G r ootscheepse verbouwing beëindigd 'Je moet lezen om er bij te horen' Na uitbreiding heropeningsfeest Van de zomer muziek op het nieuwe terras Veel publiek, zenuwen en ambitie zeelandhallen goes bv TREFCENTER WORDT MAX/S MIDDELBURG DICK ANBEEK BUKT TERUG OP BOEKENWEEK Cultureel-literair Toekomst LA PICCOLA ITALIA BREIDT UIT Informatie over marketing en publiciteit MODELLEN DOEN EXAMEN Segeersstraat- hazen tracteren 23, 24 en 25 MAART DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 22 maart 1989 Het winkelende publiek kan weer met een gerust hart het Tref- center, dat voortaan Maxis gaat heten, binnengaan. De over last vah stof, getimmer en onvindbare produkten is voorbij. Maandenlang werd het geduld van de bezoekers op de proef gesteld. Maar woensdag 15 maart was het zover. Toen werd de totaal vernieuwde winkel, waarvan de verbouwing vier mil joen heeft gekost, met de nodige feestelijkheden heropend. De hele zaak ging op zijn kop, waarbij bijna alle afdelingen ver plaatst werden. Een belangrijk accent kwam te liggen op de 'vers-wereld' in deze grootste su permarkt van Middelburg. Zo brengt de bakkerij nu zelfge maakt brood in allerlei soorten en werd ook de banketafdeling uit gebreid. Zowel bij de verkoop van kaas als bij de vleeswaren wordt de klant ter plaatse op zijn wen ken bediend, evenals op de groente-afdeling, die werd uitge breid met een snijkeuken en een saladebar. De afdeling 'verse meeneem- maaltijden', die bestaan uit Hol landse, Italiaanse en Indische gerechten, maakt het de klanten met weinig tijd extra gemakkelijk. Deze produkten zijn overigens af komstig van Middelburgse restaurateurs, die bekend staan om hun ambachtelijk werk. Ook wie van barbecuen houdt vindt volop keuze in verschillende grill specialiteiten. Het nieuwe ge zicht van de modeafdeling is bo vendien opvallend. Naast de uitbreiding van het per soneelsbestand met ruim dertin medewerkers, waardoor de zaak de klantvriendelijkheid wil verho gen, werd ook de toegankelijk heid van het gebouw verbeterd door het plaatsen van twee lift kooien in plaats van het 'rollend tapijt'. Bij de tweede entrée kwa men'kleine winkeltjes (bloemen, noten, schoenreparaties en der gelijke). Ook de gevel kreeg een versiering, een gestyleerde af beelding van winkelwagens, die in Maxis zo'n belangrijke rol ver vullen. Overigens was de eerste dag van de opening een 'gekkenhuis'. Een enorme rij mensen verdrong zich voor de ingang. En omdat Maxis de eerste klant na de officiële opening een volle boodschap penwagen gratis had beloofd, postten er de avond ervoor al mensen om toch maar één van de prijzen te winnen. Nathalie van Houten uit Middelburg ont ving woensdagochtend om tien uur de boodschappenwagen ge vuld met f 150,- aan boodschap pen uit handen van bedrijfsleider E. Verspeek. De avond ervoor was zij al om acht uur voor de in gang gaan zitten. RECREATIE-CENTRUM DE VIKING OVERGENOMEN Eén van de hoogtepunten van het fenomeen boekenweek be leefde Middelburg met het bezoek van Hugo Claus. De schrij ver van het boekenweekgeschenk 'De Zwaardvis' was zaterdag 11 maart voor enkele uren te gast bij boekhandel Fa noy aan de Nieuwe Burg. Boekhandelaar Dick Anbeek acht de boekenweek in meerdere opzichten van belang voor de boek handel. Het kwaliteitsboek wordt commercieel interessanter, meent hij. Flutboeken? Anbeek verwacht dat dat tijdperk voor bij is. „Gesproken over de boekenweek denk ik niet dat je economisch belang en idealisme gescheiden kunt zien. Een van de economi sche belangen voor de boekhan del is dat er een cultureel klimaat is waarin het boek goed gedijt. Zo'n boekenweekgeschenk geeft toch weer een hele impuls aan met name het literaire boek. Als boekhandelaar heb je de taak om aan te tonen dat het gewoon heel leuk is om boeken te hebben en te lezen. De mensen moeten het idee hebben dat je moet le zen om er bij te horen. Dat is een soort idealisme. Maar zonder een gezonde economische basis kan je zoiets als een boekenweek wel vergeten." De CPNB - de stichting Collectie ve Propaganda van het Neder landse Boek - die de hele boekenweek organiseert, heeft daar de laatste jaren bewust een cultureel-literair tintje aan willen geven. Dit in tegenstelling tot en kele jaren terug toen het 'gewo ne' boek evenzeer aandacht kreeg. Toch is volgens Dick Anbeek de boekenweek hierdoor zeker geen elitair gebeuren geworden. „Ik verkoop ook heel veel andere boeken in deze tijd. Zo'n literair- geschenk is ook heus geen zwaargewicht hoor, dat is echt wel een boekje voor een groot publiek. Maar de laatste jaren wordt er wel meer literatuur ver kocht dan vroeger. Vanuit dat ge geven is een bezoek van een bekend auteur als Hugo Claus over het algemeen ook wel suc cesvol ja". In de totale verkoop van het boek is de laatste jaren een daling waar te nemen. Hoewel het hier gaat om hooguit anderhalf pro cent per jaar is het wel een ten dens die al zo'n tien jaar aan de gang is. „Iets te lang",is de me ning van Dick Anbeek. Toch vindt hij niet dat het boek daarom maar populairder gemaakt moet worden. „Ik denk eerder dat je de kwaliteitsnormen hoger op moet schroeven, niet alleen van het li teraire boek maar ook van het non-fictie boek. Als de mensen tegenwoordig een plantenboek De vleesafdeling. In Westkapelle kan de liefhebber van levende muziek van de zo mer terecht bij Recreatie centrum De Viking. De nieuwe eigenaars André en Wendelien Riemens willen in hun café of, bij goed weer op het nieuwe terras van hun uitspanning, bandjes la ten optreden. Zij verwachten daarbij veel toeloop van toeristen van de talrijke campings in de buurt. Onlangs nam Riemens het hele complex, bestaande uit een dan cing, café, frituur en amuse mentshal, over van de vorige eigenaar. Buiten bevinden zich nog een midgetgolf en trampoli- nematten. Riemens: „Erg veel heb ik niet veranderd. Wel kwam er vloerbedekking in het café, de muren werden aangekleed en er werden sfeervollere lampen op gehangen. De rest heb ik zo gela ten, want die was goed". De Viking is in de winter alleen van vrijdag tot en met zondag ge opend. Vanaf Pasen tot oktober kan de bezoeker er iedere dag en avond terecht. André en Wendelien Riemens.....sfeervollere lampen. Hugo Claus Signeert boeken bij Boekhandel Fanoy. Dick Anbeek op de achtergrond, (foto Viergever) kopen, willen ze ook een goed boek. De vraag richt zich duidelijk op kwaliteit en wel op alle fronten". Landelijk gezien is er momenteel onder de boekhandelaren een duidelijke trend aanwezig naar grotere winkels met een uitge breider assortiment en een betere serviceverlening. De geplande uitbreiding van boekhandel Fanoy heeft hier volgens Dick Anbeek direct mee te maken. „Je moet die uitbreiding vooral niet zien als een vorm van luxe, of omdat we zo graag een grote winkel willen. We willen alleen een bepaalde ontwikkeling voor zijn, zodat we onze toekomst daarmee zelf in de hand houden". Over de prijs van het boek is Dick Anbeek niet ontevreden. „Ja. Die is goed. Ik zou het wel liever goedkoper zien maar dat zou dan weer ten koste gaan van de kwa liteit. Ik denk ook niet dat de prijs de oorzaak is van de stagnerende boekverkoop. Het is meer een kwestie van prioriteiten stellen. Je ziet bij voorbeeld dat mensen met gemak drieduizend gulden uitgeven voor een reis naar Indo nesië, maar vervolgens moeite hebben om vijfentwintig gulden uit te geven aan een goede reisgids". VJ7. eerste prijs, een boodschappenwagen met voor f 150,— aan boodschappen. Veertien uur lang had zij voor de ingang gezeten. Even voor tien uur 's morgens voordat Maxis de deuren opende, stond er een enorme rij wach tenden om in de vernieuwde winkel van de aanbiedingen te kunnen profiteren. *33JSSr HUISHOUDBEURS VOOR ZEELAND, ZUID-HOLLANDSE EILANDEN EN WEST-BRABANT Onder de titel 'marketing en pu bliciteit op maat' houdt de Kamer van Koophandel in samenwer king met het CIMK een driedaag se cursus Marktstrategie. Tijdens deze cursus worden marketing technieken zoals de portfolio analyse, de Ansoff-matrix, de SWOT-analyse en de pro- dukt/marktanalyse behandeld. Deze studiedagen zijn bestemd voor managers van middelgrote bedrijven uit de sectoren, Am bacht en Industrie, de Groothan del en Dienstverlenende bedrijven. De cursus vindt plaats op 4, 11 en 18 april in het gebouw van de Kamer. Belangstellenden kunnen zich opgeven bij dhr. W.A. Korstanje, tel. 01180-35536. In de openingsspeech kwam onder andere naar vo ren dat het restaurant niet alleen vermaard is om de keuken, maar ook om de hartelijke gastvrijheid van het echtpaar Tidili. Die namen met een de gelegenheid te baat om dat te laten zien. De zeventig genodigde vaste klanten kregen uitgelezen hapjes en happen voorgeschoteld, begeleid door modeflitsen van Elegant Mode uit Middelburg. Voor al de lingerie en badmode bracht wat extra sfeer en kleur. Het geheel werd goed afgewisseld en de keu ken kreeg zo de tijd om alles goed voor te bereiden. VOOR ALLE INFORMATIE TELEFOON 01100 - 21020 La Piccola Italia wordt steeds minder piccola. On langs werd de bovenzaal van het populaire Italiaanse restaurant aan de Middelburgse Vlasmarkt ver bouwd. Maandag 13 maart was de officiële opening die Ineke Rutten, de vrouw van de eerste burger van Middelburg, voor haar rekening nam. Voor de ope ning konden genodigden tussen de maaltijd door mannequins bewonderen die waren gehuld in de voorjaarsmode zoals Elegant Mode die in de rekken heeft hangen. Sandro Tidili is blij met de vergroting. „Het gebeurde wel eens dat ik nee moest zeggen tegen mensen die niet hadden gereserveerd. Bovendien is het nu beter geschikt voor partijen". De zaal heeft het zelfde ka rakter als het restaurant al had. Echt Italiaans dus. Beeld van de modeshow met de uitbreiding als decor. Een bank tegen de muur, witte gegranolde muren, veel hout en veel flessen tegen de muur. De kaart en de service ver anderen niet, belooft Tidili. Dat werd kennelijk op prijs gesteld door de gasten, want het glas werd massaal geheven ter ere van het restaurant en de gast heer en -vrouw. Toegangsprijzen: volwassenen 5 gulden p.p. kinderen/65+ 3 gulden p.p. daarvoor afgelopen vrijdag het decor. Het evenement werd voor de derde keer gehouden. Ali Wil le, de drijvende kracht achter Aliënne, gaf de groep een half jaar les. „Er zijn er die ik bijna niet herkennen zou. Als je ze verge lijkt met de eerste les. Maar het was een heel enthousiaste groep, leuk om mee te werken". En wat vinden de modellen zelf? De 22 dames willen tussen de zenuwen door wel kwijt dat ze het allemaal erg spannend en leuk vinden. Blijft het bij af en toe een showtje? „Als ik even de De winkeliers van de Se- geersstraat grijpen elke gelegen heid aan om de bezoekers van hun straat nog eens extra te ver wennen. Paaszaterdag (25 maart) is het weer zo ver: twee paashazen, een bruine en een witte, delen de hele dag cadeau tjes uit. Een paashaas zou geen paashaas zijn als hij geen chocolade-eitjes uit zou delen. En deze paashazen zouden geen Segeersstraat- hazen zijn als ze niet nog meer te bieden hadden. Naast chocolade eitjes tracteren ze de bezoekers ook op zijden rozen en stenen kippetjes. kans krijg wil ik wel graag profes sioneel worden", zegt Esther Penning voorzichtig. „Maar er zijn zoveel mensen die dat wil len". Ook Daphne Spaeter ziet dat wel zitten. „We deden een keer een modeshow op school", legt ze enigszins hees van de ze nuwen uit. „En vanaf toen wilde ik er heel graag verder in. Dus ik probeer het maar gewoon". Mar tin Post, de enige man in het ge zelschap, heeft er niet zo'n moeite mee om tussen al die meiden te werken. „Ze vragen mij altijd om commentaar. Mar tin, zit m'n haar goed, Martin passen die schoenen hierbij. Er waren eerst nog twee jongens. Maar die ene brak zijn been en die andere is met wintersport". De show zelf was de moeite waard om te zien. De presentato ren Diana Zwier en Jon Aartsen legden uit waar het bij de ver schillende collecties om draaide bij het lopen. Foto Verschuren uit Middelburg vertoonde op een groot scherm dia's van de model len. Doordat de voorbereiding op de bruidsshow wat tijd in beslag nam was er zelfs tijd voor een kappersshow van De Kapper uit Middelburg. Vasser en Ineke Gha- zouli lieten de nieuwste Londense snufjes zien. Door het haar in sticks te draaien ontstaan allerlei soorten krullen. In de pauzes zorgde een Belgisch combo voor wat sfeer. De vuurdoop zo bleek uit de reacties was een succes. Leerlingen tijdens de show vorige week. Dit jaar met extra aksenten op het gebied van: - MODE - GEZONDHEID - WONINGINRICHTING - VRUE TUD - DOORLOPEND MODEFLITSEN Bruidsmodo Vrijetijdsmode Jeans enzovoort - TEST ZELF UW GEZONDHEID Voorlichting Voeding Fitness - GROOT ASSORTIMENT MEUBELEN Slaapkamers Kasten Demonstraties huishoudelijke artikelen - VAKANTIEMARKT MET: Travelsleepers - Caravans Tenten - Accessoireshops Kano's - Roeiboten Buitenboordmotoren - Dingy's Surlplanken en -kleding - DIVERSE PUBLIEKSATTRAKTIES Tafels vol make-up, krultangen, schoenen en een flinke portie nervositeit. De 23 modellen van Modellenbureau Aliënne gunden zich een goede voorbereiding voor ze het podium betraden. Daar toonden ze in sportkleding van Sportstijl Sinke, de collectie van Benetton en bruidstoiletten van Bruidhuis Fiësta wat ze in 22 lessen hadden opgestoken. De jury kon hen waarderen en liet ze allemaal slagen voor hun eind examen mannequin/dressman. De redelijk gevulde Concert- en Gehoorzaal in Middelburg was ?\e%^ •teV De koffie staat voor u klaar!

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1989 | | pagina 23