Verkeerslichten: vervelend en milieu-onvriendelijk
TERREINWINST
VOOR CD-SPELER
i pui k
Verbeteringen zijn
niet altijd te zien
Chroom is in
Nissan (super)
Suzuki toont
VAN ALLES NIEUW nieuwe Swift
Gratis met pendelbus
Opel Corsa Irmscher
Van donderdag 2 tot en met zondag 13
februari beleeft Amsterdam weer zijn
tweejaarlijkse Auto-RAI. Niet minder
dan 59 merken uit zestien landen zijn
met personen- en combinatie-auto's
vertegenwoordigd
veel inschrijvingen
bijzonder toegankelijk
smullen
organisatie
AUTO STEEDS PERFECTER
ELECTRONICA KAN CAPACITEIT WEGENNET VERHOGEN
Gele kaart
Oranje borden
TOEKOMST EN HEDEN
SAMEN IN AUTO-RAI
De Auto-RAI is één van de grootste autoten
toonstellingen in Europa. Ook auto-onderdelen,
handgereedschap en accessoires zijn te zien
op de 65.000 m2 RAI-oppervlakte. In totaal zijn
er 131 exposanten. Dat zijn er negen meer dan
tijdens de vorige Auto-RAI in 1987. Een groot
aantal deelnemers toont toekomstauto's. Da
gelijks kan men er terecht van 10 tot 17 en van
19 tot 22 uur. Op zaterdagen en zondagen van
10 tot 17 uur.
Volgens een woordvoerder van de Auto-RAI overtrof
het aantal inschrijvingen de beschikbare standruim
te. „Dat betekent dat we ondernemers moesten af
wijzen".
Diezelfde woordvoerder oordeelt zeer positief over
het huidige regeringsbeleid. Hij noemt het 'liberaal'
en argumenteert: „Dankzij het ontbreken van invoer-
restricties is ons land bijzonder toegankelijk. Dat
heeft er toe geleid dat vrijwel alle automerken in Ne
derland zijn vertegenwoordigd". Voor de komende
autotentoonstelling betekent dit dat er een bijzonde
re verscheidenheid aan modellen is te zien. „En het
aantal primeurs is bijzonder hoog".
Voor de liefhebbers is het smullen geblazen bij de
modellen die nooit op de weg zullen verschijnen. Een
aantal fabrikanten heeft modellen uit het laboratori
um naar Amsterdam verzonden. Het zijn modellen
die dienen als vingeroefeningen voor de toekomstige
generatie voertuigen.
De organisatie van de tentoonstelling is in handen
van de RAI Vereniging, de Nederlandse Vereniging
De Rijwiel- en Automobiel Industrie, die de belangen
behartigt van de Nederlandse auto-industrie en -
importeurs.
Blikvanger in de stand van Nissan op de Rai is onge
twijfeld deze Nissan Saurus, naast een aantal ande
re nieuwe modellen. Nissan gunt de toeschouwer
daarmee een blik in haar toekomstvisie. De Saurus
is dus nog niet klaar voor de verkoop. In totaal heeft
Nissan 36 auto's die de moeite waard zijn om op de
RAI te tonen.
De compact disc wint terrein in de autoradio. Dat
komt omdat de cd in een stormachtig tempo is ont
wikkeld en op de markt gebracht. De gemiddelde
prijs daalde daardoor enorm. Cd-wisselaars voor kof
ferbakmontage winnen eveneens terrein. Daarbij
speelt mee dat ook aan de beveiliging van de autora
dio met slede veel aandacht is besteed. Op de Auto-
RAI zal een groot aantal nieuwe cd-spelers worden
gepresenteerd, alsook cd-wisselaars en cd-autora-
diocombinaties.
Hoewel de compact disc de signaalbron voor hifi is,
geven de moderne autoradio's met cassettespeler de
toon aan. Qua weergavekwaliteit voldoet deze cas
settespeler doorgaans uitstekend, zowel in de hoge
re als in de gemiddelde prijsklasse. Bovendien kost
een radio met cassette minder dan een radio met cd-
speler. Luidsprekers bepalen echter in belangrijke
mate de geluidsweergave. Daarin onderscheidt de
auto-apparatuur zich nauwelijks van de audio-
installatie thuis.
Helaas staat de moderne autoradio ook in de belang
stelling van het dievengilde. Om daartegen een af
doende wapen te vinden hebben de fabrikanten van
alles verzonnen om de radio uit verkeerde handen te
houden. Zo hebben ze daarop ingespeeld door in
hun produkten een of andere vorm van codebeveili
ging in te bouwen. Effectieve beveiliging blijkt echter
pas doeltreffend - en betaalbaar - als de automobilist
zijn radio er steeds kan uithalen. Een simpele slede
biedt de meest adequate oplossing zolang de politie
de boevenbende niet daadkrachtig weet aan te
pakken.
Volop nieuwe snufjes op de Auto-RAI zoals
deze Hella mist- en verstralers.
De comfort-verbetering aan auto's is niet altijd zicht
baar. Jaren achter elkaar werden zonder veel omhaal
weer nieuwe snufjes toegevoegd. En ondertussen is
zelfs het kleinste automobiel uiterst comfortabel ge
worden.
Verbeteringen gaan niet altijd als nieuws de fabriek
uit. „Ze zijn vaak zo klein, dat het nauwelijks de
moeite van het vermelden waard is", legt een zegs
man van de Auto-RAI uit. „Die kleine dingen samen
vormen daarentegen wel degelijk een ferme sprong
voorwaarts".
De ontwikkelingen staan nog steeds niet stil, zo is te
zien op de komende autotentoonstelling. „Zelfs in
versneld tempo". Telkens worden weer mogelijkhe
den ontdekt om materialen te verbeteren. Ook wor
den steeds weer nieuwe materialen ontdekt die
ervoor zorgen dat onze vierwieler steeds beter, scho
ner, zuiniger en comfortabeler gaat rijden. Trillingen
dempen en geluiden absorberen is een-uitdaging die
de autofabrikanten met graagte oppakt.
Zo wordt thans voor motorsteunen een hydraulische
demping toegepast en er zijn koppelingdempers die
geluiden van op elkaar komende tanden van versnel
lingsbaktandwielen elimineren. Met speciale materi
alen kunnen hoogfrequente aanzuiggeluiden (zoals
bij een diesel met turbolader) worden geabsorbeerd.
Voor de aandrijfassen is een speciale isolatiestof
ontworpen, waardoor de hoge gierende tonen wor
den tegengehouden.
Over dit soort zaken wordt nauwelijks geschreven of
gesproken. Toch zijn ze van belang. Ook hier geldt
weer dat de autofabrikanten er alles aan doen om
hun produkt ook milieuvriendelijker te maken. Want
een auto die gemaakt is van duurzaam materiaal,
gaat stomweg langer mee. En in het kader van kwali
teitsbewust kopen, past ook dit streven van de auto
branche.
De Auto-RAI is niet alleen een expositie van
standaard-auto's. Smaakmakers zijn juist de extrava
gante uitvoeringen. Ook stands met de nieuwste
snufjes onder de luifel zijn doorgaans publiekstrek
kers. En waar het om accessoires gaat vindt de fer
vente autoliefhebber als snel een plekje om weg te
dromen.
Ook dit jaar telt de Auto-RAI weer talrijke noviteiten.
Maar liefst veertig fabrikanten laten er zeventig nieu
we of aangepaste auto's hun premiere beleven. Op
het gebied van de accessoires zijn acht fabrikanten
verantwoordelijk voor de presentatie van meer dan
veertig splinternieuwe artikelen ten gerieve van de
bestuurder of ter perfectionering van de heilige koe.
Nieuws van Suzuki-zijde is de nieuwe Swift. Deze
kleine vastbijter is een tikkeltje langer, breder en
zwaarder dan zijn voorganger. Evenals bij de vorige
serie is een aantal uitvoeringen leverbaar.
Tijdens de persconferentie in januari over wat
de komende Auto-RAI ons zal presenteren,
kwam nadrukkelijk het onderwerp auto en mi
lieu aan de orde. Geen sinecure. Want in de
arena lijkt elke partij een groot stuk van het ge
lijk te hebben. En wie moet je dan geloven? De
haarscherp formulerende autobelagende mi
lieu-activisten of de zwak gemobiliseerde bri
gade verdedigers van onze heilige koe?
Wat vast staat is dat de autobranche - als geen an
dere bedrijfstak - met man en macht werkt aan het
schoonmaken van het autopark. Ze doet dat in alle
stilte. Niettemin effectief en economisch, zo werd
duidelijk tijdens de persconferentie. Een schone mo
tor en dan weer een nog schonere motor prijkt hoog
op de wensenlijst van de automakers en aanver
wanten.
Maar wat schetst onze verbazing, als blijkt dat ver
keerslichten, toch bedoeld om de auto in bedwang
te houden, veroorzakers zijn van een ware verontrei-
nigingsgolf. Wetenschappers constateerden dat een
auto, die met draaiende motor één minuut voor een
verkeerslicht moet wachten, net zoveel luchtveront
reiniging veroorzaakt als vijftig auto's die voorbijrij
den met een gangetje van vijftig km/uur.
Ook files veroorzaken meer ellende dan ergernis over
de afspraak waar men te laat komt. De luchtveront
reiniging die uit de hortende en stotende automassa
komt is gigantisch, aldus een aanwezige kenner tij
dens de persconferentie op vrijdag 13 januari.
Maar de autobranche heeft ook nu weer meege
dacht. De doorstroming verbeteren, luidt het ant
woord, door aanpassing van het wegennet. En de
kennis van de elctronica optimaal benutten. Dus niet
alleen door meer wegen, bruggen, viaducten en tun-
Eén auto voor het stoplicht veroorzaakt evenveel luchtverontreiniging als vijftig passerende auto's.
FOTO EDUARD ENGEL
nels te bouwen, maar door de verkeersstroom elec-
tronisch te regelen.
Pakweg 25 jaar geleden kenden we de groene golf
als aanzet tot een betere benutting van het wegen
net. In de toekomst moet worden gedacht aan een
perfectionering van de groene golf. Zodanig name
lijk, dat de automobilist zich gemotiveerd genoeg
voelt om de geadviseerde snelheid te rijden. De tech
niek maakt het mogelijk om ongehoorzame chauf
feurs te waarschuwen. Hoe? Dat is een politieke
kwestie. En een gele kaart zoals bij het voetbal zou
een probaat middel kunnen zijn.
In een gelijkmatige verkeersstroom kunnen de auto's
bovendien heel veilig dichter bij elkaar rijden. Ook
hier kan de electronica ervoor zorgen dat geen ge
vaarlijke situaties ontstaan door de afstanden tussen
de auto's gelijk te houden en de remmen in werking
te stellen als de koploper snelheid vermindert. Met
kortere onderlinge afstanden wordt de capaciteit op
de weg automatisch hoger, meldde een RAI-
vertegenwoordiger.
De mensen die alles van auto's weten hadden op de
conferentie nog meer wetenswaardigheden in petto.
En steeds weer werd de electronica geprezen om z'n
mogelijkheden. Door middel van geleidingen, sprak
een heerschap peinzend, kunnen zelfs overgangen
van twee naar éénbaans wegen worden geregeld,
zodat filevorming niet meer hoeft. Het Veronica-
programma De Heilige Koe nam een tijdje geleden de
proef op de som. De programmamakers toonden aan
dat geleidingen er voor zorgen dat de automobilist
uiterst gedisciplineerd een wegversmalling neemt als
hij ruim van te voren wordt gewaarschuwd. Ook een
navigatiesysteem, werd als mogelijkheid geopperd.
Het feit dat automobisten dan niet onnodig hoeven
te zoeken en niet meer remmen op plaatsen waar
dat maar beter niet gebeurt, werd als één van de
voordelen gezien.
SPECIALE PARKEERPLAATSEN
IN GEBRUIK
Normaliter zijn er geen parkeerproblemen, maar als
de Auto RAI plaatsvindt is de omgeving van één van
s'lands grootste expositiecomplexen te krap. Boven
dien wil de directie van de RAI de buurtbewoners
niet frustreren. Daarom heeft zij samen met de
Amsterdamse politie naar oplossingen gezocht en
gevonden.
Zodra 's ochtends de ondergrondse en bovengrond
se RAI-parkeerplaatsen vol raken komt de parkeerbri-
gade in actie, die de automobilisten naar elders
verwijst. Buurtbewoners krijgen een speciale pas om
zo hun (afgesloten) straat te kunnen bereiken.
Verstandiger is het - aldus een woordvoerder van de
RAI - om maar meteen de oranje borden te volgen
die vanaf de snelweg naar speciale parkeerplaatsen
verwijzen. Vanaf de parkeerplaatsen brengt een spe
ciale (gratis) pendelbus de bezoekers tot voor de
deur van de RAI. Zo'n ritje duurt vijf tot acht minu
ten. Terug kan ook gebruik worden gemaakt van die
pendelbus. De bussen blijven rijden tot een half uur
na afloop van de tentoonstellingen.
General Motors is op de Rai met een aantal in het
oog springende noviteiten. Deze Opel Corsa Irm-.
scher is er één van. De vernieuwde Kadett is even
wel de primeur die Opel de toeschouwers aanbiedt.
Omdat chroom helemaal in is, presenteert Optilux
op de Auto-RAI chroom-sierlijsten voor spatborden.
De sierlijsten van deze fabrikant zijn geschikt voor
Mercedes W123, W124, W126 en W201, de BMW
3-serie en de Ford Scorpio.