Q
k
AUTO abc
NU KNALLEND EINDEJAARS
VOORDEEL BIJ AANKOOP VAN
OCCASION* 2 JAAR GARANTIE
KNAL
VOORDEEL
Samen op weg
naar een veilig
1990
4
<p
Bij aankoop van een occasion onder
13.500.- ook extra eindejaarsvoordeel.
Financiering tegen zeer
gunstige tarieven.
Direct beschikbaar en
ook zonder aanbetaling.
Alle occasions vanaf 7.500.-
of de helft van de nieuwwaarde
genieten Bovaggaranfie.
Vele merken aanwezig ook diesels,
automaten, stationwagens.
AUTO RAMA
WALCHEREN
OCCASIONCENTRUM CEVAAL
AUTOBEDRIJF
CEVAAL
Mistlampen
Veiligheidsgrens
Bowden
Uw autospeciaalzaak
TEL. 01180-13915/13031
SSS BOVAG GARAGE ALEXANDER S
Motorcraft
«Ég»
Autobedrijf Joosse
TISSINK BANDEN BV
Bij aankoop van occasions van 13.500.- of meer.
DOE UW
VOORDEEL
NOG IN HET
OUDE JAAR
Nieuwe Toyota Celica:
compact en sportief
1
De naam Celica deed bij Toyota al in 1970 zijn
intrede. Hetzelfde model kwam een jaar later
in Europa op de markt. Je kunt dit model het
best omschrijven als een sportieve gezinscou
pé. Vanwege zijn betaalbare prijzen, was de
Celica haast de enige in zijn klasse. In 1977,
1981 en 1985 verschenen de opeenvolgende
generaties. Vorige week reden we echter met
nummer 5, een Celica die duidelijk sportiever
is dan zijn voorgangers, maar nog steeds zijn
traditie van gunstig geprijsde coupé voortzet.
Op de IAA in Frankfurt waren de eerste exem
plaren van de nieuwe Celica al te zien. De
frontpartij vertoont nog duidelijk overeen
komsten met zijn voorganger. Door het kleine
achterzijruitje en de bolle derde deur doet de
Celica ook enigszins denken aan de oude Ma-
tra Djet, waarvan we in Zuid Frankrijk nog een
enkel exemplaar tegenkwamen.
Alles wat we tot de carrosserie mogen reke
nen, zoals bumpers, spiegels en spoilers is in
dezelfde kleur gespoten. Vooral in 't rood ziet
de nieuwe Celica er lekker aggressief uit. Al
hoewel de door ons gereden types allemaal
waren voorzien van een spoiler op de achter
steven, zal dit kleinood niet standaard op de
Nederlandse versies te vinden zijn, met uit
zondering van het topmodel.
Aan de bovenkant van het programma vinden
we de 2.0 GT-i 16 Turbo 4WD. Deze auto on
derscheidt zich duidelijk van de 2.0 en 1.6
door zijn motorkap met extra inlaatsleuven,
De tweede dag echter nam dit enthousiasme
zienderogen toe, toe we achter het stuur van
de GT-i 2.0 plaatsnamen. Deze auto heeft de
zelfde 2 liter motor echter zonder turbo. Zo
doende wordt er een vermogen van 115 kW
geleverd, overigens alleen aan de voorwielen.
De cock-pit is vrijwel identiek. Zowel de stoe
len als het dashboard zien er sportief en ver
zorgd uit. De tijd van slordige
instrumentenpanelen is ook bij Japanse auto's
voorbij. De stoelen hebben een fantasievolle
vormgeving en zitten ook bij het 'snelle werk'
erg fijn. De ruimte op de achterbank valt niet
eens tegen. De auto ziet er uit als een 2i2,
maar er kunnen best twee volwassenen ach
terin plaatsnemen.
een gewijzigde voorbumper met mistlampen,
stootstrips in de carrosseriekleur en andere
lichtmetalen wielen met 215/50 VR banden.
Maar het grootste onderscheid zit uiteraard
onderhuids. Voorin ligt de 2 liter 3S-GTE
turbo-motor met uiteraard vier kleppen per cy
linder. Deze krachtbron levert 150 kW bij
6000 tr/min. Nieuw is een turbo met twee in
laten, die het prestatieniveau en de acceleratie
vanuit lage toerentallen sterk verbeterd. Voor
de aandrijving wordt gebruik gemaakt van
een nieuw Torque Sensing (Torsen) sperdiffe-
rentieel op de achteras en natuurlijk de voor
wielaandrijving. Het Torsen differentieel is
effectiever dan een visco- of meerplatenkop-
peling. Bovendien heeft de Celica 4WD een
tussendifferentieel met automatische visco-
koppeling.
Wat prestaties betreft mag je natuurlijk het
een en ander van deze auto verwachten. Op
papier wordt een top van 230 km/u opgege
ven en een acceleratie van 0 tot 100 in 6,9
seconden. Bij het intrappen van het gaspe
daal, schiet de auto er inderdaad tussenuit. Je
verwacht alleen veel meer power, zeker van
wege de turbo. Ook het schakelen verliep bij
de turbo niet probleemloos, bij het niet hele
maal zorgvuldig intrappen van de koppeling,
was direkt tandengeknars te horen. Het is nu
eenmaal een feit dat de bediening van de ver
snellingsbak met bowden-kabels niet zo direkt
is als een starre overbrenging. Helaas liet de
eerste route het niet toe om even voluit te
gaan, maar de eerste kennismaking met de
Celica maakte mij niet razend enthousiast.
De 2 liter heeft een top van 220 km/u en trekt
binnen 8,4 seconden vanuit stilstand naar
100 km/u. Een flink bochtig trajekt van zo'n
50 kilometer lang, bewees de werkelijke kwa
liteiten van deze Celica. In ieder geval ben ik
er nu helemaal van overtuigd, dat voor spor
tief rijden helemaal geen achterwielaandrij
ving nodig is. De Celica laat zich gemakkelijk
in een bocht zetten, waarbij de veiligheids-
grens erg ver ligt. Het is alleen belangrijk dat
de motor flink op toeren gehouden wordt. Op
vallend is dat het comfort op een meer dan
aanvaardbaar niveau blijft tijdens dit 'gekken
werk'. De kennismaking met de voorwielaan
drijver was een groot genoegen, oftewel
lekker een paar uur spelen, wat af en toe licht
signalen van het tegemoetkomende verkeer
opwekte De Celica heeft zodoende niet alleen
een sportieve uitstraling, maar sportieve ka
rakteristieken op het gebied van wegligging,
besturing en tractie. Het spreekt voor zich dat
zowel de 2.0 GT-i als de 4WD standaard met
ABS worden geleverd.
Toyota brengt echter van de Celica, net als
voorheen, een zogenaamd instapmodel. Het
gaat hierbij om de 1.6 ST-i, die eerst als drie-
deurs Liftback, maar later ook als tweedeurs
coupé wordt geleverd. De auto heeft een 1.6
liter 16-kleppenmotor met 77 kW en zodoen
de een top van 195 km/u. Natuurlijk is de uit
rusting wat 'kaler'. Desalniettemin heeft de
basisuitvoering al twee elektrisch verstelbare
buitenspiegels, getint glas, een verstelbaar
stuur, toerenteller en een in twee delen neer-
klapbare achterbank. Helaas hebben we tij
dens de introductie geen kennis kunnen
maken met de 1.6.
De levering start eind januari in ons land. De
1.6 ST-i gaat f.39.995,/ kosten, terwijl voor de
2.0 GT-i f.59.145,/ betaald moet worden. De
4WD tenslotte gaat f.91.995,/ kosten.
Jongeren rijden sneller dan ze kunnen.
ZE WANEN ZICH EXPERT. MAAR ZUN BEGINNELINGEN
Jonge automobilisten
vaker brokkenmakers
Automobilisten tussen de achttien en vieren
twintig jaar zijn de grootste brokkenmakers.
De SWOV (Stichting Wetenschappelijk On
derzoek Verkeersveiligheid) stelt vast dat die
groep vaker bij een verkeersongeval is betrok
ken dan andere leeftijdsgroepen. De SWOV
bedacht ook een aantal ideeën om een oplos
sing aan te reiken. Een rijverbod in weekeind-
nachten, een alcoholverbod en een hogere
aanvangsleeftijd zijn voorstellen van de
SWOV. Ook zou een stageperiode alleszins re
delijk zijn. Een periode tussen onervaren en
expert worden, verwoordt het onder
zoeksteam. Het onderzoek werd in 1985 af
gerond. Latere gegevens zijn niet gebruikt.
Er zijn steeds meer jongeren die een rijbewijs
halen. Het aantal jongeren dat examen doet
neemt evenwel af, aldus de onderzoekers. Als
gevolg van de afname van de bevolkingsom
vang in deze groep neemt het percentage jon
ge verkeersdeelnemers ook af. Dit zou dan ten
gunste van de verkeersveiligheid zijn. Ook het
voertuigbezit onder jongeren is sterk afgeno
men.
Volgens het SWOV-onderzoek voldoen jonge
automobilisten aanvankelijk niet aan de hoge
eisen die worden gesteld aan automobilisten.
Ze hebben enige tijd nodig om op het juiste ni
veau te komen. Hebben ze het niveau een
maal bereikt dan ontstaat een situatie van
zelfoverschatting. „Bewust worden risico's
genomen, met alle gevolgen van dien". Daar
bij zijn het vooral de jonge heren die brokken
maken. Vrouwen nemen minder risico's. Ze
worden het vaakst veroordeeld, meldt het on
derzoek.
Het probleem - zo stellen de onderzoekers
vast - is dat er niet zo één twee drie oplossin
gen zijn aan te dragen. Het is een kwestie van
ervaring en die doe je alleen op door te rijden.
„En dat gebrek aan ervaring vraagt juist om
een aangepaste rijstijl. Jongeren vertonen
echter eerder een ongewenst rijdgedrag zoals
hoge snelheden tijdens nachtelijke ritten". De
natuurlijke terughoudendheid wordt ook nau
welijks bij jongeren aangetroffen. Terwijl ze
nauwelijks ervaring hebben, wanen ze zich
experts.
'n Goe
Want wij ronden het autojaar af in een
feestelijke showroom vol voordeel!
Kom nü naar onze showroom en u raakt gega
randeerd m een feestelijke stemming En dat
heeft mets met de mooie versiering te maken,
maar alles met het enorme aantal speciale de-
cember-aanbiedingen waarmee wij 1989 uit
luiden' Met al het nieuws van Volkswagen en
Audi maken wi| van december de voordeligste
automaand Daarbij profiteert u met alleen van
onze vele feestelijke actie-aanbiedingen, maar
ook uw huidige auto tuigen we op met 'n prach
tige inruilprijs! Komt u hem vóór 31 december
voor 1990!
maar door ons laten taxeren zoveel versiert u er
gegarandeerd nergens anders voor
Maak een proefrit in feeststemming.
Komt u gerust met uw gezin naar onze gezellige
december-show Er is heel veel te zien en voor
groot en klein zijn er volop lekkere drinks en
snacks ledereen die een proefrit maakt ont
vangt bovendien 'n fraaie zandloper als origine
le eindejaarsattentie' En die ontvangt u óók als u
ons uw huidige auto laat taxeren Dus welkom
voor onze mooiste autodagen van het jaar' Let u
even op de openingstijden van de showroom'
Openingstijden:
Maandag - dinsdag - woensdag - donderdag
van 10.00 - 18.00 uur
Vrijdag van 10.00 - 21.00 uur
Zaterdag van 10.00 - 16.00 uur
Auto-Poppe Walcheren B.V.
TECHNISCHE HANDELSONDERNEMING
KROMME WEELE 6-8 POSTBUS 183 4330 AD MIDDELBURG
Alexander Gogelweg 18. Vlissingen
Tel. 01 184 65262
Voor rep onderhond .ion olie merken onto's
ploot en overzet plootwerk
Voor al uw
Ford onderdelen
VLISSINGEN
Herculesweg 13 Gilöeweg 7 (bij MiroihJ
j:i i.1 Tel. 01180 27502 Tel. 01184-15141 V
VRIJDAG KOOPAVOND GILDEWEG 22 VLISSINGEN— TEL. 01184-19610
Klein Vlaanderen 91-93 - Middelburg
Tel. 01180-12865
Donderdag koopavond.
YL
300 mtr.
naast Zeelandhallen
A. Fokkerstraat 26 - Goes - Tel. 01100-33311
Dagelijks geopend van 9.30 tot 17.00 uur.
Wo. gesloten, do. koopavond tot 21.00 uur.
Vertegenwoordiger Kees Bergmans tel. 01184-64031
Industrieweg 23 - Vlissingen - Tel. 01184-12916.
Vrijdag koopavond.
Klein Vlaanderen 97 - Middelburg
Tel. 01180-12865