Peugeot 309, na facelift ook als 16-klepper en turbodiesel Volkswagen Passat zorgt voor gezinsuitbreiding Talrijke automerken zijn de afgelopen tijd met aanpassingen aan een aantal model len op de markt gekomen. Onze automedewerker Tony Vos nam ze onder de loep. Speciale fabriek voor Honda NS-X Olie verversen: verplicht bij garage PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. VERNIEUWING TROEF Op de Autosalon van Genève en de Chicago Motorshow werd de nieuwe sportwagen van Honda, de NS-X aan het publiek voorgesteld. Er werd duidelijk op gewezen dat het niet zo maar een stylingstudie was, maar een auto die verder ontwikkeld zou worden tot pro- duktiewagpn. De auto maakte zo'n indruk, dat Honda een behoorlijke reeks orders heeft kunnen noteren. Vlakbij de afdeling Research en Develop ment en het Honda testcircuit wordt in To- chigi een aparte fabriek gebouwd waarin de NS-X geassembleerd zal gaan worden. Me dio 1990 kan de produktie starten. De ge plande jaarproduktie bedraagt 6000 auto's. De nieuwe fabriek zal beschikken over een groot aantal speciale voorzieningen, die no dig zijn voor de constructieve bijzonderhe den van de auto, zoals de geheel uit alumini um opgebouwde carrosserie. De aandrijflijn van de NS-X, met een dwarsgeplaatste 3 li ter V6-motor, wordt elders gebouwd. In to taal zal de fabriek in Tochigi werkgelegen heid bieden aan ongeveer 250 personen. Be halve deze fabriek zal Honda op een terrein 'van 450.000 m2 een produktie-faciliteit bou-' wen voor de aanmaak van speciale gereed schappen en mallen vooral ten behoeve van de nieuwe fabriek. Ook deze. produktie- eenheid zal medio 1990 gereed zijn en 350 personeelsleden tellen. Tussen de uiterst populaire 205 en 405 van Peugeot hebben we nog steeds de 309 een drie- en vijfdeursmodel, wat ondanks zijn uit stekende eigenschappen door zijn twee broertjes dreigt te worden ondergesneeuwd. De concurrentie is in deze klasse erg groot, zeker na de komst van de Fiat Tipo en Re nault 19, een facelift was daarom zeer op z'n plaats. Tevens worden op het motorische vlak drie interessante nieuwe varianten voor gesteld. Het meest duidelijk zijn de vernieuwingen aan de achterzijde van de auto. De achter lichten lopen nu net als bij de 405 schuin naar beneden, terwijl de geribbelde kunststof plaat er tussenin gehandhaafd is gebleven. Nieuw is echter wel dat in tegen stelling tot het oude type de achterklep nu bijna tot aan de bumper opengaat, zodat de tildrempel aanmerkelijk lager is geworden. Nouveauté Maar ook de voorzijde heeft een aantal kleine retouches ondergaan. Je moet echter twee keer kijken, maar de licht gewijzigde grille geeft de auto net een andere aanblik. De laatste verandering betreft het nieuwe dash board. Het klokkendeel gaat vloeiend over in de middenconsole. De autoradio kan nu ho ger worden geplaatst, wat de makkelijke be diening weer ten goede komt. De meeste interessante nouveautés zijn ech ter drie voor de 309 nieuwe motoren. Het gaat hierbij om 1.4 liter, een turbodiesel en de 16-klappen benzinemotor. De TU3 motor die we al lang kennen uit de AX komt in 80 pk versie het 309-gamma versterken. De au to heeft een top van 170 km/u en zal in Ne derland worden geleverd met injectie en ge regelde katalysator. De komst van deze krachtbron betekent waarschijnlijk het defi nitieve einde van de oude 1.3 liter Talbot motor die voorheen in de 309 te vinden was. Voorlopig zal alleen nog de XA bestelwagen hiermee worden uitgerust. De turbodiesel werd al eerder voorgesteld in de 405, maar is nu echter zonder intercooler ook voor de 309 beschikbaar. Door 78 pk leverende ma chine zet de 309 een top van 175 km/u neer en- trekt hij binnen 13 seconden van 0 tot 100 km/u. Deze krachtbron zal worden gele verd in de XR en GR uitvoering. Bovendien behoren stuurbekrachtiging en 14 inch wie len tot de standaarduitvoering. Monster Voor de sportievelingen zal nu ook de 1.9 li- Keulen - Het heeft even geduurd voordat alle aangekondigde versies van de huidige Volks wagen Passat ook daadwerkelijk in produc tie gingen. Met de komst van de turbodiesel enkele maanden terug, werden echter alle beloftes waarheid. Het is daarom tijd om het Passat-gezin weer eens verder uit te breiden. Kort geleden werden maar liefst twee nieu we versies aan de pers voorgesteld: een nieuwe 1.9 liter diesel en een syncro met 1.8 liter G-lader motor. De dieselaars hadden tot nog toe bij de Pas sat maar een beperkte keuze. Als motor was er alleen de 1.6 liter turbodiesel voor handen die naar wens te combineren was met ver schillende uitrustingsniveau en met de twee carrosserievarianten. De ongeblazen 1.6 liter diesel uit de Jetta en Golf was niet in de Pas sat leverbaar. Het is erg verstandig van Volkswagen geweest om dan ook eerst een grotere diesel krachtbron te ontwikkelen. Met 1896 cc heeft de ontwikkelingsafdeling 68 pk aan de nieuwe krachtbron weten te ontlokken. Dit maximale vermogen wordt al bij 4400 tr/min bereikt. Veel belangrijker is dat het koppel van 127 Nm tussen de 2100 en 2600 tr/min volledig beschikbaar is. Bo vendien blijft 90% hiervan tussen de 1250 en 4000 tr/min aanwezig. Uitstoot Het unieke van de nieuwe diesel is de minie me uitstoot aan schadelijke stoffen. De uit stoot is vergelijkbaar met een benzine-auto met geregelde katalysator. Hiermee voldoet deze nieuwe Passat diesel aan de voor 1 992 geplande uitlaatgasseneisen voor dieselmo toren. Daarnaast is ook de deeltjeesuitstoot zeer gering. Een andere verdienste is de enorm rustige loop van de krachtbron. Bij welke snelheden dan ook, is een conversatie voorin zonder al te veel stemverheffen goed mogelijk. Volks wagen heeft dit weten te bereiken door het toepassen van een aantal rubberen ophan gingen en dempingen binnenin de motor. De nieuwe diesel is een uiterst welkome aanvul ling. De prestaties zijn echter niet verbazing wekkend. Voor het sprintje van 0 tot 100 km/u heeft de vierdeurs sedan altijd nog 19 seconden nodig. Je moet deze auto dan ook echt zien als een lange afstandenkruiser. Eenmaal op snelheid, rijdt hij fantastisch, zijn top ligt op ruim 160 km/u. Enige sportiviteit moet je er echter nooit van verwachten. Met een prijs van 7 41.125, is hij een prima al ternatief voor wie de turbodiesel net iets te duur vindt (f 46.500, en natuurlijk voor een aantal mensen die anders bij een concur rent zouden gaan kijken. Cylindervulling De tweede nieuwe versie van de Passat be treft de Syncro G60. Het vierwielaandrij- vingssysteem van Volkswagen mag inmid dels bekend verondersteld worden. Afhan kelijk van de belasting en het toerenverschi! tussen voor- en achterwielen worden de aandrijvingskrachten over de wielen ver deeld. Dit geschiedt uiteraard middels een la mellenkoppeling. Onder da motorkap huist het complete aggregaat uit de snelle Volks wagen Corrado, een 1.8 liter met G-lader, Volkswagens tegenhanger van de turbocom pressor. De krachtbron levert een maximaal vermogen van 160 pk en haalt hiermee een top van 215 km/u. Binnen 9,6 seconden wordt de 100 km/u behaald. Standaard be schikt de auto ook over een intercooler die zorgt voor een betere cylindervulling. De toe gevoerde lucht wordt maar liefst zo'n 50 graden afgekoeld. Ten opzichte van de Golf Syncro is de ach teras iets gemodificeerd en worden er op de Passat grotere remschijven gemonteerd. Naast een standaard ABS-remsysteem wordt de Passat Syncro uitgerust met EDS, een Electronische Differentieel Sper. Deze sper werkt overigens alleen op de voorwie len en zal binnenkort als optie ook op andere modellen verkrijgbaar worden. Bij remmen treedt het in werking als er bijvoorbeeld één wiel op een gladde ondergrond zit. Stuurapparaat Maar ook bij wegtrekken in een gelijke situa tie brengt EDS de oplossing. EDS maakt overigens gebruik van de belangrijkste on derdelen van het ABS-systeem zoals de sen soren, de voeding en het stuurapparaat. Door de montage van een aangedreven ach teras is de vloer van de kofferruimte bij de sedanmodellen hoger komen liggen. De ba- gageinhoud nam af van 495 tot 39 liter. Bij een neergeklapte achterbank is er altijd nog plaats voor 630 liter bagage. Bij de variant blijven de inhouden gelijk aan de voorwie- laangedreven versies. De Syncro G-60 wordt in de GT-uitmonstering geleverd met standaard sportstoelen met hoogteverstel ling, toerenteller, mistlampen voor, stuurbe krachtiging, elektrische buitenspiegels, ko plampsproeiers en hoofdsteunen achterin. Bovendien zijn er vanaf nu een aantal nieuwe opties leverbaar zoals de Thermotronic, een elektronisch geregelde verwarming en venti latie, een niveauregeling op de achteras en een nieuwe radio-gamma met ingebouwde CD-speler. De Passat Syncro is een vlotte jongen, die meer dan behoorlijk met het verkeer mee komt. Toch toont de auto zijn beste troeven in bergachtig terrein met liefst een wat glad de ondergrond. Zelf wil ik de Passat Syncro dan ook liever een functioneel kaartje op plakken dan een sportief. Met de Syncro hoopt Volkswagen zowel de functie-gerichte koper als de meer innovatief en high-tech gerichte koper te interesseren. Om het uiterlijk hoeven ze het niet te doen, want de auto is alleen herkenbaar aan twee kleine "syncro plaatsjes op de flanken en de "G60" vermelding op de grille. De auto die vanaf september leverbaar zal zijn, heeft voor Nederland een richtprijs van f 75.000,— in de sedan uitvoering. Op de lange termijn hoopt Volkswagens we reldwijd zo'n 12.000 syncro's per jaar te verkopen, wat een aandeel van 5% betekent van de totale Passat-productie. ter 16-kleppenmotor uit de 405 Ml 16 zijn plaats in de 309 krijgen. Zoals te verwachten is deze auto een echt monster die zijn con currentie behoorlijk zal doen verbazen. De krachtbron levert maar liefst 160 pk en weet daarom een top van 220 km/u te bereiken. Deze waarden zijn ook voor een deel te dan ken aan het relatief lage gewicht van 675 kg. Het bekende sprintje van 0 tot 100 ge schied in 7,8 seconden. De GTi wordt stan daard in een metallic kleur gespoten en voor zien van blauwe moquette vloerbedekking. De kuipstoelen zijn bekleed met dezelfde stof als van de 405 Ml 16. Overigens blijft de 'gewone' GTI met 122 pk motor gewoon le verbaar, uiteraard wel met de genoemde op tische veranderingen. De nieuwe motoren in de 309 geven de auto zeker een enorme extra concurrentiekracht. Hierdoor zal de auto de komende tijd duide lijk hogere ogen gaan gooien, ook op de Ne derlandse markt. De 309 in gefacelifte versie wordt nog deze maand op de Nederlandse markt leverbaar. Op de 309 GTI 16 en de turbodiesel zullen we echter nog tot januari moeten wachten. Baas,, b'i ™wCWa\lC*"?lo°!> ",rscf"P Wa,cheren Op gezette tijden, meestal bij de grote en de kleine beurt, wordt de motorolie van onze trouwe vierwieler ververst. Sommige mensen laten dat bij een garage doen. Anderen doen het zelf. In het eerste geval wordt de afgewerkte olie door de garagehouder verzameld in een opslagvat en regelmatig naar een daarvoor bestemd depot, afgevoerd. Garagebedrijven zijn verplicht een dergelijke voorziening te hebben, zodat dit soort milieugevaarlijke stoffen op een contro leerbare wijze worden afgevoerd en verwerkt. Die verplichting is terecht. Afgezien van de voordelen ervan voor het milieu, verdient het garagebedrijf aan de verkoop van die olie. De mensen die het zelf doen kopen hun olie veelal bij benzinepompen of grootwinkelbedrijven. Lekker goedkoop! Ja, maar dat is o.a. omdat deze bedrijven niet de verplichting hebben om óók de afgewerkte olie in te nemen en op controleerbare wijze te verwerken. Want wat ge beurt er in de praktijk vaak mee? De afgewerkte olie wordt in een fles gestopt en vervolgens in een vuilnisbak m.b.v. de vuilniswagen op een vuilstort gebracht, waar de olie (uit de fles die inmiddels kapot gegaan is) langzaam maar zeker in het grondwater en in het nabij de vuilstort gelegen oppervlaktewater loopt. Of de olie wordt via een putje in de riolering ge loosd. Er wordt niet aan gedacht dat die olie schade kan veroorzaken aan de rioolpersgemalen en gevaar oplevert voor brand en explosie. Ook wordt er niet aan gedacht dat de geloosde olie de werking van de zuiveringsinstallatie kan beïnvloeden. Immers, olie is slecht afbreek baar en een gedeelte ervan zal dus met het verder gezuiverde water in het milieu achterblijven. Een ander gedeelte van de olie zal zich aan het slib van de zuiveringsinstallatie hechten waar door dit onnodig vervuild wordt en voor andere doeleinden minder geschikt. Gelukkig zijn er ook nog mensen - maar helaas nog veel te weinig - die wél weten hoe het hoort. Zij bewaren de afgewerkte olie en geven het af aan de chemokar wanneer die langs komt. Of zij brengen de afgewerkte olie naar een garagebedrijf of naar een gemeentelijk de pot. Op die manier wordt het milieu zo weinig mogelijk belast met onze olieresten. Er blijven echter altijd mensen die te lui zijn om die afgewerkte olie ergens heen te brengen of klaar te zetten, of die denken dat de milieuvervuiling niet zo'n vaart zal lopen. Dit betekent dat er zal moeten worden nagedacht over hoe je nu zo goed mogelijk kunt reguleren dat afge werkte olie niet in het milieu terecht komt. Ik heb daar de volgende gedachten over: - olie verversen zou verplicht bij een garagebedrijf moeten geschieden; - het verkopen van olie zou op z'n minst gekoppeld moeten worden aan de verplichting om ook afgewerkte olie in te nemen; - een verbod op het verkopen van olie behalve aan garagebedrijven. Ik ben mij bewust dat bovengenoemde gedachten in de praktijk verschillende consequenties zullen hebben. Ze hebben in ieder geval één ding gemeen en dat is dat ze een bijdrage kunnen geven aan het zo veel mogelijk voorkomen dat afgewerkte olie in het milieu terecht komt. D. van Baest) In deze rubriek 'Autovisie' geeft maandelijks iemand een mening over de autobranche. Er zijn geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie. Postbus 5017, 4330 KA in Middelburg.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1989 | | pagina 25