Feest met receptie open dagen en ramdag LET OP! PLOEF - VLISSINGEN - NIEUWS Bodem- prijzen J Beens Kaas uitgebreid met noten en zuidvruchten Belgische bonbons in Vlissingse Walstraat COR VAN MARION WINKELIERS EN WESTKAPELLE Vanaf morgen 10 uur zes weken lang: WEEK 1 WEEK 2: ZOMER HONDERDEN PAREN EXTRA AANVOER UIT 4 FILIALEN DAMES SCHOENEN: ALLES HALVE PRIJS ÓF LAGER HEREN SCHOENEN: ALLES HALVE PRIJS IN DE GRAAI-BAKKEN: SUPER KORTINGEN SCHOENEN VOOR 5,10 WEEK 3: WEEK 4: WEEK 5 WEEK 6: de eerste twee Tweede helft september Braderie: drilboren september weken: opening van een met speciale slopen... GRANDIOZE nieuwe LAARZEN Herrie WINTER aanbieding dus een paar dagen dicht: OPRUIMING LAARZEN, DICHTE OPRUIMINGS SCHOENEN VOOR PAUZE SPOTPRIJZEN.... TIEN JAAR GARAGEBEDRIJF GOED BLOED Woensdag 5 augustus 1987 DE VLISSINGER Drie poten Aanbiedingen: alleen in Vlissingen, niet op nieuwe koiiektie Vlissingen - Walstraat 64 r Omzetdaling door dijkverzwaring De inwoners van Westkapelle hebben nie( le klagen. Het dorp heeft een groot winkelbestand en er is van alles te krijgen. De winkeliers zijn tevreden met hun klandizie en die gunst willen de ondernemers graag houden. "We proberen er alles aan te doen om het voor de Westkappelaars zo aantrekkelijk mogelijk te maken om hun inkopen hier te blijven doen. F.n dat lukt aardig. Er zijn gelukkig niet veel inwoners die elders hun boodschapen gaan doen!!, verzekert Cor van Marion, secretaris van de plaat selijke middenstandsvereniging en eigenaar/exploitant van een sportshop annex rijwielhandel in zijn woonplaats Westkapelle. Toch zijn er in Westkapelle on dernemers bij wie het momen teel minder goed gaat. Zij on dervinden schade door de werk- zaamheden aan de zeedijk die in het kader van de Deltawet ver beterd wordt. "Enkele zaken hebben flinke klappen gehad. Ik weet wel, het is maar tijdelijk, maar het duurt toch altijd nog twee jaar. En dat is lang als de zaken niet goed gaan", vindt de secretaris van de winkeliersvere niging, die voorts constateert dat door die dijkverzwaring de ondernemers over het algemeen toch een omzetdaling hebben. "Je merkt dat de doorstroming minder is dan andere jaren en van de toeristen die door het dorp komen, pikken veel onder nemers een graantje mee", legt Van Marion uit. "We zullen blij zijn als de werkzaamheden klaar zijn. Toch is de mid denstandsvereniging van plan om aan het openingsfeest dat dan op het programma staat, een positieve bijdrage te leveren". Zelf ondervindt Cor van Mari on niet zoveel hinder van de da kwerkzaamheden. In zijn zaak aan de Zuidstraat is het altijd wel druk. Vooral de sport shop draait goed. Van Marion heeft overigens niet altijd een ei gen zaak gehad. Voordat hij in 1974 in een garagebox begon met de verhuur van fietsen werkte hij als boekhouder en beheerder van vakantiewonin gen bij een bedrijf in zijn woon plaats. De zaken gingen goed. Er werden ook nieuwe fietsen verkocht. In 1981 begon Van Marion in het huidige pand aan de Zuidstraat dat hij 'voor een prikje' kon kopen. "Het was toen een moeilijke tijd met hoge rentepercentages. Iedereen wachtte af om wat te kopen. Ik heb het toch gedaan en nu zit ik op rozen", lacht ondernemer Van Marion, die sinds die tijd zijn zaak al verschillende keren heeft gemoderniseerd en uit gebreid. In de beginfase lag de verhou ding tussen de handel in fietsen en sportkleding respectievelijk op 70 en 30 procent, maar te genwoordig is de sportzaak de voornaamste bron van inko men. Van Marion wordt in zijn zaak bijgestaan door zijn vrouw Sien en hun dochters Annabel en Christel. Schoonzoon Eric Daalhuizen neemt de rijwiel zaak voor zijn rekening. De 48-jarige Van Marion staat dit jaar ook op de vrijdagse toe- ristenmarkt. Hij wil eens kijken hoe die zaken zich ontwikkelen. "Ik heb daar uiteraard maar een beperkte handel. Als de mensen meer willen dan verwijs ik ze gewoon naar mijn zaak aan de Zuidstraat", vertelt de actieve ondernemer, die zijn handel overal probeert te zoe ken, want ook voor regenkle ding en laarzen kan men bij Sportshop/Rijwielhandel Van Marion terecht. In zijn fietsen- verhuurbedrijf staan ongeveer honderd fietsen en zeven tan dems ter beschikking voor de toeristen, want die groep maakt uiteraard het meeste gebruik van de mogelijkheid om per rij wiel Walcheren te verkennen. Niet alleen in de zomer, als de toeristen het inwonertal van Westkapelle opdrijven tot zo'n twintigduizend personen, maar ook in de winter voor de onge veer 2600 Westkappelaars, is Van Marion actief. Hij zorgt er dan bijvoorbeeld voor dat zijn collectie schaatsen optimaal is. 't Is zelfs vaak zo dat als ik een advertentie opgeef, die mensen dan zeggen, zou ze dat nu wel doen, het ziet er nog niet naar uit dat het gaat vriezen. Maar meestal is het dan toch prijs. "Ik luister dan wel vaak naar de weersvoorspellingen", legt hij uit. Van Marion is ook geen onbe kende bij de plaatselijke sport verenigingen. Sportshop Van Marion sponsort het eerste team van de plaatselijke voetbalvere niging Noormannen en steunt ook de zaalvoetbalvereniging Westkapelle bij de prestaties in Cor van Marion de regionale overgangsklas. Hoewel er momenteel door die dijkverzwaring wat negatieve re sultaten zijn ziet Van Marion de toekomst voor de Westkappelse middenstanders in het algemeen en voor zijn eigen zaak in het bijzonder met veel optimisme en vertrouwen tegemoet. Bij Autobedrijf Goedbloed kunnen de slingers worden opge hangen. Tien jaar bestaat de onderneming aan de Oostperkweg in Middelburg nu en woorden als innovatie - gewoon aan de weg timmeren dus investeren om service en kwaliteit te waarbor gen en uitbreiden zijn zaken die evenwichtig worden meegeno men in het beleid van de vennootschap onder firma (vof). Dit najaar gaan de broers Richard (25) en Peter (31) Goedbloed echt feest vieren met open dagen, een receptie en een autoram- dag voor de jeugd. Andere plannen om tien jaar garagebedrijf te herdenken zitten nog ongerijpt in de koker. naar goedkopere reparatiemoge lijkheden te zoeken, kwamen ze bij mij terecht. En als je dan praat over bedrijfsfilosofie, dan kan ik zeggen dat we steeds het accent zijn blijven leggen op goed en goedkoop. Ik durf gerust te stel len dat wij het goedkoopste tarief hanteren". Peter Goedbloed begon tien jaar geleden na een afgebroken HTS opleiding omdat hij het 'zat was' om voor een uitkering zijn hand op te houden. "Ik kon hier een stukje grond huren en begon een sloperij". Vrij snel vroegen de mensen een 'handje hulp'. En voordat de jeugdige ondernemer het goed en wel in de gaten had, bouwde hij complete motoren in en uit. Het verliep vervolgens alle maal snel. In 1980 begon hij een garagebedrijf, nadat hij zich eerst had verzekerd van het benodigde papier. Peter Goedbloed, gevraagd naar de bedrijfsfilosofie, meent dat het allemaal niet zo moeilijk is en ze ker niet moeilijk hoeft te klinken. "Toen ik begon met de sloperij en kleine reparaties deed, besefte ik dat er een gat in de markt was aangeboord. De economische re cessie was tien jaar geleden enorm, dus de mensen konden minder besteden. Toch wilden ze in de auto blijven rijden. Door Inmiddels bestaat het bedrijf uit drie poten. Het garagebedrijf is het belangrijkste deel en dan vol gen de autoverkoop (tweedehands en subdealer van Suzuki) en de sloperij. Voor zowel de garage, de verkoop als de sloperij zijn de Goedbloeds aangesloten bij orga nisaties die ook voor de klant be trouwbaarheid moeten garande ren: de Bovag en de Stiba (slo pers). "En om goed te kunnen werken zoeken we steeds naar de modernste apparatuur. Overigens hebben we voor alle merken ge reedschap. Vandaar dat we ook de slogan 'van alle merken thuis' gepast hanteren". De opbouw van de personele be zetting ging langzaam. Op de eer ste plaats kwam Peters broer Ri chard zich in 1981 aandienen als compagnon en een jaar later werd het eerste hulpje in dienst geno men. Op het gebied van gekwali ficeerd personeel zijn de broers niet over een nacht ijs gegaan. "Het is vreselijk moeilijk om goed personeel te krijgen. Pas een paar jaar hebben we nu en vol waardig monteur. Kort geleden zijn twee leerlingen in dienst ge komen. Die willen we zelf het vak leren". Uiteraard werden ook de gebou- VERBOUWINGS-OPRUIMING wen in de loop van de tien jaar aangepast. Peter begon in een eenvoudig 'kotje' op 2000 m2. Nu staat er een statige garage en de grootte van het werkterrein be draagt 8500 m2. Tijdens de open dagen toont het Middelburgse ga ragebedrijf door middel van krantenknipsels en foto's hoe het de zich de afgelopen jaren ont wikkelde. Slechts twee maanden is Beens Kaas gevestigd aan de Spuistraat 28 in Vlissingen of er heeft al uit breiding plaatsgevonden. Me vrouw A.W. Beens-van der Pol heeft in haar zaak nu ook noten en zuidvruchten aan te bieden en bovendien zijn er gembers, jams en honing bijgekomen. De nieuwe produkten zijn in een nieuwe vitrine uitgestald. De no ten worden zelf gebrand. Alle produkten zijn los te verkrijgen. Een gezondheidsmix en een exoti sche mix vormen enkele onderde len van de reformhoek, die aan de zijkant van de vitrine een ruime keus biedt. Mevrouw Beens heeft echter nog meer plannen om de zaak verder uit te breiden. Op korte termijn - zij denkt dan weer aan een ter mijn van twee maanden - wil zij ook wijnen en delicatessen in het verkoopprogramma opnemen. "Er zullen dan ook mogelijkhe den zijn om geschenkverpakkin gen en relatie-geschenken te ver zorgen", garandeert zij. Dan zul len er ook pasta's en popcorn in de winkel worden bereid. Mevrouw Beens weegt noten. Duyse pralines - handgevormde Belgische bonbons - zijn sinds vo rige week in vele soorten en afme tingen te koop in een sfeervol winkeltje aan de Walstraat 40 in Vlissingen. In korte tijd wist Clara van der Valk haar nieuwe idee om een ruimte van de Silver Inn waarin zij al negen jaar succesvol zaken doet in gouden en zilveren siera den, te gebruiken om er een ande re branche in te beginnen. Binnen een week waren de vergunningen 'rond' om een nieuwe pui te plaatsen en eenzelfde tijd was no dig om de pui te realiseren. "Het moest allemaal snel gebeuren met het oog op het seizoen. Anders moest ik een jaar wachten", ver telt mevrouw Van der Valk die bijzonder ingenomen was met de snelle afwerking door de gemeen te van alle benodigde bescheiden. Inmiddels is gebleken dat haar winkeltje in een behoefte voor ziet. Zij heeft al veel positieve reacties gehad van haar klanten die 'verrukt' waren over de smaak en kwaliteit van de lekkernijen die in het Belgische Sint-Niklaas wor den vervaardigd. Behalve bon bons - er zijn zo'n 65 soorten - wordt er ook doopsuiker en bruidssuiker verkocht en boven dien is er een sortering bonbons voor diabetici. Clara van der Valk heeft ook al enkele restaurants onder haar clientèle, die op hun beurt hun gasten op een bonbon bij de kof fie trakteren. De bonbons kunnen zelfs per stuk worden gekocht. Op een elektronische weegschaal wordt precies berekend hoeveel er moet worden betaald. De prijs per ons is 2,95. Er is geschenkverpakking voor handen om er een creatief cadeau van te maken. Een gevulde kreeft en 'zeefruit' zijn enkele aparte fi guren om er een maritiem ge schenk van te maken. De winkel is dagelijks vanaf tien uur open. ,'s Zondags van één uur 's mid dags tot negen uur 's avonds. Clara van der Valk in haar nieuwe winkel. T

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1987 | | pagina 14