De vicieuze cirkel van wonen.
werken, onderwijs en integratie
t
fail
NIEUWE RAGE
LEAMBADA
Pivn^chOOL JAnviER
BIJOU
BIJOU
VERSCHOORE
L
twee brillen halen
één betalen!
J.P.A. Rosse!
'Sfeervol tafel
HUTSCHEN-
REUTHER
Topkwaliteit
Porseleinen
SERVIEZEN
GRATIS ONTWIKKELEN
PETER LAMENS IS PROVINCIAAL CONSULENT WOONWAGEN WERK
Woonwagenbewoners hebben wat huisvesting,
werkgelegenheid en onderwijs betreft een enorme
achterstand op de 'burgers'. Om die achterstand
in te halen heeft het ministerie van WVC een lan
delijk netwerk van provinciale steunpunten woon-
wagenwerk opgezet. Consulent woonwagenwerk
in Zeeland is Peter Lamens. Lamens, sinds april
van dit jaar in dienst bij het Provinciaal Opbouw-
orgaan Stichting Zeeland, hoeft voorlopig geen
duimen te draaien. Niet alleen is er een tekort aan
standplaatsen en wordt een aantal centra de ko
mende jaren gesaneerd, gerenoveerd of verplaatst,
ook worden er volgens het autowrakken- en af
valstoffen plan van de provincie zo'n vijftig autoslo
perijen gesaneerd, waardoor naar schatting zo'n
honderdvijftig bewoners hun werk kwijt zullen ra
ken.
Niet populair
Centrumscholen
Ontslagen
PZC WEEKBLADEN
VROUWEN MET WA O/AAW- UITKERING
Schuldgevoel
Tegen inlevering van deze bon twee
omplete brillen halen en maar één betalen!'
§J
tandprotheticus
NIEUWE KUNSTGEBITTEN
en REPARATIES
Spec, voor slechtzittende gebitten
en ingevallen gezichten.
GRATIS INFORMATIE
Leer het nu meteen bij
DANSSCHOOL JANVIER
4 LESSENf 45,-
r^sTBÏBLÏÖ^
SERVICE KWALITEIT GARANTIE
LANGE DELFT 50 MIDDELBURG
01180-13221
Óadhuisstraat 60, Vlissingen
(bij ontwikkelen afdrukken)
19e JAARGANG NUMMER 38
20 SEPTEMBER 1989
En dat terwijl - volgens een landelijk onderzoek uit 1984 - ne
gentig procent van de bewoners al van een volledige of aanvul
lende uitkering afhankelijk is. Het gebrek aan opleiding en niet
te vergeten het beeld wat de 'burger' van de woonwagenbe
woner heeft, maken de kansen op werk er niet groter op, vindt
Lamens, die zich in Brabant met de verhuizing van een cen
trum met zeventig standplaatsen in het woonwagenwerk spe
cialiseerde. Verbeteringsplannen voor de Zeeuwse
woonwagencentra heeft hij genoeg, blijkt uit zijn pas versche
nen werkplan 1989-1990. „Het interessante aan mijn werk is
dat je bezig bent met het opzetten van elementaire zaken als
wonen, werken en onderwijs voor een groep die duidelijk een
achterstand heeft. In die zin is het een stukje ontwikkelings
werk in eigen land".
singen opgenomen. In aanslui
ting op het autowrakkenplan
gaat het saneringsplan er voor
Vlissingen vanuit dat alleen de
mensen met een officieel sloop
bedrijf daar zullen blijven staan.
De rest zou - op vrijwillige basis -
deels in Vlissingen en deels in
Middelburg dichter bij een woon
buurt moeten gaan wonen. Het
zelfde geldt voor het
Middelburgse centrum.
Lamens verdiept zich in de eerste
plaats in de huisvestingsproble
matiek. „Dat is een eerste voor
waarde om tot onderwijs en
werkgelegenheid te komen". En
met de huisvesting is het in een
aantal centra slecht gesteld. Het
Vlissingse centrum De Windhoek
bijvoorbeeld, telt tweeëndertig
woonwagens, terwijl er maar
tweeëntwintig standplaatsen
zijn. Het woonwagencentrum
Tweekwartweg in Sas van Gent
heeft vierendertig woonwagens
op zestien standplaatsen. In to
taal is er een tekort aan honderd
negenenvijftig standplaatsen.
Verspreid over Zeeland hebben
een kleine vijftig woonwagens
geen officiële aansluiting op gas,
water en licht, terwijl ook een
voorzieningsgebouwtje met toi
let, douche en aansluiting voor
de wasmachine ontbreekt. „Het
bouwen van standplaatsen is een
directe taak van de gemeente en
het woonwagenschap", zegt La
mens. „Mijn taak is het adviseren
en stimuleren van de gemeenten,
de provincie en de bewoners. Er
moet zo snel mogelijk worden
overgegaan tot de bouw van
nieuwe standplaatsen".
In het saneringsplan dat dit na
jaar door Provinciale Staten
wordt behandeld, zijn onder meer
de centra in Middelburg en Vlis-
Wat het realiseren van stand
plaatsen betreft, hebben de ge
meenten hebben na het
verschijnen van de provinciale
woonwagenplannen in 1980 te
traag gehandeld, schrijft Lamens
in zijn werkplan. Het merendeel
van de voor het jaar 1985 te rea
liseren drieënzestig standplaat
sen kwamen er niet.
„Woonwagenbewoners vormen
een door de overheid erkende
woongroep. Het rijk heeft de pro
vincies dus de verplichtig opge
legd een woonwagenplan op te
stellen. Dat leverde de eerste
weerstand op", legt Lamens uit.
„In de tweede plaats is er ook
een grote weerstand bij de bur
gerbevolking tegen de plannen
voor het verplaatsen van de cen
tra naar woonwijken. Bij de
komst van een nieuw cehtrum
denkt men meteen aan auto
wrakken en diefstal".
De weerstand van de burgerbe
volking is volgens Lamens ook
weer een van de redenen voor
het trage handelen van de ge
meentebesturen. „Het zijn na
tuurlijk weinig populaire
maatregelen die genomen moe
ten worden. Hoewel de gemeen
te toch verantwoordelijk is voor
de zorg voor de medebewoners.
Elke gemeente bouwt als er be
hoefte aan nieuwe woningen is".
Doordat de woonwagenbewo
ners nooit echt serieus werden
genomen, groeide er een funda
menteel wantrouwen ten opzich
te van de overheid.
„Tegenwoordig worden ze wel
serieus genomen en dat is een
positieve ontwikkeling. Het wan
trouwen van de bewoners wordt
minder door ze vanaf het eerste
begin bij de plannen te betrek
ken".
Het autosloperijenprobleem
hangt weer direct samen met het
onderwijsprobleem. De onder
wijsachterstand van de woonwa
genbewoners is historisch ge
groeid. „Vroeger deden
woonwagenbewoners meestal
seizoenwerk bij boeren of werk
ten ze als scharenslijper of muzi
kant. Ze zwierven door het hele
land, met als gevolg dat er geen
scholen werden bezocht", vertelt
Peter Lamens. Pas in de jaren
zestig werden er grote centra
met centrumscholen gebouwd.
Dat betekent dat het opleidings
niveau van de bewoners vanaf
een jaar of vijfentwintig zeer laag
is. Wat de kinderen betreft, lan
delijk gezien volgen die wel de
basisschool, maar is er weinig
doorstroming naar het voortgezet
onderwijs. Of dat in Zeeland ook
zo is, moet nog onderzocht wor
den".
Door het lage opleidingsniveau is
er voor de volwassenen woon
wagenbewoners weinig kans op
werk. „Een groot aantal mensen
heeft zijn bezigheden op de au
tosloperijen", zegt Lamens. „Ik
zeg met nadruk bezigheden want
een volledig inkomen ermee ver
dienen, is voor de meesten niet
haalbaar". De eerste stap in het
provinciale autowrakkenplan is
het verstrekken van vergunnin
gen aan bedrijven die aan de
milieu-eisen voor een autosloperij
voldoen. „De autosloperijen zien
wel degelijk het nut van de
milieu-eisen in. Maar een bedrijf
dat niet rendabel draait, kan fi
nancieel niet aan die eisen vol
doen", legt Lamens uit. „Een
aantal van die sloperijen kan blij
ven bestaan, de andere worden
als hobbyterreinen voor bijvoor
beeld het opslaan van oud ijzer
en metalen ingericht. Dat is mi
lieuvriendelijk werk en je hebt er
ook geen opleiding voor nodig.
Met alleen nieuwe centra ben je
er niet. Wonen en werken kun je
niet scheiden. Ik bedoel, je kunt
wel mooi wonen, maar je moet
ook nog wat te doen hebben".
Een vakdiploma automonteur of
een cursus ambulante handel
vergroot de kansen op werk. Al
leen is voor deze cursussen ook
weer een vooropleiding nodig.
Een vicieuze cirkel dus, maar het
begin is er. Binnenkort begint er
een cursus zelfstandig onderne
mersschap, die in eerste instantie
voor etnische minderheden was
bestemd, maar die nu ook door
de Zeeuwse woonwagenbewo
ners kan worden gevolgd. Het is
de bedoeling dat er in de toe
komst meer cursussen worden
opgezet, zoals dat ook in andere
provincies gebeurt. „De woon
wagenbewoners die in Overijssel
een cursus vakdiploma automon
teur hebben gevolgd, zijn verder
gegaan met een officieel bedrijf.
Consulent woonwagenwerk Peter Lamens: Een stukje ontwikkelingswerk in eigen land".
Ook de lassersopleiding liep
goed. Maar het is verschillende
bewoners overkomen dat ze ont
slagen werden toen de baas er
achter kwam dat ze in een
woonwagencentrum woonden.
Dat gebeurde zelfs na een dienst
verband van anderhalf jaar".
En dat is weer een ander gedeel
te van de cirkel: de vooroordelen
en de integratie, waar zowel de
woonwagenbewoners als de bur
gers nu niet direct om staan te
springen. Integratie is voorlopig
dan ook een te hoog doel, vindt
Lamens. „Daar kan nog wel een
generatie overheen gaan", geeft
hij toe. „Kijk maar naar de etni
sche minderheden. Voorlopig
vind ik wederzijdse maatschap
pelijke acceptatie voldoende.
Maar zo lang de woonwagenbe
woners weggestopt worden ach
ter dijken en spoorwegen is zelfs
dat niet haalbaar. Natuurlijk kun
je je afvragen waarom al die
moeite voor zo'n relatief kleine
groep wordt gedaan. Maar, zoals
Oplage: 23.450.
Gratis huis-aan-huis op
geheel Walcheren in
combinatie met de Faam.
Totale oplage 46.605.
Uitgave: Provinciale Zeeuwse
Courant b.v.
Administratie:
PZC
Oost-Souburgseweg 10,
postbus 18, 4380 AA
Vlissingen.
Steunpunt:
Boekhandel Bikker,
Walstraat 94, Vlissingen.
Advertentieverkoop:
G.J.A. van den Eeden
Tel. 01184-72283
Redactie: Bettie Hollestelle.
01180-81170 en
Ad Hanneman. 01180-81171.
Redactie-adres: Postbus 5017,
4330 KA Middelburg.
Bezorging: 01184-84215.
Druk: Vink-Rotadruk b.v.,
postbus 36, 4570 AA Axel.
Druktechniek: offsetrotatie.
Sluitingstijd: advertenties
maandag PZC, Oost-
Souburgseweg 10, 17.00 uur.
(Boekhandel Bikker 16.00 uur).
De Faam en De Vlissinger
maken deel uit van de Zeeland
Combinatie huis-aan-huisbladen
in Zeeland.
Totale oplage: 160.480.
Rollenpatroon maakt
positie nog moeilijker
Vrouwen die geheel of gedeeltelijk zijn afgekeurd of de kans lo
pen afgekeurd te worden, weten vaak onvoldoende af van de
mogelijkheden en onmogelijkheden van hun toekomst. Vooral
omtrent het recht op een uitkering, sollicitatieplicht, de conse
quenties van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid en de moge
lijkheden tot omscholing, bestaat nog veel onzekerheid,
constateert de stichting Vrouw en Werk Zeeland. Hoewel de
stichting zich vooral richt op (her)intreedsters op de arbeids
markt, wordt er ook aandacht geschonken aan vrouwen met
een AAW/WAO uitkering. Zo is er maandag 25 september een
informatiedag in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. De
aanvang is om 11 uur.
„Doel van die bijeenkomst is in
de eerste plaats WAO/AAW-
vrouwen te informeren over de
verschillende regelingen en voor
zieningen die voor hen gelden
met betrekking tot het vinden
van werk", legt beleidsmede
werkster Margriet van Groenin
gen uit. „Natuurlijk is het
uitwisselen van ervaringen en het
leggen van contacten op zo'n
dag ook heel belangrijk voor de
deelnemers. Daarom gaan we kij
ken in hoeverre er op Walcheren
interesse bestaat voor een belan
gengroep voor vrouwen met een
WAO/AAW uitkering".
De 42-jarige Leny Adriaans is
zo'n vrouw met een WAO uitke
ring. Dertien jaar werkte zij als
verpleeghulp bij de Stichting Ver
pleeg en Rusthuizen. Door slijta
ge aan haar rug, schouders en
armen moest ze er mee stoppen.
„Zodra je eenmaal wat langer
dan normaal in de ziektewet ben,
begint de onzekerheid. Je weet
niet wat er met je gaat gebeuren,
je moet gekeurd worden door
een voor jou geheel onbekende
dokter. En dan die angst dat je
wordt afgekeurd. Op zo'n mo
ment blijkt dat er veel te weinig
voorlichting en begeleiding is".
Een bijkomend probleem is het
schuldgevoel dat bij veel vrou
wen in een dergelijke situatie ont
staat. „Dat laatste is een
probleem apart", verzekert Leny
Adriaans. „Zodra er sprake is van
een uitkering of in geval van een
sollicitatie, wordt bij vrouwen al
snel het gezin er bij betrokken.
De omgeving vindt een uitkering
of een baan een overbodige luxe,
omdat de man tenslotte ook al
werkt. Als een vrouw een om
scholingscursus doet op kosten
van het Arbeidsbureau wordt ze
daarop aangekeken. Dat zijn za
ken die voor mannen veel minder
gelden. Onze maatschappij is
nog steeds erg gehecht aan het
rollenpatroon, waarbij de man
werkt en de vrouw thuis blijft en
voor het gezin zorgt".
ZIE VERDER PAG. ABDIJ
Leny Adriaans en Margriet van Groeningen in het informatiecentrum van Vrouw en Werk in
Middelburg.
(Geldig t m 14 oktober 1989)
In de gratis bril gaan normale,
blanke glazen in dezelfde sterkte als
in de eerste (betaalde) bril.
>De gratis tweede bril is bestemd
voor dezelfde persoon die ook de
eerste (betaalde) bril gaat dragen.
Het montuur van de bril die u wel
betaalt, mag niet goedkoper zijn dan
f 100.-.
t Het montuur van de gratis bril komt
uit de kollektie monturen met het
rode driehoekje.
Wilt u meer (variabel, ontspiegeld,
anti-kras. kleuren, enz.) dan geldt
een toeslag.
Geen andere kortingen te zelfder
li|d.'
Op beide brillen 1 iaat garantie
Vlissingen
Lange
Zelke 20
ik al zei, woonwagenbewoners
vormen een door de overheid er
kende woongroep. Het is een ma
nier van leven, een onderdeel van
een cultuur. Een kleine minder
heid probeert het wel, in een huis
wonen. Maar zelfs van die min
derheid keert de helft na verloop
van tijd terug. En wat de nieuwe
centra in de buurt van woonwij
ken betreft, in de praktijk blijkt
dat voor zowel de woonwagen
bewoners als voor de burgerbe
volking honderd procent mee te
vallen".
Tel. afspraken 01184-14533
HOBEINSTRAAT 52 - VLISSINGEN
Goes: donderdag 20.00 uur
Zierikzee: vrijdag 20.00 uur
Middelburg: zaterdag 15.00 uur
Start: 27, 28, 29 september Wk nm
Jacob Valckeplein 4 4461 KV Goes Tel. 01100-20176 of
01180-38370
0*e° y.\evJfe°
Lange Delft 44 - Middelburg
De zaak op de hoek