MAAK EEN PROEFRIT in de nieuwe CITROEN BX TRD TURBO bij:^ OPEL-OCCASION-WEEK SUZUKI AUTOBEDRIJF GEBR. STURM Citroen BX TRD Turbo Diesel met benzine-prestaties Volvo 440, typisch Volvo VERKOOP en SERVICE AUTOBEDRIJF Bij uw Volkswagen-dealer Auto-Poppe Walcheren B.V. DE FAAM - DE VLISSINGER UW WEEKBLAD garage de jager goes 'k Veerseweg 104 Middelburg Tel. 01180-29955. AUTOCENTER MIDDELBURG KANAALWEG 2 - TEL. 01180-38638 OPEL CORSA 1.2 S Luxus 3 drs. OPEL CORSA 1.2 S GL 4 drs. OPEL KADETT 1.2 S LS 3 drs. OPEL KADETT 1.2 S OPEL-KADETT 1.3 S LS 3 drs. OPEL ASCONA 1.6 S Touring 4 drs. n van alle Suzuki types Oostperkweg 35-37 Middelburg Tel. 01180-36720 Noordweg 467' Middelburg Tel. 01180-12042 SST Wennen Strak en zakelijk Leningen 0| scherpe tar Snel en dis geregeld Vrije beste geen onde Kwijtschel» Lopende l< bezwaar Rente fisc Tevens 2i Wilt u iets a; de telefoon voordelig vc Ringbaan-West 24 Goes. Tel. 01100-31110 AUTO'S ONDER DE f 7.500,- ZONDER GARANTIE: 'SAAB SELECT OCCASIONS 1 JAAR GARANTIE* ■AUTO DIJKWEL A 38638 BMW 315 LPG Fiat Panda 45 Ford Fiesta 1100 Ford Escorl 1100 L Ford Escort 1300 LASER Ford Escort 1600 L AUTOMAAT Ford Scorpio 2800i GHIA Mazda 626 1600 LX Opel Corsa 12 S Opel Kadett GT Opel Kadett 12 S LS Opel Manta 20 S LPG Opel Rekord 1800 CARAVAN Opel Rekord 20S GL LPG div. opties Renault 5 TS 1400 Subaru 1300 DL Toyota Carina AUTOMAAT combi 1600 Toyota Corolla 1300 12 VALVE V.W. Polo Pointer Coupé 1050 V.W. Golf GTI div. opties V.W. Passat DIESEL VARIANT V.W. Jetta 1300 ELAN BMW 520 6-cyl. Renault 14 LS 1400 Fiat 126 personal 4 V.W. Polo Renault 5 Parisienne Mitsubishi Colt 1400 GLX Opel Kadett 12 S VAN V.W. personen bus 2.0 Itr. rood rood grijsm. blauwm. blauw blauwm. blauwm. blauwm. roodm. rood groenm. groenm. blauwm. antracietm. wit blauwm. beigem. grijsm. blauw rood d. rood wit groenm. wit geel zwartm. rood beigem. wit geel 12-'84 '83 6-'82 12-'85 '78 10-'80 11-'82 9-'82 8.900, 8.950, 12.500, 11.900, 13.500, 18.500, 39.500, 15.750, 12.450, 17.900, 15.750, 10.450, 14.950, 22.500, 8.500, 7.900, 9.900, 15.900, 16.900, 29.750, 18.750, 18.500, 3.250, 3.500,- 4.750, 5.000, 7.250, 7.450, 12.500, 13.000, Vanaf f 7.500 3 maanden BOVAG garantie inruil en financiering mogelijk auto's worden met A.P.K. afgeleverd donderdagavond koopavond Bouwjaar april 1984 Km. stand 40.300 Kleur Beryll Green Extra's metallic lak Bouwjaar Km. stand Kleur januari 1986 19.200 poolwit Bouwjaar augustus 1985 Km. stand 35.700 Kleur grijs Extra's metallic lak trekhaak Bouwjaar Km. stand Kleur Extra's maart 32.900 grijs metallic lak stootlijsten trekhaak Bouwjaar april Km. stand Kleur 54.^ Extra's iilic lak -pportinterieur alu.-velgen achterspoiler Km. stand Kleur Extra's Bovenstaande auto's zijn en sterk in prijs verlaagd!! Bouwjaar mei 1984 109.300 almandin rood metallic lak getint glas velours interieur brede banden LPG-instalaltie ANWB-gekeurd Gildeweg 22, 4483 NK Vlissingen. Telefoon 01184-19610. VRIJDAG KOOPAVOND SUZUKI SAMURAI V.A. f 19.895,- SUZUKI CARRY VANAF f 10.495,- (excl. BMW 316 Ford Fiesta 1.1 CL Ford Escort 1.1 Laser Ford Escort 1.1 Laser Ford Escort 1.3 L. Ford Escort 1.3 L Ford Escort 1.3 Laser Ford Escort 1.3 Laser Ford Escort 1.3 CL Ford Escort 1.4 Bravo Ford Escort 1.4 Bravo Ford Escort 1.4 Bravo... Ford Orion 1.6 GL Ford Sierra 16 L Ford Sierra 1.6 GL Ford Sierra 1.6 CL- Ford Scorpio 2.0 GLI Ford Scorpio 2.5 D CL Ford Escort 1.6 D CL Ford Escort 1.6 CL Ford Sierra 2 3 D Laser Ford Sierra 2 0 GL Opel Kadett 1.2 S Flash... Opel Kadett 1.2 S Flash Opel Kadett 1.2 S Caravan Opel Kadett 1.2 S LS Opel Kadett 1.3 S Opel Kadett 1.3 S LS Opel Kadett 1 6 S GT Opel Kadett 1.6 D Caravan Opel Kadett 1 6 D LS Opel Rekord 2 0 S Peugeot 205 XT VW Golf 1.3 C. VW Golf 1.3 C VW Jetta 16 C VW Scirocco GTS Mercedes 190 D Mercedes 200 D Toyota Camry 1.8 DX Opel Kadett 1.3 S 1982 3 drs rood Ford Escort 1 3 L Combi 1982 3 drs groen 82 000 km 14.000 km 43.000 km 55 000 km 36 000 km 40 000 km 66 000 km 33.000 km 22.000 km 10 000 km 18 000 km 22 000 km 71 000 km 55 000 km 96 000 km 38 000 km 58 000 km 68 000 km 88.000 km 53 000 km 79 000 km 89 000 km 68 000 km 80 000 km 93 000 km 40 000 km 86 000 km 68.000 km 67 000 km 140 000 km 65 000 km 78 000 km 35 000 km 53 000 km 35 000 km 37 000 km 63 000 km 81 000 km 85 000 km 19 000 km 8 8 1985 1986 1985 1985 1983 1983 1986 1986 1986 1987 1987 1987 1985 1984 1983 1987 1986 1986 1986 1987 1986 1984 1983 1983 1983 1985 1983 1985 1985 1983 1986 1982 1986 1985 1987 1987 1984 1986 1985 1985 250,- 900.- De samenwerking tussen de twee Franse merken Citroen en Peugeot is ook in deze BX weer terug te vinden. Hebben de gewone diesels van de BX-serie een 1.9 liter motor uit eigen huis, voor deze turbo-versie is gekozen voor de motor uit de Peugeot 205, die een inhoud heeft van 1.8 liter maar met de turbo er aangeschroefd een vermogen levert van 66 kW. Dit zorgt niet alleen voor een hoge topsnelheid van 180 km/h maar ook voor een flitsende acceleratie van 0 tot 100 km/h in 11 sec. Het meest opvallend is dat de motor in alle toerengebieden enorm veel souplesse toont, zodat van veel schakelen absoluut geen sprake hoeft te zijn. Nog een meevaller is het brandstofverbruik, dit kwam tijdens de test uit op een gemiddelde van 1 liter op 12,8 kilometer, wat zeer gunstig is voor zo'n snelle diesel, die bereden werd als was het een benzine-uitvoering oftewel snel en zonder een zuinigheidsmarathon te willen winnen. Wat wennen is het om tijdens lagere snelheden de rechtuitstand te bepalen. Daar lijkt net een soort weerstand in te zitten maar ook daarwen je aan. Verder is deze broeder voorzien van een stuur bekrachtiging die zijn werk naar beho ren doet. redelijk direkt en bij hogere snelheden niet te vaag aanvoelend. Prettig is dat de Citroën-mensen deze snelle rakker voorzien hebben van een sportievere en hardere vering wat de wegligging ten goede komt. Hij hangt hoegenaamd niet. noch in korte, noch in langere bochten. Wat wel blijft is het behoorlijke onderstuur-karakter in bochten, daardoor drijft hij opzijn neus naar de buitenkant van de bocht wan neer deze wat te fors genomen wordt. Maar zolang het enigszins binnen de perken blijft, reageert hij goed op gas- loslaten en duikt de neus de binnenkant van de bocht weer in. Uiteraard is het weggedrag op slechte wegen des Citroëns. oftewel alle hob bels en kuilen worden redelijk geluid loos weggewerkt, mede dankzij de hy- dropneumatische vering. Aan de buitenzijde is er niets spectacu lairs veranderd bij deze turbodiesel-uit voering. Er zijn standaard lichtmetalen velgen gemonteerd en verder Ls het al leen maar aan de type-aanduiding ach terop te zien dat het om een super diesel gaat. Karakteristiek zijn de twee rui tenwissers die een BX bezit, een voor en een achter. Die ene ruitenwisser voor vind ik een onding, die wist amper maar smeert vet en vuil goed uit over de voorruit. Van binnen is de BX strak en zakelijk afgewerkt, met een zeer fraaie stoffen bekleding en brilliant zittende voor- stoelen, die - ik schrok er bijna van - ook een harde en stevige steun overal geven en legio verstelmogelijkheden hebben. Beslist een positieve verrassing nadat ik in Citroens hoofdzakelijk een soort verstevigde poef met rugleuning tegen kwam. waarin je wegzakte en na 10 mi nuten een stekelige rugpijn overhield. Ook het dashboard is overzichtelijk met normale klokken maar dat is alweer een tijdje zo. Erg noodzakelijk is de toc- renteller want bij een pittige stoplicht- sprint spuit deze makker zo vlug naar het rode toerengebied dat het absoluut noodzakelijk is om dit goed in de gaten te houden en ook op de snelweg volstaat planken niet zonder af en toë de toe- renteller te bekijken, want ook in zijn vijfde versnelling draaft deze vlotterik rustig door het rode toerengebied in. De standaard elektrische raambediening rondt het geheel behoorlijk af, evenals de tweede buitenspiegel. Achterin is er een behooi beenruimte voor twee vol als de afstand niet te groot nog drie personen te plu ithter is een goed be rei I ruimte, zonder hinderli maar ook grotere spi' moeiteloos meegenom doordat de achterbank t worden. Er waren in de vaderlandse en interna tionale pers al foto's, maten en gegevens gepubliceerd maar nu was er dan ten lange leste de officiële introductie van de nieuwe Volvo 440. Helaas bleef het bij een statische pre sentatie maar al konden we hem nog niet rijden, er in zitten en aaien was in ieder geval toegestaan. Het is een kloe ke middenklasser geworden, die wat de techniek betreft veel gemeen heeft met de Volvo 480. Zo is de bodemplaat, voor- en achterwielophanging, de ba sismotor, de aandrijving en het rem- systeem vrijwel identiek. Voorde rest is die 440 volkomen anders dan zijn spor tieve broer. Het is een vijfdeurs gewor den. een zogenaamde hatchback. Volgens Volvo Car bestaat de doel groep uit kopers met een goed besteed baar inkomen in de leeftijd variërend tussen de 35 en 50 jaar. Het zijn veelal zakenmensen, werkzaam op het mid den en hogere management-niveau. De 440 heeft standaard een vijf versnel lingsbak. Er zijn vijf uitvoeringen welke voorzien zijn van een viercilinder 1.7 liter schone motor. Het motorvermogen varieert van 64 kW tot 88 kW. De leve ring van deze nieuwe Volvo 440 begint in september en prijzen zullen tussen de 29.250,- en 45.250,- liggen. scama genera! motors saab aaihatsj SAAB 99 GL 4-drs SAAB 99 GL 4-drs. LPG SAAB 99 GL 4-drs SAAB 90 SAAB 900 4-drs LPG SAAB 900 4-drs SAAB 9000 Turbo 16 V 1982 1983 1984 1986* 1987* 1985* Mazda 323 DX 1982 3 drs rood Renault 5 Parisienne 1983 3 drs. rood Opel Kadett City 1979 Ford Capri 2.0 GL 1979 Opel Kadett 1.2 N 1981 3 drs rood Opel Rekord 2.0 S 1982 grijs Renault 4 GTL 1983 5 drs. rood Peugeot 505 SR 1982 4 drs beige Opel Ascona 1.9 1978 2 drs. blauw. Renault 5 1982 3 drs. rood VW Passat 1.6 D Combi 1979 5 drs wit. Ford Capri 2.0 GL 1979 3 drs grijs - 1986* 7.400. 7 250. 2.900. 3 750, 7.250, 7 000, 5.750, 6.750, 2950, 6 900, 4 600, 3900, DAIHATSU CUORE TS DAIHATSU CHARADE TS DAIHATSU CHARADE Sport DAIHATSU CHARADE Diesel 5-drs VOLVO 340 DL 5-drs VOLVO 340 Automaat APK FORD ESCORT 16 BRAVO SKODA 130 LS 4 100 km SAAB 900 GLi 3-drs schuifdak (van pari.). Vert. R. Ketelaar 01100-20873. 1987 1985 1984 1984 1984 1979 1983 1987 1982

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1988 | | pagina 12