EREN 'Je had toen voornamelijk dumpauto's te repareren' flUTOSCHfllIF HOSSELAAR bdhg&bhdc VAN FRAAS56N OCCASIONS St?ba Occasioncentrum Cevaal in Goes ^smiawiiiiO Uw auto kan 'n klasse beter... AUTOBEDRIJF KLIP f 1000,- KORTING OF NU KOPEN EN JANUARI 1990 BETALEN. kenmerk voor vakwerk KONI maakt uw auto nóg beter! JUBILARIS ADRIE ADRIAANSE Achteruit Autoverkopers verdienen studiereis naar Amerika Koudekerke (Zld.) Tel. 01185-1218 Tevens inbouwspecialist Webasto autoschuifdaken/sunroofs (U heeft al 'n sunroof v.a. 395,- HET adres voor uw AUTO-ONDERDELEN: GEEN GEZEUR 0 MET ZUUR AUTOBEDRIJF GOEDHART Voor al uw onderdelen gedemonteerd en met garantie. Lage prijzen voor de onderdelen en zeer hoge prijzen voor uw oude auto. Nieuwlandsedreef 10, Middelburg Tel.: 01180-12112 AUTOBEDRIJF VAN FRAASSEN B.V. PRES. ROOSEVELTLAAN 768 VLISSINGEN TEL. 01184-16679 Vertegenwoordiger 01180-15403 J. Richter OCCASIONS MET BOVAG-GARANTIE GEBRUIKTE HAT PANDA PROFESSIONELE AUTOSLOOP BEDRIJVEN IN ZEELAND HOEDEKENSKERKE MIDDELBURG SEROOSKERKE TERNEUZEN GebruUcte Wagens Plus Systeem Op dit moment keuze uit een tiental Fiat Panda's in div. prijzen en uitvoeringen. AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V. anno DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 27 september 1989 Adrie Adriaanse is veertig jaar in dienst bij Autobedrijf Louisse. Dat er de afgelopen jaren veel veranderd is, ook in de autobranche, is geen nieuws. Het wordt interessant als iemand daar alles over kan vertellen, omdat hij het allemaal heeft meegemaakt. Zo iemand is Adrie Adriaanse, werknemer bij Autobedrijf Louisse in Middel burg. Niet alleen was hij veertig jaar werk zaam als automonteur, maar hij wist het al die jaren ook nog bij hetzelfde bedrijf uit te hou den. 12 september 1949 trad hij als leerling monteur in dienst bij Autobedrijf Louissa „Als je van de ambachtsschool kwam - zo heette dat toen nog - dan ging je gewoon alle garages af om te zien of ze werk voor je had den", vertelt de achtenvijftigjarige Adriaanse. „Was er werk dan werd er meestal gezegd, 'we willen het wel eens met je proberen'. Nou, dan kwam je in dienst als leerlingmonteur. Zo heel veel verschil met nu is dat dus niet. Maar de auto's, en het werk wat daaraan moest ge beuren, dat is niet te vergelijken met nu". „Toen ik begon hier bij Louisse, had je voorna melijk dumpauto's uit de oorlog te repareren. Dat waren dan meestal vrachtauto's, want personenauto's zag je in die tijd bijna niet. Je moet er rekening mee houden dat het nog maar kort na de oorlog was. Er was bijna geen geld. Alleen zakenlui en mensen van de betere stand konden zich een auto veroorloven. Maar het meeste werk hadden we aan die gedump te GMC's, uit de oorlog. Ik herinner me, dat we ook een kraanwagen hadden in die tijd, die de landing bij Normandië had overleefd". Hoe weinig verkeer er wel was in die dagen, weet Adrie Adriaanse met een smakelijke anekdote te illustreren. „Op een dag kwam er een klant uit Souburg in de werkplaats, die ons meedeelde dat zijn versnellingspook vast zat. Na een eerste onderzoek bleek dat de be wuste pook in z'n achteruit stond geschakeld en inderdaad muurvast zat. Daarop vroegen we de man, hoe hij dan wel in Middelburg was gekomen. Waarop de man doodgemoe- Verkoopleider Bram de Buck en verkoper Dick Commee, beiden werkzaam bij Auto Poppe in Vlissingen, hebben een studiereis naar de Ver enigde Staten gewonnen. De prijs is toege kend door de importeur van Volkswagen/Audi, voor de goede verkoopresultaten van gebruik te auto's. Tijdens de studiereis, in de eerste week van oktober, wordt onder meer een be zoek gebracht aan Dallas, waar het veilen van auto's (car auction) zal worden bestudeerd. Nog elf andere VW/Audi-dealers hebben deze studiereis verdient. „Het is allemaal ontstaan, nadat in het voor jaar duidelijk werd dat in Nederland de voor raad gebruikte auto's te hoog was in verhouding tot de nieuwe auto's", legt Bram de Buck uit. „De importeur heeft dit probleem onderkend en kwam op het idee om een wed strijd uit te schrijven onder alle 220 VW/Audi- dealers. Daarbij ging het er om, wie de meeste gebruikte auto's wist te verkopen. Dat moch ten allerlei merken zijn. Er werd overigens niet alleen gekeken naar het aantal, maar je moest zo'n auto ook nog voor een redelijk gangbare prijs verkopen. Je zou ze tenslotten ook kun nen weggeven. In ieder geval is het ons gelukt daar een prijs mee in de wacht te slepen". „Die car auction lijkt me heel interessant", vervolgt De Buck enthousiast. „Amerika is daar namelijk heel ver in. Het is gewoon een veiling, waar bij opbod auto's worden ver kocht. Dat kunnen auto's van particulieren zijn, maar ook van handelaren. En iedereen. Bram de Buck en Dick Commee pose ren naast een van hun 'aanbiedingen'. handelaar of particulier, kan een bod doen op zo'n auto. Ik meen dat er hier in Nederland één plaats is waar dat ook kan. Maar ik verwacht dat het over een kleine tien jaar in heel Neder land mogelijk zal zijn. Gezien het grote aan bod, vind ik dat de handel in gebruikte auto's meer aandacht moet krijgen. Dat zal door dit soort ontwikkelingen zeker gebeuren". dereerd antwoordde, dat hij het hele eind ach teruit had gereden. Dat was lachen natuurlijk. Dat soort dingen kun je je nu niet meer voor stellen". De vele veranderingen, ook op technisch ge bied, maken het beroep automonteur volgens Adriaanse alleen maar aantrekkelijker. „Het wordt natuurlijk wel moeilijker om bepaalde veranderingen bij te benen, maar aan de ande re kant geeft het ook een hoop afwisseling. Dat geldt ook voor de reparaties die je moet verrichten. Het is iedere keer weer wat an ders. Je weet nooit van te voren hoe je dag er uit gaat zien. Daarbij komt dat het gereed schap weer een stuk beter is dan vroeger. Je kan nu met minder moeite veel meer doen". Als alles goed gaat, hoopt Adriaanse over een jaar in de VUT te gaan. Echt spijten zal het hem niet. „Je wordt wat ouder, dus gaan de dingen minder vlot dan vroeger. Daarnaast is de werkdruk enorm toegenomen. Dat geeft weer bepaalde spanningen. Verder vind ik dat een jongere generatie toch ook weer een kans moet krijgen. Alleen het contact met bepaalde klanten zal ik wel even missen. Na zoveel ja ren bij hetzelfde bedrijf ontstaat er met som mige mensen namelijk een heel persoonlijke relatie". Naast de bedrijven in Middelburg en Vlissin gen heeft Toyota Cevaal sinds kort ook een fi liaal in Goes. Onder de naam Occasioncentrum Cevaal is deze nieuwe afde ling voornamelijk gericht op de handel in tweedehands auto's. De nieuwe zaak is ge vestigd aan de Antoni Fockestraat in Goes. „De handel in gebruikte auto's is een heel ap- parte tak in onze branche", legt directeur Jasper Cevaal uit. „Als je een beetje uitzoek wilt hebben, is een flinke ruimte onontbeerlijk. In eerste instantie wilden we ons bedrijf in Middelburg uitbreiden, maar die plannen zijn door de gemeente Middelburg zo lang tegen gewerkt, dat we maar besloten hebben om uit te wijken naar Goes". De nieuwe showroom is 675 vierkante meter groot. Buiten is er nog een voorterrein van zo'n duizend vierkante meter. „We richten ons vooral op de verkoop van de betere tweede hands auto", verduidelijkt Jasper Cevaal. „Een auto van duizend gulden moeten ze hier niet zoeken. Voor onze andere filialen is deze aan winst ook een goede zaak. Nu kunnen we klanten, die op zoek zijn naar een tweede hands auto, eventueel doorsturen naar Goes". 'focmm Technische handelsonderneming Kromme Weele 6-8 Middelburg 01180-13915-13031 Nu speciaal voor de VAKMAN in voorraad: originele HITEC remdelen drukgroepen, koppelingsplaten, druklagers LJ'i-i-; en gereedschappen. 1 op de 3 auto's rijdt met versleten of defecte schokdempers. Meestal merkt u dat niet, behalve wanneer 't er op aan komt. bij een noodstop of een te snel genomen bocht Schokdempers hebben alles te maken met rijcomfortmaar vooral met wegligging en veiligheidDaarom laten steeds meer kritische automobilisten meteen KON I's onder hun nieuwe auto zettenwant KONI's maken elke auto nog beter en worden een autoleven gegarandeerd. Als KON I service center vertellen we u daar graag meer over. Tot ziens... Kleverskerkseweg 9 M'burg, tel. 01180-36248 Erkend KONI Service Center KD88/6 In- en verkoop van loop-, sloop- en schade auto's VOLVO: 340 1.4 3-drs., 1984 75.000 km 11.750,- 340 DL 1.4 3-drs., 1984, 58.000 km11.950,- 360 2.0 4-drs., 1984, 92.000 km11.950,- 340 DL 1.4 3-drs., 1985, 37.000 km15.500,- 340 SP 5-drs. 1985 58.000 km rood15.850,- 340 GLE 2.0 4-drs., 1985, 98.000 km17.500,- 340 SP 1.4 3-drs., 1986, 46.000 km wit15.450,- 340 DL 1.7 3-drs., 1986, 59.000 km wit16.950,- 340 GL 1.7 3-drs., 1986, 38.000 km blauw. 17.950,- 360 INJ, 2.0 I 3-drs., 1986, 51.000 km18950,- 360 GL 2.0 I 3-drs., 1986, 78.000 km18950,- 360 GLT 1 3-drs., 1986, 73.000 km18950,- 360 GL 2.0 I 4-drs., 1986, 74.000 km20.500,- 240 TURBO 1981, 166.000 km11.500,- 740 GL 2.3 1986, 65.000 km33.500,- DIESEL/LPG 340 DL 1.4 4-drs., 1984, 96.000 km11.500,- 360 GLS 2.0 L 4-drs., 1984, 110.000 km.... 13.950,- 340 DL 1.4 3-drs., 1985, 90.000 km13.750,- 340 Diesel 5-drs., 1985, 135.000 km13.950,- 360 GL 2.0 4-drs., 1986, 65.000 km20.950,- 240 DL 2.0 4-drs., 1986, 93.000 km23.950,- 240 STATION 5-drs., 1986, 98.000 km31.500,- AUTOMATEN 340 DL 1.4 3-drs., 1983, 89.000 km8.500,- 340 DL 1.4 4-drs., 1983, 80.000 km10.950,- VOLVO BETROUWBAAR DAT KUNT U VAN VOLVO VEILIG AANNEMEN Alfa 33 1.31986 Alfa 33 QV1986 Alfa 33 1.3 VAN1986 Alfa Romeo 2.0 Giulietta1984 Daihatsu HiJet 8501987 Citroen Visa1987 Alfa Romeo Giulietta turbo diesel1984 Daihatsu Cuore1985 BMW 1.61981 Saab 900 GLS m. LPG1980 Alfa Romeo Sprint1980 Ford Escort Stationcar D1985 Ford Taunus1982 Volvo 480 ES1987 Honda Civic....1980 Industrieweg 17 Vlissingen 01184-13434 Vrijdag koopavond. Bek, 's-Gravenpoldersestraat 38 Tel. 01193-309 b.g.g. 708 Goedbloed, Oostperkweg 35-37 Tel. 01180-36720 H. Stouten, Oostkapelseweg 12 Tel. 01189-1501 Tomauto, Nijverheidsstraat 8 Tel. 01150-96960 VOOR AL UW GEBRUIKTE AUTO-ONDERDELEN MET GARANTIE Streng gekeurd. J Maanden BOVAG garantie. 9 Maanden extra BOVAG garantie voor auto's van max. 4 jaar. '14 Dagen omruil garantie. ^BDVAG VLISSINGEN, INDUSTRIEWEG 19. TEL. 01184 1 77 36

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1989 | | pagina 19