Peugeot 309, na facelift ook als 16-klepper en turbodiesel
Volkswagen Passat zorgt voor gezinsuitbreiding
Talrijke automerken zijn de afgelopen tijd met aanpassingen aan een aantal model
len op de markt gekomen. Onze automedewerker Tony Vos nam ze onder de loep.
Speciale fabriek
voor Honda NS-X
Olie verversen:
verplicht bij garage
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
VERNIEUWING TROEF
Op de Autosalon van Genève en de Chicago
Motorshow werd de nieuwe sportwagen van
Honda, de NS-X aan het publiek voorgesteld.
Er werd duidelijk op gewezen dat het niet zo
maar een stylingstudie was, maar een auto
die verder ontwikkeld zou worden tot pro-
duktiewagpn. De auto maakte zo'n indruk,
dat Honda een behoorlijke reeks orders heeft
kunnen noteren.
Vlakbij de afdeling Research en Develop
ment en het Honda testcircuit wordt in To-
chigi een aparte fabriek gebouwd waarin de
NS-X geassembleerd zal gaan worden. Me
dio 1990 kan de produktie starten. De ge
plande jaarproduktie bedraagt 6000 auto's.
De nieuwe fabriek zal beschikken over een
groot aantal speciale voorzieningen, die no
dig zijn voor de constructieve bijzonderhe
den van de auto, zoals de geheel uit alumini
um opgebouwde carrosserie. De aandrijflijn
van de NS-X, met een dwarsgeplaatste 3 li
ter V6-motor, wordt elders gebouwd. In to
taal zal de fabriek in Tochigi werkgelegen
heid bieden aan ongeveer 250 personen. Be
halve deze fabriek zal Honda op een terrein
'van 450.000 m2 een produktie-faciliteit bou-'
wen voor de aanmaak van speciale gereed
schappen en mallen vooral ten behoeve van
de nieuwe fabriek. Ook deze. produktie-
eenheid zal medio 1990 gereed zijn en 350
personeelsleden tellen.
Tussen de uiterst populaire 205 en 405 van
Peugeot hebben we nog steeds de 309 een
drie- en vijfdeursmodel, wat ondanks zijn uit
stekende eigenschappen door zijn twee
broertjes dreigt te worden ondergesneeuwd.
De concurrentie is in deze klasse erg groot,
zeker na de komst van de Fiat Tipo en Re
nault 19, een facelift was daarom zeer op z'n
plaats. Tevens worden op het motorische
vlak drie interessante nieuwe varianten voor
gesteld.
Het meest duidelijk zijn de vernieuwingen
aan de achterzijde van de auto. De achter
lichten lopen nu net als bij de 405 schuin
naar beneden, terwijl de geribbelde
kunststof plaat er tussenin gehandhaafd is
gebleven. Nieuw is echter wel dat in tegen
stelling tot het oude type de achterklep nu
bijna tot aan de bumper opengaat, zodat de
tildrempel aanmerkelijk lager is geworden.
Nouveauté
Maar ook de voorzijde heeft een aantal kleine
retouches ondergaan. Je moet echter twee
keer kijken, maar de licht gewijzigde grille
geeft de auto net een andere aanblik. De
laatste verandering betreft het nieuwe dash
board. Het klokkendeel gaat vloeiend over in
de middenconsole. De autoradio kan nu ho
ger worden geplaatst, wat de makkelijke be
diening weer ten goede komt.
De meeste interessante nouveautés zijn ech
ter drie voor de 309 nieuwe motoren. Het
gaat hierbij om 1.4 liter, een turbodiesel en
de 16-klappen benzinemotor. De TU3 motor
die we al lang kennen uit de AX komt in 80
pk versie het 309-gamma versterken. De au
to heeft een top van 170 km/u en zal in Ne
derland worden geleverd met injectie en ge
regelde katalysator. De komst van deze
krachtbron betekent waarschijnlijk het defi
nitieve einde van de oude 1.3 liter Talbot
motor die voorheen in de 309 te vinden was.
Voorlopig zal alleen nog de XA bestelwagen
hiermee worden uitgerust. De turbodiesel
werd al eerder voorgesteld in de 405, maar
is nu echter zonder intercooler ook voor de
309 beschikbaar. Door 78 pk leverende ma
chine zet de 309 een top van 175 km/u neer
en- trekt hij binnen 13 seconden van 0 tot
100 km/u. Deze krachtbron zal worden gele
verd in de XR en GR uitvoering. Bovendien
behoren stuurbekrachtiging en 14 inch wie
len tot de standaarduitvoering.
Monster
Voor de sportievelingen zal nu ook de 1.9 li-
Keulen - Het heeft even geduurd voordat alle
aangekondigde versies van de huidige Volks
wagen Passat ook daadwerkelijk in produc
tie gingen. Met de komst van de turbodiesel
enkele maanden terug, werden echter alle
beloftes waarheid. Het is daarom tijd om het
Passat-gezin weer eens verder uit te breiden.
Kort geleden werden maar liefst twee nieu
we versies aan de pers voorgesteld: een
nieuwe 1.9 liter diesel en een syncro met 1.8
liter G-lader motor.
De dieselaars hadden tot nog toe bij de Pas
sat maar een beperkte keuze. Als motor was
er alleen de 1.6 liter turbodiesel voor handen
die naar wens te combineren was met ver
schillende uitrustingsniveau en met de twee
carrosserievarianten. De ongeblazen 1.6 liter
diesel uit de Jetta en Golf was niet in de Pas
sat leverbaar. Het is erg verstandig van
Volkswagen geweest om dan ook eerst een
grotere diesel krachtbron te ontwikkelen.
Met 1896 cc heeft de ontwikkelingsafdeling
68 pk aan de nieuwe krachtbron weten te
ontlokken. Dit maximale vermogen wordt al
bij 4400 tr/min bereikt. Veel belangrijker is
dat het koppel van 127 Nm tussen de 2100
en 2600 tr/min volledig beschikbaar is. Bo
vendien blijft 90% hiervan tussen de 1250
en 4000 tr/min aanwezig.
Uitstoot
Het unieke van de nieuwe diesel is de minie
me uitstoot aan schadelijke stoffen. De uit
stoot is vergelijkbaar met een benzine-auto
met geregelde katalysator. Hiermee voldoet
deze nieuwe Passat diesel aan de voor 1 992
geplande uitlaatgasseneisen voor dieselmo
toren. Daarnaast is ook de deeltjeesuitstoot
zeer gering.
Een andere verdienste is de enorm rustige
loop van de krachtbron. Bij welke snelheden
dan ook, is een conversatie voorin zonder al
te veel stemverheffen goed mogelijk. Volks
wagen heeft dit weten te bereiken door het
toepassen van een aantal rubberen ophan
gingen en dempingen binnenin de motor. De
nieuwe diesel is een uiterst welkome aanvul
ling. De prestaties zijn echter niet verbazing
wekkend. Voor het sprintje van 0 tot 100
km/u heeft de vierdeurs sedan altijd nog 19
seconden nodig. Je moet deze auto dan ook
echt zien als een lange afstandenkruiser.
Eenmaal op snelheid, rijdt hij fantastisch, zijn
top ligt op ruim 160 km/u. Enige sportiviteit
moet je er echter nooit van verwachten. Met
een prijs van 7 41.125, is hij een prima al
ternatief voor wie de turbodiesel net iets te
duur vindt (f 46.500, en natuurlijk voor
een aantal mensen die anders bij een concur
rent zouden gaan kijken.
Cylindervulling
De tweede nieuwe versie van de Passat be
treft de Syncro G60. Het vierwielaandrij-
vingssysteem van Volkswagen mag inmid
dels bekend verondersteld worden. Afhan
kelijk van de belasting en het toerenverschi!
tussen voor- en achterwielen worden de
aandrijvingskrachten over de wielen ver
deeld. Dit geschiedt uiteraard middels een la
mellenkoppeling. Onder da motorkap huist
het complete aggregaat uit de snelle Volks
wagen Corrado, een 1.8 liter met G-lader,
Volkswagens tegenhanger van de turbocom
pressor. De krachtbron levert een maximaal
vermogen van 160 pk en haalt hiermee een
top van 215 km/u. Binnen 9,6 seconden
wordt de 100 km/u behaald. Standaard be
schikt de auto ook over een intercooler die
zorgt voor een betere cylindervulling. De toe
gevoerde lucht wordt maar liefst zo'n 50
graden afgekoeld.
Ten opzichte van de Golf Syncro is de ach
teras iets gemodificeerd en worden er op de
Passat grotere remschijven gemonteerd.
Naast een standaard ABS-remsysteem
wordt de Passat Syncro uitgerust met EDS,
een Electronische Differentieel Sper. Deze
sper werkt overigens alleen op de voorwie
len en zal binnenkort als optie ook op andere
modellen verkrijgbaar worden. Bij remmen
treedt het in werking als er bijvoorbeeld één
wiel op een gladde ondergrond zit.
Stuurapparaat
Maar ook bij wegtrekken in een gelijke situa
tie brengt EDS de oplossing. EDS maakt
overigens gebruik van de belangrijkste on
derdelen van het ABS-systeem zoals de sen
soren, de voeding en het stuurapparaat.
Door de montage van een aangedreven ach
teras is de vloer van de kofferruimte bij de
sedanmodellen hoger komen liggen. De ba-
gageinhoud nam af van 495 tot 39 liter. Bij
een neergeklapte achterbank is er altijd nog
plaats voor 630 liter bagage. Bij de variant
blijven de inhouden gelijk aan de voorwie-
laangedreven versies. De Syncro G-60
wordt in de GT-uitmonstering geleverd met
standaard sportstoelen met hoogteverstel
ling, toerenteller, mistlampen voor, stuurbe
krachtiging, elektrische buitenspiegels, ko
plampsproeiers en hoofdsteunen achterin.
Bovendien zijn er vanaf nu een aantal nieuwe
opties leverbaar zoals de Thermotronic, een
elektronisch geregelde verwarming en venti
latie, een niveauregeling op de achteras en
een nieuwe radio-gamma met ingebouwde
CD-speler.
De Passat Syncro is een vlotte jongen, die
meer dan behoorlijk met het verkeer mee
komt. Toch toont de auto zijn beste troeven
in bergachtig terrein met liefst een wat glad
de ondergrond. Zelf wil ik de Passat Syncro
dan ook liever een functioneel kaartje op
plakken dan een sportief.
Met de Syncro hoopt Volkswagen zowel de
functie-gerichte koper als de meer innovatief
en high-tech gerichte koper te interesseren.
Om het uiterlijk hoeven ze het niet te doen,
want de auto is alleen herkenbaar aan twee
kleine "syncro plaatsjes op de flanken en de
"G60" vermelding op de grille. De auto die
vanaf september leverbaar zal zijn, heeft
voor Nederland een richtprijs van
f 75.000,— in de sedan uitvoering.
Op de lange termijn hoopt Volkswagens we
reldwijd zo'n 12.000 syncro's per jaar te
verkopen, wat een aandeel van 5% betekent
van de totale Passat-productie.
ter 16-kleppenmotor uit de 405 Ml 16 zijn
plaats in de 309 krijgen. Zoals te verwachten
is deze auto een echt monster die zijn con
currentie behoorlijk zal doen verbazen. De
krachtbron levert maar liefst 160 pk en weet
daarom een top van 220 km/u te bereiken.
Deze waarden zijn ook voor een deel te dan
ken aan het relatief lage gewicht van 675
kg. Het bekende sprintje van 0 tot 100 ge
schied in 7,8 seconden. De GTi wordt stan
daard in een metallic kleur gespoten en voor
zien van blauwe moquette vloerbedekking.
De kuipstoelen zijn bekleed met dezelfde
stof als van de 405 Ml 16. Overigens blijft de
'gewone' GTI met 122 pk motor gewoon le
verbaar, uiteraard wel met de genoemde op
tische veranderingen.
De nieuwe motoren in de 309 geven de auto
zeker een enorme extra concurrentiekracht.
Hierdoor zal de auto de komende tijd duide
lijk hogere ogen gaan gooien, ook op de Ne
derlandse markt.
De 309 in gefacelifte versie wordt nog deze
maand op de Nederlandse markt leverbaar.
Op de 309 GTI 16 en de turbodiesel zullen
we echter nog tot januari moeten wachten.
Baas,,
b'i ™wCWa\lC*"?lo°!>
",rscf"P Wa,cheren
Op gezette tijden, meestal bij de grote en de kleine beurt, wordt de motorolie van onze trouwe
vierwieler ververst. Sommige mensen laten dat bij een garage doen. Anderen doen het zelf.
In het eerste geval wordt de afgewerkte olie door de garagehouder verzameld in een opslagvat
en regelmatig naar een daarvoor bestemd depot, afgevoerd. Garagebedrijven zijn verplicht
een dergelijke voorziening te hebben, zodat dit soort milieugevaarlijke stoffen op een contro
leerbare wijze worden afgevoerd en verwerkt. Die verplichting is terecht. Afgezien van de
voordelen ervan voor het milieu, verdient het garagebedrijf aan de verkoop van die olie.
De mensen die het zelf doen kopen hun olie veelal bij benzinepompen of grootwinkelbedrijven.
Lekker goedkoop! Ja, maar dat is o.a. omdat deze bedrijven niet de verplichting hebben om
óók de afgewerkte olie in te nemen en op controleerbare wijze te verwerken. Want wat ge
beurt er in de praktijk vaak mee? De afgewerkte olie wordt in een fles gestopt en vervolgens
in een vuilnisbak m.b.v. de vuilniswagen op een vuilstort gebracht, waar de olie (uit de fles
die inmiddels kapot gegaan is) langzaam maar zeker in het grondwater en in het nabij de
vuilstort gelegen oppervlaktewater loopt. Of de olie wordt via een putje in de riolering ge
loosd. Er wordt niet aan gedacht dat die olie schade kan veroorzaken aan de rioolpersgemalen
en gevaar oplevert voor brand en explosie. Ook wordt er niet aan gedacht dat de geloosde
olie de werking van de zuiveringsinstallatie kan beïnvloeden. Immers, olie is slecht afbreek
baar en een gedeelte ervan zal dus met het verder gezuiverde water in het milieu achterblijven.
Een ander gedeelte van de olie zal zich aan het slib van de zuiveringsinstallatie hechten waar
door dit onnodig vervuild wordt en voor andere doeleinden minder geschikt.
Gelukkig zijn er ook nog mensen - maar helaas nog veel te weinig - die wél weten hoe het
hoort. Zij bewaren de afgewerkte olie en geven het af aan de chemokar wanneer die langs
komt. Of zij brengen de afgewerkte olie naar een garagebedrijf of naar een gemeentelijk de
pot. Op die manier wordt het milieu zo weinig mogelijk belast met onze olieresten.
Er blijven echter altijd mensen die te lui zijn om die afgewerkte olie ergens heen te brengen
of klaar te zetten, of die denken dat de milieuvervuiling niet zo'n vaart zal lopen. Dit betekent
dat er zal moeten worden nagedacht over hoe je nu zo goed mogelijk kunt reguleren dat afge
werkte olie niet in het milieu terecht komt. Ik heb daar de volgende gedachten over:
- olie verversen zou verplicht bij een garagebedrijf moeten geschieden;
- het verkopen van olie zou op z'n minst gekoppeld moeten worden aan de verplichting om
ook afgewerkte olie in te nemen;
- een verbod op het verkopen van olie behalve aan garagebedrijven.
Ik ben mij bewust dat bovengenoemde gedachten in de praktijk verschillende consequenties
zullen hebben. Ze hebben in ieder geval één ding gemeen en dat is dat ze een bijdrage kunnen
geven aan het zo veel mogelijk voorkomen dat afgewerkte olie in het milieu terecht komt.
D. van Baest)
In deze rubriek 'Autovisie' geeft maandelijks iemand een mening over de autobranche. Er
zijn geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie. Postbus 5017, 4330 KA
in Middelburg.