AUTOCENTER
AiiH
KOM VOOR UW NIEUWE
NAAR UW RENAULT DEALER IN VLISSINGEN:
AUTO RENAULT DIJKWEL
Douai, geautomatiseerde
kweekvijver van de Renault
19
Nieuwe Audi Coupe
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
LKV Vil
Middelburg
NEE, HIJ HEEFT GEEN 6e DEUR
lAUTO RENAULT)
Autonieuws
BEL NU
05270-16991
Louisse.
Uw autobedrijf in
het Hart van M'burg.
Ook voor voordelig autohuren.
t
DIJKWEL BV
DONDERDAGAVOND - KOOPAVOND
KANAALWEG 2 TEL. 01180-38638
W1
KADETT
1.
L I
'OPEL KADETT TOURING 1985'
Wel heeft hij 5 deuren voor
5 zitplaatsen, wat dacht u
van 5 wielen voor
uitmuntend weggedrag, en
met z'n pittige 75 pk motor
is die 5-bak ook een genot,
kom snel we hebben er
maar één
En anders hebben we nog volop andere keuze mogelijkheden,
zoals:
SPECIALE AANBIEDING
OCCASIONS ONDER DE f 7.500,—
Kom snel eens langs! Zeker zult U slagen!
Gildeweg 16, Vlissingen. Telefoon 01184-17130
verkoop: Hans Dijkwel 01184-64240
verkoop: Jaap Wolfert 01184-67596
VRIJDAGAVOND KOOPAVOND
Openbaring
Perceval
Geautomatiseerd
produktieproces
Nieuw distributiesysteem
rT.;7..
BECAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar!
FIN. BEMIDDELING
Ik wil het volgende bedrag lenen:
Woensdag 21 december 1988
DE FAAM - DE VLISSINGER
Ford Fiësta 110012.500,-
Ford Escort 1300 LASER13.750,-
Ford Escort 1300 LASER15.250,-
Ford Sierra 2000 GL22.500,-
Honda Civic 1300 De Luxe18.250,-
Hyundai Stellar 2000 GSL21.500,-
Opel Corsa 12 S13.750,-
Opel Kadett 13 S13.750,-
Opel Kadett 12 S14.750,-
Opel Kadett 12 S17.500,-
Opel Ascona 16 S LPG19.750,-
Opel Rekord 20 S LPG22.500,-
Renault 5 GTL 140011.750,-
Renault 11 GTL 140015.950,-
Volkswagen Golf GTI 180033.500,-
Volkswagen Golf C DIESEL20.750,-
Volkswagen Jetta 1600 C20.500,-
Volvo 480 ES39.000,-
Volvo 340 DL17.500,-
Volkswagen pers. bus 2.0 Itr13.000,-
BMW 315 LPG8.900.-
Citroën 2 CV 6 CLUB7.450,-
Ford Fiësta 1 1008.500,-
Fiat Ritmo 85 S6.750,-
Mercedes 200 DIESEL8.950,-
Nissan Stanza 1 6007.450,-
Nissan Sunny 1500 COMBI8.950,-
Opel Ascona 16 S LPG8.750,-
Subaru Mini Jumbo8.750,-
Volkswagen Polo S5.000 -
3 MAANDEN BOVAG-GARANTIE - INRUIL EN FINANCIERING MOGELIJK
'84
'84
'85
'86
'87
'87
'85
'85
'85
'86
'87
'86
'85
'85
'88
'86
'86
'87
'86
'83
'81
'84
'82
'83
'79
82
'82
'83
'85
'80
rr .Tl -.'".tV w
Corsa 10 S LS
Corsa 12 S GL
Corsa 12 N LS
Omega 18 S LPG
Kadett 16 D GLS
Kadett Sedan
Kadett 13 MLS
Ascona 16 S
Ascona 16 S GL LPG
autom.
Manta 18 S GT CC
Rekord 22 i Caravan
Senator 30 i Sport
3 deurs 1984
79.500 km
f 10.000,-
5 deurs 1985
38.000 km
f 14.900,-
3 deurs 1987
33.550 km
f 15.750.-
4 deurs 1987
32.200 km
f 31.500,-
3 deurs 1985
83.500 km
f 18.750,-
4 deurs 1986
46.000 km
f 20.900,-
3 deurs 1987
50.000 km
f 18.500,-
4 deurs 1983
63.000 km
f 11.500,-
5 deurs 1987
37.000 km
f 28.500,"
3 deurs 1986
47.500 km
f 23.500,-
1986
60.000 km
f 25.750,-
4 deurs 1985
131.000 km
f 26.000,-
Kalverstraat 1 - Middelburg - 01180-25851
Renault Super 5
Renault Super 5 GTL.
Renault 9 GTL
Renault 9 GTL
Renault 9 TL
Renault 9 TL
Renault 11 TL 5-drs...
Renault 11 TL 5-drs...
Renault 11 TL 5-drs...
1986
1986
1982
1983
1987
1985
1985
1986
1984
f 12.900,
15.250,
f 9.750,
f 7.900,
f 15.750,
f 13.500,
f 14.900,
f 15.750,
f 11.900,
RENAULT 11 TURBO
1985
Renault 18 GTL
Renault Express
Renault 18 GTS
Renault 25 GTS
Renault Trafic diesel
verlengd en verhoogd
Citroen BX
Ford Sierra 1.6 Laser
Peugeot 305 GL Stationcar.
Peugeot 305 GL
Peugeot 505 GL
Volvo 340 DL 1.7
Opel Kadett 1.3 S
Citroen Visa
Opel Kadett
Fiat Ritmo 60 S
1984 f 13 900.
1986 1 10 900.
1982 8 900.
1984 t 16 900.
1985
1986
1983
1984
1985
1986
1984
1985
1983
1985
f 19.900,
f 13.900,
f 19.900,
f 8.900,
f 11.500,
f 16.900,
f 17.900.
f 12.900.
f 12.500.
f 8.900.
f 7.900.
Fiat Uno1984 7.250.-
Peugeot 305 GL1982 f 5.900.-
Occasions boven f 7.500,- 6 maanden garantie TOP-occasions 1 jaar
garantie gecleand en gepoetst vol benzine inruil geen probleem
financiering direkt.
Gildeweg 16. Vlissmgen
Telefoon 01184-17130
Verkoop: Hans Dijkwel. 01184-64240
Verkoop Jaap Wolfert. 01184-67596
VRIJDAGAVOND KOOPAVOND
RENAULT 19
Bij de introductie van een nieuw model auto word je als autojourna
list ruimschoots in de gelegenheid gesteld om uitgebreid kennis te
maken met dat nieuwe model. Je kunt hem dan van onder tot boven
bekijken, er mee rijden en daarnaast word je nog eens voorzien van
pakken papier waaruit moet blijken dat dat nieuwe model echt het
allerbeste te bieden heeft van wat er op dat moment op de markt is.
Ik zou bijna nog vergeten te vermelden dat er ook nog ettelijke heren
het spreekgestoelte beklimmen om het een en ander duidelijk te
maken met als klapstuk een fantastische film over uiteraard de
nieuwe modellenreeks. Is een automobielfabrikant bijzonder trots
op de fabriek waar die nieuwe modellen worden gefabriceerd, dan
volgt er onherroepelijk ook nog een bezoek aan die fabriek.
door Rein Leppink
van want deze hele handel is weer ge
koppeld aan een computergestuurd
beheerssysteem. Maar we zijn er nog
niet want in de plaatwerkerij zijn
98,5% van de laspunten geautomati
seerd. Dat betekent dat de grenzen van
de hoogst bereikbare graad van auto
matisering zijn bereikt. Van de 3403
laspunten voor de Renault 19 worden
er dan ook nog maar een dikke zestig
door mensenhanden aangebracht.
Ook bij de eindmontage slaan de ro
bots toe. In de lakstraat werken ze van
nu af aan in de auto bij het afsluiten van
naden waardoor lucht of water zou
kunnen binnendringen. Het spuiten
van de lak is vanzelfsprekend volledig
geautomatiseerd. Bijzonder indruk-
hoe deskundig ze ook zijn, ze kunnen
niet in de toekomst kijken. Als ze dus
een beoordelingsfout hebben gemaakt,
heeft dat onmiddellijk tot gevolg dat de
opslagterreinen boordevol komen te
staan en de dealers onder druk gezet
worden om die voorraden zo snel mo
gelijk weg te werken. Het is nu zo dat
er voorrang gegeven wordt aan de be
hoefte van de klanten. Nu zijn het de
dealers die de markt beoordelen en die
bepalen wat en hoeveel er moet wor
den geproduceerd. Want alleen wat er
besteld is wordt geproduceerd. Dus
geen grote voorraden meer, die soms
weken of zelfs maanden op een op-
slagterrein staan weg te kwijnen. Het is
zelfs zo dat de dealers via hun compu-
De Renault 19, resultaat van een
investering van 5,8 miljard Franse
francs
In sommige gevallen is zo'n bezoek
aardig en een heel enkele keer zelfs een
openbaring. En dit laatste was het ge
val bij de bezichtiging van de Renault-
fabriek in Douai. in Noord Frankrijk.
Renault, al jaren geplaagd door het
imago dat zijn auto's de tand des tijds
maar kortstondig konden doorstaan,
wil overduidelijk af van dat imago.
Alles werd en wordt er dan ook aan
gedaan om de Renaults, die nu uit de
fabriek komen, een soliditeit te geven
waar ook de Duitse automobielfabri
kanten van opkijken. Om het mest
probleem uit te bannen wordt voor de
bedreigde plaatdelen - al naar gelang
de grootte van die bedreiging - een of
tweezijdig verzinkt staal gebruikt. Om
de betrouwbaarheid en bedrijfszeker
heid te controleren, zijn er met die
nieuwe Renault 19 maar liefst 7.5
miljoen testkilometers afgelegd. Dat
gebeurde op speciale testcircuits maar
ook in het buitenland zoals in Marok
ko, Spanje. Zweden en de Verenigde
Staten.
Dat is allemaal wel leuk en aardig zult u
denken, maar tijdens de produktie kan
er ook nog van alles fout gaan. Nu,
gelooft u mij maar, dat kan namelijk
niet meer, daar zorgt Perceval voor.
Robots aan het werk bij de eindmontage
Perceval controleert alles volautoma
tisch en uiteraard elektronisch. In
plaats van het handmatige en saaie op
nemen van controlegegevens, waar
bovendien veel fouten in sluipen, doet
Perceval dit alles volautomatisch. En in
plaats van de inspectie van een onder
deel. waarbij de eventuele speling
wordt gemeten aan de hand van een
standaardvorm, gebruiken de contro
leurs momenteel onderling verbonden,
feilloze elektronische meetapparatuur.
Dat Renault er veel aan gelegen is om
een uitstekende auto op straat te zet
ten. moge blijken uit het gegeven dat er
alleen al in de fabriek in Douai 1.7
miljard Franse franken is geinvesteerd.
De totale investering voor de Renault
19 bedroeg maar liefst 5.8 miljard,
waarvan 2.1 14 miljoen werd besteed
aan onderzoek en ontwikkeling.
De automatisering, die sinds de jaren
tachtig al op een zeer hoog peil staat, is
nu tot in alle afdelingen van de fabriek
doorgedrongen. Er zijn maarliefst 253
robots met zes assen, meer dan 400
pogrammeerbare automaten, over de
700 computer terminals, meer dan 20
laserbestuurde controlecamera's en
een dikke dertig apparaten voor het
meten van driedimensionele vormen,
onderling verbonden door een glasve
zelkabel. Een mens wordt er bijna eng
wekkend om te zien is het volkomen
automatisch monteren van de hele
aandrijfeenheid, achterwielophanging,
de portieren, spiegels en het complete
dashboard.
Een ander wel zeer belangrijke ver
nieuwing betreft het distributiesys
teem. Vroeger was het zo dat de plan
ningsdeskundigen de dienst uitmaak
ten dienaangaande, met als gevolg dat
de auto's die werden geproduceerd,
hoe dan ook door de dealers verkocht
moesten worden, maar ja, plannings
deskundigen zijn ook maar mensen en
ter rechtstreeks met de fabriek kunnen
communiceren en hun bestelling tot
vlak voor de produktie van de door hen
bestelde auto's nog kunnen bijstellen
en preciseren. U kunt zich voorstellen
wat voor een enorme kostenbesparing
dit systeem oplevert. Mede daardoor
kunnen de nieuwe Renaults 19 tegen
zulke concurrerende prijzen worden
aangeboden.
Binnenkort zal ik zo'n Renault 19 eens
duchtig aan de tand voelen en daar ui
teraard verslag van uitbrengen want
dat hele produktieproces heeft mij
toch wel erg nieuwsgierig gemaakt
naar het uiteindelijke resultaat.
THË. pgRce* mstm
Het Perceval-systeefn controleert alles automatisch
Advertentie
Was de oeroude Coupe een model dat
tot de verbeelding sprak door de gelij
kenis met de oer Quattro. deze nieu
weling doet dat zeker niet. Deze nieu
we Coupe lijkt enorm op de Audi
80/90. Niet dat daar wat verkeerd aan
zou zijn maar een eigen uitstraling mist
deze nieuweling wel.
Audi heeft zich er echter absoluut niet
met een Jantje van Leiden van afge
maakt want ondanks de gelijkenis met
de sedan-versies is bijna alles anders
aan deze Coupe. Ik doel daarmee op
het carrosseriegedeelte want het is be
slist niet zo dat de twee achterste por
tieren weggelaten zijn en een grotere
achterklep is gemonteerd. Deze Coupe
heeft alleen een voorklep die uitwis
selbaar is. de andere carrosseriedelen
zijn specifiek voor de Coupe ontwor
pen.
Zelfs de voorschermen zijn anders
door de bredere banden die zijn ge
monteerd. Op de achterklep is een
grote spoiler geplaatst, die in mijn ogen
wat erg lomp aandoet.
De Nederlandse importeur levert maar
twee uitvoeringen, de voorwielaange-
dreven Coupe met 136 pk motor en de
Quattro met de nieuwe 20 kleppen
motor, die 170 pk opbrengt. Mede
door de hoge belastingen in dit land
liegen de prijzen er niet om. Voor de
eerste wordt plusminus 70.000 gulden
gevraagd en voor de Quattro maar
liefst een dikke 115.000 gulden en dat
maakt deze Coupe beslist geen alle
mansvriend. Zeker als we nog beden
ken dat we als extra moeten bestellen
elektrisch bedienbare ramen en cen
trale deurvergrendeling. Alleen op de
Quattro zit standaard ABS. Het wordt
in ieder geval een exclusieve auto op de
Nederlandse wegen en er zijn best
mensen die daarom deze bedragen er
wel voor over hebben.
in handen 48 mnd.* 60 mnd.* 96 mnd.* 120 mnd.*
5.500,-
7.500,-
10.500,-
15.000.-
20.000.-
40.000.-
60.000-
143,03
191,72
266,10
380,15
506.87
887,02
120,48
160,89
222,88
318,41
424.55
742,96
221.-
295,-
591,-
886,-
191.-
255,-
511,-
767,-
DOORLOPENDE KREDIETEN
Bedrag
11.000,-
16.000,-
30.000,-
41.000,-
50.000,-
rente en
afl. p.mnd.
220,-
320,-
600,-
820,-
1000,-
0,87%
0,83
0,83
0.81
0.81
"Langer dan 60 mnd. voor woningverbetering,
boot of caravan
'Andere looptijden en bedragen mogelijk
'Geen informatie bij werkgever
'Vlot en diskreet
'Rente fiskaal aftrekbaar
'Meestal kwijtschelding bij overlijden
ma-vrij van 09.00-20.00 uur,
za. van 11.00-14.00 uur
f 1.000,- f 12.000,- f 22.000,- f 34.000,-
f 3.000,-
f 5.000,-
f 7.000,-
f 10.000,-
lk wil terug betalen
Naam
f 14.000,-
f 15.000,-
f 18.000,-
f 20.000,-
f 24.000.-
f25.000,-
f28.000,-
f 30.000,-
per maand
f 35.000,-
40.000,-
f 50.000,-
f 60.000,-
Adres
I Postc./woonplaats
Tel.
Beroep
-Geb. datum
Netto inkomen
Vult u deze informatiebon in, knip hem uit en stuur hem op in een
gesloten enveloppe zonder postzegel aan: Becam, Antwoordnummer
1602, 8300 WJ Emmeloord. Wij sturen u dan een gratis offerte.