informatiepagina van de gemeente viissingen \l Q lf 1987 is nog niet voorbij Huursubsidie? Verqaderingen raad en in 1988 Inbrekers hebben 't gemakkelijk commissies Dit jaar geen subsidie meer voor woningverbetering Zorg voor inschrijven in bevolkingsregister! Inkomstenverklaring tijdig inleveren! DE VLISSINGER Woensdag 25 november 1987 De agenda Inschrijven eenvoudig Verwerking aanvragen Cliënten GSD: Inlichtingen Commissies vergaderen Sportbelangen Schoollokaal voor brandweer Inspraaktermijn plan voor bejaardenoorden Iverlengd Emancipatie commissie Gemeenteraad Inbraakwerend Commissies Raadsstukken, inspraakplannen, folders Informatiehoeken Even bijpraten met burgemeester van der Doet IN DEN BLAUW GERUITE redactie: stafbureau voorlichting en inspraak, stadhuis viissingen. telefoon 01184-87000, toestel 333. 335 en 337. De gemeenteraad heeft het karwei geklaard. Aan het einde van drie lange vergaderingen werd vorige week de begroting voor 1988 vastgesteld. Daarmee is voor vele zaken richting gegeven aan het (financiële) beleid voor volgend jaar. 1987 is echter nog niet voorbij. Zeker niet voor het gemeentebestuur. Even heeft het 'gewone' werk van de raad stil gelegen. Deze week gaat het gemeentebestuur er weer mee door. Er staat voor de vergadering die morgen (donderdag) wordt gehouden heel wat op de agenda. Vorige week is er over veel za ken gesproken. Dat betekent niet dat er morgen niets meer te bepraten valt. Integendeel. Oordeelt u zelf. Geeft onderstaande agenda u aanleiding om eens verder te gaan speuren? De gemeente maakte het u dan gemakkelijk. Hoe? Door de agenda, het over zicht van de ingekomen stukken èn alle voorstellen een eindje naar u toe te brengen. Tot aan de informatiehoeken. Daar lig gen ze ter inzage. De eventuele volgende 'stap' kan naar het stadhuis leiden. Daar bij het Stafbureau voorlichting en in spraak, kunt u ook de ingekomen- èn achterliggende stukken inzien. Tot de laatste categorie behoren nota's, teke ningen en dergelijke. Die kun nen de raadsleden - en - hel pen zich een afgewogen mening te vormen over de voorstellen. De raadsvergadering wordt morgen gehouden in het stad huis. De aanvang is om 19.30 uur. De agenda ziet er als volgt uit: Opening Goedkeuring notulen van de vergadering van 29 oktober 1987. Mededelingen Over te leggen stukken Te behandelen punten 0-1 Straatnaamgeving in plan in plan Buitenhaven. 0-2 Vacature stichting Welzijn voor Ouderen in Viissingen. 1-1 Vaststelling verordening in zake speelautomatenhallen. (foto: Ruben Oreel). 1-2 Wijziging gemeenschappe lijke regeling regionale brandweer. 1-3 Krediet voor verplaatsing noodschoollokaal naar oefenter rein brandweer. 3-1 Krediet ten behoeve van ex tern projectmanagement Speer punt Viissingen. 4-1 Salariëringswijze peu- terspeelzalenfusie. 4-2 Benoeming lid commissie Middelbaar Dienstverlenings- en Gezondheidszorg Onderwijs. 5-1 Garantie geldlening tafelten nisvereniging Westerzicht. 6-1 Gemeentelijk Sociaal Voor zieningenfonds. 6-2 Wijziging gemeenschappe lijke regeling ADZ (inspraak tweede termijn). 6-3 Opvang asielzoekers. 8-1 Krediet bouw- en woonrijp maken Westerbaan. 8-2 Voorbereidingsbesluit Bui tenhaven. 8-3 Voorbereidingsbesluit Paau- wenburg III, gedeelte Paauwen- burgweg. 8-4 Herziening kostprijs berekeningen en grondprijzen diverse bestemmingsplannen. 8-5 Vaststelling grondprijzen di verse bestemmingsplannen Rosenburg-Oost 1 en 2. 8-6 Uitgifte bouwgrond plan Ro- senburg. 8-7 Verkoop Nieuwstraat 23. 8-8 Verkoop Nieuwstraat 27. 8-9 Aankoop Coosje Bus- kenstraat 134-140. 8-10 Ruiltransactie met de Staat. 8-11 Intrekking verordening gel delijke steun bij ontruiming ge meentewoningen en aan oude ren bij verhuizing 1986. 9-1 Algemeen kasgeldlenings- besluit en algemeen geldle- ningsbesluit voor het jaar 1988. 9-2 Rekening-courant- overeenkomsten voor het jaar 1988. 9-3 Vaststelling begrotings wijzigingen 1987: a. tiende wijziging gemeentebe groting; b. derde wijziging dienst wel zijnsvoorzieningen. Rondvraag Sluiting Wie huursubsidie aanvraagt moet bij de gemeente zijn inge schreven in het bevolkingsregister. Dat is logisch, want wie huursubsidie vraagt, doet dat op een bepaald adres in de ge meente. En inschrijving op een adres is voor iedereen wettelijk verplicht. Helaas is het zo dat sommigen dit nalaten omdat ze niet weten dat dit moet of het gewoon vergeten. Wie echter niet is inge schreven, kan ook geen huursubsidie ontvangen! Wat nu te doen? Heel eenvou dig: u zorgt dat u altijd bent inge schreven in het bevolkingsre gister van de gemeente als u huursubsidie aanvraagt. Dit geldt dus zowel voor het aanvra gen van huursubsidie bij de ge meente als bij de woningbouw vereniging. Het inschrijven in het bevolkingsregister is heel eenvoudig. U kunt hiervoor te recht bij het bureau burgerza ken in het stadhuis (op werkda gen van 8.30 - 12.30 en van 13.30 - 15.00 uur). Voor nadere inlichtingen over de huursubsi die moet u bij het loket huursub sidie in het stadhuis zijn (op werkdagen tussen 9.00 - 13.00 uur; telefoon 87323). Alle formulieren waarmee huur subsidie wordt aangevraagd worden namelijk door de ge meente verwerkt. En de ge meente controleert die aan de hand van de gegevens in het be volkingsregister. Wanneer de aanvrager van huursubsidie op een bepaald adres daarin niet voorkomt, kan de huursubsidie- aanvraag niet behandeld wor den! Voor alle duidelijkheid: dat geldt ook voor huursubsidie aanvraagformulieren die bij de woningbouwverenigingen wor den ingeleverd. Want ook die krijgt de gemeente uiteindelijk om te verwerken. De gemeente heeft een 'potje' om particulieren financieel te helpen bij het verbeteren van hun woning, leder jaar legt de ge meenteraad daarvoor ruim een half miljoen gulden opzij. De ge meentebestuurders vinden het belangrijk dat het woning bestand in Viissingen van goede kwaliteit blijft. Ook al omdat dat bijdraagt aan het woonplezier. verschilt op onderdelen van de oude, wat voor betrokkenen soms nadelig uit kan vallen. Nu hebben vele particulieren dit jaar een beroep gedaan op dat 'potje'. Hun aanvraag werd daarbij getoetst aan de regels in de Subsidieverordening stads vernieuwing. Op basis daarvan zijn inmiddels zoveel toezeggin gen gedaan, dat er geen geld voor particuliere woningverbete ring meer over is. Degenen van wie de aanvraag niet meer ge honoreerd kan worden zijn daar van op de hoogte gesteld. Hun verzoek kan worden doorge schoven naar 1988. Wel zullen de aanvragen dan onder de ge wijzigde Subsidieverordening stadsvernieuwing vallen. Die Wie over bovenstaand onder werp nadere informatie wil kan daarvoor terecht bij de dienst Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu in het stad huis (begane grond, kamer 012, tel.nr. 87319). Binnenkort volgt op deze pagi na meer informatie over de ge wijzigde Subsidieverordening stadsvernieuwing. De cliënten van de Gemeentelijke Sociale Dienst (GSD) met een ABW-, RWW-, IOAW- of WWV-uitkering zijn verplicht iedere laatste werkdag van de maand een inkomstenverklaring in te le veren. Deze is dat dus vrijdag a.s. Indien u, als cliënt van de GSD, de inkomstenverklaring niet- of niet tijdig hebt ingeleverd, wordt de betaling van uw uitkering au tomatisch beëindigd! Bovendien kan dan herstel van de betaling enkele weken vergen. In die tus sentijd kunnen ook geen voor schotten worden verstrekt. Nu kan het zijn dat u de inkomsten verklaring niet tijdig hebt ont vangen, bijvoorbeeld omdat de ze verkeerd is bezorgd. In dat geval moet u tijdig naar de so ciale dienst (Dokter Gallan- datstraat 1) en een vervangend exemplaar invullen. Als u dat niet doet wordt uw uitkering au tomatisch geblokkeerd. Lever uw verklaring dus tijdig in. Het kan een boel narigheid voorkomen. Volgende week vergaderen drie commissies van advies en bijstand. Dat zijn die voor de - ruimtelijke ordening op dins dag 1 december, aanvang 19.30 uur; - verkeer op woensdag 2 de cember, aanvang 19.30 uur; - volksgezondheid op dinsdag 1 december, aanvang 17.00 uur. De vergaderingen worden ge houden in het stadhuis. Ze zijn openbaar en kennen spreek recht voor het publiek. Nadere informatie over de agenda's en stukken kunt u krijgen bij de ver schillende secretarissen. Hun namen en telefoonnummers staan in de gemeentelijke infor matiegids 'Kijk op Viissingen'. Vanavond (woensdag) komen ook de leden van de commissie Sportbelangen voor hun maan delijkse vergadering bijeen in het stadhuis. De aanvang is om 19.30 uur. Dat de GSD maandelijks die opgave van u verlangt, is een rechtstreeks gevolg van eisen die de rijksoverheid stelt. Burgemeester en wethouders stellen de gemeenteraad voor het noodlokaal, dat nu bij de watertoren in Oost-Souburg staat, te verplaatsen naar het oefenterrein van de brand weer. Dat terrein ligt bij de Buitenhaven. De verplaatsing kost f 20.000,—. In het lokaal waren voorheen de jongste leerlingen van basis school 'Rietheim' gehuisvest. Deze Ritthemse school heeft sinds de zomervakantie echter de beschikking over een nieuw gebouw, waar ook plaats is voor de kleuters. Het noodlokaal werd daarmee voor de school overbodig. De brandweer daar entegen kan zo'n onderkomen bij het oefenterrein prima ge bruiken. De commissie voor de financiën heeft over het voorstel tot verplaatsing een positief ad vies uitgebracht. Het provinciaal plan voor de bejaardenoorden kan nog tot 1 januari as. worden ingezien. Ook inspraakreacties zijn tot die datum mogelijk. Hetzelfde geldt voor het ontwerpsprei- dingsplan voor de bejaarden oorden in Zeeland. Aanvanke lijk zou de inspraaktermijn op 1 december sluiten. Gedepu teerde staten hebben echter besloten deze periode met een maand te verlengen. Belangstellenden kunnen beide plannen inzien in het Vlissingse stadhuis. Ze liggen daar bij het bureau welzijn (eerste verdie ping). De inspraakbrochure 'spreidingsplan bejaardenoor den' ligt bovendien ter inzage in de gemeentelijke informatie- hoeken. De vergadering is openbaar. Bovendien heeft, niet minder belangrijk, het publiek er recht van spreken. Waar het hier om gaat? De vergadering van de emancipatiecommissie, vol gende week woensdag (stad huis, 20.15 uur). Da's een groep waar het woord emanci patie geen 'kreet' is. De leden streven ernaar dat woord bin nen de gemeente inhoud te geven. Ook u kunt daar daad werkelijk een steentje aan bij dragen. Dat kan bijvoorbeeld door ook naar de vergadering te komen: daar zaken op het brede terrein van emancipatie op tafel te leg- gën. Da's mogelijk tijdens de rondvraag of bij de behandeling van bepaalde agendapunten. Enkele daarvan zijn: - evaluatie emancipatieplan; - activiteiten-/vergaderschema; - kennismaking nieuwe commis sieleden. Wie meer informatie over deze bijeenkomst wil kan terecht bij de ambtelijk secretaris in het stadhuis (bureau welzijn, tel. 87336). 'n Inbreker heeft het tegenwoordig eenvoudig. Bij de meeste woningen is van buiten af gemakkelijk te zien welke kostbaarhe den er in huis zijn. En het is geen kunst om met behulp van wat licht gereedschap een huis binnen te komen. Nee, het "vak" van inbreker is niet moeilijk. Dat is ook één van de redenen dat het aantal inbraken nog steeds toeneemt. Vorige week hebben burgemeester en wethouders de data voor de vergaderingen van de gemeenteraad in 1988 vastgesteld. Daarvan afgeleid heeft het college ook de data voor de vergade ringen bepaald van de vaste commissies van advies en bijstand. Hieronder staan ze op een rijtje. Een tip: knip het schema uit en leg het in uw agenda. Misschien hebt u er nog eens gemak van. weken. In onderstaand schema zijn niet de vergaderingen opge nomen, tijdens welke de begro ting 1989 wordt behandeld. Die vergaderingen zijn op 15, 16- en 18 november (aanvang resp. om 19.30-, 19.30- en 10.00 uur). De 'vaste' dag waarop de ge meenteraad vergadert is de laat ste donderdag van de maand. U kunt daar wat tegen doen. Maar u kunt uw huis nooit hele- Voorkom inbraak in uw woning maal inbraakvrij maken, want dan zou het een onleefbare bun ker worden. U kunt uw huis wel inbraakwerend maken. Hoe? Dat staat in een nieuwe folder van het bureau Voorkoming mis drijven van de politie. De folder is gratis verkrijgbaar bij het Staf bureau voorlichting en inspraak in het stadhuis en bij de politie. Naast tal van praktische tips (en dat zijn ook dingen waar u mis schien niet zo snel aan denkt, maar die wel belangrijk zijn) be vat de folder een registratiekaart voor uw kostbaarheden. Want ook registreren kan helpen. Haal de folder op of vraag er te lefonisch om (tel. 87337). De aanvang is altijd om 19.30 uur. Alleen in bijzondere geval len, bijvoorbeeld als er die dag of direct daarop een feestdag is, wordt er van het schema afge- Ook de commissies komen op vaste dagen bijeen. Dat wil zeg gen: een maandag, dinsdag of woensdag die één of twee we ken voor de raadsvergadering ligt. Voor 1988 zijn die vaste ver gaderdata gehandhaafd, even als de aanvangstijden. Van vier vaste commissies van advies en bijstand treft u in het overzicht geen data aan. Dat zijn die voor de beleidsterreinen detailhan del, economische zaken, mu seumzaken en openbare orde. Deze commissies kennen geen vaste vergaderdata. Ze vergade ren bovendien lang niet iedere maand. Tegen de tijd dat ze wel bijeenkomen wordt daarvan melding gemaakt op deze pagi na. Dat gebeurt in het bericht 'Commissies vergaderen'. Daar in worden uiteraard ook de hier onder genoemde commissiever gaderingen nog eens aangekon digd. Net als die van de be stuurscommissies (Culturele Raad, Sportbelangen, Welzijns voorzieningen, MTS, MDGO en Swanenburgh) en adviescom missies (jeugd- en jongeren werk, culturele minderheden, emancipatie, communicatie beleid. jan. feb. mrt. apr. mei juni juli aug. sept. okt. nov. dec. aan vang Gemeenteraad 28 25 31 28 26 30 25 29 27 24 22 19.30 vaste commissies van advies en bijstand Financiën 20 17 23 20 18 22 17 21 19 9 14 17.00 Volkshuisvesting c.a. 19 16 22 19 17 21 16 20 18 8 13 17.00 Onderwijs 19 16 22 19 17 21 16 20 18 8 13 19.30 Openbare werken c.a. 18 15 21 18 16 20 15 19 17 7 12 19.30 Personeelszaken c.a. 20 17 23 20 18 22 17 21 19 9 14 17.00 Ruimtelijke Ordening 12 9 15 12 10 14 9 13 11 1 6 19.30 Sociale aangelegenheden 20 17 .23 20 18 22 17 21 19 9 14 19.30 Verkeer 13 10 16 13 11 15 10 14 12 2 7 19.30 Volksgezondheid 12 9 15 12 10 14 9 13 11 1 6 17.00 Welzijn 18 15 21 18 16 20 15 19 17 7 12 17.00 De agenda en voorstellen voor de raadsvergadering van mor gen liggen er. Net als de (pro vinciale) inspraakbrochure over bejaardenoorden. En de folder over het voorkomen van inbraken in uw woning. Maar: wat hier genoemd wordt is nog maar een topje van de ijs berg. Want in de gemeentelijke informatiehoeken is nog veel meer te vinden. Folders om mee te nemen. Nota's, verordenin gen en vele andere stukken om in te zien. Mocht u wat informatie van 'de gemeente' nodig hebben, wip er dan eens even binnen. Het kan een ritje naar het stadhuis uit sparen. Mocht u er niet vinden wat u zoekt - de gemeente is op vele terreinen actief! - dan brengt een telefoontje naar het stadhuis (nr. 87000) wellicht uit komst. Vraagt u maar naar het Stafbureau voorlichting en in spraak. De medewerkers daar van helpen u graag (verder). De gemeentelijke informatie hoeken zijn te vinden in: het stadhuis geopend op maandag tot en met vrijdag van 8.30- tot 12.30 uur en van 13.30- tot 17.00 uur; de openbare bibliotheek (Lange Zelke 91), geopend op maandag van 13.30- tot 20.00 uur, dinsdag tot en met vrijdag van 10.00- tot 20.00 uur en 's zaterdags van 10.00- tot 12.30 uur; donder dag de gehele dag gesloten; het wijkcentrum 'Midden hof' (Kanaalstraat 46, Oost- Souburg), geopend op maan dag en dinsdag van 9.30- tot 12.00 uur, donderdag van 13.30- tot 16.30 uur en van 19.30- tot 21.00 uur; het wijkcentrum 'Open Hof' (Alexander Gogelweg 59), geopend op maandag tot en met vrijdag van 8.00- tot 12.00 uur en van 19.00- tot 23.00 Uur; het buurthuis 'Aldegonde' (Westerzicht 386), geopend op onregelmatige tijden. Na dere informatie daarover is verkrijgbaar via tel.nr. 66318. Vorige week is de begroting voor 1988 door de gemeenteraad be handeld en vastgesteld. U hebt daarover kunnen lezen in de PZC en op deze pagina. Als een rode draad liep door die vergaderin gen heen: de terugloop van het aantal Vlissingers. Het college van b. en w. had het al in de be- leidstoelichting bij de begroting gesteld: om de daling van het be volkingsaantal 'om te buigen' is er een samenhangend beleid vereist. De toeristische sector zal versterkt moeten worden. Daar naast zal de verhoging van de leefbaarheid, in al z'n facetten, onze blijvende aandacht vragen. Want zowel het komen wonen in de gemeente als het hier blijven moet worden gestimuleerd! In de algemene beschouwingen is dat door alle fracties in de ge meenteraad onderkend. Daarbij is gesteld dat, als we in ons be leid onvoldoende maatregelen nemen om de bevolkingsdaling tegen te gaan, dat op langere termijn ingrijpende gevolgen zal hebben voor de instandhouding van voorzieningen. Een beleid, waarvoor de steun van de pro vincie overigens van groot be lang is! Versterking van de economie is één van de pijlers waarop het ge meentelijk beleid zich de komen de jaren meer dan ooit zal moe ten richten. Drie projecten staan daarbij op de voorgrond: - het kernwinkelgebied op de 'kop' van de Walstraat; - de invulling van het Arsenaalgebied; en de bebouwing van de boulevard. Dat zijn drie belangrijke activitei ten ter verbetering van het eco nomische draagvlak van de ge meente. Een zeer grote meerder heid van de raad heeft zich daar achter gesteld. Meer dan dat: het is en wordt ook vertaald in in vesteringen, die in belangrijke mate de toekomst van Viissingen zullen helpen bepalen. Onder de gegeven sombere fi nanciële omstandigheden bete kent dat wel, dat andere zaken minder krijgen. De investeringen van de gemeente staan niet op zichzelf, maar moeten het ook mogelijk maken dat de particulie re sector in de stad investeert. Een algemeen aanvaarde vuistregel is wel dat als de ge meente 1 miljoen gulden in vesteert, daar 10 miljoen gulden door het particuliere bedrijfsle ven tegenover geplaatst dient te worden. Zodat per saldo in de komende jaren enkele tientallen miljoenen worden geïnvesteerd en veel nieuwe werkgelegenheid wordt geschapen. Gelukkig keert in Viissingen het tij. In de particuliere sector is er belangstelling om te investeren. Met de projecten die zo gereali seerd kunnen worden, creëert men voorwaarden voor een ver groting van de aantrekkelijkheid van Viissingen als leef- en woonstad. Samen sterk! Nu hangt het óók van de bewo ners van de stad en de bezoe kers af of we kunnen bereiken wat we ons voorstellen. Ik ben onlangs drie weken in de Ver enigde Staten geweest. Wat me daar opviel was hoe schoon men er - ook op punten waar soms honderdduizenden komen - de woon- en leefomgeving houdt. Het beeld dat de Amerikanen daarentegen van ons hebben is heel anders. Wij lappen onze ra men en poetsen onze stoepen, veel beter dan zij zelf doen. Ver volgens, zo stellen ze, vervuilen we hier onze gemeenschappelij ke ruimten: straat en stoepen 'die van niemand zijn'. Een ge meente kan van alles doen aan investeringen en voorzieningen, maar of het leefbaar is, schoon is, dat bepalen de burgers zelf. Dat slaat op hondenvuil, als op de manier waarop mensen friet- zakken, bekertjes en blik op straat achterlaten. Nu staan we voor een herziening van de Alge mene Politieverordening. In dat kader zal er ook worden nage gaan wat er ten aanzien van de hondenoverlast kan gebeuren. Op voorhand wil ik met nadruk stellen: via de politie zodanig toezicht houden dat je daarmee ander gedrag afdwingt is niet haalbaar. We zullen aangewe zen blijven op de vrijwillige me dewerking van burgers! Ook u?

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1987 | | pagina 5