in Midden Zeeland Eddy Murphy ouderwets in 'Beverly Hills IP Vader en dochter Stevenson omzeilden de Veerse echo Willem Buijs reist door de tijd 17 sept. t/m 23 sept. 5Exposures99 in De Vleeshal TV-STER WILLIS IN 'BLIND DATE' Chris Wisse treedt op voor COC EXPOSITIE PODIUM FILM Filmcolleges in aantocht DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 16 september 1987 Grillen van de onderwereld in 'Blue Velvet' Hoogst onderscheiden organist bespeelt orgel in Jacobskerk Leo Cuypers Sint Juttemis GEHOORD KINDER BOEKEN Kunst als een aaneenschake ling van sluitertijden, bewe ging gestold in abstracte kleur- vakken. Willem Buijs laat tot II oktober "Exposures" zien in de Middelburgse Vleeshal. Een tentoonstelling als ruimte lijk experiment. De fotoreek sen hangen in een houten ka mer, een bouwwerkje in een gebouw. Dat haalt ze uit de ruimte en dwingt tot aandacht. Willem Buijs (1937, Dordrecht) heeft een interessante kunstloop baan achter de rug. Zo was hij on dermeer ontwerper bij de Glasfa briek Leerdam, museumassistent Electro in Middelburg toont deze week Blue Velvet (Nederlands: 'hard als fluweel'), een film van David Lynch met Kyle Maclachlan en Isabel- le Rossellini in de hoofdrollen. In het lieflijke plaatsje Lumber- ton vindt de jonge Jeffrey (Ma clachlan) in het veld een afgesne den oor. Hij brengt dit naar de politiechef en diens dochter San dy vertelt hem in het geheim over de geheimzinnige dingen die ge beuren en in verband zouden staan met de nachtclubzangeres Dorothy (Rossellini). Ze vermoedt dat het oor er iets mee heeft te maken. Tijdens een optreden van Dorothy dringt Jef frey binnen in haar flat. Hij wordt verrast maar weet in een kast een veilig heenkomen te zoe ken. Ongewild is hij getuige van een helium snuivende psycho paat, een onderwereldfiguur die haar echtgenoot en kind in zijn macht heeft. Reden waarom zij zich onderwerpt aann zijn perver se grillen. Jeffrey gaat op onderzoek uit en ontdekt dat de politiechef samen werkt met de onderwereld. te Utrecht en gastdocent ideevor ming en projektontwikkeling aan de Rotterdamse academie. Opval lender waren echter enkele reizen in het kader van kunstvernieuwen- de projecten voor WVC. In 1979 verblijft Buijs negen maanden in Griekenland "Op zoek naar de ar men van de Venus van Milos", vijf jaar later zit hij vijf maanden op Papoea Nieuw Guinea voor "De totale zonsverduistering". Het is het soort trips dat de moda le burger tot woede of vertwijfe ling brengt. Zijn goeie geld weg gesmeten aan moeilijk na te meten ideeënkunst, die zich zelden ver draagt met het formaat en de kleur van het bankstel of de pro pere flatentree. Aan de zulken is "Exposures" niet besteed. Wie Buijs zoekt en iets van de dynamiek van zijn werk en zijn thema's wil begrij pen, heeft nog steeds een aardige gids aan de catalogus van een eer dere expositie in De Vleeshal, sa mengesteld door Andreas Oost hoek en de fotograaf Wim Rie- mens. Het boekje geeft een hand zaam overzicht van wat beeldvan- gende projekten, zoals het Ve- nusprojekt en de Uomini Illustri, waarbij Buijs 472 foto's van por tretten van beroemdheden maakte en ophing op ooghoogte. Een hommage aan en een knipoog naar Cosimo (1) de Medici, die de grondslag legde voor deze VIP- galerij. Kunst en tijd, het ervaren van tijd als kunstbeleving, gelijk tijdigheid en de kunstenaar als to venaar én tovenaarsleerling in het laboratorium van de tijd. Het zijn trefwoorden die ook nu uitstekend dienst kunnen doen als blik opener op 'Exposures' De Forest Walk, een reeks uitzonderlijk fraai afgedrukte en vergrote Pola- roid% een in kleur en abstracte vorm vervloeiende Javaanse haan maar ook de zonsverduistering als fotosessie en een beeldenreeks- met-schaduw: overal zit Buijs de tijd op de hielen. Soms letterlijk, door het tijdsverloop in cijfers on der de foto's af te drukken, soms verborgen in het ritme van de op namen en de eigensoortige span ning van de helderwitte, door een enkel ornament versierde doos. Een laboratorium, open aan beide kanten. Want tijd en ruimte blij ven Buijs en ons tóch de baas. "Exposures", tentoonstelling van Willem Buijs fotowerken in De Vleeshal, Middelburg. Geopend: dinsdag tot en met zaterdag van 13 tot 17 uur, zondag: 14 tot en met 17 uur. Maandag gesloten. Willem Buijs De Groningse organist Jan Harry- van bespeelt zaterdag 19 septem ber het orgel van de St. Jacobs kerk in Vlissingen. Hij brengt composities ten gehore van Hiero- nymus Langlais, Bohm, Joh. Seb. Bach, Dupré en Jean Langlais. Het concert begint om 20 uur. Harryvan behaalde in 1985 het di ploma uitvoerend musicus en in Parijs kreeg hij dit jaar het Diplo me de Viruosité met de hoogste onderscheiding. Hij is als organist verbonden aan de Noorderkerk in Groningen. Maanverduisteringvastgelegd door de kunstenaar Buijs. Ter gelegenheid van 'Tien jaar Zeeland Suite' verzorgen Leo Cuypers (piano en pijporgel) en Sint Juttemis een concert in de R.K. kerk in Vlissingen. Het concert begint om 20.30 uur en bestaat uit recente solo en ensemblestukken. Een aar dig detail is dat het concert wordt opgenomen en uitge zonden door de VPRO op ra dio 4. De nachtclubzangeres moet zich onderwerpen aan de perverse grillen van een helium-snuivende psychopaat en onderwereldfi guur: Dennis Hopper links en Isabelle Rosselini. Eddy Murphy gaat weer aandoen lijk te keer in Beverly Hills Cop II. Als Alex Foley is hij ook deze keer de onverwoestbare recher cheur die zowel bij zijn collega's van de politie als bij de onderwe reld vraagtekens oproept. Op nieuw kruipt hij in vele gedaantes om zijn doel te bereiken en toont daar bij een humeur en humor die van staal lijken. Donderdag gaat de film in de Nederlandse biosco pen in première, Alhambra in Vlissingen is er ook bij. Wie de laatste weken de bioscoop in Vlissingen heeft bezocht, zag al een vooraankondiging. Met een glimlach ziet de inspector hoe hij een spoor van verwoeste auto's achterlaat. Murhpy ontmoet in Beverly Hills ook zijn maten uit het eerste avontuur. Ze werken er Ook in Alhambra II gaat een film in première. Blind Date van Blake Edwards met onder anderen Ti mothy Stack, Kim Basinger en Bruce Willis. Voor de tv-ster Bruce Willis is dit de eerste grote filmrol. Critici melden dat hij er geen enkele moeite mee heeft, dit in tegenstel ling tot een aantal collega's van hem die de overstap naar het steeds populairder wordende me dium film maakten. Willis vertolkt in Blind Date de rol van een druk bezet kaderlid die het voor een keer aandurft een blinde afspraak te maken. Hij had het beter niet gedaan, de ge volgen zijn onoverzichtelijk. Timothy Stack, Kim Basin ger en Bruce Willis in Blind Date Als Ronald en Savourna Ste venson volgend jaar weer op treden in Veere zou het niet misstaan om dan een andere ruimte te zoeken. In de pom- peuse Grote Kerk werd het spel van de pianovirutoos Steven son teveel opgeslokt door een bombastische echo. Ook het harpspel van dochter Savourna verdient een muzikaal vriende lijkere omgeving. Niettemin beleefde de honderden bezoe kers aan de Grote Kerk een vermakelijke avond. Maar dat was in de eerste plaats te dan ken aan de sympathieke wijze waarop vader en dochter uit Schotland de toeschouwers met woorden inwijdden in hun opvattingen over de vertolkin gen en in de geheimen van de hier vrij onbekende harp. Ronald Stevenson is een heer schap met uitgesproken ideeën. Zijn liefde voor zijn thuisland en de muziek combi neert hij in een niet vervelend, eerder wetenschappelijk getint, chauvenisme. En in dat chau- venisme legt hij verbanden die de grenzen ver te buiten gaan. Chopin en John Field, de rela tie tussen beiden als het gaat om Nocturnes (The Irishman Field was the inventor of the piano nocturne) en daar leerde Chopin van. Maar Chopin op zijn beurt was zijn tijd ver vooruit. Hij maakte in de ne gentiende eeuw muziek die niet zou misstaan in deze eeuw. Daarbij herinnerde hij aan een notitie van Willem Hendrik van Loon, de Nederlandse historicus die rond de jaren dertig markant opviel op Wal cheren, toen hij in Veere woonde en aan wie dit concert was opgedragen. (Van Loon: 'Chopin - the originator of the modern nationalistic blues'). En dat Chopin en Gershwin te verwarren zijn, demonstreerde Stevenson door twee preludes van beide componisten achter elkaar te spelen; van beiden de prelude no. 2. Zijn kennis van de vele muzen toonde Ronald Stevenson in zijn compositie 'A celebrati on', die in de Grote Kerk haar wereldpremiere beleefde. Dit stuk was opgedragen aan de Middelburgse vrienden van de Stevensons, Marian en Peter Kessel, maar was tevens een hommage aan Rembrandt en de man die de biografie schreef: Hendrik Willem van Loon. Licht (harp) en duister nis (piano) waren de thema's, naar de titel van een boek over Rembrandt. "Licht en scha duw. Het komt het meest tot zijn recht in de nachtwacht", doceerde de Schotse Nederland kenner. Stevenson deed het chic bij de betiteling van het stuk en koos voor het Italiaan se 'chiroscuro'. Savourna Stevenson toonde dat de Keltische harp meer is dan een instrument waarop leuke folkwijsjes zijn te vertol ken. In een aantal solo optredens boeide ze het pu bliek met subtiel spel, dat de plechtigheid van het monu mentale gebouw als een pas sende omkadering meekreeg, maar - zoals gezegd - ook de zware echo als een boemerang over zich heen kreeg. Zij ver telde met flair over haar harp en de historie en ze de monstreerde de talrijke moge lijkheden van het instrument. Feitelijk zijn die onbegrensd, legde ze uit. En ze onderzoekt momenteel samen met haar man, de harpbouwer Mark Norris, de mogelijkheden om het te voorzien van electro- nisch apparatuur, waardoor het onder meer is te gebruiken in de popmuziek. De harp ver dient het om populairder te zijn, is haar opvatting. Ronald en Savourna Stevenson Zaterdag 12 september Grote Kerk Veere Concert voor piano en Keltische Harp Opgedragen aan Willem Hendrik van Loon Alex Foley (Eddy Murphy) ontmoet Kar la op de schietbaan. De cabaretier Chris Wisse treedt zaterdag 19 september op in Slot Ostende in Goes voor het COC, de Nederlandse vereniging tot integra tie van homosexualiteit. Wisse, een Zeeuw van oorsprong, heeft een heel eigen kijk op homosexualiteit. Hij steekt die mening tijdens zijn optreden niet onder stoelen. De vereniging roept mensen die meer willen weten over homosexu aliteit op om naar dit najaarsfeest te komen. Er zijn ook informatie- kramen. niet met plezier, want hun chef is een tiranieke blaaskaak. Alex ver schaft zich op ludieke wijze een kast van een huis aan, compleet met zwembad en gaat op onder zoek uit. Dit vooral om de tiranie ke chef om de tuin te leiden. De sporen leiden naar een schietclub waar een langbenige Karla en de gluiperige Cain de scepter zwaai en. Karla heeft een gesmeerd lo pende overval geleid op een schat rijke juwelier. Maar Karla is meer van plan. Ook een derde overval lukt, waarna Murphy echt in actie komt. Onvervalst. Do. 17 sept. t/m wo. 23 sept. KOUDEKERKE Toeristenkerk. 'Het ontstaan, le ven en werk van missionarissen in missielanden'. Wo. en do. 19.30 tot 21 uur en zo. tijdens de dienst vanaf 10 uur. MIDDELBURG Balans 17, Jan Zembsch, schilde rijen. Wo., do. en vr. van 12 tot 17 uur, za. van 11 tot 16 uur. La Baquette (St. Janstraat 45). Jelle Brinsma foto's van het Zeeuwse Landschap. Tijdens ope ningsuren winkel. Centrum Nieuwe Muziek (Achter de Houttuinen 30). 'Country Cries', 100 werken van 17 kunste naars uit Zeeland. Ma. t/m za. van 14 tot 17 uur. Galerie Dauvillier (L. Noordstraat 56). Gera Dauvil lier en Wim Vader schilderijen, thema bloemen. Ma t/m za. van 9 tot 18 uur. Galerie Wim Vader (Gortstraat 48). Wim Vader, schilderijen: landschap, zeegezicht en abstrakt, ma. t/m za. van 9.30 tot 11.30 uur en 13.00 tot 17.00 uur. Kunstuitleen (Kuiperspoort 22). In de expositieruimte Diet Wieg man, installaties. In de vitrines sieraden van leden van de vereni ging van edelsmeden. Di. t/m za. van 13 tot 17 uur, do. van 19 tot 21 uur. Pannering (Reigerstraat 9). Schil derclub van Andries Minderhout, schilderijen. Di. t/m za. van 9 tot 18 uur. Provinciale Bibliotheek (Kousteensedijk 14). Tekeningen en schilderijen van het bewoners van het Jacob Roggeveenhuis. Ma. 17.30 tot 21 uur. Di. t/m vr. van 19 tot 21 uur. Za. van 10 tot 21 uur. Rabobank (Lange Geere 3). Mari an van Puyvelde, ikonen en bron zen beelden, tijdens openingsuren bank. Roosevelt Studiecentrum (Abdij). Leven en werk van drie Roose- velts: president Theodore Roose velt (1858-1919), president Fran klin Delano Roosevelt (1882-1945) en zijn echtgenote Eleanor Roosevelt (1884-1962). (Wo. en do. van 10 tot 12 uur en van 14 tot 16 uur. Wandel kerk (onder de Lange Jan). "Joods", een fotografische impressie van de Joodse Gemeen schap in Nederland in de jaren tachtig, naar het gelijknamige fo toboek van Jenny Wesly. Dage lijks van 10 tot 16 uur. Aanvang di. Zeeuws Kunstenaarscentrum (Kouseteensedijk 7). Joos Clijsen, waterproject. Ma. van 17.30 tot 21 uur, di. t/m vr. van 10 tot 21 uur, za. van 10 tot 13 uur. Zeeuws Museum (Abdij 3). Johan Nieuhof, een reisverslag van een ambassadereis naar China in 1655. Ma. t/m za. van 10 tot 17 uur, zo. van 13.30 tot 17 uur. Zeeuwse Bibliotheek (Kousteen sedijk 7). 'Zelden rust', ten toonstelling over vrouwenarbeid in Zeeland in de periode van voor de oorlog. Ma van 17.30 tot 21 uur, di. t/m vr. van 10 tot 21 uur, za. van 10 tot 13 uur. Aanvang di. Galerie 'De Wijnstock' (Bel- linkstraat) Tessa Braat, Han van de Broeke, Miems van CiIters, Tie Hof, Henny Huser en Piet Rijken met schilderijen, brons- werken, aquarellen en keramiek. Do. en vr. 14 tot 17 uur. Za. 11 tot 12.30 uur en 14 tot 17 uur. De V leeshal (Markt) Willem Buys Exposures (fotowerken). Di. t/m zo. van 13 tot 17 uur. Opening vr. 17 uur. OOSTKAPELLE Kasteel Westhove (Duinvlietweg 8). Han Koster, collages en schil derijen. Dagelijks van 11 tot 16 uur. Zeeuws Museum (Duinvlietweg 6). "Aai eens een krokodil',', de huid van dieren en mensen. Dage- lijks van 10 tot 17 uur. VEERE Grote Kerk (Oudestraat 26). De historie en het heden van Veere'. 'De aanleg van het kanaal door Walcheren', met reprodukties van de fotograaf Preuninger (ca. 1873). 'De conservering van de kerk'. 'Boerenwagens van de Zeeuwse Inspan'. 'Het ontstaan van hel Zeeuwse kleilandschap'. 'De muskusrat en zijn bestrijding en schilderijen van Zeeuwse ama teur kunstschilders. Dagelijks van 10 tot 17 uur, zo. van 14 tot 17 uur. De Schotse Huizen (Kaai 25). Kle derdrachtmutsen uit de verzame ling van mevrouw Eva de Kam-de Feijter en zilveren broekstukken uit partimlier bezit. Op de scheeps- en visserijzolder enige scheepsmodellen uit de 17e eeuw van Marinus Schram. Tevens Rippollés, schilderijen, gouaches, gravures en potterie, vanaf ma. Di. t/m za. van 10 tot 17 uur. VLISSINGEN Iguana (Bellamypark 35). Leven de reptielen, amfibieën en insek- ten. Zo., ma. en do. van 14 tot 17.30 uur, di. wo., vr. en za. van 10 tot 12.30 en van 14 tot 17.30 uur. Foto Dert (Nieuwendijk 35). 'Fo to's van vroeger'. Openingstijden als winkel. Openbare Bibliotheek (Lange Zelke 91). Werken van cursisten Kunstzinnige Vorming Vlissin gen. Ma. van 13.30 tot 20 uur. Di., wo. en vr. van 10 tot 20 uur, za. van 10 tot 12.30 uur. T/m za. DONDERDAG 17 SEPTEMBER •Carillonbespeling van Kees van Eersel, Veere, 15 tot 16 uur. 1 RIJ DAG Ï8 SEPTEMBER *Orgelconcert van Jos van lm- merseel. Lutherse kerk (Zuidsin- gel) Middelburg, 20.15 uur. ZATERDAG 19 SEPTEMBER *One-man show van Chris Wisse, Slot Ostende. Goes, 21.30 uur. •Carillonbespeling van Sj. Tam- ■ninga, Veere, 19 tot 20 uur. *Concert t.g.v. 'Tien jaar Zee land suite' Leo Cuypers (piano en pijporgel) Sint Juttemis vertol ken recente solo- en ensemble stukken, Rooms-Katholieke kerk, Vlissingen, 20.30 uur. *Orgelconcert door Jan Harry van, St. Jacobskerk, Vlissingen, 20 uur. *Rock rollgroep Johnny and the Sukkels, Haciënda-bar, Wolphaartsdijk, 22.30 uur. •Concert van brassband Hosan- nah Leeuwarden, Hofpleinkerk, Middelburg, aanvang 19.30 uur. ZONDAG 20 SEPTEMBER •Bluesconcert van Eddie 'guitar' Burns Avalanche, De Piek, Hellebardierstraat 11-13, Vlissin- gen, 16.30 uur. Alhambra theater, Coosje Bus- kenstraat 144. tel. «1184 - 12260 Grand theater Goes, Singelstraat 5A, tel. 01100 - 15165 Filmtheater Meccano, Pauw poort 3, lel. 01180 - 33414 (reser veren alleen tussen 19 en 20 uur) Filmtheater F.lectro, Markt 79, tel. 38900 Schuttershof theater, Schutiers- hofstraal 1, tel. 13482 Bibliotheektheater. Kousteense dijk 7, tel. 01180 - 30235 door Jan Smeekens Kun je als volwassene door een kinderboek zo ontroerd worden dat je het met dichtgeknepen keel leest? Ook wie sterk is en zich zo'n sensatie niet herinnert sinds 'Alleen op de Wereld' leze DE GOUDEN VOGEL-DAGBOEK VAN EEN STERVENDE JON GEN door Hans Stolp. Victor bolt zijn veren op, buigt zijn kop naar achteren en pikt met zijn snavel in zijn veren. Dat doet hij meestal als hij iets moeilijks gezegd heeft. "Ach, Johan, ik hoef het je niet verder uit te leggen. Je zou het zo wel begrijpen, zei de gouden vogel". "Ja Victor, ik denk het wel. Met mijn hoofd begrijp ik hel alle maal niet zo goed, maar van bin nen voel ik het wel". Victor vliegt naar mijn schouder, zoals gewoonlijk, en kriebelt aan mijn oor. 'Morgen zie ik je bij het nest van de gouden vogel. Daar wachten we op je" (pag. 38). Johan is dertien en ongeneeslijk ziek, maar sinds hij Victor, de blauwe vogel gezien heeft, aan vaardt hij zijn lot. Victor heeft hem verteld dat de gouden vogel een nest maakt vlak bij de zon en dat hij het nest mag zien als de jongen geboren zijn. In de tijd die Johan rest, komt Victor regelma tig op bezoek en langzamerhand verandert Johans berusting in uit kijken naar de dag dat de prunus vlak voor het raam zal bloeien, vol roze bloesem: "Wie dood is leeft, en wie leeft is tegelijk at een beetje dood" (pag. 22). Hans Stolp was pastor op de kin derafdeling van het Academisch Ziekenhuis in Groningen waar hij een nieuwe kijk op leven en dood kreeg door naar ernstig zieke kin deren te luisteren. Hij ontdekte hoe zulke kinderen over de meest ingrijpende levensvragen praten zonder die bij name te noemen. En hoe ze hem in staat stelden mee te beleven wat anders niet eens te begrijpen valt. Het spreekt vanzelf dat hij in dit boek recht doet aan wat Elisabeth Kübler-Ross publiceerde over haar onderzoek naar sterven. Maar doordat hij in zijn nooit sentimentele en nergens gluurdige dagboek elke tijdsaanduiding achterwege laat, is het eerder een eerbiedige en troostvolle weerga ve van wat iedereen (hopelijk zo) overkomt dan een van-dag-tot- dag-verslag van één bepaald sterf geval. De gouden Vogel zal (ook als voorleesboek op school) op kinderen vanaf tien jaar een on uitwisbare indruk maken: 'Zij die de dood leerden kennen in plaats van te vrezen en ertegen te vech ten, worden onze leermeesters in zake het leven'. (Elisabeth Kübler-Ross in Kinderen en de Dood, Ambo). De gouden Vogel-Dagboek van een stervende jongen door Hans Stolp. Geïllustreerd door Lidia Postma en uitgegeven door Lem- niscaat, Rotterdam. Prijs 17,50. Tevens Rian Krull, penteke ningen. Scheldesmederij (Walstraat). Ze ven Zeeuwen, vanaf za. di. t/m zo. van 11 tot 18 uur. Stedelijk Museum (Bellamypark 19). 'l Vliegent Hart, een gezon ken Oost-Indiëvaarder'. Ma. t/m vr. van 10 tot 17 uur, za. en zo. van 13 tot 17 uur. Streekziekenhuis Walcheren (Koudekerkseweg 88). Recent werk van leden van de fotoclub "De Schelde". Aanvang ma. Veerboot Vlissingen-Breskens. Etsen van Guido Eckhardt. Vitrines Walstraat-Lange Zelke. Surinaamse Houtsnijkunst van Hugo Mayland. DON DER DA G 17 SEP TEMBE R F.lectro Middelburg 'Blue Vel vet' 19 en 21.30 uur. Schuttershof 'La Grande Bouf- fe' 20.30 uur. Alhambra I Vlissingen 'Beverly Hills Cop 2' 20 uur. Alhambra II Vlissingen 'Blind date' 20 uur. Grand Theater Goes 'Children of a lesser God' 20 uur. VRIJDAG 18 SEPTEMBER Electro Middelburg 'The Living Daylights' 19 uur. 'Blue Velvet' 21.30 uur. Schuttershof 'La Grande Bouf- fe' 20 en 22.30 uur. Alhambra I Vlissingen 'Beverly Hills Cop 2' 19 en 21.30 uur. Alhambra 11 Vlissingen 'Blind date' 19 en 21.30 uur. Grand Theater Goes 'The Li ving Daylights' 19 uur. 'Children of a lesser God' 21.30 uur. ZATERDAG 19 SEPTEMBER Electro Middelburg 'The Living Daylight' 15 en 19 uur. 'Blue Vel vet' 21.30 uur. Schuttershof 'Avontuur met een staartje' 14 uur. 'Christo Si E Permato A Eboli' 20 uur. Alhambra I Vlissingen 'Beverly Hills Cop 2' 19 en 21.30 uur. Alhambra II Vlissingen 'Blind date' 19 en 21.30 uur. Grand Theater Goes 'The Li ving Daylights' 19 uur. 'Children of a lesser God' 21.30 uur. ZONDAG 20 SEPTEMBER F.lectro Middelburg 'The Living Daylights' 15 uur. 'Blue Velvet' 19 en 21.30 uur. Schuttershof 'Avontuur met een staartje' 14 uur. 'Christo Si E Fermato A Eboli' 20 uur. Alhambra I Vlissingen 'Beverly Hills Cop 2' 14. 19 en 21.30 uur. Alhambra II Vlissingen 'Een avontuur met een staartje' 14 uur. 'Blind date' 19 en 21.30 uur. Grand Theater Goes 'The Li ving Daylights' 14 en 19 uur. 'Children of a lesser God' 21.30 uur. MAANDAG 21 SEPTEMBER Electro Middelburg 'Blue Vel vet' 20.30 uur. Schuttershof 'filmcollege: de activiteit van filmkijken' 19 uur. 'Betrayal' 20.30 uur. Alhambra I Vlissingen 'Beverly Hills Cop 2' 20 uur. Alhambra II Vlissingen 'Blind date' 20 uur. Grand Theater Goes 'Children of a lesser God' 20 uur. DINSDAG 22 SEPTEMBER Electro Middelburg 'Blue Vel vet' 20.30 uur. Schuttershof 'Dr. Zhivago' 20 uur. Alhambra I Vlissingen 'Beverly Hills Cop 2' 20 uur. Alhambra II Vlissingen 'Blind date' 20 uur. Grand Theater Goes 'Children of a lesser God' 20 uur. WOENSDAG 23 SEPTEMBER Electro Middelburg 'Blue Vel vet' 20.30 uur. Schuttershof 'Avontuur met een staartje' 15 uur. 'Dr. Zhivago' 20 uur. Alhambra I Vlissingen 'Beverly Hills Cop 2' 20 uur. Alhambra II Vlissingen 'Blind date' 20 uur. Grand Theater Goes 'Children of a lesser God' 20 uur. Evenals vorig seizoen vinden ook dit jaar in samenwerking met de Katholieke Universiteit Brabant, subfaculteit letterkunde, weer een aantal filmcolleges plaats. De col leges worden gehouden in het splinternieuwe theater 'Schutters hof' in Middelburg en bestaan uit acht bijeenkomsten onder de titel 'De activiteit van filmkijken'. Achtereenvolgens worden behan deld: Het constructivisme, De (re)constructie van de tijd, De (re)constructie van de ruimte. Het Hollywood-model, Het art- model, Het ideologische model, Het parametrische model en De complexe film. Het eerste college is op 21 septem ber en begint om 19 uur precies. De colleges duren tot ongeveer 20.15 uur. Na een pauze worden de films gedraaid die tijdens het college aan de orde zijn geweest. Deelnemers ontvangen vooraf een dossier met daarin de te vertonen films en krijgen voor elk college het lesmateriaal 'in beknopte stijl'. I

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1987 | | pagina 13