121 Top naar de officiële
OPEL-OCCASION-WEEK
INS AANL~i
VAN DEZE WEEK
C5
REN!
Rover 213 SE automaat
Zijn pond terdege waart
Mazda 121 Modellenserie
SUZ
AUTOBEDRIJF
DE ROVER 213
AUTOBEDRIJF
WONDERGEM EN MELSE
TOT f 7.500,—
Advertere
bij de Faam - d<
zit U i
Kom voor een kennismaking met de
Autonie
W JÊf MIDDELBURG
A
VÉRKOOP
Bij ons in de showroom
v.a. f 26.595,—
-dealer voor geheel Midden-Zeeland:
Bij uw Volkswagen-dealer
Auto-Poppe Walcheren B.V.
i»
(ind. terrein Ramsburg)
01180-36815
D. Dronkersweg, Poel III
Goes-Zuid, tel. 01100-31848
Hoofdstraat 95, Ovezande
tel. 01195-236
OPEL CORSA 1.2 S Uixus 3 drs.
OPEL CORSA 1.2 S GL 4 drs.
Fiat Panda 1000 CL1986 9.750,-
Flat Uno 45vanaf 1984 8.750,-
Flat Uno 60 S1986 14.500,-
Fiat Uno 60 S 5-deurs1986 15.750,-
Flat Uno 70 SL 5-drs1986 16.750,-
Fiat Uno 55 S1985 12.750,-
RIJ NU, BETAAL MEI 1989
VOOR NIEUWE PANDA EN UNO
OPEL KADETT 1.2 S LS 3d™
Fiat Ritmo 651982
Fiat Ritmo 60 L 5-deurs1985
Fiat Regata 701986
Fiat Regata 85 S1986
Fiat Regata Diesel1985
Citroën 2CV6 Club1984
Ford Capri 2.0 S 6-cyl1981
4.750,-
11.750,-
16.250,-
20.500,-
12.500,-
7.250,-
8.500,-
HAT UNIEK IN PRIJS EN PRESTAT|E.
EERSTE ZEEUWSE
AUTOGARAGE
HERCULESWEG 12
■strielerrein ARNESTEIH. MIDDELBURG TEL 01180-1
DEMO:
SS fes
Brits karakter
Strak afgewerkt
Fris uiterlijk
Rijden
KROMME WEELE 19
Wij vertellen u pre
cies hoe lakschade
zelf te herstellen.
Met de penseeltech-
niek of de spuitbus
methode.
INCL. APK KEURING
V.W. Golf C 1,1 3-drs1981
V.W. Golf C Diesel 3-drs... 1982
V.W. Jetta C Diesel 4-drs.. 1983
Audi 100 GL 5E1978
Citroën 2CV61984
Fiat 131 2000 TC1982
Lancia A112 Elite1983
Renault 5 TL 3-drs1981
Renault 5 TL 5-drs1982
Zastava GTL 651984
Leuke occasions voor 'n leuke
prijs!!
Auto Poppe Walcheren BV
van alle Su
Oostperkweg 35-37 Midde
Autobedrijf Renton
off. Austin/Rover dealer
Noordmonsterweg 4, Middelburg
AUTOBEDRIJF
HJ. RIJK
Bouwjaar
Km. stand
Kleur
Extra's
april 1984
40.300
Beryll Green
metallic lak
Bouwjaar januari 1986
Km. stand 19.200
Kleur poolwit
Bouwjaar
Km. stand
Kleur
Extra's
augustus 1985
35.700
grijs
metallic lak
trekhaak
Bouwjaar maart 1986
32.900
grijs
metallic lak
stootlijsten
trekhaak
Km. stand
Kleur
Extra's
Bouwjaar
Km. stand
Kleur
Extra's
april 1986
54.200
grijs
metallic lak
sportinterieur
alu.-velgen
achterspoiler
OPEL ASCONA 1.6 Touring 4 drs.
RnilW/iaor -
Bouwjaar
Km. stand
Kleur
Extra's
Bovenstaande auto's zijn
en sterk in prijs verlaagd!
ANWB-gekeurd
mei 1984
109.300
almandin rood
metallic lak
getint glas
velours interieur
brede banden
LPG-instalaltie
o
22, 44831 NK Vlissi„gen. Ie|efoo„
VRIJDAG KOOPAVOND
01184-19610.
®*i
r Saab 900 3-drs. LPG
Saab 900 Turbo Sedan 65.000 km.
Saab 900 Sedan stuurbekr
Saab 90 LPG 50 000 km
Saab 99 4-drs
Saab 900 5-drs stuurbekr.
schuifd
Seat Ibiza 1.2 Del Sol 30 000 km....
Seat Ibiza Piaya
Seat Ronda 1.2 GL
Seat Marbelia GL 15 000 km
Seat Ronda 1 2 GL LPG
40 000 km
Seat Ronda 1 6 GLX 40 000 km
Fiat Ritmo 60
Fiat Uno 45
1987 1 34.950,-
1984 f 28.950.-
1985 1 26.950.-
1986 f 28.950,-
1982 t 12.500,-
1985 f 25.950,-
1986 f 14.500,-
1987 f 14.500,-
1985 f 10.950.-
1987 f 11.950.-
1986 f 14.500,-
1984 f 9.950,-
1983 i 7.950,-
1986 f 12.750,-
SEAT IBIZA 1.5 GLX (S) 5-drsjuni 1987
blauwmetallic, 22.000 km.
Nieuwprijs: f 25.500,- Nu: 19.500,-
oel Katioti -.o o
Opel kadett 12 LS 30 OOn vZ
Opel Kaden 12 S LS
Opel Senator 2 0 E
Citroen Visa
VW Polo i 2 g sl
VW Golf9 S'
VW Golf
Renault li qjd
Nissan Cherry 1 3 nx
Citroèn Visa
Austin Mm, 1000 R„* 20 000 km
LAK M
Fiat 127...
Fiat Ritmo
Citroën 2CV6.
AUTO'S BENEDEN f 7.500
1985
1985
1984 1
1985
1985
1984 f
1985
1982 f
1983 f
1984 f
1984 f
1984 f
1985 f
16.500,-
14.950,-
16.950,-
13.950,-
13.500,-
7.950,-
12.950,-
8.950,-
9.950,-
9.950,-
12.950,-
7.950,-
8.450,-
De kleine Rover is geen echt Engels produkt maar een vergaand com
promis tussen de Japanse autofabrikant Honda en de van oudsher
oer-Engelse Austin Rover, die zeer moeilijke jaren heeft doorgemaakt
en daardoor nogal eens van naam is veranderd. Deze Rover 213 SE is
uitgerust met een 1.3 liter 12 kleppen motor uit het huis van Honda en
ook het onderstel is van een model uit datzelfde huis afkomstig. Maar
toch hebben de Britten aan deze Rover een duidelijk eigen identiteit
gegeven zodat we absoluut niet kunnen spreken van een Honda-type
met een ander naamplaatje en merkembleem.
Bij het openen van het portier straalt de
duur en luxueus uitziende Rover-plaat
op de dorpel de instapper tegemoet,
waardoor levens de dorpel beschermd
wordt tegen krassen. Op de linker vloer
voorin ligt een vloermat met het Rover-
embleem er in verwerkt en deze klei
nigheden geven de auto al dat typisch
Britse karakter. Achter het stuur zit
tend voelt het luxe aan op de zachte en
goed beklede zittingen, alleen is de
steun onderin de rug wat onvoldoende
op lange afstanden. De bedieningshan
dels zijn makkelijk te bedienen en goed
te overzien. Centraal op het dashboard
zit de schakelaar om de electrisch be-
dienbare spiegels te verstellen zodat het
uitzicht rondom de Rover zonder
moeite altijd goed kan zijn. Compleet
noemen ze bij Rover dan ook echt com
pleet dus alle portkirramen zijn elek
trisch te bedienen op de middenconsole,
waar ook een laatje is bevestigd voor
cassettes voor de - niet standaard - ge
monteerde radio/cassette recorder.
Op het dashboard is een uitsparing om
kleine spullen te kunnen neerleggen
maar ook deze heeft een eigen rubber-
mat zodat er niet gauw iets uitglijdt bij
het nemen van een bocht. Verder zijn er
nog kleine opbergvakjes zoals een apart
bakje voor wat parkeergeld maar of dit
toereikend zal zijn voor de steeds stij
gende parkeerdorst van de meters weet
ik niet. Doch misschien is de vijf gulden
munt daarvoor in roulatie genomen.
Achterin is het zeer redelijk toeven, be
hoorlijke beenruimte en ook daar weer
verwennerij zoals een goede armsteun
en ook de achterramen zijn aldaar
elektrisch te bedienen via een schake
laar. mits de bestuurder deze niet heeft
vergrendeld voorin.
Aan de buitenkant ziet de Rover er niet
erg opvallend uit. Hij is keurig strak
afgewerkt, zonder iets opvallends.
Rondom zijn erstootstrips aangebracht
om kleine parkeerbutsjes op te vangen
en ook de bumpers kunnen kleine tikjes
pijnloos verwerken.
Zoals al eerder gezegd is de motor van
Japanse makelij en deze twaalfklepper
levert 54 kW bij het hoge toerental van
6000 omw/min. De automaat schakelt
wat schokkerig en ook de kick-down
(terugschakelen door vol gas te geven)
komt er erg rauw in.
Wanneer we ons redelijk aan de hier
geldende snelheden houden en absoluut
geen aspiraties hebben om met deze
Rover de overige weggebruikers te la-
door Rein Leppu
De Rover 213 SE auU
is een wagen met veeI
Japanse techniek maai
met een Brits karakter
ten zien hoe snel de:
comfortabel maar m
vol intrappen, dan
krachtbron behoorli
toerentallen boven
windgeluiden zijn b
den niet hinderlijk
De topsnelheid beii
bestuurder veelged
maar de acceleratie
V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.ViV.V.V.V.V.V.V.W
•V.V.V.V.V.V.
Voor wie de 323 te groot werd. heeft
Mazda nu een keurige aanbieding in de
vorm van de 12l-serie. Het is een vol
wassen automobiel, die te vergelijken
valt met de Ford Fiësta en met de Opel
Corsa. om een paar concurrenten te
noemen, Dat wil dus zeggen dat het
absoluut geen mini-auto is maar een
kleine middenklasser. Füen week bij mij
te gast was de duurste 121. namelijk de
Cabrio Top en omdat ik een liefhebber
ben van open auto's, ligt deze keuze
misschien een beetje voor de hand.
De Cabrio Top is geen Cabriolet maar
gewoon een zeer luxe auto met een
sehuifdak. dat ook daadwerkelijk tot
achter aan toe open kan en met een
druk op een knop schuift het dak elek
trisch aangedreven open of dicht. Na
deel van zo'n sehuifdak is wel dat men
met extra windgeruis door het leven
moet. zowel in gesloten toestand als ge
opend. Nog een nadeel vond ik dat er af
en toe de zure uitlaatgassen te ruiken
zijn bij een geopend dak en dat zure
kennen we allemaal wel wanneer we
achter een loodvrije uitvoering rijden,
die niet is voorzien van een katalysator
(geregeld) en de uitlaatgassen naar bin
nen komen in de stad of in een file.
Aan de buitenzijde is het een modern
gelijnde auto. die bij de achterwielen
wat breder uitloopt, wat een grappig
effect geeft. De kunststofbumpers kun
nen tegen een stootje en aan de voorzij
de is er een spoiler aan de onderkant
gemonteerd. Aan de zijkanten zitten
stootstrips met een biesje dat op dezelf
de hoogte doorloopt in de bumpers en
dat de auto een langer aanzien geeft. Op
het linker achterscherm, vlak bij het
voorportier, zit de tankdop wat ik ei
genlijk een beetje raar gesitueerd vind
maar dat is een kwestie van noodzaak
ten opzichte van de ligging van de ben
zinetank. De achterklep gaat in zijn ge
heel open zonder dat er een drempel
overblijft, zodat de bagageruimte goed
toegankelijk is. Deze bagageruimte kan
vergroot worden door de achterbank in
gedeeltes naar beneden te klappen zo
dat er een twee- of driepersoons auto
ontstaat met een extra bagageruimte.
De auto is op een vrolijke en gewaagde
manier bekleed met een rood-grijze be
kleding. die een beetje glimt maar de
stoelen zitten goed zonder dat je over de
zittingen glijdt. Ook hebben de voor-
stoelen een goede zijdelingse
steun en de verstelmogelijkheden
zijn ruim voldoende.
Plezant detail is dat de achter-
bank voorzien is van hoofdsteunen. Het
dashboard is strak uitgevoerd met al het
noodzakelijke er op maar niets extra's
zoals een toerenteller. die bij het open
rijden eigenlijk wel bruikbaar zou zijn.
vooral bij iets hogere snelheden want
dan begint de rijwind toch de boven
toon te voeren.
De motor starten gaat nog met een
handchoke, wat ik zelf een prettig gege
ven vind want ik duw de choke zo vlug
mogelijk weer uit. terwijl een automa
tische choke er veel langer over doet.
De 13 liter motor levert 44 kW en zorgt
toch voor behoorlijke prestaties, mede
natuurlijk door het lage eigen gewicht
van deze 775 kg wegende Mazda 121.
Cijfers zoals binnen de 12 sec. van 0 tot
100 km/h accelereren zijn zeer behoor
lijke waarde
he id kan m
schamen op
meekomen,
ruim 150 ki
viel ook me
testperiode
loodvrije m
wat een zei
De Mazda
geeft de b»
ook al omd
wegligging
breekt hij r
uit. Nee. gi
hij de boel
hetgeen e-
Ook de re
beeldig zo
verscheid»
1980
1983 f
1980 f
VERF BEHANG AUT0LAK M je, Q1180-12886
I*
i cWO
Ford Mustang1980
Opel Kadett 13 S Luxus 5-drs1981 i
Talbot Solara 1.6 GLS1983 f
Renault 4 38.000 km1983 f
Hyundai Pony 5-drs. 45.000 km1984 f
Saab 900 GL1981 f
2.950,-
1.950,-
4.250,-
4.500,-
6.950,-
6.950,-
5.950,-
7.450,-
7.450,-
Industrieweg 31, Vlissingen. Tel.
01184-15220
Gildeweg 22, 4483 NK Vlissingen. Tel.: 01184-19610 ^"5?
VRIJDAG KOOPAVOND