Ministerie licht voor over schonere auto's EEN NIEUWE KRANT □PEL© Super Golf nu realiteit ES 30, een Alfa tractatie Uitbreiding Maxima: topmodel Lotus pakt Omega aan Twintig kleppen voor Audi 200 Esso krijgt eerste Bovag milieuprijs Audi verlaagt prijzen Fiat verhoogt prijzen V geeft f 100.000,- vakantiegeld weg zie achterpagina PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achtergronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, A.,Cevaal, P. Goedbloed, Th. Louisse en Tony Vos. Eindredactie A. Hanneman Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Maandelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger De autosalon in Genève is een jaarlijks terugkerend festijn. Al vanuit de historie wordt vooral deze autotentoonstelling hoog gewaardeerd. Niet alleen 'normale' automerken maken er hun opwachting, ook fa briekjes met hun vaak extravagante creaties. Daarnaast is Genève veelal de introductieplaats voor exclusieve modellen; kortom een eve nement waar de autowereld niet zonder kan. Tony Vos nam er een kijkje en bracht het belangrijkste nieuws mee naar Zeeland voor deze eerste Auto Krant Extra. Milieu Woensdag 22 maart 1989 VEEL NIEUWS IN GENÈVE Pon's Automobielhandel verlaagt de prijzen van alle Quatro modellen van Audi. Dat komt - aldus de importeur - omdat deze Quatro zo veel wordt verkocht, waardoor de produktie- en inkoopkosten kunnen worden gere duceerd. Fiat Auto Nederland bv heeft met ingang van 16 maart de prijzen van een aantal modellen verhoogd.De prijsmaatregel - aldus Fiat - staat los van de stimuleringsmaatregel voor schone auto's. De prijzen van een aantal schone mo dellen blijft zelfs ongewijzigd. Wel worden de afleveringskosten van alle modellen met een tientje verhoogd. Esso Nederland heeft de Bovag-Loftrompet gekregen. Dat is de milieuprijs die de Bovag dit jaar instelde naar aanleiding van het Bovag Jaar van het Milieu. Esso kreeg deze eerste milieuprijs voor zijn flexicoker-procedé, waar mee al sinds twee jaar uit zware aardoliepro- dukten op geavanceerde wijze lichte produkten worden gemaakt en tegelijkertijd aan de strengste milieunormen wordt voldaan. Volgens de Bovag toont Esso hiermee aan dat economische criteria en milieuvriendelijk pro duceren hand-in-hand kunnen gaan. Onderne mers, instellingen, bedrijven of personen die een voorbeeldfunctie vervullen in een betere zorg voor het milieu, kunnen door een speci aal daartoe ingestelde Bovag-jury worden be loond met de Bovag milieuprijs, de Bovag-Loftrompet. Het Italiaanse merk Alfa Romeo stelde tij dens een druk bezochte persconferentie zijn nieuwste telg aan het journalistenvolkje voor, de ES 30. Velen zullen het niet meer als een gedrocht vinden, maar door zijn ge durfde lijn en kleuroplage zal de auto nog 'n lengte van jaren een zeer begerenswaardig object blijven. De Cw-waarde van de ES 30 ligt op 0,30 en dat is voor een dergelijk kleine auto heel keu rig. In het vooronder ligt de bekende 3 liter V6, terwijl de versnellingsbak tussen de ach terwielen ligt. De meeste onderdelen van het onderstel en de wielophanging werden over genomen van de Alfa 75 in race-uitvoering. De motor levert een vermogen van 210 pk waarmee de 1260 wegende bolide een top snelheid van 245 km/u op de teller zet. In een luttele 7 seconden sprint het ding tot 100 km/u. Op dit moment is de ES 30 nog een prototype. Echter nog voor het einde van het jaar zal de beperkte produktie van start gaan. Volkswagen kondigde vorig jaar al de komst aan van een nieuw topmodel uit de Golf- reeks. Op de Autosalon van Genève beleefde deze auto zijn definitieve debuut. De auto draagt de officiële naam "Golf Rallye" en is een topper op vele gebieden. De krachtbron heeft een inhoud van 1.8 liter en is voorzien van een G-lader waardoor een vermogen van 160 pk mogelijk werd. Natuurlijk is een kata lysator met lambda-sonde standaard. Boven dien krijgt deze Golf permanente vierwiel- aandrijving (Syncro) en stuurbekrachtiging. De prestaties van deze auto liqqen op een ui termate hoog niveau. De sprint vanuit stilstand tot 100 km/u wordt in 8,6 secon- Bij BMW in Genève eigenlijk weinig nieuws. Eindelijk stond de Z1 als 'gewoon' model tussen alle anderen zodat ik er nu eens in kon gaan zitten. Maar toch was er nog een klein en welkom nieuwtje te bespeuren in de vorm van een BMW 318 i Touring. Het model is bekend, de fraaie en exclusieve vijfdeurs car rosserie en de motor ook, de fijne nieuwe 1.8 liter injectie krachtbron. De combinatie echter is nieuw. Vele BMW-importeurs zul len de komst van de 318 i Touring toejui- den volbracht, terwijl een top van 209 km/u wordt opgegeven. De auto onderscheidt zich uiterlijk door vier uitgebouwde spatborden, bumpers met geïntegreerde spoiler, zijskirts en dubbele koplampen achter een glas. Voorlopig zal de produktie beperkt blijven. Volkswagen wil 2000 exemplaren gaan ver kopen op de thuismarkt, terwijl er driedui zend voor de rest van Europa bestemd zijn. Nadat Nissan een hele Nissan reeks nieuwtjes presenteerde, sluit het merk voorlopig even de rij af met zijn nieuwe topmodel, de Maxima. Het gaat hier om een volledig nieuwe auto met een 3 liter V6 motor. Het is een grote vierdeurs sedan die wat betreft zijn ontwerp sterk doet denken aan de ARC-X, een proto type van het merk. De 4.78 meter lange Maxima paart presta ties en comfort. De auto moet duidelijk con curreren met bijvoorbeeld de Mazda 929 3 li ter en de Honda Legend. Maar ook bekende Europese merken zullen het pad van Nissan kruisen. Het is iedere keer weer de vraag of het wel zoveel zin heeft een dure Japanse auto op de Nederlandse markt te brengen. In ieder geval zullen deze auto's een bepaalde gewenningsperiode moeten doorstaan, alvo rens volledig in de hoge zakenklasse te wor den geaccepteerd. Ook al staan Japanse au to's bekend vanwege de lage onderhouds kosten en de hoge mate van betrouwbaar heid. Het valt niet mee om tegen de ge vestigde orde van vooral Duitse merken op te boksen. De Maxima van Nissan is in ieder geval een auto die wat betreft zijn eigenschappen een goede partij is tegen menig BMW of Merce des. De auto kan naar keus worden geleverd met een vijfversnellingsbak of een 4-traps automaat. De auto heeft forse interieurma- ten en is zeer compleet uitgerust. De motor levert bijzonder goede prestaties zoals een top van bijna 225 km/u en een ac celeratie van 0 tot 100 in 8,8 seconden. Ui teraard behoort een ABS-remsysteem bij een dergelijke auto tot de standaard specifica ties. De prijs zal in Nederland afhankelijk van de uitvoering liggen tussen de zestig en tach tigduizend gulden. De vijfcylinderreeks van Audi is zojuist uitge breid met een nieuwe versie. De 2.2 liter tur bokrachtbron werd voorzien van een 20 kleppenkop waardoor1" nu een vermogen van chen. De verkopen van dit model gaan niet zo geweldig, vooral omdat de 320i en 325i te duur zouden zijn. BMW Nederland hoopt binnenkort de 318i Touring voor een bedrag onder de vijftigduizend gulden te kunnen aanbieden. 220 pk wordt geleverd. Dit alles volgens de US-standaards. De krachtbron heeft een in drukwekkend koppel van 309 Nm wat al be schikbaar is bij 1950 tr/min. Deze 20-kleppenmotor is leverbaar op de Audi 200 quattro en de oer-quattro. Ce^aair °r*itter Bova a,°here Het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimte lijke Ordening en Milieubeheer heeft vorige week een folder uitgebracht waarin de nieu we stimuleringsregling voor de schoonste au to wordt uitgelegd. Het betreft hier de regeling waarover minister E. Nijpels een fikse ruzie riskeerde met de EEG, die aanzienlijk la gere normen hanteert voor de kleinere auto's met een cilinderinhoud minder dan 2000 cm3. De fiscale stimuleringsregeling voor de ver koop van schonere auto's - zo meldt het mini sterie in de folder - is al van kracht sinds april 1986. Ondanks de succesvolle verkoopcijfers van schone auto's (met katalysator) is het milieu-effect nog maar net voldoende om de extra uitworp van het sterk groeiende autoge bruik in Nederland te compenseren. Dat kwam omdat de uitlaatgaseisen niet streng genoeg waren. De fiscale stimuleringsregeling voor schonere auto's is daarom - na enige ge hakketak tussen milieuminister Nijpels en de EEG - aangescherpt. Voortaan krijgen ook kleinere auto's met een geregelde driewegka talysator een belastingvoordeel. Alle auto's die voortaan voldoen aan de stren ge Amerikaanse uitlaatgaseisen worden ver kocht met vermindering van de Bijzondere Verbuikersbelasting (BVB), van f 1.700,-. Au to's die zich 'slechts' aan de EEG-normen houden worden bevoordeeld met de helft, f 850,-. Overigens zijn voor auto's met een ci linderinhoud groter dan 2000 cm3 de EEG- eisen vergelijkbaar met de Amerikaanse. Het voordeel(tje) komt overeen met de extra kosten die moeten worden gemaakt bij de in stallatie van een driewegkatalysator. Het be lastingvoordeel is al verrekend in de katalogusprijs, zodat de schone auto net zo veel kost als de vuile. Deze maatregel kost de overheid trouwens hoegenaamd niets. Een schone auto is herkenbaar. Auto's die vol gens de Amerikaanse normen schoon zijn ge maakt hebben op het kentekenbewijs de toevoeging U. Auto's die volgens de EEG- richtlijnen schoon worden gehouden hebben een toevoeging op het kentekenbewijs met de letters S of K. Auto's met een volgens EEG-richtlijnen uitge voerde katalysator zijn 25 tot 50 procent schoner en auto's die uitgevoerd zijn met een driewegkatalysaor zijn 80 tot 90 procent schoner dan vuile auto's. Overzicht verkoop nieuwe personenauto's 1 aulo's me! geregelde of ongeregelde katalysator 2 "schone" auto's zonder katalysator 3 overige auto's 4 dieselauto's Een overzicht van de verkoop van nieuwe personenauto's. Op de Opel-stand preikte een zeer bijzondere versie van de Omega. Een exemplaar wat grondig door Lotus werd aangepakt. Natuur lijk mogen we onderhuids het nodige geweld verwachten. Nieuw is de 3.6 liter 6 cylinder krachtbron met 24 kleppen en twee turbo's. Hiermee wordt het gigantische vermogen van 360 pk geleverd. Via een zesversnel lingsbak worden de krachten op de achter wielen overgebracht. Er zijn hier wat parallelen te trekken met de Corvette ZR-1 van Chevrolet die zijn Europe se debuut ook op Genève beleefde. De V8-krachtbron uit deze auto is door de Lotus geprepareerd. Opel heeft het echter niet alleen bij de moto risering gelaten. Ook het uiterlijk werd gron dig aangepakt. De auto heeft een agressieve voorkant met grote inlaten voor de turbo's, twee kleine verstralers en natuurlijk een geïntegreerde spoiler. De sportiviteit wordt naar de achterkant toe door getrokken met race-velgen, forse skirts en flankbescher mers en een flinke achterspoiler. De Lotus Omega is echter niet ordinair. Vooral ook door de uiterst fraaie kleur donker groen me tallic, is de auto ook een exclusieve ver schijning. Die exclusiviteit wordt ook in het interieur benadrukt. Vier personen zitten comfortabel in hun lederen fauteuils. De voorstoelen zijn inclusief de hoofdsteunen volledig elektrisch instelbaar. Daarnaast vinden we elektrisch bediende zijruiten, een zonnedak, een hifi- geluidsinstallatie en airconditioning in de standaarduitrusting. Het is zeker de bedoe ling dat deze exclusieve auto van Opel en Lo tus binnenkort op de weg zal komen. IV>en mij gevraagd werd om een introductiestukje te schrijven voor deze nieuwe (auto)krant heb ik even getwijfeld. Het zou er namelijk op kunnen lijken dat de Bovag haar leden met dit verhaal zou kunnen oproepen onmiddellijk in dit nieuwe medium te adverteren en alle andere cont(r)acten op te zeggen. Daartegenover staat dat de autobranche op Walche ren al geruime tijd de wens koestert om in dit gebied een eigen autokrant uit te geven. Omdat de PZC-Weekbladen voor een groot deel aan de wensen uit de branche tegemoet komen en het oprechte uitgangspunt hebben de consument deskundig voor te lichten heb ik mijn Wal- cherse Bovag-voorzitter-pet opgezet en ben gaan schrijven. Deze Autokrant gaat nu een klein jaartje proefdraaien. Er wordt royaal aandacht besteed aan noviteiten op de automarkt, nieuwe auto's worden besproken en accessoires worden toege licht. Belangrijk is ook dat nieuws uit de Walcherse autowereld een opvallende plaats krijgt. Met die formule kun je vooruit, denk ik. Bovendien zet de redactie zichzelf niet in het ogenschijnlijke onfeilbare ivoren torentje. Mensen uit de Walcherse autowereld hebben een plaats gekregen in de redactiecommissie, die de redac teur adviseert bij het samenstellen van de inhoud van de krant en de stukken naleest op concre te zaken, die - zoals we regelmatig ervaren - nog wel eens verdraaid in de krant komen. Ik zit trouwens zelf ook in die redactiecommissie, op persoonlijke titel. Als Bovag-voorzitter dien ik me neutraal op te stellen, en dat zal ik ook te allen tijde doen. De Bovag heeft 1989 tot jaar van het milieu uitgeroepen. Ik hoop dat de redactie dit jaar veel aandacht aan het milieu besteedt. Het is algemeen bekend dat de autobranche veel er aan doet om het milieu te beschermen. Dat komt uiteraard ook omdat door milieu-activisten vaak met een beschuldigende vinger naar de auto wordt gewezen, maar vooral omdat in de autobranche mensen werken die de problemen onderkennen en er met man en macht iets aan doen. Ik ben er van overtuigd dat geen enkele andere branche zoveel oog voor het milieu heeft. Bovendien worden we door de lokale overheid vaak nauwlettend in de gaten gehouden. Ik wil daar wel een voorbeeld van geven. Als wij olie aan een particulier verkopen, moeten we de afgewerkte olie van de doe-het-zelver terugnemen. Als diezelfde persoon olie koopt in het grootwinkelbe drijf, vraagt niemand wat er mét de oude olie uit de motor gebeurt. Die doe-het-zelver kan de afval gewoon in het riool laten lopen, zonder dat daar iemand op let. Logisch dat de autowereld zich aan deze ongelijkheid vaak groen en geel ergert. Let wel: de maatregel om oude olie in te nemen is prima. Maar dan moet ze wel voor iedereen gelden. En het ondervangen kunnen wor den door bijvoorbeeld statiegeld op olie te heffen: ook dat is een bijdrage aan het milieu. In deze rubriek 'Autovisie' geeft maandelijks iemand een mening over de autobranche. F.i zijn geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie. Postbus 5017, 4330 KA

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1989 | | pagina 33