informatiepagina van de gemeente vlissingen Haal tijdig uw paspoort m Welzijnssubsidies 1990 nu aanvragen! I 1 ,1^ r Plangroep voor Paauwenburg zuid oost aan 't werk Met chemisch afval gooit u meer weg dan u denkt... Straatvervuiling: niet nodig Kom voor de grote drukte! I Wat ligt ter inzage? Gemeentelijke diensten vrijdag en maandag dicht Commissies vergaderen Paspoort Jeugdpaspoort Toeristenkaart Toeristenkaart minderjarigen Waar geldig? Visum Vreemdelingen- en vluchtelingenpaspoort Openingstijden Museum Sportbelangen Collecte Straks komt de chemokar weer! Let op de folder! Cursus voorkoming sportblessures Beperking feeste lijkheden op 4 mei Ophalen huisvuil in Paauwenburg een dag later Bouwaanvragen Verkeersbesluiten Subsidieverordening stadsvernieuwing Drank- en horecaverordening De bron Even bijpraten met burgemeester Ivan der Doef Vele kleintjes Uitbreiding politiekorps Samenwerking Preventiebeleid Woensdag 22 maart 1989 DE VLISSINGER IN DEN BLAUW GERUITE redactie: stafbureau voorlichting en inspraak, stadhuis vlissingen, telefoon 01184-87000, toestel 333, 335 en 337 Over enige tijd breekt de va kantieperiode weer aan. Het bureau burgerzaken in het stadhuis dat uw benodigde reisdocumenten verzorgt krijgt het dan extra druk. Gevolg: langere wachttijden voor het krijgen van een paspoort of toeristenkaart. Zorg daarom de drukte vóór te zijn door nu uw reispapieren in orde te maken. Een nieuw paspoort kost f 75,—. Verlengen is even duur, maar wordt zelden meer gedaan. Een paspoort is 5 jaar geldig voor al le landen van de wereld. Om een nieuw paspoort te krijgen moet u aan de balie van het bu reau burgerzaken het "oude reisdocument en twee zwart/wit pasfoto's inleveren en vooruit betalen. Jongeren tot 16 jaar kunnen een jeugdpaspoort krijgen dat ook 5 jaar geldig is. Het kost f 50,—. Beide ouders moeten hiervoor toestemming verlenen. Jonge ren tot 12 jaar kunnen ook bijge schreven worden op het paspoort van één van de ouders. Dat kost f 7,50. Wie één van de bekende vakan tielanden bezoekt kan ook vol staan met een toeristenkaart. Dat is goedkoper. De kaart is 2 jaar geldig en kost f 30,—. U hebt er ook twee zwart/wit pasfo to's voor nodig en u moet - net als bij het paspoort - vooruit betalen Er is ook een toeristenkaart voor jongeren tot 18 jaar verkrijgbaar. Die kost f 20,Ook hiervoor is schriftelijk toestemming van bei de ouders nodig. Zoals gezegd is het paspoort Weet u nu al dat u in de zomerva kantie een nieuw paspoort nodig hebt? Doe dan als deze meneer en vraag 't tijdig aan! (foto Ruben Oreel) geldig voor alle landen van de wereld. Wanneer het echter niet langer dan 5 jaar verlopen is, kunt u er als toerist nog - voorlo pig tot 1 januari 1990 - mee naar de volgende landen: Andorra, Belgie, West-Duitsland, Frank rijk, Griekenland, Italië, Liech tenstein, Luxemburg, Monaco, Oostenrijk, San Marino, Spanje en Zwitserland. Wel is het zo dat in deze landen sommige banken een geldig reisdocument vragen als u daar geld wilt opnemen. De toeristenkaart is 2 jaar geldig in alle hiervoor'genoemde landen, plus: Denemarken, Groot Britan- nie, Ierland, Malta, Noorwegen en Zweden. Voor sommige landen hebt u, naast een geldig paspoort, een visum nodig. Dat is het geval vooro.a. Oost-Duitsland, Honga rije, Polen, Roemenie, Tjecho- Slowakije, de Sovjet Unie, de Verenigde Staten en Indonesië. Voor een visumaanvrage kunt u zich wenden tot de ambassades of consulaten van deze landen in Nederland. De ANWB kan u hierover eveneens inlichtingen verstrekken. Voor vreemdelingen in Neder land bestaat een apart paspoort. De aanvragen hiervan en van andere reisdocumenten voor vluchtelingen lopen van de ge meente via de ministeries van Buitenlandse zaken en Justitie. Hier gaat veel tijd in zitten. De gemeente raadt u aan in deze gevallen zeker 3 a 4 maanden voordat u op reis wilt uw aanvra ge in te dienen. Alle reisdocumenten worden verzorgd door het bureau bur gerzaken op de begane grond in het stadhuis. Het bureau is op werkdagen geopend van 8.30 - 12.30 uur en van 13.30 - 15.00 uur. Maar: kom tijdig, dus voor de grote vakantie- drukte. Men helpt u er graag "op weg"! Telefonisch infor matie inwinnen is ook moge lijk. U kunt daarvoor rechtstreekts het nummer 87279 bellen. Vrijwel alle gemeentelijke diensten zijn vrijdag en maan dag as. gesloten. Dit, in ver band met Goede Vrijdag en tweede Paasdag. Uitzonderingen bevestigen de regel, ook hier. De politie en de brandweer blijven al de feestda gen uiteraard bereikbaar. Ook het huisvuil wordt Goede Vrijdag normaal opgehaald. Bovendien is op vrijdag en maandag het Stedelijk Museum geopend, beide dagen van 13.00 tot 17.00 uur. Zondag (eerste Paasdag) is het museum geslo ten. Het voorjaar is nog maar net begonnen. Toch wordt het, ook wat betreft het welzijns werk, al weer tijd om verder in de toekomst te kijken. Dat houdt verband met het opstel len van de gemeentebegroting voor 1990, een tijdrovende klus. Vandaar dat u nu al een aanvraag moet indienen als uw organisatie volgend jaar voor welzijnssubsidie in aan merking wil komen. Krijgt uw instelling of vereniging in 1989 subsidie, dan hoeft u niets te doen. Het aanvraagfor mulier valt dan één dezer dagen "in de bus". Staat uw organisa tie niet in het, eind vorig jaar door de raad vastgestelde, wel- zijnsprogramma 1989? In dat ge val kunt u telefonisch een formulier aanvragen bij het bu reau welzijn in het stadhuis. Het rechtstreekse telefoonnummer daarvan is 87334. De aanvragen moeten uiterlijk 1 mei as. zijn ingediend bij: - het college van burgemeester en wethouders, Stadhuisplein 2, 4382 LG Vlissingen. Tot slot: als u niet tijdig aan vraagt, kunt u niet voor subsi die in aanmerking komen! Kinderopvang: een voorziening die wordt verzorgd door de Stich ting Kindercentra Vlissingen, één van de stichtingen die is opgeno men in het welzijnsprogramma van de gemeente (foto: Ruben Oreel). Vandaag (woensdag) komen nog de volgende commissies bijeen: - financiën (aanvang 17.00 uur); - personeelszaken (aanvang 17.00 uur); - sociale aangelegenheden (aanvang 19.30 uur). De vergaderingen worden ge houden in het stadhuis. Ze zijn openbaar. Bovendien: het pu bliek heeft er spreekrecht! De agenda's en bijbehorende ontwerp-raadsvoorstellen kunt u inzien in (onder meer) de infor- matiehoek bij het bureau voor lichting. Dat is gevestigd in het stadhuis, na de hoofdingang di rect links. Bovendien kunnen de secreta rissen van de commissies een toelichting geven. Hun namen en telefoonnummers staan in de informatiegids, die vorige week bij u bezorgd is. Volgende week is het weer tijd voor de maandelijkse vergade ring van de commissie Sportbe langen. Die 'club' komt woensdag (de 26ste) om 19.30 uur bij elkaar in het stadhuis. De agenda en bijbehorende papie ren kunt u inzien in de vier ge meentelijke informatiehoeken. We weten het zo langzamer hand bijna allemaal wel: che misch afval hoort niet op de vuilstortplaats terecht te ko men. Waarheen dan met de oude batterijen, de verfresten en andere chemische afvalpro- dukten? Naar de chemokar na tuurlijk! Deze auto van de gemeente komt in de eerste week van april ook bij u in de buurt. U kunt er alle chemica liën inleveren. De gemeente zorgt daarna voor milieuvrien delijke afvoer van het spul. Waar en wanneer komt de che mokar precies? Dat staat in een folder die u volgende week in de bus krijgt. In deze knalgele - fol der staan alle standplaatsen en - Zo ziet de chemokar eruit die in de eerste week van april ook bij u in de buurt komt. Doe mee en le ver in, want met chemisch afval gooit u meer weg dan u denkt... (foto: Ruben Oreel). tijden van de chemokar in de week van 3 tot en met 7 april aanstaande. Let op deze folder want de chemokar komt ook in uw buurt! De Zeeuwse Sportraad ver zorgt binnenkort in Vlissingen drie bijeenkomsten over het voorkomen van blessures bij sport. Aandacht wordt onder meer besteed aan het ontstaan van blessures. En, niet minder belangrijk, het voorkomen daarvan! De bijeenkomsten worden ge houden op de maandagen 17- en 24 april en 1 mei. Ze duren steeds van 19.30- tot circa 22.00 uur. Deelnemers zijn die avon den welkom in het gebouw van de Hogeschool Zeeland (afde ling fysiotherapie) aan de Edi- sonweg. Opgeven is mogelijk tot 3 april bij de commissie Sportbelan gen. De medewerkers daarvan zijn bereikbaar via telefoonnum mer 60267. De kosten bedragen per deelnemer in totaal f 20,— (inclusief cursusmateriaal). Vorige week werd officieel de plangroep Paauwenburg zuid oost geïnstalleerd door de wethouder van volkshuisves ting, de heer W. Wisse. De groep, onder voorzitterschap van ing. F.J.J. Priem, werk zaam bij de direktie voor de volkshuisvesting in de provin cie Zeeland van het ministerie van volkshuisvesting, moet oplossingen aandragen voor de problemen (onder andere leegstand) in het zuidoostelijk deel van de wijk Paauwenburg. In de plangroep zijn verder ver tegenwoordigers opgenomen van woningbouwvereniging Basco, de Provinciale Planolo gische Dienst, de gemeente, het wijkcomité Paauwenburg en de Stichting Opbouwwerk Vlissingen. De plangroep moet voor 1 okto ber a.s. concrete oplossingen hebben aangedragen. Dit bete kent overigens niet dat er tot nu toe niets gedaan zou zijn aan de problemen in dit deel van Paau wenburg. Zo zijn onder andere de vóormalige "torenflats" voor een bedrag van vele miljoenen guldens verbeterd tot "regen boogflats", zijn huismeesters aangesteld, zijn maisonnettes geschikt gemaakt voor studen tenhuisvesting en is groot onder houd uitgevoerd aan de flats aan de oostzijde van de Troelstra- weg. Op de foto: Paauwenburg zuid oost vanuit de lucht. In dit deel van de wijk staan veel flatwonin gen en komt veel leegstand voor. Aan de oplossing van dit pro bleem wordt nu gewerkt! (foto: Ruben Oreel). Hemelvaartsdag is dit jaar op 4 mei. Dat is de dag waarop ook de Nationale Herdenking wordt gehouden. Nu worden als vanouds op He melvaartsdag vele evenementen gehouden. Die zijn meestal vrij feestelijk, in tegenstelling tot het ernstige karakter van de herden king. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei, dat jaarlijks aan de ge meenten richtlijnen geeft voor de herdenking, heeft gevraagd daarmee rekening te houden. Dit door, zo mogelijk, Hemel- vaartsactiviteiten te houden op vrijdag 5 mei. Voor vele Vlissin- gers is dat ook een vrije dag. Is verplaatsing niet (meer) moge lijk, dan dienen de festiviteiten op 4 mei om uiterlijk 18.00 uur beëindigd te worden. Dat is het tijdstip waarop altijd al op die dag de Nederlandse radiozen ders beginnen met aangepaste uitzendingen. Ook buitenverlich ting dient dan te worden gedoofd. De Stichting Zeeland helpt Po len heeft van burgemeester en wethouders vergunning gekre gen voor een huis-aan- huiscollecte. Die mag worden gehouden in de periode 27 maart tot en met 2 april. Op 1 april mogen medewerkers van de stichting bovendien op straat collecteren. B. en w. hebben aan de vergun ning enkele voorwaarden ver bonden. De bussen moeten goed zijn afgesloten bijvoor beeld. En: de collectanten die nen minimaal zestien jaar oud te zijn. Ook een legitimatiebewijs, met onder meer naam en adres en een stempel van de politie, is verplicht. Maandag as. (tweede Paasdag) wordt er in Paauwenburg geen huisvuil opgehaald. De bewo ners van die wijk worden van daag per brief gevraagd hun vuilnis dinsdag (28 maart) langs de straat te zetten. Vrijdag as. wordt er wel normaal huisvuil opgehaald. Dit, on danks het feit dat die dag ook een feestdag is. (foto: Ruben Oreel) In het stadhuis liggen op di verse plaatsen besluiten ter in zage waartegen in een aantal gevallen bezwaar kan worden ingediend. Het gaat om: Er zijn bij burgemeester en wet houders bouwaanvragen inge diend door: 1. A.L. Kloet voor een carport aan de B. Stemerdinglaan 96; 2. Stienstra Heerlen BV voor 4 woningen aan de Joke Smitlaan 2 t/m 8; 3. Olau Line Ltd voor een kan toor, een viaduct en een opstel terrein aan de Oostelijke Bermweg; 4. Rijksgebouwendienst voor een douanekantoor en perrons met overkapping aan de Duitslandweg 1. Burgemeester en wethouders willen al deze gevraagde bouw vergunningen verlenen. Alle bouw- en situatietekeningen liggen t/m 29 maart as. ter inza ge bij de dienst openbare wer ken in het stadhuis (tweede verdieping, kamer 207). Tot en met genoemde datum kunnen ook eventuele bezwaren worden ingediend bij b. en w. Burgemeester en wethouders hebben besloten het Groene- woud en omgeving aan te wijzen als zogenoemd 30 km/u-gebied. Dit besluit ligt, samen met enke le andere voor dit gebied, ter in zage tot 16 april a.s. bij de dienst VROM in het stadhuis (begane grond, kamer 010). Tot genoem de datum is ook bezwaar maken mogelijk. Zo'n bezwaar moet worden gericht aan Hare Ma jesteit de Koningin en worden in gediend bij de commissaris van de koningin in de provincie Zeeland. De subsidieverordening stads vernieuwing is gewijzigd. De wij ziging heeft betrekking op het mogelijk maken van verbetering van een groot aantal panden in de binnenstad. Hierdoor kunnen geen nieuwe aanvragen om sub sidies voor restauraties van mo numenten en beeldbepalende panden meer in behandeling worden genomen. Dit besluit (van de gemeenteraad) ligt ter inzage in de hal van de dienst VROM in het stadhuis. Informa tie is verkrijgbaar in kamer 012 bij de dienst VROM (telefoon 87319). Burgemeester en wethouders hebben besloten dat in het café aan de Aagje Dekenstraat num mer 5 alcoholhoudende drank mag worden geschonken. Be roep tegen dit besluit is mogelijk tot 6 april a.s. bij gedeputeerde staten van Zeeland. Informatie over dit onderwerp is verkrijg baar bij het bureau algemene zaken in het stadhuis (eerste ver dieping, telefoon 87202). Het is een smerig zicht, al dat papier, plastic en die andere rommel. Op straten en plei nen, in het openbaar groen, overal ligt 't. Althans, als het niet door de wind wordt 'mee gesleurd'. Vaak wordt, als het om deze 'straatvervuiling' gaat, naar de gemeente gewezen. "Waarom doet die er zo weinig aan?", klinkt het dan. Soms wordt die vraag terecht gesteld. Vaak niet. Zowel de afdeling reiniging als de afdeling beplantingen doen hun best om de rommel op te ruimen. Dat gebeurt volgens schema's. Om de beschikbare menskracht en het (veeg)mate- riaal zo effectief mogelijk te be nutten. Sommige straten en stukken openbaar groen krijgen, omdat er meer publiek komt, va ker een beurt dan de andere. Om dat zo effectief mogelijk te kunnen doen, werd er vorig jaar voor ruim f 50.000 in nieuw (veeg)materieel geïnvesteerd. Een aanzienlijke verbetering. Maar soms is het vechten tegen de bierkaai. Ook de gemeente vindt al die rommel geen reclame voor Vlis singen. Het streven is dus de straten zo schoon mogelijk te houden. Maar daarbij kunnen de gemeentelijke diensten niet zon der de medewerking van inwo ners, toeristen en andere gasten. Want: waar komt al die rommel vandaan? Een paar voorbeel den: - Bij sommige flats kiepen bewo ners gewoon afval of de inhoud van kattebakken over het bal kon. Hup, in het groen. Alsof er 'geen vuilnisbakken bestaan. - Bij vrijwel iedere friteszaak staan er afvalbakken. Ook in de winkelstraten ontbreken ze echt niet. Toch: bijna iedereen ziet het regelmatig gebeuren dat de lege, plastic fritesbakjes of blik jes achteloos op straat worden gegooid. Ook al is het maar twee stappen naar de afvalbak - Sinds er op het Stadhuisplein geld "uit de muur" kan worden gehaald, ligt het daar in de buurt vaak bezaaid met kwitanties. Nodig? Het andere papier dat het apparaat produceert laat je toch ook niet "waaien".....? - Veel kauwgom zit in een pa piertje. Waarom, als het uitge kauwd is, niet even in hetzelfde papiertje terug en vervolgens in de afvalbak? 't Zijn, zoals uit dit rijtje blijkt, meestal maar kleine dingen. Maar al die kleine beetjes bij elkaar, kunnen er een behoor lijke bende van maken. Terwijl het zo eenvoudig te voorko men is. Als een ieder van ons er een klein beetje moeite voor zou doen.... Wat zou dat, op z'n minst, een stuk ergernis besparen. Ook bij U???? (foto': Ruben Oreel). Zoals bekend is er de laatste maanden landelijk veel discussie geweest rond de zogenoemde sterkte van politiekorpsen. De mi nister van Binnenlandse zaken heeft onlangs een herverdelings operatie aangekondigd, die ge baseerd zal zijn op een uitge voerd onderzoek waarbij de werkdruk van gemeentelijke poli tiekorpsen is bepaald. Dat onder zoek heeft uitgewezen dat het korps van Vlissingen zwaar on derbezet is. Vlissingen krijgt er dan ook politiemensen bij. In 1992 moet het korps ruim twintig mensen meer tellen dan nu het geval is. Dat aantal moet geleide lijk worden bereikt op een zorg vuldige en sociaal verantwoorde wijze. Want zoals ik al aangaf: het is een herverdelingsoperatie. Wat Vlissingen er bij krijgt, moet ergens anders vandaan komen. Hoe dan ook: ik ben blij dat de minister dit voorstel heeft gedaan en ik hoop vurig dat de Tweede kamer zijn voorstel zal aanvaar den. Het zou een erkenning vor men van de zware druk waaronder onze politiemensen moeten werken. De sterkte van het Vlissingse korps moét een voudigweg omhoog om in onze gemeente een behoorlijk niveau van politiezorg te verkrijgen. Het wordt met zo'n uitbreiding moge lijk intensiever de wijken te 'be dienen' èn meer straatsurveillan ce in de binnenstad in te zetten. Ook de met druggebruik verband houdende criminaliteit kan dan de vereiste extra aandacht krij gen. Als alles verloopt zoals ver wacht kan de eerste uitbreiding al in de tweede helft van dit jaar plaatsvinden. De sterkte kan dan in de jaren '90, '91 en '92 verder worden opgevoerd. Overigens wil ik hier nog eens melding ma ken van het feit dat de prestaties van ons huidige korps best ge zien mogen worden. Ondanks het feit dat men veel mankracht heeft moeten leveren aan enkele grotere misdrijven buiten onze gemeente heeft men toch kans gezien het oplossingspercentage van misdrijven belangrijk te ver hogen! Ik vind dat een pluim waard! Uit het bovenstaande hebt u al kunnen opmaken dat bij sommi ge onderzoeken tussen verschil lende politiekorpsen wordt samengewerkt. In de naaste toe komst zal dat nog intensiever ge beuren. Voor de hand ligt dat in het kader van de nauwere con tacten met de gemeente Middel burg ook de politiekorpsen tot een intensievere samenwerking zullen komen. Bij voorkeur ook met de Rijkspolitie op Walcheren. Daardoor kan de politiezorg in de gehele regio Walcheren worden verbeterd. Ook daaraan kan de uitbreiding van het Vlissingse korps een belangrijke bijdrage leveren. Criminaliteit bestrijden is één kant van de zaak, criminaliteit voorkomen een andere. In onze gemeente is een ambtelijke werk groep bezig met het maken van een nota waarin op dat belangrij ke aspect wordt ingegaan. In die werkgroep hebben naast politie- vertegenwoordigers ook andere gespecialiseerde adviseurs zit ting. In die nota zal zo concreet mogelijk worden aangegeven hoe men allerlei vormen van cri minaliteit kan voorkomen, hetzij door maatregelen die burgers of bedrijven zelf kunnen nemen, hetzij door maatregelen die van de gemeente mogen worden ver wacht. Ook het rapport van de Vrouwen Advies Commissie, waarbij zogenoemde 'vrouw onvriendelijke locaties' zijn on derzocht, speelt in de werkgroep een belangrijke rol. Bij inrichting van nieuwe gebieden, zoals het Arsenaalgebied, het kernwinkel gebied en de wijk Rosenburg zal men met de inzichten van de werkgroep rekening kunnen hou den. U kunt daarbij denken aan de vormgeving van ruimten, het gebruik van materialen, de wijze van verlichting, enz. Ik verwacht dat de nota voor de zomer zal verschijnen. Ze kan dan een leid raad vormen voor zowel gemeen telijke diensten als burgers, win keliers en bedrijven.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1989 | | pagina 5