in Midden Zeeland
Eddy Murphy ouderwets
in 'Beverly Hills IP
Vader en dochter Stevenson
omzeilden de Veerse echo
Willem Buijs reist door de tijd
17 sept. t/m 23 sept.
5Exposures99 in De Vleeshal
TV-STER
WILLIS
IN 'BLIND
DATE'
Chris Wisse
treedt op
voor COC
EXPOSITIE PODIUM FILM
Filmcolleges
in aantocht
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 16 september 1987
Grillen van de
onderwereld in
'Blue Velvet'
Hoogst onderscheiden
organist bespeelt
orgel in Jacobskerk
Leo Cuypers
Sint Juttemis
GEHOORD
KINDER
BOEKEN
Kunst als een aaneenschake
ling van sluitertijden, bewe
ging gestold in abstracte kleur-
vakken. Willem Buijs laat tot
II oktober "Exposures" zien
in de Middelburgse Vleeshal.
Een tentoonstelling als ruimte
lijk experiment. De fotoreek
sen hangen in een houten ka
mer, een bouwwerkje in een
gebouw. Dat haalt ze uit de
ruimte en dwingt tot aandacht.
Willem Buijs (1937, Dordrecht)
heeft een interessante kunstloop
baan achter de rug. Zo was hij on
dermeer ontwerper bij de Glasfa
briek Leerdam, museumassistent
Electro in Middelburg toont
deze week Blue Velvet
(Nederlands: 'hard als fluweel'),
een film van David Lynch
met Kyle Maclachlan en Isabel-
le Rossellini in de hoofdrollen.
In het lieflijke plaatsje Lumber-
ton vindt de jonge Jeffrey (Ma
clachlan) in het veld een afgesne
den oor. Hij brengt dit naar de
politiechef en diens dochter San
dy vertelt hem in het geheim over
de geheimzinnige dingen die ge
beuren en in verband zouden
staan met de nachtclubzangeres
Dorothy (Rossellini).
Ze vermoedt dat het oor er iets
mee heeft te maken. Tijdens een
optreden van Dorothy dringt Jef
frey binnen in haar flat. Hij
wordt verrast maar weet in een
kast een veilig heenkomen te zoe
ken. Ongewild is hij getuige van
een helium snuivende psycho
paat, een onderwereldfiguur die
haar echtgenoot en kind in zijn
macht heeft. Reden waarom zij
zich onderwerpt aann zijn perver
se grillen.
Jeffrey gaat op onderzoek uit en
ontdekt dat de politiechef samen
werkt met de onderwereld.
te Utrecht en gastdocent ideevor
ming en projektontwikkeling aan
de Rotterdamse academie. Opval
lender waren echter enkele reizen
in het kader van kunstvernieuwen-
de projecten voor WVC. In 1979
verblijft Buijs negen maanden in
Griekenland "Op zoek naar de ar
men van de Venus van Milos",
vijf jaar later zit hij vijf maanden
op Papoea Nieuw Guinea voor
"De totale zonsverduistering".
Het is het soort trips dat de moda
le burger tot woede of vertwijfe
ling brengt. Zijn goeie geld weg
gesmeten aan moeilijk na te meten
ideeënkunst, die zich zelden ver
draagt met het formaat en de
kleur van het bankstel of de pro
pere flatentree.
Aan de zulken is "Exposures"
niet besteed. Wie Buijs zoekt en
iets van de dynamiek van zijn
werk en zijn thema's wil begrij
pen, heeft nog steeds een aardige
gids aan de catalogus van een eer
dere expositie in De Vleeshal, sa
mengesteld door Andreas Oost
hoek en de fotograaf Wim Rie-
mens. Het boekje geeft een hand
zaam overzicht van wat beeldvan-
gende projekten, zoals het Ve-
nusprojekt en de Uomini Illustri,
waarbij Buijs 472 foto's van por
tretten van beroemdheden maakte
en ophing op ooghoogte. Een
hommage aan en een knipoog
naar Cosimo (1) de Medici, die de
grondslag legde voor deze VIP-
galerij. Kunst en tijd, het ervaren
van tijd als kunstbeleving, gelijk
tijdigheid en de kunstenaar als to
venaar én tovenaarsleerling in het
laboratorium van de tijd. Het zijn
trefwoorden die ook nu uitstekend
dienst kunnen doen als blik
opener op 'Exposures' De Forest
Walk, een reeks uitzonderlijk
fraai afgedrukte en vergrote Pola-
roid% een in kleur en abstracte
vorm vervloeiende Javaanse haan
maar ook de zonsverduistering als
fotosessie en een beeldenreeks-
met-schaduw: overal zit Buijs de
tijd op de hielen. Soms letterlijk,
door het tijdsverloop in cijfers on
der de foto's af te drukken, soms
verborgen in het ritme van de op
namen en de eigensoortige span
ning van de helderwitte, door een
enkel ornament versierde doos.
Een laboratorium, open aan beide
kanten. Want tijd en ruimte blij
ven Buijs en ons tóch de baas.
"Exposures", tentoonstelling van
Willem Buijs fotowerken in De
Vleeshal, Middelburg. Geopend:
dinsdag tot en met zaterdag van 13
tot 17 uur, zondag: 14 tot en met
17 uur. Maandag gesloten.
Willem Buijs
De Groningse organist Jan Harry-
van bespeelt zaterdag 19 septem
ber het orgel van de St. Jacobs
kerk in Vlissingen. Hij brengt
composities ten gehore van Hiero-
nymus Langlais, Bohm, Joh. Seb.
Bach, Dupré en Jean Langlais.
Het concert begint om 20 uur.
Harryvan behaalde in 1985 het di
ploma uitvoerend musicus en in
Parijs kreeg hij dit jaar het Diplo
me de Viruosité met de hoogste
onderscheiding. Hij is als organist
verbonden aan de Noorderkerk in
Groningen.
Maanverduisteringvastgelegd door de kunstenaar Buijs.
Ter gelegenheid van 'Tien jaar
Zeeland Suite' verzorgen Leo
Cuypers (piano en pijporgel)
en Sint Juttemis een concert in
de R.K. kerk in Vlissingen.
Het concert begint om 20.30
uur en bestaat uit recente solo
en ensemblestukken. Een aar
dig detail is dat het concert
wordt opgenomen en uitge
zonden door de VPRO op ra
dio 4.
De nachtclubzangeres moet zich onderwerpen aan de perverse
grillen van een helium-snuivende psychopaat en onderwereldfi
guur: Dennis Hopper links en Isabelle Rosselini.
Eddy Murphy gaat weer aandoen
lijk te keer in Beverly Hills Cop
II. Als Alex Foley is hij ook deze
keer de onverwoestbare recher
cheur die zowel bij zijn collega's
van de politie als bij de onderwe
reld vraagtekens oproept. Op
nieuw kruipt hij in vele gedaantes
om zijn doel te bereiken en toont
daar bij een humeur en humor die
van staal lijken. Donderdag gaat
de film in de Nederlandse biosco
pen in première, Alhambra in
Vlissingen is er ook bij.
Wie de laatste weken de bioscoop
in Vlissingen heeft bezocht, zag al
een vooraankondiging. Met een
glimlach ziet de inspector hoe hij
een spoor van verwoeste auto's
achterlaat. Murhpy ontmoet in
Beverly Hills ook zijn maten uit
het eerste avontuur. Ze werken er
Ook in Alhambra II gaat een film
in première. Blind Date van Blake
Edwards met onder anderen Ti
mothy Stack, Kim Basinger en
Bruce Willis.
Voor de tv-ster Bruce Willis is dit
de eerste grote filmrol. Critici
melden dat hij er geen enkele
moeite mee heeft, dit in tegenstel
ling tot een aantal collega's van
hem die de overstap naar het
steeds populairder wordende me
dium film maakten.
Willis vertolkt in Blind Date de
rol van een druk bezet kaderlid
die het voor een keer aandurft een
blinde afspraak te maken. Hij
had het beter niet gedaan, de ge
volgen zijn onoverzichtelijk.
Timothy Stack, Kim Basin
ger en Bruce Willis in Blind
Date
Als Ronald en Savourna Ste
venson volgend jaar weer op
treden in Veere zou het niet
misstaan om dan een andere
ruimte te zoeken. In de pom-
peuse Grote Kerk werd het spel
van de pianovirutoos Steven
son teveel opgeslokt door een
bombastische echo. Ook het
harpspel van dochter Savourna
verdient een muzikaal vriende
lijkere omgeving. Niettemin
beleefde de honderden bezoe
kers aan de Grote Kerk een
vermakelijke avond. Maar dat
was in de eerste plaats te dan
ken aan de sympathieke wijze
waarop vader en dochter uit
Schotland de toeschouwers
met woorden inwijdden in hun
opvattingen over de vertolkin
gen en in de geheimen van de
hier vrij onbekende harp.
Ronald Stevenson is een heer
schap met uitgesproken
ideeën. Zijn liefde voor zijn
thuisland en de muziek combi
neert hij in een niet vervelend,
eerder wetenschappelijk getint,
chauvenisme. En in dat chau-
venisme legt hij verbanden die
de grenzen ver te buiten gaan.
Chopin en John Field, de rela
tie tussen beiden als het gaat
om Nocturnes (The Irishman
Field was the inventor of the
piano nocturne) en daar leerde
Chopin van. Maar Chopin op
zijn beurt was zijn tijd ver
vooruit. Hij maakte in de ne
gentiende eeuw muziek die niet
zou misstaan in deze eeuw.
Daarbij herinnerde hij aan een
notitie van Willem Hendrik
van Loon, de Nederlandse
historicus die rond de jaren
dertig markant opviel op Wal
cheren, toen hij in Veere
woonde en aan wie dit concert
was opgedragen. (Van Loon:
'Chopin - the originator of the
modern nationalistic blues').
En dat Chopin en Gershwin te
verwarren zijn, demonstreerde
Stevenson door twee preludes
van beide componisten achter
elkaar te spelen; van beiden de
prelude no. 2.
Zijn kennis van de vele muzen
toonde Ronald Stevenson in
zijn compositie 'A celebrati
on', die in de Grote Kerk haar
wereldpremiere beleefde. Dit
stuk was opgedragen aan de
Middelburgse vrienden van de
Stevensons, Marian en Peter
Kessel, maar was tevens een
hommage aan Rembrandt en
de man die de biografie
schreef: Hendrik Willem van
Loon. Licht (harp) en duister
nis (piano) waren de thema's,
naar de titel van een boek over
Rembrandt. "Licht en scha
duw. Het komt het meest tot
zijn recht in de nachtwacht",
doceerde de Schotse Nederland
kenner. Stevenson deed het
chic bij de betiteling van het
stuk en koos voor het Italiaan
se 'chiroscuro'.
Savourna Stevenson toonde
dat de Keltische harp meer is
dan een instrument waarop
leuke folkwijsjes zijn te vertol
ken. In een aantal solo
optredens boeide ze het pu
bliek met subtiel spel, dat de
plechtigheid van het monu
mentale gebouw als een pas
sende omkadering meekreeg,
maar - zoals gezegd - ook de
zware echo als een boemerang
over zich heen kreeg. Zij ver
telde met flair over haar harp
en de historie en ze de
monstreerde de talrijke moge
lijkheden van het instrument.
Feitelijk zijn die onbegrensd,
legde ze uit. En ze onderzoekt
momenteel samen met haar
man, de harpbouwer Mark
Norris, de mogelijkheden om
het te voorzien van electro-
nisch apparatuur, waardoor
het onder meer is te gebruiken
in de popmuziek. De harp ver
dient het om populairder te
zijn, is haar opvatting.
Ronald en Savourna Stevenson
Zaterdag 12 september
Grote Kerk Veere
Concert voor piano en Keltische
Harp
Opgedragen aan Willem Hendrik
van Loon
Alex Foley (Eddy Murphy)
ontmoet Kar la
op de schietbaan.
De cabaretier Chris Wisse treedt
zaterdag 19 september op in Slot
Ostende in Goes voor het COC, de
Nederlandse vereniging tot integra
tie van homosexualiteit. Wisse, een
Zeeuw van oorsprong, heeft een
heel eigen kijk op homosexualiteit.
Hij steekt die mening tijdens zijn
optreden niet onder stoelen.
De vereniging roept mensen die
meer willen weten over homosexu
aliteit op om naar dit najaarsfeest
te komen. Er zijn ook informatie-
kramen.
niet met plezier, want hun chef is
een tiranieke blaaskaak. Alex ver
schaft zich op ludieke wijze een
kast van een huis aan, compleet
met zwembad en gaat op onder
zoek uit. Dit vooral om de tiranie
ke chef om de tuin te leiden. De
sporen leiden naar een schietclub
waar een langbenige Karla en de
gluiperige Cain de scepter zwaai
en. Karla heeft een gesmeerd lo
pende overval geleid op een schat
rijke juwelier. Maar Karla is meer
van plan. Ook een derde overval
lukt, waarna Murphy echt in actie
komt. Onvervalst.
Do. 17 sept. t/m wo. 23 sept.
KOUDEKERKE
Toeristenkerk. 'Het ontstaan, le
ven en werk van missionarissen in
missielanden'. Wo. en do. 19.30
tot 21 uur en zo. tijdens de dienst
vanaf 10 uur.
MIDDELBURG
Balans 17, Jan Zembsch, schilde
rijen. Wo., do. en vr. van 12 tot
17 uur, za. van 11 tot 16 uur.
La Baquette (St. Janstraat 45).
Jelle Brinsma foto's van het
Zeeuwse Landschap. Tijdens ope
ningsuren winkel.
Centrum Nieuwe Muziek (Achter
de Houttuinen 30). 'Country
Cries', 100 werken van 17 kunste
naars uit Zeeland. Ma. t/m za.
van 14 tot 17 uur.
Galerie Dauvillier
(L. Noordstraat 56). Gera Dauvil
lier en Wim Vader schilderijen,
thema bloemen. Ma t/m za. van 9
tot 18 uur.
Galerie Wim Vader (Gortstraat
48). Wim Vader, schilderijen:
landschap, zeegezicht en
abstrakt, ma. t/m za. van 9.30 tot
11.30 uur en 13.00 tot 17.00 uur.
Kunstuitleen (Kuiperspoort 22).
In de expositieruimte Diet Wieg
man, installaties. In de vitrines
sieraden van leden van de vereni
ging van edelsmeden. Di. t/m za.
van 13 tot 17 uur, do. van 19 tot
21 uur.
Pannering (Reigerstraat 9). Schil
derclub van Andries Minderhout,
schilderijen. Di. t/m za. van 9 tot
18 uur.
Provinciale Bibliotheek
(Kousteensedijk 14). Tekeningen
en schilderijen van het bewoners
van het Jacob Roggeveenhuis.
Ma. 17.30 tot 21 uur. Di. t/m vr.
van 19 tot 21 uur. Za. van 10 tot
21 uur.
Rabobank (Lange Geere 3). Mari
an van Puyvelde, ikonen en bron
zen beelden, tijdens openingsuren
bank.
Roosevelt Studiecentrum (Abdij).
Leven en werk van drie Roose-
velts: president Theodore Roose
velt (1858-1919), president Fran
klin Delano Roosevelt
(1882-1945) en zijn echtgenote
Eleanor Roosevelt (1884-1962).
(Wo. en do. van 10 tot 12 uur en
van 14 tot 16 uur.
Wandel kerk (onder de Lange
Jan). "Joods", een fotografische
impressie van de Joodse Gemeen
schap in Nederland in de jaren
tachtig, naar het gelijknamige fo
toboek van Jenny Wesly. Dage
lijks van 10 tot 16 uur. Aanvang
di.
Zeeuws Kunstenaarscentrum
(Kouseteensedijk 7). Joos Clijsen,
waterproject. Ma. van 17.30 tot
21 uur, di. t/m vr. van 10 tot 21
uur, za. van 10 tot 13 uur.
Zeeuws Museum (Abdij 3). Johan
Nieuhof, een reisverslag van een
ambassadereis naar China in
1655. Ma. t/m za. van 10 tot 17
uur, zo. van 13.30 tot 17 uur.
Zeeuwse Bibliotheek (Kousteen
sedijk 7). 'Zelden rust', ten
toonstelling over vrouwenarbeid
in Zeeland in de periode van voor
de oorlog. Ma van 17.30 tot 21
uur, di. t/m vr. van 10 tot 21 uur,
za. van 10 tot 13 uur. Aanvang di.
Galerie 'De Wijnstock' (Bel-
linkstraat) Tessa Braat, Han van
de Broeke, Miems van CiIters,
Tie Hof, Henny Huser en Piet
Rijken met schilderijen, brons-
werken, aquarellen en keramiek.
Do. en vr. 14 tot 17 uur. Za. 11
tot 12.30 uur en 14 tot 17 uur.
De V leeshal (Markt) Willem Buys
Exposures (fotowerken). Di. t/m
zo. van 13 tot 17 uur. Opening vr.
17 uur.
OOSTKAPELLE
Kasteel Westhove (Duinvlietweg
8). Han Koster, collages en schil
derijen. Dagelijks van 11 tot 16
uur.
Zeeuws Museum (Duinvlietweg
6). "Aai eens een krokodil',', de
huid van dieren en mensen. Dage-
lijks van 10 tot 17 uur.
VEERE
Grote Kerk (Oudestraat 26). De
historie en het heden van Veere'.
'De aanleg van het kanaal door
Walcheren', met reprodukties
van de fotograaf Preuninger (ca.
1873). 'De conservering van de
kerk'. 'Boerenwagens van de
Zeeuwse Inspan'. 'Het ontstaan
van hel Zeeuwse kleilandschap'.
'De muskusrat en zijn bestrijding
en schilderijen van Zeeuwse ama
teur kunstschilders. Dagelijks van
10 tot 17 uur, zo. van 14 tot 17
uur.
De Schotse Huizen (Kaai 25). Kle
derdrachtmutsen uit de verzame
ling van mevrouw Eva de Kam-de
Feijter en zilveren broekstukken
uit partimlier bezit. Op de
scheeps- en visserijzolder enige
scheepsmodellen uit de 17e eeuw
van Marinus Schram. Tevens
Rippollés, schilderijen, gouaches,
gravures en potterie, vanaf ma.
Di. t/m za. van 10 tot 17 uur.
VLISSINGEN
Iguana (Bellamypark 35). Leven
de reptielen, amfibieën en insek-
ten. Zo., ma. en do. van 14 tot
17.30 uur, di. wo., vr. en za. van
10 tot 12.30 en van 14 tot 17.30
uur.
Foto Dert (Nieuwendijk 35). 'Fo
to's van vroeger'. Openingstijden
als winkel.
Openbare Bibliotheek (Lange
Zelke 91). Werken van cursisten
Kunstzinnige Vorming Vlissin
gen. Ma. van 13.30 tot 20 uur.
Di., wo. en vr. van 10 tot 20 uur,
za. van 10 tot 12.30 uur. T/m za.
DONDERDAG 17 SEPTEMBER
•Carillonbespeling van Kees van
Eersel, Veere, 15 tot 16 uur.
1 RIJ DAG Ï8 SEPTEMBER
*Orgelconcert van Jos van lm-
merseel. Lutherse kerk (Zuidsin-
gel) Middelburg, 20.15 uur.
ZATERDAG 19 SEPTEMBER
*One-man show van Chris Wisse,
Slot Ostende. Goes, 21.30 uur.
•Carillonbespeling van Sj. Tam-
■ninga, Veere, 19 tot 20 uur.
*Concert t.g.v. 'Tien jaar Zee
land suite' Leo Cuypers (piano en
pijporgel) Sint Juttemis vertol
ken recente solo- en ensemble
stukken, Rooms-Katholieke kerk,
Vlissingen, 20.30 uur.
*Orgelconcert door Jan Harry
van, St. Jacobskerk, Vlissingen,
20 uur.
*Rock rollgroep Johnny and
the Sukkels, Haciënda-bar,
Wolphaartsdijk, 22.30 uur.
•Concert van brassband Hosan-
nah Leeuwarden, Hofpleinkerk,
Middelburg, aanvang 19.30 uur.
ZONDAG 20 SEPTEMBER
•Bluesconcert van Eddie 'guitar'
Burns Avalanche, De Piek,
Hellebardierstraat 11-13, Vlissin-
gen, 16.30 uur.
Alhambra theater, Coosje Bus-
kenstraat 144. tel. «1184 - 12260
Grand theater Goes, Singelstraat
5A, tel. 01100 - 15165
Filmtheater Meccano, Pauw
poort 3, lel. 01180 - 33414 (reser
veren alleen tussen 19 en 20 uur)
Filmtheater F.lectro, Markt 79,
tel. 38900
Schuttershof theater, Schutiers-
hofstraal 1, tel. 13482
Bibliotheektheater. Kousteense
dijk 7, tel. 01180 - 30235
door Jan Smeekens
Kun je als volwassene door een
kinderboek zo ontroerd worden
dat je het met dichtgeknepen keel
leest? Ook wie sterk is en zich
zo'n sensatie niet herinnert sinds
'Alleen op de Wereld' leze DE
GOUDEN VOGEL-DAGBOEK
VAN EEN STERVENDE JON
GEN door Hans Stolp.
Victor bolt zijn veren op,
buigt zijn kop naar achteren en
pikt met zijn snavel in zijn veren.
Dat doet hij meestal als hij iets
moeilijks gezegd heeft.
"Ach, Johan, ik hoef het je niet
verder uit te leggen. Je zou het zo
wel begrijpen, zei de gouden
vogel".
"Ja Victor, ik denk het wel. Met
mijn hoofd begrijp ik hel alle
maal niet zo goed, maar van bin
nen voel ik het wel".
Victor vliegt naar mijn schouder,
zoals gewoonlijk, en kriebelt aan
mijn oor.
'Morgen zie ik je bij het nest van
de gouden vogel. Daar wachten
we op je" (pag. 38).
Johan is dertien en ongeneeslijk
ziek, maar sinds hij Victor, de
blauwe vogel gezien heeft, aan
vaardt hij zijn lot. Victor heeft
hem verteld dat de gouden vogel
een nest maakt vlak bij de zon en
dat hij het nest mag zien als de
jongen geboren zijn. In de tijd die
Johan rest, komt Victor regelma
tig op bezoek en langzamerhand
verandert Johans berusting in uit
kijken naar de dag dat de prunus
vlak voor het raam zal bloeien,
vol roze bloesem:
"Wie dood is leeft, en wie leeft is
tegelijk at een beetje dood" (pag.
22).
Hans Stolp was pastor op de kin
derafdeling van het Academisch
Ziekenhuis in Groningen waar hij
een nieuwe kijk op leven en dood
kreeg door naar ernstig zieke kin
deren te luisteren. Hij ontdekte
hoe zulke kinderen over de meest
ingrijpende levensvragen praten
zonder die bij name te noemen.
En hoe ze hem in staat stelden
mee te beleven wat anders niet
eens te begrijpen valt.
Het spreekt vanzelf dat hij in dit
boek recht doet aan wat Elisabeth
Kübler-Ross publiceerde over
haar onderzoek naar sterven.
Maar doordat hij in zijn nooit
sentimentele en nergens gluurdige
dagboek elke tijdsaanduiding
achterwege laat, is het eerder een
eerbiedige en troostvolle weerga
ve van wat iedereen (hopelijk zo)
overkomt dan een van-dag-tot-
dag-verslag van één bepaald sterf
geval. De gouden Vogel zal (ook
als voorleesboek op school) op
kinderen vanaf tien jaar een on
uitwisbare indruk maken: 'Zij die
de dood leerden kennen in plaats
van te vrezen en ertegen te vech
ten, worden onze leermeesters in
zake het leven'. (Elisabeth
Kübler-Ross in Kinderen en de
Dood, Ambo).
De gouden Vogel-Dagboek van
een stervende jongen door Hans
Stolp. Geïllustreerd door Lidia
Postma en uitgegeven door Lem-
niscaat, Rotterdam. Prijs
17,50.
Tevens Rian Krull, penteke
ningen.
Scheldesmederij (Walstraat). Ze
ven Zeeuwen, vanaf za. di. t/m
zo. van 11 tot 18 uur.
Stedelijk Museum (Bellamypark
19). 'l Vliegent Hart, een gezon
ken Oost-Indiëvaarder'. Ma. t/m
vr. van 10 tot 17 uur, za. en zo.
van 13 tot 17 uur.
Streekziekenhuis Walcheren
(Koudekerkseweg 88). Recent
werk van leden van de fotoclub
"De Schelde". Aanvang ma.
Veerboot Vlissingen-Breskens.
Etsen van Guido Eckhardt.
Vitrines Walstraat-Lange Zelke.
Surinaamse Houtsnijkunst van
Hugo Mayland.
DON DER DA G 17 SEP TEMBE R
F.lectro Middelburg 'Blue Vel
vet' 19 en 21.30 uur.
Schuttershof 'La Grande Bouf-
fe' 20.30 uur.
Alhambra I Vlissingen 'Beverly
Hills Cop 2' 20 uur.
Alhambra II Vlissingen 'Blind
date' 20 uur.
Grand Theater Goes 'Children
of a lesser God' 20 uur.
VRIJDAG 18 SEPTEMBER
Electro Middelburg 'The Living
Daylights' 19 uur. 'Blue Velvet'
21.30 uur.
Schuttershof 'La Grande Bouf-
fe' 20 en 22.30 uur.
Alhambra I Vlissingen 'Beverly
Hills Cop 2' 19 en 21.30 uur.
Alhambra 11 Vlissingen 'Blind
date' 19 en 21.30 uur.
Grand Theater Goes 'The Li
ving Daylights' 19 uur. 'Children
of a lesser God' 21.30 uur.
ZATERDAG 19 SEPTEMBER
Electro Middelburg 'The Living
Daylight' 15 en 19 uur. 'Blue Vel
vet' 21.30 uur.
Schuttershof 'Avontuur met een
staartje' 14 uur. 'Christo Si E
Permato A Eboli' 20 uur.
Alhambra I Vlissingen 'Beverly
Hills Cop 2' 19 en 21.30 uur.
Alhambra II Vlissingen 'Blind
date' 19 en 21.30 uur.
Grand Theater Goes 'The Li
ving Daylights' 19 uur. 'Children
of a lesser God' 21.30 uur.
ZONDAG 20 SEPTEMBER
F.lectro Middelburg 'The Living
Daylights' 15 uur. 'Blue Velvet'
19 en 21.30 uur.
Schuttershof 'Avontuur met een
staartje' 14 uur. 'Christo Si E
Fermato A Eboli' 20 uur.
Alhambra I Vlissingen 'Beverly
Hills Cop 2' 14. 19 en 21.30 uur.
Alhambra II Vlissingen 'Een
avontuur met een staartje' 14 uur.
'Blind date' 19 en 21.30 uur.
Grand Theater Goes 'The Li
ving Daylights' 14 en 19 uur.
'Children of a lesser God' 21.30
uur.
MAANDAG 21 SEPTEMBER
Electro Middelburg 'Blue Vel
vet' 20.30 uur.
Schuttershof 'filmcollege: de
activiteit van filmkijken' 19 uur.
'Betrayal' 20.30 uur.
Alhambra I Vlissingen 'Beverly
Hills Cop 2' 20 uur.
Alhambra II Vlissingen 'Blind
date' 20 uur.
Grand Theater Goes 'Children
of a lesser God' 20 uur.
DINSDAG 22 SEPTEMBER
Electro Middelburg 'Blue Vel
vet' 20.30 uur.
Schuttershof 'Dr. Zhivago' 20
uur.
Alhambra I Vlissingen 'Beverly
Hills Cop 2' 20 uur.
Alhambra II Vlissingen 'Blind
date' 20 uur.
Grand Theater Goes 'Children
of a lesser God' 20 uur.
WOENSDAG 23 SEPTEMBER
Electro Middelburg 'Blue Vel
vet' 20.30 uur.
Schuttershof 'Avontuur met een
staartje' 15 uur. 'Dr. Zhivago' 20
uur.
Alhambra I Vlissingen 'Beverly
Hills Cop 2' 20 uur.
Alhambra II Vlissingen 'Blind
date' 20 uur.
Grand Theater Goes 'Children
of a lesser God' 20 uur.
Evenals vorig seizoen vinden ook
dit jaar in samenwerking met de
Katholieke Universiteit Brabant,
subfaculteit letterkunde, weer een
aantal filmcolleges plaats. De col
leges worden gehouden in het
splinternieuwe theater 'Schutters
hof' in Middelburg en bestaan uit
acht bijeenkomsten onder de titel
'De activiteit van filmkijken'.
Achtereenvolgens worden behan
deld: Het constructivisme, De
(re)constructie van de tijd, De
(re)constructie van de ruimte. Het
Hollywood-model, Het art-
model, Het ideologische model,
Het parametrische model en De
complexe film.
Het eerste college is op 21 septem
ber en begint om 19 uur precies.
De colleges duren tot ongeveer
20.15 uur. Na een pauze worden
de films gedraaid die tijdens het
college aan de orde zijn geweest.
Deelnemers ontvangen vooraf een
dossier met daarin de te vertonen
films en krijgen voor elk college
het lesmateriaal 'in beknopte
stijl'.
I