lente- lente- en lente en z° Met recht een nieuwe lente, een nieuw begin Mannen worden modebewuster Cora Zuidema verklaart met Eszeth oorlog aan kleerkast Gewone leuke betaalbare kleurige vrijetijdsmode Vrolijke elegantie bii Madame Couture MODEADVIESBUREAU: GAT IN DE MARKT BIJ VAN DER SLOOT MODESCHOENEN: FOCUS OPTIEK VOLGT TRENDS OP DE VOET VEEL PASTELS BIJ INNOCENT.I DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 22 maart 1989 Voor Van der Sloot Modeschoenen betekent het nieuwe seizoen met recht een nieuwe start. Zowel het interieur als het exterieur van het pand aan de Middelburgse Lange Delft werd fors onder handen genomen. Het resultaat is een ruime, lichte winkel, waarbij de nieuwe dames-, heren- en kinderschoe nencollectie nog beter uitkomt. Jan van der Sloot is met recht trots op zijn 'nieuwe' winkel. „Het geheel doet nu wat Italiaans aan. Lo gisch, want als schoenen zaak hebben we heel veel met dat land te maken". Italië is één van de landen waar Van der Sloot zijn schoenen inkoopt. Daar naast bezoekt hij beurzen in Duitsland en Nederland. „Bij de inkoop letten we op de mode, de kwaliteit en de pasvorm. En op de prijs na tuurlijk. De schoen moet betaalbaar blijven. Bij ons zal je geen extreem dure of goedkope schoenen te genkomen". Daarmee speelt hij in op de wensen van de consu ment. ,;De consument wil een goede, degelijke, mooie schoen. Daarom hebben we zowel de modeschoen als de makkelijke pasvorm schoen in ons assorti ment". En die schoenen heeft Van der Sloot voor de dames in alle maten: van 34 tot en met 44. „Dames met die maten moesten vaak naar Utrecht of Am sterdam om een passende schoen te vinden. Daarom hebben wij ons daar in gespecialiseerd". Persoon lijke bediening heeft hij hoog in het vaandel staan. „Het is bij ons beslist geen zelfbediening". Jan van der Sloot komt uit een familie die al genera ties lang in de schoenen branche zit. Hij heeft er duidelijk gevoel voor. „De schoenen zijn dit seizoen verfijnder", zegt hij dan ook gedecideerd. „Elegan ter dus. maar door de frisse kleuren tegelijkertijd ook vrolijk". Ook de heren schoen is wat eleganter. „Daarbij zie je veel vlecht werk". De herenkleuren blijven naturel en bruin, kleuren die ook bij de da mes terugkomen. Het ge schuurde leer, het nubuck, is bij beide sexes in. VAN DER SLOOT MOPESCHOENEN LANGE DELFT 48 MIDDELBURG 01180-13926 Ray Ban heeft meer mo dellen dan het alom bekende. Focus Optiek in Middelburg heeft het eigenlijk best wel een beetje makkelijk. Als onderdeel van een holding zit men in de optiek-zaak aan de Nieuwe Burg héél dicht bij het vuur als het gaat om opko mende modebeelden en nieuwe technieken. En zo heeft opticiën Ron de Jonge de beschikking over het zeer modebwuste merk Chai - „Heel belangrijk voor ons. We zijn de enige in de omgeving" - Dun- hill, Jourdan, Jill Sander (alleen voor dames) en Ray Ban. Met het wisselen van de mode wisselt het uiterlijk van het brilmontuur. Het beeld verandert veel sneller dan een aantal jaren gele den, toen de brilmonturen qua vormgeving zich schildpad-traag aan het modebeeld aanpasten. De Jonge wil in dit verband zelfs de mannen noemen, die - zo stelt hij vast - de laatste jaren steeds beter gekleed gaan. Nu kan het sterke geslacht niet verwe ten worden dat het zich be wust afzijdig hield, zijn Eén van de modische monturen zoals Focus Op tiek die verkoopt: een rond montuur met passende voorhanger voor de zon nebril Een model van Chai Ivoor mannen), waar Focus de alleenverkoop op heeft. overhemd bij de groothan del kocht en met een bril Het nieuwe uiterlijk van Van der Sloot Mode schoenen. net zo lang rondliep tot het montuur van ellende uit el kaar viel. Integendeel. De mode-ontwerpers hebben tot zo'n tien jaar geleden zich uitsluitend met de vrouw als modebewuste sexe beziggehouden. „Dat lijkt toch allemaal voorbij als we zien welke montu ren er voor mannen op de markt komen. Ook zijn er steeds meer mannen die meer monturen hebben, voor wisselende gelegen heden een ander mon tuur", aldus de opticiën van Focus Optiek. Ray Ban Ron de Jonge toont zo'n modebeeld. Ronde montu ren, met veel aandacht voor de hulpmiddelen zoals de scharniertjes, waarop een passende voorhanger met zonneglazen in een wip is opgebracht. En ui teraard pronkt hij met Ray Ban, het merk dat borg staat voor kwaliteit en waarin ook geslepen gla zen (op sterkte) gemon teerd kunnen worden. Hoewel het aanbod enorm I groot is - voor elk gezicht is er wel een bril - blijft de bril een 'asti9 verkoop-artikel. VAV.VAW.W.-.W.-.W.-.W.™VVAV. een nuance ver_ Mannen worden mode- schil tussen de bril zoals hij bewuster, ook op het ge- in het rek hangt en het uit- bied van brillen. eindelijke produkt. Bij de verkoop houden de verko pers bij Focus daar reke ning mee. Bij het passen dient een beeld te worden geschetst dat de bril in z'n eindvorm zo dicht mogelijk benaderd. De verkoper dient zich dan als een ver trouwenspersoon op te stellen en eerlijk de mening te geven over hoe de bril staat. „Wij hebben die des kundigheid in huis", zegt De Jonge. Techniek Dat de optiek zich mode bewuster kan opstellen staat niet helemaal los van de ontwikkelde techniek. Ook mensen met een hoog mincijfer hoeven zich niet meer met dikke glazen'te vertonen, die wel eens gek scherend 'jampotglazen' worden genoemd. „De kwaliteit van de tegen woordige glazen is enorm goed. Ze zijn dunner dan een aantal jaren geleden. Het fijne van ons bedrijf is dat we meteen op de nieu we technieken kunnen in spelen. Sterker nog: we hebben zelfs een aantal technieken ontwikkeld. Een voordeel van een be drijf waar zoveel op het ge bied van brillen in huis; is. Focus Veilig, één van de bv's die wereldwijd expor teert met veiligheidsmateri aal voor de industrie, is daar een voorbeeld van. FOCUS OPTIEK NIEUWE BURG 9 MIDDELBURG 01180-13248 Wat moet ik aan vandaag?!? Of: de oorlog met de kleerkast. Wie kent het probleem niet. Een goed jaar geleden verklaarde Cora Zuidema hier de oor log aan en begon Eszeth, een modeadviesbureau. Het bleek een waar gat in de markt. In het pas nieuwe pand aan de Loskade 9 in Middelburg zit ze met eigen visagistes en kappers. heeft. Onterecht, vindt ze. De kapper en de visagiste hebben normale tarieven. Een kledingadvies met een rapportage kost bijvoor beeld f 125. Voor f 250 wordt de totale presentatie geadviseerd. „Dat ben je voor twee keer naar de kapper ook kwijt" zegt ze praktisch. „Bovendien staat bij mij de koffie altijd klaar". Aanwaaien bij Eszeth kan van maandag tot en met zaterdag tussen 10 en 17 uur, en buiten die uren op afspraak. Innocenti is een nieuwe naam in Vlissingen en Middelburg. Die staat voor een sportief assorti ment kleding voor alle leeftijden. De nieuwe len te/zomercollectie valt vooral op door de eenvoudige lijnen en diepe pastelkleuren. Rieneke Koelman en Ron van Delft namen enkele weken geleden de twee zaken van hun vroegere werkge ver over en zijn nu eigen baas. De collectie bestaat nu nog uit bekende vrijetijdsmer- ken als Edwin Jeans, Scotch Soda, Garcia, Martomod en Dow Jones. Dat wordt voor het volgen de seizoen uitgebreid met een aantal nog te bepalen merken. Rieneke Koelman legt kort en krachtig uit waar het om draait bij Inno- centi:„Gewoon leuke be taalbare vrijetijdsmode. Leuke kleuren en combina tiemogelijkheden en het moet lekker zitten". De tijd dat leuke vrije tijdsmode uit t-shirts, jog gingbroeken en sweaters bestond is voorbij. Inno centi heeft bijvoorbeeld ook knielange, aansluiten de bermuda's in geprinte joggingstof met bijbeho rende truitjes. De pastels zijn niet zo licht als vorig jaar. Het zalm, mintgroen en mauve doet fris aan. De stof is superdun tricot of juist dikke sweatstof. Ook de collectie overhemden mag er zijn. Drukke prints in harmoniërende kleuren doen het goed. Vaak zijn ze wat oversized en ze wor den vooral op jeans gedra gen. De spijkerbroeken zijn dit jaar zonder scheur aan de knie. De nieuwe trend is 'used washed', dat bete kent dat ze eruit zien of ze al vaak gedragen en ge wassen zijn. Het model is vaak 'non-fit', een trend die van popster Madonna af komt. Net een maat te groot dus. Innocenti advi seert daar meestal een leu ke riem op (natuurlijk ook in pastel). Iets aparts dat alleen bij In nocenti te koop is, is de collectie eigen shirts en sweaters. Die worden spe ciaal voor Innocenti ont worpen en dragen allemaal het logo van de zaak in zwart en rood. Het bleek de eerste weken al een groot succes. „Het is iets aparts", leggen Ron en Rie neke uit.„Er is maar een be perkte oplage van gemaakt. En dat stellen toch veel mensen op prijs". Een flitsend begin van In nocenti dus. Ron van Delft staat maandag van 13 tot 18 uur en dinsdag tot en met zaterdag tussen 10 en 18 uur achter de Vlissingse toonbank aan de Sint Ja- cobsstraat 29, plus op vrij dagavond van 19 tot 21 uur. Rieneke Koelman be heert de Middelburgse tak, Korte Delft 3, op de zelfde tijden. Alleen de koop avond is hier natuurlijk op donderdag. ST. JAC0BSTRAAT 29 VLISSINGEN KORTE DELFT 3 MIDDELBURG 01180-11562 Alle mogelijke aspecten van presentatie komen aan bod. Zuidema is specialist in het adviseren van vorm en kleur. Ook het totaal beeld, dus met visagie en kapper, komt voor haar re kening. Cora Zuidema legt uit hoe het zit: „Veel men sen denken dat je hier bin nenkomt, een kapitaal op tafel legt en als supermens weer weggaat. Zo werkt het natuurlijk niet. Als ie mand in wanhoop belt wat hij aan moet trekken voor een sollicitatie in Londen help ik die man. Dat is ser vice. Bovendien is het een bedrijf van losse onderde len. Mijn kapper Paul bij voorbeeld is gewoon apart bespreekbaar. En alleen een kleuradvies kan ook". De activiteiten van Eszeth lijken voor het grote publiek wat vaag omdat het een nieuw verschijnsel is. Dat is ook niet zomaar uit te leggen. Want Cora Zuide ma is een duizendpoot. De hoofdmoot is totale kle- dingadvisering met een complete rapportage van de cliënt. „Bij twijfel kan ik dan adviseren", zegt Cora. „Want ik ken haar hele kle renkast". Op basis van de persoon en diens woon- en werksfeer helpt ze de cliënt aan nieuwe kleren. Soms uit de eigen (overwegend zakelijke) collectie, soms uit 'gewone' winkels. Ook bij gelegenheden als brui loften wordt haar scherpe blik vaak ingeschakeld. Verder verzorgt Zuidema cursussen in presentatie, zowel voor leken als (sinds kort) voor de presentatoren van de NOS. Ook lezingen en shows staan regelmatig op het programma. Wat Zuidema vaak steekt is het 'dure' image dat ze onder het brede publiek MODEADVIESBUREAU ESZETH LOSKADE 9 MIDDELBURG 01180-35047/23246 Zwierig, vrolijk, romantisch en toch tijdloos en stijlvol. Zo laat de nieuwe collectie van Madame Codture in Middelburg zich nog het best omschrij ven. Naast donkerblauw, pastels en wit springen kleuren als rood, geel, felgroen en fuchsia de klant al bij binnenkomst tegemoet. Vrolijke bloemen, gecom bineerd met streepjes. Mevrouw L. Soons van de damesmodezaak aan de Lange Delft is razenden- thousiast over de nieuwe collectie. „Er zijn dit sei zoen heel veel veranderin gen". De bloemendessins die vorig jaar voorzichtig opdoken, zetten deze zo mer in alle soorten en ma ten door. Ook de mantelcostuums - met ge ruite jasjes en een effen rok - en de nopjes zijn in op komst. „Echt nieuw zijn de blazers met mouwen tot op de elleboog en de blouses en vestjes die van voren op een punt uitlopen", vertelt mevrouw Soons. „En niet te vergeten het Chanel- pakje. Dat is weer helemaal terug van weggeweest". Het Duitse merk Jobus, be kend van de wat klassieke re mantels en pakjes, lanceerde dit jaar een jeanslijn, die bij Madame Couture is vertegenwoor digd in wijde en strakke rokken, met bijpassende jasjes. En voor wie spij- kerstof toch wat te ver gaat, heeft Madame Cou ture elegante bermuda's met jasje of elegante glad de jurkjes met vrolijke stro ken in huis, alles natuurlijk makkelijk te combineren met t-shirts, blouses en truien. Het Italiaanse merk Stagioni levert gezellige, beursvriendelijke jurkjes. Overigens blijven de jurken en de rokken, of ze nou strak of wijd zijn, op dezelf de lengte. Niet te kort dus. Ook voor de mantels geldt: sportieve elegantie. Van maat 36 tot en met 48, van dertig tot zestig jaar, bij de kledinginkoop werd aan iedereen gedacht en dan aan de grote maten in het bijzonder. „Kleding in grote maten hoeft echt niet stijf of oerdegelijk te zijn", meent mevrouw Soons. „Tegenwoordig kan ieder een aan de modetenden- zen meedoen". Om de exclusiviteit van de kleding te bewaren, wordt er van elk stuk maar twee exem plaren ingekocht. En is er iets te lang of te wijd, dan is dat geen probleem: bij Madame Couture kan alles worden vermaakt. MADAME COUTURE LANGE DELFT 111 MIDDELBURG 01180-27244

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1989 | | pagina 18