Audi, stortvloed aan nieuws Honda Accord, een nieuw vertrouwd gezicht Mazda 323: een drie-eiïge drieling as BMW^OCCASIONS Zwartepoorte Zwartepoorte THEORIE CURSUS? Nieuwe gedurfde Toyota Celica GOES, M.A. DE RUYTERLAAN 8-16 01100-28545 B.G.G. 01100-28258 VLISSINGEN INDUSTRIEWEG 27-29 01184-14400 B.G.G. 01184-10300 nationale collecte NIERSTICHTING Giro 388.000 Ford Fiesta Bebop, niet simpelweg gekortwiekt Schijnwerpers Vierwielaandrijving Lang Hydraulisch Vormgeving Aanspreekbaar Future Zakenwereld Prijzen Met Oen Boer Verkeersleermiddelen bent u beter af! 25 sept.-1 okt. DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 27 september 1989 Ford heeft de laatste tijd zoveel nieuws te melden gehad, dat ze voor de IAA weinig meer over hadden. Natuurlijk werd bij dit merk duidelijk de nadruk gelegd op de nog kersverse Fiesta waarvan nu ook de sportie ve XR2i in productie is gegaan. De op de au tosalon van Genève getoonde Fiesta Urba is ook op de stand te zien. Je weet wel, dat grappige gele stadsautootje met één deur links en twee portieren rechts. Nog veel leu ker is echter een nieuw gelegenheidsmodel wat samen met Ghia werd ontwikkeld, de Fiesta Bebop. Ford had er tenniskampioen Boris Becker bij gehaald om dit alleraardigste jeugdige wa gentje te introduceren. Zoals duidelijk te zien is werd voor de Bebop de huidige Fiesta als basis genomen. Vervolgens werd daar op vakkundige wijze de achterkant vanaf ge zaagd en ontstond er een leuk gelijnde mini- pick-up. Ford wil hiermee laten zien wat er allemaal met de Fiesta mogelijk is, gezien te gen het licht van de groeiende vrije tijdsmarkt. De Bebop is vooral voor het jonge publiek gemaakt, die een dergelijk ontwerp zeer zal waarderen. Vrolijke kleuren en leuke, moderne details maken het kleine ding tot een verschijning waarvan iedereen denkt "dat wil ik ook wel hebben". Men ging bij Ghia uit van een vijfdeurs Fiesta met de 1.8 liter dieselmotor. Aan de buitenkant zien we een extra frontspoiler met verstralers, een grappig roofrack op het kleine dak en de af- dekbare laadruimte. Liefhebbers van frisse lucht kunnen net als bij de grote Amerikaan se pick-up6 de achterwand verwijderen. Alhoewel de Bebop voorlopig een studiemo del is, hebben de ontwerpers bij alle nieuwe onderdelen aan de praktische bruikbaarheid gedacht. De witte kleur van de voorkant gaat over in wit naar de achterzijde. De over gang lijkt te bestaan uit losvliegende stenen. Op het dak staan twee aërodynamisch ge vormde schijnwerpers, waarvan er één met een twee meter lang snoer is uitgerust en zo doende verplaatst kan worden. Door dit alles is de Fiesta Bebop een echte 'eye-catcher' waarvan gehoopt mag worden dat hij ook werkelijk op de weg komt. Japanners hebben in het verleden het nodi ge gecopieerd van Europese en Amerikaan se autofabrikanten. De laatste tijd worden de auto's uit het land van de reizende zon gekenmerkt door heel wat originelere koets werken. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de Mazda Miata, Nissan 300 ZX en nu ook de Toyota Celica. Het oude model was al re delijk succesvol, maar de nieuweling heeft pas echt een eigen persoonlijkheid. De auto stond als primeur op de IAA. De eerste Celica dateert al uit 1970. De auto is dan ook één van de meest geproduceerde sportcoupés ter wereld. In de tussentijd heeft de ontwikkeling niet stilgestaan, zodat we inmiddels te maken hebben met een uit gekiend concept wat vooral de sportieve au tomobilist zeer zal aanspreken. Waar de vori ge Celica nog duidelijk als gezinswagen ge bruikt kon worden, is de nieuweling een vol bloed 2 plus 2. De voorganger was er nog als tweedeurs coupé en als driedeurs hatchback. Het twee deurs model is verdwenen, zodat nu alleen een uitvoering met derde deur op het pro gramma staat. Verder kan er gekozen wor den uit drie uitvoeringen. De basisversie is een 1.6 ST met een 105 pk leverende DOHC-motor. Dit instapmodel is al behoorlijk vlot met zijn top van 195 km/u en een acce leratie van 0 tot 100 in 11 seconden. Veel sportiever is de 2.0 GT met een 2 liter krachtbron van 1 56 pk. Bij dit model ligt de top op 210 km/u, terwijl de sprint vanuit stilstand tot 100 km/u in slechts 8,1 secon den plaatsvindt. Maar voor wie dat allemaal nog te langzaam is, komt er meteen de Tur bo 4 WD, tevens met de 2 liter krachtbron die echter door toevoeging van een turbo compressor 204 pk levert. Gekoppeld aan permanente vierwielaandrijving levert dit een supersnelle bolide op met een gigantische top van 230 km/u en een vliegensvlugge ac celeratie van 0 tot 100 in 6,9 seconden. De auto zal naar alle waarschijnlijkheid begin volgend jaar naar ons land komen. Het is even afwachten welke uitvoeringen bij ons op de prijslijst zullen komen. Op dit moment zorgen alleen de foto's er al voor dat de fer vente Toyota-harten sneller gaan kloppen. Wie dacht dat het bij Audi bij de reeds aan gekondigde nieuwtjes voor 1990 bleef, heeft het helemaal mis. De stand van het Duitse prestigemerk puilde op de IAA uit van de nouveautés. Haast in ieder model- lengamma zijn er wel een aantal belangrijke veranderingen te melden. Ook zijn nu een aantal belangrijke extra's op meerdere mo dellen verkrijgbaar. Op de 80, 90 en coupé zal vanaf het voorjaar in Nederland Procon-ten leverbaar zijn in combinatie met een airbag voor de bestuur der. Procon-ten trekt bij een aanrijding de gordels strak en haalt tegelijkertijd in een fractie van een seconde het stuur naar het dashboard toe. Dit vermindert het risico op hoofdletsel aanzienlijk. Door dit terugtrekken van het stuur, kan de airbag met een bijzon der groot kussen worden uitgerust. Tot voor kort waren deze voorzieningen alleen op de Audi 100 en 200 te verkrijgen. langs in de Audi 100 werd geïntroduceerd, komt het merk nu met een 2,5 liter vijfcylin- der turbodiesel. Het gaat om een direct gespoten motor, die samen met de nodige electronica zorgt voor een laag verbruik in combinatie met uitstekende prestaties. De krachtbron heeft een exacte inhoud van 2460 cc en levert een vermogen van 120 pk. Het koppel, dat met 265 Nm heel hoog is, is al bij 2250 tr/min volledig beschikbaar. De prestaties zijn navenant. De vierdeurs heeft een top van 200 km/u, terwijl de acce leratie van 0 tot 100 net onder de 10 secon den blijft. De vijfcylinder Audi 100 2.3 is voortaan te leveren met een nieuwe viertaps automati sche versnellingsbak. Het schakelen wordt hierbij electro-hydraulisch uitgevoerd. Naast de bekende standen van de keuzeselector is er een knop op de console waarmee voor economisch of sportief rijden gekozen kan worden. Levering in Nederland ook vanaf het voorjaar. Audi toonde op zijn stand een stu diemodel in de vorm van een cabriolet op ba sis van de 80 en 90. Naast het weghalen van het dak, heeft deze conceptauto natuurlijk nog meer snufjes, zoals de in de stoel geïnte greerde veiligheidsgordels. Audi heeft van deze auto al zeer definitieve marktverwach- tingen. De auto zal waarschijnlijk in de twee de helft van 1991 op de markt komen. Naast de nieuwe ongeblazen dieselmotor die on- Het topmodel van Audi blijft de vorig jaar geïntroduceerde V8. Standaard is deze auto voorzien van quattro-vierwielaandrijving en een viertraps automaat. Om aan klanten wensen tegemoet te komen is deze Audi er naar keuze voortaan ook met een handge- schakelde vijfbak. Hierdoor komt de accele ratie onder de 8 seconden te liggen en be reikt de topsnelheid 240 km/u. Bovendien wordt het gamma aangevuld met de Audi V8 lang. Hierbij is de wielbasis 31,6 centimeter verlengd. Tot slot dat nog nieuws bij het 'in stapmodel' van Audi. De 80 wordt namelijk leverbaar met een 2 liter 16-kleppenmotor. Het gaat om dezelfde krachtbron als in de Volkswagen Passat. Met een KE-Motronic brandstofinjectie en een katalysator levert deze motor 137 pk. Hiermee is een top van 208 km/u te bereiken. Uiteraard wordt de Audi 80 16 V leverbaar als voor- en vierwiel- aandrijver. Natuurlijk is de auto aan de bui- tenlant als sportieve telg te herkennen. Naar verwachting komt deze Audi 80 16-klepper in het tweede deel van volgend jaar op de markt. Als bezoeker van de persdagen van de IAA in Frankfurt werd je geduld door Honda be hoorlijk op de proef gesteld. De eerste dag viel de stand op door een leeg podium. Een dag later waren daar op een aantal auto's te vinden die netjes onder gestopt waren. Pas op klokslag half twaalf werd het nieuwe model onthuld, een gloednieuwe Accord voor de komende jaren. In het snelle voorbijgaan zullen velen zich afvragen wat er nu eigenlijk aan die Accord veranderd is. Ik kan kort zijn door hierop te antwoorden, "alles"! Het gaat namelijk om een compleet nieuw model dat de lijnen van zijn voorganger nog duidelijk vasthoudt. Het gaat om de vierde Accord-generatie die hier alleen als vierdeur sedan geleverd zal gaan worden. Ondanks de vooruitstrevende vormgeving, heeft de Aerodeck nooit de ge hoopte verkoopaantallen behaald. De nieuwe Accord is op verschillende punten groter geworden. Zo is de carrosserie 3 cen timeter hoger en de wielbasis maar liefst 12 centimeter langer. Hierdoor kon ook de bin nenruimte toenemen. Uiteraard komt de gro tere ruimte tussen voor- en achterwielen ook het comfort ten goede. Het ruitoppervlak is tevens forser geworden, zodat de nieuwe ling bijzonder overzichtelijk is. Op motorisch gebied komen we alleen nog maar zestien kleppers tegen. Als basiskrachtbron wordt over een 90 pk leverende 2 liter gesproken, gevolgd door een zelfde exemplaar echter met 110 pk. De topversies zijn uitgerust met de 2 liter injectie van 133 pk en de nieuwe 2.2 liter injectie van 150 pk. Deze laatste au to weet door zijn behoorlijke vermogen een top te behalen van 212 km/u en de accelera tie van 0 tot 100 km/u in 8,4 seconden te volbrengen. In een aantal landen, zoals bij voorbeeld Zwitserland, zal de nieuwe Ac cord ook met de uit de Prelude bekende vier- wielbesturing worden geleverd. Met een lengte van 4,68 meter zit de Accord zonder meer bovenaan de middenklasse. Donderdag 1'4 september brachten leden van de Engelse Rolls-Royce Enthusiasts Club een bezoek aan de Zeeuwse hoofdstad. Niet minder dan 27 exemplaren van deze 'Lady' onder de auto's, waren die dag op het Middelburgse Abdijplein te bewonderen. De man' op de foto toont bijzonder vee! interesse voor dit vrouwelijk schoon. Op de IAA van september 1985 werd het huidige model van de Mazda 323 geïntrodu ceerd. Nu, exact vier jaar later staat de op volger voor de deur. Niet verwonderlijk om dat Japanse merken over het algemeen een strak modelwissel-beleid er op nahouden. De familie ziet er nu veel frisser en moderner uit. Uiteraard is het populaire driedeurs hatchbackmodel gebleven. De vijfdeurs ver sie moest echter het veld ruimen. De sedan is ook weer opgedoken, terwijl de fraaie vijf deurs liftback een hoogstandje is op het ge bied van origineel ontwerp. Zoals gebruike lijk laat de stationcar nog even op zich wachten, zodat van dit model voorlopig het oude model leverbaar blijft. De klant kan bij de 323 kiezen uit drie benzine-motoren, terwijl de bekende 1.7 liter diesel voor begin volgend jaar op het pro gramma staat. De serie begint bij de 1.3 liter 16-klepper met een vermogen van 75 pk. Een uitstekende krachtbron bleek tijdens een proefrit in de omgeving van Frankfurt. De auto is zeer aan spreekbaar en kan snel en sportief bereden worden. De topsnelheid van 160 km/u is ui terst bruikbaar, terwijl een acceleratie van 0 tot 100 in 12,1 seconden ook zeer tot tevre denheid stemt. Tegen meerprijs kan de 1.3 worden gekoppeld aan een drietaps automa tische versnellingsbak. Het is alleen jammer dat de basismotor in de nieuwe 323 alleen met een ongeregelde ka talysator geleverd wordt en dus maar be perkt schoon is. Een 1.3 16-klepper met in jectie en driewegkatalysator wordt echter wel door de fabriek gemaakt, maar zou vol gens de importeur alleen in de eenvoudige LX uitvoering te leveren zijn. De 1.3 motor maakt echter in ons land 60% van de totale 323-verkopen uit, zodat een completer pallet aan uitvoeringen erg belangrijk is. De 1.3 li ter motor is verkrijgbaar als 3 deurs hatch back en sedan. Nummer twee op de lijst is in de praktijk de meest prettige krachtbron, een 1.6 liter injectie met 'gewoon' twee kleppen per cylinder. Deze krachtbron levert 87 pk die goed zijn voor een top van 1 72 km/u. Ook in acceleratie is de auto wat sneller dan de 1.3. De 1.6 is tegen meerprijs met een automaat leverbaar, echter dan met vier overbrengingen. Het is een bijzonder fijne en snel te rijden auto als onder de motorkap de 1.6 zijn werk doet. Uiteraard is deze motor wel voorzien van een geregelde katalysator. De 1.6 is te koop in de hatchback en sedan en is tevens de basismotor voor de vijfdeurs liftback die de toevoeging "F" heeft gekre gen. Deze letter zou voor Future staan, waarmee de vooruitstrevende vormgeving wordt aangegeven. De auto heeft inderdaad een totaal andere lijn dan de 3- en 4-deurs. Het onderstel is vergelijkbaar met de sedan. De F moet voornamelijk concurreren met de Toyota Corolla Liftback. De 323 F heeft een sterk aflopend front met opklapbare lampen. De achterkant is bol van vorm, heeft een for se doorlopende spoiler en behoorlijke dode hoeken. Alhoewel er natuurlijk al weer gauw een hoop andere merken en modellen bij gesleept worden waarmee een gelijkenis ver toond zou worden, is de nieuwe Mazda 323 F een frisse nieuwe verschijning, die er best wezen mag. Motor nummer drie is het snoepje uit de stal. Het gaat om een 131 pk leverende 1.8 liter 16-klepper, leverbaar in de hatchback en liftback. Deze motor brengt de 323 zo rond de 200 km/u en zorgt voor de bekende acceleratie in 8,2 seconden. Het onderstel van alle 323-modellen is een goed compromis tussen sportiviteit en comfort. De auto's zijn met behoorlijke snelheden door allerhande haarspeldbochten te gooien. Het enigszins piepen der banden is hiervan het enige gevolg. De besturing is uiterst di rect en niet te zwaar. Onder normale om standigheden is de 323 een heel makkelijk te besturen auto. De koets van de 3-deurs hatchback doet ei genlijk het meest aan de voorganger denken. De auto ziet er compact uit, al is met name de wielbasis forser geworden. De sedan is een keurige auto die vooral in de zakenwe reld carrière moet gaan maken. Mazda heeft hierin met de 323 nog een te laag aandeel, wat dus moet worden opgekrikt. De 323 heeft in ieder geval alles in huis om een s4uc- ces te worden. De carrosserie is duidelijk stij ver dan bij de voorganger, terwijl alle plaat- werkdelen gegalvaniseerd zijn. De importeur Autopalace de Binckhorst hoopt er op jaar basis 12.500 stuks van te gaan verkopen. Natuurlijk kan de klant kiezen uit een aantal uitrustingsniveau's. De basis 323 heet LX, een uitvoering die op alle carrosserievarian ten leverbaar is. Getint glas, interval op de ruitewissers, van binnenuit verstelbare bui tenspiegel, van binnenuit te openen achter klep en benzineklepje, stootstrips op de flan ken, een digitaal klokje en in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank behoren hier bij tot de standaard geleverde zaken. Dat be tekent dat de basis 323 alles behalve kaal is. De GLX versie voegt hier onder andere aan toe: een tweede buitenspiegel, bumpers in de carrosseriekleur, wielplaten, bredere ban den, verstelbaar stuur en velours bekleding. De top is uiteraard de GT-versie die alleen in combinatie met de 1.8 liter motor wordt ge leverd. Uiteraard is hierbij de uitrusting op sportiviteit gericht. Dan tot slot natuurlijk de prijzen. De vorige Mazda 323 startte bij de 1.3 liter L met 3-deurs carrosserie en een vierbak. Deze ver sie is er dus niet meer. De serie start nu bij de 1.3 LX hatchback met 5-bak voor f 23.395, De basissedan in dezelfde uit voering kost f 25.895,- terwijl er een 323 F voor de deur staat vanaf f 27.995,— (1.6i LX). De duurste Mazda 323 uit het nieuwe nest is de 1.8i GT van het F-model voor f 39.995, De nieuwe Mazda 323 is een welkome vernieuwing in het programma van dit Japanse merk. De auto kan nu al een be hoorlijk succes voorspeld worden. In ieder geval zal het aantal 323's wat tot nog toe in Nederland werd verkocht flink stijgen, boven de huidige 141.000. BMW 316 beige83.000 km 1984 BMW 316 wit106.000 km 1984 BMW 320 I. blauw autom100.000 km 1982 BMW 318 I brons73.000 km 1985 BMW 325 groen113.000 km 1986 BMW 520 I zwart met17.000 km 1989 BMW 524 TD blauw met16.000 km 1989 BMW 524 TD wit169.000 km 1986 Fiat Uno brons6.200 km 1988 Honda Accord rood77.000 km 1984 Mercedes 230 wit36.000 km 1987 Opel Kadett 1300 N wit 1986 LPG 65.000 km14.950,- VW Golf 1600 Avance 1988 33.000 km23.950,- BMW 316 rood met BMW 316 groen BMW 320 zwart BMW 320 groen met BMW 524 TD I. blauw Ford Scorpio 2.0 CL zilver. 104.000 km 1984 80.000 km 1985 112.000 km 1984 95.000 km 1984 151.000 km 1984 56.000 km 1985 Ford Sierra 1600 Laser LPG 120.000 km 14.950,- Ford Escort 1400 Bravo 1987 53.000 km 17.950,- verkeer - tnooroöo* rijbwwn* a/b Bij theorieles hoort het cursusboek "Verkeer'' Algemeen erkend als het top verkeersboek van Nederland Vraag er uw rijschool om! moet Q

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1989 | | pagina 21