De vicieuze cirkel van wonen. werken, onderwijs en integratie t fail NIEUWE RAGE LEAMBADA Pivn^chOOL JAnviER BIJOU BIJOU VERSCHOORE L twee brillen halen één betalen! J.P.A. Rosse! 'Sfeervol tafel HUTSCHEN- REUTHER Topkwaliteit Porseleinen SERVIEZEN GRATIS ONTWIKKELEN PETER LAMENS IS PROVINCIAAL CONSULENT WOONWAGEN WERK Woonwagenbewoners hebben wat huisvesting, werkgelegenheid en onderwijs betreft een enorme achterstand op de 'burgers'. Om die achterstand in te halen heeft het ministerie van WVC een lan delijk netwerk van provinciale steunpunten woon- wagenwerk opgezet. Consulent woonwagenwerk in Zeeland is Peter Lamens. Lamens, sinds april van dit jaar in dienst bij het Provinciaal Opbouw- orgaan Stichting Zeeland, hoeft voorlopig geen duimen te draaien. Niet alleen is er een tekort aan standplaatsen en wordt een aantal centra de ko mende jaren gesaneerd, gerenoveerd of verplaatst, ook worden er volgens het autowrakken- en af valstoffen plan van de provincie zo'n vijftig autoslo perijen gesaneerd, waardoor naar schatting zo'n honderdvijftig bewoners hun werk kwijt zullen ra ken. Niet populair Centrumscholen Ontslagen PZC WEEKBLADEN VROUWEN MET WA O/AAW- UITKERING Schuldgevoel Tegen inlevering van deze bon twee omplete brillen halen en maar één betalen!' §J tandprotheticus NIEUWE KUNSTGEBITTEN en REPARATIES Spec, voor slechtzittende gebitten en ingevallen gezichten. GRATIS INFORMATIE Leer het nu meteen bij DANSSCHOOL JANVIER 4 LESSENf 45,- r^sTBÏBLÏÖ^ SERVICE KWALITEIT GARANTIE LANGE DELFT 50 MIDDELBURG 01180-13221 Óadhuisstraat 60, Vlissingen (bij ontwikkelen afdrukken) 19e JAARGANG NUMMER 38 20 SEPTEMBER 1989 En dat terwijl - volgens een landelijk onderzoek uit 1984 - ne gentig procent van de bewoners al van een volledige of aanvul lende uitkering afhankelijk is. Het gebrek aan opleiding en niet te vergeten het beeld wat de 'burger' van de woonwagenbe woner heeft, maken de kansen op werk er niet groter op, vindt Lamens, die zich in Brabant met de verhuizing van een cen trum met zeventig standplaatsen in het woonwagenwerk spe cialiseerde. Verbeteringsplannen voor de Zeeuwse woonwagencentra heeft hij genoeg, blijkt uit zijn pas versche nen werkplan 1989-1990. „Het interessante aan mijn werk is dat je bezig bent met het opzetten van elementaire zaken als wonen, werken en onderwijs voor een groep die duidelijk een achterstand heeft. In die zin is het een stukje ontwikkelings werk in eigen land". singen opgenomen. In aanslui ting op het autowrakkenplan gaat het saneringsplan er voor Vlissingen vanuit dat alleen de mensen met een officieel sloop bedrijf daar zullen blijven staan. De rest zou - op vrijwillige basis - deels in Vlissingen en deels in Middelburg dichter bij een woon buurt moeten gaan wonen. Het zelfde geldt voor het Middelburgse centrum. Lamens verdiept zich in de eerste plaats in de huisvestingsproble matiek. „Dat is een eerste voor waarde om tot onderwijs en werkgelegenheid te komen". En met de huisvesting is het in een aantal centra slecht gesteld. Het Vlissingse centrum De Windhoek bijvoorbeeld, telt tweeëndertig woonwagens, terwijl er maar tweeëntwintig standplaatsen zijn. Het woonwagencentrum Tweekwartweg in Sas van Gent heeft vierendertig woonwagens op zestien standplaatsen. In to taal is er een tekort aan honderd negenenvijftig standplaatsen. Verspreid over Zeeland hebben een kleine vijftig woonwagens geen officiële aansluiting op gas, water en licht, terwijl ook een voorzieningsgebouwtje met toi let, douche en aansluiting voor de wasmachine ontbreekt. „Het bouwen van standplaatsen is een directe taak van de gemeente en het woonwagenschap", zegt La mens. „Mijn taak is het adviseren en stimuleren van de gemeenten, de provincie en de bewoners. Er moet zo snel mogelijk worden overgegaan tot de bouw van nieuwe standplaatsen". In het saneringsplan dat dit na jaar door Provinciale Staten wordt behandeld, zijn onder meer de centra in Middelburg en Vlis- Wat het realiseren van stand plaatsen betreft, hebben de ge meenten hebben na het verschijnen van de provinciale woonwagenplannen in 1980 te traag gehandeld, schrijft Lamens in zijn werkplan. Het merendeel van de voor het jaar 1985 te rea liseren drieënzestig standplaat sen kwamen er niet. „Woonwagenbewoners vormen een door de overheid erkende woongroep. Het rijk heeft de pro vincies dus de verplichtig opge legd een woonwagenplan op te stellen. Dat leverde de eerste weerstand op", legt Lamens uit. „In de tweede plaats is er ook een grote weerstand bij de bur gerbevolking tegen de plannen voor het verplaatsen van de cen tra naar woonwijken. Bij de komst van een nieuw cehtrum denkt men meteen aan auto wrakken en diefstal". De weerstand van de burgerbe volking is volgens Lamens ook weer een van de redenen voor het trage handelen van de ge meentebesturen. „Het zijn na tuurlijk weinig populaire maatregelen die genomen moe ten worden. Hoewel de gemeen te toch verantwoordelijk is voor de zorg voor de medebewoners. Elke gemeente bouwt als er be hoefte aan nieuwe woningen is". Doordat de woonwagenbewo ners nooit echt serieus werden genomen, groeide er een funda menteel wantrouwen ten opzich te van de overheid. „Tegenwoordig worden ze wel serieus genomen en dat is een positieve ontwikkeling. Het wan trouwen van de bewoners wordt minder door ze vanaf het eerste begin bij de plannen te betrek ken". Het autosloperijenprobleem hangt weer direct samen met het onderwijsprobleem. De onder wijsachterstand van de woonwa genbewoners is historisch ge groeid. „Vroeger deden woonwagenbewoners meestal seizoenwerk bij boeren of werk ten ze als scharenslijper of muzi kant. Ze zwierven door het hele land, met als gevolg dat er geen scholen werden bezocht", vertelt Peter Lamens. Pas in de jaren zestig werden er grote centra met centrumscholen gebouwd. Dat betekent dat het opleidings niveau van de bewoners vanaf een jaar of vijfentwintig zeer laag is. Wat de kinderen betreft, lan delijk gezien volgen die wel de basisschool, maar is er weinig doorstroming naar het voortgezet onderwijs. Of dat in Zeeland ook zo is, moet nog onderzocht wor den". Door het lage opleidingsniveau is er voor de volwassenen woon wagenbewoners weinig kans op werk. „Een groot aantal mensen heeft zijn bezigheden op de au tosloperijen", zegt Lamens. „Ik zeg met nadruk bezigheden want een volledig inkomen ermee ver dienen, is voor de meesten niet haalbaar". De eerste stap in het provinciale autowrakkenplan is het verstrekken van vergunnin gen aan bedrijven die aan de milieu-eisen voor een autosloperij voldoen. „De autosloperijen zien wel degelijk het nut van de milieu-eisen in. Maar een bedrijf dat niet rendabel draait, kan fi nancieel niet aan die eisen vol doen", legt Lamens uit. „Een aantal van die sloperijen kan blij ven bestaan, de andere worden als hobbyterreinen voor bijvoor beeld het opslaan van oud ijzer en metalen ingericht. Dat is mi lieuvriendelijk werk en je hebt er ook geen opleiding voor nodig. Met alleen nieuwe centra ben je er niet. Wonen en werken kun je niet scheiden. Ik bedoel, je kunt wel mooi wonen, maar je moet ook nog wat te doen hebben". Een vakdiploma automonteur of een cursus ambulante handel vergroot de kansen op werk. Al leen is voor deze cursussen ook weer een vooropleiding nodig. Een vicieuze cirkel dus, maar het begin is er. Binnenkort begint er een cursus zelfstandig onderne mersschap, die in eerste instantie voor etnische minderheden was bestemd, maar die nu ook door de Zeeuwse woonwagenbewo ners kan worden gevolgd. Het is de bedoeling dat er in de toe komst meer cursussen worden opgezet, zoals dat ook in andere provincies gebeurt. „De woon wagenbewoners die in Overijssel een cursus vakdiploma automon teur hebben gevolgd, zijn verder gegaan met een officieel bedrijf. Consulent woonwagenwerk Peter Lamens: Een stukje ontwikkelingswerk in eigen land". Ook de lassersopleiding liep goed. Maar het is verschillende bewoners overkomen dat ze ont slagen werden toen de baas er achter kwam dat ze in een woonwagencentrum woonden. Dat gebeurde zelfs na een dienst verband van anderhalf jaar". En dat is weer een ander gedeel te van de cirkel: de vooroordelen en de integratie, waar zowel de woonwagenbewoners als de bur gers nu niet direct om staan te springen. Integratie is voorlopig dan ook een te hoog doel, vindt Lamens. „Daar kan nog wel een generatie overheen gaan", geeft hij toe. „Kijk maar naar de etni sche minderheden. Voorlopig vind ik wederzijdse maatschap pelijke acceptatie voldoende. Maar zo lang de woonwagenbe woners weggestopt worden ach ter dijken en spoorwegen is zelfs dat niet haalbaar. Natuurlijk kun je je afvragen waarom al die moeite voor zo'n relatief kleine groep wordt gedaan. Maar, zoals Oplage: 23.450. Gratis huis-aan-huis op geheel Walcheren in combinatie met de Faam. Totale oplage 46.605. Uitgave: Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Steunpunt: Boekhandel Bikker, Walstraat 94, Vlissingen. Advertentieverkoop: G.J.A. van den Eeden Tel. 01184-72283 Redactie: Bettie Hollestelle. 01180-81170 en Ad Hanneman. 01180-81171. Redactie-adres: Postbus 5017, 4330 KA Middelburg. Bezorging: 01184-84215. Druk: Vink-Rotadruk b.v., postbus 36, 4570 AA Axel. Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd: advertenties maandag PZC, Oost- Souburgseweg 10, 17.00 uur. (Boekhandel Bikker 16.00 uur). De Faam en De Vlissinger maken deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huisbladen in Zeeland. Totale oplage: 160.480. Rollenpatroon maakt positie nog moeilijker Vrouwen die geheel of gedeeltelijk zijn afgekeurd of de kans lo pen afgekeurd te worden, weten vaak onvoldoende af van de mogelijkheden en onmogelijkheden van hun toekomst. Vooral omtrent het recht op een uitkering, sollicitatieplicht, de conse quenties van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid en de moge lijkheden tot omscholing, bestaat nog veel onzekerheid, constateert de stichting Vrouw en Werk Zeeland. Hoewel de stichting zich vooral richt op (her)intreedsters op de arbeids markt, wordt er ook aandacht geschonken aan vrouwen met een AAW/WAO uitkering. Zo is er maandag 25 september een informatiedag in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. De aanvang is om 11 uur. „Doel van die bijeenkomst is in de eerste plaats WAO/AAW- vrouwen te informeren over de verschillende regelingen en voor zieningen die voor hen gelden met betrekking tot het vinden van werk", legt beleidsmede werkster Margriet van Groenin gen uit. „Natuurlijk is het uitwisselen van ervaringen en het leggen van contacten op zo'n dag ook heel belangrijk voor de deelnemers. Daarom gaan we kij ken in hoeverre er op Walcheren interesse bestaat voor een belan gengroep voor vrouwen met een WAO/AAW uitkering". De 42-jarige Leny Adriaans is zo'n vrouw met een WAO uitke ring. Dertien jaar werkte zij als verpleeghulp bij de Stichting Ver pleeg en Rusthuizen. Door slijta ge aan haar rug, schouders en armen moest ze er mee stoppen. „Zodra je eenmaal wat langer dan normaal in de ziektewet ben, begint de onzekerheid. Je weet niet wat er met je gaat gebeuren, je moet gekeurd worden door een voor jou geheel onbekende dokter. En dan die angst dat je wordt afgekeurd. Op zo'n mo ment blijkt dat er veel te weinig voorlichting en begeleiding is". Een bijkomend probleem is het schuldgevoel dat bij veel vrou wen in een dergelijke situatie ont staat. „Dat laatste is een probleem apart", verzekert Leny Adriaans. „Zodra er sprake is van een uitkering of in geval van een sollicitatie, wordt bij vrouwen al snel het gezin er bij betrokken. De omgeving vindt een uitkering of een baan een overbodige luxe, omdat de man tenslotte ook al werkt. Als een vrouw een om scholingscursus doet op kosten van het Arbeidsbureau wordt ze daarop aangekeken. Dat zijn za ken die voor mannen veel minder gelden. Onze maatschappij is nog steeds erg gehecht aan het rollenpatroon, waarbij de man werkt en de vrouw thuis blijft en voor het gezin zorgt". ZIE VERDER PAG. ABDIJ Leny Adriaans en Margriet van Groeningen in het informatiecentrum van Vrouw en Werk in Middelburg. (Geldig t m 14 oktober 1989) In de gratis bril gaan normale, blanke glazen in dezelfde sterkte als in de eerste (betaalde) bril. >De gratis tweede bril is bestemd voor dezelfde persoon die ook de eerste (betaalde) bril gaat dragen. Het montuur van de bril die u wel betaalt, mag niet goedkoper zijn dan f 100.-. t Het montuur van de gratis bril komt uit de kollektie monturen met het rode driehoekje. Wilt u meer (variabel, ontspiegeld, anti-kras. kleuren, enz.) dan geldt een toeslag. Geen andere kortingen te zelfder li|d.' Op beide brillen 1 iaat garantie Vlissingen Lange Zelke 20 ik al zei, woonwagenbewoners vormen een door de overheid er kende woongroep. Het is een ma nier van leven, een onderdeel van een cultuur. Een kleine minder heid probeert het wel, in een huis wonen. Maar zelfs van die min derheid keert de helft na verloop van tijd terug. En wat de nieuwe centra in de buurt van woonwij ken betreft, in de praktijk blijkt dat voor zowel de woonwagen bewoners als voor de burgerbe volking honderd procent mee te vallen". Tel. afspraken 01184-14533 HOBEINSTRAAT 52 - VLISSINGEN Goes: donderdag 20.00 uur Zierikzee: vrijdag 20.00 uur Middelburg: zaterdag 15.00 uur Start: 27, 28, 29 september Wk nm Jacob Valckeplein 4 4461 KV Goes Tel. 01100-20176 of 01180-38370 0*e° y.\evJfe° Lange Delft 44 - Middelburg De zaak op de hoek

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1989 | | pagina 1