informatiepagina van de gemeente vlissingen II O If Plan boulevard I I Trimmen, waarom ook niet? I ijjjj l I 0 Steun project in Bangladesh H I Vakantie en uitkering Verbeter of verplaats uw zaak DOE ALLEEN IN UW TAS WAT U ECHT NODIG HEBT Hotel- en appartementencomplex ^00defoi? Aanslagen onroerend goedbelasting op komst m Uitkeringen iets later Afsluiten Wijnbergsekade ZET'SEEN <j\ ANDERE BRIL OP! Commissies vergaderen Informatieblad 2 Gemeentelijke diensten gesloten Wijziging ophalen huisvuil Wijziging regeling uitstel militaire dienst Slopen gebouw Koestraat Werkgroep voor plan Tuinstad M 1 Gemeente wil werkgroep ontwikkelingssamenwerking Even bijpraten met wethouder De Keijzer Schuldregeling Basisschool middengebied DE VLISSINGER Woensdag 11 mei 1988 IN DEN BLAUW GERUITEN redactie: stafbureau voorlichting en inspraak, stadhuis vlissingen. telefoon 01184-87000. toestel 333. 335 en 337 Onlangs besloot de gemeente raad om de bouw mogelijk te maken van een hotel- en ap partementencomplex op de Boulevard Bankert. Het gaat om een -voor Vlissingse begrippen- enorm complex dat zal moeten verrijzen tussen het bestaande gebouw van het ma ritiem instituut De Ruyter en de bestaande "residence Ban kert" (de appartementen met de plaza ervoor). Het bouwplan is de volgende fase in de boulevardbebouwing. Het schetsplan voor de nieuwbouw omvat een hotel met circa 85 twee-persoonskamers, een restaurant la carte, circa 134 service-appartementen, een cof feeshop, een zwembad/sauna e.d., diverse horecavestigingen, kantoren, praktijk- en vergader ruimten, verkoopruimten voor de tailhandel, een parkeeraccommo datie voor zo'n 300 auto's en een plaza. Deze laatste, een soort verhoogd teras, zal aansluiten bij de nu al bestaande plaza. Overeenkomst Om dit alles mogelijk te maken heeft de gemeenteraad een over eenkomst gesloten met onder an dere de firma Name-Gets Deux BV uit het Noord-Brabantse Tete- ringen. Volgens deze overeen komst zal met de bouw worden begonnen zodra 50% van het aantal appartementen is ver kocht, maar uiterlijk op 1 april 1989. Als gevolg van de feestdagen worden de uitkeringen van de ge meentelijke sociale dienst deze maand iets later overgemaakt. Hebt u normaal de uitkering op de derde dinsdag van de maand, deze maand wordt dat twee da gen later. In plaats van dinsdag 17 mei hebt u volgende week uw uitkering dus donderdag 19 mei op uw bankrekening. De gemeente heeft de Wijn bergsekade voor auto's af gesloten door het plaatsen van een paal bij het begin van dit straatje. De omwonenden zijn hierover ingelicht. De paal is gezet omdat geregeld auto's staan geparkeerd in dit straatje tussen het Arsenaalge bouw in-*de Paardenstraat en de woningen aan de Commando- weg. Deze auto's blokkeren de toegang tot de achterzijde van de woningen. De paal zal naar ver wachting meer effect hebben dan een parkeerverbod omdat, bij overtreding van zo'n verbod, er dan in de praktijk toch nog auto's zouden staan. Een impressie van het bouwplan voor Boulevard Bankert. Links een gedeelte van de bestaande apparte menten met de plaza, rechts het gebouw van het maritiem instituut De Ruyter. Gaat u op vakantie en hebt u een uitkering van de gemeen telijke sociale dienst, dan gel den bepaalde regels. Hoofdregel: maximaal 4 weken U mag per kalenderjaar maxi maal vier weken met behoud van uitkering op vakantie in binnen- of buitenland. U moet wel het tijdvak van uw vakantie tijdig (tenminste vier weken van tevoren) melden. Tijdens uw vakantie wordt de uit kering op de normale wijze op uw bankrekening bijgeschreven in dien het inkomstenbriefje tijdig wordt ingeleverd. Langer dan 4 weken Wanneer u binnen een kalender jaar langer dan vier weken met vakantie gaat, kunt u alleen aan spraak maken op uitkering gedu rende de eerste vier weken. 571/2 jaar of ouder Bent u 571/2 jaar of ouder, dan mag u in bepaalde gevallen drie maanden per jaar op vakantie met behoud van uitkering. U moet dan wel ruim van tevoren toestemming vragen (en deze af wachten alvorens te verstrek ken!). Indien toestemming wordt gegeven, worden gedurende de vakantie de inkomstenbriefjes normaal toegezonden, als u na terugkomst de briefjes tijdig te rugstuurt, wordt uw uitkering voortgezet. Dat betekent dat de uitkering over die drie maanden achteraf wordt uitbetaald. Ziekte tijdens vakantie Wordt u ziek op uw vakantie bestemming, waardoor u niet bin nen de aangemelde termijn thuis kunt zijn, dan wordt uw uitkering beëindigd. Na thuiskomst moet u de uitkering dan opnieuw aan vragen. Wanneer u door ziekte de vier- weken-grens overschrijdt terwijl u zich in Nederland bevindt, kunt u in de meeste gevallen alsnog (dus achteraf) een uitkering krij gen over de volledige periode. Dit is echter niet het geval wanneer u zich in het buitenland bevindt. Mocht u zich na vier weken nog op een buitenlands adres bevin den, dan vindt over deze periode geen uitkering plaats. Overigens is het raadzaam om, wanneer dit zich voordoet, kontakt op te ne men met uw ambassade in het betreffende land. Nog vragen? Mocht u over dit onderwerp nog vragen hebben, dan kunt u die het beste stellen aan uw kontakt- persoon bij de sociale dienst. Tot slot nog dit: het genieten van vakantie mag in elk geval geen belemmering of vertraging voor uw arbeidsinpassing betekenen. De binnenstad moet aantrek kelijker worden, zowel voor de eigen inwoners als voor inwo ners van andere gemeenten. Dat is één van de doelstellin gen van het gemeentebestuur. Eén van de manieren waarop dat doel wordt nagestreefd, is door te werken aan een even wichtige vernieuwing, concen- Mensen doen vaak dingen in hun tas die ze op dat moment helemaal niet nodig hebben. Als zo'n tas dan gestolen wordt, zijn ze soms 6ók hun hele hebben en houden kwijt Hun paspoort, hun rijbewijs, hun pas 65+ en zelfs hun spaarbankboekje. Terwijl dat toch allemaal niet nodig was Dus neem nooit meer mee dan u nodig hebt als u gaat winkelen. Draag uw tas altijd zó dat een ander er niet zo gauw bij kan Als u cheques In de tas doet bewaart u de pas dan ergens anders. Als iemand uw tas probeert te stelen, houd hem dan niet koste-wat-het-kost vast Kijk liever goed hoe de dief eruit ziet Trek de aandacht van andere mensen. En doe altijd aangifte bl) de politie Dan hebt u ten minste kans dat u uw tas ooit weer terugziet )ste-wat-het-kost vast edlef eruitziet VOORKOMING MISDRIJVEN Eén ziik van da poltoa én a Wie sportief bezig wil zijn kan met trimmen alle kanten op. Het kan op de tijden die u het beste uitkomen. Het kan in uw eigen tempo, alleen of samen met vrienden of familie. Bo vendien bent u vrij in de keuze van de oefeningen. Kortom, waarom gaat ook u niet eens trimmen? U blijft/komt er door in conditie, het betekent een stukje ontspanning. Daarnaast kunt u ook eens, mocht het no dig zijn, 'lekker afreageren'. Wat let u, nu de temperatuur naar zomerse hoogte gaat.... Westduin is gelegen naast het parkeerterrein bij de Skandia Sauna. De trimbaan bij bossen- burgh begint in de zuid-oostelijke hoek, ter hoogte van Prattenburg. Beide routes zijn zo uitgestippeld, dat de te verrichten oefeningen oplopen van licht naar zwaar. Ze variëren van touwslingeren tot armzwaaien, hoogspringen en hordenlopen. Bij iedere oefening staat een bord van de Nederland se Sport Federatie. Daarop is met een tekening aangegeven hoe men deze oefening moet doen. Nu heeft niet iedereen dezelfde wmm mmmm De trimbaan in de wijk Bossenburgh (foto: Ruben Oreel) De gemeente geeft u de ruimte om te trimmen. Zij heeft twee ba nen in beheer. De ene ligt bij Bos senburgh, tussen deze wijk en de watergang langs de Sloeweg. De andere ligt in het recreatiegebied Westduin. Beide banen bieden de mogelijkheid een tiental uit eenlopende oefeningen te doen. Op de tijd die het beste schikt, in uw tempo, alleen of samen. Het beginpunt van de trimbaan in conditie. Om die reden staat op de borden naast een groene stip hoeveel oefeningen beginners het beste maximaal kunnen doen. Daaronder wordt, bij een rode stip, vermeld hoever gevor derden mogen gaan. Tot slot: neem geen onnodige risico's. Raadpleeg, als u voor de eerste keer gaat trimmen, desnoods eerst uw huisarts. Gezondheid is kostbaar! Volgende week komen weer de meeste vaste commissies van ad vies en bijstand in vergaderingen bijeen. Deze commissies, waarin raadsleden zitting hebben, advi seren burgemeester en wethou ders onder andere over voorstel len aan de gemeenteraad. De volgende commissies vergaderen in het stadhuis: - voor economische zaken op maandag 16 mei, aanvang 16 uur; - voor welzijn op maandag 16 mei, aanvang 17.00 uur; - voor openbare werken en milieuhygiëne op maandag 16 mei, aanvang 19.30 uur; - voor volkshuisvesting, stadsvernieuwing en monu menten op dinsdag 17 mei, aanvang 17.00 uur; - voor onderwijszaken op dinsdag 17 mei, aanvang 18.30 uur; - voor financiën op woensdag 18 mei, aanvang 17.00 uur; - voor personeelszaken en or ganisatie op woensdag 18 mei, aanvang 17.00 uur; - voor sociale aangelegenhe den op woensdag 18 mei, aanvang 19.30 uur. In welzijnscentrum "Bachten- komme", Badhuisstraat 104, ver gadert: - het algemeen bestuur van de Culturele Raad Vlissingen op maandag 16 mei, aanvang 20.00 uur. Al deze vergaderingen zijn open baar, dus voor iedereen vrij toe gankelijk. Bovendien heeft het publiek er spreekrecht. De verga derstukken" liggen ter inzage in de gemeentelijke informatiehoe- ken (o.a. in stadhuis en bibli otheek). tratie en versterking van de de tailhandel. Om dat te stimule ren heeft het gemeentebestuur voor 1988 f 300.000 uitge trokken. Ondernemers, die de onderpui van de voorgevel van hun winkel pand willen verbeteren kunnen een beroep doen op dat 'potje'. Ook wanneer men de zaak wil verplaatsen naar bepaalde stra ten kan men om subsidie vragen. Echter, ook hier geldt dat er aan diverse voorwaarden moet wor den voldaan. Die staan allemaal beschreven in het informatieblad met de titel "Verbeter of verplaats uw zaak". Deze, onlangs verschenen, ge meentelijke uitgave is verkrijg baar bij: - de gemeentelijke informatie- hoeken - het bureau economische za ken in het stadhuis. Bij het laatstgenoemde bureau kan men ook nadere informatie over de subsidieregeling krij gen. Het (rechtstreekse) tele foonnummer van dit gemeen telijke 'ondernemers-loket' is: 87427. Binnenkort kunt u de aanslag voor de onroerend goedbe lasting over 1988 in de bus ver wachten. De biljetten zullen - in de bekende blauwe envelop - worden verzonden door de rijksbelastingdienst tussen 10 en 19 mei. De aanslagbiljetten hebben als dagtekening 31 mei en als eerste vervaldatum 30 juni. Dat betekent dat u voor deze datum in elk ge val de helft van de aanslag be taald moet hebben. De tweede helft moet uiterlijk 31 augustus betaald zijn. Overigens staat dit, en meer, allemaal in de uitgebrei de toelichting achterop het biljet. Mocht u toch nog vragen hebben dan kunt u daarmee terecht bij de afdeling financiën in het stadhuis (begane grond, kamer 31, tele foon 87253 en 87353). Kwijtschelding belasting Denkt u dat u in aanmerking komt voor kwijtschelding van onroe rend goedbelasting, dan moet u daarvoor niet bij de gemeente zijn. Kwijtschelding kunt u vragen aan de: Ontvanger der Rijksbe lastingen, Postbus 5010, 4330 KA MIDDELBURG Hulp bij kwijtschelding Om kwijtschelding van de onroe rend goedbelasting te vragen, kunt u gebruik maken van een standaardformulier. Dit formulier is verkrijgbaar bij de ontvanger der belastingen en bij het Bureau Morgen, donderdag 12 mei (He melvaartsdag) en vrijdag 13 mei zijn alle gemeentelijke diensten gesloten. De medewerk(st)ers van o.a. het stadhuis en de sociale dienst zijn u vanaf maandag 16 mei weer graag van dienst. Wie studeert of (weer) gaat studeren en opgeroepen wordt voor militaire dienst, kan daar van uitstel krijgen. Deze be staande regeling is met ingang van het studiejaar 1988-1989 tijdelijk gewijzigd. De nieuwe regeling houdt in dat uitstel wordt verleend aan hen die zijn begonnen aan een studie aan een erkende instelling voor (dag)onderwijs, uiterlijk in het ka lenderjaar waarin zij 21 jaar wor den. Als tijdens de vooropleiding één of meer doublures zijn ont staan, wordt deze leeftijd op 22 jaar gesteld. Wie opgeroepen wordt voor mili taire dienst, krijgt met de oproe- pingskaart globale informatie over deze uitstelregeling. Wie er meer over wil weten, kan daarvoor terecht bij de schoolde caan of informeren bij de afdeling militaire zaken in het stadhuis (bureau burgerzaken, begane grond, telefoon 87281). sociaal Raadslieden, Brouwe- naarstraat 4 in Vlissingen. Dit bu reau is open op maandag, dins dag, donderdag en vrijdag van 09.00-12.30 uur en op dinsdag en donderdag van 13.30-15.30 uur. Richtlijnen kwijtschelding Het Bureau Sociaal Raadslieden kan u ook nader informeren over de mogelijkheden om voor kwijt schelding in aanmerking te ko men. Dit bureau beschikt name lijk over informatie op schrift met daarin de richtlijnen die de direk- tie van de rijksbelastingen han teert bij kwijtschelding en een "re kenhulp" aan de hand waarvan u Aanstaande maandag 16 mei wordt een begin gemaakt met de sloop van het verenigings gebouw aan de Koestraat. Dit gebouw was het laatst in ge bruik bij de "Showgroep Vlis singen". De sloopwerkzaamheden zullen zo'n drie dagen duren. Tijdens deze werkzaamheden zal er aan de westzijde van de straat een parkeerverbod worden ingesteld. Dit om de auto's van het slopers bedrijf ongehinderd doorgang te kunnen geven. Het vrijgekomen perceel wordt vervolgens geëgaliseerd, waarna de afdeling beplantingen er een plantsoen zal aanleggen. mjm kunt zien of het de moeite waard is kwijtschelding aan te vragen. Volgens het Bureau Sociaal Raadslieden komen in principe voor kwijtschelding in aan merking: - gehuwden of samenwonenden die minder dan f 1.320,— per maand overhouden; - éénoudergezinnen die minder dan f 1.165,— per maand over houden; - alleenstaanden met een eigen huishouden die minder dan f 860,— per maand overhouden; - alleenstaande woningdelers die minder dan f 760,— per maand overhouden. Morgen, donderdag 12 mei wordt er in verband met hemelvaarts dag geen huisvuil opgehaald. Het huisvuil dat normaal op die dag meegenomen wordt, zal vrij dag 13 mei opgehaald worden. De gemeente Vlissingen wil een werkgroep ontwikkelings samenwerking instellen. Vori ge week is hiervoor een groot aantal personen en instellin gen benaderd. Het is de be doeling dat deze in te stellen werkgroep de Vlissingers be wust gaat maken van de derde wereldproblemen en activitei ten zal ontwikkelen in het ka der van het door de gemeente ondersteunde derde wereldproject in Bangladesh. Jaarlijks bestemt de gemeentee- raad al f 10.000,— voor dit pro ject. Sinds 1988 gaat dit geld naar het Bangladeh Rural Advan cement Comittee (BRAC)-project. BRAC richt zich op de platte landsontwikkeling in Bangladesh, een van de armste landen ter we- rel. Het project is geadopteerd door de NOVIB, de Nederlandse Organisatie voor Internationale Ontwikkelingssamenwerking Vlissingen wil méér doen Het bedrag van f 10.000,— gaat jaarlijks in z'n geheel naar het BRAC-project. Maar de gemeen te vindt dat er méér kan gebeu ren. De ondersteuning van het project kan worden aangegrepen om de Vlissingers bewust te ma ken van de derde-wereld problemen in het algemeen. En dat is tevens weer in het belang van het BRAC-project. Om dit proces van bewustwording vorm te geven, wil de gemeente de werkgroep ontwikkelingssamen werking instellen. Daarom heb been burgemeester en wethou ders nu een beroep gedaan op personen die mogelijk betrokken heid (willen) hebben bij derde wereldzaken. Wie echter geen brief heeft gehad, maar zich wel aangesproken voelt, kan natuur lijk ook reageren! Taken werkgroep De leden van de werkgroep ont wikkelingssamenwerking zullen zitting hebben op persoonlijke ti tel en zullen worden benoemd door de voor het project ingestel de Begeleidingscommissie Vlissingen-Bangladesh. Het is de bedoeling de werkgroep samen te stellen uit minimaal vier en maximaal acht leden. De voorzit ter van de Begeleidingscommis sie Vlissingen-Bangladesh, de wethouder van welzijnszaken c.a., de heer D.J.P. Bruinooge, zal tevens voorzitter zijn van de werkgroep ontwikkelingssamen werking. De werkgroep zal circa tien maal per jaar in de avondu ren bijeenkomen om ideëen te ontwikkelen èn uit te voeren. Dat kan bijvoorbeeld variëren van het organiseren van tentoonstellin gen, cursussen en thema avonden en het vervaardigen van dia-series, videobanden en schrif telijk voorlichtingsmateriaal tot wat actieve leden kunnen beden ken in het kader van bewustwor ding over derde-wereld-zaken in Vlissingen! Zo doet u mee Wanneer ook u praktisch bent in gesteld èn hart hebt voor de der de wereld, dan kunt u zich vóór 1 juni a.s. aanmelden als lid van de werkgroep ontwikkelingssamen werking bij de ambtelijke secreta ris van de werkgrop, de heer drs. W.M. van Baaien van het bureau Welzijn in het stadhuis, Stad huisplein 2, 4382 LG Vlissingen (telefoon 87334). Hier zijn ook na dere inlichtingen verkrijgbaar. De gemeente wil een werk groep instellen voor het maken van een plan voor inrichting van de straten in het gebied Tuinstad. Het gaat om de Pri mulalaan, Crocuslaan, Begoni alaan, Hyacinthenlaan, Gerani umlaan, Acacialaan en Mar grietenlaan. Vorige week is hierover een aan tal belangengroeperingen, zoals het wijkcomité en het huurdersco mité, benaderd. Het is de bedoe ling dat de werkgroep een plan opstelt dat daarna aan alle buurt bewoners zal worden voorgelegd zodat iedereen daarover zijn me ning kan geven. Het streven is er op gericht dit alles nog voor de zomervakantie te doen. Nadat vervolgens de gemeente raad met het plan akkoord is en er het nodige geld voor beschik baar heeft gesteld, kan dan in het najaar met de uitvoering worden begonnen. Voorlichting over de verzorging van kippen. Een manier van platte landsontwikkeling in Bangladesh (foto: Jan Stegeman tober vorig meentelijke Kredietbank van start gegaan. Dat deze 'bank' in een behoefte voorziet, blijkt wel uit het feit dat in de afgelopen zeven maanden zo'n 180 aanvragen zijn ingediend. Meestal aanvra gen voor de aanschaf van duur zame gebruiksgoederen. Da 's een wat ambtelijke term voor, om maar eens wat te noemen, een wasmachine, vloerbedekking en andere zaken die tot de minimum-uitrusting van een huis houden behoren. Helaas kan de Kredietbank niet iedereen helpen. Want als men bijvoorbeeld bij een commerciële bank een lening kan krijgen dan mag er, volgens de regels, geen krediet worden ver leend. Maar ook als er geen en kele 'ruimte' is om de lening af te lossen kan de Kredietbank niet met geld helpen. Daarmee kom ik eigenlijk vanzelf bij een van de andere 'poten' van deze gemeentelijke instelling, de schuldregeling. Sinds oktober zijn er ruim dertig aanvragen voor een schuldsaneringskrediet binnen gekomen. In achttien gevallen kon een verantwoorde oplosing worden gevonden via schuldbe middeling. De aflossing van de schulden werd daarbij geregeld zonder een krediet te verstrek ken. In veertien gevallen werd een lening gegeven waarmee al lerlei schulden konden worden af gelost. Ik besef dat het niet voor een ieder even eenvoudig is om bij de Gemeentelijke Kredietbank aan te kloppen. Ook al omdat het vaak gaat om zaken die al langer slepen en bovendien behoorlijk van invloed kunnen zijn op de persoonlijke levenssfeer. Ik kan hier niet garanderen dat er voor iedere aanvrager een oplossing gevonden wordt. Wèl dat van ge val tot geval zorgvuldig bekeken wordt, uiteraard steeds in overleg met betrokkenen, welke mogelijk heden er zijn. Tot slot, voor het geval dat, de Kredietbank is ge vestigd in het gebouw van de so ciale dienst. Voor meer informatie kunt u daar op werkdagen tussen 9.00- en 10.00 uur naar bellen; het telefoonnummer is dan 87543. Het andere onderwerp waarover ik graag met u wil bijpraten komt uit mijn onderwijs-portefeuille. Het is de vorming van de nieuwe openbare basisschool in het zo genoemde middengebied. Door het ministerie van onderwijs is toestemming verleend om daar een nieuw schoolgebouw voor openbaar onderwijs te realiseren. Dit gebouw is gepland op het plein aan de Hogeweg. Nu is één van de voorwaarden van het mi nisterie daarbij, dat de openbare basisscholen Jacob Cats en Jan Ligthart te zijner tijd samenge voegd moeten worden. Zoiets vraagt natuurlijk een zorg vuldige voorbereiding. Daarom hebben burgemeester en wet houders een coördinatiegroep in gesteld, die bestaat uit een verte genwoordiging namens dat colle ge, de directies van beide scho len en natuurlijk vertegenwoordi gers van de ouders van leerlingen (medezeggenschapsraden) van beide scholen. Het verheugt me zeer dat deze groep binnen het vastgestelde tijdschema kans heeft gezien de voorbereidende werkzaamheden af te ronden. De medezeggenschapsraden van de beide scholen zijn inmiddels ge vraagd advies te geven, danwel instemming te betuigen met de criteria die inmiddels zijn gefor muleerd in het ontwerp van een zogenoemde intentieverklaring. Binnenkort zal de gemeenteraad worden voorgesteld die verkla ring vast te stellen. Gaat de raad akkoord, dan geeft de raad daar mee officieel weer dat het ge meentebestuur te zijner tijd daad werkelijk wil komen tot samen voeging van beide scholen. Vervolgens zullen werkgroepen worden gevormd voor het regelen van onder meer vele organisatori sche en rechtspositionele zaken die zo'n samenvoeging - het stre ven is augustus 1990 - met zich meebrengt. Al met al zie ik de in tentieverklaring als een belangrij ke stap, die de nieuwe basis school in het middengebied weer een stuk dichterbij brengt!

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1988 | | pagina 5