4,95
6,95
5,95
1,90
de Jonge
OEFENEN
THUIS?
j
P
P
P
P
P
EENMAAL... ANDERMAAL
MEUBELFINALE
TOPMEUBELEN
1095,-
595,-
1.095,—
1995,-
1595,-
795,
1495,-
Bij Harinck zit U net iets beter
C. HARINCK (TUIN)MEUBELCENTRUM
1
P
P
p
p
Heen en weer
Verdediging in
Zeeuwsch-Vlaanderen
ALLE TAFELS EN
LAMPEN PRIJS
P
Ik
P
Verder leren in Zeeland
Revalidatie
x
Ut
MODERNE
EETHOEK
2 ZITTER
ruimen echt op
PRACHTIG
DRESSOIR
HOEKBANKSTEL
1 ZITS
ZACHTE
LEATHERLOOK
2 ZITTER
3 2 ZITS
ik
ik
1k
fk
w
0 en nog veel meer!!!
Bekendheid
SLAGERIJ TRAITEUR
FRANS GILLISSEN
Reklame DONDERDAG, VRIJDAG EN ZATERDAG
VERSE
FILET
HAMLAPPEN
PALING
WORST
LAPJES
WORST
VLEESSALADE 1ö0 gram
1,98
van uw traiteur
HONGAARSE GOULASH
met rijst per portie
8 75
VRIJDAGAVOND KOOPAVOND
Walstraat 100
VLISSINGEN tel. 12673
meer ban 110 jaar ktoaltteit
Kapsalon
de Jonge,
geopend van
8.00 tot 17.30 uur,
's zaterdags
tot 15.00 uur.
Bij ons hoeft u geen
afspraak te maken.
Haarwerksalon de
Jonge, ingang om
de hoek. Grootste
collectie dames- en
herenhaarwerk,
tevens haarwerken
voor de Zeeuwse
klederdrachten.
Levering evt. via
ziekenfonds.
Bezoek aan huis
mogelijk.
Met Den Boer Verkeersleermiddelen bent u beter of!
4 STOEL TAFEL
(zwart)
van 1995,- voor
MODERNE
STOF (beige)
van 1095,- voor
(kleur zwart)
van 1J995,— voor
MODERN
(wit) van 3995,- voor
kwaliteit
van 3095,- voor
3 2
(kleur antraciet)
moderne leuke stof
super kwaliteit
van 1.495,— voor
MODERNE COMFORTABELE
in leatherlook
van 2995,- voor
(lichtgrijs)
p.s. alle prijzen zijn afhaalprijzen
J.A. v.d. Goeskade 49, Goes, tel. 01100 - 23060
Openingstijden: maandag 13.00 - 18.00 uur, dinsdag tot vrijdag 09.00 - 18.00 uur,
zaterdag 09.00 - 17.00 uur, donderdag koopavond tot 21.00 uur.
Wr
Vorige week vrijdag is het rapport Cultuurhistorische routes in
Zeeuwsch-Vlaanderen in Sluis gepresenteerd. Samensteller
van het rapport is Remco de Roo, student van de nationale
hogeschool voor toerisme en verkeer.
Routes
DE VLISSINGER
A B D IJ
Woensdag 25 januari 1989
E UWS
Vorige week is in Abdijnieuws
vermeld, dat tegen het vooront
werp van de beleidsnota Revali
datie in Zeeland tot en met 20
maart bezwaar kan worden aan
getekend. Ten onrechte is daar
bij gesteld, dat de bezwaar
schriften gericht moeten wor
den aan Gedeputeerde Staten.
De instantie, waaraan de be
zwaarschriften moeten worden
toegezonden is: Provinciale
Staten van Zeeland, postbus
6001, 4330 LA Middelburg.
Het ontwerp plan ligt tot en met
20 maart ter inzage in het infor
matiecentrum van de provincie
in Middelburg en in de gemeen
tehuizen van Domburg, Goes en
Terneuzen. Van het plan is een
samenvatting gemaakt. Plan en
samenvatting zijn gratis verkrijg
baar bij het informatiecentrum,
Abdij 9, postbus 6001, 4330
LA Middelburg, telefoon
01180-31400.
den gemaakt, die dan gezamen
lijk de volledige inventarisatie
dekken.
Retranchement-Aardenburg is
de eerste aparte route, die
wordt beschreven. Bindend cul
tuurhistorisch element is, dat
alle versterkingen in dit gebied
zijn gebouwd door de Staatsen,
Sluis was al voor de Tachtigjari
ge Oorlog een versterkte, Staat
se stad. In 1587 veroverden de
Spanjaarden Sluis. De Staatsen
kregen de stad in 1604 terug.
Zij waren op dat moment uit op
de verovering van Oostende,
maar toen dat niet bleek te luk
ken, heeft men halt gehouden
in Sluis.
De tweede route is geconcen
treerd rond IJzendijke en omvat
Turkeije en de Jufferschans.
De Axelse linie vormt de derde
route. De schansen werden er
naar heiligen genoemd. Daarvan
zijn nu nog te herkennen Sint
Jan, Sint Joseph, Sint Jacob,
Sint Nicolaas en Ferdinandus.
Aanbevolen wordt begin- en
eindpunt van de route te maken
bij de Zwarte Sluis bij Westdor-
pe. De Zwarte Sluis is een inun-
datiesluis. Om de route ook voor
fietsers aantrekkelijk te maken,
zou op de liniedijk een fietspad
gemaakt kunnen worden.
De laatste route wordt gevormd
door Hulst en de Liniedijk. De
meningen over de stichters van
de forten langs de linie lopen uit
een. Volgens de ene historicus
zijn zij aangelegd door de Staat
sen en volgens de andere door
de Spanjaarden. De Roo conclu
deert, dat zij in elk geval bij el
kaar horen, omdat zij altijd een
linie gevormd hebben. De Linie-,
dijk zou niet geschikt gemaakt
moeten worden voor autover
keer. Wel zou de onverharde
weg langs de dijk fietspad kun
nen worden en zou de dijk zelf
wandelgebied kunnen zijn.
De vestingwerken in Zeeuwsch
- Vlaanderen zijn niet erg be
kend. Dat geldt voor een goed
deel van de bewoners van de re
gio, maar ook voor de toeristen
die er komen.
Het verdient daarom aanbeve
ling een brochure samen te stel
len en die breed te verspreiden.
Door de routes te maken en
daaraan ruime bekendheid te ge
ven, kan het toeristenseizoen
worden verlengd en kan de cul
tuurhistorische kant van
.Zeeuwsch-Vlaanderen worden
versterkt. Aangeraden wordt
ook over de grens te kijken en
daar mogelijk soortgelijke activi
teiten te ontplooien. Verder zou
eraan kunnen worden gedacht
de mogelijkheden tot recreatie
op de routes te vergroten, bij
voorbeeld door lokaties aan te
wijzen, waar gevist kan worden,
waar kinderspeelplaatsen kun
nen worden aangelegd en waar
nadere studie naar de vestings-
werken kan worden gedaan.
Onderweg zou informatie ver
strekt kunnen worden aan de
hand van panelen.
Het rapport cultuurhistorische
routes in Zeeuwsch-Vlaanderen
is verkrijgbaar bij het informa
tiecentrum van de provincie.
Abdij 9, postbus 6001, 4330
LA Middelburg, telefoon
01180-31400.
Abdijnieuws is de
informatierubriek van de
provincie Zeeland.
Redactie:
bureau voorlichting
Sint Pieterstraat 42,
4331 EW Middelburg
telefoon 01180-31402
500 gram
500 gram
500 gram
150 gram
Gravenstraat 23a, Middelburg tel. 01180-12074
- aparte ingang haarwerksalon -
0. bv
examen
ja/nee rijbewiis a/b
Na de theorieles thuis
oefenen?
Koop het boek "Examen A/B"
met 210 vragen. Een pracht
uitgave voor optimale
examentraining.
Vraag er uw rijschool om!
V\3
p
Woensdag 25 januari, 10.15
uur, vergadert de commissie
verpleeghuizen en gezonds-
heidszorg voor ouderen van de
Provinciale Raad voor de Volks
gezondheid. Aan de orde komen
het pré-advies over de discussie
nota "verpleeghuizen in
perspectief" van de Nationale
Ziekenhuis Raad, twee reacties
op het voorontwerp verpleeg
huisplan, de vervanging van de
verpleeghuiszorg, een voorstel
voor het werkplan 1989 en de
discussienota "provinciale raad
volksgezondheid, nu en in de
toekomst" (over de toekomst
van de raden in Nederland).
Storingen leiden tot meer opont
houd: door storingen aan de
brug konden tien vaarten niet
worden gemaakt en door techni
sche storingen op de schepen
moesten 64 reizen vervallen. Al
les bij elkaar werden dus 84
overtochten niet uitgevoerd,
wat neerkomt op een percenta
ge van 0,21 op het totale
aanbod.
Van de veerboten maakten in
1988 ruim 7,6 miljoen passa
giers gebruik. Afgezet tegen het
aantal inwoners van Nederland,
zou gesteld kunnen worden, dat
de helft van de totale bevolking
is overgezet. In 1987 ging het
om bijna 7,4 miljoen passagiers.
Het aantal voertuigen bedroeg
ruim drie miljoen tegen ruim 2,8
miljoen in 1987. De stijging is
voor beide veerverbindingen on
geveer gelijk en komt op ruim
zes procent.
Gegevens over de Provinciale
stoombootdiensten in Zeeland
zijn beschikbaar in de. brochure
De boten van de provincie. Ver
meld is onder meer wanneer de
nu in de vaart zijnde schepen
zijn gebouwd, hoeveel vermo
gen zij hebben en hoeveel
auto's en passagiers zij kunnen
vervoeren. Boten van de provin
cie is gratis verkrijgbaar in het
informatiecentrum van de pro
vincie, Abdij 9, postbus 6001,
4330 LA Middelburg, telefoon
01180-31400.
Bovenstaande openbare verga
deringen worden gehouden in
Hotel Terminus, F. den Hollan
derlaan 37, in Goes. De agen
da's met bijbehorende stukken
liggen ter inzage in het informa
tiecentrum van de provincie,
Abdij 9 in Middelburg.
Verder leren in Zeeland is een brochure voor leerlingen in het voort
gezet onderwijs. Leerlingen, die hun vakkenpakket gaan sa
menstellen of die zich bezinnen op een opleiding na het lager be
roepsonderwijs, de mavo, de havo of het vwo kunnen in de bro
chure informatie vinden. Ook wordt vermeld welke mogelijkheden
er zijn om leren en werken te combineren.
Per opleiding wordt aangegeven welke vakken vereist dan wel ge
wenst zijn, hoe lang de opleidingen duren, of een stage in de oplei
ding zit en aan welke opleidingseisen je verder moet voldoen. Ver
der leren in Zeeland is een uitgave van de Provinciale Onderwijsraad.
De brochure uit 1988 is geactualiseerd. Doordat er maar weinig wij
zigingen waren ten opzichte van het lopende schooljaar kon worden
volstaan met een wijzigingsblad.
Het wijzigingsblad is toegezonden aan de schooidekanen in het
voortgezet onderwijs. Het is gratis te verkrijgen bij het bureau on
derwijs van de provincie, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, te
lefoon 01180-31358. De brochure is aan hetzelfde adres te koop
voor 2,50 gulden. Het wijzigingsblad is zonder de oorspronkelijke
brochure niet te gebruiken.
De wallen, schansen en forten
stammen uit de Tachtigjarige
Oorlog. De inventarisatie is be
perkt tot de elementen, die he
den ten dage nog zichtbaar zijn.
Soms zijn dat hele steden (Sluis
en Hulst) en soms alleen nog
contouren, zoals bij de Krabbe-
schans en de Catelijneschans.
Van alle elementen wordt een
korte beschrijving in het rapport
gegeven. Zo wordt bij de Kruis-
schans vermeld, dat de Raad
van State de schans in 1762
heeft verkocht aan Pieter Hen-
nequin voor 201 gulden. Krijgs
kundige waarde had de schans
toen al niet meer en de familie
Hennequin maakte er een bui
tenplaats van.
De legende van Kruisdijk luidt,
dat in de schans goud en juwe
len verborgen zijn. Het koffertje
van Hennequin is tot nu toe
echter niet gevonden.
De markt van IJzendijke was
ten tijde van prins Maurits
parade- en exercitieterrein en
het ravelijn is inmiddels inge
richt als hertekamp. Na het pa
raderen en exerceren verbleven
Maurits' soldaten nogal eens in
de Rosemarijnstraat, alwaar
destijds de dames van lichte ze
den kwartier hielden.
Hulst en Sluis bieden de mooiste
vestingwerken. In beide steden
zijn de wallen toegankelijk voor
het publiek, maar er wordt nog
weinig gebruik van gemaakt. In
Hulst zijn negen bastions, een
ravelijn aan de oostkant en een
extra verdedigingslinie aan de
zuidkant. De wal wordt op drie
plaatsen doorbroken: de Gent-
schepoort, de Graauwsche- of
Bagijnepoort en de Dubbele
poort. In de jaren vijftig zijn de
restanten van de Bollewerck-
poort ontdekt. In 1618 kwam de
poort onder de grond als gevolg
van het maken van een nieuwe
vesting. De poort werd in 1506
gebouwd en diende als land- en
waterpoort.
Aan de Liniedijk liggen de Moer-
schans, de Rape en Zandberg.
De Roo schrijft in zijn rapport,
dat de Moerschans van die drie
de mooiste en best bewaarde is.
De meeste bunkers uit de Twee
de Wereldoorlog liggen westelijk
van het Kanaal Gent-Terneuzen.
Zij maakten deel uit van het
Duitse verdedigingsgebied tus
sen Terneuzen en Blanken-
berghe. In Breskens en Oost
burg zijn elk nog dertien bunkers
te vinden en in Groede nog zes.
De verdedigingswerken van na
1945 beperken zich tot beton
nen luchtwachttorens. Zij staan
in Eede, Koewacht, Nieuw-
Namen en Kloosterzande.
Aan de hand van de inventarisa
tie kan een route worden sa
mengesteld, die heel Zeeuwsch-
Vlaanderen dekt, maar er kun-
nen ook vier aparte routes wor-
De veerboten op de Westerschelde hebben in 1988 bijna 42 dui
zend overtochten gemaakt. Om precies te zijn, waren het 41.856
vaarten. Op de lijn Vlissingen-Breskens werden ruim 20 duizend
reizen gemaakt en op de lijn Kruiningen-Perkpolder ruim 21 dui
zend. Door weersomstandigheden vervielen over het hele jaar
maar tien vaarten - vier als gevolg van storm en zes door de mist.
De commissie basis- en eerste
lijns gezondheidszorg van de
Provinciale Raad Volksgezond
heid, vergadert op dinsdag 31
januari om 19.00 uur. De be
langrijkste agendapunten zijn
het wetsvoorstel collectieve
preventie, een voorstel voor het
werkplan 1989 en de discussie
nota over de toekomst van pro
vinciale raden volksgezondheid
in Nederland.
In de inventarisatie worden vier
perioden onderscheiden: de Ro
meinse tijd, de Tachtigjarige
Oorlog, de Tweede Wereldoor
log en de periode na 1945. Uit
de Romeinse tijd dateert het
castellum in Aardenburg, ter
hoogte van het kruispunt Sint
Bavostraat-Burchtstraat-Ruiter-
kwartier. Er zijn plannen om een
deel van het castellum te re
construeren.
De Roo heeft tijdens zijn stage
bij de Grontmij in Goes in op
dracht van de regionale project
groep Zeeuwsch-Vlaanderen de
verdedigings- en vestingwerken
in Zeeuwsch-Vlaanderen in
kaart gebracht. Aan de hand
van de inventarisatie kan wor
den bekeken hoe toeristische
routes langs de forten, schan
sen, vesten en bunkers kunnen
worden uitgezet.