informatiepagina van de gemeente vlissingen Winkelen bij elk weer in de Sint Jacobsstraat! BEDANKT! I Andere werkvolgorde aanleg rioleringen Is de schoorsteen al geveegd? Souburg wordt basis voor Omroep Zeeland Presentatie plan voor overkapping Nieuwe opgaven voor informatiegids 'Kijk op Vlissingen' Is het geen tijd om.... Uit, ook in het Vestzaktheater redactie; stafbureau voorlichting en inspraak, stadhuis vlissingen, telefoon 01184-87000, toestel 333, 335 en 337 Kernwinkelgebied Overkapping Glazen kap Bestrating Eigen gezicht Verlichting De kosten Avond over welzijnsplan Geen werkplaats Vrijburgstraat Commissies vergaderen Goede alternatieven huidige huurders Scheldestraat en kruispunt P. Krugerstraat pas in 1989 kijk op vlissingen 1988 Nieuwe uitgaven Advertenties naar de Kunstuitleen?! Nieuw tijdschema Oktober, november en december 1988. Sportbelangen De (bestuurs)commissie Sportbelangen houdt haar maandelijkse vergadering vol gende week woensdag (26 ok tober). Deze bijeenkomst vindt plaats in het stadhuis en be gint om 19.30 uur. Ook de agenda en bijbehorende stuk ken voor deze vergadering kunt u inzien in de gemeente lijke informatiehoeken. Inlich tingen kunt u ook krijgen bij de medewerkers van de commis sie (tel. 60267). Januari, februari en maart 1989 Informatie Lagt hem controleren! Even bijpraten met wethouder de Keijzer Verzekering Afspraak Woensdag 19 oktober 1988 DE VLISSINGER IN DEN BLAUW GERUITEN KIEL Het architectenbureau Wis- se/Tuinhof/Slemmer heeft in opdracht van de gemeente Vlissingen een plan voor over kapping van de Sint Ja cobsstraat gemaakt. Het plan wordt voor alle ondernemers en bewoners van deze straat gepresenteerd op woensdag 26 oktober aanstaande in lunchroom Panache, Walstraat 51 (aanvang: 20.00 uur). Het plan past helemaal in het gemeentelijk beleid tot verster king van het stadscentrum waar in vernieuwing van winkels en het concentreren van winkel voorzieningen voorop staan. Vlissingen werkt aan een attrac tief centrum, zowel voor de ei gen inwoners als voor bezoekers. De Sint Jacobsstraat vormt on derdeel van het zogenoemde kernwinkelgebied Walstraat - Sint Jacobsstraat - Lange Zelke. Samen met de nieuwe win- kel"polen" aan de noordzijde van de Walstraat en rond de Kleine Markt is dit het winkelhart van Vlissingen. Juist de relatief smalle en intie me Sint Jacobsstraat leent zich bij uitstek voor overkapping. Het maakt winkelen bij elk weer mo gelijk! De kap krijgt een nok- hoogte van 6.70 meter en een goothoogte van 6.10 meter. El ders in Nederland is dit al vaker toegepast, met als gevolg: meer bezoekers! De overkapping maakt van de Sint Jacobsstraat een soort pas sage. Het dak van de passage bestaat uit helder cjlas, gevat in een aluminium frame. Het dak wordt gedragen door stalen hou ders die aan de diverse panden worden bevestigd. De regen die op het dak valt, wordt afgevoerd via kunststof regenpijpen. Want in de straat zelf valt geen drup pel regen meer! In een passage hoort van zelfsprekend een mooie bestrating. Die krijgt de Sint Jacobsstraat dan ook. Er ko men in de hele straat nieuwe, gladde tegels in verschillende kleuren en op enkele plaatsen zelfs motieven in geglazuurde tegels. De motieven tonen het "winkelbeeldmerk" van de Sint Jacobsstraat. Dat "winkelbeeldmerk" wordt ook aangebracht bij de ingan gen van de overkapte straat. Ook komt er bij elke winkel een uniform uithangbordje waarop de naam van de winkel kan wor den aangebracht. Deze bordjes vervangen de reclames die uit de gevels steken. Dit alles zorgt voor een geheel eigen gezicht van dit overdekte winkelcentrum-in-het-klein. Sa men met de winkelnaam of re clame tegen de gevel maakt dit een levendige passage. Natuurlijk voorziet het plan ook in een passende verlichting. De armaturen zijn zo gekozen dat overal in de straat optimaal licht is, bijvoorbeeld tijdens de koop avond. Overdag behoeft de ver lichting niet ontstoken te wor den. De kap is immers van helder, doorschijnend glas dat alle daglicht doorlaat! De uitvoering van het totale plan kost f 650.000,-. Het uit gangspunt is dat de gemeente hiervan 30% betaalt en de ei genaren/ondernemers 70% in de vorm van een baatbe lasting. In totaal moet dus aan baatbelasting f 455.000,- op gebracht worden. Bij een af schrijvingstermijn van 10 jaar is dit jaarlijks f 45.500,-. De straat kent 160 strekkende me ter gevelfront. Aan belasting moet dus per jaar bijna f 285,- per meter frontbreedte worden betaald. Maandag 24 oktober aanstaan de wordt een informatie-avond over het ontwerp van het wel zijnsplan voor 1989 gehouden. Deze bijeenkomst vindt plaats in "Bachten Komme", Bad huisstraat 104 (aanvang: 20.00 uur). De avond biedt de mogelijkheid mondeling op het plan te reage ren. Schriftelijk reageren kan ook, maar dat moet dan wel de ze week gebeuren. De schriftelij ke reacties moeten namelijk ook uiterlijk aanstaande maandag bij de gemeente binnen zijn om bij de verdere besluitvorming te kunnen worden betrokken. Er mag get/n timmermans werkplaats worden gevestigd in de Vrijburgstraat. Een bewo ner van deze straat had de ge meente verzocht zo'n werkplaats in zijn garage te mogen beginnen. Eerder hadden burgemeester en wethouders het voornemen hier aan medewerking te verlenen. Daarvoor zou een vrijstelling no dig zijn van de bepalingen in het bestemmingsplan. Na het idee te hebben voorgelegd aan de omwonenden, hebben burge meester en wethouders echter besloten hun medewerking te weigeren. Hartelijke dank voor al die lege flessen die u zo trouw in de glasbak gooit. Maar zou dat voor taan óók kunnen met de glazen potten? Dan is de glasbak u dubbel zo dankbaar. Bedankt namens glasbak, reinigingsdienst en natuur. De Regionale Omroep Zeeland krijgt zeer waarschijnlijk Oost- Souburg als thuisbasis. Het studiocomplex komt mogelijk in het wijkcentrum 'Midden hof' aan de Kanaalstraat. Het dagelijks bestuur van de Stich ting Regionale Omroep Zee land heeft dat aan 'haar' algemeen bestuur voor gesteld. Een definitief besluit over de vestigingsplaats zal maandag as. door dat alge meen bestuur worden geno men. Burgemeester en wethouders vinden vestiging van de omroep in de gemeente Vlissingen van groot belang. Zij zijn dan ook bereid daaraan hun medewerking te verlenen. 'Middenhof' dateert uit 1940. Tot 1966 fungeerde het gebouw als gemeentehuis voor de toenmali ge gemeente Oost- en West- Souburg. Na de herindeling, waarbij Vlissingen, Oost- Souburg en Ritthem één ge meente werden, kreeg het ge bouw de bestemming van wijkcentrum. Als zodanig heeft het pand vele gebruikers (ge had): kerkgenootschappen, de Kunstzinnige Vorming Vlissin gen, politie, maatschappelijk werk, onderwijsinsituten, cultu rele verenigingen en anderen. Het beheer van het gebouw is in handen van de gemeentelijke Dienst Welzijnsvoorzieningen. De huidige huurders zijn vorige week schriftelijk door de be heerscommissie van deze dienst op de hoogte gesteld van de plannen voor 'Middenhof'. De omroep heeft namelijk het hele pand nodig. Dat betekent zeker Het bureau voorlichting van de gemeente is begonnen met de samenstelling van de informa tiegids 'Kijk op Vliüsingen', uitgave 1989. In verband daar mee ontvangen degenen, van wie het adrps in de gids van dit jaar staat, deze week een brief. Daarin wordt gevraagd de (bijgesloten) tekst uit de gids te controleren èn terug te sturen. Het laatste ook als er geen wijziging van de tekst vereist is. Hoe dan ook, de tekst wordt voor 5 november as. terugverwacht bij het bu reau voorlichting. Tot 5 november kan men ook nieuwe opgaven doen. Een van de criteria voor opname in de gids is, dat de vereniging of in stelling niet-commercieel dient te zijn. Voor opgave kan men, het liefst schriftelijk, terecht bij het Stafbureau voorlichting en inspraak (Stadhuisplein 2, 4382 LG Vlissingen). Ook de informatiegids 1989 wordt uitgegeven en gedrukt onder verantwoordelijkheid van Bureau Reclad uit Middel burg. Winkels, bedrijven en or ganisaties die belangstelling hebben om in de gids te adver teren kunnen uiteraard terecht bij dit bureau. Het postadres daarvan is: Postbus 6, 4330 AA Middelburg; het telefoon nummer is (01180) 15217. Het werk gaat sneller dan gedacht. Hier wordt nog op het eerste deel van de Singel gewerkt, inmiddels is men al gevorderd tot in het korte deel van de Scheldestraat (foto: Ruben Oreel). Kunst uit de Kunstuitleen. Véle Vlissingers hebben het in hiuis of op kantoor. Meestal voor ongeveer een half jaar. Dan gaan ze weer naar de uitleen; wisselen daar het kunstwerk. En, is het voor u nog geen tijd om.... De Vlissingse Kunstuitleen is ge vestigd in het souterrain van de openoare DioiiotneeK (Lange Zelke 91). De openingstijden zijn: - dinsdag van 10.00- tot 12.00 uur, 13.30- tot 16.00 uur en van 18.00- tot 20.00 uur; - vrijdag van 10.00- tot 12.00 uur en van 13.30- tot 16.00 uur. Ook als u nog nooit in de kunstuitleen geweest bent, laat staan een werk hebt geleend, bent u er van harte welkom! Voor nadere informatie over lidmaat schap en dergelijke kunt u te recht bij de Culturele Raad (Badhuisstraat 104; tel. 14928). Het uitvoeren van de riole ringswerken op de Singel en in de "korte" Scheldestraat ver loopt aanzienlijk sneller dan verwacht. Bovendien blijkt nog geld beschikbaar te zijn om ook de riolering te vernieu wen in het resterende deel van de Singel en in gedeelten van de Rozengracht en de Leliën- laan. Het werk in deze straten zal nu eerst worden uitgevoerd en het werk in de "lange" Scheldestraat en op de krui sing met de Paul Krugerstraat pas na de jaarwisseling. Wanneer namelijk nu zou wor den doorgewerkt volgens het aanvankelijke schema, zou de rest van dit jaar het kruispunt Scheldestraat/Paul Krugerstraat en de Scheldestraat (tussen Paul Krugerstraat en Verkuijl Quakkelaarstraat) voor verkeer moeten worden afgesloten. Dit zou voor alle betrokkenen bij zonder ongunstig zijn. Daarom is besloten dit gedeelte van het werk pas begin 1989 uit te voe ren en nu eerst de rest van de Singel, gedeelten van de Rozen gracht en de Leliënlaan en het korte deel van de Scheldestraat aan te pakken. Door deze wijziging van de werk volgorde zal nu (onvoorziene omstandigheden voorbehou den) het volgende tijdschema worden gevolgd: Werkzaamheden Singel (tus sen Scheldestraat en Bloe- menlaan): - vernieuwen hoofdriolen in middenberm en zuidelijke rijbaan; - vernieuwen huisrioolaanslui- tingen; - bestraten zuidelijke rijbaan met klinkers; - terugleggen bestaande trot toirtegels; - voorbereiden opnieuw in planten middenberm. Werkzaamheden Schel destraat (tussen Singel en Paul Krugerstraat): niet dat de huidige huurders, dat zijn er zestien, dakloos worden (als het algemeen bestuur van de omroep definitief voor 'Mid denhof' kiest). De Dienst Wel zijnsvoorzieningen zal dan in nauw overleg met hen kijken welke vervangende huisvesting er in Souburg mogelijk is. De dienst gaat er vanuit dat er, voor beide partijen aanvaardbare, al ternatieven gevonden kunnen worden. Gedacht wordt aan on der meer de gebouwen 'Bachten Poorte' en 'De Zwaan', enkele voormalige kleuterscholen, de sporhal 'Souburg' en de sport zaal 'Van Duijvenvoorde'. Het streven is op korte termijn tot overeenstemming te ko men met de huurders. Het is namelijk de bedoeling 'Mid denhof' omstreeks maart over te dragen aan de Regionale Omroep Zeeland. Vandaag komen er nog twee vaste commissies van advies en bijstand bijeen, die voor de financiën en de personeelsza ken. Beide vergaderingen wor den gehouden in het stadhuis en beginnen om 17.00 uur. Voor wie belangstelling heeft, de agenda met bijbehorende stuk ken liggen ter inzage in de ge meentelijke informatiehoeken. Deze maand behoort ook de ontwerp-begroting, met de bege leidingsbrief van burgemeester en wethouders tot die bijbeho rende stukken. Tijdens de ge noemde vergaderingen vindt er namelijk een voor-onderzoek van de ontwerp-begroting plaats. Raadsleden kunnen vragen over details uit de centimeters-dikke boekwerken voorleggen aan de wethouder die de voorzitter is van de vergadering. - vernieuwen hoofdriool; - vernieuwen huisrioolaanslui- tingen; - bestraten rijweg met klinkers; - terugleggen bestaande trot toirtegels. Werkzaamheden Rozengracht (tussen Singel en Leliënlaan) en Leliënlaan (tussen Rozen gracht en Korenbloemlaan): - vernieuwen hoofdriool; - vernieuwen huisrioolaanslui- tingen; - terugleggen bestaande klin kerbestrating en trottoir tegels. Werkzaamheden kruispunt Scheldestraat/Paul Kru gerstraat, Scheldestraat (tus sen Paul Krugerstraat en Verkuijl Quakkelaarstraat) en Verkuijl Quakkelaarstraat: - vernieuwen hoofdriool Schel destraat; - vernieuwen huisrioolaanslui- tingen Scheldestraat; - opnieuw bestraten rijweg met bestaande klinkers; - terugleggen bestaande trot toirtegels; - aanpassen verkeerslicht- installatie en aanbrengen (brom)fietsstroken; - verwijderen rioolgemaal in Verkuijl Quakkelaarstraat. Alle bewoners en onderne mers van genoemde straten zijn vorige week van het nieu we tijdschema op de hoogte gesteld. Voor nadere informa tie kunt u echter altijd de di rectiekeet aan de Margrietenlaan bezoeken of de gemeentelijke opzichter van het werk bellen (telefoon 11066). Misschien hebt u de verwar ming nog alleen maar 's avonds of op een laag pitje aan staan. Voordat u het weet zul len de warmtebronnen echter hoger en hoger opgestookt moeten worden. Zeker als u een zogenoemde allesbrander of gaskachel hebt is het zaak de schoorsteen geveegd te hebben. Want het zou echt niet de eerste keer zijn dat een rookkanaal verstopt is geraakt door bijvoorbeeld een vogel nest of een stuk bekleding dat los is geraakt. Bovendien staat er in de Brandbeveiligingsver ordening van de gemeente een bepaling. Die verplicht u de rookkanalen van huis en kantoor voor het seizoen te la ten controleren. En, zo no dig....te laten vegen! Dat is zeker nodig als u kolen of olie stookt, danwel een alles brander hebt. Ook al brandt de kachel maar af en toe, aan de wanden zetten zich toch vaste deeltjes uit de rook af (roet). En roet is brandbaar. Zodoende kan, onder ongunstige omstan digheden, een schoorsteen brand ontstaan. Bovendien kan, door inwerking van 'roetwater', het metselwerk van schoorste nen worden aangetast. Allemaal redenen om het kanaal, jaarlijks voor het stookseizoen begint, te laten vegen. Is de verwarmings installatie het hele jaar door in gebruik, dan moet er ieder half jaar worden geveegd. De eis van vegen geldt niet voor de schoorstenen, waar alleen gas kachels op aangesloten staan. Dat wil zeggen: tot vijf jaar nadat men van olie- op kolenstook naar gasverwarming is overge gaan. Wel wordt bij het gebruik van gaskachels verlangd, dat ie der jaar wordt gecontroleerd of de schoorsteen nog werkt. Wel iswaar wordt er bij een goed De dichter Hans Andreus schreef ze, Henk Batenburgh verwoordt ze, beeldt ze uit. Ze: de 39 "Sonnetten van de klei ne waanzin". Vrijdag, 21 okto ber, in het Vestzaktheater. Zoals de dichter zelf zegt is het een "gevecht van verwoorden", van het proces van verwerken, van een afgelopen liefdesrelatie. Batenburgh voegt daar het vol gende aan toe: "Al jarenlang speel ik met dit idee. Nu wil ik het (voel dat ik er 'rijp' voor ben) uitwerken op toneel. Het is zo'n universeel gegeven en zo'n dramatisch gegeven en wil dat brandende gaskachel geen roet gevormd. Maar stel, dat een vo gel nu net uw schoorsteen als broedplaats heeft uitverkoren.... Er kan ook nog een andere re den zijn om uw schoorsteen te laten controleren. Want het is maar de vraag of de verzekering na een (schoorsteen)-brand de schade - da's toch al gauw eni ge duizenden guldens -- ver goedt als u niet kunt aantonen dat het rookkanaal in het voor gaande jaar is gecontroleerd en/of geveegd! Leest u de kleine lettertjes in de polis (als u een brandverzekering hebt) er maar op na! Nog een advies: geef pas toe stemming aan de schoorsteen veger om te beginnen als er een duidelijke afspraak is gemaakt over de prijs. Gebeurt dat niet, dan kunnen bedrijven rekenen wat ze willen! Een schoorsteen veger moet overigens zijn inge schreven bij de Kamer van Koophandel. met slagwerk, door mijzelf te spelen, onderbreken, of eigenlijk meer: het slagwerkgebruiken, als uitlaatklep voor de door de tekst opgebouwde emoties." Het slagwerk is niet de enige (muzikale) ondersteuning. Zij werken ook mee: Kees Hogveen (met saxofoon), Peter Massink (met clarinet) en Yvonne Tulen (door dans en als 'vrouw op de bank'). De voorstelling begint vrijdag om 20.30 uur. Toegangskaar ten kosten f 15,00 en, voor wie een CJP-kaart of Pas 65 kan la ten, zien f 11,50. Deze kaarten zijn vooraf te koop bij de VVV (Nieuwendijk 15). De gemeente ontvangt sinds I ja nuari 1988 van het rijk een finan ciële bijdrage voor het zogenoemde flankerend oude renbeleid. Dat is een wat moeilij ke term voor allerlei activiteiten en voorzieningen die moeten be vorderen dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blij ven wonen en aan het maat schappelijk leven kunnen blijven deelnemen. Het is een voorbeeld van decentralisatie waardoor een stuk verantwoordelijkheid voor het ouderenbeleid bij de ge meente is komen te liggen. Aan dat beleid proberen we zo zorg vuldig mogelijk inhoud te geven. Dat doen we met inschakeling van de groep waar het om gaat. De bijdrage die voor 1988 be schikbaar is, is in overleg met de Adviescommissie voor het Oude renbeleid bestemd voor onder meer de kosten van bezorging van en investeringen in het Tafeltje-dek-je-systeem een meld punt voor het aanvragen van vrij- willigershulp en een bijdrage voor de Stichting Gilde Wal cheren. Een ander facet van het flanke rend ouderenbeleid is de dagver zorging. Dit is iets wat de provincie Zeeland bekostigt. Ik ben bijzonder blij met de moge lijkheid die sinds kort bestaat voor nog thuiswonende ouderen om gedurende drie dagen per week gebruik te maken van de voorzieningen die het verzor gingstehuis 'Ter Reede' biedt... Men kan daarbij denken aan deelname aan gymnastiek, ont spanningsactiviteiten, samen koffie en thee drinken, de maal tijd gebruiken en dergelijke. De deelnemers worden bovendien als dat nodig is thuis gebracht en gehaald. Het hoeft geen betoog dat dit alles voor het sociaal con tact van met name alleenstaande ouderen van groot belang is. De gemeente is een van de grootste werkgevers in de stad Vlissingen. Dat geeft grote ver antwoordelijkheden aan het ge meentebestuur. Enerzijds naar de inwoners toe, die er op moe ten kunnen rekenen dat een effi ciënt werkend, klantvriendelijk ambtenarenapparaat hen ten dienste staat. En anderzijds om de medewerkers in staat te stel len die rol te vervullen door een zorgvuldig gekozen organisatie plaatje. Het is u wellicht bekend dat een extern bureau daarover een rapportage heeft uitge bracht. Inmiddels zijn we van start gegaan. Onder begeleiding van dat bureau en in samenwer king met alle geledingen die daarmee te maken hebben wordt aan een nieuwe organisatiestruc tuur gewerkt. Het bijzondere daarvan is dat èn bestuur, èn ma nagement èn medewerkers in de ingestelde werkgroepen verte genwoordigd zijn. Met elkaar gaan zij de discussie aan om aan de reorganisatie vorm te geven. Er moet snel gewerkt worden; bedoeling is in februari het eind resultaat te presenteren. Om streeks april moet de nieuwe organisatie dan van start kunnen. Er is nogal eens wat aan de hand op onderwijsgebied. Iets wat de komende jaren gaat spelen is de overdracht van rijksscholen aan de gemeenten. In Vlissingen konqt daarvoor in aanmerking de Rijksscholengemeenschap 'Scheldemond'. Voor de gemeen te levert dat op zich geen proble men op. Wij zijn van mening voldoende deskundigheid in huis te hebben om deze school met mavo-, havo- en VWO- opleidingen, te beheren en te besturen. Zo'n proces van over dracht moet vanzelfsprekend in zorgvuldig overleg met onder meer de directie en de medezeg genschapsraad van de school tot stand komen. Onze enige zorg betreft de toestand waarin de ge bouwen van 'Scheldemond' ver keren. Het college van b. en w. staat op het standpunt dat eerst een nieuwe school moet worden gebouwd voordat de zaak aan de gemeente wordt overgedragen. We hebben er goede hoop op dat dat lukt: in de planning van rijk- scholen is nieuwbouw voor 'Scheldemond' voor 1992 opge nomen.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1988 | | pagina 5