Michiel de Ruyter Jachthaven in plaats van Vissershaven Promotie van stad, streek en gebied Die milieujongens hebben hun huiswerk niet gemaakt BIJOU begint VERSCHOORE GRATIS FILM, J.P.A. Rossël COMBI BACK SPROEIVL/EGTU/GEN AAN DE GROND? tandprotheticus Uw reis waar ook naar toe... v NATUURLIJK met een koffer van Bijou 2SC] C SERVIEZEN GRATIS ONTWIKKELEN VLISSINGEN KRIJGT STUDENTENSOCIËTEIT HISTORISCHE NAAMSVERANDERING IN VLISSINGEN Amusement Reputatie PZC WEEKBLADEN Praten Sociëteit NIEUWE KUNSTGEBITTEN en REPARATIES Spec, voor slechtzittende gebitten en ingevallen gezichten. GRATIS INFORMATIE Komt u eens kijken in onze speciale kofferetage met de grootste koffercollectie van Zeeland. U kunt kiezen uit honderden koffers van de merken Samsonite, Delsey, KLM, Rodelle, Jet Bag en nog vele andere topmerken. DESKUNDIGE VOORLICHTING GEBASEERD OP 50 JARIGE ERVARING De zaak op de hoek WEDGWOOD ROYAL ALBERT HUTSCHENREUTHER THOMAS ROYAL DOULTON ARZBERG VILLEROY EN BOCH DE SERVIEZEN-SPECIALIST: SPECIAALZAAK SERVICE KWALITEIT GARANTIE LANGE DELFT 50 MIDDELBURG 01180-13221 Badhuisstraat 60, Vlissingen (bij ontwikkelen afdrukken) 19e JAARGANG NUMMER 26 28 JUNI 1989 Student ondergewaardeerd Is Vlissingen een studentenstad? ,,Nee". Kan de stad het worden? „Ja. Maar daar moet hard aan worden gewerkt". Het Vlissingse studentenleven. Ralph Jorissen, voorzitter van de SVHV, de studentenvereniging van de HEAO in Vlis singen, geeft er een schooljaar voor op. Het bestuur van de vereniging heeft momenteel een volle werkweek aan de or ganisatie van Promo '89, een popfestival dat op donderdag 24 augustus plaatsvindt. Daarnaast moet er volgend jaar maart in het centrum van Vlissingen een studentensociëteit zijn. Een initiatief van de Hogeschool Zeeland, waarbij de SVHV nauw bij betrokken is. De studenten en de scholen zetten er zelf dus flink de schouders onder. Er zijn tenslotte niet veel student-gerichte activiteiten in Vlissingen. „En wil Vlissingen zich als studentenstad profileren, dan moeten die er wel komen". De plaats die de ongeveer dui- „De HEAO in Vlissingen loopt zend Vlissingse studenten inne men, moet niet worden onderschat, vindt Jorissen. „Vlis singen heeft een vertrekover- schot. Dat wordt aangevuld door studenten. Bovendien worden het er in de toekomst alleen maar meer. De Hogere labaratorium School komt ook naar Vlissin gen". Ook na het openstellen van de Europese grenzen in 1992 ver wacht Jorissen meer studenten. De jachthaven die Vissershaven heette en nu met de naam Mie hiel de Ruyter Jachthaven is getooid. Het nieuwe gezicht van Vlissin gen is weer een orgaan rijker: za terdag 1 juli wordt de Vissershaven officieel omge doopt tot Michiel de Ruyter Jachthaven. En bij die opening van de jachthaven gaat Vlissin gen ongetwijfeld door de bol. Door de hele stad worden er feesten gehouden. Jan Jacobs, directeur VVV Vlissingen ken merkt de jachthaven als „een eerste tastbaar bewijs van Vlis singen nieuwe stijl", met in de toekomst nog opvallende projec ten als de boulevardbebouwing, het Arsenaalgebied, Walstraat- Noord en dan ook nog de verbou wing van de historische St. Ja- cobstraat tot passage, enig in haar soort. Voor de feestelijkheden is een aantal organisaties verantwoor delijk die zich hebben gebundeld in een werkgroep. De exploitant Jachthaven, de Stichting Vlissin gen Promotie en de VVV Vlissin gen hebben onder meer een markt op poten gezet rond de Nieuwendijk en de Ballastkade. Terrassen, een springkussen voor de jeugd, een overdekt podium en demonstraties zijn de ingre diënten voor deze feestelijke markt. De Fiësta Band en een slagwerkgroep van het Conser vatorium in Maastricht zorgen voor vuurwerk en op een aantal plaatsen in de Walstraat zijn kin derspelen. Ook op maritiem gebied is er het één en ander te beleven. Topper is daarbij ongetwijfeld de stoomsleepboot De Volharding waarop rondvaarten kunnen wor den verzorgd en die dan tevens bezichtigd kan worden. Ook de reddingsboot Javazee is te bekij ken. En in het stedelijk Museum aan het Bellamypark is een ten toonstelling ingericht (1 en 2 juli) over de geschiedenis van de ha ven. De activiteiten beginnen zaterdag om 11 uur en zijn rond 17.30 uur afgelopen. Zie ook de rubriek 'hartgrondig' waarin VVV-directeur Jan Jacobs de bundeling van krachten in Vlissingen toejuicht. wat internationalisering betreft voorop. Er zijn uitwisselingen met Franse, Engelse en Spaanse stu denten en HEAO-studenten krij gen in het buitenland eerder een stageplaats dan bijvoorbeeld stu denten van Nijenrode". De amusementsmogelijkheden voor studenten zijn te beperkt, meent Jorissen. Ook de plaatse lijke middenstand zou zich wel eens wat meer in kunnen span nen. De studentenvereniging zelf doet dat in ieder geval wel. Met de organisatie van Promo '89 bij voorbeeld. Met dit popfestival op het terrein van de Hogeschool Zeeland wordt het tienjarig bestaan van de HEAO gevierd. Op het programma staan optre dens van The Trammps, VOF de Kunst, Lois Lane en een Top 100 Band. Daarnaast presenteert Lin da de Mol de Marlboro Disco show en is er een modeshow van Steps. Als rots in de branding achter de schermen werd Frans Meijer, producent van onder meer Nederland Muziekland en Countdown Café, aangetrokken. Al met al een dure en tijdrovende onderneming. De school - op wiens verzoek de SVHV het feest organiseert - leverde een beginkapitaal van f 5000,-. De vereniging zelf praatte daar via sponsors f 55.000,- bij. „Oranje boom sponsort ons met een bier contract vijf jaar voor een heel behoorlijk bedrag", grijnst Joris sen. „Hoe dat is gelukt? Je laat ze gewoon allemaal een bod doen en dan speel je ze tegen el kaar uit". Ook Coca Cola en Marlboro horen bij de grotere sponsors. „Maar we bestrekken ook de Vlissingse middenstand erbij, We zijn tenslotte een Vlis singse school En daarbij willen we echt niet het onderste uit de kan halen. Dat doen we alleen bij bedrijven waarvan we weten dat het kan". Hoewel een behoorlijk aantal de studenten sponsort, zijn niet alle Vlissingse winkeliers daar even enthousiast over. „Er is een groep die niets van ons moet hebben, die ons associëren met seks, drank en drugs. Sommigen zijn heel gereserveerd. Bij hen moet je echt praten als Brugman om iets los te krijgen. Terwijl er toch brood in zit. Tachtig procent van ons heeft een bijbaantje Het merendeel van dat geld gaat nu nog naar Middelburg, bleek uit de enquête. Middenstanders redene ren vaak dat we maar uit onszelf moeten komen. Dat moeten ze omdraaien". Van de Culturele Raad Vlissingen kreeg de SVHV een garantiesub- Ralph Jorissen: „Er zit brood in de studenten". sidie van f 2000,- voor Promo '89. „De raad gaat er vanuit dat we nog maar net beginnen en wil dus geen grote financiële risico's lopen. Daar hebben ze natuurlijk gelijk in maar ook op cultuurge bied mag er best wat meer aan dacht aan de studenten worden besteed. In het Vestzaktheater bijvoorbeeld of bij het Straatfest- val. Zoals dat er nu uit ziet, spreekt het niet aan. Wij komen CONGRES CITY MARKETING IN SEPTEMBER De organisatoren van het congres: Jaap van VelzenBertus van Loon (SOV) en Peter Gillissen. FOTO EDUARD ENGEL Oplage: 23.450. Gratis huis-aan-huis op geheel Walcheren in combinatie met de Faam. Totale oplage 46.605. Uitgave: Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Steunpunt: Boekhandel Bikker, Walstraat 94, Vlissingen. Advertentieverkoop: G.J.A. van den Eeden Tel. 01184-72283 Redactie: Bettie Hollestelle, 01180-81170 en Ad Hanneman, 01180-81171. Redactie-adres: Postbus 5017, 4330 KA Middelburg. Bezorging: 01184-84215. Druk: Vink-Rotadruk b.v., postbus 36, 4570 AA Axel. Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd: advertenties maandag PZC, Oost Souburgseweg 10, 17.00 uur. (Boekhandel Bikker 16.00 uur). De Faam en De Vlissinger maken deel uit van de Zeeland Combina tie huis-aan -huisbladen in Zeeland. Totale oplage: 160.480. "Bespuitingen vanuit vliegtui gen dienen verboden te wor den", aldus het verzoek van de Vereniging Milieudefensie aan minister Braks van landbouw en diens collega Nijpels van Milieu beheer. Volgens Milieudefensie wegen de voordelen niet of nauwelijks op tegen de nadelen, is de methode voornamelijk een economische zaak en varieert de trefkans - afhankelijk van windrichting, - snelheid en de deskundigheid van de vlieger van 10 tot 100 procent. Verder zijn er geen duidelijke afspraken over de minimale afstand tot de bebouwing en kunnen middelen die op de zwarte lijst staan overwaaien. "Eenzijdig en bovendien klopt het niet", reageert Jan van der Baan, voorzitter van de Neder landse Landbouwluchtvaartbe- drijven. Van der Baan heeft het rapport nog niet in handen ge kregen, maar dat verbaast hem niet zozeer. "Die jongens heb ben hun huiswerk niet goed ge daan", is zijn conclusie. "Verder zou het logisch zijn dat als ie mand ergens tegen is, hij dat met de betreffende partij gaat bespreken. Met mij heeft in ie der geval niemand contact op genomen". Hij wijst erop, dat er wel degelijk (zeer strenge) regels zijn met be trekking tot de bebouwing en dat de eisen ten aanzien van het milieu "akelig streng" zijn. "Hier heb je het. Een besluit van 29 mei 1984. Door WVC, mi nisteries van Landbouuw, Volksgezondheid, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, So ciale Zaken en Volkshuisvesting en Woningbouw. Het staat er al lemaal in. De bebouwing en de eisen waaronder wij wel en niet mogen vliegen. Het hele wel en wee van de landbouw- luchtvaart". Niet vliegen, bij een windsnel heid die de 5 meter per seconde te boven gaat, bij een tempera tuur van 25 graden Celsius en bij een relatieve vochtigheid bene den de 50 procent. Dat ailes op 2 meter hoogte. Verder worden alle percelen die besproeid moe ten worden vooral aangemeld bij de gemeenten. Geen toestem ming? Dan niet spuiten. "Dan worden de percelen met vlaggen uitgezet, iets in de geest van tot hier en niet verder. Er zijn trou wens zat percelen die wij niet spuiten. Het is dus niet zo, dat er maar wordt aangerommeld". Economisch gewin? "Het is maar hoe je het bekijkt. Vliegen is per hectare in ieder geval duurder dan traditioneel sproei en. Met sproeien vanuit een vliegtuig heb je geen ban densporen en dat scheelt mis schien een besparing van 5 tot 7 procent. Aan de andere kant, bijvoorbeeld na regen, is het on mogelijk om een perceel "tradi- toneel" te besproeien. Alterna tief is dan de hele oogst naar de knoppen te laten gaan". Dat er middelen zouden worden gespoten die op de zwarte lijst staan, verwijst hij direct naar het rijk der fabelen. "Ik denk dat ze misschien de spuitmachines be doelen. Vliegtuigen mogen veel en veel minder middelen spuiten dan sproeimachines. Die sproei en trouwens ook nog met een windsnelheid die beduidend ho ger ligt dan die 5 meter per se conde. "Verboden middelen worden door ons absoluut niet gespoten". Verder wijst Van der Baan op de situatie zoals die nu in Australië bestaat. "Daar hebben ze een enorme tijd droogte gehad. De vliegtuigen moesten volgens de deskundigen weg. Alles weg dus. Nu heeft het een tijd gere gend en moet er worden gesproeid. Alleen zijn er nu geen vliegtuigen en vliegers meer en schreeuwen dezelfde mensen die tegen het vliegen waren nu moord en brand". Overigens begrijpt Van der Baan de bezwaren tegen het sproeien met vliegtuigen wel. "Het is spectaculair voor de leek en het lijkt gevaarlijk. Het is echter alle maal heel streng geregeld. Nee, die milieujongens hebben naar mijn gevoel hun huiswerk niet goed gemaakt. In ieder geval hebben ze het rapport van het PAGV in de Flevopolder niet ge lezen, dat een heel andere visie geeft". Hoe verkoop je je als gemeente c.q. provincie aan burgerij, toerist en bedrijfsleven? Daar draait het om bij het congres City- Marketing dat op donderdag 28 september in de Middelburgse Stadsschouwburg plaatsvindt. Het congres is bestemd voor bestuurders en beleidsmedewer kers van gemeenten en provin cies en managers en andere medewerkers van bedrijven en organisaties. De organisatie is in handen van het in het leveren van sprekers gespecialiseerde Brain Management International uit Middelburg en de sectie Orga nisatie en Advies van de Stich ting Opbouwwerk Vlissingen. Het promoten van steden wordt steeds belangrijker. Een feit dat steeds meer gemeenten in de ga ten krijgen. Regionale promotie is echter minstens zo belangrijk, vinden Peter Gillisse van de SOV en Jaap van Velzen van Brain Ma nagement. En daarbij gaat het ze ker niet alleen om het aantrekken van toeristen. „De promotie moet zich op de gehele bevolking rich ten. Een gemeente moet op alle vlakken aantrekkelijk zijn", zegt Van Velzen. „Zeker in een klein gebied als Zeeland gaat die pro motie de gemeentegrenzen voor bij. Om zo veel mogelijk bedrijven en toeristen aan te trekken is het zaak de positieve kanten van een streek uit te buiten en de negatie ve bespreekbaar te maken". Maar voor een goede promotie is een goed werkend apparaat no dig. Op het congres komen dan ook onderwerpen aan de orde als '(Re-)organisatie van het ge meentelijk apparaat; eenduidig heid in aanpak' en 'Regiodenken in een groeiende vraagmarkt; nut en noodzaak van intergemeente lijke samenwerking'. De sprekers zijn respectievelijk W. Vrijhoef, di recteur van de Gelderse Ontwik kelingsmaatschappij en prof. mr. F. Bussink, hoogleraar planologie aan de Rijksuniversiteit in Am sterdam. „Maar het congres bestaat niet alleen uit luisteren en het nutti gen van versnaperingen", zegt Peter Gillissen. „We praten ook met elkaar in de workshops". Thema's van de workshops zijn 'Samenwerking van stads- en plattelandsgemeenten; deelmark ten in perspectief', 'Gemeentelij ke dienstverlening als ondernemersprodukt', 'Provinci aal toeristisch beleid; promotie in samenhang', 'Tegenstijdige be langen van gemeente en bedrij ven; een fictie?'. 'Bedrijfsinvesteringen en ge meentelijke voorzieningen; public-private-partnership' en 'Vooruitzien naar overmorgen; in tergemeentelijke samenwerking op weg naar 1992'. Medewer king wordt onder andere ver leend door kamerlid H. Eversdijk, drs. C. van den Heuvel en mr. C. Waal, burgemeesters van Borsele en Deventer en drs. E. van der Vorst, beleidsmedewerker markt, management en overheid NMB- Bank. De organisatoren richten zich op gemeenten, bedrijven en instel lingen uit Zeeland, West-Brabant en Belgisch Vlaanderen. Met het oog op de openstelling van de Europese grenzen in 1992 komt 's middags de Belgische Europar lementariër M. van Hemeldonck aan het woord. Van Hemeldonck heeft als specialisatie economi sche en monetaire zaken en in dustriebeleid. De sectie organisatie en advies van de Stichting Opbouwwerk Vlissin gen treedt voor het eerst op dit niveau naar buiten. „Hoewel het organiseren van een congres veel tijd in beslag neemt is er momen teel nog geen bureau dat con gressen organiseert", legt Peter Gillissen uit. „De sectie organisa tie en advies heeft de kennis in huis. Brain Management is gespecialiseerd in sprekers. We zijn allebei kleine bedrijfjes en dan moet je samenwerken waar je kunt. Je ziet dat we toch heel wat voor elkaar kunnen krijgen. We staan zeker open voor de or ganisatie van andere congres sen". De organisatie verwacht zo'n honderdvijftig deelnemers aan het congres City-Marketing. („Meer kunnen we er niet herber gen in de Stadsschouwburg"). Door sponsoring van onder meer M T Chemicals is het inschrijf geld relatief laag gebleven. „Dat komt op f 130,", zegt Van Vel zen. „Bij andere congressen be taal je al snel vier- tot vijfhonderd gulden". Belangstellenden kun nen zich tot 1 juli inschrijven bij de SOV, telefoon 01184-16655. er in ieder geval geen week eer der voor terug naar Vlissingen. Frank Boeijen in het Arsenaal kost f 12.000,-. Met een tientje entree en de drankomzet speel je quitte en maak je misschien nog winst ook. Maar dat wordt te commercieel gevonden. Het moet kennelijk geld kosten". Hoewel er genoeg kroegen zijn, willen de studenten toch een ei gen sociëteit. De verwachting is dat er in het voorjaar van 1990 één in het centrum wordt ge opend. „De sociëteit wordt ge rund door HEAO-studenten, maar is er voor alle studenten. We gaan uit van een huiskamer met lekkere bankstellen en kran ten en tijdschriften. Geen gok kasten en geen concurrentie voor de horeca, dus. In de sociëteit .kunnen we ook mensen uit het bedrijfsleven op een informele manier ontvangen". Komend schooljaar worden er al leen op de HEAO al vijfhonderd veertig nieuwe studenten verwacht. Eind augustus barst voor hen de introductie met on der meer activiteiten in de bin nenstad en een kroegentocht los. De nieuwkomers, de tachtig be geleiders en de dertig medewer kers overnachten in het Arsenaal. Ook de organisatie van deze in troductie, die aansluit op Promo '89, vergt de nodige tijd en moei te „De dag na Promo '89 lig ik in ieder geval voor dood in bed", voorspelt Jorissen, die alle orga nisatieperikelen overigens zeker de moeite waard vindt. „Het kost me een jaar, maar later wil ik toch ook de organisatorische kant op. Bij project-onderwijs is alles fictief. Met de ervaring die ik nu op doe, heb ik een voorsprong als ik van school af kom". Tel. afspraken 01184-14533 HOBEINSTRAAT 52 - VLISSINGEN BIJ INLEVERING VAN UW VOLLE KLEURENROLLETJE. Onze 5 sterren staan garant voor TOPKWALITEIT JL. ALLEEN DE GOEDE FOTO'S BETAALT U SNEL SERVICE GRATIS FOTO ALBUM GRATIS NIEUWE FILM FOTO VIDEO AUDIO SI Jacobsstraat 27 Vlissingen Korte Geere 17 Middelburg Lange Kerkslraat 31 Goes Lange Delft 44 Segeersstraat Middelburg

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1989 | | pagina 1