORDT KADOTHEEK MAUAARS IJZERHANDEL NU VAKMAN-FILIAAL STOMERIJ PAUL KRUGERSTRAAT 146 - 148 TELEFOON 01184 - 19165 een prettige jaarwisseling en Wij zijn gesloten t/m dinsdag 2 januari JUBILEUMJAAR VOOR AMATEUR BlUART CLUB VLISSINGEN Prijs creatief ondernemerschap op nieuwjaarsreceptie Recordverkoop decern berzegels geschiedenis DE FAAM DE VLISSINGER Woensdag 27 december 1989 Kaasmaker groot tegen Kwekkeboom: wil en dank De Tinwinkel aan de Walstraat in Vlissingen heeft een andere naam gekregen en dat is niet voor niks. Met de bedoeling een breder publiek te trekken werd de zaak uitgebreid met een afdeling voor kleine cadeautjes en bijzon der verpakkingsmateriaal. Voor taan heet de winkel van Wil Bosschaart dan ook de Ka- dotheek. „Een winkel van kleine present jes, kaarsen, servetten en derge lijke hadden we nog niet in onze straat", zegt Wil Bosschaart, die na een langdurige ziekte nu weer vol energie haar zaak drijft. „Mijn tinspulletjes trokken een speciaal publiek en die houd ik ook in de winkel, maar daarnaast heb ik het assortiment verbreed door originele kleine geschenken met daarbij mooi pakpapier, doosjes en tassen om het in te doen. Bo vendien kreeg ik voor Vlissingen de alleen-verkoop van Marjolijn Bastin verzorgingsartikelen, zoals zeep, bodylotion en dergelijke", vertelt de eigenaresse, die samen met haar moeder mevrouw M. Schram de winkel drijft. Wie op zoek is naar de nu zo be kende bloemetjes-potpourri, die werd uitgeroepen als cadeau van het jaar, heeft in de Kadotheek ook volop keus uit allerlei geurige bloemenmengsels. Het leek Jan en Jannie Kwekke boom uit Sint Laurens een puik idee. Naast het boeren een kaasmakerijtje op poten zetten. Pa lekker op z'n gemakkie kaas maken en moe op een luie stoel in de tuin, zalig genietend van het zonnetje zo af en toe een kaasje aan een passant verko pen. Het liep allemaal iets an ders dan de Kwekkebomen zich hadden gedacht. In plaats van 'zo af en toe een kaasje' werd het 50.000 kilo kaas per jaar, een handvol eerste prijzen op kaaskeuringen en in plaats van boer veranderde Kwekkeboom stilletjesaan in een -zoals hij het zelf naar gemakshalve omschrijft- middenstander. Zij het met een gemengd boeren- hart dan. FOTO EDUARD ENGEL een kaaskarn van 1500 liter. "Met de hand gemaakt", ver duidelijkt Kwekkeboom. "En dat betekent dus dat hij ruikt naar 1 600 liter". In totaal produceert Kwekke boom nu 50.000 kilo kaas per jaar. De melk komt van zijn ei gen 85 melkkoeien die 600.000 liter melk leveren. Van die 600.000 liter gaat overigens nog 100.000 liter naar de melk fabriek. Ook de 19 hectare grond die kwekkeboom had is uitgebreid tot 30 hectare wei land 30 hectare bouwgrond en moest de kaasmaker voor dien kaas bijkopen om zijn klan ten te kunnen bedienen, nu is er een konstante voorraad van 13.000 kilo. "Ik mag niet klagen", zegt Kwekkeboom. "Het is eigenlijk een beetje uit de hand gelopen en achteraf bekeken was het ook helemaal de bedoeling niet geweest om zo 'groot te groei en'. We wilden gewoon ons personeel aan het werk houden en een beetje rendabeler gaan werken. Nu zie je wat er van komt". Over het personeel heeft hij trouwens een en al lof. Zes vrouwen die op parttimebasis werken en zelf hun werktijden onderling regelen en een 'halve man'. Plus natuurlijk die ene kracht, Willem Wondergem, die inmiddels zijn 12,5 jarig jubi leum bij Kwekkeboom achter de rug heeft. Jan Kwekkeboom be moeit zich ook absoluut niet met de verkoop. "Da's een zaak van de vrouw. Ik maak de kaas. Dat is al meer dan genoeg". Naast de bekende kaassoorten maakt Kwekkeboom ook een dikke twaalf kruidenkazen, de zachte kaas en kaas volgens de normen van het Moerman- dieet. Daarnaast natuurlijk nog de 'echte' boter en eveneens "We waren toen gewoon naïef en hadden geen flauw benul hoe het zich allemaal zou ont wikkelen", relativeert Kwekke boom. "We zijn geen mensen van dingen groots aanpakken. Dat ligt ons nu eenmaal niet. Hou de zaken simpel. Maar ja, het is een beetje uit de hand gelopen". De aanzet tot een kaasmakerij kwam bij Kwekkeboom opbor relen zo rond 1980. Het ge mengd bedrijf leende zich nu niet direkt om er met recht de vruchten van te plukken. "Dat ligt voornamelijk aan de grond", legt Kwekkeboom uit. "Walcheren is net als een soep bord. De randen zijn goed te be werken, want die bestaan voor namelijk uit kreek ruggen. Het diepe gedeelte is zware poelgrond. Ik weet het nog goed toen we zo rond 1 962 begonnen. Zes koeien. We ver bouwden boerenkool, winter bloemkool en selderij. Alles ge beurde met de hand. Drie ge wassen in twee jaar voor de vruchtwisseling. Op den duur stapten we over op voorname- De familie Parent uit Vlissingen heeft de actie 'voor een koopje op vakantie' van Kien Mode ge wonnen. De familie mag een reis naar de Europese hoofdstad Brussel maken. Bedrijfsleider J. van Herwijnen reikte de prijs on langs uit. Bij de actie kregen de klanten van Kien Mode bij de kassa een Jan en Jannie Kwekkeboom. lijk veehouderij. De stallen wer den verbouwd en met 70 melk koeien zat de zaak tot de nok toe vol. Maar om kort te gaan: ik had ook nog eens vier doch ters en die wilden studeren. Plus een achteruitlopende ak kerbouw, plus een toenemende mechanisatie, plus het diepe dal waarin de veehouders zaten en personeel dat ik zou moeten ontslaan wilde ik rendabeler draaien. Ik had natuurlijk ook nog wel de koeien kunnen ver kopen en andere manieren kun nen bedenken maar dat is alle maal niet gebeurd. Personeel op straat? Als 't even kon niet. Dus vandaar dat idee om maar kaas te maken. Ter wille van de ren tabiliteit zoals dat tegenwoor dig zo mooi heet". reislabel als ze voor f 50,- of meer hadden ingekocht. Met die reislabel kon de consument mee dingen naar verschillende reis doelen. Parijs, Brussel, Rome en een week bungalowpark waren de prijzen. Kien Mode is onderdeel van Cón- fedex bv, een dochter van Ven- dex International nv. Kwekkeboom begon 'klein' om zo min mogelijk risico te lopen. Hij ging eens te biecht bij de di verse voorlichters, gaf zijn ogen goed de kost bij een kaasmake rij in Zuid-Holland en huurde zijn spulletjes. Een kaaskarn van vierhonderd liter. "Of het me al lemaal zou lukken, daar had ik geen flauw idee van. De econo mische voorlichter zei dat het een prima zaak was, en een an der zei weer dat het niets was voor Walcheren. Dat laatste hadden ze natuurlijk nooit moe ten zeggen, want als er iemand zegt dat het niet gaat ben ik de eerste om het direkt toch te doen omdat ik er zelf achter wil komen". Hoe het kaasmaken in zijn werk ging wist Kwekke boom overigens óók niet hele maal precies, maar een stevig handboek en een cursus later liep het op rolletjes. "Taaie kost met al die bacteriën", om schrijft hij de cursus. De kaasmakerij bleek een goede keuze te zijn geweest. In plaats van af en toe een kaasje verko pen ging er per week 200 kilo over de toonbank en voorraad houden was er niet bij. "Dat kon ook niet. Ze kochten de kaas onder m'n vingers van daan. De oude kaas moest ik zelf kopen". De volgende tobbe (gekocht) was goed voor 700 li ter en een kaasproduktie van 70 kilo per dag bleek binnen de kortste keren ook alweer te klein. Nu bezit Kwekkeboom vernieuwde zaak heropend. Het is de tweede op Walcheren. Al bijna 28 jaar staan de gebroe ders Maljaars in hun winkel van ijzerwaren en gereedschappen, die zij van hun vader overnamen. En hoewel zij daar ieder schroefje en moertje wisten te vinden, be tekende de herinrichting van de zaak volgens de nieuwe Vakman- style een enorme verbetering voor baas en klant. „Alles ligt nu goed voor de pak en overzichte lijk uitgestald, terwijl wij vroeger in doosjes achter de toonbank moesten grabbelen", vertelt Piet Maljaars. „Het verkoopgedeelte is tweemaal zo groot geworden, de electra liggen mooi gesorteerd en ook de verven zijn overzichte lijk tegen de wand opgestapeld. Het mooie is dat je veel hulp krijgt van de organisatie, maar toch eigen baas blijft in het sa menstellen van het assortiment. Wij verkopen wat wij zelf willen en dat zijn vooral gereedschap pen, ook voor de tuin en heel veel soorten verf". 'echte' karnemelk. 'Gekarnde melk, meneer. Dat is pas karne melk en niet het spui dat van de fabrieken komt". Het succes dat de Walcherse kaasmaker behaald heeft is als het aan hem ligt tenminste de doodnor maalste zaak van de wereld. "Luisteren naar je klanten en stomweg het beste produkt wil len maken. Wat dat betreft ben ik ook wel tevreden met de prij zen die ik op de kaaskeuringen heb gewonnen. Kijk, een klant zal wel zeggen dat die en die kaas lekker smaakt maar ik hoor het toch liever van mijn vak broeders. En het zijn ook die simpele dingen hè. Gewoon wat blokjes kaas op de toon bank leggen en laat de klanten en kinderen maar snoepen. Niet alleen gezond, maar ze proeven óók nog eens. En vaak leidt dat weer tot kopen. Bij een hoop kaaswinkels moeten ze eerst vragen of ze mógen proeven: dat werpt een drempel op". Het kaasmakersvak heeft ook zijn keerzijdes en dat zijn de tal loze controles. De warenwet, de kaascontrole (overigens op vrijwillige basis) en de AID. Ver der nog controle op de naleving van de Sociale Verzekerings wetten. "Het is nodig, maar echt vrolijk word ik er niet van", verzucht Kwekkeboom. "Ik voel me dan ook steeds meer middenstander dan boer". En dan, grinnikend: "Dat komt er nou van als je personeel aan het werk wilt houden en op zoek gaat naar rentabiliteit". Dat was genieten. Stond daar ineens pardoes de kerstman voor de neus van volwassenen en kinderen. En....de geachte kerstman had ook nog een verrassing bij zich. Dat alles speelde zich afgelopen don derdag af in Middelburg. De winkeliers in de winkelstraten Se- geersstraat, Lange Delft en Burgpromenade hadden de kerstman voorzien van de cadeautjes. 'De Vakman' zit nu ook in Oost- Souburg. Piet en Niek Maljaars van de gelijknamige ijzerhandel aan de Kasteelstraat sloten zich met hun zaak aan bij de franchise-organisatie van De Vakman, die verspreid over Ne derland 103 winkels heeft opge zet. Zowel bij de inkoop, de reclamevoering alsook bij de in deling van de winkels wordt van eenzelfde concept uitgegaan. Na een grondige verbouwing werd dinsdag 19 december de geheel De gebroeders Maljaars in de nieuwe verf hoek van hun zaak Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Kamer van Koophan del op maandag 8 januari, wordt ook weer de 'prijs voor creatief ondernemerschap 1990 uitgereikt. Dat gebeurt in de Schouwburg in Middel burg, aanvang 17 uur. De nieuwjaarsreceptie van de Ka mer van Koophandel en Fa brieken voor Midden- en Noord-Zeeland is - aldus de aankondiging - een uitsteken de gelegenheid om in een in- formale sfeer goede wensen met elkaar uit te wisselen. De verkoop van voordelige de- cemberzegels is een succes. Hoewel er op deze zegels in actu aliteitenrubrieken op de tv kritiek werd gespuit, was er half decem ber al zes procent meer verkocht dan vorig jaar op dezelfde dag. In 1988 werden 150 miljoen de- cemberzegels verkocht. Ook op het gebied van 'open en- veloppes meet de PTT een voor uitgang; in vergelijking met vorig jaar is sprake van vijf procent toename De verzending van kerst- en nieuwjaarskaarten zon der enveleoppe daalde met vijf procent. Verder verheugt de PTT zich over de toename van het ge bruik van de postcode Vorig jaar schreef 85 procent van de ver zenders de postcode voor de plaatsnaam, dit jaar drie procent meer. Dankzij het gebruik van de postcode kan de poststroom sneller worden verwerkt dan voorgaande jaren, meldt PTT Post, die er nog aan toevoegt dat de invloed van de koeriers diensten op de bestelling zeer ge ring is. Voor de biljartvereniging ABC uit Vlissingen wordt 1990 een jubileumjaar. Vanaf janua ri organiseert het bestuur een toernooi, dat het hele jaar doorloopt en waaraan vijftien clubs mee gaan doen. Hoe wel daarbij ook buiten Zee land gespeeld gaat worden en er zelfs een uitnodiging uit Texel op de bestuurstafel ligt, zien de zestien leden van één van de oudste biljartverenigin gen van Zeeland elkaar het liefst op de vaste donderdag avond in de 'Kanovijver'. De gezelligheid komt nog steeds op de eerste plaats bij de vol gend jaar zestigjarige club. Tijdens de verschillende oprich tingsvergaderingen in december 1930 werd het al in het notulen boek opgeschreven: de kelen moesten regelmatig nat worden gehouden. En al wilde men wel een professor aantrekken om het spelpeil omhoog te krikken, toen die na een paar maanden te duur bleek en ook de penningmeester te weinig achter het innen van de contributie aanzat, werd de leer meester weer aan de kant gezet. Voor dat geld werd liever een ei gen biljart gekocht. Voorzitter Kees Verhoeff en pen ningmeester Willem Scharloo kunnen sappig vertellen over die begintijd, want alles staat opge tekend in een beduimeld schrift. „De gezelligheid is altijd het be- Leden van de zestigjarige biljartclub. langrijkste geweest en daarom was het goed dat de club na al lerlei omzwervingen uiteindelijk in 1937 een vast café vond, Scal- dis op de Nieuwendijk. Er zijn meestal zo rond de zestien leden geweest, maar na de oorlog wa ren daar nog maar vijf van over. Nu hebben wij er één vrouw bij, het lukte tot nu toe niet er meer bij te krijgen. Ook jongeren staan niet te dringen, want die zien ons toch als een clubje van oude mensen en dat klopt want de ge middelde leeftijd is vijftig", stelt Verhoeff, die al tien jaar de voor zittershamer hanteert. De vaste kern van de club komt iedere donderdag in de Kanovij ver bij elkaar. Vijf jaar geleden werd deze horecagelegenhei het stamcafé van de biljarters. Voor sommigen betekent dat al veertig jaar het vaste avondje uit, zoals voor Louis Damen, die het langst lid is van ABC. „Er wordt dan een biljartje gelegd in een onderlinge competitie en een lekker glaasje gedronken", vertelt Willem Scharloo. „Daar naast speelt de club ook zes maal per seizoen elders, vaak in de dorpen op Walcheren, waar om een wisselbeker gestreden wordt", vult Verhoeff hem aan. „Eén keer per jaar gaan we met de bus naar Bergen op Zoom, waarmee we al vijf jaar een uit wisseling hebben. En dan gaat de kastelein van de Kanovijver, Peter Bootsgezel, ook altijd mee. Want die hoort er echt bij. Zonder een goeie kastelein ben je ner gens met je club. Met hem en zijn vrouw Diny hebben wij het ge weldig goed getroffen. Je moet geen kroegbaas hebben die te genwerkt. Peter zegt vaak ge noeg, Kees, wanneer organiseer je weer eens wat en dan hebben we met elkaar een feestavondje met een lekker hapje of een bar becue, want dat is net zo belang rijk als het biljarten".

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1989 | | pagina 9