Provincie-ambtenaren kopen computer in Axel mt Q? het akenlart Jeans Inn met eigentijdse mode in wervelende show Modehuis Florence showde elegant- modische creaties 'Gouden' worsten slager Verboom Club van 'achterblijvers' heeft eigen reisbureau Jojo vrijetijdskleding in de Scheldestraat Truitje breien fietsje rijen Enthousisast publiek bij najaarsshow van Modehuis Elegant De Vroedt Hooftman verjongd Brandweer twee dagen zonder commandant Kinder postzegel actie van start Nieuwe eigenaars sportzaak Arnemuiden SUCCES VOOR DANKAART HOEFEIJZERS sLm.WmjisÊ DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 23 september 1987 De medewerkers van de provinciale griffie Zeeland in Middel burg krijgen de mogelijkheid om zich te bekwamen in het ge bruik van de computer. Voor een aantrekkelijke prijs kunnen de ambtenaren zelf een computer aanschaffen. Het provincie bestuur geeft hiervoor een subsidie en ook de gezamenlijke inkoop draagt bij tot een redelijke aanschafprijs. In 36 maan delijkse termijnen te voldoen. Het aanbod van de provincie houdt wel in, dat er een verplichte cursus over het gebruik van de computer moet worden gevolgd. Het bureau planning, informa tievoorziening en automatise ring (PIA) van de provincie heeft zich met de voorbereiding bezig gehouden. Verwacht wordt dat er zo'n honderd tot honderdvijftig liefhebbers zul len zijn. "Het doel van deze ac tiviteit is om de mensen ver trouwd te maken met het ge bruik van de computer hetgeen weer voor een gunstig effect moet zorgen in onze organisa tie", legt Bert Carol, hoofd van het PIA uit. "Onbekend is on bemind. Met het stimuleren tot het gebruik van de computer en een gedegen opleiding willen we de mensen vertrouwd maken met de computer", vervolgt Ca rol. Zijn bureau is al maanden bezig met de voorbereidingen. Inmiddels is er een keus ge maakt. Gekozen is voor het M Inmid maakl merk Schneider. Leveranciers hebben offertes gemaakt. En vorige week dinsdag werden de verschillende configuraties van de gekozen computer gepresen teerd. In de voorzaal van de sta tenzaal. Daar konden de griffie medewerkers (ook de mensen van de provinciale waterstaat en de stoombootdiensten kunnen van het aanbod gebruik maken) zich op de hoogte stellen van de vele mogelijkheden, die Schnei der heeft te bieden. Het Oost-Zeeuws-Vlaamse be drijf Dankaart en Hoefeijzers verzorgde de presentatie. Dit jonge bedrijf uit Axel maakte de aantrekkelijkste offerte. Ruim vier jaar geleden werd het bedrijf voor automatisering en complete kantoorinrichting op- gericht. Peter Dankaart, werk zaam in het bankwezen en Ger- rie Hoefeijzers gespecialiseerd in administratie en marktverken ning, besloten samen een zaak te beginnen. Zij zochten het in de richting van de automatisering en kantoorinrichting. Al spoedig na de start werd er een technische man aangesteld en momenteel werken er bij Dankaart en Hoefeijzers in to taal vijf man. Dankaart (32) en Hoefeijzers (30) - de directie - nemen zelf de verkoop voor hun rekening. En dat doen ze met succes, zo mag worden afgeleid uit de verworven order van de provincie. "We hoorden bij geruchte dat er bij de provincie sprake was om de medewerkers in de gelegen heid te stellen om via die instan tie een computer aan te schaf fen. We hebben toen zelf con tact gezocht met het provincie huis. Wij zijn kennelijk het voordeligst uitgevallen", con cludeert Gerrie Hoefeijzers aan het begin van de presentatie in Middelburg. Behalve de ver schillende mogelijkheden van de Schneider-computer (één of twee discdrives, harddisc, drie monitoren en evenzoveel prin ters en een toetsenbord) wordt er ook een duidelijke Neder landse handleiding bijgeleverd alsmede een compleet pakket - gratis - software. De medewer kers van het Axelse bedrijf had den veel belangstelling bij de presentatiedag. "Belangrijk is ook dat we een ei gen technische dienst hebben die een 24-uurs service verleent. Voor particulier gebruik van de computer is die 24-uurs service niet zo belangrijk, maar voor het bedrijfsleven is het wel van belang dat er zo vlug mogelijk onverhoopte mankementen op gelost kunnen worden", vindt Gerrie Hoefeijzers. Voor de to taalpakketten voor het be drijfsleven werken Dankaart en Hoefeijzers met de Tulip- computers, die zowel voor ad ministratie, facturatie als voor orderpakketten kunnen worden gebruikt. In de showroom annex winkel aan de Zeestraat 2 in Axel kunnen alle mogelijkheden van die Tulip-computers worden bekeken en gedemonstreerd. De beide directeuren van Dankaart en Hoefeijzers zijn bijzonder in genomen met de order van de Peter Dankaart achter een Schneider PC 1640 Amstrad, de computer die aan het personeel van de provincie wordt geleverd. provincie. "Dat is een goede re clame voor ons bedrijf en moge lijk volgen daaruit nog meer op- jongste directeur van het drachten", veronderstelt de bedrijf. Axel^| Jeans Inn, met zaken in Oost- Souburg (Kanaalstraat 28) en Middelburg (Langeviele 21) heeft een wervelende modeshow gehou den in bar De Hooizolder in Westkapelle. André Schout had zijn kleding in drie thema's ver deeld: jeans, winterkleding en uit- gaanskleding. Iedere groep werd in passende stijl geshowd. De jeans in western stijl, compleet met strohoeden en strohalen. Een keur van spijkerbroeken, truien, rokken en overhemden werd in vlotte 'acts' gepresenteerd door medewerkers, vrienden en heken den van de Jeans Inn-eigenaar. Merken als Dobber, Privata, Le vi, Lee en Mustang hoorden tot de uitschieters. Dikke rib en dito truien werden weer in de 'werk manssfeer' gebracht, onder meer getoond met veiligheidshelmen dragende dressmen. Een uitgelezen collectie 'echte' winterkleren, zoals ribbroeken, dikke jacks, sjaals en kleurige truien kregen het thema 'win tersport' mee. Sneeuwballen, ski's, sleden en een schaatsact zorgden voor de passende entou rage. Rifle, Martomod, Mexx, en Mexx-Men waren hierbij de gang bare merken. De kleuren zijn overwegend bruin, beige.met groen en marine blauw en bij de damesmode af en toe gemixed met lila, zalmkleur of gemêleerd grijs. Die kleurencom binaties waren vooral te zien in het derde thema, de uitgaanskle- ding. Kostuums, plooirokken, lange en korte jassen en jurkjes werden in vele creaties geshowd. Zelfs was er een bruidje te zien in de Mexx-stijl. Ook Mustang, Panmo, Sampa en News hebben vlotte uitgaanskleding in hun g Elegant-modisch kan de collectie worden genoemd die Modehuis Florence vorige week donderdag avond toonde in het sfeervolle Abdij-restaurant. Wil van Son en haar groep lieten in vlotte vaart de nieuwe najaarsmode zien zoals Marrie van Slooten die in haar zaak aan de Lange Delft 1 in Mid delburg bijeen heeft gebracht. Perfecte pasvorm en kwali- teitsstoffen zijn het visitekaartje van Florence. Naast de supervrouwelijke japon nen en pakjes was er ook een rui me keus in mantels, waarbij voor al de Russische invloeden door schemerden. Grote ruime koet- siersjassen met astrakan afgewerkt en met pellerines, in verschillende lengtes, waren daarbij de uitschie ters. De pakjes en japonnen waren veelal enkellang evenals de rok ken, die bovendien zwierig wijd werden gedragen. Voorts vielen de ballonrokken in de smaak bij het enthousiaste publiek. Er werd rij kelijk gecombineerd met lange truien op zowel rechte als wijde lange rokken. De kleurstellingen liepen van bruin, zwart, antraciet De gerookte worst, de leverworst, de boerenleverworst, de hausma- cher, de droge worst en de achter ham van slager Verboom uit de Scheldestraat in Vlissingen blij ken 'goud' waard te zijn. Maandag ontving Verboom tij dens de jaarlijkse uitreiking van erkenningen van het Instituut Ambachtelijke Slagersprodukten (IAS) de onderscheidingen uit handen van presentator Fred Oster. Het IAS keurt de meest verkochte vleeswaren in Nederland en de keuring per produkt bestaat uit drie rondes: een onaangekondig de keuring, een onaangekondigde keuring en een steekproef. De er kenning is één jaar geldig. tot wolwit met een enkele creatie in opvallend rood. De bezoekers van de Florence- modeshow werden onthaald op hapjes en drankjes en voor de lief hebbers was er zelfs champagne. Voor Marrie van Slooten, die in februari van dit jaar haar zaak in Middelburg begon - in Bergen op Zoom heeft zij een soortgelijke modezaak - was dit haar eerste Middelburgse modeshow, die, naar zij zelf zegt, succesvol was. Modehuis Florence heeft kleding van gerenommeerde modehuizen als Jean Claude, Di Bari, Zapa en Georges Rech. pakket. Hooizolder-discjockey Hans verzorgde de presentatie, Kik de Schoenmode, Jan Jonge- pier en Focus Velig de accessoi res, Van de Ree de brilmode en Jeanette en Annechien de make-up. De belangstelling voor de show was zo groot dat ook de boven verdieping van De Hooizolder in gebruik moest worden genomen. Als er op donderdag 24 en vrijdag 25 september ergens in Nederland brand uitbreekt, zullen de brand weerkorpsen het zonder hun com mandant moeten doen. Die zit die dagen met ruim 300 collega's van gemeentelijke- en bedrijfsbrand- weren bij het congres en leden raad van de Nederlandse Vereni ging van Brandweercommandan ten in 'Het Scheldekwartier' in Vlissingen. Tijdens het congres komen drie thema's aan de orde: 'Drieluik kerncentrale Borssele', 'Nieuwe ontwikkelingen in de telecommu nicatie' en 'Verbrandingsproduk- ten en hun giftige stoffen'. Bij het eerste thema komen aan het woord drs. G.C.G. van den Heu vel, burgemeester van Borsele, ir. U.H. Banga, bedrijfsdirecteur produktie van de PZEM en Cen traal brandweercommandant Borsele H. den Hartog. Het congres begint op 24 septem ber met een presentatie van 'Vlissingen-Oost' door prof. ir. H.P. van heel, voorzitter van de Industriegroep Midden-Zeeland en directeur Brandweer en Hoofdinspecteur Brandweerwe zen F.O. Vijselaar gaat in op ac tuele ontwikkelingen met betrek king tot de brandweer en de ram penbestrijding. Dit congres wordt tevens bijgewoond door delega ties uit België, Luxemburg, Duits land en Engeland. Landschapsverzorging - Zater dagochtend 26 september maaien vrijwilligers van de Werkgroep Landschapsverzorging Walcheren een stuk dijk ten zuiden van Nieuw- en Sint Joostland. Voor informatie: Werkgroep Land schapsverzorging Walcheren, L. Persijn (01180-35997 of 01180-34035). Zo in de jaren vijftig het hoogte punt van de emigratie van Neder landers, betekende emigratie meestal een 'afscheid voorgoed'. Toch leefde bij de achterblijvers de behoefte om de geëmigreerde familieleden nog eens te zien. Al leen: het reizen was duur en dus de kans op een weerzien klein. Gezamenlijk reizen betekende echter een forse besparing op de reissom en zodoende richtte men een vereniging - 'Wereldcontact' - op, om op die manier een moge lijkheid te scheppen voor familie bezoek in den vreemde. Inmiddels is die vereniging uitge groeid tot een bloeiende club van 50.000 leden en heeft zelfs een ei gen reisbureau. Maar afgezien van 'gezamenlijke reizen' naar fa milie organiseren doét deze vere niging méér. Zo krijgen de leden regelmatig diapresentaties en ac tuele reisfilms te zien van de lan den waar zij naar toe gaan, zijn er voordelige reisarrangementen en rolt er bij de leden zes keer per jaar het blad 'Wereldcontact Nieuws' in de bus. Dat Wereldcontact de zaken se rieus aanpakt, blijkt uit het feit dat de leden op maar liefst 21 bui tenlandse bestemmingen geas sisteerd kunnen worden door Ne derlands sprekende vertegen woordigers. Bovendien krijgen de reizigers een (gratis) reisverzeke ring mee voor 180 dagen met een onbeperkte werelddekking voor medische kosten. Om wat meer bekendheid te ge ven aan deze vereniging en de mo gelijkheden die zij biedt is er op zaterdag 26 september een infor matiebijeenkomst in hotel 'Arne- ville' in Middelburg. De toegang is gratis en de bijeenkomst begint om 14 uur. Degenen die de show hebben ge mist kunnen zich alsnog op de hoogte stellen van de Elegant- collectie. Aanstaande zaterdag (26 september) heeft Elegant een modeshow 'voor de deur', tijdens de braderie van de Segeersstraat- winkeliers. Elegant liet tijdens de show ook een uitgelezen lingeriecollectie zien; alles in swingende stijl ge toond door het modellenbureau Aliënne van Alie Wille uit Vlis singen. Woensdag 30 september is het weer zover. Dan gaan de kinderen op pad om huis aan huis bestellin gen voor de kinderpostzegels en ansichtkaarten op te nemen. De opbrengst van de kinderpost zegelactie is bestemd voor kinde ren in achterstandsituaties De kinderpostzegels 1987 zijn ontworpen door Charlotte Mut- saers en het thema -'Kind en Beroep'- heeft ze uitgebeeld door meisjes te tekenen in beroepen waarin ze niet veel voorkomen. Zo is er een zegel van een hout- hakster, een matroos en een pilote. De ansichtkaarten zijn te koop in mapjes van zes stuks. Er zijn drie verschillende mapjes en Jan Kruis maakte er één van. Daarop staan tekeningen van Jan, Jans en de kinderen. Daarnaast is er nog een mapje met tekeningen en gedicht jes van Toon Hermans. Het Bureau voor Tuin- en Landschapsverzorging (BTL) opent morgen (donderdag 24 september) een nieuw rayonkantoor aan de Industrieweg in Bruinisse. De onderneming begon 12 jaar ge leden met 5 mensen met de aankleding van A quadelta. Daarna werden projecten gerealiseerd in de Grevelingen, het Volkerak- gebied, in de kop van Schouwen, op het eiland Neelt je Jans en verder werden nog een aantal campings en industriën van groen voorzien. Daarnaast legt het BTL zich toe op de aanleg, het on derhoud en het beheer van stedelijk groen. In de onderneming zijn nu een dikke dertig mensen werkzaam. De burgemeester van Bruinisse, T.C. Hekman, verricht om klokslag 16 uur de officiële opening. Aansluitend is er tot 18 uur een open huis. Modehuis Elegant aan de Se- geersstraat 64 in Middelburg hield voor het eerst een modeshow 'buiten de deur'. En dat bleek een schot in de roos. Met de pizzeria 'La Piccola Italia' werd een sa- menwerkingsformule gevonden. Elegant zorgde voor de bezoekers en de pizzeria verzorgde de hapjes en drankjes tijdens de show en zette na afloop nog een koud buf fet klaar voor de bezoekers, die twee avonden voor een vol huis zorgden. Zowel de show van woensdag- als van donderdagavond was geheel 'uitverkocht'. Overigens moesten de bezoekers niets betalen. Zij werden door het modehuis en de pizzeria aan de Vlasmarkt gastvrij onthaald. Iedere show waren er zo'n zeventig dames aanwezig. "En ik had er nog wel veel meer kunnen krijgen, maar vol is vol", legt Hans Reichardt van Mode huis Elegant uit. Elegant en sportief is de mode die Elegant dit najaar heeft te bieden. Veel gebreide materialen herbergt de collectie bij zowel rokken, trui en, blazers als vesten. Japonnen en pakjes waren er in enkellange als in kortere uitvoeringen te zien. Exclusief voor Walcheren was de collectie golfkledij, van het merk Michèle. Blazers, broekrokken en vesten waren bij dit 'golf- gebeuren' alle op elkaar afge stemd. Zowel voor de jonge mode als voor de meer klassiekere kle den is Elegant 'in'. De Scheldestraat is verrijkt met een smaakvol ingerichte vrije- tijdskiedingzaak. In het pand waar zo'n dertig jaar 'Sporthuis Smit' gevestigd was, is nu vrije tijdskleding te koop voor jonge ren vanaf 15 jaar. De eigenaars, Jozé Jobse en Jos Kous, staan ga rant voor een breed aanbod van betaalbare én kwalitatief goede vrijetijdskleding. Jozé en Jos richten zich met hun uitgebreide assortiment bewust tot een grote groep mensen. "Niet alleen jongeren hebben graag vrijetijdskleding", oppert Jozé, "ook dertigers en wat daarna komt hebben behoefte aan mo derne en prettig zittende kleding voor in de vrije tijd". Het aanbod in de winkel is ruim: van de bekende spijkerkleding tot en met de (opnieuw) in de mode komende koltruitjes. Bruin, groen en marineblauw, de mode kleuren. Jozé en Jos ontwerpen en maken ook zelf kleding zodat ook een ieder die wat minder te besteden heeft heel goed terecht kan bij Jojo. De eigenaars willen binnenkort ook nog iets nieuws starten: het bezoeken van klanten die om de één of andere reden de winkel niet kunnen bezoeken. 'De bedoeling is dat mensen bellen' zegt Jos 'en dan ga ik langs met kleding, zodat ze kunnen zien wat ze eventueel willen kopen'. En daarbij worden géén voorrijkosten of iets derge lijks berekend: wie niet wil kopen hoeft dat niet. Maar dat er niet gekocht zal worden, daar zijn Jo zé en Jos niet zo bang voor: 'We leveren betaalbare kleding van goede kwaliteit'. En voor de jongere jongeren on der ons: wie met vader of moeder bij Jojo in de winkel komt, krijgt gratis een jojo. De Vroedt/Hooftman, van ouds her één van de meest bekende kle dingszaken in Middelburg, is in grijpend vernieuwd. Deze veran dering moet een einde maken aan het imago dat deze modezaak zich vooral richt op mensen met een voorkeur voor klassieke kleding. Voortaan neemt de modische sportieve kleding voor jong én oud een belangrijke plaats in. Over de nieuwe opzet van de win kel is binnenskamers geruime tijd nagedacht. "De Vroedt/Hooft man heeft eigenlijk jaren ten on rechte de naam dat het voorname lijk kwaliteitskleding voor oudere mensen aanbiedt", verklaart Ger- rit Meedendorp van de Middel burgse zaak. "Wij hebben daar om besloten de klassieke- en spor tieve vrijetijdskleding in twee aparte afdelingen onder te bren gen, zodat het voor de klant een stuk duidelijker wordt". De verandering van het interieur begon in augustus. Gekozen is voor een onopvallende scheiding van de twee afdelingen. Boven dien is de zaak van een nieuw verfje voorzien om het geheel zo sfeervol mogelijk te maken. De moderne out-fit moet er voor zorgen dat iedere klant die geïnte resseerd is in kwaliteitskleding, tot zijn recht komt. "En dat kan alleen", aldus Gerrit Meeden dorp, "wanneer zowel jong als oud een mooie collectie krijgt aangeboden". Donderdag 24 september houdt De Vroedt/Hooftman, gevestigd op Plein 1940, een 'Open Huis'. Op deze dag kan de klant onder het genot van een kopje koffie tot negen uur 's avonds kennis ma ken met de nieuwe najaarscollec tie dames- en herenkleding. Experimentele dienst - Zondag 27 september wordt er weer een experimentele dienst gehouden in de Hervormde Kerk te Oost- Souburg. Thema: 'Bijeenkomen, Riten, Symbolen'. Aanvang 19.00 'Truitje breien, fietsje rijen'. Zo ongeveer moet de slagzin van me vrouw G. Baas uit Arnemuiden er uit hebben gezien. Hoe die slagzin nu precies was weet ze niet meer, maar in ieder geval was haar in zending goed genoeg om eigena resse van de Zeeuwse hoofdprijs - een sportfiets - te worden. De wedstrijd was uitgeschreven door '3-Suisses' in het kader van een landelijke actie met 'Isabella'. 'Isabella' is een bol wol die zó groot is, dat er met gemak een trui uit gebreid kan worden. Me vrouw C. Joossens, eigenaresse van de '3-Suisses' winkel in Arne muiden reikte donderdag de spor tieve tweewieler uit en deed er nog een bloemt je bij. had om de zaak over te nemen", vertelt de kakelverse ondernemer. "Maar om dit in m'n eentje te doen, zag ik niet zo zitten. Geluk kig waren Josien en Ria (schoon zus) bereid om bij te springen en zodoende hebben we met z'n drieën besloten om het maar te doen". Mogelijkheden ziet het trio ge noeg. Josien: "Arnemuiden groeit nog steeds, er zijn talloze sportve renigingen en daar spelen wij na tuurlijk op in. Verder willen wij het schoenenassortiment uitbrei den met 'iets jeugdigers', zodat wij letterlijk iedereen in Arnemui den van dienst kunnen zijn. Het zelfde geldt natuurlijk voor de sportafdeling". De drie nieuwe eigenaren. Jan de Ridder, Josien Meijers en Ria de Ridder hebben zich letterlijk 'blauw en wit' gewerkt om hun sport/schoenenzaak aan de Noordstraat in Arnemuiden op tijd in dezelfde kleuren te krijgen. Gelukkig was alles op tijd klaar en kon wethouder M. Stoffels don derdag de sleutel in de kassa ste ken en de zaak, die voordien aan de heer W. Bezemer toebehoorde, officieel aan het trio overdragen. Voor Jan de Ridder was het in ieder geval een mijlpaal. Ruim een jaar geleden startte hij zijn eerste baantje in de sportzaak om nu 'echt ondernemer te zijn'. "Beze mer vroeg mij wel eens of ik zin Mevrouw Baas(rechts) krijgt de fiets van mevrouw Joossens

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1987 | | pagina 9