Q k AUTO abc NU KNALLEND EINDEJAARS VOORDEEL BIJ AANKOOP VAN OCCASION* 2 JAAR GARANTIE KNAL VOORDEEL Samen op weg naar een veilig 1990 4 <p Bij aankoop van een occasion onder 13.500.- ook extra eindejaarsvoordeel. Financiering tegen zeer gunstige tarieven. Direct beschikbaar en ook zonder aanbetaling. Alle occasions vanaf 7.500.- of de helft van de nieuwwaarde genieten Bovaggaranfie. Vele merken aanwezig ook diesels, automaten, stationwagens. AUTO RAMA WALCHEREN OCCASIONCENTRUM CEVAAL AUTOBEDRIJF CEVAAL Mistlampen Veiligheidsgrens Bowden Uw autospeciaalzaak TEL. 01180-13915/13031 SSS BOVAG GARAGE ALEXANDER S Motorcraft «Ég» Autobedrijf Joosse TISSINK BANDEN BV Bij aankoop van occasions van 13.500.- of meer. DOE UW VOORDEEL NOG IN HET OUDE JAAR Nieuwe Toyota Celica: compact en sportief 1 De naam Celica deed bij Toyota al in 1970 zijn intrede. Hetzelfde model kwam een jaar later in Europa op de markt. Je kunt dit model het best omschrijven als een sportieve gezinscou pé. Vanwege zijn betaalbare prijzen, was de Celica haast de enige in zijn klasse. In 1977, 1981 en 1985 verschenen de opeenvolgende generaties. Vorige week reden we echter met nummer 5, een Celica die duidelijk sportiever is dan zijn voorgangers, maar nog steeds zijn traditie van gunstig geprijsde coupé voortzet. Op de IAA in Frankfurt waren de eerste exem plaren van de nieuwe Celica al te zien. De frontpartij vertoont nog duidelijk overeen komsten met zijn voorganger. Door het kleine achterzijruitje en de bolle derde deur doet de Celica ook enigszins denken aan de oude Ma- tra Djet, waarvan we in Zuid Frankrijk nog een enkel exemplaar tegenkwamen. Alles wat we tot de carrosserie mogen reke nen, zoals bumpers, spiegels en spoilers is in dezelfde kleur gespoten. Vooral in 't rood ziet de nieuwe Celica er lekker aggressief uit. Al hoewel de door ons gereden types allemaal waren voorzien van een spoiler op de achter steven, zal dit kleinood niet standaard op de Nederlandse versies te vinden zijn, met uit zondering van het topmodel. Aan de bovenkant van het programma vinden we de 2.0 GT-i 16 Turbo 4WD. Deze auto on derscheidt zich duidelijk van de 2.0 en 1.6 door zijn motorkap met extra inlaatsleuven, De tweede dag echter nam dit enthousiasme zienderogen toe, toe we achter het stuur van de GT-i 2.0 plaatsnamen. Deze auto heeft de zelfde 2 liter motor echter zonder turbo. Zo doende wordt er een vermogen van 115 kW geleverd, overigens alleen aan de voorwielen. De cock-pit is vrijwel identiek. Zowel de stoe len als het dashboard zien er sportief en ver zorgd uit. De tijd van slordige instrumentenpanelen is ook bij Japanse auto's voorbij. De stoelen hebben een fantasievolle vormgeving en zitten ook bij het 'snelle werk' erg fijn. De ruimte op de achterbank valt niet eens tegen. De auto ziet er uit als een 2i2, maar er kunnen best twee volwassenen ach terin plaatsnemen. een gewijzigde voorbumper met mistlampen, stootstrips in de carrosseriekleur en andere lichtmetalen wielen met 215/50 VR banden. Maar het grootste onderscheid zit uiteraard onderhuids. Voorin ligt de 2 liter 3S-GTE turbo-motor met uiteraard vier kleppen per cy linder. Deze krachtbron levert 150 kW bij 6000 tr/min. Nieuw is een turbo met twee in laten, die het prestatieniveau en de acceleratie vanuit lage toerentallen sterk verbeterd. Voor de aandrijving wordt gebruik gemaakt van een nieuw Torque Sensing (Torsen) sperdiffe- rentieel op de achteras en natuurlijk de voor wielaandrijving. Het Torsen differentieel is effectiever dan een visco- of meerplatenkop- peling. Bovendien heeft de Celica 4WD een tussendifferentieel met automatische visco- koppeling. Wat prestaties betreft mag je natuurlijk het een en ander van deze auto verwachten. Op papier wordt een top van 230 km/u opgege ven en een acceleratie van 0 tot 100 in 6,9 seconden. Bij het intrappen van het gaspe daal, schiet de auto er inderdaad tussenuit. Je verwacht alleen veel meer power, zeker van wege de turbo. Ook het schakelen verliep bij de turbo niet probleemloos, bij het niet hele maal zorgvuldig intrappen van de koppeling, was direkt tandengeknars te horen. Het is nu eenmaal een feit dat de bediening van de ver snellingsbak met bowden-kabels niet zo direkt is als een starre overbrenging. Helaas liet de eerste route het niet toe om even voluit te gaan, maar de eerste kennismaking met de Celica maakte mij niet razend enthousiast. De 2 liter heeft een top van 220 km/u en trekt binnen 8,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Een flink bochtig trajekt van zo'n 50 kilometer lang, bewees de werkelijke kwa liteiten van deze Celica. In ieder geval ben ik er nu helemaal van overtuigd, dat voor spor tief rijden helemaal geen achterwielaandrij ving nodig is. De Celica laat zich gemakkelijk in een bocht zetten, waarbij de veiligheids- grens erg ver ligt. Het is alleen belangrijk dat de motor flink op toeren gehouden wordt. Op vallend is dat het comfort op een meer dan aanvaardbaar niveau blijft tijdens dit 'gekken werk'. De kennismaking met de voorwielaan drijver was een groot genoegen, oftewel lekker een paar uur spelen, wat af en toe licht signalen van het tegemoetkomende verkeer opwekte De Celica heeft zodoende niet alleen een sportieve uitstraling, maar sportieve ka rakteristieken op het gebied van wegligging, besturing en tractie. Het spreekt voor zich dat zowel de 2.0 GT-i als de 4WD standaard met ABS worden geleverd. Toyota brengt echter van de Celica, net als voorheen, een zogenaamd instapmodel. Het gaat hierbij om de 1.6 ST-i, die eerst als drie- deurs Liftback, maar later ook als tweedeurs coupé wordt geleverd. De auto heeft een 1.6 liter 16-kleppenmotor met 77 kW en zodoen de een top van 195 km/u. Natuurlijk is de uit rusting wat 'kaler'. Desalniettemin heeft de basisuitvoering al twee elektrisch verstelbare buitenspiegels, getint glas, een verstelbaar stuur, toerenteller en een in twee delen neer- klapbare achterbank. Helaas hebben we tij dens de introductie geen kennis kunnen maken met de 1.6. De levering start eind januari in ons land. De 1.6 ST-i gaat f.39.995,/ kosten, terwijl voor de 2.0 GT-i f.59.145,/ betaald moet worden. De 4WD tenslotte gaat f.91.995,/ kosten. Jongeren rijden sneller dan ze kunnen. ZE WANEN ZICH EXPERT. MAAR ZUN BEGINNELINGEN Jonge automobilisten vaker brokkenmakers Automobilisten tussen de achttien en vieren twintig jaar zijn de grootste brokkenmakers. De SWOV (Stichting Wetenschappelijk On derzoek Verkeersveiligheid) stelt vast dat die groep vaker bij een verkeersongeval is betrok ken dan andere leeftijdsgroepen. De SWOV bedacht ook een aantal ideeën om een oplos sing aan te reiken. Een rijverbod in weekeind- nachten, een alcoholverbod en een hogere aanvangsleeftijd zijn voorstellen van de SWOV. Ook zou een stageperiode alleszins re delijk zijn. Een periode tussen onervaren en expert worden, verwoordt het onder zoeksteam. Het onderzoek werd in 1985 af gerond. Latere gegevens zijn niet gebruikt. Er zijn steeds meer jongeren die een rijbewijs halen. Het aantal jongeren dat examen doet neemt evenwel af, aldus de onderzoekers. Als gevolg van de afname van de bevolkingsom vang in deze groep neemt het percentage jon ge verkeersdeelnemers ook af. Dit zou dan ten gunste van de verkeersveiligheid zijn. Ook het voertuigbezit onder jongeren is sterk afgeno men. Volgens het SWOV-onderzoek voldoen jonge automobilisten aanvankelijk niet aan de hoge eisen die worden gesteld aan automobilisten. Ze hebben enige tijd nodig om op het juiste ni veau te komen. Hebben ze het niveau een maal bereikt dan ontstaat een situatie van zelfoverschatting. „Bewust worden risico's genomen, met alle gevolgen van dien". Daar bij zijn het vooral de jonge heren die brokken maken. Vrouwen nemen minder risico's. Ze worden het vaakst veroordeeld, meldt het on derzoek. Het probleem - zo stellen de onderzoekers vast - is dat er niet zo één twee drie oplossin gen zijn aan te dragen. Het is een kwestie van ervaring en die doe je alleen op door te rijden. „En dat gebrek aan ervaring vraagt juist om een aangepaste rijstijl. Jongeren vertonen echter eerder een ongewenst rijdgedrag zoals hoge snelheden tijdens nachtelijke ritten". De natuurlijke terughoudendheid wordt ook nau welijks bij jongeren aangetroffen. Terwijl ze nauwelijks ervaring hebben, wanen ze zich experts. 'n Goe Want wij ronden het autojaar af in een feestelijke showroom vol voordeel! Kom nü naar onze showroom en u raakt gega randeerd m een feestelijke stemming En dat heeft mets met de mooie versiering te maken, maar alles met het enorme aantal speciale de- cember-aanbiedingen waarmee wij 1989 uit luiden' Met al het nieuws van Volkswagen en Audi maken wi| van december de voordeligste automaand Daarbij profiteert u met alleen van onze vele feestelijke actie-aanbiedingen, maar ook uw huidige auto tuigen we op met 'n prach tige inruilprijs! Komt u hem vóór 31 december voor 1990! maar door ons laten taxeren zoveel versiert u er gegarandeerd nergens anders voor Maak een proefrit in feeststemming. Komt u gerust met uw gezin naar onze gezellige december-show Er is heel veel te zien en voor groot en klein zijn er volop lekkere drinks en snacks ledereen die een proefrit maakt ont vangt bovendien 'n fraaie zandloper als origine le eindejaarsattentie' En die ontvangt u óók als u ons uw huidige auto laat taxeren Dus welkom voor onze mooiste autodagen van het jaar' Let u even op de openingstijden van de showroom' Openingstijden: Maandag - dinsdag - woensdag - donderdag van 10.00 - 18.00 uur Vrijdag van 10.00 - 21.00 uur Zaterdag van 10.00 - 16.00 uur Auto-Poppe Walcheren B.V. TECHNISCHE HANDELSONDERNEMING KROMME WEELE 6-8 POSTBUS 183 4330 AD MIDDELBURG Alexander Gogelweg 18. Vlissingen Tel. 01 184 65262 Voor rep onderhond .ion olie merken onto's ploot en overzet plootwerk Voor al uw Ford onderdelen VLISSINGEN Herculesweg 13 Gilöeweg 7 (bij MiroihJ j:i i.1 Tel. 01180 27502 Tel. 01184-15141 V VRIJDAG KOOPAVOND GILDEWEG 22 VLISSINGEN— TEL. 01184-19610 Klein Vlaanderen 91-93 - Middelburg Tel. 01180-12865 Donderdag koopavond. YL 300 mtr. naast Zeelandhallen A. Fokkerstraat 26 - Goes - Tel. 01100-33311 Dagelijks geopend van 9.30 tot 17.00 uur. Wo. gesloten, do. koopavond tot 21.00 uur. Vertegenwoordiger Kees Bergmans tel. 01184-64031 Industrieweg 23 - Vlissingen - Tel. 01184-12916. Vrijdag koopavond. Klein Vlaanderen 97 - Middelburg Tel. 01180-12865

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1989 | | pagina 13