EIND JUNI OP HOF VAN TANGE Popfestival moet traditie worden Kosten bestrijding muskusrat voor rekening waterschap en provincie Vereniging van Huisvrouwen Middelburg viert jubileum Expositie en lezing HET WEEKBLAD WALCHEREN KLEUWIN TENTOONSTELLING IN GROTE KERK OVER SCHADE EEN AMSTERDAMMER, UITGEVER VAN VERKEERSLEERMIDDELEN IN MIDDELBURG DÊVftSSINGER J. .R A. Rossël Kwaliteit Meer boeken Jong op weg Stemmingmakerij Solistisch SUSKE EDI WISKE JEUGDTHEA TER PRIMEUR RUBRIEKEN tandprotheticus Kunstgebitten reparaties en vernieuwingen Woensdag 8 april 1987 oplage 22.800. wekelijks gratis huis aan huis op geheel Walcheren in combinatie met de (aam. totale oplage 44.950. uitgave provinciale zeeuwse courant b.v. administratie: markt 51. postbus 5017, 4330 ka middelburg. 01180-81162 advertentie: waistraat 56-60 postbus 18. 4380 aa vlissingen. 01184-84000. privé w. melse. 01184-62320. redaktie: ad hanneman, 01180-81170. F.r moest maar eens een popfestival worden georganiseerd, stel de de evenementencommissie van de VVV, De Ceremonie meesters, wijs vast. Daar ontbrak het aan in de Zeeuwse hoofd stad. Voor de Stichting Jeugd en Popgebeuren Zeeland koren op de molen. Onmiddellijk na lezing van deze aanbeveling uit onverwachte hoek, staken de bestuursleden de hoofden bij el kaar en in een mum van tijd was een aantrekkelijk programma opgezet. Op zaterdag 27 juni beleeft Middelburg zijn eerste popfestival. Vijf bands treden die dag op tussen 14 en 22 uur. De toegang is gratis. Muskusratten zijn schadelijke beesten. Daarom bestrijdt de overheid ze. En om dat in goede banen te leiden, dient te worden vastgesteld wie voor de bestrijding er van opdraait. Tot 1 september 1986 deed het rijk dat, sindsdien is bepaald dat provincie en de waterschappen de bestrijding van dit knaagdier (de Belgen maken er de smakelijke naam waterko nijn van) op zich nemen. In Zeeland wordt dit tot gezamen lijk project gebombardeerd gebeuren met een officieel tintje bekrachtigd, als donderdag 9 april gedeputeerde J.I). de Voogd en de zeven Zeeuwse dijkgraven hun handtekening zetten onder de overeenkomst. Dat gebeurt in de Grote Kerk te Veere om kwart over twee 's middags. Hoe schadelijk muskusratten zijn en wat er aan gedaan kan worden is nog tot en met zon dag 19 april te zien op een ten toonstelling in de Grote Kerk. Verder heeft het bureau voor lichting van de provincie een folder gemaakt waarin de mus kusrat uitvoerig wordt beschre ven en de bestrijding er van wordt beargumenteerd. In de volksmond wordt de mus kusrat ook wel bisamrat ge noemd. Waterkonijn, zoals de Belgen het beest noemen, is ech ter meer van toepassing, zo leert de folder. Want: een muskusrat lijkt meer op een konijn dan op een rat. Oevers van waterlopen, sloten, kanalen en dijken moe ten er vaak aan geloven als de muskusrat er zijn tanden inzet. En dat juist is waarom het dier zo wordt gevreesd. Door de wis- De muskusrat selende waterstanden en golfslag spoelt het losgewoelde zand weg, waardoor de water kering aan sterkte inboet. Ver der kunnen door de ondermij ningen landbouwmachines en vee wegzakken; aan de opper- Gangenstelsel Dit kunnen de gevolgen zijn vlakte is meestal niet te zien of de muskusrat zijn hol heeft ge graven. Voor de bestrijding er van heeft de provincie dertien personen in dienst: elf bestrijders en twee rayonambtenaren. De bestrij ders onderzoeken systematisch de sloten en dijken. Dat gebeurt vanuit een boot of wadend door het water. Alle vondsten wor den aangemeld. Er zijn twee meldpunten. Een volwassen muskusrat (ge wicht ongeveer 1,5 kilo) verzet ongeveer een kubieke meter grond per jaar. Het beest eet al leen planten, meestal het on derste gedeelte van waterplan ten, de oeverbegroeiing en prak tisch alle cultuurgewassen. Zon der bestrijding zou dit waterko nijn zich per jaar vertienvoudi gen. Tweemaal per jaar gaan de dieren op zwerftocht. Ze kun nen grote afstanden afleggen. Bekend is dat ze met ebstroom - al of niet met een stuk wrakhout - vanuit Zeeuwsch-Vlaanderen de Westerschelde oversteken. Ex Q's tijdens een optreden De optredende bands zijn: Dreams die first, Duke Joints en Ex Q's, die kunnen worden beti teld als hedendaagse muziekgroe pen. (Uit Zeeland). Voor de oude re jongeren zal de session band The Cave (een naam met een roemrucht verleden, met Cees Meerman, Leo van de Ketterij, Kees den Hoed, John Caljouw en Rudy de Queljoe) een trekker zijn. De hardrockers in Middel burg en omgeving zullen onge twijfeld tevreden zijn met de komst van Helloise, een formatie die momenteel furore maakt en enkele tv-optredens op het pro gramma heeft staan. Volgens de organiserende stich ting is het de bedoeling dat dit muziekgebeuren een traditie gaat worden. Hoe de toekomstige pop festivals dan gaan uitvallen, is af hankelijk van de ervaring eind ju ni. "We moeten kijken hoe het al lemaal uitvalt". In een brief aan de gemeente legt de stichting uit dat voor de datum van 27 juni is gekozen omdat dan geen andere evenementen op de agenda staan. Verder belooft ze het gemeentebestuur dat de festi valbezoekers uitsluitend te voet naar het Hof van Tange kunnen komen via de tunnel en het bol werk. "We hebben al een groot aantal popfestivals georganiseerd in de veilinghal in Middelburg en we vertrouwen er op dat het ook dit keer weer goed zal verlopen". Het houden van een jaarlijks te rugkerend popfestival - aldus de stichting - is voor Middelburg een aanwinst en past in het streven om de stad aantrekkelijker te ma ken voor bezoekers en inwoners. Het is alweer 70 jaar geleden, dat de Middelburgse afdeling van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen werd opgericht. Duidelijk een dag om even bij stil te staan. De Middelburgse afde ling doet dat dan ook op vrijdag 10 april tijdens een feestelijke ge beurtenis in de Schouwburg in Middelburg. Er staan dan een aantal toespraken, een musical en een receptie op het programma. De landelijke vereniging van huis vrouwen zag het licht in 1912. Toen al beseften zij dat de 'baan' van huisvrouw een veelzijdige functie was. 'Werkneemster' van haar echtgenoot, moeder en werkgeefster van haar dienstbo de. De landelijke vereniging groeide en vanzelfsprekend ont stonden er de nodige afdelingen, verspreid over het hele land. An no 1987 telt vereniging meer dan 200 afdelingen. De afdeling Mid delburg behoort met haar oprich ting in 1917 tot een van de oudste en telt momenteel 270 leden. Ver der is deze afdeling vertegenwoor digd in onder meer de Middel burgse Vrouwenraad en de Vrou wen adviescommissie voor de wo ningbouw. Vooral de belangen van de leden als consument nemen bij de NVvH een grote plaats in en op veel artikelen in de winkels prijkt dan ook het etiket 'Goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen'. Daar blijft het overigens niet bij want hoewel de ontspanning binnen de afdelin gen een belangrijke plaats in neemt, wordt er meer en meer aandacht gegeven aan cursussen en clubs om zodoende de kennis van de vrouw op diverse gebieden te vergroten. ...minder verkeersdoden als rij-opleiding beter zou zijn... Een foutje. Er blijken twee Euromotels in Amsterdam te staan. Dat aan de RAI-zijde - om het maar eens provinciaals te omschrijven - blijkt uiteindelijk goed gegokt. Zondag 17 uur. W(im) van Leeuwen is er stipt. Zijn twee uur durende monoloog blijft boeien en roept vragen op. Verkeersopleidingen en Amsterdammer voor een Zeeuws bedrijf zijn de onderwerpen die hij logisch rangschikt. Een idealist, als het gaat om een visie op de rijlessen, boordevol kritiek. „Dat kan ik me ook permitteren, ik bekijk het vanaf de zijlijn". Maar ook een realist. „Je kunt nog zulke goede boeken maken, als je ze niet goed distribueert, heb je er niets aan". En - uiteraard - prijst hij zijn nieuwe werkgever Den Boer Verkeersleermiddelen Middelburg, die naar zijn oordeel de beste rijlesboeken maakt. Hij bewijst: „Ze zijn zo goed, dat anderen ze namaken. Ooit is iemand voor plagiaat veroordeeld". En het meest idiote dat hem is overkomen: „In Zeeland ligt de verkoop van onze boeken op een dieptepunt. Onze concurrent distribueert daar veel beter". Sinds 1 januari heeft Van Leeu wen de leiding over Den Boer Ver keersleermiddelen Middelburg. Daarvoor was hij directeur van de stichting Nationaal oefencentrum in Almere. Dat - zoals hij het zelf noemt - 'Almere-avontuur' mislukte. De overheid wenste geen subsidie te geven. Ook rijscholen waren bezig met oefencentra, ge schoeid op commerciële leest. Het terrein in Almere, zo vertelt de Amsterdammer nu nog vol vuur, was zeer modern toegerust en kon er aan bijdragen dat het niveau van de rijlessen op een hoger plan werd getild. „Iemand die voor de eerste keer achter het stuur gaat zitten in een stad, doet zelf bijna niets. Op het centrum reed de leerling vanaf de eerste keer al leen. Iemand die dan vervolgens in de stad moet gaan rijden, heeft een voorsprong. Hij heeft de sen satie van het autorijden al beleefd". Wim van Leeuwen kwam via zijn vrouw met de autorijscholen in contact. „Ik werd zo'n achttien a twintig jaar geleden gegrepen door rijlesgeven. Ik was verkoper van technisch gereedschap en be gon in de school van mijn vrouw theorieles te geven. Langzaam maar zeker raakte ik betrokken bij talrijke overkoepelende orga nisaties die zich bezighouden met opleidingen. Zo rond 1980 kwam ik in contact met Den Boer, de uitgever van leerboekjes. En ik merkte dat ook daar serieus werd gedacht over de kwaliteit van het rijschoolonderwijs. We waren het van meet af over een groot aantal zaken eens. Onder meer dat je de markt wel heel simpel kunt pene treren met rotzooi, maar wil je het niveau van het onderwijs opkrik ken, dan moet je goed materiaal leveren. Als uitgever draag je me deverantwoordelijkheid. Daarvan dien je je bewust te zijn". Met de Amsterdammer Van Leeu wen aan het roer wil het Middel burgse bedrijf nu op een gedegen manier een breed lespakket op de markt brengen. De drie bestaande boekjes (rijles, verkeer en examen) kregen onlangs gezelschap van een vierde, motorrijles, geschre ven door Jan Bastinck een autori teit op het gebied van gemotoriseerde tweewielers. En er staat nog veel meer op stapel. Zo staat vast dat de regering laat uitzoeken welke invloeden drugs hebben op weggebruikers - wie namelijk met drie borrels op wordt gepakt is de pineut, maar als iemand stevig aan de hashpijp heeft gezogen, is er niets aan de hand. „Het is duidelijk dat iemand on der invloed van drugs net zo min rijvaardig is als iemand die een borrel teveel op heeft. Alleen, over het gebruik van alcohol in het ver keer is een en ander bekend. Over de gevolgen van alcohol en drugs willen wij een boekje uitgeven. Verder staan in het beroepsver voer rigoureuze ontwikkelingen op stapel. Ik noem een voorbeeld. Iedereen die in een taxi w.il gaan rijden, kan daar morgen mee be ginnen. En dat is een vreemde zaak. Want taxi rijden is niet zo maar iets. Je kunt met de meest vreemde zaken worden geconfron teerd, bijvoorbeeld iemand met spoed vervoeren die net een hart infarct heeft gehad. En zo zijn er meer specialisaties. We dienen H im van Leeuwen Foto Ruben oreei daar als uitgever allert op te reage ren. Behalve dat ik er nu voor zorg dat we met onze bestaande uitgaven een goed distributie systeem krijgen, voer ik ook gesprekken met auteurs die ieder op hun gebied een steentje bij kunnen dragen aan een boek dat bij het verkeersonderwijs wordt verlangd. Ik heb contact met men sen die in hun vak de sporen heb ben verdiend. Zo kunnen we het fonds verbreden en een reeks aan bieden die antwoord geeft op alle vragen. Een reeks voor rijbewij zen waar kop en staart herkenbaar zijn". En in die reeks zal ook de jeugd aandacht krijgen. Jasperse en Henri Arnoldus schreven een boekje voor verkeersonderwijs aan zestien-zeventien-jarigen. Dat onderwijs vindt plaats op scholen en verkeert nog in een experimen tele fase. Een aantal Zeeuwse scholen fungeert daarbij als proeftuin, nadat in Friesland iets dergelijks mislukte. „Daar waren te veel organisaties bij betrokken om alles geolied te laten verlopen. Nu bemoeit alleen de Stichting jong op weg van de Bovag zich er mee. Voordat dit onderwijs echter regulier kan worden gegeven, de jongelui kunnen er hun theorie certificaat voor het rijbewijs ha len, moet er nog heel wat worden georganiseerd. Want je kunt bij voorbeeld niet zomaar een leraar voor de kl%s zetten, dat moet een gekwalificeerd rij-instructeur zijn. Maar niet iedere instructeur van een rijschool is geschikt om les te geven aan jongeren. Ook daar voor moet een selectie worden gemaakt". In de Duitse pers werd een jaar of drie geleden stemming gemaakt tegen het gedrag van de Nederlan ders op de autosnelweg. Kort voor de crocusvakantie werd deze stem mingmakerij breed uitgemeten voor de televisie. Alle Duitsers moesten zich maar verschuilen. De Nederlanders kwamen er aan, luidde het parool. Wim van Leeuwen vertrekt geen spier. Hij weet er van. Zucht. „Nederlanders zijn inderdaad niet zo gewend om lang op autowegen te rijden. Ze beheersen de tech niek er van onvoldoende. Bij de opleiding komen deze zaken niet uit de verf". Is de opleiding in zijn geheel dan onvoldoende? Van Leeuwen is ge nuanceerd. Als hij het voor het zeggen had, zouden de rijscholen worden gesaneerd. Er zouden ook strikte regels moeten komen. „Er zijn rij-instructeurs die om het geld wel tachtig uur per week draaien. En je zou maar de tach tigste zijn. De vraag is steeds: heb je te maken met commercie of on derwijs. Ik vind dat de rijscholen onder onderwijs moeten vallen. Dan zou je eisen kunnen stellen, zo in de zin van: als een instruc teur zes uur les heeft gegeven moet hij stoppen. Die andere uren kan hij zich voorbereiden, studie doen. Nu ligt het accent op de commercie. En dan vraag je als overheid om problemen. Die over heid is trouwens het ministerie van verkeer en waterstaat. In mijn optiek zouden de rijscholen insti tuten moeten worden die zaken doen met het ministerie van on derwijs. Ik ben er van overtuigd dat de meeste rijschoolhouders precies zo denken als ik. Maar de rijscholen, ik schat zo'n tachtig procent, zijn voornamelijk een mansbedrijven. Ze denken dus stuk voor stuk dat ze de beste zijn. En als je daarnaast genoegen neemt met instructieboekjes die kunnen worden bestempeld als 'rotzooi', dan kom je geen stap vooruit. Als uitgevers hebben wij een opvoedkundige taak naar de de instructeur toe. En wij probe ren dat te onderbouwen door naast de boekjes ook materiaal aan te bieden waarmee de instruc teur uit de voeten kan als hij goed les wil geven. Ik denk bijvoor beeld aan borden en overhead- sheets". „In Duitsland zijn de rijlessen aanzienlijk beter. Daar bestaat bijvoorbeeld de verplichting om gedegen theorie- en praktijklessen te volgen. De rijschool in Duits land heeft aanzien. Het is een in stituut. Vaak worden de rijschoolhouders in Nederland als zakkenvullers gezien". En Van Leeuwen noemt weer het woord saneren van rijscholen. Er zijn er in den lande zo'n zevenduizend. „Veel te veel". Maar dan stelt hij zichzelf onmiddellijk de vraag welke rijschool is dan goed en welke niet. „Daar kun je geen maatstaf voor vinden". Wel advi seert hij de rijscholen om minder solistisch op te treden, zich aan te sluiten bij een organisatie. Want: „Als de Bovag met de overheid wil onderhandelen worden ze be oordeeld op hun ledental en niet op hun kwaliteit. Dat is een nare zaak. Ik vind het trouwens vreemd dat de overheid dit spel speelt. We tellen jaarlijks rond de tweeduizend doden in het verkeer. Een deel had waarschijnlijk kun nen overleven als de opleidingen beter zouden zijn...". Een Amsterdammer die werkt in Middelburg. Een afstand regel matig overbruggen van om en na bij de vierhonderd kilometer vice-versa, is geen sinecure. Wim van leeuwen lacht ontspannen, gaat achterover zitten en nipt aan het glaasje sherry, waarvoor we kozen na drie koffie en minstens tien sigaretten. Zegt dan: „Ik ge loof dat Amsterdammers Zeeland minder ver vinden dan Zeeuwen Amsterdam". VLISSINGEN TOEN IN BEELD In samenwerking met het gemeente-archief in Vlissingen heeft de openbare bibliotheek al daar een tentoonstelling ingericht van oude foto's. Gememte- archivaris Christ Peters houdt in dat kader een lezing en diapresen tatie op woensdag 22 april om kwart over acht 's avonds in de vergaderzaal van de bibliotheek. De tentoonstelling (van 10 tot 29 april) laat foto's zien die werden genomen tussen 1900 en 1940. Tij dens de lezing heeft Peters dia's van stadsgezichten en plattegron den in zijn toverlantaarn. DEZE WEEK IN Omdat het concern honderd jaar bestaat, heeft Willy Van- dersteen een album ge maakt waarin Suske en Wiske terug in de tijd de beginjaren van de grootgrutter meemaken. De Marskramer, jeugd theater, is alweer bezig om een nieuw pro gramma op te zetten. Nu is reclame een boodschap. Jan Laban heeft een Europese primeur. Een computer laat zien hoe de ijdelheid het best gestreeld kan worden. Korte informatie, podi um, film, expositie. Uit, kinderboeken, bougie tot bumper en zaek'n bin zaek'n. Spec, voor slechtzittende protheses en ingevallen gezichten Spoedig klaar. Tel. afspraken 01184-14533 Hobeinstraat 52, Vlissingen BUNMYKIKS KLfURWEDSTRIJD v.wf iir.deien >«n 1 im 11 jaar Itaai as iêlèRiiij: en Hifi een ptij> bii <k Rinal Dw.1 rofi zaak.W BiinRyims kinder wniBjotd. 8}: smvici KWAurm garanti I ANGt OtlM SO MlOOtlBURG onao ii??i EXPO GOES jfig- INFORMATIELIJN 01100-32132

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1987 | | pagina 1