Suzuki Swift Sedan Over naar de volgende klas Opel met nieuwe motoren De vernieuwde middenklasse van Mercedes PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. De IAA in Frankfurt, één van de grootste autotentoonstellingen, zit er weer op. Onze automedewerker Tony Vos nam er een kijkje. DAIHATSU APPLAUSE Multipoint Automaat Stootranden Temperament ABS MUidZburgGOedb,oed Woensdag 27 september 1989 Al enige jaren wordt al voorzichtig gespro ken over de komst van een grote Suzuki. Maar het bleef tot nog toe steken bij de Swift. Dat blijkt nu ook nog het geval, maar de Swift diende wel als basis voor een gro tere Suzuki, de Swift sedan. De auto beleef de zijn Europeese primeur op de IAA en zal in de komende maanden zijn weg naar de verschillende Europese landen vinden. De mensen van Suzuki hebben hun populaire Swift genomen als basis voor een sedan. Het gaat om een vierdeurs versie met conventio nele achterzijde. Op de IAA zijn twee ver schillende versies te vinden. De 1 liter 3-cylinder is begrijpelijkerwijs niet in de zwaardere sedan te vinden. Wel is er de be kende 1.3 liter motor van 71 pk. Het gaat hierbij om een 8 kleppenmotor. Tweede krachtbron in de Swift sedan wordt de 1.6 li ter 16 klepper die we tot nog toe alleen in de Vitara vonden. Maar liefst 95 pk worden hierbij op de voorwielen losgelaten. De au to's wegen respectievelijk 790 en 850 kg, zodat het behoorlijk vlotte wegwezers zullen zijn. Tegen meerprijs zijn beide uitvoeringen leverbaar met een drietaps automatische versnellingsbak. De Swift sedan is 4.07 meter lang en is daar mee één van de kleinste sedanmodellen, die op dit moment te koop zijn. Suzuki meldt op dit moment dus twee motoren die elk in combinatie met één uitvoeringsvariant gele verd worden. De 1.3 als GL en de 1.6 als GLX. Uiteraard zal ik in januari, als de auto daadwerkelijk naar Nederland komt, uitge breid terugkomen op deze nieuweling. Wie denkt dat er op de stand bij Opel op de IAA 'alleen maar' de nieuwe Calibra als pri meur te vinden was, heeft het mis. Vanaf oktober gaat ook in Nederland een nieuwe basismotor voor de Kadett en Corsa in pre mière, een 1.4 liter met een Multec centrale brandstofinspuiting en een geregelde drie* wegkatalysator. De krachtbron levert een vermogen van 60 pk en een maximum koppel van 103 Nm. Bij vergelijking met de nu verdwenen 1.3 liter motor is het vermogen gelijk gebleven, maar steeg het koppel fors. Dit laatste zorgt er voor dat er meer trekkracht aanwezig is en de auto's soepeler zijn in het stadsverkeer. In de Kadett zorgt deze 1.4i voor een topsnel heid van 160 km/u. Alle Opeis krijgen voor het nieuwe modellenjaar veiligheidsgordels achterin. De Vectra 2000 met sportieve 2 li ter 16-kleppenmotor komt het programma nu definitief versterken, terwijl het gamma van de Omega en Senator wordt verrijkt met de 3 liter 24-kleppen krachtbron. Maar over dit laatste drietal binnenkort meer. NIEUWS UIT FRANKFURT Toen Daihatsu ruim tien jaar geleden naar Nederland kwam bestond het programma uit een aantal kleine auto's en de Taft ter reinwagen. Naast de Cuore en Charade, werd ook een tijdje de Charmant geleverd, de grote auto van dit Japanse merk. Echt succesvol is dit model nooit geweest, voor al vanwege de lage naamsbekendheid van Daihatsu en het toch wat ouderwetse mo del. De huidige Cuore en Charade, evenals de sterke Rocky en handige Feroza zijn uit stekende en moderne auto's waarmee Dai hatsu de concurrentie volledig aan kan. Toch ontbrak er nog een model in de druk- bevochten middenklasse. Daar is nu met de introductie van de Applause verandering in gekomen. Heel veel merken leveren auto's tussen de vijfentwintig en dertigduizend gulden. Iedere afzonderlijke fabrikant heeft met zo'n twintig concurrenten te maken. Het is dus niet be paald makkelijk om voor de eerste keer in dit segment binnen te komen. Daihatsu durft die stap aan, door met een toch heel bijzon dere auto te komen. De Applause is een heel beschaafd gestileer de auto met een lengte van 4,26 meter. De auto is niet echt opvallend, wat echter geen nadeel hoeft te zijn. Veel van zijn concurren ten zijn ook geen uitblinkers op het kunstzin nige vlak. Iedere oplettende kijker ziet de Ap plause voor een normale vierdeurs sedan aan met een kofferbak. Groot is dan ook de ver rassing als je die kofferbak wilt openen en blijkt dat ook de achterruit mee omhoog scharniert. Het gaat dus om een heuse vijf- deurs met alle prettige bijkomstigheden van dien. Waar in dit segment 1.3 en 1.4 liter motoren over het algemeen de regel zijn, komt Daihatsu in zijn Applause met de inmid dels uit de Feroza bekende 1.6 liter motor. De krachtbron is voorzien van een 16-kleppenkop en een multipoint injectie. Geen wonder dat door dit alles een maximaal vermogen van 105 pk wordt geleverd. Deze maximale kracht komt volledig vrij bij 6000 tr/min. Het heel behoorlijke koppel van 134 Nm is al bij 4800 tr/min volledig beschikbaar. Je merkt meteen bij het wegrijden dat hij zeer behoorlijk presteert. Koppeling en ver snellingsbak laten zich heel licht bedienen. Wat helaas niet geldt voor de besturing. Vooral bij manouvreren zou de als extra le verbare stuurbekrachtiging niet overbodig zijn. In combinatie met de standaard vijfbak accelereert de Applause binnen 9,8 secon den van 0 naar 100 km/u. De voorwielaangedreven Daihatsu is ook met een drietaps automaat te verkrijgen. De topsnelheid ligt bij de handgeschakelde ver sie op 185 km/u, terwijl de automaat-rijders slechts 10 km moeten laten schieten. Tot zover niets dan goeds over de motor. Helaas is hij bij hogere toeren wat rumoerig, wat de sportievelingen onder ons juist erg zullen waarderen. Een andere verdienste van de Applause is de enorme binnenruimte. Vooral ook de achterpassagierss hebben in deze nieuwste Daihatsu-telg totaal niet te klagen. De Daihatsu Applause komt er in verschillen de uitvoeringen. De basisversie is de i met standaard onder meer armsteunen voor en achter, een console, hoofdsteunen, twee kaartenvakken, radiovoorbereiding, veilig heidsgordels achterin en een uitgebreide ge reedschapsset. Een behoorlijk complete auto die bovendien voor een*vriendelijke prijs wordt aangeboden: f 25.495, Daarna volgt de Li met een van binnenuit te openen achterklep, getint glas en een digitaal klokje. Ruim een jaar geleden werd de kleine 190 van Mercedes op details aangepakt. Dit jaar was de W 124-serie, oftewel de 200/300 aan de beurt om een lichte verjongingskuur te ondergaan. Het bleef echter niet alleen bij uiterlijke wijzigingen, ook technisch biedt dit Mercedesmodel nu enige noviteiten. De W124 van Mercedes is verkrijgbaar als vierdeurs sedan, vijfdeurs stationcar en tweedeurs coupé. In totaal kan de klant kie zen uit 31 verschillende varianten met benzine- en dieselmotoren, vierwelaandrij- ving en verlengde carrosserieën. Het meest opvallende aan de vernieuwde buitenkant zijn de stootranden onder langs de carrosserie die samen met de bumpers in 12 op de lakkleur afgestemde tinten gespo ten kunnen worden. Uiteraard is weer op een beschaafde manier gebruik gemaakt van chroom, een materiaal wat we de komende tijd weer helemaal zullen zien terugkomen. Ook het interieur werd onder handen geno men. Zowel op het dashboard als in de por tierpanelen is meer gebruik gemaakt van hout, terwijl de bekledingsstoffen ook ver nieuwd zijn. Tevens worden de voorstoelen onder handen genomen. Ze bieden nu aan merkelijk meer steun en zijn tegelijkertijd comfortabeler geworden. Een nieuwtje zijn de gordels achterin die zich in hoogte automatisch aanpassen aan de lengte van de gebruiker. Onlangs werd in de nieuwe SL-serie de 3 liter 6 cylinder met 24-kleppen leverbaar. Dezelfde krachtbron kunnen we nu met een vermogen van 220 pk vinden in alle drie de verschijningsvormen van de W124. Standaard worden de 300 E/TE/CE-24 uitgerust met een handgescha kelde sportversnellingsbak. Door een verstel bare nokkenas voor de inlaatkleppen, levert deze Mercedes krachtbron ook in de on derste toerenregionen volop trekkracht. De 300 CE-24 is tegen meerprijs uit te rusten met de automatische vijfversnellingsbak die ook op de SL-serie werd geïntroduceerd. In vergelijking met de handgeschakelde bak zijn de eerste en tweede overbrenging duide lijk korter voor sportief wegrijden. De 3, 4 en 5 zijn langer en zorgen zodoende voor een gunstiger verbruik. De trekkracht in de vijfde versnelling is bij alle versies met een handge schakelde vijfbak verbeterd door een wat di- rektere overbrenging. Ook een andere eind- overbrenging in de achteras zorgt voor een hoger temperament. De sedan en T-serie zijn tegen meerprijs met een Sportpakket te ver krijgen. De auto wordt verlaagd, krijgt sterk- kere dempers en veren, lichtmetalen velgen en sportstoelen. Een klein lederen sportstuur en een met leer beklede versnellingshendel behoren tevens tot dit Sportpakket. Tot slot is de 250 turbodiesel voortaan naar keus ook te leveren met een handgeschakel de vijfversnellingsbak. Mercedes heeft zo zijn W 124-serie aanmerkelijk opgefrist, zo dat ze er weer jaren mee vooruit kunnen. Deze uitvoering kost exact elfhonderd gul den meer. De meest complete Applause is de Xi die voor f 28.695,— bij de dealer staat. Uiteraard is dit model nog completer van uitrusting met een deelbare achterbank, rugleuning, verlichting in dashboardkastje, hoofdsteunen achterin, 15 Watt luidspre kers, in hoogte verstelbaar stuur en in de kleur gespoten bumpers. Zowel de Li als Xi zijn tegen meerprijs met de genoemde auto maat te verkrijgen. Verder zijn er bij de Xi nog enkele combina ties mogelijk met het Electrisch optiepakket (electrisch ruitbediening, centrale vergrende ling en electrische antenne) en het ABS op tiepakket (ABS, zichzelf instellende schok dempers en een verwarmingspaneel met drukknopen). Met dit alles komt de duurste Applause op f 35.495, ABS is helaas niet leverbaar in combinatie met de goedkopere uitrustingsniveau's en een automatische ver snellingsbak. Verder vermeldt de prijslijst nog twee extra's: stuurbekrachtiging en me- taallak. Op de IAA in Frankfurt was ai de vierwielaangedreven Applause Zi te zien, die binnenkort ook naar Nederland komt. De au to heeft een zeer complete uitvoering en kost f 36.495,-. Hoewel je als goed ondernemer dagelijks bezig bent met kwaliteit, is een stukje erover schrijven niet zo eenvoudig. Kwaliteit is een fenomeen van de late jaren 80 en is inmiddels overal, maar dan ook echt overal, terug te vinden. Dit woord is zo allesomvattend dat - voordat ik schrijf over kwaliteit in het autobedrijf enige uitleg- noodzakelijk lijkt. Neem bijvoorbeeld het milieu. We gaan steeds meer beseffen dat onze omgeving schoon moet zijn, dat tropische regenwouden van levensbelang zijn, dat wij er daarom voor moeten zorgen dat onze kinderen op een schone en gezonde aarde kunnen opgroeien. Kwaliteit van het milieu: een hot item. Wat dacht u van de gezondheidszorg. Ook hier wordt de kwaliteit, die van het leven, steeds belangrijker. In deze sector wordt zelfs gepraat over beëindiging van het leven, euthanasie, als de kwaliteit van leven ernstig in het gedrang is. Kwaliteit ook op het gebied van wonen. In de huizenbouw zie je steeds meer een verschuiving naar eenge zinswoningen. Grote flats raken leger en leger, sommige worden zelfs afgebroken. Men wil er eenvoudigweg niet meer in wonen, omdat hogere eisen worden gesteld. Kwaliteit is een tijdgeest, waarschijnlijk een gevolg van de oorlog. Na de oorlog moest zo'n beetje de halve wereld worden herbouwd. Het enige wat toen telde was kwantiteit. Een zo groot mogelijke hoeveelheid in de kortst mogelijke tijd. Nu er van alles weer voldoende is, en er een zekere verzadiging optreedt wordt kwaliteit weer belangrijk. Liever geen legbatterij en maar scharrelkippen, liever geen kerncentrales maar windmolens. Als we drie uur lang bij de oogarts op onze beurt moeten wachten, vinden en zeggen we ook dat hij dat slecht gere geld heeft, dat hij beter moet plannen. Zelfs in het huwelijk, dat in de tijd van onze grootou ders totaal niet ter discussie stond, is de kwaliteit van de relatie zo belangrijk, dat indien de gestelde verwachtingen ervan niet uitkomen, we hem dan verbreken. Veranderingen des tijds. Kwaliteit is een verschijnsel dat ons allemaal en overal raakt. Kwaliteit. Ook in onze autobranche. De BOVAG heeft dat tijdig gesignaleerd en begon met het NOVA-project, een kwaliteitszorgproject waar elke Bovag-garage aan kan deelnemen. Bewust is gekozen voor het woord "kwaliteitszorg". Kwaliteit (van bijvoorbeeld een repara tie of een gekochte auto) spreekt dacht ik voor zich, maar "zorg" verdient wellicht enige uit leg. De autobranche is dienstverlenend. Contact met de klant is voor ons dagelijkse kost. Maar hoe geef je daar als autobedrijf vorm aan. Klantvriendelijkheid is daarbij het sleutel woord. Dit houdt niet in dat je dus meteen alles cadeau moet geven en altijd als een knipmes moet buigen. Nee, zodra er sprake is van contact is er ook sprake van twee partijen. En.... liefde moet altijd van twee kanten komen. De klant heeft wel de eerste stap gedaan, namelijk die bij ons naar binnen. Daarna is het aan ons om het hem/haar zo naar de zin te maken dat hij/zij bij ons wil blijven. Maatschappelijke ontwikkelingen, diverse vakbladen, maar vooral het Bovag-Nova kwaliteitszorgproject geven ons voldoende hulpmiddelen bij de invulling daarvan. Als wij naar de klant voldoende kwaliteit en service verlenen, dus optimaal klant vriendelijk zijn, zal de klant op zijn/haar beurt deze "liefdesbetuigingen" positief beantwoor den. Zo ontstaat de klantenbindingn die wij nodig hebben om ons te onderscheiden van die genen die kwaliteit aan hun laars lappen. Het zal ons de nodige zekerheid geven om in de toekomst te overleven. Kwaliteit is een van de belangrijkste woorden van deze tijd. Het blijft een onderwerp van gesprek en discussie totdat het, in positieve zin, verworden is tot een automatisme. Laten we tot die tijd in ieder geval ons uiterste best blijven doen. «Peter Goedbloed In deze rubriek 'Autovisie' geeft maandelijks iemand een mening over de autobranche. Er zijn geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie. Postbus 5017, 4330 KA in Middelburg.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1989 | | pagina 17