sola De Ploeg 'Ik snap niet goed waar nu ineens die grote weerstand vandaan komt' BIJOU Samsonité IBIS) PRESTIGE PROMOTIE 119, 135, BIJOU JZbq c VERSCHOORE NU EXTRA VOORDEEL DOCUMENTEN KOFFERS twee brillen halen één betalen! CASSET l !j "Sfeervol taf GRATIS ONTWIKKELEN DUIZEND EN EEN FOTO'S VAN RUBEN OREEL IN SO IF Menig bezoeker zal het Vlissingse café Soif de ko mende maand met pijn in de nek verlaten. Vanaf zondag 8 oktober hangen daar duizendenéén fo to's van de Souburgse fotograaf Ruben Oreel aan de muur. „Zeeuwse persfotografen fotograferen meer dan alleen zestigjarige bruiloften", zegt Oreel, die als free lancer voor de PZC, het GPD en enkele tijdschriften werkt. De foto's in Soif geven een overzicht van zijn werk van de afgelopen tien jaar. Ongelukken, vechtpartijen, branden, maar vooral ook: mensen. De foto's vertellen stuk voor stuk een verhaal. „Fotograferen is niet zo maar gewoon een vak", vindt Oreel. „Het is een manier van leven". Primeur PZC WEEKBLADEN Herald Lachen SLECHTS 3 DAGEN Café Restaurant Markt 55, Middelburg. Menselijk AMUSEMENTSHAL OP PLEIN 1940 Beleid Tegen inlevering van deze bon twee :omplete brillen halen en maar één betalen!' Vlissingen Lange Zelke 20 10 cm breed, 2 x A4 zwartnu 14 cm breed, 2 x A4 zwartnu WILKENS BSF ROBBE EN BERKING WMF CHRISTOFLE KELTUM Keuze uit 90 modellen bij de casette-specialist SERVICE KWALITEIT GARANTIE LANGE DELFT 50 MIDDELBURG 01180-13221 Badhuisstraat 60, Vlissingen (bij ontwikkelen afdrukken) 19e JAARGANG NUMMER 39 27 SEPTEMBER 1989 'Fotograferen is geen vak maar een manier van leven' De veertigjarige Oreel werkt sinds een jaar of vijftien voor de PZC. „Het leuke is dat je overal en met iedereen in aanraking komt. De ene keer fotografeer je prinses Juliana of president Mit- terand, het volgende moment sta je middenin de visserijrellen of maak je een foto van een koek- happend boerinnetje". Persfoto grafie: gewapend met camera, semafoon en scanner zeven da gen per week van hot naar her rennen. „De meeste mensen snappen het niet, denken dat je een luizeleventje hebt: je drukt op het knopje en je hebt een foto. Daar kan ik me soms zo kwaad over maken. Er komt veel meer bij kijken, neem de afwerking al leen al. En voor het maken van dé foto, van hét moment, ben je vaak uren bezig". Als voorbeeld noemt hij een privé-bezoek van Beatrix en Claus aan Neeltje Jans, waarbij absoluut geen pers aanwezig mocht zijn. „Een week van te vo ren ben ik al gaan zoeken naar iemand van het personeel die mee wilde werken. De nacht voor het bezoek heeft een perso neelslid me in de kofferbak van zijn auto het eiland opgesmok- keld. Daar heb ik tot tien uur de volgende ochtend in een contai ner gewacht. Toen ze het eiland opkwamen kreeg ik van degene die me hielp een ingenieurshelm, zodat ik niet opviel. Ik heb naar hartelust kunnen fotograferen. Tot een rijkspolitieagent me her kende. Maar omdat ik al zo ver gekomen was mocht ik toch blij- jiL Oplage: 23.450. Gratis huis-aan-huis op geheel Walcheren in combinatie met de Faam. Totale oplage 46.605. Uitgave: Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Steunpunt: Boekhandel Bikker, Walstraat 94, Vlissingen. Advertentieverkoop: G.J.A. van den Eeden Tel. 01184-72283 Redactie: Bettie Hollestelle, 01180-81170 en Ad Hanneman, 01180-81171. Redactie-adres: Postbus 5017, 4330 KA Middelburg. Bezorging: 01184-84215. Druk: Vink-Rotadruk b.v., postbus 36, 4570 AA Axel. Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd: advertenties maandag PZC, Oost- Souburgseweg 10, 17.00 uur. (Boekhandel Bikker 16.00 uur). De Faam en De Vlissinger maken deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huisbladen in Zeeland. Totale oplage: 160.480. ven. Tja, en als je dan na afloop veertig fotografen dezelfde foto ziet maken, dan geeft dat een enorme kik. Want jij hebt de pri meur voor je krant. De spanning en het avontuur maken dit vak zo aantrekkelijk". Hoewel. „Soms denk ik wel eens, waar ben ik eigenlijk mee bezig. Een paar jaar geleden bij de rellen in het tentenkamp bij de kerncen trale bijvoorbeeld. Toen ik er aan kwam werd er al een ME-er weg gedragen naar een ambulance, waar de banden van waren lek- gestoken. Dat was echt een angstige nacht. Pikdonker. Ik hoorde alleen maar roepen en gil len en af en toe viel er iets naast me op de grond. Die autonomen werden helemaal debiel, glas, stenen, messen, ze gooiden met Ruben Oreel gefotografeerd door Ruben Oreel. alles. Toen heb ik 'em wel gekne pen. Hetzelfde met die vistoestanden van vorig jaar. Op een gegeven moment sloeg zelfs de ME op de vlucht. En daar sta je dan met je flitsertje". De ramp met de Herald of Free Enterprise in Zeebrugge was Oreels' grootste 'zaak' tot nu toe. Een onwezenlijke, ijskoude, bizar re nacht. „Ik was er binnen an derhalf uur. Het was net een filmdécor. Helicopters, schijnwer pers, sleepboten en iedereen huil de. Ik stond met een collega te schuilen in een tent die met een doek in tweeën was gedeeld. We stonden tegen het doek. Na een tijdje kwam er een lijkwagen. Bleek dat er in de andere helft li chamen lagen. We leunden er ge woon tegenaan. En ik zal het nooit vergeten: De volgende dag moest ik foto's maken van de voetbalwedstrijd Veere- Heinkenszand. Op dat moment realiseer je je niet waar je mee bezig bent. Maar toen er een maand later vier lijken op het strand van Zoutelande aanspoel den dacht ik toch, die heb ik mis schien nog wel horen schreeuwen". Grof gezegd was de Herald een buitenkansje voor fotografen. „Natuurlijk ben je sensatiebelust. Dat hoort bij je vak. Maar de foto van de lijkwa gen die het strand van Zoutelan de afrijdt, met de zee en een schip op de achtergrond, vind ik zelf de aangrijpendste. Die foto zegt alles". Oreel fotografeerde in de loop der jaren honderden ongelukken. „Maar je went er nooit aan, blijft emotioneel altijd betrokken. De gruwelijkste dingen, zoals totaal verkreukelde lijken fotografeer ik niet. De krant publiceert die niet, maar ik vind de pop van het kind dat bij een ongeluk overleed ook veel meer spreken. Sommige kranten publiceren ze trouwens wel. De Telegraaf bijvoorbeeld: die plaatsten een foto van een lijk dat aan de boeg van de Herald hing. Compleet met pijlen naar de plaats. Dat vind ik niet inte ger". Naast kommer en kwel maakte Oreel natuurlijk ook heel veel gekke dingen mea „De leukste periode was het bezoek van vc Vlissingen aan Liberia. Een le vensgevaarlijk land, maar we hebben er alleen maar gelachen. Waar is Cruyff, vroegen ze toen we aankwamen. Die is gebles seerd, zei een bestuurslid. We werden achtervolgd door fans die allemaal een handtekening wil den hebben, zelfs van mij. En toen Vlissingen tegen Liberia voetbalde, was de minister van sportzaken scheidsrechter. Dat was echt schitterend". Showmodellen, restanten en beursgoederen in edelstaai en zwaar verzilverde uitvoering. NU MET KORTINGEN TOT MEER DAN 50% OP DE VERGELIJKBARE WINKELWAARDE! Kookpannen en keukengerei met kortingen tot 70%! Donderdag Vrijdag Zaterdag SPECIALE VERKOOPDAGEN (KOOPAVOND GEOPEND).: 28 sept. 12.00 21.00 uur. 29 sept. 12.00 -17.00 uur. 30 sept. 10.00 16.00 uur. DE ARTIKELEN STAAN VOOR U KLAAR IN Of het nou om een in zijn walk man verdiepte Gullit, een huilen de demonstrant die getroost wordt door een politieagent of een lichtelijk aangeschoten prin ses Juliana gaat, de nieuwsfoto's van Oreel hebben één ding ge meen: ze zijn stuk voor stuk menselijk. „Ik ben altijd in men sen geinteresseerd geweest. En ik heb een zwak voor karakte ristieke koppen. Die fotografeer ik meestal onverwachts met een te lelens. Je kunt een oud boertje niet laten poseren in een studio. Die moet je in zijn eigen omge ving fotograferen. Op de dijk dus, of op z'n land". Zowel de nieuwsfoto's als de portretten zijn in Soif te zien. Kris kras door elkaar aan de wand ge plakt. „Ik ben geen kunstfoto graaf, maar ik heb ook wel eens de behoefte om mijn werk te la ten zien. Een heleboel foto's in Soif zijn trouwens nog nooit ge publiceerd". Fotografie ziet hij als een verslaving. „Ik fotografeer m'n hele leven al en ik zou niks anders willen doen. Zoals ik al zei, het is een manier van leven. Ik zou nooit van negen tot vijf op een kantoor kunnen zitten. De vrijheid die ik als fotograaf heb, zou ik niet kunnen missen. En bo vendien: de drang om met je fo to's te laten zien hoe de wereld eruit ziet raak je toch niet kwijt". In Middelburg is de discussie over een eventuele nieuwe amu sementshal hoog opgelaaid. Het gaat allemaal om het pand op Plein 1940, waar nu nog Maartense Tapijt is gevestigd. Alexander Loontjens, van Loontjens Automaten bv, is de nieu we eigenaar van het pand. Zijn plannen om hier een amuse mentshal te beginnen, worden niet door iedereen met gejuich ontvangen. Vooral de winkeliers op plein 1940, maar ook an dere omwonenden, zijn hier fel tegen gekant. Een handteke ningactie tegen de mogelijke komst van de hal, heeft inmiddels flink wat ondertekenaars opgeleverd. Alexander Loontjens: „In ieder café staat wel zo'n gokau tomaat". „Ik kan me de ongerustheid van de winkeliers wel enigszins voor stellen, maar ik snap niet goed waar nu ineens die grote weer stand vandaan komt", zegt een verontwaardigde Loontjens. „Bo vendien zijn de mensen ook slecht geinformeerd. Het groot ste gedeelte van zo'n hal bestaat uit amusementsspelletjes zoals rij-simulatoren, videospelletjes en flipperkasten. De kansspelauto maten nemen hooguit een derde van het totale pakket in beslag. Je kunt je dan ook voorstellen dat het grootste deel van de be zoekers uit scholieren bestaat, die zich gewoon een beetje wil len vermaken. Met de echte gok kers zal het dus wel meevallen. Trouwens, in bijna ieder Middel burgs café of bar staat wel zo'n kansspelautomaat. Dan vraag ik me af waarom ze nu ineens zo moeilijk doen over die paar extra gokkasten". Ook de te verwachte grootte van de amusementshal baart de om woners zorgen. Volgens Loon tjens is deze zorg ongegrond. „De hal wordt hooguit twee maal zo groot als de hal in de Bedde- wijkstraat. Daarbij komt, dat de opzet van de nieuwe hal heel an ders wordt. Veel ruimer en lichter, zodat ook toevallige passanten of touristen even een kijkje kunnen nemen. Als al dié tegenstanders van een nieuwe amusementshal nu eens in onze hal in Goes gin gen kijken, zouden ze misschien van gedachten veranderen. Dan kunnen ze gelijk zien dat het met die overlast wel meevalt. Zo'n hal trekt ook geen honderden men sen. Die winkeliers suggereren nu wel, dat er door de komst van zo'n hal, ineens niet meer ge woond kan worden, maar Plein '40 is toch zeker geen woon erf?" De omwonenden blijven echter ongerust. Ze vinden dat, hoe je het ook wendt of keert, het plein door de komst van een amuse mentshal een heel ander karakter krijgt. Initiatiefnemer van de 'te genactie', Bart de Graauw, van slijterij Hildernisse, vindt de argu menten van Alexander Loontjens dan ook niet zo sterk. „Onze be zwaren blijven even groot. De Gemeente Nijmegen laat bijvoor beeld een onderzoek doen naar de relatie tussen criminaliteit en amusementshallen, vanwege de grote problemen in de Nijmeegse binnenstad. Dan hoeven wij hier toch niet te doen alsof er niets aan de hand is?" hoeft niet alles te verbieden wat leuk is, maar het is wel belangrijk dat er een duidelijk beleid komt. Als de Gemeente Middelburg eventueel een vergunning af gaat geven, voor een amusementshal, dan ben je ook verplicht als ge meentebestuur om een antwoord te hebben op de problemen die je daar mee oproept. Natuurlijk kan zo'n hal ook wel een positieve en sociale functie hebben. Maar je moet voor die kleine groep men sen die over de schreef gaan, en echt in de problemen raken, een opvangmogelijkheid creëren. Het ZCAD krijgt hiervoor geen subsi die, dus nu vallen die mensen tussen wal en schip. Zonder be leid krijg je sowieso problemen." De hal in de Beddewijkstraat heeft in het verleden voor flink wat overlast gezorgd. Met een nieuwe beheerder en het instel len van een bewakingsdienst, is de overlast sterk verminderd. „Zo'n bewakingsdienst is natuur lijk niet voor niets ingesteld", is de reactie van één van de onder tekenaars van de tegenactie. Maar beheerder Udo Claassens denkt daar anders over. „De cri minaliteit zit in de hele stad, en die zal door zo'n hal echt niet meer of minder worden. Dronken mensen komen hier niet binnen, en ook eventuele wapens moe ten worden ingeleverd. We heb ben hier een redelijk vaste klantenkring, die we zodoende goed kennen. Dat voorkomt al een heleboel problemen. De ech te gokverslaafden houden we wel in de gaten. En dan nog, die meneer De Graauw krijgt toch zeker ook alcoholisten in z'n zaak". De beslissing over het wel of niet toelaten van een amusementshal op Plein 1940, wordt pas in okto ber door de gemeenteraad van Middelburg genomen. Zeeuws De directeur van het Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs (ZCAD), Jan van de Broek, staat ook niet te springen om een grotere hal. „Je (Geldig t/m 14 oktober 1989) De gratis tweede bril is bestemd voor dezelfde persoon die ook de eerste (betaalde) bril gaat dragen. Het montuur van de bril die u wel betaalt mag niet goedkoper zijn dan f 100.-. Het montuur van de gratis bril komt uit de kollektie monturen met het rode driehoekje. In de gratis bril gaan normale, blanke glazen in dezelfde sterkte als in de eerste (betaalde) bril. Wilt u meer (variabel, ontspiegeld, anti-kras, kleuren, enz.) dan geldt een toeslag Geen andere kortingen te zelfder I ti|d Op beide brillen 1 jaar garantie. Kom kijken naar Zeelands grootste kollektie documenten koffers, tassen en mappen. Lange Delft 44 - Middelburg De zaak op de hoek

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1989 | | pagina 1