JVC#* 999, Kunstgras een nieuwe impuls voor Middelburgse hockeyclub TIJDELIJK n X I I KORTING OP VRRIRBELE GLRZEN PEETE 5259 NOG VOOR KERSTDAGEN NIEUW PROMOTIEPLAN Leek het reilen en zeilen bij de provinciale VVV Zeeland de laatste jaren af en toe verdacht veel op een aflevering van Dallas, met de komst van ïen nieuwe hoofdrolspeler lijkt daar een einde aan te komen. Rudi ter Heide, afkomstig uit Boskoop en sinds twee weken directeur van de provinciale VVV, is vastbesloten stevig de schouders eronder te zetten. Hij zal wel moeten, want de situatie van de provinciale VVV is nu niet direct rooskleu rig te noemen: een bijna lege kas, verdeeldheid onder de regionale VVV's en een bedrijfsleven waarbij het nut van sponsoring van provinciale promotie nog niet echt is doorgedrongen. „Maar het Zeeuwse toeristische produkt is er in grote lij nen al", zegt Ter Heide gedecideerd. „Het moet alleen nog verder ontwikkeld worden". M.I. HUMMEL CLUB PZC WEEKBLADEN Lege gereedschapskist? Smal imago Vijfenvijftig plussers FEEST BIJ OFFICIËLE INGEBRUIKNAME Ouders Jeugd Speciale Verkoop Speciale Verkoop Damescollectie '89-90 van bekende ontwerper tegen zeer hoge kortingen, o.a.: Div. WOLLEN BLAZERS yxr.-189 Div. WOLLEN PANTALONS 'pS,- 119, Div. WOLLEN ROKKEN &».-89 en vele andere aanbiedingen van bekende merken! Wijngaardstraat 22 Pottenmarkt 8 (achter C A) (tegenover Sies) Goes Middelburg CvfrvwJt, 'Eruit met'm!' 'Goed idee, schat!' SGéVIET RADSON i I Vlissingen BRILMIJ Lange Zelke 20 RX-150 TD-W101 XL-V101 St. Jacobsstraat 15 Vlissinqen 01184-14081 19e JAARGANG NUMMER 42 18 OKTOBER 1989 VVV Zeeland: nieuwe bezems vegen schoon Nu of nooit, moet de drieënveer- tigjarige Ter Heide hebben ge dacht toen hij na achttien jaar zijn carrière bij de ANWB opgaf. In die jaren vervulde hij vijf ver schillende functies. Zo was hij chef van de recreatie-afdeling en hoofd van de afdeling publicaties en evenementen. Maar dat ter- De Club voor allen, die hel mooie in de wereld ont dekt Itebben en exclusief willen verzamelen. Wordt ook lid van de Md. Hummel-Club. Uw speciaalzaak geeft graag informatie. GESCHENKEN Nieuwe Burg 8 MIDDELBURG 01180-13266 Lange Zelke 26 VLISSINGEN 01184-11477 lil Oplage: 23.450. Gratis huis-aan-huis op geheel Walcheren in combinatie met de Faam. Totale oplage 46.605. Uitgave: Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Steunpunt: Boekhandel Bikker, Walstraat 94, Vlissingen. Advertentieverkoop: G.J.A. van den Eeden Tel. 01184-72283 Redactie: Bettie Hollestelle, 01180-81170 en Ad Hanneman,'01180-81171. Redactie-adres: Postbus 5017, 4330 KA Middelburg. Bezorging: 01184-84215. Druk: Vink-Rotadruk b.v., postbus 36, 4570 AA Axel. Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd: advertenties maandag PZC, Oost- Souburgseweg 10, 17.00 uur. (Boekhandel Bikker 16.00 uur). De Faam en De Vlissinger maken deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huisbladen in Zeeland. Totale oplage: 160.480. rein bleek uiteindelijk niet breed genoeg. „Ik hou me het liefst met zowel het beleid als de uitvoering bezig. Bovendien ben ik begon nen in de toeristisch recreatieve sector en daar gaat mijn belang stelling nog steeds naar uit". De keuze voor Zeeland was niet zo moeilijk. „Mijn moeder is een Zeeuwse en van jongs af aan kwamen er familieleden met gro te zakken bolussen afreizen. Als kind heb ik ook veel vakanties in de provincie doorgebracht. Zee land bevond zich dus binnen m'n gezichtsveld en er kwam toevallig wat vrij". Over zijn omstreden voorgan gers, Jo de Regt en Adri Bonten bal, wil hij weinig kwijt. „De problemen rond De Regt waren ver voor mijn tijd en daar wil ik zo min mogelijk mee te maken heb ben. En wat Bontenbal betreft, ik heb begrepen dat hij min of meer is teruggevraagd in Brabant en tja, achteraf gezien paste hij hier misschien toch niet zo goed". Een even kortstondige Zeeuwse carrière als Bontenbal - drie jaar - ziet Ter Heide niet zitten. „Mijn hele gezin verhuist naar Zeeland. En met vijf personen is dat een complete volksverhuizing. Dat doe je niet als je van plan bent om maar een paar jaar te blijven. Je ziet in dit werk zo veel mensen van de ene in de andere functie overstappen. Ik denk niet dat dat goed is. Het gecompliceerde pak ket belangen dat je als directeur van een provinciale VVV moet dienen vergt een lange inwerkpe- riode. Voordat je alles kent ben je wel een paar jaar verder". De provinciale VVV viel tot en met vorig jaar onder het provin ciale budget. Dat is nu niet meer het geval. De kosten voor het personeel en het kantoorpand in Middelburg worden door de over heid gegarandeerd, maar verder moet elk promotieproject afzon derlijk gefinancierd worden. „Ik realiseer me dat dit een heel nieuw begin is", zegt Ter Heide. „Men heeft me vergeleken met een timmerman die met een lege gereedschapskist op karwei wordt gestuurd. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Om te kunnen timmeren heb je mensen nodig om het gereedschap te dragen. En die zijn er. De eerste stap is het creëren van een nieuw totaal promotiepakket, dat in deelprojecten kan worden uitge werkt. Ik hoop nog voor de kerst dagen het eerste plan op tafel te kunnen leggen". De Zeeuwse VVV staat er finan cieel gezien zwak voor, geeft Ter Heide toe. „Maar er zit groei in de bemiddeling en de arrangemen ten, zodat we in de toekomst wellicht toch in staat zijn om voor een deel in ons eigen inko men te voorzien. Daarnaast ho pen we op geld van het bedrijfsleven. We hopen dat de bedrijven ooit een jaarlijkse dona tie af zullen staan. Maar daar moeten we eerst een naam voor opbouwen. Om dat te bevorde ren is er een commissie opge richt. De Kamer van Koophandel en de HAF hebben al subsidie toezeggingen gedaan. Dat zijn positieve signalen". En dan is er nog het probleem van de promotie van Zeeland in het algemeen. De regionale pro motiestichtingen geloven daar kennelijk niet zo in. „De deelge bieden willen in de eerste plaats zichzelf promoten, maar dat werkt gewoon niet. Op een beurs in New York ga je toch niet uit sluitend Walcheren promoten? Dan pak je heel Nederland en neem je daar de highlights van. Hetzelfde geldt voor een beurs in Londen. Daar maak je niet alleen reclame voor Tholen, maar voor het totaalprodukt". Efficiënte promotie dus. „Op een grote foto van Zeeland in een klein blad ko men misschien honderd mensen af. Op een kleinere foto in een bekender blad duizend". Al met al staat Ter Heide dus geen eenvoudige taak te wach ten. Daar tegenover vindt hij Zee land een gebied dat het waard is om gepromoot te worden. „Het accent heeft bij Zeeland altijd heel sterk op strand, zee en ge zinsvakanties gelegen. Dat imago is dus wat smal", stelt hij vast. „Want Zeeland heeft veel meer te bieden. De culturele kant bijvoor beeld, is heel belangrijk. Daar kun je veel mensen mee trekken. Doe iets met de stads- en dorpsge zichten, de fraaie gerenoveerde panden, kunst en muziek. De cul- tuurmaand is daar een mooi voorbeeld van. Maar ook op sportief en natuurgebied heeft Zeeland veel in huis". Om het Zeeuwse imago te ver breden moet de promotie zich dus ook op andere groepen gaan richten. „In de eerste plaats op de vijfenvijftig-plussers. Dat is de groep van de toekomst, want straks is heel Nederland vergrijsd. In de toekomst zullen mensen na een zomervakantie in Frankrijk of LU O O cc u O LU O u_ Rudi ter Heide. Italië behoefte hebben aan nog een vakantie in eigen land. Dat proces is nu al bezig. Ik stond in de tweede week van augustus op een camping op Walcheren. Hoewel de vakantiepiek al lang voorbij was, stond die camping toch vol. En als je ziet hoe veel Duitsers er nu in de herfstvakan tie naar hier komen, daar moet meer mee te doen zijn". Meer toeristen, maar dan ver spreid over het hele jaar dus. „Je moet de kip met de gouden eie ren tenslotte niet slachten. De negatieve effecten van recreatie en toerisme op de natuur en het milieu kunnen alleen verminderd worden door de pieken af te zwakken". Maar: hoe meer toe risten hoe beter. „In Zeeland zijn tienduizend mensen in de recrea tieve sector werkzaam. Het is be langrijk dat dat aantal wordt veilig gesteld en uitgebreid. Mis schien is dat nog wel belangrijker dan het aantrekken van industrie. Want dit is tenminste een schone bron van inkomsten". De oudste hockeyvereniging van Zeeland MMHC zag eindelijk haar grootste wens vervuld. Zaterdag 28 oktober vindt de feestelijke ingebruikname plaats van het kunstgrasveld, waar voor zowel door de gemeente als door de leden zelf een aan zienlijk bedrag bijeen werd gebracht. Tijdens de officiële opening, die door wethouder M. Vinke verricht wordt, zal bij goed weer een parachutist een landing maken op de hockey velden van de Middelburgsche Mixed Hockeyclub. Vanaf 14 uur kan de bezoeker kennis maken met de vereniging en de hockeysport. Volgend jaar wordt het 80-jarig jubileum gevierd en daarmee schaart MMHC zich bij de zes oudste hockeyclubs van Neder land. Met driehonderd leden, waarvan honderdentachtig junio ren, heeft de club jaren lang geij verd om ook de beschikking te krijgen over een kunstgrasveld. Zo'n groen kunststof-tapijt was hard nodig, want bijna alle Ne derlandse hockeyverenigingen hebben er een. „En als je tegen stander gewend is om op kunst gras te spelen en jij niet, levert dat een oneerlijke strijd op", vindt trainingscoördinator Bonne Brou wer. „Kunstgrashockey en veld- hockey vragen om een heel andere techniek. Ook minder ge talenteerden kunnen op het na- maakgras beter uit de voeten omdat het minder hobbelt. Ik zie het nu al op de trainingen. Kinde ren die vorig jaar weinig kwamen, zijn op het nieuwe veld elke keer present. Daarbij wordt zo'n veld natuurlijk nooit afgekeurd vanwe ge slechte weersomstandighe den en kunnen wij er dankzij de verlichting ook in de avonduren gebruik van maken. Deze mat is bovendien internationaal goedge keurd en zeer veerkrachtig, waar door minder blessures optreden. Het geheel is perfect en biedt ze ker ook mogelijheden voor be- drijfshockey en gebruik door scholen en andere sportvereni gingen". met ballen gespeeld wordt. Met de stick wordt nog niet of nau welijks omgegaan. Dat gebeurt pas heel voorzichtig in het vol gende jaar. Toch staat ook in de ze Hockeyspelgroep, die dit seizoen voor het eerst startte, het spelelement centraal. Aan echte techniek wordt nog niet gedaan. Na dit spelend beginnen worden de jonge leden via de zes- en achttallen (het minihockey) op training en later ook in de compe titie wegwijs gemaakt op het hockeyveld". „In die jaren is het vooral belang rijk de jonge hockeyers bij te brengen dat deze sport bij uitstek een teamsport is", vult trainer Bonne Brouwer aan. „Willen win nen mag, maar verliezen is niet erg. Sportiviteit staat hoog aan geschreven. De regels bij hockey zijn streng, lijfelijk contact is ver boden waardoor wangedrag min der gauw voorkomt. Ook bij deze sport zie je enige verruwing, al valt dat in Zeeland erg mee. Het optreden tegen wangedrag heeft van jongs af aan hoge prioriteit bij MMHC. Ons nieuwe beleid is er ook helemaal op gericht de ac centen binnen de vereniging meer naar de jeugd te verleggen. Wij gaan daar veel aan doen en willen proberen een zo goed mo gelijke hockeyopleiding te verzor gen om zodoende op hoger niveau te komen. Gedeeltelijk is dat al gelukt, want van de A- jeugd zijn er vier spelers geselec teerd voor het team van Zuid- West Nederland. Dat is nooit eer der voorgekomen. De komst van het kunstgras geeft nieuw élan aan onze hele club, ook aan de twee dames- en drie heren- seniorenteams, die in de derde klas uitkomen". 'stalling en onderhoud' voor het weekeinde geregeld zijn. Van de ouders wordt wel het een en an der verwacht. Bonne Brouwer: „Hockey in Zeeland betekent rei zen voor de uitwedstrijden. De jongste jeugd blijft nog in de buurt maar ook dan wordt er op de ouders een beroep gedaan om bij toerbuurt op zaterdag het ver voer per auto te verzorgen. Ook VERVOLG PAGINA ABDIJNIEUWS De mini-jeugd met het stickje in de weer. Wie zijn kind bij MMHC opgeeft, moet niet denken dat daarmee „Vanaf zes jaar kunnen kinderen op onze club terecht", vertelt bestuurslid Ollo Kootstra. „Men komt dan in de Balvaardigheids- groep, waar op allerlei manieren Vrijdag 20 oktober MODESPEKTAKEL met live-muziek y k x disco Voltaweg 3-5 - Vlissingen Gooi ook uw oude CV-ketel eruit en kies een super- zuinige Radson. Zeer milieuvriendelijk - vooral de nieuwe NOX^COMBI - en overal direkt warm water. Ontdek de komfortabele voorsprong van Radson. I a AllMnvtrttMnwoordigmg CMI mwwhi n iMutoon 01100 'MJo Lawnng uitsluitend vtgdglnrtdlgtMir spaart u energie Variabele glazen zijn glazen waardoor u op alle afstanden goed kunt zien zonder hinderlijke overgang. Glazen zonder halve- maantjes dus. Veel mensen vinden dat prettiger en in ieder geval staat het mooier. Brilmij geeft t/m 4 november as. tegen inlevering van deze bon, maar liefst f SO,- korting bij aankoop van een paar variabele glazen. (Geen andere kortingen te zelfder tijd.) En u mag twee maanden proberen of ze u bevallen. PEARLE VISION CENTER

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1989 | | pagina 1