EREN
'Je had toen voornamelijk
dumpauto's te repareren'
flUTOSCHfllIF
HOSSELAAR
bdhg&bhdc
VAN FRAAS56N
OCCASIONS
St?ba
Occasioncentrum
Cevaal in Goes
^smiawiiiiO
Uw auto kan
'n klasse beter...
AUTOBEDRIJF KLIP
f 1000,- KORTING
OF NU KOPEN EN
JANUARI 1990
BETALEN.
kenmerk voor vakwerk
KONI maakt uw auto nóg beter!
JUBILARIS ADRIE ADRIAANSE
Achteruit
Autoverkopers verdienen studiereis naar Amerika
Koudekerke (Zld.)
Tel. 01185-1218
Tevens inbouwspecialist Webasto autoschuifdaken/sunroofs
(U heeft al 'n sunroof v.a. 395,-
HET adres voor uw
AUTO-ONDERDELEN:
GEEN
GEZEUR 0
MET
ZUUR
AUTOBEDRIJF
GOEDHART
Voor al uw onderdelen
gedemonteerd
en met garantie.
Lage prijzen voor de
onderdelen en
zeer hoge prijzen
voor uw oude auto.
Nieuwlandsedreef 10, Middelburg
Tel.: 01180-12112
AUTOBEDRIJF VAN FRAASSEN B.V.
PRES. ROOSEVELTLAAN 768
VLISSINGEN
TEL. 01184-16679
Vertegenwoordiger 01180-15403 J. Richter
OCCASIONS MET
BOVAG-GARANTIE
GEBRUIKTE HAT PANDA
PROFESSIONELE
AUTOSLOOP
BEDRIJVEN
IN ZEELAND
HOEDEKENSKERKE
MIDDELBURG
SEROOSKERKE
TERNEUZEN
GebruUcte Wagens
Plus Systeem
Op dit moment keuze uit
een tiental Fiat Panda's in
div. prijzen en uitvoeringen.
AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V.
anno
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 27 september 1989
Adrie Adriaanse is veertig jaar in dienst bij Autobedrijf Louisse.
Dat er de afgelopen jaren veel veranderd is,
ook in de autobranche, is geen nieuws. Het
wordt interessant als iemand daar alles over
kan vertellen, omdat hij het allemaal heeft
meegemaakt. Zo iemand is Adrie Adriaanse,
werknemer bij Autobedrijf Louisse in Middel
burg. Niet alleen was hij veertig jaar werk
zaam als automonteur, maar hij wist het al die
jaren ook nog bij hetzelfde bedrijf uit te hou
den. 12 september 1949 trad hij als leerling
monteur in dienst bij Autobedrijf Louissa
„Als je van de ambachtsschool kwam - zo
heette dat toen nog - dan ging je gewoon alle
garages af om te zien of ze werk voor je had
den", vertelt de achtenvijftigjarige Adriaanse.
„Was er werk dan werd er meestal gezegd,
'we willen het wel eens met je proberen'. Nou,
dan kwam je in dienst als leerlingmonteur. Zo
heel veel verschil met nu is dat dus niet. Maar
de auto's, en het werk wat daaraan moest ge
beuren, dat is niet te vergelijken met nu".
„Toen ik begon hier bij Louisse, had je voorna
melijk dumpauto's uit de oorlog te repareren.
Dat waren dan meestal vrachtauto's, want
personenauto's zag je in die tijd bijna niet. Je
moet er rekening mee houden dat het nog
maar kort na de oorlog was. Er was bijna geen
geld. Alleen zakenlui en mensen van de betere
stand konden zich een auto veroorloven. Maar
het meeste werk hadden we aan die gedump
te GMC's, uit de oorlog. Ik herinner me, dat
we ook een kraanwagen hadden in die tijd, die
de landing bij Normandië had overleefd".
Hoe weinig verkeer er wel was in die dagen,
weet Adrie Adriaanse met een smakelijke
anekdote te illustreren. „Op een dag kwam er
een klant uit Souburg in de werkplaats, die
ons meedeelde dat zijn versnellingspook vast
zat. Na een eerste onderzoek bleek dat de be
wuste pook in z'n achteruit stond geschakeld
en inderdaad muurvast zat. Daarop vroegen
we de man, hoe hij dan wel in Middelburg
was gekomen. Waarop de man doodgemoe-
Verkoopleider Bram de Buck en verkoper Dick
Commee, beiden werkzaam bij Auto Poppe in
Vlissingen, hebben een studiereis naar de Ver
enigde Staten gewonnen. De prijs is toege
kend door de importeur van Volkswagen/Audi,
voor de goede verkoopresultaten van gebruik
te auto's. Tijdens de studiereis, in de eerste
week van oktober, wordt onder meer een be
zoek gebracht aan Dallas, waar het veilen van
auto's (car auction) zal worden bestudeerd.
Nog elf andere VW/Audi-dealers hebben deze
studiereis verdient.
„Het is allemaal ontstaan, nadat in het voor
jaar duidelijk werd dat in Nederland de voor
raad gebruikte auto's te hoog was in
verhouding tot de nieuwe auto's", legt Bram
de Buck uit. „De importeur heeft dit probleem
onderkend en kwam op het idee om een wed
strijd uit te schrijven onder alle 220 VW/Audi-
dealers. Daarbij ging het er om, wie de meeste
gebruikte auto's wist te verkopen. Dat moch
ten allerlei merken zijn. Er werd overigens niet
alleen gekeken naar het aantal, maar je moest
zo'n auto ook nog voor een redelijk gangbare
prijs verkopen. Je zou ze tenslotten ook kun
nen weggeven. In ieder geval is het ons gelukt
daar een prijs mee in de wacht te slepen".
„Die car auction lijkt me heel interessant",
vervolgt De Buck enthousiast. „Amerika is
daar namelijk heel ver in. Het is gewoon een
veiling, waar bij opbod auto's worden ver
kocht. Dat kunnen auto's van particulieren
zijn, maar ook van handelaren. En iedereen.
Bram de Buck en Dick Commee pose
ren naast een van hun 'aanbiedingen'.
handelaar of particulier, kan een bod doen op
zo'n auto. Ik meen dat er hier in Nederland één
plaats is waar dat ook kan. Maar ik verwacht
dat het over een kleine tien jaar in heel Neder
land mogelijk zal zijn. Gezien het grote aan
bod, vind ik dat de handel in gebruikte auto's
meer aandacht moet krijgen. Dat zal door dit
soort ontwikkelingen zeker gebeuren".
dereerd antwoordde, dat hij het hele eind ach
teruit had gereden. Dat was lachen natuurlijk.
Dat soort dingen kun je je nu niet meer voor
stellen".
De vele veranderingen, ook op technisch ge
bied, maken het beroep automonteur volgens
Adriaanse alleen maar aantrekkelijker. „Het
wordt natuurlijk wel moeilijker om bepaalde
veranderingen bij te benen, maar aan de ande
re kant geeft het ook een hoop afwisseling.
Dat geldt ook voor de reparaties die je moet
verrichten. Het is iedere keer weer wat an
ders. Je weet nooit van te voren hoe je dag er
uit gaat zien. Daarbij komt dat het gereed
schap weer een stuk beter is dan vroeger. Je
kan nu met minder moeite veel meer doen".
Als alles goed gaat, hoopt Adriaanse over een
jaar in de VUT te gaan. Echt spijten zal het
hem niet. „Je wordt wat ouder, dus gaan de
dingen minder vlot dan vroeger. Daarnaast is
de werkdruk enorm toegenomen. Dat geeft
weer bepaalde spanningen. Verder vind ik dat
een jongere generatie toch ook weer een kans
moet krijgen. Alleen het contact met bepaalde
klanten zal ik wel even missen. Na zoveel ja
ren bij hetzelfde bedrijf ontstaat er met som
mige mensen namelijk een heel persoonlijke
relatie".
Naast de bedrijven in Middelburg en Vlissin
gen heeft Toyota Cevaal sinds kort ook een fi
liaal in Goes. Onder de naam
Occasioncentrum Cevaal is deze nieuwe afde
ling voornamelijk gericht op de handel in
tweedehands auto's. De nieuwe zaak is ge
vestigd aan de Antoni Fockestraat in Goes.
„De handel in gebruikte auto's is een heel ap-
parte tak in onze branche", legt directeur
Jasper Cevaal uit. „Als je een beetje uitzoek
wilt hebben, is een flinke ruimte onontbeerlijk.
In eerste instantie wilden we ons bedrijf in
Middelburg uitbreiden, maar die plannen zijn
door de gemeente Middelburg zo lang tegen
gewerkt, dat we maar besloten hebben om uit
te wijken naar Goes".
De nieuwe showroom is 675 vierkante meter
groot. Buiten is er nog een voorterrein van
zo'n duizend vierkante meter. „We richten ons
vooral op de verkoop van de betere tweede
hands auto", verduidelijkt Jasper Cevaal. „Een
auto van duizend gulden moeten ze hier niet
zoeken. Voor onze andere filialen is deze aan
winst ook een goede zaak. Nu kunnen we
klanten, die op zoek zijn naar een tweede
hands auto, eventueel doorsturen naar Goes".
'focmm
Technische handelsonderneming
Kromme Weele 6-8 Middelburg
01180-13915-13031
Nu speciaal voor de VAKMAN in voorraad:
originele HITEC remdelen
drukgroepen,
koppelingsplaten,
druklagers
LJ'i-i-;
en
gereedschappen.
1 op de 3 auto's rijdt met versleten of defecte schokdempers.
Meestal merkt u dat niet, behalve wanneer 't er op aan komt.
bij een noodstop of een te snel genomen bocht
Schokdempers hebben alles te maken met rijcomfortmaar vooral
met wegligging en veiligheidDaarom laten steeds meer kritische
automobilisten meteen KON I's onder hun nieuwe auto zettenwant
KONI's maken elke auto nog beter en worden een autoleven
gegarandeerd.
Als KON I service center vertellen we
u daar graag meer over. Tot ziens...
Kleverskerkseweg 9
M'burg, tel. 01180-36248
Erkend KONI Service Center KD88/6
In- en verkoop van
loop-, sloop- en schade auto's
VOLVO:
340 1.4 3-drs., 1984 75.000 km 11.750,-
340 DL 1.4 3-drs., 1984, 58.000 km11.950,-
360 2.0 4-drs., 1984, 92.000 km11.950,-
340 DL 1.4 3-drs., 1985, 37.000 km15.500,-
340 SP 5-drs. 1985 58.000 km rood15.850,-
340 GLE 2.0 4-drs., 1985, 98.000 km17.500,-
340 SP 1.4 3-drs., 1986, 46.000 km wit15.450,-
340 DL 1.7 3-drs., 1986, 59.000 km wit16.950,-
340 GL 1.7 3-drs., 1986, 38.000 km blauw. 17.950,-
360 INJ, 2.0 I 3-drs., 1986, 51.000 km18950,-
360 GL 2.0 I 3-drs., 1986, 78.000 km18950,-
360 GLT 1 3-drs., 1986, 73.000 km18950,-
360 GL 2.0 I 4-drs., 1986, 74.000 km20.500,-
240 TURBO 1981, 166.000 km11.500,-
740 GL 2.3 1986, 65.000 km33.500,-
DIESEL/LPG
340 DL 1.4 4-drs., 1984, 96.000 km11.500,-
360 GLS 2.0 L 4-drs., 1984, 110.000 km.... 13.950,-
340 DL 1.4 3-drs., 1985, 90.000 km13.750,-
340 Diesel 5-drs., 1985, 135.000 km13.950,-
360 GL 2.0 4-drs., 1986, 65.000 km20.950,-
240 DL 2.0 4-drs., 1986, 93.000 km23.950,-
240 STATION 5-drs., 1986, 98.000 km31.500,-
AUTOMATEN
340 DL 1.4 3-drs., 1983, 89.000 km8.500,-
340 DL 1.4 4-drs., 1983, 80.000 km10.950,-
VOLVO
BETROUWBAAR DAT KUNT U VAN VOLVO VEILIG AANNEMEN
Alfa 33 1.31986
Alfa 33 QV1986
Alfa 33 1.3 VAN1986
Alfa Romeo 2.0 Giulietta1984
Daihatsu HiJet 8501987
Citroen Visa1987
Alfa Romeo Giulietta
turbo diesel1984
Daihatsu Cuore1985
BMW 1.61981
Saab 900 GLS m. LPG1980
Alfa Romeo Sprint1980
Ford Escort Stationcar D1985
Ford Taunus1982
Volvo 480 ES1987
Honda Civic....1980
Industrieweg 17
Vlissingen
01184-13434
Vrijdag koopavond.
Bek, 's-Gravenpoldersestraat 38
Tel. 01193-309 b.g.g. 708
Goedbloed, Oostperkweg 35-37
Tel. 01180-36720
H. Stouten, Oostkapelseweg 12
Tel. 01189-1501
Tomauto, Nijverheidsstraat 8
Tel. 01150-96960
VOOR AL UW GEBRUIKTE
AUTO-ONDERDELEN MET GARANTIE
Streng gekeurd. J Maanden BOVAG garantie.
9 Maanden extra BOVAG garantie voor
auto's van max. 4 jaar. '14 Dagen omruil garantie.
^BDVAG
VLISSINGEN, INDUSTRIEWEG 19. TEL. 01184 1 77 36