Audi, stortvloed aan nieuws
Honda Accord, een
nieuw vertrouwd gezicht
Mazda 323: een
drie-eiïge drieling
as
BMW^OCCASIONS
Zwartepoorte
Zwartepoorte
THEORIE
CURSUS?
Nieuwe gedurfde
Toyota Celica
GOES, M.A. DE RUYTERLAAN 8-16
01100-28545 B.G.G. 01100-28258
VLISSINGEN INDUSTRIEWEG 27-29
01184-14400 B.G.G. 01184-10300
nationale collecte
NIERSTICHTING
Giro 388.000
Ford Fiesta Bebop, niet
simpelweg gekortwiekt
Schijnwerpers
Vierwielaandrijving
Lang
Hydraulisch
Vormgeving
Aanspreekbaar
Future
Zakenwereld
Prijzen
Met Oen Boer Verkeersleermiddelen bent u beter af!
25 sept.-1 okt.
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 27 september 1989
Ford heeft de laatste tijd zoveel nieuws te
melden gehad, dat ze voor de IAA weinig
meer over hadden. Natuurlijk werd bij dit
merk duidelijk de nadruk gelegd op de nog
kersverse Fiesta waarvan nu ook de sportie
ve XR2i in productie is gegaan. De op de au
tosalon van Genève getoonde Fiesta Urba is
ook op de stand te zien. Je weet wel, dat
grappige gele stadsautootje met één deur
links en twee portieren rechts. Nog veel leu
ker is echter een nieuw gelegenheidsmodel
wat samen met Ghia werd ontwikkeld, de
Fiesta Bebop.
Ford had er tenniskampioen Boris Becker bij
gehaald om dit alleraardigste jeugdige wa
gentje te introduceren. Zoals duidelijk te zien
is werd voor de Bebop de huidige Fiesta als
basis genomen. Vervolgens werd daar op
vakkundige wijze de achterkant vanaf ge
zaagd en ontstond er een leuk gelijnde mini-
pick-up. Ford wil hiermee laten zien wat er
allemaal met de Fiesta mogelijk is, gezien te
gen het licht van de groeiende vrije
tijdsmarkt. De Bebop is vooral voor het jonge
publiek gemaakt, die een dergelijk ontwerp
zeer zal waarderen. Vrolijke kleuren en leuke,
moderne details maken het kleine ding tot
een verschijning waarvan iedereen denkt
"dat wil ik ook wel hebben". Men ging bij
Ghia uit van een vijfdeurs Fiesta met de 1.8
liter dieselmotor. Aan de buitenkant zien we
een extra frontspoiler met verstralers, een
grappig roofrack op het kleine dak en de af-
dekbare laadruimte. Liefhebbers van frisse
lucht kunnen net als bij de grote Amerikaan
se pick-up6 de achterwand verwijderen.
Alhoewel de Bebop voorlopig een studiemo
del is, hebben de ontwerpers bij alle nieuwe
onderdelen aan de praktische bruikbaarheid
gedacht. De witte kleur van de voorkant
gaat over in wit naar de achterzijde. De over
gang lijkt te bestaan uit losvliegende stenen.
Op het dak staan twee aërodynamisch ge
vormde schijnwerpers, waarvan er één met
een twee meter lang snoer is uitgerust en zo
doende verplaatst kan worden. Door dit alles
is de Fiesta Bebop een echte 'eye-catcher'
waarvan gehoopt mag worden dat hij ook
werkelijk op de weg komt.
Japanners hebben in het verleden het nodi
ge gecopieerd van Europese en Amerikaan
se autofabrikanten. De laatste tijd worden
de auto's uit het land van de reizende zon
gekenmerkt door heel wat originelere koets
werken. Denk bijvoorbeeld maar eens aan
de Mazda Miata, Nissan 300 ZX en nu ook
de Toyota Celica. Het oude model was al re
delijk succesvol, maar de nieuweling heeft
pas echt een eigen persoonlijkheid. De auto
stond als primeur op de IAA.
De eerste Celica dateert al uit 1970. De auto
is dan ook één van de meest geproduceerde
sportcoupés ter wereld. In de tussentijd
heeft de ontwikkeling niet stilgestaan, zodat
we inmiddels te maken hebben met een uit
gekiend concept wat vooral de sportieve au
tomobilist zeer zal aanspreken. Waar de vori
ge Celica nog duidelijk als gezinswagen ge
bruikt kon worden, is de nieuweling een vol
bloed 2 plus 2.
De voorganger was er nog als tweedeurs
coupé en als driedeurs hatchback. Het twee
deurs model is verdwenen, zodat nu alleen
een uitvoering met derde deur op het pro
gramma staat. Verder kan er gekozen wor
den uit drie uitvoeringen. De basisversie is
een 1.6 ST met een 105 pk leverende
DOHC-motor. Dit instapmodel is al behoorlijk
vlot met zijn top van 195 km/u en een acce
leratie van 0 tot 100 in 11 seconden.
Veel sportiever is de 2.0 GT met een 2 liter
krachtbron van 1 56 pk. Bij dit model ligt de
top op 210 km/u, terwijl de sprint vanuit
stilstand tot 100 km/u in slechts 8,1 secon
den plaatsvindt. Maar voor wie dat allemaal
nog te langzaam is, komt er meteen de Tur
bo 4 WD, tevens met de 2 liter krachtbron
die echter door toevoeging van een turbo
compressor 204 pk levert. Gekoppeld aan
permanente vierwielaandrijving levert dit een
supersnelle bolide op met een gigantische
top van 230 km/u en een vliegensvlugge ac
celeratie van 0 tot 100 in 6,9 seconden. De
auto zal naar alle waarschijnlijkheid begin
volgend jaar naar ons land komen. Het is
even afwachten welke uitvoeringen bij ons
op de prijslijst zullen komen. Op dit moment
zorgen alleen de foto's er al voor dat de fer
vente Toyota-harten sneller gaan kloppen.
Wie dacht dat het bij Audi bij de reeds aan
gekondigde nieuwtjes voor 1990 bleef,
heeft het helemaal mis. De stand van het
Duitse prestigemerk puilde op de IAA uit
van de nouveautés. Haast in ieder model-
lengamma zijn er wel een aantal belangrijke
veranderingen te melden. Ook zijn nu een
aantal belangrijke extra's op meerdere mo
dellen verkrijgbaar.
Op de 80, 90 en coupé zal vanaf het voorjaar
in Nederland Procon-ten leverbaar zijn in
combinatie met een airbag voor de bestuur
der. Procon-ten trekt bij een aanrijding de
gordels strak en haalt tegelijkertijd in een
fractie van een seconde het stuur naar het
dashboard toe. Dit vermindert het risico op
hoofdletsel aanzienlijk. Door dit terugtrekken
van het stuur, kan de airbag met een bijzon
der groot kussen worden uitgerust. Tot voor
kort waren deze voorzieningen alleen op de
Audi 100 en 200 te verkrijgen.
langs in de Audi 100 werd geïntroduceerd,
komt het merk nu met een 2,5 liter vijfcylin-
der turbodiesel. Het gaat om een direct
gespoten motor, die samen met de nodige
electronica zorgt voor een laag verbruik in
combinatie met uitstekende prestaties. De
krachtbron heeft een exacte inhoud van
2460 cc en levert een vermogen van 120
pk. Het koppel, dat met 265 Nm heel hoog
is, is al bij 2250 tr/min volledig beschikbaar.
De prestaties zijn navenant. De vierdeurs
heeft een top van 200 km/u, terwijl de acce
leratie van 0 tot 100 net onder de 10 secon
den blijft.
De vijfcylinder Audi 100 2.3 is voortaan te
leveren met een nieuwe viertaps automati
sche versnellingsbak. Het schakelen wordt
hierbij electro-hydraulisch uitgevoerd. Naast
de bekende standen van de keuzeselector is
er een knop op de console waarmee voor
economisch of sportief rijden gekozen kan
worden. Levering in Nederland ook vanaf het
voorjaar. Audi toonde op zijn stand een stu
diemodel in de vorm van een cabriolet op ba
sis van de 80 en 90. Naast het weghalen van
het dak, heeft deze conceptauto natuurlijk
nog meer snufjes, zoals de in de stoel geïnte
greerde veiligheidsgordels. Audi heeft van
deze auto al zeer definitieve marktverwach-
tingen. De auto zal waarschijnlijk in de twee
de helft van 1991 op de markt komen. Naast
de nieuwe ongeblazen dieselmotor die on-
Het topmodel van Audi blijft de vorig jaar
geïntroduceerde V8. Standaard is deze auto
voorzien van quattro-vierwielaandrijving en
een viertraps automaat. Om aan klanten
wensen tegemoet te komen is deze Audi er
naar keuze voortaan ook met een handge-
schakelde vijfbak. Hierdoor komt de accele
ratie onder de 8 seconden te liggen en be
reikt de topsnelheid 240 km/u. Bovendien
wordt het gamma aangevuld met de Audi V8
lang. Hierbij is de wielbasis 31,6 centimeter
verlengd. Tot slot dat nog nieuws bij het 'in
stapmodel' van Audi. De 80 wordt namelijk
leverbaar met een 2 liter 16-kleppenmotor.
Het gaat om dezelfde krachtbron als in de
Volkswagen Passat. Met een KE-Motronic
brandstofinjectie en een katalysator levert
deze motor 137 pk. Hiermee is een top van
208 km/u te bereiken. Uiteraard wordt de
Audi 80 16 V leverbaar als voor- en vierwiel-
aandrijver. Natuurlijk is de auto aan de bui-
tenlant als sportieve telg te herkennen. Naar
verwachting komt deze Audi 80 16-klepper
in het tweede deel van volgend jaar op de
markt.
Als bezoeker van de persdagen van de IAA
in Frankfurt werd je geduld door Honda be
hoorlijk op de proef gesteld. De eerste dag
viel de stand op door een leeg podium. Een
dag later waren daar op een aantal auto's te
vinden die netjes onder gestopt waren. Pas
op klokslag half twaalf werd het nieuwe
model onthuld, een gloednieuwe Accord
voor de komende jaren.
In het snelle voorbijgaan zullen velen zich
afvragen wat er nu eigenlijk aan die Accord
veranderd is. Ik kan kort zijn door hierop te
antwoorden, "alles"! Het gaat namelijk om
een compleet nieuw model dat de lijnen van
zijn voorganger nog duidelijk vasthoudt.
Het gaat om de vierde Accord-generatie die
hier alleen als vierdeur sedan geleverd zal
gaan worden. Ondanks de vooruitstrevende
vormgeving, heeft de Aerodeck nooit de ge
hoopte verkoopaantallen behaald.
De nieuwe Accord is op verschillende punten
groter geworden. Zo is de carrosserie 3 cen
timeter hoger en de wielbasis maar liefst 12
centimeter langer. Hierdoor kon ook de bin
nenruimte toenemen. Uiteraard komt de gro
tere ruimte tussen voor- en achterwielen ook
het comfort ten goede. Het ruitoppervlak is
tevens forser geworden, zodat de nieuwe
ling bijzonder overzichtelijk is. Op motorisch
gebied komen we alleen nog maar zestien
kleppers tegen. Als basiskrachtbron wordt
over een 90 pk leverende 2 liter gesproken,
gevolgd door een zelfde exemplaar echter
met 110 pk. De topversies zijn uitgerust met
de 2 liter injectie van 133 pk en de nieuwe
2.2 liter injectie van 150 pk. Deze laatste au
to weet door zijn behoorlijke vermogen een
top te behalen van 212 km/u en de accelera
tie van 0 tot 100 km/u in 8,4 seconden te
volbrengen. In een aantal landen, zoals bij
voorbeeld Zwitserland, zal de nieuwe Ac
cord ook met de uit de Prelude bekende vier-
wielbesturing worden geleverd. Met een
lengte van 4,68 meter zit de Accord zonder
meer bovenaan de middenklasse.
Donderdag 1'4 september brachten leden van de Engelse Rolls-Royce Enthusiasts Club
een bezoek aan de Zeeuwse hoofdstad. Niet minder dan 27 exemplaren van deze 'Lady'
onder de auto's, waren die dag op het Middelburgse Abdijplein te bewonderen. De man'
op de foto toont bijzonder vee! interesse voor dit vrouwelijk schoon.
Op de IAA van september 1985 werd het
huidige model van de Mazda 323 geïntrodu
ceerd. Nu, exact vier jaar later staat de op
volger voor de deur. Niet verwonderlijk om
dat Japanse merken over het algemeen een
strak modelwissel-beleid er op nahouden.
De familie ziet er nu veel frisser en moderner
uit. Uiteraard is het populaire driedeurs
hatchbackmodel gebleven. De vijfdeurs ver
sie moest echter het veld ruimen. De sedan
is ook weer opgedoken, terwijl de fraaie vijf
deurs liftback een hoogstandje is op het ge
bied van origineel ontwerp. Zoals gebruike
lijk laat de stationcar nog even op zich
wachten, zodat van dit model voorlopig het
oude model leverbaar blijft.
De klant kan bij de 323 kiezen uit drie
benzine-motoren, terwijl de bekende 1.7 liter
diesel voor begin volgend jaar op het pro
gramma staat.
De serie begint bij de 1.3 liter 16-klepper met
een vermogen van 75 pk. Een uitstekende
krachtbron bleek tijdens een proefrit in de
omgeving van Frankfurt. De auto is zeer aan
spreekbaar en kan snel en sportief bereden
worden. De topsnelheid van 160 km/u is ui
terst bruikbaar, terwijl een acceleratie van 0
tot 100 in 12,1 seconden ook zeer tot tevre
denheid stemt. Tegen meerprijs kan de 1.3
worden gekoppeld aan een drietaps automa
tische versnellingsbak.
Het is alleen jammer dat de basismotor in de
nieuwe 323 alleen met een ongeregelde ka
talysator geleverd wordt en dus maar be
perkt schoon is. Een 1.3 16-klepper met in
jectie en driewegkatalysator wordt echter
wel door de fabriek gemaakt, maar zou vol
gens de importeur alleen in de eenvoudige
LX uitvoering te leveren zijn. De 1.3 motor
maakt echter in ons land 60% van de totale
323-verkopen uit, zodat een completer pallet
aan uitvoeringen erg belangrijk is. De 1.3 li
ter motor is verkrijgbaar als 3 deurs hatch
back en sedan. Nummer twee op de lijst is in
de praktijk de meest prettige krachtbron, een
1.6 liter injectie met 'gewoon' twee kleppen
per cylinder. Deze krachtbron levert 87 pk
die goed zijn voor een top van 1 72 km/u.
Ook in acceleratie is de auto wat sneller dan
de 1.3. De 1.6 is tegen meerprijs met een
automaat leverbaar, echter dan met vier
overbrengingen. Het is een bijzonder fijne en
snel te rijden auto als onder de motorkap de
1.6 zijn werk doet. Uiteraard is deze motor
wel voorzien van een geregelde katalysator.
De 1.6 is te koop in de hatchback en sedan
en is tevens de basismotor voor de vijfdeurs
liftback die de toevoeging "F" heeft gekre
gen. Deze letter zou voor Future staan,
waarmee de vooruitstrevende vormgeving
wordt aangegeven. De auto heeft inderdaad
een totaal andere lijn dan de 3- en 4-deurs.
Het onderstel is vergelijkbaar met de sedan.
De F moet voornamelijk concurreren met de
Toyota Corolla Liftback. De 323 F heeft een
sterk aflopend front met opklapbare lampen.
De achterkant is bol van vorm, heeft een for
se doorlopende spoiler en behoorlijke dode
hoeken. Alhoewel er natuurlijk al weer gauw
een hoop andere merken en modellen bij
gesleept worden waarmee een gelijkenis ver
toond zou worden, is de nieuwe Mazda 323
F een frisse nieuwe verschijning, die er best
wezen mag. Motor nummer drie is het
snoepje uit de stal. Het gaat om een 131 pk
leverende 1.8 liter 16-klepper, leverbaar in
de hatchback en liftback. Deze motor brengt
de 323 zo rond de 200 km/u en zorgt voor
de bekende acceleratie in 8,2 seconden. Het
onderstel van alle 323-modellen is een goed
compromis tussen sportiviteit en comfort.
De auto's zijn met behoorlijke snelheden
door allerhande haarspeldbochten te gooien.
Het enigszins piepen der banden is hiervan
het enige gevolg. De besturing is uiterst di
rect en niet te zwaar. Onder normale om
standigheden is de 323 een heel makkelijk te
besturen auto.
De koets van de 3-deurs hatchback doet ei
genlijk het meest aan de voorganger denken.
De auto ziet er compact uit, al is met name
de wielbasis forser geworden. De sedan is
een keurige auto die vooral in de zakenwe
reld carrière moet gaan maken. Mazda heeft
hierin met de 323 nog een te laag aandeel,
wat dus moet worden opgekrikt. De 323
heeft in ieder geval alles in huis om een s4uc-
ces te worden. De carrosserie is duidelijk stij
ver dan bij de voorganger, terwijl alle plaat-
werkdelen gegalvaniseerd zijn. De importeur
Autopalace de Binckhorst hoopt er op jaar
basis 12.500 stuks van te gaan verkopen.
Natuurlijk kan de klant kiezen uit een aantal
uitrustingsniveau's. De basis 323 heet LX,
een uitvoering die op alle carrosserievarian
ten leverbaar is. Getint glas, interval op de
ruitewissers, van binnenuit verstelbare bui
tenspiegel, van binnenuit te openen achter
klep en benzineklepje, stootstrips op de flan
ken, een digitaal klokje en in twee ongelijke
delen neerklapbare achterbank behoren hier
bij tot de standaard geleverde zaken. Dat be
tekent dat de basis 323 alles behalve kaal is.
De GLX versie voegt hier onder andere aan
toe: een tweede buitenspiegel, bumpers in
de carrosseriekleur, wielplaten, bredere ban
den, verstelbaar stuur en velours bekleding.
De top is uiteraard de GT-versie die alleen in
combinatie met de 1.8 liter motor wordt ge
leverd. Uiteraard is hierbij de uitrusting op
sportiviteit gericht.
Dan tot slot natuurlijk de prijzen. De vorige
Mazda 323 startte bij de 1.3 liter L met
3-deurs carrosserie en een vierbak. Deze ver
sie is er dus niet meer. De serie start nu bij
de 1.3 LX hatchback met 5-bak voor
f 23.395, De basissedan in dezelfde uit
voering kost f 25.895,- terwijl er een 323
F voor de deur staat vanaf f 27.995,— (1.6i
LX). De duurste Mazda 323 uit het nieuwe
nest is de 1.8i GT van het F-model voor
f 39.995, De nieuwe Mazda 323 is een
welkome vernieuwing in het programma van
dit Japanse merk. De auto kan nu al een be
hoorlijk succes voorspeld worden. In ieder
geval zal het aantal 323's wat tot nog toe in
Nederland werd verkocht flink stijgen, boven
de huidige 141.000.
BMW 316 beige83.000 km 1984
BMW 316 wit106.000 km 1984
BMW 320 I. blauw autom100.000 km 1982
BMW 318 I brons73.000 km 1985
BMW 325 groen113.000 km 1986
BMW 520 I zwart met17.000 km 1989
BMW 524 TD blauw met16.000 km 1989
BMW 524 TD wit169.000 km 1986
Fiat Uno brons6.200 km 1988
Honda Accord rood77.000 km 1984
Mercedes 230 wit36.000 km 1987
Opel Kadett 1300 N wit 1986
LPG 65.000 km14.950,-
VW Golf 1600 Avance 1988
33.000 km23.950,-
BMW 316 rood met
BMW 316 groen
BMW 320 zwart
BMW 320 groen met
BMW 524 TD I. blauw
Ford Scorpio 2.0 CL zilver.
104.000 km 1984
80.000 km 1985
112.000 km 1984
95.000 km 1984
151.000 km 1984
56.000 km 1985
Ford Sierra 1600 Laser LPG
120.000 km
14.950,-
Ford Escort 1400 Bravo
1987 53.000 km
17.950,-
verkeer -
tnooroöo* rijbwwn* a/b
Bij theorieles hoort het
cursusboek "Verkeer''
Algemeen erkend als het top
verkeersboek van Nederland
Vraag er uw rijschool om!
moet
Q