PTT stimuleert fenomeen direct mail Eén van de laatste shows in huidig pand Succesvolle zaaiactie tuincentrum Moesbosch Steengrillen: smakelijke noviteit in De Kaasboer A-l GPC in 't nieuw Expositie defecte onderdelen bij viering 10 jaar Goedbloed Ploef combineert nu kleding met schoenen Nieuwe kleding voor spelers F.C. Dauwendaele Kole bv weet raad met vernietigen documenten Woensdag 30 september 1987 DE FAAM - DE VLISSINGER BEDRIJVENMIDDAG IN GOES Maatwerk Frapo's wil image wijzigen AANSPRAKELIJK HEID BESTUURDERS VERGROOT Bruidshuis Fiësta gaat verhuizen WIE KWEEKTE ZWAARSTE POMPOEN? Elke donderdag bieravond in vijf kroegen Dagtocht naar Aalsmeer te winnen bij Florado-actie UITGEBREIDE NIKOM-SHOW BIJ FOTO BACK "Direct Mail is in het postverkeer een sterke groeier. Het be drijfsleven - postorderbedrijven, uitgeverijen en midden- en kleinbedrijf - maken steeds vaker gebruik van geadresseerde re clame om produkten en diensten bekendheid te geven. In 1980 ging het daarbij nog om 26 procent van de totale reclamebeste dingen, nu al om 39 tot 40 procent". ke cijfers zullen waarschijnlijk veel hoger uitvallen. Op de bijeenkomst in hotel 'Goes werden voorts onder meer de mo gelijkheden van het produkt Pak- ketpost uit de doeken gedaan. Tot slot werd de aandacht gevestigd op de snelle diensten van PTT Post: in het binnenlandse verkeer is dat Exprespost en naar het bui tenland betreft dat EMS, een ver korting, die staat voor Expres Mail Service, een snelle en be trouwbare koeriersdienst naar meer dan tachtig landen. Tijdens het info'rmele gedeelte konden de bezoekers bij een stand nadere in lichtingen inwinnen over de diver se vormen van dienstverleningen die PTT Post kent voor het be drijfsleven. Ook was er gelegen heid tot een nadere kennismaking met de nieu.we adviseur postza ken, VV.J.P. Lauwereijs. Deze cijfers werden donderdag 24 september in hotel 'Goes' voorge houden aan vertegenwoordigers vanuit het bedrijfsleven op Wal cheren, De Bevelanden en Schouwen-Duiveland. Dat ge beurde tijdens een inleiding door M. van Son, hoofd Commerciële Zaken van het postdistrict dat West-Brabant en Zeeland omvat. Hij was één van de sprekers op een informatieve bedrijvenmid- dag, die bedoeld was om het be drijfsleven te attenderen op de ve le produkten, die PTT Post vandaag-de-dag te bieden heeft. PTT Post manifesteert zich aan de vooravond van de verzelfstan diging van dit bedrijf steeds ster ker op de markt. Directeur A.P.M. van Rossum vestigde daar in zijn welkomstwoord nog eens nadrukkelijk de aandacht op toen hij opmerkte dat PTT Post in het verleden 'een bedrijf was waar je heen ging als je ze nodig had. Sinds een aantal jaren heeft PTT Post echter eigen adviseurs postzaken, die ondernemers op zoeken om samen met hen te zoe ken naar een oplossing voor be paalde postale handelingen, die het beste bij de onderneming in kwestie past'. Maatwerk leveren dus. De belichting van de vormen van dienstverlening uit de veelheid van 'produkten' die PTT Post heeft te bieden, spitste zich toe tot de postreclame, pakketpost en ex prespost. Dat daarbij het produkt postreclame zo sterk in de schijn werpers wordt gezet, heeft te ma ken met de omstandigheid dat Het café Frapo's aan het Bellamy- park in Vlissingen wil van het image 'tienerzaak' af. Daarom heeft het café voortaan op zon dagmiddag levende muziek. De dixylandband New Orleans Rythm Trio One bijt zondag 4 oktober het spits af. Bestuurders van verenigingen, stichtingen en vennootschappen moeten er rekening mee houden dat hun aansprakelijkheid voor schulden van de rechtspersoon sinds kort vergroot is door nieuwe wetten. Ze hebben tot doel mis bruik tegen te gaan en zijn op 1 januari in werking getreden. Bestuurders kunnen door die nieuwe wetten aansprakelijk gesteld worden voor de afdracht van premies, belastingen en pensi oengelden door de betreffende rechtspersoon. De regelingen gelden alleen voor commerciële rechtspersonen. Dat wil zeggen rechtspersonen die aan heffing van vennootschapsbe lasting zijn onderworpen. Hier door zijn de meeste verenigingen en stichtingen uitgezonderd. Be langrijk is de verandering dat, wanneer een rechtspersoon niet tot betaling in staat is, daarvan mededeling gedaan moeten wor den bij de bedrijfsvereniging, fis cus en het verplichte bedrijfspen- sioensfonds. Wanneer niet of op onjuiste wijze aan deze meldings plicht voldaan wordt, zijn de bestuurders persoonlijk aanspra kelijk. Over het voorgaande en andere wetten en regels die van belang zijn voor bestuurders van vereni gingen, stichtingen en vennoot schappen zijn door de Stichting voor Juridische Adviezen (Lam- menschansweg 54, 2313 DN Lei den) twee brochures uitgegeven, te weten 'Alles over verenigingen' en 'Voor-en nadelen van de b.v.' Voor informatie: 01728-9449. PTT Post er, aldus Van Son, alles aan doet om de groei te stimule ren van postreclame, ook wel di rect mail genoemd en daarmee wordt dan bedoeld een geadres seerde rechtstreekse boodschap, die door de brievenbus wordt ont vangen. Het is juist die persoon lijke benadering, die er voor zorgt dat direct mail een reclame medium is, dat zeer doelgericht is. Van Son: "Je hoort wel eens: al die postreclame, dat leest toch geen hond, dat gaat allemaal de prullebak in. Maar tegen deze uit spraak stel ik: niemand gooit iets weg zonder te weten wat hij weg gooit". Aan de hand van cijfer materiaal dat door PTT Post wordt verzameld tijdens onder zoeken die van tijd tot tijd wor den gehouden om na te gaan wat de contact-kansen zijn van direct mail, gaf Van Son vervolgens aan hoe gretig zo'n persoonlijk ge richte reclameboodschap wel wordt gelezen. Het fenomeen postreclame werd tijdens de bedrijvenmiddag in Goes ook belicht vanuit de ge zichtshoek van een reclame deskundige. Dat gebeurde tijdens de inleiding van J. van de Boom, directeur van reclamebureau en drukkerij Pitman bv in Goes. Hij bepaalde zijn gehoor bij een aantal kenmerken en voordelen van direct mail. Nadelen van di rect mail zijn er niet volgens de heer Van de Boom. "Uiteraard is een verkoopgesprek op niveau een waardevoller promotiemid del. De kosten daarvan zijn echter dermate veel hoger dat vergelij king irrelevant is". Om het fenomeen van de postre clame inhoud te geven worden er in Nederland gigantische finan ciële inspanningen gedaan. In 1986 is aldus Van de Boom, ruim 2,6 miljard gulden uitgegeven, zo'n honderd miljoen gulden meer dan in 1985. Het gaat hier om cijfers die min of meer geme ten konden worden. De werkelij- „Het zal nog wel een jaartje duren voordat we over kunnen, maar we gaan toch verhuizen", vertelde mevrouw G. Outermans, die sa men met zoon Ruud en schoon dochter Connie het Bruidshuis 'Fiësta' aan de Lange Delft 80 in Middelburg exploiteert. Het nieu we adres wordt Dam 8, een groot monumentenpand, waarin de za ken veel ruimer kunnen worden opgezet. Het huidige pand werd wat te klein door de toenemende zaken. Vorige week maandag en dinsdag hield Bruidshuis Fiësta een Bruidsshow in de zaak. Rond de tweehonderd bezoekers over beide avonden verdeeld kregen een keur aan bruidskleding voorgescho teld. Vier bruidjes en een bruide gom toonden de creaties waarbij vooral de complete Pronovia- collectie bijzonder in de smaak viel. Verder waren er modellen van Jo- lie, Vera, Sarlini, Mathyro en Me- deca. De bruidegom toonde kleding van Willvorst, Daniel Grass en Licona. Ook de kleding voor bruidskinderen kreeg volop de aandacht, evenals de cocktail- en gelegenheidskleding. Mevrouw G. Outermans verzorg de de presentatie en zette daarbij de verschillende mogelijkheden, zoals patroontekenen, knippen, materialen en modetendenzen, van het Middelburgse bruidshuis uiteen. De door de Nederlandse Vereni ging van Tuincentra (N.V.T.) in samenwerking met Tuincentrum Moesbosch georganiseerde kin- derzaaiactie 'Kweek de grootste pompoen' lijkt een groot succes te worden. De ontknoping van deze wedstrijd is zaterdag 3 oktober. In het voorjaar startte de wed strijd al. Tuincentrum Moesbosch uit Koudekerke verstrekte toen zaad voor pompoenen, een teelt beschrijving en een deelnemers kaart aan de kinderen die mee wilden doen aan deze zaaiactie. Jan-Paul, een van de deelnemer- tjes, vertelt hoe hij ervoor ge zorgd heeft dat hij een pompoen van 12 kilo in kon leveren. 'Toen er uit pompoenzaadje een plantje was gegroeid, heb ik het in de tuin geplant. Daarna wat mest erbij gedaan en verder groeit het vanzelf'. David Joziasse, tuinder bij Moes bosch, weet van alles over zaaien en kweken. 'Er zijn veel meer deelnemers geweest aan deze ac tie, dan dat er pompoenen ingele verd zijn. Het is een slechte zomer geweest, heel wat pompoenen zijn verloren gegaan'. Het afgelopen weekeind konden de pompoenen bij Moesbosch worden ingeleverd. Tijdens die dagen werden de pompoenen ge wogen. De deelnemers moeten nog even in spanning zitten voor de uitslag. Jan Klaassen van poppentheater 'Prabel' maakt tijdens zijn voor stelling bij Tuincentrum Moes bosch zaterdag 3 oktober om 14.30 uur, de winnaars van de wedstrijd bekend. Diegene die de zwaarste pompoen hebben ingele verd krijgen dan van Moesbosch een leuke prijs. Voor de kwekers van de wat lichtere pompoenen ligt er ook een presentje klaar. Op deze dag wordt ook bekend ge maakt welke deelnemertjes lande lijk bezien de zwaarste pompoen hebben gekweekt. Dat wordt ook beloond met een aantal prijzen. 'Tijdens deze feestdag zijn er ex tra aanbiedingen, gratis recepten voor pompoenen, en waarschijn lijk een gezellige muziekband', zegt David Joziasse. 'Zaterdag 3 oktober wordt een feestdag met een commercieel tintje'. Steengrillen. Het vlees moet regelmatig wor den gedraaid. Bistro De Kaasboer in Biggekerke heeft sinds vorige week een culinaire noviteit op het menu staan: steengrillen. Onder hel motto 'verandering van spijs doet eten' wil uitbater Piet Regoor deze nieu we vorm van actief tafelen populair maken. Een aantal genodigden mocht vorige week komen proe ven. Vijf vetarme vleessoorten staan bij deze vorm van eten op het menu om op een 400 graden warme steen te laten gaarschroeien. Voor wie er van houdt om lekker bezig te zijn tijdens een maaltijd is steengrillen ook een leuk avondje uit. Al tafelend stelden de genodigden vast dat er maar één overeenkomst met bijvoor beeld gourmetten is, namelijk dat de gastronoom zijn eigen stukje vlees klaarmaakt. Het vlees be houdt op de hete steen zijn sap pigheid. "We doen dit echt om iets nieuws te brengen. Je moet niet altijd hetzelfde op het menu hebben staan", meende Regoor voldaan nippend aan een glaasje Beaujolais. Om te steengrillen bij De Kaas boer is het verstandig om met meerdere personen te gaan. Bo vendien serveert Regoor alleen voor twee of meerdere personen. "Het is ook bedoeld voor partij en. Daar draait onze zaak ook voornamelijk op". Maar de eige naar van de bistro met bowling, tennishal en disco steekt het niet onder stoelen of banken dat hij met dit initiatief ook mikt op klei nere groepen en paartjes. Hij heeft immers niet alleen de grote re eetruimte met plaats voor meer dan honderd personen, de oor spronkelijke bistro is met zijn open haard en plaats voor onge veer zestig mensen reuze gezellig. Bij het vlees serveert De Kaasboer drie soorten groenten, twee scha len met rauwkost, twee warme en twee koude sauzen, stokbrood en friet. Het menu kost per persoon ƒ35,-. Regoor heeft nu twaalf jaar de Transportbedrijf Kole Kloetinge bv in Kapelle heeft samen met de technische handelsonderneming Grit bv in Osse een mobiele shred derinstallatie ontworpen. Shred- deren is het in minuscuul kleine stukjes slaan van diverse materia len, zodat de originele vorm en tekst onherkenbaar zijn. Kole speelt met dit ontwerp in op een grote behoefte om vertrouwe lijke gegevens zoals archieven en data-gegevens definitief te vernie tigen. Behalve papier shreddert de installatie ook plastic en blik. Volgens de ontwerpers is het voor deel van een mobiele installatie dat een functionaris van een be drijf of instelling ter plaatse kan zien hoe het door hem gesorteerde materiaal wordt vernietigd. Tijdens de Contacta '87, de be- drijvencontactdagen eind oktober in de Zeelandhallen in Goes, zal de shredderinstallatie worden ge demonstreerd. De Vlissingse horeca wil de don derdagavond tot bieravond uitroe pen. De uitbaters van De Fles, Frapo's, Atlanta, Concurrent en Astoria verkopen die avond een pilsje voor 1,50. Het is de be doeling om van de donderdaga vond een gezellige uitgaansavond in Vlissingen te maken. Florado houdt in haar filialen een actie waarbij vier weken lang een dagtocht voor twee personen naar de grootste bloemenveiling en ten toonstelling van de wereld (Aalsmeer) is te winnen. In deze krant plaatst Florado daarvoor een speciale adver tentie waar naast aanbiedin gen een plant wordt afge beeld, die de lezer dan moet raden.Op de antwoordbon dient de lezer dan de naam van de plant te zetten en deze dient te worden ingeleverd bij de dichtsbijzijnde Florado winkel. Elke donderdag om 16 uur wordt de prijswinnaar bekend gemaakt. Op donder dag 8 oktober is de eerste trekking. Wie meer wil weten van de moge lijkheden die Nikon biedt, kan za terdag 3 oktober terecht bij Foto Back aan de St. Jacobstraat in Vlissingen. Daar wordt de gehele dag een uitgebreide Nikon-show gehouden met medewerking van een specialist van de importeur. Hartel, dat is de naam van die Nikon-specialist, zal onder meer de topcamera 501 en 401 tonen en ook de vele nieuwe compact ca mera's krijgen aandacht. Speciaal voor deze gelegenheid is er ook een groot aantal lenzen te bewon deren. Zoals altijd bij deze shows zijn er voordeeltjes te halen in de vorm van aanbiedingen, die ove rigens gelden voor alle Back vestigingen (Goes, Middelburg en Vlissingen). Het gaat goed met het Al-elftal van de Vlissingse voetbalclub GPC. In vergelijking met het vo rige seizoen is het elftal nog steeds 'compleet', bovendien waren zij toen ongeslagen kampioen en de trainingsopkomst van het elftal is 100 procent. Het elftal speelt net onder de hoofdklas en heeft maar één doel voor ogen: de hoofdklas bereiken. Voor Ronald Harte van 'Frituur 't Stadhuis' in Vlissingen reden genoeg om de spelers behalve van voetbalkleding ook nog van een trainingspak, sporttas, verzor gingstas, en trainingsjacks te voorzien. Op de foto, staand: Ronald Harte (sponsor), Leo de Baan, Peter Janse, Martin de Klerk, Ron Hu- ser, André Meulmeester, Johan Lijkema, Toon van de Linden (trainer) en Nico van de Want (leider/grensrechter). Zittend: Henk van Ommeren (jeugdvoorzitter), Martin de Vos, Carlo van de Velde, Marco de Koster, Leon Roelse, Eric Mabe- lis, en Michael Geljon. Peter Lemson, Michiel van Slaagsvelt en Marcel Dissen ontbreken. Oktober is voor Autobedrijf Goedbloed in Middelburg een feestmaand. Het bedrijf aan de Oostperkweg bestaat namelijk tien jaar. Donderdag 1 oktober wordt het feest ingeluid met een receptie voor klanten en genodig den, zaterdag 31 oktober sluit het bedrijf waar zes mensen werken de feestelijkheden af met een voetbalwedstrijd tegen het Veronica-team met radio- en tele visieprominenten. Ook sterren uit de sportwereld vertegenwoordigen regelmatig de Veronica-kleuren... De wedstrijd tussen Veronica en de voetbalclub van Goedbloed wordt gehouden in de sporthal aan de Nassaulaan en begint om 14.30 uur. De receptie op de eerste dag is tussen 17 en 21 uur. Goedbloed denkt bij het feestvie ren niet alleen aan zijn eigen be langen. De opbrengst van de voetbalwedstrijd is bestemd voor een goed doel. „Het zou voorba rig zijn om te vertellen voor wie of welke organisatie de opbrengsten zijn. We voeren momenteel gesprekken met één organisatie", wil Peter Goedbloed, een van de eigenaren van het garagebedrijf, wel kwijt. Ook voor een goed doel is de op brengst van een zogenaamde 'ramdag', waarbij kinderen met een hamer een auto in elkaar mo gen rammen. Wanneer deze 'ram dag' wordt gehouden zal het Middelburgse bedrijf nog aan kondigen. Gedurende de hele maand okto ber zijn er twee exposities in de garage van Goedbloed. De be langrijkste is - aldus de heer Goedbloed - wel die met defecte onderdelen. Daar is onder meer te zien welke nare gevolgen het rij den met versleten of defecte on derdelen kan hebben. Goedbloed noemt als voorbeeld een onder deel van het remsysteem dat nooit en te nimmer werd gecontroleerd. De gevolgen kunnen rampzalig zijn, meldt Goedbloed. En het kan een gepeperde rekening ople veren. En dan de bougies, zitten die ér te lang in dan kan een mo tor kapot gaan in de vorm van ga ten in de zuigers. Ook een waterpomp die niet werd gewis seld waardoor een motor overver hit raakt wordt tijdens de tentoonstelling getoond. Verder is er een fototentoonstelling die een beeld geeft van tien jaar Autobe drijf Goedbloed. Op vrijdag. 2 en zaterdag 3 oktober zijn er open dagen. uitspanning in Biggekerke. Zijn doel is om regelmatig nieuwe din gen te introduceren. Maar hij gaat niet over een nacht ijs. "Ik ben voortdurend op zoek. Als ik iets lees in een tijdschrift ga ik het onderzoeken. Ja. En dan kan het inderdaad gebeuren dat ik op een avond ineens besluit om naar Amsterdam te gaan. Bij zo'n ont dekkingstocht een paar weken ge leden heb ik een heel bijzonder menu geproefd. Zeg maar een mengsel van de Franse, Engelse en Indiaanse keuken. Het wordt gemaakt in een bloedhete ketel. Het was heerlijk. Wie weet doe ik dat ook nog eens hier. Maar eerst wil ik dit steengrillen van de grond krijgen. Ik heb er per slot van rekening zo'n slordige 20.000,- in geïnvesteerd". De oven waar de stenen op 400 graden Celcius worden verwarmd. *Piet Regoor (midden) heft het glas met de genodigden. Jacques Plouvier heeft zijn win kel in de Walstraat laten verbou wen tot een uiterst moderne schoen- en kledingzaak. In com binatie met de dameskledingzaak 'Flair' in de St. Jacobsstraat, vormt 'Ploef' nu een gelegenheid om bij elkaar passende schoenen en kleding te kopen. De eigenaar heeft zich met deze keuze aan assortiment en met de nieuwe inrichting van de zaak vooral georiënteerd op ontwikke lingen in grote steden zoals Am sterdam en Londen. De etalage is wat dit betreft typerend: niet overvol, geen hoeveelheid zaken waarbij de klant aan de hand van wat er staat besluit tot aankoop, maar een smaakvol ingerichte ruimte als overgang van de straat naar de winkel. "De verbouwing", zegt Jacques Plouvier "betreft vooral de 'look', de uitstraling van mijn winkel. De etaleerruimte en de in gang zijn zó gemaakt dat mensen uitdrukkelijk worden uitgenodigd om binnen te komen om dan te kijken of ze iets naar hun smaak kunnen vinden". En dat laatste lijkt het geval. Want terwijl Plouvier uitweidt over de nieuwe vloer, wordt de winkel druk bezocht door mensen die hun keuze proberen te bepalen uit de overwegend groene, bruine en zwarte kleding. Wat de laatste mode van de schoenen betreft: de belijning is simpel, zodat de uit voering (mooi leer) een extra ac cent krijgt. Het Bl-elftal van de Middelburg se voetbalvereniging F.C. Dau wendaele is - sinds het bestaan van de vereniging - het eerste team dat in de Zeeuwse hoofd klasse voor B-teams gaat spelen. Vandaar dat de B-l spelers er dit seizoen netjes bij gaan lopen dankzij sponsor 'Schoonmaakbe drijf 't Zanddorp', die de spelers niet alleen in een nieuw tenue stak, maar ook nog van trai ningspakken voorzag. Op de foto, staand van links naar rechts: Mevrouw Leonhart, Wil lem de Keuning (trainer), René de Nooyer, Jacky Stoffels, Gilbert Breuer, Marcel Reinhoudt, Ludo Kroon, Jochem Coilignon, Rinus Reinhoudt (leider) en sponsor de heer Leonhardt. Zittend, van links naar rechts: Ronald Me- laard, Chian Arslan, Ruben Leijnse, Remco Klap, Steven Se- do, Danny Lissenborg en Angelo Schaalje. v

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1987 | | pagina 9