Verkeerslichten: vervelend en milieu-onvriendelijk TERREINWINST VOOR CD-SPELER i pui k Verbeteringen zijn niet altijd te zien Chroom is in Nissan (super) Suzuki toont VAN ALLES NIEUW nieuwe Swift Gratis met pendelbus Opel Corsa Irmscher Van donderdag 2 tot en met zondag 13 februari beleeft Amsterdam weer zijn tweejaarlijkse Auto-RAI. Niet minder dan 59 merken uit zestien landen zijn met personen- en combinatie-auto's vertegenwoordigd veel inschrijvingen bijzonder toegankelijk smullen organisatie AUTO STEEDS PERFECTER ELECTRONICA KAN CAPACITEIT WEGENNET VERHOGEN Gele kaart Oranje borden TOEKOMST EN HEDEN SAMEN IN AUTO-RAI De Auto-RAI is één van de grootste autoten toonstellingen in Europa. Ook auto-onderdelen, handgereedschap en accessoires zijn te zien op de 65.000 m2 RAI-oppervlakte. In totaal zijn er 131 exposanten. Dat zijn er negen meer dan tijdens de vorige Auto-RAI in 1987. Een groot aantal deelnemers toont toekomstauto's. Da gelijks kan men er terecht van 10 tot 17 en van 19 tot 22 uur. Op zaterdagen en zondagen van 10 tot 17 uur. Volgens een woordvoerder van de Auto-RAI overtrof het aantal inschrijvingen de beschikbare standruim te. „Dat betekent dat we ondernemers moesten af wijzen". Diezelfde woordvoerder oordeelt zeer positief over het huidige regeringsbeleid. Hij noemt het 'liberaal' en argumenteert: „Dankzij het ontbreken van invoer- restricties is ons land bijzonder toegankelijk. Dat heeft er toe geleid dat vrijwel alle automerken in Ne derland zijn vertegenwoordigd". Voor de komende autotentoonstelling betekent dit dat er een bijzonde re verscheidenheid aan modellen is te zien. „En het aantal primeurs is bijzonder hoog". Voor de liefhebbers is het smullen geblazen bij de modellen die nooit op de weg zullen verschijnen. Een aantal fabrikanten heeft modellen uit het laboratori um naar Amsterdam verzonden. Het zijn modellen die dienen als vingeroefeningen voor de toekomstige generatie voertuigen. De organisatie van de tentoonstelling is in handen van de RAI Vereniging, de Nederlandse Vereniging De Rijwiel- en Automobiel Industrie, die de belangen behartigt van de Nederlandse auto-industrie en - importeurs. Blikvanger in de stand van Nissan op de Rai is onge twijfeld deze Nissan Saurus, naast een aantal ande re nieuwe modellen. Nissan gunt de toeschouwer daarmee een blik in haar toekomstvisie. De Saurus is dus nog niet klaar voor de verkoop. In totaal heeft Nissan 36 auto's die de moeite waard zijn om op de RAI te tonen. De compact disc wint terrein in de autoradio. Dat komt omdat de cd in een stormachtig tempo is ont wikkeld en op de markt gebracht. De gemiddelde prijs daalde daardoor enorm. Cd-wisselaars voor kof ferbakmontage winnen eveneens terrein. Daarbij speelt mee dat ook aan de beveiliging van de autora dio met slede veel aandacht is besteed. Op de Auto- RAI zal een groot aantal nieuwe cd-spelers worden gepresenteerd, alsook cd-wisselaars en cd-autora- diocombinaties. Hoewel de compact disc de signaalbron voor hifi is, geven de moderne autoradio's met cassettespeler de toon aan. Qua weergavekwaliteit voldoet deze cas settespeler doorgaans uitstekend, zowel in de hoge re als in de gemiddelde prijsklasse. Bovendien kost een radio met cassette minder dan een radio met cd- speler. Luidsprekers bepalen echter in belangrijke mate de geluidsweergave. Daarin onderscheidt de auto-apparatuur zich nauwelijks van de audio- installatie thuis. Helaas staat de moderne autoradio ook in de belang stelling van het dievengilde. Om daartegen een af doende wapen te vinden hebben de fabrikanten van alles verzonnen om de radio uit verkeerde handen te houden. Zo hebben ze daarop ingespeeld door in hun produkten een of andere vorm van codebeveili ging in te bouwen. Effectieve beveiliging blijkt echter pas doeltreffend - en betaalbaar - als de automobilist zijn radio er steeds kan uithalen. Een simpele slede biedt de meest adequate oplossing zolang de politie de boevenbende niet daadkrachtig weet aan te pakken. Volop nieuwe snufjes op de Auto-RAI zoals deze Hella mist- en verstralers. De comfort-verbetering aan auto's is niet altijd zicht baar. Jaren achter elkaar werden zonder veel omhaal weer nieuwe snufjes toegevoegd. En ondertussen is zelfs het kleinste automobiel uiterst comfortabel ge worden. Verbeteringen gaan niet altijd als nieuws de fabriek uit. „Ze zijn vaak zo klein, dat het nauwelijks de moeite van het vermelden waard is", legt een zegs man van de Auto-RAI uit. „Die kleine dingen samen vormen daarentegen wel degelijk een ferme sprong voorwaarts". De ontwikkelingen staan nog steeds niet stil, zo is te zien op de komende autotentoonstelling. „Zelfs in versneld tempo". Telkens worden weer mogelijkhe den ontdekt om materialen te verbeteren. Ook wor den steeds weer nieuwe materialen ontdekt die ervoor zorgen dat onze vierwieler steeds beter, scho ner, zuiniger en comfortabeler gaat rijden. Trillingen dempen en geluiden absorberen is een-uitdaging die de autofabrikanten met graagte oppakt. Zo wordt thans voor motorsteunen een hydraulische demping toegepast en er zijn koppelingdempers die geluiden van op elkaar komende tanden van versnel lingsbaktandwielen elimineren. Met speciale materi alen kunnen hoogfrequente aanzuiggeluiden (zoals bij een diesel met turbolader) worden geabsorbeerd. Voor de aandrijfassen is een speciale isolatiestof ontworpen, waardoor de hoge gierende tonen wor den tegengehouden. Over dit soort zaken wordt nauwelijks geschreven of gesproken. Toch zijn ze van belang. Ook hier geldt weer dat de autofabrikanten er alles aan doen om hun produkt ook milieuvriendelijker te maken. Want een auto die gemaakt is van duurzaam materiaal, gaat stomweg langer mee. En in het kader van kwali teitsbewust kopen, past ook dit streven van de auto branche. De Auto-RAI is niet alleen een expositie van standaard-auto's. Smaakmakers zijn juist de extrava gante uitvoeringen. Ook stands met de nieuwste snufjes onder de luifel zijn doorgaans publiekstrek kers. En waar het om accessoires gaat vindt de fer vente autoliefhebber als snel een plekje om weg te dromen. Ook dit jaar telt de Auto-RAI weer talrijke noviteiten. Maar liefst veertig fabrikanten laten er zeventig nieu we of aangepaste auto's hun premiere beleven. Op het gebied van de accessoires zijn acht fabrikanten verantwoordelijk voor de presentatie van meer dan veertig splinternieuwe artikelen ten gerieve van de bestuurder of ter perfectionering van de heilige koe. Nieuws van Suzuki-zijde is de nieuwe Swift. Deze kleine vastbijter is een tikkeltje langer, breder en zwaarder dan zijn voorganger. Evenals bij de vorige serie is een aantal uitvoeringen leverbaar. Tijdens de persconferentie in januari over wat de komende Auto-RAI ons zal presenteren, kwam nadrukkelijk het onderwerp auto en mi lieu aan de orde. Geen sinecure. Want in de arena lijkt elke partij een groot stuk van het ge lijk te hebben. En wie moet je dan geloven? De haarscherp formulerende autobelagende mi lieu-activisten of de zwak gemobiliseerde bri gade verdedigers van onze heilige koe? Wat vast staat is dat de autobranche - als geen an dere bedrijfstak - met man en macht werkt aan het schoonmaken van het autopark. Ze doet dat in alle stilte. Niettemin effectief en economisch, zo werd duidelijk tijdens de persconferentie. Een schone mo tor en dan weer een nog schonere motor prijkt hoog op de wensenlijst van de automakers en aanver wanten. Maar wat schetst onze verbazing, als blijkt dat ver keerslichten, toch bedoeld om de auto in bedwang te houden, veroorzakers zijn van een ware verontrei- nigingsgolf. Wetenschappers constateerden dat een auto, die met draaiende motor één minuut voor een verkeerslicht moet wachten, net zoveel luchtveront reiniging veroorzaakt als vijftig auto's die voorbijrij den met een gangetje van vijftig km/uur. Ook files veroorzaken meer ellende dan ergernis over de afspraak waar men te laat komt. De luchtveront reiniging die uit de hortende en stotende automassa komt is gigantisch, aldus een aanwezige kenner tij dens de persconferentie op vrijdag 13 januari. Maar de autobranche heeft ook nu weer meege dacht. De doorstroming verbeteren, luidt het ant woord, door aanpassing van het wegennet. En de kennis van de elctronica optimaal benutten. Dus niet alleen door meer wegen, bruggen, viaducten en tun- Eén auto voor het stoplicht veroorzaakt evenveel luchtverontreiniging als vijftig passerende auto's. FOTO EDUARD ENGEL nels te bouwen, maar door de verkeersstroom elec- tronisch te regelen. Pakweg 25 jaar geleden kenden we de groene golf als aanzet tot een betere benutting van het wegen net. In de toekomst moet worden gedacht aan een perfectionering van de groene golf. Zodanig name lijk, dat de automobilist zich gemotiveerd genoeg voelt om de geadviseerde snelheid te rijden. De tech niek maakt het mogelijk om ongehoorzame chauf feurs te waarschuwen. Hoe? Dat is een politieke kwestie. En een gele kaart zoals bij het voetbal zou een probaat middel kunnen zijn. In een gelijkmatige verkeersstroom kunnen de auto's bovendien heel veilig dichter bij elkaar rijden. Ook hier kan de electronica ervoor zorgen dat geen ge vaarlijke situaties ontstaan door de afstanden tussen de auto's gelijk te houden en de remmen in werking te stellen als de koploper snelheid vermindert. Met kortere onderlinge afstanden wordt de capaciteit op de weg automatisch hoger, meldde een RAI- vertegenwoordiger. De mensen die alles van auto's weten hadden op de conferentie nog meer wetenswaardigheden in petto. En steeds weer werd de electronica geprezen om z'n mogelijkheden. Door middel van geleidingen, sprak een heerschap peinzend, kunnen zelfs overgangen van twee naar éénbaans wegen worden geregeld, zodat filevorming niet meer hoeft. Het Veronica- programma De Heilige Koe nam een tijdje geleden de proef op de som. De programmamakers toonden aan dat geleidingen er voor zorgen dat de automobilist uiterst gedisciplineerd een wegversmalling neemt als hij ruim van te voren wordt gewaarschuwd. Ook een navigatiesysteem, werd als mogelijkheid geopperd. Het feit dat automobisten dan niet onnodig hoeven te zoeken en niet meer remmen op plaatsen waar dat maar beter niet gebeurt, werd als één van de voordelen gezien. SPECIALE PARKEERPLAATSEN IN GEBRUIK Normaliter zijn er geen parkeerproblemen, maar als de Auto RAI plaatsvindt is de omgeving van één van s'lands grootste expositiecomplexen te krap. Boven dien wil de directie van de RAI de buurtbewoners niet frustreren. Daarom heeft zij samen met de Amsterdamse politie naar oplossingen gezocht en gevonden. Zodra 's ochtends de ondergrondse en bovengrond se RAI-parkeerplaatsen vol raken komt de parkeerbri- gade in actie, die de automobilisten naar elders verwijst. Buurtbewoners krijgen een speciale pas om zo hun (afgesloten) straat te kunnen bereiken. Verstandiger is het - aldus een woordvoerder van de RAI - om maar meteen de oranje borden te volgen die vanaf de snelweg naar speciale parkeerplaatsen verwijzen. Vanaf de parkeerplaatsen brengt een spe ciale (gratis) pendelbus de bezoekers tot voor de deur van de RAI. Zo'n ritje duurt vijf tot acht minu ten. Terug kan ook gebruik worden gemaakt van die pendelbus. De bussen blijven rijden tot een half uur na afloop van de tentoonstellingen. General Motors is op de Rai met een aantal in het oog springende noviteiten. Deze Opel Corsa Irm-. scher is er één van. De vernieuwde Kadett is even wel de primeur die Opel de toeschouwers aanbiedt. Omdat chroom helemaal in is, presenteert Optilux op de Auto-RAI chroom-sierlijsten voor spatborden. De sierlijsten van deze fabrikant zijn geschikt voor Mercedes W123, W124, W126 en W201, de BMW 3-serie en de Ford Scorpio.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1989 | | pagina 17