AUTOCENTER AiiH KOM VOOR UW NIEUWE NAAR UW RENAULT DEALER IN VLISSINGEN: AUTO RENAULT DIJKWEL Douai, geautomatiseerde kweekvijver van de Renault 19 Nieuwe Audi Coupe EEN ANDERE AUTO KOPEN? LKV Vil Middelburg NEE, HIJ HEEFT GEEN 6e DEUR lAUTO RENAULT) Autonieuws BEL NU 05270-16991 Louisse. Uw autobedrijf in het Hart van M'burg. Ook voor voordelig autohuren. t DIJKWEL BV DONDERDAGAVOND - KOOPAVOND KANAALWEG 2 TEL. 01180-38638 W1 KADETT 1. L I 'OPEL KADETT TOURING 1985' Wel heeft hij 5 deuren voor 5 zitplaatsen, wat dacht u van 5 wielen voor uitmuntend weggedrag, en met z'n pittige 75 pk motor is die 5-bak ook een genot, kom snel we hebben er maar één En anders hebben we nog volop andere keuze mogelijkheden, zoals: SPECIALE AANBIEDING OCCASIONS ONDER DE f 7.500,— Kom snel eens langs! Zeker zult U slagen! Gildeweg 16, Vlissingen. Telefoon 01184-17130 verkoop: Hans Dijkwel 01184-64240 verkoop: Jaap Wolfert 01184-67596 VRIJDAGAVOND KOOPAVOND Openbaring Perceval Geautomatiseerd produktieproces Nieuw distributiesysteem rT.;7.. BECAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar! FIN. BEMIDDELING Ik wil het volgende bedrag lenen: Woensdag 21 december 1988 DE FAAM - DE VLISSINGER Ford Fiësta 110012.500,- Ford Escort 1300 LASER13.750,- Ford Escort 1300 LASER15.250,- Ford Sierra 2000 GL22.500,- Honda Civic 1300 De Luxe18.250,- Hyundai Stellar 2000 GSL21.500,- Opel Corsa 12 S13.750,- Opel Kadett 13 S13.750,- Opel Kadett 12 S14.750,- Opel Kadett 12 S17.500,- Opel Ascona 16 S LPG19.750,- Opel Rekord 20 S LPG22.500,- Renault 5 GTL 140011.750,- Renault 11 GTL 140015.950,- Volkswagen Golf GTI 180033.500,- Volkswagen Golf C DIESEL20.750,- Volkswagen Jetta 1600 C20.500,- Volvo 480 ES39.000,- Volvo 340 DL17.500,- Volkswagen pers. bus 2.0 Itr13.000,- BMW 315 LPG8.900.- Citroën 2 CV 6 CLUB7.450,- Ford Fiësta 1 1008.500,- Fiat Ritmo 85 S6.750,- Mercedes 200 DIESEL8.950,- Nissan Stanza 1 6007.450,- Nissan Sunny 1500 COMBI8.950,- Opel Ascona 16 S LPG8.750,- Subaru Mini Jumbo8.750,- Volkswagen Polo S5.000 - 3 MAANDEN BOVAG-GARANTIE - INRUIL EN FINANCIERING MOGELIJK '84 '84 '85 '86 '87 '87 '85 '85 '85 '86 '87 '86 '85 '85 '88 '86 '86 '87 '86 '83 '81 '84 '82 '83 '79 82 '82 '83 '85 '80 rr .Tl -.'".tV w Corsa 10 S LS Corsa 12 S GL Corsa 12 N LS Omega 18 S LPG Kadett 16 D GLS Kadett Sedan Kadett 13 MLS Ascona 16 S Ascona 16 S GL LPG autom. Manta 18 S GT CC Rekord 22 i Caravan Senator 30 i Sport 3 deurs 1984 79.500 km f 10.000,- 5 deurs 1985 38.000 km f 14.900,- 3 deurs 1987 33.550 km f 15.750.- 4 deurs 1987 32.200 km f 31.500,- 3 deurs 1985 83.500 km f 18.750,- 4 deurs 1986 46.000 km f 20.900,- 3 deurs 1987 50.000 km f 18.500,- 4 deurs 1983 63.000 km f 11.500,- 5 deurs 1987 37.000 km f 28.500," 3 deurs 1986 47.500 km f 23.500,- 1986 60.000 km f 25.750,- 4 deurs 1985 131.000 km f 26.000,- Kalverstraat 1 - Middelburg - 01180-25851 Renault Super 5 Renault Super 5 GTL. Renault 9 GTL Renault 9 GTL Renault 9 TL Renault 9 TL Renault 11 TL 5-drs... Renault 11 TL 5-drs... Renault 11 TL 5-drs... 1986 1986 1982 1983 1987 1985 1985 1986 1984 f 12.900, 15.250, f 9.750, f 7.900, f 15.750, f 13.500, f 14.900, f 15.750, f 11.900, RENAULT 11 TURBO 1985 Renault 18 GTL Renault Express Renault 18 GTS Renault 25 GTS Renault Trafic diesel verlengd en verhoogd Citroen BX Ford Sierra 1.6 Laser Peugeot 305 GL Stationcar. Peugeot 305 GL Peugeot 505 GL Volvo 340 DL 1.7 Opel Kadett 1.3 S Citroen Visa Opel Kadett Fiat Ritmo 60 S 1984 f 13 900. 1986 1 10 900. 1982 8 900. 1984 t 16 900. 1985 1986 1983 1984 1985 1986 1984 1985 1983 1985 f 19.900, f 13.900, f 19.900, f 8.900, f 11.500, f 16.900, f 17.900. f 12.900. f 12.500. f 8.900. f 7.900. Fiat Uno1984 7.250.- Peugeot 305 GL1982 f 5.900.- Occasions boven f 7.500,- 6 maanden garantie TOP-occasions 1 jaar garantie gecleand en gepoetst vol benzine inruil geen probleem financiering direkt. Gildeweg 16. Vlissmgen Telefoon 01184-17130 Verkoop: Hans Dijkwel. 01184-64240 Verkoop Jaap Wolfert. 01184-67596 VRIJDAGAVOND KOOPAVOND RENAULT 19 Bij de introductie van een nieuw model auto word je als autojourna list ruimschoots in de gelegenheid gesteld om uitgebreid kennis te maken met dat nieuwe model. Je kunt hem dan van onder tot boven bekijken, er mee rijden en daarnaast word je nog eens voorzien van pakken papier waaruit moet blijken dat dat nieuwe model echt het allerbeste te bieden heeft van wat er op dat moment op de markt is. Ik zou bijna nog vergeten te vermelden dat er ook nog ettelijke heren het spreekgestoelte beklimmen om het een en ander duidelijk te maken met als klapstuk een fantastische film over uiteraard de nieuwe modellenreeks. Is een automobielfabrikant bijzonder trots op de fabriek waar die nieuwe modellen worden gefabriceerd, dan volgt er onherroepelijk ook nog een bezoek aan die fabriek. door Rein Leppink van want deze hele handel is weer ge koppeld aan een computergestuurd beheerssysteem. Maar we zijn er nog niet want in de plaatwerkerij zijn 98,5% van de laspunten geautomati seerd. Dat betekent dat de grenzen van de hoogst bereikbare graad van auto matisering zijn bereikt. Van de 3403 laspunten voor de Renault 19 worden er dan ook nog maar een dikke zestig door mensenhanden aangebracht. Ook bij de eindmontage slaan de ro bots toe. In de lakstraat werken ze van nu af aan in de auto bij het afsluiten van naden waardoor lucht of water zou kunnen binnendringen. Het spuiten van de lak is vanzelfsprekend volledig geautomatiseerd. Bijzonder indruk- hoe deskundig ze ook zijn, ze kunnen niet in de toekomst kijken. Als ze dus een beoordelingsfout hebben gemaakt, heeft dat onmiddellijk tot gevolg dat de opslagterreinen boordevol komen te staan en de dealers onder druk gezet worden om die voorraden zo snel mo gelijk weg te werken. Het is nu zo dat er voorrang gegeven wordt aan de be hoefte van de klanten. Nu zijn het de dealers die de markt beoordelen en die bepalen wat en hoeveel er moet wor den geproduceerd. Want alleen wat er besteld is wordt geproduceerd. Dus geen grote voorraden meer, die soms weken of zelfs maanden op een op- slagterrein staan weg te kwijnen. Het is zelfs zo dat de dealers via hun compu- De Renault 19, resultaat van een investering van 5,8 miljard Franse francs In sommige gevallen is zo'n bezoek aardig en een heel enkele keer zelfs een openbaring. En dit laatste was het ge val bij de bezichtiging van de Renault- fabriek in Douai. in Noord Frankrijk. Renault, al jaren geplaagd door het imago dat zijn auto's de tand des tijds maar kortstondig konden doorstaan, wil overduidelijk af van dat imago. Alles werd en wordt er dan ook aan gedaan om de Renaults, die nu uit de fabriek komen, een soliditeit te geven waar ook de Duitse automobielfabri kanten van opkijken. Om het mest probleem uit te bannen wordt voor de bedreigde plaatdelen - al naar gelang de grootte van die bedreiging - een of tweezijdig verzinkt staal gebruikt. Om de betrouwbaarheid en bedrijfszeker heid te controleren, zijn er met die nieuwe Renault 19 maar liefst 7.5 miljoen testkilometers afgelegd. Dat gebeurde op speciale testcircuits maar ook in het buitenland zoals in Marok ko, Spanje. Zweden en de Verenigde Staten. Dat is allemaal wel leuk en aardig zult u denken, maar tijdens de produktie kan er ook nog van alles fout gaan. Nu, gelooft u mij maar, dat kan namelijk niet meer, daar zorgt Perceval voor. Robots aan het werk bij de eindmontage Perceval controleert alles volautoma tisch en uiteraard elektronisch. In plaats van het handmatige en saaie op nemen van controlegegevens, waar bovendien veel fouten in sluipen, doet Perceval dit alles volautomatisch. En in plaats van de inspectie van een onder deel. waarbij de eventuele speling wordt gemeten aan de hand van een standaardvorm, gebruiken de contro leurs momenteel onderling verbonden, feilloze elektronische meetapparatuur. Dat Renault er veel aan gelegen is om een uitstekende auto op straat te zet ten. moge blijken uit het gegeven dat er alleen al in de fabriek in Douai 1.7 miljard Franse franken is geinvesteerd. De totale investering voor de Renault 19 bedroeg maar liefst 5.8 miljard, waarvan 2.1 14 miljoen werd besteed aan onderzoek en ontwikkeling. De automatisering, die sinds de jaren tachtig al op een zeer hoog peil staat, is nu tot in alle afdelingen van de fabriek doorgedrongen. Er zijn maarliefst 253 robots met zes assen, meer dan 400 pogrammeerbare automaten, over de 700 computer terminals, meer dan 20 laserbestuurde controlecamera's en een dikke dertig apparaten voor het meten van driedimensionele vormen, onderling verbonden door een glasve zelkabel. Een mens wordt er bijna eng wekkend om te zien is het volkomen automatisch monteren van de hele aandrijfeenheid, achterwielophanging, de portieren, spiegels en het complete dashboard. Een ander wel zeer belangrijke ver nieuwing betreft het distributiesys teem. Vroeger was het zo dat de plan ningsdeskundigen de dienst uitmaak ten dienaangaande, met als gevolg dat de auto's die werden geproduceerd, hoe dan ook door de dealers verkocht moesten worden, maar ja, plannings deskundigen zijn ook maar mensen en ter rechtstreeks met de fabriek kunnen communiceren en hun bestelling tot vlak voor de produktie van de door hen bestelde auto's nog kunnen bijstellen en preciseren. U kunt zich voorstellen wat voor een enorme kostenbesparing dit systeem oplevert. Mede daardoor kunnen de nieuwe Renaults 19 tegen zulke concurrerende prijzen worden aangeboden. Binnenkort zal ik zo'n Renault 19 eens duchtig aan de tand voelen en daar ui teraard verslag van uitbrengen want dat hele produktieproces heeft mij toch wel erg nieuwsgierig gemaakt naar het uiteindelijke resultaat. THË. pgRce* mstm Het Perceval-systeefn controleert alles automatisch Advertentie Was de oeroude Coupe een model dat tot de verbeelding sprak door de gelij kenis met de oer Quattro. deze nieu weling doet dat zeker niet. Deze nieu we Coupe lijkt enorm op de Audi 80/90. Niet dat daar wat verkeerd aan zou zijn maar een eigen uitstraling mist deze nieuweling wel. Audi heeft zich er echter absoluut niet met een Jantje van Leiden van afge maakt want ondanks de gelijkenis met de sedan-versies is bijna alles anders aan deze Coupe. Ik doel daarmee op het carrosseriegedeelte want het is be slist niet zo dat de twee achterste por tieren weggelaten zijn en een grotere achterklep is gemonteerd. Deze Coupe heeft alleen een voorklep die uitwis selbaar is. de andere carrosseriedelen zijn specifiek voor de Coupe ontwor pen. Zelfs de voorschermen zijn anders door de bredere banden die zijn ge monteerd. Op de achterklep is een grote spoiler geplaatst, die in mijn ogen wat erg lomp aandoet. De Nederlandse importeur levert maar twee uitvoeringen, de voorwielaange- dreven Coupe met 136 pk motor en de Quattro met de nieuwe 20 kleppen motor, die 170 pk opbrengt. Mede door de hoge belastingen in dit land liegen de prijzen er niet om. Voor de eerste wordt plusminus 70.000 gulden gevraagd en voor de Quattro maar liefst een dikke 115.000 gulden en dat maakt deze Coupe beslist geen alle mansvriend. Zeker als we nog beden ken dat we als extra moeten bestellen elektrisch bedienbare ramen en cen trale deurvergrendeling. Alleen op de Quattro zit standaard ABS. Het wordt in ieder geval een exclusieve auto op de Nederlandse wegen en er zijn best mensen die daarom deze bedragen er wel voor over hebben. in handen 48 mnd.* 60 mnd.* 96 mnd.* 120 mnd.* 5.500,- 7.500,- 10.500,- 15.000.- 20.000.- 40.000.- 60.000- 143,03 191,72 266,10 380,15 506.87 887,02 120,48 160,89 222,88 318,41 424.55 742,96 221.- 295,- 591,- 886,- 191.- 255,- 511,- 767,- DOORLOPENDE KREDIETEN Bedrag 11.000,- 16.000,- 30.000,- 41.000,- 50.000,- rente en afl. p.mnd. 220,- 320,- 600,- 820,- 1000,- 0,87% 0,83 0,83 0.81 0.81 "Langer dan 60 mnd. voor woningverbetering, boot of caravan 'Andere looptijden en bedragen mogelijk 'Geen informatie bij werkgever 'Vlot en diskreet 'Rente fiskaal aftrekbaar 'Meestal kwijtschelding bij overlijden ma-vrij van 09.00-20.00 uur, za. van 11.00-14.00 uur f 1.000,- f 12.000,- f 22.000,- f 34.000,- f 3.000,- f 5.000,- f 7.000,- f 10.000,- lk wil terug betalen Naam f 14.000,- f 15.000,- f 18.000,- f 20.000,- f 24.000.- f25.000,- f28.000,- f 30.000,- per maand f 35.000,- 40.000,- f 50.000,- f 60.000,- Adres I Postc./woonplaats Tel. Beroep -Geb. datum Netto inkomen Vult u deze informatiebon in, knip hem uit en stuur hem op in een gesloten enveloppe zonder postzegel aan: Becam, Antwoordnummer 1602, 8300 WJ Emmeloord. Wij sturen u dan een gratis offerte.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1988 | | pagina 20