IN DEN BLAUW GERU informatiepagina van de gemeente vlissingen Verkeerd vakken pakket voor de vervolgopleiding? I Visserijdag Vlissingen r Opgepast voor zakkenrollers I II €3 1/ Verkeersmaatregelen De Ruyter-jaarmarkt I Wijzigingen ophalen huisvuil ili Iwat ligt ter inzage? Oranjeplein tot half juni afgesloten voor doorgaand verkeer Voor het eerst huursubsidie aanvragen? voorkom zakkenrollerij i i Bijstand: speciaal voor startende zelfstandigen I DE VLISSINGER Woensdag 3 juni 1987 Aanmelding Data Kosten Examenstof Commissies vergaderen Culturele Raad Ter inzage Gemeentelijke diensten maandag en dinsdag dicht Aangifte geboorte en overlijden Vergadering emancipatie commissie Zaterdag 13 juni: Vlissingers hielpen samen 500 Afghaanse vluchtelingen Aanvragen? 't Is niet niks Nog meer Even bijpraten met redactie: stafbureau voorlichting en inspraak, stadhuis vlissingen. telefoon 01184-87000. toestel 333, 335 en 337. Leerlingen van het VWO, HAVO of MAVO moeten soms al vroeg een vakkenpakket kiezen. Zo vroeg, dat ze eigenlijk nog niet eens weten wat ze na die opleiding willen gaan doen. Is het diplo ma eenmaal op zak, weet men meer in welke (beroeps)richting men wil, dan kan blijken dat het (jaren daarvoor gekozen) vakkenpakket niet goed is. Wat dan? Wie niet opziet tegen een paar maanden verder 'blokken' kan in het najaar deelstaatsexamen afleggen. Dat kan op hetzelfde- of een lager niveau dan het eerder verkregen diploma. Daarbij mag examen worden afgelegd in hoogstens twee bij het diploma niet eerder geëxamineerde vakken. Heb je mavo-diploma be haald, dan kan er deelstaatsexamen worden afgelegd in hoogstens twee vakken op C- of D- niveau. Die mogen niet eerder geëxamineerd zijn. De aanmelding dient te gebeu ren voor 1 september bij het mi nisterie van Onderwijs en We tenschappen, afdeling Organi satie Examens/, sectie Staats examens. Het adres daarvan is: Postbus 967, 9700 AZ Gro ningen. Daarbij moet men: opgeven bij welk niveau (VWO, HAVO, MAVO C/D) en in welk vak of welke vak ken men deelexamen(s) wil afleggen; een fotocopie van het eerder behaalde diploma en van het bijbehorende cijferlijstje overleggen; een uittreksel uit het persoons- of bevolkingsre gister. Deze kan worden op gevraagd bij het bureau bur gerzaken in het stadhuis. Na aanmelding krijgt men van het ministerie nadere medede lingen. Het schriftelijk gedeelte van de deelstaatsexamens vindt plaats tussen 23 november en 5 de cember 1987. Het mondelinge gedeelte wordt echter al in oktober of november afgenomen. De kandidaten ont vangen daarover nader bericht van de examencommissie of examenafdeling. Het examengeld bedraagt voor één vak f 98,—: twee vakken f 130,—. Allemaal goed en wel, denk je misschien, maar welke stof moet ik bestuderen om ook door dat examen heen te komen? Dat kan je te weten komen door bij de Staatsdrukkerij in Den Haag (afd. verkoop, tel. 070 - 789911) te bestellen: publicatie nr. 127, 4e bijgewerk te druk van januari 1985, in de serie 'Wetten en bestuursmaat regelen onderwijs en weten schappen'. In deze uitgave staat de voor de diverse vakken vereiste examenstof omschreven. Mis schien kan je ook wat dichter bij huis blijven en even infor meren of de decaan van je 'oude' school het boekje heeft. Op tweede Pinksterdag (maandag a.s.) wordt er geen huisvuil opgehaald. De inwoners die gewend zijn op maandag het huis vuil aan te bieden moeten daar een week mee wachten. De reini gingsdienst komt bij hen weer op maandag 15 juni langs. Volgens de traditie is Pinkster-drie een vrije dag voor gemeenteme dewerkers. Ook dinsdag wordt er daarom geen huisvuil opgehaald. De inwoners, die normaal die dag hun huisvuil aanbieden, kunnen dat een dagje later doen: op woensdag 10 juni. Alle 'huishoudens' die met deze wijzigingen te maken krijgen, ont vangen daarover vandaag een kleurrijke brief van de gemeente. De ze wordt tegelijk met 'De Scheldebode' bezorgd. Wie er vragen over heeft kan de gemeentelijke reinigingsdienst bellen (tel. 62291). (foto J. W. van der Linde) Volgende week woensdag (10 juni) zijn er drie commissiever gaderingen. Die dag ontmoeten elkaar de leden van de com missie ruimtelijke ordening om 19.30 uur; verkeer om 19.30 uur; volksgezondheid om 17.00 uur. De bijeenkomsten vinden plaats in het stadhuis. Ze zijn - anders zouden ze hier ook niet aange kondigd staan - openbaar. Komt bij dat belangstellenden ook spreekrecht hebben. Niet alleen over de stukken die op de agen da staan. Kwesties op het be leidsterrein van betreffende commissie(s) kunnen ook tij dens de rondvraag aan de orde worden gesteld. Morgen, donderdag, scharen ook de leden van de Culturele Raad zich rond de vergaderta fel. Die staat in dit geval niet in het stadhuis, maar in het wel- zijnscentrum 'Bachten Komme'. Hun bijeenkomst begint om 20.00 uur. De agenda's en stukken van bovengenoemde vergaderin gen liggen ter inzage in de ge meentelijke informatiehoe- ken. Ook bij de secretarissen van de commissies - hun na men en telefoonnummers staan in de gemeentelijke in formatiegids - kunt u voor na dere informatie terecht. Bij de afdeling milieuzaken in het stadhuis liggen t/m 10 juni as. ter inzage de volgende: Aanvragen Hinderwetver gunning T. Van de heer A.A. Hoogstrate voor een verkooppunt voor motorbrandstoffen aan de President Rooseveltlaan 743. 2. Van de heer J. Murre voor een garage en opslag en af levering van motorbrandstof fen aan de Breewaterstraat 31. Eventuele bezwaren kunnen t/m 10 juni as. bij b&w worden inge diend. Nadere informatie is ver krijgbaar bij de afdeling milieu zaken (tel. 87204). Eveneens bij de afdeling milieu zaken liggen t/m 21 juni as. ter inzage de volgende verzoeken voor het vaststellen van hogere: Grenswaarden Wet geluid hinder 1. Voor de bouw van 137 wonin gen in de Meidoornlaan en omgeving. 2. Voor de bouw van woningen in het noordelijk deel van Ro- senburg. Eventuele bezwaren kunnen t/m 21 juni as. bij b&w worden inge diend. Nadere informatie is ver krijgbaar onder telefoonnummer 87410. Bij de dienst openbare werken in het stadhuis (tweede verdie ping, kamer 207) ligt t/m 17 juni as. ter inzage de volgende: Bouwaanvraag milieumo nument Van de direkteur van de dienst openbare werken voor een mi lieumonument op het strand ten noord-westen van het badstrand aan Boulevard Evertsen. Eventuele bezwaren kunnen t/m 17 juni as. bij b&w worden inge diend. Zij, die dat doen, kunnen ook aanwezig zijn bij een hoor zitting op maandag 15 juni as. om 13.15 uur in het stadhuis. Nadere informatie is verkrijg baar onder telefoonnummer 87316. Bij de dienst Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM) in het stadhuis (kamer uiu) iiggen ter inzage de volgende: Voorbereidingsbesluiten 1. Beschermd Stadsgezicht I. 2. Oost-Souburg, gedeelte Steenwijkstraat. 3. Boulevard, gedeelte badstrand. Nummer 1 is bedoeld om in te kunnen spelen op ontwikkelin gen in de binnenstad, nummer 2 om de bouw van autoboxen mo gelijk te maken en nummer 3 ten behoeve van een milieumonu ment (zie ook onder "Bouwaan vraag"). Al deze besluiten zijn vorige week door de gemeente raad genomen. Eveneens bij de dienst VROM ligt tot 4 juli as. ter inzage het volgende: Bestemmingsplan Beschermd Stadsgezicht II, 1e planher ziening Dit plan heeft betrekking op de omgeving van het Arsenaal. Zij die hiertegen eerder bezwaa hebben gemaakt bij de gemeen teraad kunnen tot 4 juli as. be zwaren indienen bij Gedepu teerde Staten van Zeeland. Zowel op tweede als op derde Pinksterdag hebben de mede werkers van de gemeente vrij. Dat betekend dat u maandag èn dinsdag voor gesloten deu ren komt te staan als u naar het stadhuis, de sociale dienst, het stedelijk museum, de reinigingsdienst, de vismijn of de afdeling beplan tingen zou gaan. De politie en brandweer blijven beide da gen gewoon bereikbaar. Eén bureau in het stadhuis zal dinsdag overigens wél geopend zijn. Dat is het bureau burgerlij ke stand. Daar kan men die dag terecht van 9.00- tot 10.00 uur, maar alleen voor aangifte van geboorte en overlijden. Beslist niet voor andere zaken! Het stadhuis is het gebouw waar vanavond (woensdag) de emancipatiecommissie bijeen komt. Deze vergadering be gint om 20.00 uur. Er staat de ze keer één onderwerp op de agenda. Dat is de evaluatie over het eerste jaar dat deze commissie actie was. Volgende week woensdag (10 juni) houdt de emancipatiecom missie een extra vergadering op dezelfde tijd en dezelfde plaats. Welke onderwerpen dan aan de orde zullen komen, kunt u vol gende week op deze pagina lezen. Misschien een overbodige op merking, maar toch: beide ver gaderingen zijn natuurlijk open baar. Daarbij heeft het publiek spreekrecht. Wie zich wil verdie pen in de vergaderstukken is welkom bij de ambtelijk secreta ris van de commissie. Die werkt bij het bureau welzijn in het stadhuis en is telefonisch be reikbaar via tel.nr. 87336. Het wegdek van de hoofdrijbaan op het Oranjeplein is niet meer zo best. Toch wordt er veel gebruik van gemaakt. Daarom staat deze weg bij de gemeente ook hoog op het lijstje van te verbete ren straten. Maar niet voor lang meer. Volgende week wordt na melijk begonnen met de herbestrating van betreffende rijbaan. Voor de duidelijkheid: de parallelweg en de parkeerplaatsen zul len niet worden 'meegenomen'. (Aan de omwonenden is vorige week schriftelijk medegedeeld dat de werkzaamheden deze week zouden beginnen. Door omstandigheden moest de start echter een week worden uitgesteld). De werkzaamheden duren naar verwachting tot aan de 'bouw vak', half juli. Men is echter af hankelijk van het weer. Zodoen de kunnen deze werken, indien nodig, ook langer duren of, zo mogelijk wat korter. Gedurende die tijd zal de hoofdrijbaan van het Oranjeplein voor al het door gaande verkeer zijn afgesloten. De omleidingen worden met oranje borden aangegeven. Ook de bussen van de ZWN zullen Dat mag u niet missen: de Vis serijdag Vlissingen! Volgende week zaterdag (13 juni) is het weer zover. Met als onmisken baar middelpunt de gemeente lijke vismijn. Dat gebouw (Bin nenhaven 11, afslag Prins Hendrikweg) zal dan de deu ren wijd open zetten voor het publiek. Jong en oud kan er, letterlijk en figuurlijk, aan de trekken ko men. Er zijn kinderspelen, de vissersschepen ARM 6 en VLI 8 kunnen worden bezichtigd, er is gratis Franse vissoep en gratis gebakken vis, er Wordt bij opbod vis verkocht, de geschiedenis van de vismijn wordt getoond en ook de demonstraties garnalen pellen en netten boeten ontbre ken niet. En wat dacht u van op tredens van het Scheldelood- senkoor en het Urker Mannen koor? Alsof het niet op kan is er A Huursubsidie is een bijdrage van de overheid om huurlasten te verlichten. In bepaaldde gevallen; niet iedereen kan namelijk in aanmerking komen voor huursubsidie. Dat hangt zowel af van het (gezins)inkomen als van de huur die men betaalt. De regering heeft vastgesteld wat een redelijke, passende huur bij een bepaald inkomen is. Bijvoorbeeld: hebt u voor een prijzig huurhuis gekozen, terwijl er een goedkopere woning be schikbaar was, dan hoeft de overheid u geen huursubsidie te geven. Dat geldt soms ook als u van een goedkopere naar een duurdere huurwoning verhuist. In zulke gevallen doet u er goed aan eerst te informeren bij de gemeente. De medewerkster huursubsidie kunt u in het stad huis vinden bij de centrale kas. Zij is telefonisch bereikbaar via nummer 87323. U doet er goed- Zakkenrollers herken je ner gens aan. In winkels, in wa renhuizen, in bussen, op het sportveld, op de markt en op straat, overal slaan zakkenrol lers hun slag, elke dag. U kunt echter een heel eind voorko men dat ook uw zakken of uw tas wordel 'gerold'. Enkele aanbevelingen: - Houd in een volle trein of bus de sluiting van uw tas naar u toe. - Uw portemonnaie hoort niet boven op de boodschappen in uw tas. Dat is aan de die ven vragen om... - Loop nooit met te veel geld op zak en als dat dan toch moet: laat het niemand merken! - Bewaar cheques en betaal- pas nooit bij elkaar. - Laat u niet afleiden. Zakken rollers opereren vaak in groepjes. Ze zijn te vinden op plaatsen waar veel mensen bij elkaar zijn. De een leidt het slachtoffer af, de ander slaat zijn slag. Voordat u het weet is uw tas leeg. - Bent u gerold', wacht dan tot het groepje mensen vertrok ken is. Vaak vindt u dan uw i lege portemonnaie op straat terug. Doe waardepapieren even tueel in een halstasje onder uw kleren. Bent u getuige van zakken rollerij, waarschuw dan de gedupeerde en zo mogelijk de politie. Voorkoming misdrijven. Het is eenzaak vaan politie èn u. deze periode een andere route rijden. De haltes op het Oranje plein zullen dan ook worden ver plaatst. Dat zal eveneens duide lijk worden aangegeven. Met de herbestrating is begon nen ter hoogte van de Ritthem- sestraat/Paspoortstraat. Er wordt vervolgens naar de Ste- merdinglaan toe gewerkt. De gedeelten, waar men niet aan de bestrating bezig is, blijven berijdbaar. De actie is afgesloten. Toch blijft er nog steeds geld 'binnendruppe len' voor Afghaanse vluchtelingen. Het eindbedrag van de Vlissingse actie 'tot achter de kommahier vermelden is dan ook niet mogelijk. Wél dat de f 10.000,— bereikt is. Daarmee kunnen niet minder dan 500 Afghaanse vluchtelingen in Pakistan geholpen worden. Met me dische voorzieningen, met onderwijsmateriaal, met spullen waarmee ze in eigen werkgelegenheid en voedselverbouw kunnen voorzien. Maar, zegt u nu wellicht, is het bedrag niet aanzienlijk lager dan bij het begin van de actie werd genoemd? Dat is zo. Een gegeven dat opgaat voor de opbrengst in de gehele provincie, met uitzondering van Tholen. Die gemeente haalde als enige de gevraagde f 1,— per inwoner. Wat betreft de gemiddelde opbrengst Vlissingen hoog ge klasseerd, met ruime voorsprong op alle andere grote Zeeuwse ge meenten. Dat vind ik een compliment, maar vooral een dankwoord waard. Aan u, als bewoners, jong en oud, die op uw wijze een bijdra ge leverde. Privé of als lid van een vereniging, als werknemer van een bedrijf of als betrokkene bij een andere organisatie. Maar vooral: sa men! We kunnen dan kijken naar wat niet gehaald is. We kunnen het ook omdraaien, benadrukken wat wel gelukt is: 500 van onze mede mensen, verblijvend in een van de armste landen ter wereld, weer uit zicht geven op een meer menswaardige leef- en werkomgeving. U al len, die hieraan hebt bijgedragen, bij de afsluiting van deze actie, nogmaals mijn oprechte dank. Ook namens actie-coördinator A. Hoefkens, die zich hier met assistentie van de medewerkers van de huisdrukkerij, boden en het bureau voorlichting zo voor heeft ingezet. J.C.Th, van der Doef, burgemeester. 'Vlissingen, bruisend als de branding'. Als het deze week er gens bruist, dan is dat vrijdag wel tijdens de De Ruyter- jaarmarkt. Niet alleen het parkeerterrein Spuistraat (zuid) en de Lange Zelke zullen dan vol staan met gezellige kraampjes. Want er staan aardig wat meer kooplieden dan anders op de markt. Naast, niet te vergeten, de standwerkers. Die, op hun wijze, met elkaar 'in de slag' gaan in het onverbrekelijk met de jaarmarkt verbonden stand werkersconcours. Om al die lie den een plaats te bieden, zal het marktterrein zijn uitgebreid met de Zeemans-erve, Schutte rijstraat en Bussestraat. Dat be tekent dat er vrijdag geen door gaand verkeer mogelijk is over deze straten. Bovendien is er minder parkeergelegenheid dan gebruikelijk. Daarom het advies: pak, indien mogelijk, de fiets! Want missen mag u deze markt en het stadwerkersconcours - natuurlijk niet! ook in de binnenstad nog eens een kraampjesdag in visse rijstijl. Kortom: zaterdag 13 juni Vis serijdag Vlissingen. Hou 'm vrij. Kom ook! (foto Johan Murre). aan om, bij het inwinnen van in formatie, een jaaropgave van uw inkomen(s) en een opgave van de huurprijs bij de hand te hebben. Ontvangt u nog geen huursub sidie? Overweegt u het aan te vragen? Dan hebt u wellicht wat aan de folder 'Huursubsi die 1987'. De folder ligt voor u gereed in de gemeentelijke in- formatiehoeken. Bij het loket huursubsidie in het stadhuis kunt u er uiteraard ook eentje halen. Eenvoudig is anders. Wie van daag 'een gat in de markt' ziet, kan morgen niet zo maar een zaak openen. Weinigen zullen die illusie ook hebben. Want wat komt er niet allemaal bij kijken voor men als zelfstandi ge van start kan gaan. Markt onderzoek, boekhouding, ver gunningen, diploma's, een pand... Om dergelijke zaken duidelijk te Inderdaad, 't is niet niks wat daar allemaal in de informatie- hoeken ligt, staat of hangt. Folders over bijstandsuitke ring bijvoorbeeld. Maar dat niet alleen. Ook folders die stukjes geschiedenis van Vlis singen beschrijven. En de agenda's en stukken van raads- en commissievergade ringen plus een overzicht van (bijna) alle culturele activitei ten in de gemeente. Zo zou den er nog aardig wat regel tjes aan dit bericht toege voegd kunnen worden. Maar waarom? Als u toch in de buurt bent, ga er eens kijken. Als u, bijvoorbeeld, in de biblio theek uw boeken af laat stempe len is het maar een paar stap pen. Veel moeite hoeft het dus niet te kosten. De informatiehoeken zijn onder gebracht in de volgende ge bouwen: de openbare bibliotheek (Lange Zelke 91), geopend: maandag van 13.30- tot 20.00 uur, overige werkda gen van 10.00- tot 20.00 uur en zaterdags van 10.00- tot 12.30 uur; donderdag is de bibliotheek de gehele dag dicht; het stadhuis bij het Stafbu reau voorlichting en in spraak, geopend: op werkda gen van 8.30- tot 12.30 uur en van 13.30- tot 17.00 uur; wijkcentrum 'Middenhof' (Kanaalstraat 64, Oost- Souburg), geopend: maan dag en dinsdagmorgen van 9.30- tot 12.00 uur, donder dagmiddag van 13.30- tot 16.30 uur en op maandag tot en met donderdag 's avonds van 19.30- tot 21.00 uur; wijkcentrum 'Open Hof' (Alexander Gogelweg 59), geopend: maandag tot en met vrijdag van 8.00- tot 12.00 uur en van 19.00- tot 23.00 uur; buurthuis 'Aldegonde' (Westerzicht 386), geopend: op onregelmatige tijden. Belt u, voor uw bezoek, voor de zekerheid eerst even tel.nr. 66318. krijgen hoeft u echter niet alleen te staan. De medewerkers van het bureau economische zaken in het stadhuis weten waar een startende zelfstandige mee te maken kan krijgen. Daarom: hebt u plannen voor een eigen bedrijf, leg die dan eerst aan hen voor. Een afspraak is zo ge maakt. Het telefoonnummer: 87427. Eventuele teleurstellin gen kunnen zo misschien wor den voorkomen. Bovendien kan met hun hulp een onderne mingsplan worden opgesteld. Later zal men dat maar al te hard nodig hebben. Bijvoor beeld als de financiering proble men oplevert en er bij de sociale dienst een beroep op een aan vullende bijstanduitkering moet worden gedaan. Deze dienst wil dan wel graag aangetoond zien dat het te starten bedrijf levens vatbaar is, vandaar. Wie zich te voren op het hoe-en-wat daar van wil oriënteren, kan mis schien eens de brochure 'Bijstand: speciaal voor starten de zelfstandigen' erbij pakken. Deze uitgave van het ministerie van sociale zaken kunt u (gratis) meenemen van de volgende plaatsen: - de hal van de gemeentelijke sociale dienst (Dokter Gal- landatstraat 1; geopend op werkdagen van 8.30- tot 12.30 uur; - alle gemeentelijke informati- hoeken, behalve die in 'Alde gonde' (zie, voor adressen en openingstijden, het be richt elders op deze pagina). Op genoemde plaatsen liggen ook soortgelijke brochures (gratis) over: Bijstand: speciaal voor schoolverlaters. Bijstand: speciaal voor ei gen huis-bewoners. Bijstand: speciaal voor RWW-ers (ook in het Turks en Arabisch); Bijstand: speciaal als het om bezwaar of beroep gaat; Bijstand: speciaal voor de zelfstandige. Vandaag treft u op deze plaats niet de rubriek 'Even bijpraten metaan. Dat houdt ver band met vakanties van leden van het college van burge meester en wethouders. Vol gende week zal deze serie worden voortgezet. Wethou der Bruinooge zal dan bij praten.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1987 | | pagina 5