Karei Suyling en de eenzame genoegens van de Citroën DS Alex Mollet wint cd-speler bij actie Foto Schuilwerve Auto Louisse verdient vijf sterren Bedrijven sponsoren volleybalclub 't Zand AH-BEDRIJFSLEIDER FLORUS GRIEP: Honderd tijdloze advertenties de camera van het jaar De Ridder sponsort junioren van TOP Foto Back demonstreert Stichting Basiseducatie geeft uitvoerig informatie Open Dagen Orchideeën kwekerij Citroën ID19 DS19 waarom zó? Citroën amlli Woensdag 9 december 1987 DE FAAM - DE VLISSINGER GELEZEN 'IS'T IN WAOLCHERS DIALEK Kik Schoenmode demonstreert hulp bij voetklachten 12 DECEMBER VOLLEYBAL TOERNOOI Als advertenties ons een spiegel voorhouden van het dagelijkse leven -en dat doen ze-, dan is met het automerk Citroën wel heel erg bergafwaarts gegaan. Ooit trendsetter met futuristi sche modellen als de (vooroorlogse) Traction Avant, het Lelij ke Eendje, de DS 19 en de ID 19, zakte de Franse firma af tot het peil van leverancier van boodschappenkarretjes en dure slagschepen voor yup's en wie het wil worden. Met de weglig- ging en de accessoires zal het wel in orde zijn maar het uiterlijk wordt risicoloos gedicteerd door de windtunnel. Wie dat ook zal spijten is onge twijfeld grafisch ontwerper Karei Suyling. Hij maakte tussen 1958 en 1971 de advertenties van Ci troën voor de Nederlandse markt in samenwerking met tekstschrij vers als Dimitri Frenkel Frank en Hans Ferrée. De Rotterdamse uitgeverij 010 - gespecialiseerd in boeken over architectuur en vormgeving- heeft er onder de titel '100 Citroën-advertenties van Karei Jsuyling' een aantal gebundeld als eerbewijs aan een stijl van adver teren die het 'nieuws van de dag' en darmee onze lawaai- en beeld schermcultuur ruimschoots over stijgt. en het kostte Suyling dan ook heel wat overleg om zijn op drachtgevers over de streep te krijgen. Wie het boekje doorbladert stuit op wondertjes van ontwerp- kunst, even tijdloos-modern als Suyling kiest voor grafische mid delen en een tekst zonder non sens om zijn boodschap over te brengen. Zijn advertenties zijn juweeltjes tussen de rommelige dagbladopmaak van de jaren vijftig en zestig en ook nu nog een toonbeeld van goede smaak. De loopbaan van de maker is al even ongewoon. Karei Buyling werd in 1926 geboren in Eindho ven, bracht zijn jeugd gedeelte lijk door in Frankrijk en wilde aanvankelijk piloot worden. Als hij in de oorlog moet onderdui ken gaat hij reclametekenen, werkt aanvankelijk voor enkele bureaus en vestigt zich later zelfstandig. Tijdens een rally voor Lelijke Eendjes in 1954, be doeld om het imago van het wa gentje wat op te vijzelen, ont moet hij directeur J.L. Froissort, de jonge 'eerste man' van Ci troën Nederland. Suyling krijgt opdracht om een affiche en een boekje te maken over de 2CV. In '58 volgen de advertenties. De ontwerper breekt vrijwel meteen met het idee, dat reclame vooral uit tekst moet bestaan. Hij geeft juist alle ruimte aan het beeld. Jan Brusse signeert zijn nieuwe boek voor een klant van Fanoy Hij woont daar ook al dertig jaar. De afgelopen week reisde deze Franse Nederlander door het land om in verschillende boekwinkels zijn nieuwste boek, "Tussen Oui en Non" van een handtekening te voorzien. Maar Jan Brusse deed meer dan dat. Als een ware koop man probeerde hij, gezeten aan een tafeltje met eigen werk zijn nieuwste boek aan de man of vrouw te brengen. Jan Brusse: "Ik moet in twaalf steden bij boekhandels mijn boek signeren en daar wordt je wel zo melig van, dat ik gewoon een beetje gek doe om de aandacht te vangen". Bij Fanoy lukt dat prima. Jan Brusse heeft deze week een scher pe blik gekregen voor de aarzelen de koper, die nog niet weet welk boek het worden zal. Zo lukt het hem een klant die slechts op een bridgeboekje uit is te overreden tot aankoop van twee boekjes van zijn eigen hand. Het bridgeboekje laat de man maar zitten. In Delft verleidde hij zelfs iemand, die nog nooit een boek had gekocht tot deze lichtzinnige daad. Daarnaast zijn er de echte bewon deraars. Met resolute stap steve nen ze op het tafeltje aan, kijken nog eenmaal of het wel echt die schrijver met het stoppelpaardje is en slaan dan hun slag. Zoals die meneer, die alle t.v. uitzendingen van Jan Brusse op video heeft staan en nu nog foto's komt ma ken voor zijn privé-album. Schichtig haalt hij zijn pocketca meraatje uit zijn binnenzak en schiet zijn plaatjes alsof het om verboden opnemen gaat. Maar Jan Brusse blijft lachen en hij geeft later toe dat dit zijn ego na tuurlijk wel streelt. In een goed uur heeft hij bijna vijftig boekjes verkocht. Een laat ste poging om een vrouwtje in Zeeuwse dracht tot aankoop te verleiden mislukt helaas. Op haar vraag: "Is 't in Waolchers dia- lek?", staat zelfs Jan Brusse met de mond vol tanden. De tijd is om, de volgende boek handel in Bergen op Zoom wacht en met zijn rode shawl zwierig om de nek verlaat hij met zijn uitge ver met lichtvoetige tred de zaak achter zich. Bij Fanoy zijn nog in beperkte mate gesigneerde boekjes "Tus sen Oui en Non" te verkrijgen. Voetklachten? Op vrijdag 11 de cember komen voetspecialisten bij Kik Schoenmode aan de Ka naalstraat in Oost-Souburg de Vi- brionveer demonstreren. Deze veer - een Zweedse vinding - is een vervangmiddel van de klassieke steunzool en schijnt voor veel mensen met rugklachten dé oplos sing te zijn. Volgens Kik in Souburg verbetert de veer op buigzame wijze de hol ling van de voet, de gevoelige voorvoet wordt extra on dersteund door verende kuipzolen zodat de voet weer 'natuurlijk kan afrollen'. Dankzij het veren de «ffect wordt bovendien een be tere doorbloeding veroorzaakt waardoor pijnen kunnen afnemen. Een bijkomend voordeel noemt Kik dat de veer in elke mode schoen kan worden gedragen. Alex Mollet heeft de cd-speler ge wonnen van de actie die Foto Schuilwerve in november hield. De winnaar kreeg het kleinood vorige week donderdag uitgereikt in de zaak van Schuilwerve aan de Scheldestraat in Vlissingen. De actie was opgezet door Cine- rent, een keten van videoverhuur waarbij de Vlissingse foto- en vi deowinkel is aangesloten. "Onze klanten krijgen altijd een kaart waarop een stempel komt als ze een videofilm huren. Als de kaart vol is, wordt één film gratis ver huurd. In november hebben alle Cinerent-zaken apart de kaarten in een bak gestopt en daar op 26 november eentje uitgetrokken", legt Cor Schuilwerve de actie uit. "Alex Mollet kwam er bij ons als winnaar uit". Momenteel zijn meer dan twintig winkels bij Cinerent aangesloten. "Voor het eind van dit jaar zullen er dat al veertig zijn", weet Schuilwerve, de enige Zeeuwse zakenman in die keten. Boven dien - zo legt de Vlissingse onder nemer uit - is Cinerent gefuseerd met Videoland, een organisatie die borg staat voor kwaliteit en als een van de weinigen met echte kwaliteits- en educatieve films. "Cinerent is een volle dochter van Videoland, zodat ook wij in Vlis singen kunnen profiteren van het aanbod van die organisatie". Alex Mollet krijgt de cd-speler van Cor Schuilwerve In januari begint de Stichting Ba siseducatie Vlissingen weer open schoolcursussen, bedoeld voor mensen die niet zoveel onderwijs hebben gehad. De Vlissingse in stelling vertelt tijdens een aantal informatiebijeenkomsten meer over de cursussen. De eerste bijeenkomst wordt ge houden op maandag 14 december voor de avondschool (aanvang 20 uur), dan is er op dinsdag 15 de cember tussen 9.30 en 11 uur een bijeenkomst over het vrouwen leerjaar en de derde bijeenkomst is donderdag 17 december om de zelfde tijd voor de dagopen- school. De drie voorlichtingsbij eenkomsten worden gehouden in het centrum voor basiseducatie aan de Julianalaan in Vlissingen. Tijdens de cursussen in januari kunnen ze hun kennis vergroten en ophalen, bijvoorbeeld hoe de maatschappij in elkaar zit. Er is een aantal open schoolcursussen waarmee een basis kan worden gelegd voor werk en meer inzicht in de maatschappij. De vakken Nederlands, Engels, rekenen, al gemene ontwikkelingen en vaar digheden zijn de vakken die wor den gegeven. hydro-pneumatische vering, aërodynamische vorm, servoschijfremmen: 20 jaar voorsprong De meest doordachte njmechtnes ven deze tijd veranderen we»n«g. want zij neooen geen achterstand in te heien De »0 DS serte dankt zijn grote voorsprong aan voorwiel- aandrijving de gestuurde en aangedreven wielen trekken de wagen 'zonder verzet' door de scherpste Docht 2 hydropneumatische vering alleen de revolutionaire gas vioeiato' vering kan schokken smoren voor ze u bereiken 3 aërodynamische vorm de carrosserie, in luchttunnels getest, maakt MS en «es km/u mogeii|k dij het laagste Denzmeverbruik in zijn klasse a servo-schijfremmen <tp de voorwielen waar ze horen, met hydraulische bekrachtiging en gescheiden remcircuits Is het dan een wonder dat. waar mogelijk, een gemiddelde snelheid van i20km/u ve<iig. geruisloos en economisch gereden kan worden? P S Voor sue ID en DS modellen geiot een vo< jaar garantie met mbegrip van arbeids loon en onderdelen ongeacht de km stand het Bauhaus of Mondriaan. Wordt er in 1958 nog iets uitge legd over onderwerpen als "de auto: decorum of vervoermid del?", "mooie mevrouw in lelijk eendje" en "over eten en auto's - Franse stijl", al snel nemen Suyling en zijn tekstschrijvers hun toevlucht tot een Spartaans- sobere aanpak met futuristische belettering en fragmenten van Citroënmodellen. Korte, heldere teksten vragen dwingend aan dacht voor details als snelheid, paardekrachten en comfort. Het is fascinerend en treurig om de laatste advertentie uit 1971 op te slaan. Een Citroën DS in een heuvellandschap, dat slechts wordt aangegeven met enkele lijntjes. "De DS is 16 jaar na z'n introduktie nog even nieuw", zegt de tekst. "Onnavolgbaar. Eenzaam, zo u wilt. Want het is stil om hem heen. Het antwoord op dit unieke concept is uitgeble ven. Zelfs bij Citroën weet men er geen raad mee. Zou het iets te maken hebben met eeuwige jeugd? Of met de power, de vita liteit van iets origineels...". De citaten kunnen ook worden gel zen als grafschrift voor Suyling. Kort daarop wordt hij aan de kant gezet en kiest het autobe drijf voor een reclamecampagne, die van New York tot Djakarta hetzelfde oogt. Weg eeuwige jeugd, niks poweren vitaliteit maar advertenties uit de wind tunnel over zachtzoevende, keu rige auto's voor de dito middel maat. Kortom: per CX op weg naar niks. 100 Citroën-advertenties van Karei Suyling met een voorwoord van Jur- riaan Schrofer en een inleiding van Frederique Huygen. Uitgeverij 010 Rotterdam. Prijs: Advertentie voor de Amió in 1961 Begin jaren 50 vestigde Albert Heijn voor het eerst een zaak in Middelburg. "Toen was het echt een bedieningszaak" vertelt Flo- rus Griep. "In die tijd was ik win kelbediende. Ik stond achter de toonbank, nam de bestellingen van de klanten aan en ging voor hun met een mandje de zaak in". De kruidenierszaak ging in de loop van de jaren 60 en 70 over naar de zelfbediening. Florus Griep zit al 33 jaar in de AH-zaak. Hij begon in Middel burg. Verder heeft hij verspreid door het hele land in filialen ge werkt. Nu is hij dus weer terug in het Walcherse kruideniersleven. Het was overduidelijk dat veel klanten op de verhuizing hadden zitten wachten. Het nieuwe pand was net zo afgeladen vol als in het zaakje aan de Lange Delft zo vaak het geval was. De eerste dag was er dus nog niet veel verschil te merken qua winkelruimte. Maar dat zal nog wel komen, weet be drijfsleider Griep heel zekpr Gratis koffie op de openingsdag Niet alleen in de hotelbranehe, maar ook met een autobedrijf kunnen sterren verdiend worden. Auto Louisse speelde het klaar er vijf in de wacht te slepen. Het hoogste aantal is zes. Hoe lukte het vijf sterrendealer te worden? De heer Lampert, receptionist bij dit bedrijf vertelt: "Alle Opeldea- lers in Europa worden beoordeeld op service, personeelsbeleid, si tuatie in de werkplaats en de in richting aldaar. Men hanteert een bepaald puntensysteem om tot een waardeoordeel te komen. Ons bedrijf viel op door de hechte sa menwerking in teamverband van de monteurs en vooral ook de ho ge klantentrouw. Dat wil zeggen, dat een groot aantal klanten jaren achtereen onze garage blijft be zoeken. Wij zijn zeer trots op de ze onderscheiding en willen die ui teraard in de toekomst blijven waar maken". *Canon EOS 650, Dal de Canon 650 EOS tol de ca mera van hel jaar 1987 werd be kroond is voor fotoliefhebbers niet nieuw. De fototijdschriften hebben er vol mee gestaan. Wie nu deze camera met al zijn hulpstukken goed wil bekijken en lik op stuk wil krijgen op vragen, kan zaterdag 12 december terecht bij Foto Back aan de St. Ja- cobstraat in Vlissingen, tussen 10 en 17 uur. Een vertegenwoor digster van Canon is dan aanwe zig om het bekroonde fototoestel met de bezoeker onder de loep te nemen. Waarom xiei Da ami e ar a's aan ami a uitOmdat da Citroan .nganieurs aan ee" nieuw auto oegrip gestalte willen geven rationele iu«e Dat Detehent een carrosserie die ruimte Diedt aan vier op schuim- ruDDerdanken rustende rijders en ruimte voor Hun ogen. mat gias neiemaai rondom Dat oetekent aan regenvnje achterruit an vier grote portieren waardoor iedereen zonder wringen naar Dlnnen kan stappen ten waardoor de Danken naar Duiten kun nen voor de prcknick) Rationele luxe Datakant nog veel meer anti tocnt vantiiatie-roostars een nieuwe 4.takt motor waarmee de wagen ruim 100 km per uur draait bij 1 t«. rechthoekige koplampen met drie reflectoren 5 kotter ruimte, voorwieiaandnjvmg. Citroen vering en een prijs van f 5450 - Uw Citroen agent oiedt u graag een ontdekkmgsrit' per ami 6 aan. opdat u zet' ervaart hoe rationeel luxe kan zijn' De .advertenties richten zich daarnaast minder op de autover koop dan op het imago van Ci troën. Ook dat was in die jaren een uiterst vooruitstrevend idee Illustratie uit 1964 De orchideeënkwekerij Wekking in Koudekerke toont vrijdag 11 en zaterdag 12 december de schoonheid van orchideeën. In de kassen staan gedurende die dagen de bloemen in bloei. De bezoeker van de open dagen ziet de beau ty's in een natuurlijke omgeving tussen tropische vogels, waterval en palmen. Overigens is de verkoopruimte van de kwekerij vernieuwd, waar door nu ook tillandsia's kunnen worden aangeboden. De Parkiet- ten dee! van de nieuwe verkoopruimte in de orchideeën- kwekerij. vereniging houdt tijdens de open de strandweg is beide dagen ge dagen een show. De kwekerij aan opend tussen negen en vijf uur. Hans Back legt uit dat het de be doeling is om de bezoekers op een plezierige en niet opdringerige wijze kennis te laten maken met de mogelijkheden van -zoals hij het uitdrukt- het unieke autofo- cus systeem. Scherpstellen is met dit systeem namelijk niet meer nodig, omschrijft hij het unieke. "Canon heeft met deze EOS 650 het mooiste staaltje techniek tot nu toe op de markt gebracht". Jan Brusse signeert met humor bij Fanov Het geduld van de wachtenden bij boekhandel Fanoy werd uit eindelijk beloond. De schrijver/journalist Jan Brusse kwam woensdag weliswaar veel te laat, maar toen hij er eenmaal was vulde hij de boekwinkel met Franse zwier. Voor wie hem niet kent: Brusse is vooral bekend om zijn radiopraatjes en t.v.- ruhriek over Frankrijk en zijn bewoners. Zijn column in Else- viers Magazine "Qui mal y pense" bestaat dit jaar zelfs 25 jaar. Er verschenen bovendien verschillende boeken van zijn hand, die allemaal wel iets met Frankrijk te maken hebben. Overigens houdt 't Zand op zater- volleybaltoernooi in sporthal De dat er veel toeschouwers komen dag 12 december haar jaarlijkse Voorborch. De vereniging hoopt kijken. 'Eindelijk groter behuisd' Afgelopen week verhuisde de Middelburgse Albert Heijn-zaak van de Lange Delft naar de Markt in de Zeeuwse hoofdstad. Deze verhuizing betekende nogal wat veranderingen: het win keloppervlak vergrootte van 120 naar 570 vierkante meter, er zijn nu twee keer zoveel kassa's en afdelingen met verse kaas, brood, vleeswaren en een slagerij zijn onderdeel van de vernieu wingen. De openingsdag, woensdag 2 de cember, ging met orgelmuziek, voordeeltjes en een bezoek van Sinterklaas en Pieten gepaard. "De Sint heeft de hele dag door met gulle hand van alles staan weggeven. Dat lieten we overigens liever aan hem over, want wij zijn tenslotte kruideniers", doet be drijfsleider Florus Griep uit de doeken. Op de foto staan de korfballers in hun nieuwe shirt aangetreden, v.l.n.r. onderste rij: Christianne Meulmeester, Jacqueline La Grand, Leonie Poortvliet, Johan na Schroevers, Gerda Schroevers, Wendy Poortvliet en Nena van Leerdam. De bovenste rij v.l.n.r.: Als één schaap over de dam is, volgen er meer. Verkeersinstruc- tie Jasperse gaf onlangs aan het eerste herenteam van de volley balvereniging 't Zand een nieuw tenue. En het eerste damesteam staat er nu ook in en prima outfit bij, dankzij Indonesisch restau rant Surabaya. Het tweede herenteam van de Middelburgse club kan eveneens zeggen dat het een sponsor heeft, want de Algemene Zeeuwse Ver zekering stak die ploeg in het nieuw. Harry Verkaik Sportprij- zen tenslotte tekende voor de sponsoring van het tweede da mesteam. De nieuw gesponsorde ploegen staan op deze foto. De junioren van de korfbalvereni ging TOP uit Arnemuiden zijn voortaan in tenues gestoken van Jan de Ridder sport- en schoenmode. Bennie van Belzen, Leo van Bel- zen, Edwin Brasser, Jacco de Nooijer, Marco Kamstra, Lau rens van de Gruiter, Jeroen Siere- veld, Ramon van de Gruiter en Annet Stoffels.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1987 | | pagina 7