MAAK EEN PROEFRIT
in de nieuwe
CITROEN BX TRD TURBO
bij:^
OPEL-OCCASION-WEEK
SUZUKI
AUTOBEDRIJF
GEBR. STURM
Citroen BX TRD Turbo
Diesel met benzine-prestaties
Volvo 440, typisch Volvo
VERKOOP en SERVICE
AUTOBEDRIJF
Bij uw Volkswagen-dealer
Auto-Poppe Walcheren B.V.
DE FAAM - DE VLISSINGER
UW WEEKBLAD
garage de jager goes
'k
Veerseweg 104
Middelburg
Tel. 01180-29955.
AUTOCENTER MIDDELBURG
KANAALWEG 2 - TEL. 01180-38638
OPEL CORSA 1.2 S Luxus 3 drs.
OPEL CORSA 1.2 S GL 4 drs.
OPEL KADETT 1.2 S LS 3 drs.
OPEL KADETT 1.2 S
OPEL-KADETT 1.3 S LS 3 drs.
OPEL ASCONA 1.6 S Touring 4 drs.
n
van alle Suzuki types
Oostperkweg 35-37 Middelburg Tel. 01180-36720
Noordweg 467' Middelburg
Tel. 01180-12042 SST
Wennen
Strak en zakelijk
Leningen 0|
scherpe tar
Snel en dis
geregeld
Vrije beste
geen onde
Kwijtschel»
Lopende l<
bezwaar
Rente fisc
Tevens 2i
Wilt u iets a;
de telefoon
voordelig vc
Ringbaan-West 24 Goes. Tel. 01100-31110
AUTO'S ONDER DE f 7.500,- ZONDER GARANTIE:
'SAAB SELECT OCCASIONS 1 JAAR GARANTIE*
■AUTO DIJKWEL
A
38638
BMW 315 LPG
Fiat Panda 45
Ford Fiesta 1100
Ford Escorl 1100 L
Ford Escort 1300 LASER
Ford Escort 1600 L AUTOMAAT
Ford Scorpio 2800i GHIA
Mazda 626 1600 LX
Opel Corsa 12 S
Opel Kadett GT
Opel Kadett 12 S LS
Opel Manta 20 S LPG
Opel Rekord 1800 CARAVAN
Opel Rekord 20S GL LPG div. opties
Renault 5 TS 1400
Subaru 1300 DL
Toyota Carina AUTOMAAT combi 1600
Toyota Corolla 1300 12 VALVE
V.W. Polo Pointer Coupé 1050
V.W. Golf GTI div. opties
V.W. Passat DIESEL VARIANT
V.W. Jetta 1300 ELAN
BMW 520 6-cyl.
Renault 14 LS 1400
Fiat 126 personal 4
V.W. Polo
Renault 5 Parisienne
Mitsubishi Colt 1400 GLX
Opel Kadett 12 S VAN
V.W. personen bus 2.0 Itr.
rood
rood
grijsm.
blauwm.
blauw
blauwm.
blauwm.
blauwm.
roodm.
rood
groenm.
groenm.
blauwm.
antracietm.
wit
blauwm.
beigem.
grijsm.
blauw
rood
d. rood
wit
groenm.
wit
geel
zwartm.
rood
beigem.
wit
geel
12-'84
'83
6-'82
12-'85
'78
10-'80
11-'82
9-'82
8.900,
8.950,
12.500,
11.900,
13.500,
18.500,
39.500,
15.750,
12.450,
17.900,
15.750,
10.450,
14.950,
22.500,
8.500,
7.900,
9.900,
15.900,
16.900,
29.750,
18.750,
18.500,
3.250,
3.500,-
4.750,
5.000,
7.250,
7.450,
12.500,
13.000,
Vanaf f 7.500 3 maanden BOVAG garantie
inruil en financiering mogelijk
auto's worden met A.P.K. afgeleverd
donderdagavond koopavond
Bouwjaar april 1984
Km. stand 40.300
Kleur Beryll Green
Extra's metallic lak
Bouwjaar
Km. stand
Kleur
januari 1986
19.200
poolwit
Bouwjaar augustus 1985
Km. stand 35.700
Kleur grijs
Extra's metallic lak
trekhaak
Bouwjaar
Km. stand
Kleur
Extra's
maart
32.900
grijs
metallic lak
stootlijsten
trekhaak
Bouwjaar april
Km. stand
Kleur
54.^
Extra's
iilic lak
-pportinterieur
alu.-velgen
achterspoiler
Km. stand
Kleur
Extra's
Bovenstaande auto's zijn
en sterk in prijs verlaagd!!
Bouwjaar mei 1984
109.300
almandin rood
metallic lak
getint glas
velours interieur
brede banden
LPG-instalaltie
ANWB-gekeurd
Gildeweg 22, 4483 NK Vlissingen. Telefoon 01184-19610.
VRIJDAG KOOPAVOND
SUZUKI SAMURAI V.A. f 19.895,- SUZUKI CARRY VANAF f 10.495,- (excl.
BMW 316
Ford Fiesta 1.1 CL
Ford Escort 1.1 Laser
Ford Escort 1.1 Laser
Ford Escort 1.3 L.
Ford Escort 1.3 L
Ford Escort 1.3 Laser
Ford Escort 1.3 Laser
Ford Escort 1.3 CL
Ford Escort 1.4 Bravo
Ford Escort 1.4 Bravo
Ford Escort 1.4 Bravo...
Ford Orion 1.6 GL
Ford Sierra 16 L
Ford Sierra 1.6 GL
Ford Sierra 1.6 CL-
Ford Scorpio 2.0 GLI
Ford Scorpio 2.5 D CL
Ford Escort 1.6 D CL
Ford Escort 1.6 CL
Ford Sierra 2 3 D Laser
Ford Sierra 2 0 GL
Opel Kadett 1.2 S Flash...
Opel Kadett 1.2 S Flash
Opel Kadett 1.2 S Caravan
Opel Kadett 1.2 S LS
Opel Kadett 1.3 S
Opel Kadett 1.3 S LS
Opel Kadett 1 6 S GT
Opel Kadett 1.6 D Caravan
Opel Kadett 1 6 D LS
Opel Rekord 2 0 S
Peugeot 205 XT
VW Golf 1.3 C.
VW Golf 1.3 C
VW Jetta 16 C
VW Scirocco GTS
Mercedes 190 D
Mercedes 200 D
Toyota Camry 1.8 DX
Opel Kadett 1.3 S 1982 3 drs rood
Ford Escort 1 3 L Combi 1982 3 drs groen
82 000 km
14.000 km
43.000 km
55 000 km
36 000 km
40 000 km
66 000 km
33.000 km
22.000 km
10 000 km
18 000 km
22 000 km
71 000 km
55 000 km
96 000 km
38 000 km
58 000 km
68 000 km
88.000 km
53 000 km
79 000 km
89 000 km
68 000 km
80 000 km
93 000 km
40 000 km
86 000 km
68.000 km
67 000 km
140 000 km
65 000 km
78 000 km
35 000 km
53 000 km
35 000 km
37 000 km
63 000 km
81 000 km
85 000 km
19 000 km
8
8
1985
1986
1985
1985
1983
1983
1986
1986
1986
1987
1987
1987
1985
1984
1983
1987
1986
1986
1986
1987
1986
1984
1983
1983
1983
1985
1983
1985
1985
1983
1986
1982
1986
1985
1987
1987
1984
1986
1985
1985
250,-
900.-
De samenwerking tussen de twee Franse merken Citroen en Peugeot
is ook in deze BX weer terug te vinden. Hebben de gewone diesels van
de BX-serie een 1.9 liter motor uit eigen huis, voor deze turbo-versie is
gekozen voor de motor uit de Peugeot 205, die een inhoud heeft van 1.8
liter maar met de turbo er aangeschroefd een vermogen levert van 66
kW. Dit zorgt niet alleen voor een hoge topsnelheid van 180 km/h maar
ook voor een flitsende acceleratie van 0 tot 100 km/h in 11 sec. Het
meest opvallend is dat de motor in alle toerengebieden enorm veel
souplesse toont, zodat van veel schakelen absoluut geen sprake hoeft
te zijn. Nog een meevaller is het brandstofverbruik, dit kwam tijdens
de test uit op een gemiddelde van 1 liter op 12,8 kilometer, wat zeer
gunstig is voor zo'n snelle diesel, die bereden werd als was het een
benzine-uitvoering oftewel snel en zonder een zuinigheidsmarathon
te willen winnen.
Wat wennen is het om tijdens lagere
snelheden de rechtuitstand te bepalen.
Daar lijkt net een soort weerstand in te
zitten maar ook daarwen je aan. Verder
is deze broeder voorzien van een stuur
bekrachtiging die zijn werk naar beho
ren doet. redelijk direkt en bij hogere
snelheden niet te vaag aanvoelend.
Prettig is dat de Citroën-mensen deze
snelle rakker voorzien hebben van een
sportievere en hardere vering wat de
wegligging ten goede komt. Hij hangt
hoegenaamd niet. noch in korte, noch in
langere bochten. Wat wel blijft is het
behoorlijke onderstuur-karakter in
bochten, daardoor drijft hij opzijn neus
naar de buitenkant van de bocht wan
neer deze wat te fors genomen wordt.
Maar zolang het enigszins binnen de
perken blijft, reageert hij goed op gas-
loslaten en duikt de neus de binnenkant
van de bocht weer in.
Uiteraard is het weggedrag op slechte
wegen des Citroëns. oftewel alle hob
bels en kuilen worden redelijk geluid
loos weggewerkt, mede dankzij de hy-
dropneumatische vering.
Aan de buitenzijde is er niets spectacu
lairs veranderd bij deze turbodiesel-uit
voering. Er zijn standaard lichtmetalen
velgen gemonteerd en verder Ls het al
leen maar aan de type-aanduiding ach
terop te zien dat het om een super diesel
gaat. Karakteristiek zijn de twee rui
tenwissers die een BX bezit, een voor en
een achter. Die ene ruitenwisser voor
vind ik een onding, die wist amper maar
smeert vet en vuil goed uit over de
voorruit.
Van binnen is de BX strak en zakelijk
afgewerkt, met een zeer fraaie stoffen
bekleding en brilliant zittende voor-
stoelen, die - ik schrok er bijna van - ook
een harde en stevige steun overal geven
en legio verstelmogelijkheden hebben.
Beslist een positieve verrassing nadat ik
in Citroens hoofdzakelijk een soort
verstevigde poef met rugleuning tegen
kwam. waarin je wegzakte en na 10 mi
nuten een stekelige rugpijn overhield.
Ook het dashboard is overzichtelijk met
normale klokken maar dat is alweer een
tijdje zo. Erg noodzakelijk is de toc-
renteller want bij een pittige stoplicht-
sprint spuit deze makker zo vlug naar
het rode toerengebied dat het absoluut
noodzakelijk is om dit goed in de gaten
te houden en ook op de snelweg volstaat
planken niet zonder af en toë de toe-
renteller te bekijken, want ook in zijn
vijfde versnelling draaft deze vlotterik
rustig door het rode toerengebied in. De
standaard elektrische raambediening
rondt het geheel behoorlijk af, evenals
de tweede buitenspiegel.
Achterin is er een behooi
beenruimte voor twee vol
als de afstand niet te groot
nog drie personen te plu
ithter is een goed be rei I
ruimte, zonder hinderli
maar ook grotere spi'
moeiteloos meegenom
doordat de achterbank t
worden.
Er waren in de vaderlandse en interna
tionale pers al foto's, maten en gegevens
gepubliceerd maar nu was er dan ten
lange leste de officiële introductie van
de nieuwe Volvo 440.
Helaas bleef het bij een statische pre
sentatie maar al konden we hem nog
niet rijden, er in zitten en aaien was in
ieder geval toegestaan. Het is een kloe
ke middenklasser geworden, die wat de
techniek betreft veel gemeen heeft met
de Volvo 480. Zo is de bodemplaat,
voor- en achterwielophanging, de ba
sismotor, de aandrijving en het rem-
systeem vrijwel identiek. Voorde rest is
die 440 volkomen anders dan zijn spor
tieve broer. Het is een vijfdeurs gewor
den. een zogenaamde hatchback.
Volgens Volvo Car bestaat de doel
groep uit kopers met een goed besteed
baar inkomen in de leeftijd variërend
tussen de 35 en 50 jaar. Het zijn veelal
zakenmensen, werkzaam op het mid
den en hogere management-niveau. De
440 heeft standaard een vijf versnel
lingsbak. Er zijn vijf uitvoeringen welke
voorzien zijn van een viercilinder 1.7
liter schone motor. Het motorvermogen
varieert van 64 kW tot 88 kW. De leve
ring van deze nieuwe Volvo 440 begint
in september en prijzen zullen tussen de
29.250,- en 45.250,- liggen.
scama genera! motors saab aaihatsj
SAAB 99 GL 4-drs
SAAB 99 GL 4-drs. LPG
SAAB 99 GL 4-drs
SAAB 90
SAAB 900 4-drs LPG
SAAB 900 4-drs
SAAB 9000 Turbo 16 V
1982
1983
1984
1986*
1987*
1985*
Mazda 323 DX 1982 3 drs rood
Renault 5 Parisienne 1983 3 drs. rood
Opel Kadett City 1979
Ford Capri 2.0 GL 1979
Opel Kadett 1.2 N 1981 3 drs rood
Opel Rekord 2.0 S 1982 grijs
Renault 4 GTL 1983 5 drs. rood
Peugeot 505 SR 1982 4 drs beige
Opel Ascona 1.9 1978 2 drs. blauw.
Renault 5 1982 3 drs. rood
VW Passat 1.6 D Combi 1979 5 drs wit.
Ford Capri 2.0 GL 1979 3 drs grijs
- 1986*
7.400.
7 250.
2.900.
3 750,
7.250,
7 000,
5.750,
6.750,
2950,
6 900,
4 600,
3900,
DAIHATSU CUORE TS
DAIHATSU CHARADE TS
DAIHATSU CHARADE Sport
DAIHATSU CHARADE Diesel 5-drs
VOLVO 340 DL 5-drs
VOLVO 340 Automaat APK
FORD ESCORT 16 BRAVO
SKODA 130 LS 4 100 km
SAAB 900 GLi 3-drs schuifdak (van pari.).
Vert. R. Ketelaar 01100-20873.
1987
1985
1984
1984
1984
1979
1983
1987
1982