UIT HET ZAKENHART Geeregebied af: drie dagen feest De naam komt uit het telefoonboek Prijsuitreiking eierkleurwedstrijd bij Maxis Beleid of strijd? 'De consument zou nog veel harder moeten schreeuwen' Lang leve het toerisme ■PRODUKTEN HARTGRONDIG ""«ill Xyladecor nieuw voor houtsoorten PARKEREN IN MIDDELBURG SCHARRELSLAGER MUILWIJK OPENT NIEUWE ZAAK STICHTING WALCHEREN PROMOTIE een DOCUMENTENKOFFER van BIJOU is altijd een goede binnenkomer Koffie en thee in één apparaat E Natuurgetrouwe indianen van Playmobil Professionele haardroger van Braun Verschuiving Consument DE FAAM - DE VLISSINGER NIEUW EETCAFE IN MIDDELBURG Loek van 't Westende, Eric Malcorps en Peter Christ. Met de komst van de kinderkle dingzaak 't Hummeltje is de Mid delburgse Geere af. En dat zullen de bezoekers de komende dagen weten ook. Burgemeestersvrouw Ineke Rutten verricht donderdag 20 april om 10 uur de officiële opening. Daarna barst het drie dagen durende feest van de Gee- rewinkeliers los. Goldy was de eerste zaak die zich in november 1987 in het Geeregebied vestigde. Al met al duurde het dus nog bijna ander half jaar tot het laatste pand be zet was. „Maar nu hebben we dan ook een enorm gevarieerd aanbod", zegt Loek van 't Westende van Benneton. „Of het nou om mode, meubels of bloe men gaat, we hebben het alle maal. De Geere is het enige grote winkelgebied zonder een groot winkelbedrijf". En dat laatste is kenmerkend voor de sfeer bij de ondernemers, vindt Peter Christ, die zijn mode zaak aan de rand van het Geere gebied heeft. „Bijna alle onderne mers zijn nog jong en schuwen het samenwerken niet. Toen Eric Malcorps van Citybloem met zijn feestplannen kwam, was ieder een meteen enthousiast". Het feest begint dus donderdag. Ineke Rutten opent de Geere door een door het hele gebied gespannen lint op te rollen. Om 16 uur is er bij de Rabobank een ballonnenwedstrijd. Vrijdag 21 april laten de winkeliers buiten zien wat ze te bieden hebben en is er om 14 uur een voorstelling van Jeugdtheater Sjon. Zaterdag 22 april is er de hele dag een straatartiestenfestival. Amateur muzikanten en artiesten, waaron der een clown, een goochelaar en een jongleur, nemen het in wedstrijdverband tegen elkaar op. 's Middags swingt de drum band Con Amore uit Hoedekens- kerke door de binnenstad. Het winkelend publiek wordt elke dag verwend met een roos. Ook kunnen de Geere-bezoekers mee doen aan een wedstrijd. Midden in de passage staat het Geere- pakket, met produkten van alle ondernemers uit het gebied. Wie de prijs van alle produkten samen raadt, wint het totale pakket. De stand op de Vakantiebeurs in Utrecht was het begin. Het KRO- televisieprogramma Lekker weg in eigen land, dat vrijdag 26 mei geheel aan Walcheren is gewijd, moet het echt duidelijk maken: Walcheren is dé streek voor toe risten. De kersverse Stichting Walcheren Promotie in de aanval. „De kassa's van de ondernemers moeten gaan rinkelen", aldus se cretaris Jan Jacobs. „Dat kan al leen door meer naamsbekend heid. Van Walcheren én van Zeeland". „Walcheren behoort in verhou ding bij de werkeloosheidstop. Het toerisme is de belangrijkste economische peiler", zegt Ja cobs, beter bekend van het VVV Vlissingen en de Stichting Vlis- singen Promotie. „Een toename van het toerisme is niet alleen be langrijk voor de hoteleigenaar, 'De Klos' aan de Vlasmarkt in Middelburg heet nu 'De Lachen de Vis' en de nieuwe eigenaar Jan Francke vond deze naam bij toeval in een telefoonboek uit een andere provincie. Als kok was hij al langere tijd werkzaam bij de vorige eigenaar, maar nu is Francke geheel heer en meester geworden over het eetcafé, dat hij grondig verbouwde en van een vide (soort balcon) voorzag, waardoor extra zitplaatsen ont stonden. Naast een lunch- en avondkaart biedt 'De Lachende Vis' iedere dag een andere dagschotel, waar in het verleden al veel vaste klan ten op afkwamen. Zomers maakt Francke gebruik van groenten uit de eigen moestuin, die dan ook in grote verscheidenheid bij alle ge rechten worden geserveerd. 'De Lachende Vis' aan de Vlasmarkt 20 in Middelburg is dagelijks geopend van 11.00 uur 's ochtends tot 1.00 uur s'nachts. Op woensdag blijft het eetcafé gesloten. De prijswinnaars bij elkaar met bedrijfsleider E. verspaak. Eigenaar Jan Francke met barman Bas van der Vliet in zijn nieuwe eetcafé. Zij waren al enige dagen te be wonderen geweest in de hal van het grootwinkelbedrijf. De tien tallen versierde, beplakte en be schilderde eieren, die werden ingezonden naar aanleiding van de eierkleurwedstrijd bij Maxis in Middelburg. Afgelopen zaterdag vond de prijsuitreiking plaats door bedrijfsleider E. Verspeek. In de leeftijdsgroep tot vijf jaar ging de eerste prijs naar Amanda Dekkers uit Middelburg, de twee de prijs naar Remco Verdaasdonk eveneens uit Middelburg en der de werd Sander Post uit Vlissin gen. In de categorie zes tot en met twaalf jaar waren respectie velijk Marice Rotinsula uit Mid delburg, Arianne Janse ook uit de hoofdstad en Martine van Ou- werkerk uit Goes eerste, tweede en derde in hun leeftijdsgroep. Tenslotte behaalden bij de kinde ren boven de twaalf jaar Renate Heyman de hoogste waardering van de jury. Zij werd gevolgd door Wouter Collignon en Marleen Janse op de tweede en derde plaats. Al deze drie prijswinnaars waren afkomstig uit Middelburg. maar ook voor de bouwvakker en de bakker op de hoek. Een betere exploitatie betekent meer in vesteringen in personeel en ver bouwingen. En een versterking van de economie betekent meer voorzieningen als theaters en bio scopen". Het heeft de nodige tijd gekost om alle neuzen op Walcheren in dezelfde richting te krijgen, geeft Jacobs toe. „Maar nu doen toch alle gemeenten en koepelorgani saties als VVV's, plaatselijke pro motiestichtingen en horeca- en recreatieorganisaties mee". De deelnemers aan Walcheren Pro motie hebben met z'n allen zo'n f 50.000,- op tafel gelegd. Dat geld wordt onder meer besteed aan een Walcheren-folder en eve- nementenpubliciteit. De Stichting Walcheren Promotie kon niet reken op een onverdeeld enthousiaste ontvangst. Het ver strekken van subsidie stond bij veel gemeenten ter discussie. „Het resultaat van reclame is moeilijk te meten", legt lid Arie Vermeulen uit. „De mensen zien niet meteen het resultaat". De tv- uitzending Lekker weg in eigen land is dan ook erg belangrijk voor de stichting. „Dat is ten minste een concreet voorbeeld voor onze achterban", zegt Jan Jacobs, die nog eens extra ha mert op het belang van samen werking. „De lokale promotie clubs kunnen het niet op hun eentje. Die hebben een veel te klein budget voor promotie bui ten de regio. Samen staan we sterker. De Stichting Walcheren Promotie heeft ook maar be scheiden middelen, maar dat zien we als een startbudget". De Stichting Walcheren Promotie werd op 1 maart opgericht. Voor zitter is Jan van Asseldonk van de Stichting Badplaatsbelangen Domburg, vice-voorzitter is Han Boogaard van het Middelburgse VVV. Alle bestuursleden werken op vrijwillige basis. «Hl Segeersstraat Middelburg DE ZAAK OP DE HOEK Flexychemie heeft een nieuw houtduurza- mingsmiddel in de winkels gebracht die vooral voor de doe-het-zelver geschikt zijn die professioneel wil wer ken. Het nieuwe produkt - Xyladecor -bevat een wei nig milieubelastende ba sisstof, de 6 g/l azaconazole. Het middel werkt zowel als verduurza- mer als bescherming tegen schimmels. Ook kunnen reeds bestaande schimmels worden bestreden. Xyladecor wordt in allerlei kleuren geleverd en is na droging reukloos. Tussen de zes en twaalf uur duurt het eer dit nieuwe middel van Flexychemie droog is. Koffie en thee zetten in één ZZ apparaat? Dat kan met de Braun Aromaster. In een ZZ mum van tijd kan men zich- zelf nu bij het ontbijt ver- wennen met zowel een kopje koffie en een kopje ZZ thee. Temperatuur, water- ZZ dosering en en filter- ZZ systeem zijn op elkaar afgestemd. De filters voor de koffie of de thee zijn in een handomdraai verwis- selbaar. Adviesprijs: f 123,- Indianen spelen een belang rijke rol in de fantasie van kinderen. Voor de wat oudere kinderen moeten ze bovendien heel echt lijken. Daarim is Playmobil sinds februari met een nieuwe se rie roodhuiden op de markt gekomen. Samen met de wigwams, bonte paarden en felgekleurde gezichten kan zoon- of dochterlief wegdromen in het myste rieuze leven van de in dianen. De producent noemt het speelgoed sterk, veilig en kleurecht en het bestaat uit verschillende verpakkingen. De betere speelgoedzaken in de buurt vertellen er uiteraard graag meer over. Voor de prijs van f 73,- kan ZZ de consument nu beschik- ken over een professionele ZZ haardroger. Braun heeft de- ze föhn in februari in Duits- land op de markt gebracht. Deze Braun Silencio PF 1600 Professional heeft drie warmte/blaasstanden en een koelstand. Deze ZZ koelstand kan onder meer worden gebruikt om droog- ZI geföhnde krullen versneld af te koelen. Een filter voor- komt dat er stof of haar in de föhn wordt gezogen. Toen in 1983 bekend werd dat de Middelburgse winkeliers in de binnenstad zo'n 2,3 miljoen gulden minder zouden omzet ten als de Markt autovrij ge maakt zou worden, schrokken de bestuurders op het gemeen tehuis en haalden bakzeil. Die schrik duurde maar kort. Eind maart kregen b en w groen licht om - zoals dat kan worden uitgelegd - ongelimiteerd auto's uit de binnenstad te weren. Een auto-arme binnenstad be tekent echter een catastrofe voor Middelburg. Oké. Er wordt eerst nog een aantal zo merse weken de proef op de som genomen. Dan pas oor deelt het college over een ver volg. Maar wie de stemming in het dagelijkse bestuur kent en heeft gezien hoe het hoogste orgaan in de gemeente, de raad - op klein rechts na - boog voor de argumentatie van b en w, hoeft geen zwartkijker te zijn om de uitkomst te voorspellen. W.S.G. Papendorp Bedrijfsleider C&A regio Zeeland Een autovrije Markt klinkt leuk. Maar ik zie de kale ongezellige vlakte al voor me. Vaak wordt geschermd met voorbeelden als het Vrijthof in Maastricht. Maar dat vergelijk gaat stom weg niet op. Rond het Vrijthof ligt een aanzienlijk grotere stad en als de horeca daar niet het één en ander zou organiseren, zou het er maar een dooie boel zijn. En wie gaat er activiteiten organiseren in Middelburg? De ondernemers? Vergeet het maar! Die hebben er geen geld (meer) voor. En de horeca heeft slechts aan één kant ter rassen met zon. Aan de kant van de provinciale VVV ligt niet voor niets een fietspad. De gemeente heeft op die belang rijke vragen geen antwoord. Kennelijk wacht men af op het stadhuis in de hoop dat de middenstand zo gek zal zijn flink in de buidel te tasten om uiteindelijk nog wat leven in de eens zo levendige Middelburg se brouwerij te brengen. Lachende derde worden ste den als Vlissingen en Goes. Vooral Vlissingen timmert am bitieus aan de weg om het be drijfsleven tegemoet te komen. Bij het compacte winkelcen trum waarin onder meer Albert Heijn, Blokker en C&A - vol gens de bekende ABC-formule - zich zo goed als zeker zullen vestigen is rekening gehouden met maar liefst 385 parkeer plaatsen. Als de consument daar gemakkelijk de zaken kan bereiken in zijn eigen auto ligt het toch voor de hand waar de inkopen gedaan gaan worden. Middelburg wil één keer in de zomermaanden experimente ren met een autovrije Markt. Dat is onvoldoende. Er zal veel meer en dieper moeten worden onderzocht hoe de bezoeker zich gedraagt bij een autovrije Markt. Bovendien zullen er goede alternatieven moeten worden aangedragen, alterna tieve parkeerplaatsen die er ei genlijk al hadden moeten zijn. Bijvoorbeeld een royale par keergarage op de Kousteense- dijk. Daar zijn weliswaar vergevorderde plannen voor, maar het is al allemaal vrij laat. Als de proeven bijvoorbeeld worden gehouden is die par keergarage er nog niet. Nu al blijkt dat zelfs in de winter maanden op de donder- en za terdagen de parkeerkelder in het Geeregebied propvol is. Middelburg zit nu opgescheept met een gemeentebesluit op basis van een onderzoek dat twee jaar geleden werd gehou den en feitelijk niets toevoegt aan wat we in 1983 al wisten. Wat er nu gaat gebeuren is een regelrechte aanslag op het on dernemersklimaat in de bin nenstad. Ondernemers zullen er weinig zin in hebben om hieraan mee te werken. Daar naast staat de werkgelegen heid voor velen op de tocht. Gegevens die keihard zijn en waar de meerderheid van het gemeentebestuur onvoldoende bij heeft stilgestaan. Maar...voor wie nadenkt is het nooit te laat. Hij is sinds 1988 de enige officiéél goedgekeurde scharrelsla ger in Zeeland, terwijl er in de rest van ons land al meer dan honderd van dergelijke dier- en gezondheid-vriendelijke slagers zijn. Deze slagers zeggen een groeiend aantal bewust kopende klanten te trekken. Scharrelslager Muilwijk in Vlissingen had het afgelopen jaar zo'n goede klandizie, dat hij onlangs een nieuwe winkel kon openen in de Scheldestraat. De zaak aan de Hobeinstraat werd daarom gesloten, maar bij het filiaal aan de President Rooseveltlaan kan 'de kritische vleesconsument' ook terecht voor scharrelvlees dat voorzien is van een officiéél echtheidscertificaat. „Scharrelslager wordt je niet zo maar", vertelt Willem Muilwijk, die al 33 jaar in het vak zit en uit Rotterdam komt. „Begin je een maal aan zo'n zaak dan moet je je onderwerpen aan de eisen van de ISC, de Interimcommissie van Scharrelvlees Controle. Dat bete kent dat er in je winkel uitsluitend scharrelvlees met stempel ver kocht mag worden en niets an ders. Iedere week moet je een computeruitdraai van je verkoop kunnen overleggen, die uiteraard overeen moet komen met de in koop. Boer, grossier en schar relslager betalen een heffing aan de Interimcommissie, waardoor het vlees bij inkoop ongeveer een gulden tot een gulden vijftig duurder wordt. De klant moet on geveer twee gulden per kilo meer neerleggen voor een stuk vlees dat in alle opzichten zuiver ge noemd mag worden. De mensen betalen overigens dezelfde prijs als bij de Keur- of Topslager, die overigens wel vlees uit de Bio- industrie verkoopt". Voor zijn vlees moet hij naar Frankrijk. „De Interimcommissie heeft alleen nog het vlees van Nederlandse scharrelvarkens er kend. Voor het rund- en kalfs vlees moet ik naar Frankrijk, waar het Limousinvee met certifi caat verkocht wordt. Natuurlijk zou ik graag bij de Zeeuwse Li- mousinboeren, die kortgeleden in jullie krant stonden mijn vlees ko pen. Maar helaas. Dat is verbo den. In Holland bestaat nog geen erkend scharrelrundvlees, al zal het wel komen. Net zoals de kip en kalkoen. Die betrek ik nu met garantie van mijn scharrelleve rancier". In 1981 kocht Willem Muilwijk met zijn vrouw Toos na jaren sla gerservaring in de randstad en in Zeeland, een verlopen slagerijtje in de Hobeinstraat. „Omdat het laatste bedrijf waar ik werkte, on derdeel van een supermarktke ten, failliet ging en ik daar ook financieel door werd meege sleurd was het knokken om er weer bovenop te komen", vertelt hij. „Maar dankzij lage prijzen en goede kwaliteit wonnen we steeds meer klanten. Er was toen een groeiende vraag naar paarde- vlees, omdat het zo natuurlijk was. Toen merkte ik dat de klant steeds bewuster ging kopen". In februari 1988 waagde hij de overstap naar uitsluitend schar relvlees. „Dat kostte mij de niet- kritische klanten die uit waren op goedkoop vlees. Maar ik kreeg er anderen voor terug. Nu komen in de zaak de mensen, die de etiket ten lezen en willen weten wat er in hun voedsel zit. Zij kopen klei nere hoeveelheden vlees, maar eisen wel de beste kwaliteit. De overstap naar de Scheldestraat heeft onze zaak nu al in de eerste dagen nieuwe klanten bezorgd: buurtbewoners, passanten, maar ook Duitse toeristen, die vaak vragen naar 'Naturfleisch'. Scharrelslagerij Muilwijk aan de Scheldestraat 28 in Vlissingen is maandagochtend geopend van 8.30 tot 12 uur. Dinsdag tot en met don derdag van 8.30 tot 18 uur. Vrijdags van 8.30 tot 20.00 uur en op zater dag tot 17.00 uur. De vestiging aan de President Rooseveltlaan 729 heeft bijna de zelfde openingstijden, alleen is deze 's maandags en op de koopavond gesloten. In het assortiment van Muilwijk komen naast de verschillende soorten scharrelvlees ook vlees waren voor, die binnenkort allen van scharrelkwaliteit zullen zijn. Ook de kant en klare maaltijden, die eventueel warm kunnen wor den meegenomen, zijn van zijn 'eigen vlees' gemaakt. Nieuw zijn hierin de verschillende stoverijen van kip en rundvlees, die hun weg naar de klant nog moeten vinden. Slager Muilwijk: „Je moet een lange adem hebben en een sterk moreel besef dat je dit wilt, want het is verbazingwek kend dat er in Middelburg of Goes bijvoorbeeld nog steeds geen echte scharrelslager is. De consument zou veel harder moe ten schreewen. Er zijn nu al jonge scharrelboeren, die hun varkens moeten verkopen aan de bio- industrie, omdat er geen aftrek voor is. Die haken dus binnenkort weer af en dat is doodzonde, want wie sentimenteel doet bij de dood van zijn hondje, zou toch eigenlijk geen bio-vlees van mis handelde en volgespoten dieren moeten kopen". Willie Worst deelt samen met het echtpaar Muilwijk reclamebonnen en kleurplaten uit voor de nieuwe zaak.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1989 | | pagina 11