Ministerie licht voor
over schonere auto's
EEN
NIEUWE
KRANT
□PEL©
Super Golf
nu realiteit
ES 30,
een
Alfa
tractatie
Uitbreiding
Maxima: topmodel
Lotus pakt
Omega aan
Twintig
kleppen voor
Audi 200
Esso krijgt eerste
Bovag milieuprijs
Audi verlaagt prijzen
Fiat verhoogt prijzen
V
geeft f 100.000,-
vakantiegeld weg
zie achterpagina
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is
stevig gevuld met nieuws en
achtergronden uit de
autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, A.,Cevaal, P.
Goedbloed, Th. Louisse en
Tony Vos.
Eindredactie A. Hanneman
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Maandelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
De autosalon in Genève is een jaarlijks terugkerend festijn. Al vanuit
de historie wordt vooral deze autotentoonstelling hoog gewaardeerd.
Niet alleen 'normale' automerken maken er hun opwachting, ook fa
briekjes met hun vaak extravagante creaties. Daarnaast is Genève
veelal de introductieplaats voor exclusieve modellen; kortom een eve
nement waar de autowereld niet zonder kan. Tony Vos nam er een
kijkje en bracht het belangrijkste nieuws mee naar Zeeland voor deze
eerste Auto Krant Extra.
Milieu
Woensdag 22 maart 1989
VEEL NIEUWS IN GENÈVE
Pon's Automobielhandel verlaagt de prijzen
van alle Quatro modellen van Audi. Dat komt
- aldus de importeur - omdat deze Quatro zo
veel wordt verkocht, waardoor de produktie-
en inkoopkosten kunnen worden gere
duceerd.
Fiat Auto Nederland bv heeft met ingang van
16 maart de prijzen van een aantal modellen
verhoogd.De prijsmaatregel - aldus Fiat - staat
los van de stimuleringsmaatregel voor schone
auto's. De prijzen van een aantal schone mo
dellen blijft zelfs ongewijzigd. Wel worden de
afleveringskosten van alle modellen met een
tientje verhoogd.
Esso Nederland heeft de Bovag-Loftrompet
gekregen. Dat is de milieuprijs die de Bovag
dit jaar instelde naar aanleiding van het Bovag
Jaar van het Milieu. Esso kreeg deze eerste
milieuprijs voor zijn flexicoker-procedé, waar
mee al sinds twee jaar uit zware aardoliepro-
dukten op geavanceerde wijze lichte
produkten worden gemaakt en tegelijkertijd
aan de strengste milieunormen wordt
voldaan.
Volgens de Bovag toont Esso hiermee aan dat
economische criteria en milieuvriendelijk pro
duceren hand-in-hand kunnen gaan. Onderne
mers, instellingen, bedrijven of personen die
een voorbeeldfunctie vervullen in een betere
zorg voor het milieu, kunnen door een speci
aal daartoe ingestelde Bovag-jury worden be
loond met de Bovag milieuprijs, de
Bovag-Loftrompet.
Het Italiaanse merk Alfa Romeo stelde tij
dens een druk bezochte persconferentie zijn
nieuwste telg aan het journalistenvolkje
voor, de ES 30. Velen zullen het niet meer
als een gedrocht vinden, maar door zijn ge
durfde lijn en kleuroplage zal de auto nog 'n
lengte van jaren een zeer begerenswaardig
object blijven.
De Cw-waarde van de ES 30 ligt op 0,30 en
dat is voor een dergelijk kleine auto heel keu
rig. In het vooronder ligt de bekende 3 liter
V6, terwijl de versnellingsbak tussen de ach
terwielen ligt. De meeste onderdelen van het
onderstel en de wielophanging werden over
genomen van de Alfa 75 in race-uitvoering.
De motor levert een vermogen van 210 pk
waarmee de 1260 wegende bolide een top
snelheid van 245 km/u op de teller zet. In
een luttele 7 seconden sprint het ding tot
100 km/u. Op dit moment is de ES 30 nog
een prototype. Echter nog voor het einde
van het jaar zal de beperkte produktie van
start gaan.
Volkswagen kondigde
vorig jaar al de komst aan
van een nieuw topmodel
uit de Golf- reeks.
Op de Autosalon van Genève
beleefde deze auto zijn
definitieve debuut. De auto draagt
de officiële naam "Golf Rallye" en is
een topper op vele gebieden. De krachtbron
heeft een inhoud van 1.8 liter en is voorzien
van een G-lader waardoor een vermogen van
160 pk mogelijk werd. Natuurlijk is een kata
lysator met lambda-sonde standaard. Boven
dien krijgt deze Golf permanente vierwiel-
aandrijving (Syncro) en stuurbekrachtiging.
De prestaties van deze auto liqqen op een ui
termate hoog niveau. De sprint vanuit
stilstand tot 100 km/u wordt in 8,6 secon-
Bij BMW in Genève eigenlijk weinig nieuws.
Eindelijk stond de Z1 als 'gewoon' model
tussen alle anderen zodat ik er nu eens in kon
gaan zitten. Maar toch was er nog een klein
en welkom nieuwtje te bespeuren in de vorm
van een BMW 318 i Touring. Het model is
bekend, de fraaie en exclusieve vijfdeurs car
rosserie en de motor ook, de fijne nieuwe
1.8 liter injectie krachtbron. De combinatie
echter is nieuw. Vele BMW-importeurs zul
len de komst van de 318 i Touring toejui-
den volbracht, terwijl een top van 209 km/u
wordt opgegeven.
De auto onderscheidt zich uiterlijk door vier
uitgebouwde spatborden, bumpers met
geïntegreerde spoiler, zijskirts en dubbele
koplampen achter een glas.
Voorlopig zal de produktie beperkt blijven.
Volkswagen wil 2000 exemplaren gaan ver
kopen op de thuismarkt, terwijl er driedui
zend voor de rest van Europa bestemd zijn.
Nadat Nissan een hele Nissan
reeks nieuwtjes presenteerde,
sluit het merk voorlopig even de
rij af met zijn nieuwe topmodel, de Maxima.
Het gaat hier om een volledig nieuwe auto
met een 3 liter V6 motor. Het is een grote
vierdeurs sedan die wat betreft zijn ontwerp
sterk doet denken aan de ARC-X, een proto
type van het merk.
De 4.78 meter lange Maxima paart presta
ties en comfort. De auto moet duidelijk con
curreren met bijvoorbeeld de Mazda 929 3 li
ter en de Honda Legend. Maar ook bekende
Europese merken zullen het pad van Nissan
kruisen. Het is iedere keer weer de vraag of
het wel zoveel zin heeft een dure Japanse
auto op de Nederlandse markt te brengen. In
ieder geval zullen deze auto's een bepaalde
gewenningsperiode moeten doorstaan, alvo
rens volledig in de hoge zakenklasse te wor
den geaccepteerd. Ook al staan Japanse au
to's bekend vanwege de lage onderhouds
kosten en de hoge mate van betrouwbaar
heid. Het valt niet mee om tegen de ge
vestigde orde van vooral Duitse merken op
te boksen.
De Maxima van Nissan is in ieder geval een
auto die wat betreft zijn eigenschappen een
goede partij is tegen menig BMW of Merce
des. De auto kan naar keus worden geleverd
met een vijfversnellingsbak of een 4-traps
automaat. De auto heeft forse interieurma-
ten en is zeer compleet uitgerust.
De motor levert bijzonder goede prestaties
zoals een top van bijna 225 km/u en een ac
celeratie van 0 tot 100 in 8,8 seconden. Ui
teraard behoort een ABS-remsysteem bij een
dergelijke auto tot de standaard specifica
ties. De prijs zal in Nederland afhankelijk van
de uitvoering liggen tussen de zestig en tach
tigduizend gulden.
De vijfcylinderreeks van Audi is zojuist uitge
breid met een nieuwe versie. De 2.2 liter tur
bokrachtbron werd voorzien van een 20
kleppenkop waardoor1" nu een vermogen van
chen. De verkopen van dit model gaan niet
zo geweldig, vooral omdat de 320i en 325i
te duur zouden zijn. BMW Nederland hoopt
binnenkort de 318i Touring voor een bedrag
onder de vijftigduizend gulden te kunnen
aanbieden.
220 pk wordt geleverd. Dit alles volgens de
US-standaards. De krachtbron heeft een in
drukwekkend koppel van 309 Nm wat al be
schikbaar is bij 1950 tr/min. Deze
20-kleppenmotor is leverbaar op de Audi
200 quattro en de oer-quattro.
Ce^aair
°r*itter Bova
a,°here
Het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimte
lijke Ordening en Milieubeheer heeft vorige
week een folder uitgebracht waarin de nieu
we stimuleringsregling voor de schoonste au
to wordt uitgelegd. Het betreft hier de
regeling waarover minister E. Nijpels een fikse
ruzie riskeerde met de EEG, die aanzienlijk la
gere normen hanteert voor de kleinere auto's
met een cilinderinhoud minder dan 2000
cm3.
De fiscale stimuleringsregeling voor de ver
koop van schonere auto's - zo meldt het mini
sterie in de folder - is al van kracht sinds april
1986. Ondanks de succesvolle verkoopcijfers
van schone auto's (met katalysator) is het
milieu-effect nog maar net voldoende om de
extra uitworp van het sterk groeiende autoge
bruik in Nederland te compenseren. Dat
kwam omdat de uitlaatgaseisen niet streng
genoeg waren. De fiscale stimuleringsregeling
voor schonere auto's is daarom - na enige ge
hakketak tussen milieuminister Nijpels en de
EEG - aangescherpt. Voortaan krijgen ook
kleinere auto's met een geregelde driewegka
talysator een belastingvoordeel.
Alle auto's die voortaan voldoen aan de stren
ge Amerikaanse uitlaatgaseisen worden ver
kocht met vermindering van de Bijzondere
Verbuikersbelasting (BVB), van f 1.700,-. Au
to's die zich 'slechts' aan de EEG-normen
houden worden bevoordeeld met de helft,
f 850,-. Overigens zijn voor auto's met een ci
linderinhoud groter dan 2000 cm3 de EEG-
eisen vergelijkbaar met de Amerikaanse. Het
voordeel(tje) komt overeen met de extra
kosten die moeten worden gemaakt bij de in
stallatie van een driewegkatalysator. Het be
lastingvoordeel is al verrekend in de
katalogusprijs, zodat de schone auto net zo
veel kost als de vuile. Deze maatregel kost de
overheid trouwens hoegenaamd niets.
Een schone auto is herkenbaar. Auto's die vol
gens de Amerikaanse normen schoon zijn ge
maakt hebben op het kentekenbewijs de
toevoeging U. Auto's die volgens de EEG-
richtlijnen schoon worden gehouden hebben
een toevoeging op het kentekenbewijs met de
letters S of K.
Auto's met een volgens EEG-richtlijnen uitge
voerde katalysator zijn 25 tot 50 procent
schoner en auto's die uitgevoerd zijn met een
driewegkatalysaor zijn 80 tot 90 procent
schoner dan vuile auto's.
Overzicht verkoop nieuwe personenauto's
1 aulo's me! geregelde of
ongeregelde katalysator
2 "schone" auto's zonder
katalysator
3 overige auto's
4 dieselauto's
Een overzicht van de verkoop van nieuwe
personenauto's.
Op de Opel-stand preikte een zeer bijzondere
versie van de Omega. Een exemplaar wat
grondig door Lotus werd aangepakt. Natuur
lijk mogen we onderhuids het nodige geweld
verwachten. Nieuw is de 3.6 liter 6 cylinder
krachtbron met 24 kleppen en twee turbo's.
Hiermee wordt het gigantische vermogen
van 360 pk geleverd. Via een zesversnel
lingsbak worden de krachten op de achter
wielen overgebracht.
Er zijn hier wat parallelen te trekken met de
Corvette ZR-1 van Chevrolet die zijn Europe
se debuut ook op Genève beleefde. De
V8-krachtbron uit deze auto is door de Lotus
geprepareerd.
Opel heeft het echter niet alleen bij de moto
risering gelaten. Ook het uiterlijk werd gron
dig aangepakt. De auto heeft een agressieve
voorkant met grote inlaten voor de turbo's,
twee kleine verstralers en natuurlijk een
geïntegreerde spoiler. De sportiviteit wordt
naar de achterkant toe door getrokken met
race-velgen, forse skirts en flankbescher
mers en een flinke achterspoiler. De Lotus
Omega is echter niet ordinair. Vooral ook
door de uiterst fraaie kleur donker groen me
tallic, is de auto ook een exclusieve ver
schijning.
Die exclusiviteit wordt ook in het interieur
benadrukt. Vier personen zitten comfortabel
in hun lederen fauteuils. De voorstoelen zijn
inclusief de hoofdsteunen volledig elektrisch
instelbaar. Daarnaast vinden we elektrisch
bediende zijruiten, een zonnedak, een hifi-
geluidsinstallatie en airconditioning in de
standaarduitrusting. Het is zeker de bedoe
ling dat deze exclusieve auto van Opel en Lo
tus binnenkort op de weg zal komen.
IV>en mij gevraagd werd om een introductiestukje te schrijven voor deze nieuwe
(auto)krant heb ik even getwijfeld. Het zou er namelijk op kunnen lijken dat de Bovag haar
leden met dit verhaal zou kunnen oproepen onmiddellijk in dit nieuwe medium te adverteren
en alle andere cont(r)acten op te zeggen. Daartegenover staat dat de autobranche op Walche
ren al geruime tijd de wens koestert om in dit gebied een eigen autokrant uit te geven. Omdat
de PZC-Weekbladen voor een groot deel aan de wensen uit de branche tegemoet komen en
het oprechte uitgangspunt hebben de consument deskundig voor te lichten heb ik mijn Wal-
cherse Bovag-voorzitter-pet opgezet en ben gaan schrijven.
Deze Autokrant gaat nu een klein jaartje proefdraaien. Er wordt royaal aandacht besteed aan
noviteiten op de automarkt, nieuwe auto's worden besproken en accessoires worden toege
licht. Belangrijk is ook dat nieuws uit de Walcherse autowereld een opvallende plaats krijgt. Met
die formule kun je vooruit, denk ik.
Bovendien zet de redactie zichzelf niet in het ogenschijnlijke onfeilbare ivoren torentje. Mensen
uit de Walcherse autowereld hebben een plaats gekregen in de redactiecommissie, die de redac
teur adviseert bij het samenstellen van de inhoud van de krant en de stukken naleest op concre
te zaken, die - zoals we regelmatig ervaren - nog wel eens verdraaid in de krant komen. Ik zit
trouwens zelf ook in die redactiecommissie, op persoonlijke titel. Als Bovag-voorzitter dien ik
me neutraal op te stellen, en dat zal ik ook te allen tijde doen.
De Bovag heeft 1989 tot jaar van het milieu uitgeroepen. Ik hoop dat de redactie dit jaar veel
aandacht aan het milieu besteedt. Het is algemeen bekend dat de autobranche veel er aan doet
om het milieu te beschermen. Dat komt uiteraard ook omdat door milieu-activisten vaak met
een beschuldigende vinger naar de auto wordt gewezen, maar vooral omdat in de autobranche
mensen werken die de problemen onderkennen en er met man en macht iets aan doen. Ik ben
er van overtuigd dat geen enkele andere branche zoveel oog voor het milieu heeft. Bovendien
worden we door de lokale overheid vaak nauwlettend in de gaten gehouden. Ik wil daar wel
een voorbeeld van geven. Als wij olie aan een particulier verkopen, moeten we de afgewerkte
olie van de doe-het-zelver terugnemen. Als diezelfde persoon olie koopt in het grootwinkelbe
drijf, vraagt niemand wat er mét de oude olie uit de motor gebeurt. Die doe-het-zelver kan de
afval gewoon in het riool laten lopen, zonder dat daar iemand op let. Logisch dat de autowereld
zich aan deze ongelijkheid vaak groen en geel ergert. Let wel: de maatregel om oude olie in te
nemen is prima. Maar dan moet ze wel voor iedereen gelden. En het ondervangen kunnen wor
den door bijvoorbeeld statiegeld op olie te heffen:
ook dat is een bijdrage aan het milieu.
In deze rubriek 'Autovisie' geeft maandelijks iemand een mening over de autobranche. F.i
zijn geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie. Postbus 5017, 4330 KA