4,95 6,95 5,95 1,90 de Jonge OEFENEN THUIS? j P P P P P EENMAAL... ANDERMAAL MEUBELFINALE TOPMEUBELEN 1095,- 595,- 1.095,— 1995,- 1595,- 795, 1495,- Bij Harinck zit U net iets beter C. HARINCK (TUIN)MEUBELCENTRUM 1 P P p p Heen en weer Verdediging in Zeeuwsch-Vlaanderen ALLE TAFELS EN LAMPEN PRIJS P Ik P Verder leren in Zeeland Revalidatie x Ut MODERNE EETHOEK 2 ZITTER ruimen echt op PRACHTIG DRESSOIR HOEKBANKSTEL 1 ZITS ZACHTE LEATHERLOOK 2 ZITTER 3 2 ZITS ik ik 1k fk w 0 en nog veel meer!!! Bekendheid SLAGERIJ TRAITEUR FRANS GILLISSEN Reklame DONDERDAG, VRIJDAG EN ZATERDAG VERSE FILET HAMLAPPEN PALING WORST LAPJES WORST VLEESSALADE 1ö0 gram 1,98 van uw traiteur HONGAARSE GOULASH met rijst per portie 8 75 VRIJDAGAVOND KOOPAVOND Walstraat 100 VLISSINGEN tel. 12673 meer ban 110 jaar ktoaltteit Kapsalon de Jonge, geopend van 8.00 tot 17.30 uur, 's zaterdags tot 15.00 uur. Bij ons hoeft u geen afspraak te maken. Haarwerksalon de Jonge, ingang om de hoek. Grootste collectie dames- en herenhaarwerk, tevens haarwerken voor de Zeeuwse klederdrachten. Levering evt. via ziekenfonds. Bezoek aan huis mogelijk. Met Den Boer Verkeersleermiddelen bent u beter of! 4 STOEL TAFEL (zwart) van 1995,- voor MODERNE STOF (beige) van 1095,- voor (kleur zwart) van 1J995,— voor MODERN (wit) van 3995,- voor kwaliteit van 3095,- voor 3 2 (kleur antraciet) moderne leuke stof super kwaliteit van 1.495,— voor MODERNE COMFORTABELE in leatherlook van 2995,- voor (lichtgrijs) p.s. alle prijzen zijn afhaalprijzen J.A. v.d. Goeskade 49, Goes, tel. 01100 - 23060 Openingstijden: maandag 13.00 - 18.00 uur, dinsdag tot vrijdag 09.00 - 18.00 uur, zaterdag 09.00 - 17.00 uur, donderdag koopavond tot 21.00 uur. Wr Vorige week vrijdag is het rapport Cultuurhistorische routes in Zeeuwsch-Vlaanderen in Sluis gepresenteerd. Samensteller van het rapport is Remco de Roo, student van de nationale hogeschool voor toerisme en verkeer. Routes DE VLISSINGER A B D IJ Woensdag 25 januari 1989 E UWS Vorige week is in Abdijnieuws vermeld, dat tegen het vooront werp van de beleidsnota Revali datie in Zeeland tot en met 20 maart bezwaar kan worden aan getekend. Ten onrechte is daar bij gesteld, dat de bezwaar schriften gericht moeten wor den aan Gedeputeerde Staten. De instantie, waaraan de be zwaarschriften moeten worden toegezonden is: Provinciale Staten van Zeeland, postbus 6001, 4330 LA Middelburg. Het ontwerp plan ligt tot en met 20 maart ter inzage in het infor matiecentrum van de provincie in Middelburg en in de gemeen tehuizen van Domburg, Goes en Terneuzen. Van het plan is een samenvatting gemaakt. Plan en samenvatting zijn gratis verkrijg baar bij het informatiecentrum, Abdij 9, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon 01180-31400. den gemaakt, die dan gezamen lijk de volledige inventarisatie dekken. Retranchement-Aardenburg is de eerste aparte route, die wordt beschreven. Bindend cul tuurhistorisch element is, dat alle versterkingen in dit gebied zijn gebouwd door de Staatsen, Sluis was al voor de Tachtigjari ge Oorlog een versterkte, Staat se stad. In 1587 veroverden de Spanjaarden Sluis. De Staatsen kregen de stad in 1604 terug. Zij waren op dat moment uit op de verovering van Oostende, maar toen dat niet bleek te luk ken, heeft men halt gehouden in Sluis. De tweede route is geconcen treerd rond IJzendijke en omvat Turkeije en de Jufferschans. De Axelse linie vormt de derde route. De schansen werden er naar heiligen genoemd. Daarvan zijn nu nog te herkennen Sint Jan, Sint Joseph, Sint Jacob, Sint Nicolaas en Ferdinandus. Aanbevolen wordt begin- en eindpunt van de route te maken bij de Zwarte Sluis bij Westdor- pe. De Zwarte Sluis is een inun- datiesluis. Om de route ook voor fietsers aantrekkelijk te maken, zou op de liniedijk een fietspad gemaakt kunnen worden. De laatste route wordt gevormd door Hulst en de Liniedijk. De meningen over de stichters van de forten langs de linie lopen uit een. Volgens de ene historicus zijn zij aangelegd door de Staat sen en volgens de andere door de Spanjaarden. De Roo conclu deert, dat zij in elk geval bij el kaar horen, omdat zij altijd een linie gevormd hebben. De Linie-, dijk zou niet geschikt gemaakt moeten worden voor autover keer. Wel zou de onverharde weg langs de dijk fietspad kun nen worden en zou de dijk zelf wandelgebied kunnen zijn. De vestingwerken in Zeeuwsch - Vlaanderen zijn niet erg be kend. Dat geldt voor een goed deel van de bewoners van de re gio, maar ook voor de toeristen die er komen. Het verdient daarom aanbeve ling een brochure samen te stel len en die breed te verspreiden. Door de routes te maken en daaraan ruime bekendheid te ge ven, kan het toeristenseizoen worden verlengd en kan de cul tuurhistorische kant van .Zeeuwsch-Vlaanderen worden versterkt. Aangeraden wordt ook over de grens te kijken en daar mogelijk soortgelijke activi teiten te ontplooien. Verder zou eraan kunnen worden gedacht de mogelijkheden tot recreatie op de routes te vergroten, bij voorbeeld door lokaties aan te wijzen, waar gevist kan worden, waar kinderspeelplaatsen kun nen worden aangelegd en waar nadere studie naar de vestings- werken kan worden gedaan. Onderweg zou informatie ver strekt kunnen worden aan de hand van panelen. Het rapport cultuurhistorische routes in Zeeuwsch-Vlaanderen is verkrijgbaar bij het informa tiecentrum van de provincie. Abdij 9, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon 01180-31400. Abdijnieuws is de informatierubriek van de provincie Zeeland. Redactie: bureau voorlichting Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg telefoon 01180-31402 500 gram 500 gram 500 gram 150 gram Gravenstraat 23a, Middelburg tel. 01180-12074 - aparte ingang haarwerksalon - 0. bv examen ja/nee rijbewiis a/b Na de theorieles thuis oefenen? Koop het boek "Examen A/B" met 210 vragen. Een pracht uitgave voor optimale examentraining. Vraag er uw rijschool om! V\3 p Woensdag 25 januari, 10.15 uur, vergadert de commissie verpleeghuizen en gezonds- heidszorg voor ouderen van de Provinciale Raad voor de Volks gezondheid. Aan de orde komen het pré-advies over de discussie nota "verpleeghuizen in perspectief" van de Nationale Ziekenhuis Raad, twee reacties op het voorontwerp verpleeg huisplan, de vervanging van de verpleeghuiszorg, een voorstel voor het werkplan 1989 en de discussienota "provinciale raad volksgezondheid, nu en in de toekomst" (over de toekomst van de raden in Nederland). Storingen leiden tot meer opont houd: door storingen aan de brug konden tien vaarten niet worden gemaakt en door techni sche storingen op de schepen moesten 64 reizen vervallen. Al les bij elkaar werden dus 84 overtochten niet uitgevoerd, wat neerkomt op een percenta ge van 0,21 op het totale aanbod. Van de veerboten maakten in 1988 ruim 7,6 miljoen passa giers gebruik. Afgezet tegen het aantal inwoners van Nederland, zou gesteld kunnen worden, dat de helft van de totale bevolking is overgezet. In 1987 ging het om bijna 7,4 miljoen passagiers. Het aantal voertuigen bedroeg ruim drie miljoen tegen ruim 2,8 miljoen in 1987. De stijging is voor beide veerverbindingen on geveer gelijk en komt op ruim zes procent. Gegevens over de Provinciale stoombootdiensten in Zeeland zijn beschikbaar in de. brochure De boten van de provincie. Ver meld is onder meer wanneer de nu in de vaart zijnde schepen zijn gebouwd, hoeveel vermo gen zij hebben en hoeveel auto's en passagiers zij kunnen vervoeren. Boten van de provin cie is gratis verkrijgbaar in het informatiecentrum van de pro vincie, Abdij 9, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon 01180-31400. Bovenstaande openbare verga deringen worden gehouden in Hotel Terminus, F. den Hollan derlaan 37, in Goes. De agen da's met bijbehorende stukken liggen ter inzage in het informa tiecentrum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg. Verder leren in Zeeland is een brochure voor leerlingen in het voort gezet onderwijs. Leerlingen, die hun vakkenpakket gaan sa menstellen of die zich bezinnen op een opleiding na het lager be roepsonderwijs, de mavo, de havo of het vwo kunnen in de bro chure informatie vinden. Ook wordt vermeld welke mogelijkheden er zijn om leren en werken te combineren. Per opleiding wordt aangegeven welke vakken vereist dan wel ge wenst zijn, hoe lang de opleidingen duren, of een stage in de oplei ding zit en aan welke opleidingseisen je verder moet voldoen. Ver der leren in Zeeland is een uitgave van de Provinciale Onderwijsraad. De brochure uit 1988 is geactualiseerd. Doordat er maar weinig wij zigingen waren ten opzichte van het lopende schooljaar kon worden volstaan met een wijzigingsblad. Het wijzigingsblad is toegezonden aan de schooidekanen in het voortgezet onderwijs. Het is gratis te verkrijgen bij het bureau on derwijs van de provincie, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, te lefoon 01180-31358. De brochure is aan hetzelfde adres te koop voor 2,50 gulden. Het wijzigingsblad is zonder de oorspronkelijke brochure niet te gebruiken. De wallen, schansen en forten stammen uit de Tachtigjarige Oorlog. De inventarisatie is be perkt tot de elementen, die he den ten dage nog zichtbaar zijn. Soms zijn dat hele steden (Sluis en Hulst) en soms alleen nog contouren, zoals bij de Krabbe- schans en de Catelijneschans. Van alle elementen wordt een korte beschrijving in het rapport gegeven. Zo wordt bij de Kruis- schans vermeld, dat de Raad van State de schans in 1762 heeft verkocht aan Pieter Hen- nequin voor 201 gulden. Krijgs kundige waarde had de schans toen al niet meer en de familie Hennequin maakte er een bui tenplaats van. De legende van Kruisdijk luidt, dat in de schans goud en juwe len verborgen zijn. Het koffertje van Hennequin is tot nu toe echter niet gevonden. De markt van IJzendijke was ten tijde van prins Maurits parade- en exercitieterrein en het ravelijn is inmiddels inge richt als hertekamp. Na het pa raderen en exerceren verbleven Maurits' soldaten nogal eens in de Rosemarijnstraat, alwaar destijds de dames van lichte ze den kwartier hielden. Hulst en Sluis bieden de mooiste vestingwerken. In beide steden zijn de wallen toegankelijk voor het publiek, maar er wordt nog weinig gebruik van gemaakt. In Hulst zijn negen bastions, een ravelijn aan de oostkant en een extra verdedigingslinie aan de zuidkant. De wal wordt op drie plaatsen doorbroken: de Gent- schepoort, de Graauwsche- of Bagijnepoort en de Dubbele poort. In de jaren vijftig zijn de restanten van de Bollewerck- poort ontdekt. In 1618 kwam de poort onder de grond als gevolg van het maken van een nieuwe vesting. De poort werd in 1506 gebouwd en diende als land- en waterpoort. Aan de Liniedijk liggen de Moer- schans, de Rape en Zandberg. De Roo schrijft in zijn rapport, dat de Moerschans van die drie de mooiste en best bewaarde is. De meeste bunkers uit de Twee de Wereldoorlog liggen westelijk van het Kanaal Gent-Terneuzen. Zij maakten deel uit van het Duitse verdedigingsgebied tus sen Terneuzen en Blanken- berghe. In Breskens en Oost burg zijn elk nog dertien bunkers te vinden en in Groede nog zes. De verdedigingswerken van na 1945 beperken zich tot beton nen luchtwachttorens. Zij staan in Eede, Koewacht, Nieuw- Namen en Kloosterzande. Aan de hand van de inventarisa tie kan een route worden sa mengesteld, die heel Zeeuwsch- Vlaanderen dekt, maar er kun- nen ook vier aparte routes wor- De veerboten op de Westerschelde hebben in 1988 bijna 42 dui zend overtochten gemaakt. Om precies te zijn, waren het 41.856 vaarten. Op de lijn Vlissingen-Breskens werden ruim 20 duizend reizen gemaakt en op de lijn Kruiningen-Perkpolder ruim 21 dui zend. Door weersomstandigheden vervielen over het hele jaar maar tien vaarten - vier als gevolg van storm en zes door de mist. De commissie basis- en eerste lijns gezondheidszorg van de Provinciale Raad Volksgezond heid, vergadert op dinsdag 31 januari om 19.00 uur. De be langrijkste agendapunten zijn het wetsvoorstel collectieve preventie, een voorstel voor het werkplan 1989 en de discussie nota over de toekomst van pro vinciale raden volksgezondheid in Nederland. In de inventarisatie worden vier perioden onderscheiden: de Ro meinse tijd, de Tachtigjarige Oorlog, de Tweede Wereldoor log en de periode na 1945. Uit de Romeinse tijd dateert het castellum in Aardenburg, ter hoogte van het kruispunt Sint Bavostraat-Burchtstraat-Ruiter- kwartier. Er zijn plannen om een deel van het castellum te re construeren. De Roo heeft tijdens zijn stage bij de Grontmij in Goes in op dracht van de regionale project groep Zeeuwsch-Vlaanderen de verdedigings- en vestingwerken in Zeeuwsch-Vlaanderen in kaart gebracht. Aan de hand van de inventarisatie kan wor den bekeken hoe toeristische routes langs de forten, schan sen, vesten en bunkers kunnen worden uitgezet.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1989 | | pagina 13