INTERNATIONALE VROUWENDAG Werk tegen (w)elke prijs? Schoolspijbelenkansarmkansloos Werkervaringsproject geeft jongeren een kans Cursus zelfverdedig ing voor vrouwen U0PDE HOOGTE HET WEEKBLAD VOOR WALCHEREN /Ir/berg" peete de\£issinger JE HAD'T KUNNEN LEZEN IN DE KRANT VOOR JE EIGEN STUK VAN NEDERLAND. JJ\H- j Project Begeleiding Tijdloos effen wit SERVIES Schoolverlaters Ervaringen BRASILIA" Tijdelijk: OÏJO,1 (beperkt aantal) Rust hervinden Japans Vrouwelijke datum DEZE WEEK IN GROTE ZEIK ZAKENHART VAN BOUGIE TOT BUMPER CASSETTES BSF VOOR 41/2 GULDEN' m PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT oplage 22.800. wekelijks gratis huis aan huis op geheel Walcheren in combinatie met de faam. totale oplage 44.950. uitgave provinciale zeeuwse courant b.v administratie: markt 51. postbus 5017, 4330 ka middelburg, 01180-81162. advertentie: walstraat 56-60, postbus 18. 4380 aa vlissingen, 01184-84000, privé w. melse. 01184-62320. redaktie: ad hanneman, 01180-81170. Ook op Walcheren zal de Interna tionale Vrouwendag niet onopge merkt voorbij gaan. De werk groep '8 Maart Walcheren' viert de dag op - hoe kan het anders - zondag 8 maart in het wijkge- bouw De Zwaan aan de Kromme- wegesingel in Oost-Souburg. De dag is, om redenen die verderop genoemd worden, traditioneel symbool voor de gelijke rechten van vrouwen en de strijd voor vrede. Het thema dat dit jaar door een panel en met het publiek bediscussieerd zal worden is: "Werk tegen (w)elke prijs". Tijdens de panel discüssie tussen 14.30 en 15.30 uur zal aandacht worden besteed aan de kansen voor vrouwen om zich te scholen of betaald werk te krijgen. Extra aandacht gaat naar de belemme ringen: Wat houdt vrouwen tegen om werk of scholing te zoeken? En Waarom stoppen ze met hun baan of opleiding? Volgens de werkgroep is het niet de bedoeling dat de aanwezigen omgepraat worden om toch vooral een baan te zoeken, maar meer om een ge sprek te voeren over het perspec tief dat scholing en werk aan Kansarme jongeren. Het woord is ooit uitgedacht door waar schijnlijk een of ander ministerie. Wat er mee bedoeld wordt is duidelijk: jongeren, die op de een of andere manier qua oplei ding de boot volledig dreigen te missen en ergens onderaan de onderste sport van de maatschapelijke ladder blijven hangen. I)oor dat gebrek aan opleiding géén diploma's, dus géén werk, dus géén werkervaring en dus 'blijven ze zitten waar ze zitten' en blijven kansarm of worden kansloos. Sociologen hebben er dikke boeken over geschreven en de politici vinden nog steeds dat er iets aan moet worden gedaan. Meestal blijft het daar dan ook bij. Goed, er is een mogelijkheid om die jongeren aan werk te hel pen via een regeling waarbij de werkgever een subsidie ont vangt, maar die zet vooralsnog niet zó veel zoden aan de dijk, dat er een prettig grasveld ontstaat. Het grootste probleem bij die kansarme jongeren, of liever vroegtijdige schoolverlaters, is het gebrek aan werkervaring. Wie op enige werker varing kan bogen maakt méér kans en vanuit die werkervaring worden er voor de jongere weer kansen gecreëerd. Met dit in het achterhoofd begon een aantal instanties, zoals de In- terlevensbeschouwelijke Vor mingsinstituten voor Midden- en Noord Zeeland, de Streekschool Zeeland, het Kort Middelbaar Be roepsonderwijs, het Samenwer kingsproject voor Midden- en Noord Zeeland, het Samenwer kingsverband voor Keuzebegelei ding en Onderwijs- Arbeidscontracten (SKOA) en het Gewestelijk Arbeidsbureau Wal cheren een gezamenlijk project: het werkervaringsproject. "Zo eind 1985 zijn we eens met z'n allen rond de tafel gaan zitten en eens bekeken wat we gezamen lijk konden—«teen", vertelt Jan Swinkels, directeur van het GAB. "Wat we nodig hadden om die jongeren een redelijke kans van slagen te geven, waren in eerste instantie natuurlijk aangepaste opleidingsmogelijkheden, werk gevers die mee wilden werken en natuurlijk geld. Bovendien - en dat is natuurlijk erg belangrijk - moesten de jongeren begeleid worden. Een ander punt is na tuurlijk dat dit project precies in ons beleidsplan paste". Reden dan ook, dat het GAB voor dit bijzondere project een 'speciaal potje' heeft en ook de provincie het project financieel on dersteunt. Het project ging door de vele voorbereiding die het no dig had eerst in oktober van het vorige jaar van start. "Die begeleiding moet men wel heel ruim zien", stelt Bert Moet, die 'belast' is met juist dat gedeel te van het werkervaringsproject. "Ik zie mijzelf meer als een inter mediair, de schakel tussen de in stanties, de betreffende jongere en de werkgever. Kijken hoe alles loopt, als er probleempjes zijn die moeten worden opgelost en ga zo maar door." Tot de taken van Moet behoort ook de aquisitie. Het benaderen van bedrijven. Kijken of die een plaatsje hebben voor een van de jongeren. "Tot op heden mogen we beslist niet mopperen", vult projectleider onderwijs Fridi Koppejans aan. "Op de eerste plaats moeten wij kijken of het bedrijf past bij de jongere die we willen plaatsen. De jongere, zowel als de werkgever moet er bij gebaat zijn. En hoe vreemd het ook mag klinken, ook al is de arbeidsmarkt krap, de werkgevers zijn echt wel geïnte resseerd naar mensen die echt willen". 31 dig. Combinatie 6 pers. C Hoewel getallen natuurlijk weinig zeggen, zijn de eerste resultaten zichtbaar. De eerste zes jongeren hebben een stageplaats, twee daarvan hebben een arbeidscon tract en één zit nog in een sollici tatieprocedure. "De subsidie die de werkgevers krijgen speelt daar bij geen enkele rol", verduidelijkt Swinkels. "Het is misschien mooi meegenomen, maar een werkge ver heeft meer aan een goede kracht dan aan geld alleen. De scholing wordt zo veel mogelijk afgestemd op het werk dat de jon gere moet doen en daarnaast moet die jongen of meisje nog een dag in de week naar school om de ontbrekende theorie op te doen. zo wordt er dus praktische vak- ieer gegeven en dat maakt zo'n jongere alleen maar waardevoller voor dat bedrijf". "Waarom jongeren vroegtijdig de school verlaten en daarmee de deur naar werk zo niet dichtgooi en maar toch zeker wel op een heel klein kiertje zetten is afhan kelijk van een heleboel factoren", legt Koppejans uit. "Dat kunnen jongeren zijn die 'de schoolse me thode van het onderwijs niet zien zitten of jongeren die op de een of andere manier met problemen zit ten. Er zijn duizenden reden aan te geven. Daar is soms geen oplos sing voor, het onderwijs is nauwe- KansarmKom nou lijks aangepast op deze jeugd en ze gaan spijbelen. Dat die jongere spijbelt komt terecht bij een amb tenaar van 'Onderwijs' en als dat maar lang genoeg duurt wordt er gekeken of die jongen of meisje mogelijk op een andere school kan worden geplaatst. Kan dat niet, dan komt hij of zij bij het KMBO (kort middelbaar beroeps onderwijs) terecht. En dan houdt het eigenlijk op en moet die jon gere het verder zelf maar uitzoe ken. Wij haken daar met dit werkervaringsproject op in en gaan juist met die jongeren aan de slag. Ze moeten het dan wel zelf doen, maar wij houden twee ogen in het zeil". Twee vroegtijdige schoolverlaters willen wel praten over hun erva ringen met dit project en waarom ze van school gingen. Robert (16) heeft gekozen voor de houtbewer king en de bouw. Heeft inmiddels een stageplaats bij een afwer- kingsbedrijf en heeft het prima naar zijn zin. Waarom hij van school af ging? "Ik ben eigenlijk een doener", vertelt hij. "Boven dien moest ik een langdurige ope ratie ondergaan en toen ik weer naar school ging had ik een knots van een achterstand opgelopen. Inhalen zag ik niet meer zo zitten; de motivatie was zoek". Naar een andere school kon niet vanwege te lage cijfers. Het resultaat was dat Robert ging spijbelen. Via het KMBO belandde Robert bij het project. "Achteraf heb ik natuur lijk wel spijt dat ik die opleiding niet heb afgemaakt", erkent hij. "Daar heb ik nu niets aan. Geluk kig word ik aan alle kanten bege leid, dus wat dat betreft zijn er nog mogelijkheden zat om een goed vak te leren". Yassar, eveneens 16, verliet de school vroegtijdig omdat hij zich 'daar niet thuis voelde'. Discrimi nerende opmerkingen van zijn medeleerlingen brachten hem er toe hen een briefje te geven waar in de belofte van een pak slaag was vermeld als het nog -eens ge beurde. Yassar werd een tijdje van school gestuurd en zag het toen niet meer zitten. Via dezelfde route belandde ook hij in het pro ject en doet daar 'administratie'. Voor de rest van de week werkt hij bij een wasserij. "Het leuke van dit project is, dat de theorie wordt aangepast aan je werk", vindt hij. "Maar ik kom er ook wel". Het project duurt voorlopig twee jaar en in die tijd hoopt men 60 vroegtijdige schoolverlaters ge plaatst te hebben. Als dat lukt, staat tenminste voor 60 kansar men de deur weer wijd open.... Karate en ju invloeden uit do: goede t het oosten J 3 normaal 613,50 aaq GESCHENKEN Middelburg, Nieuwe Burg 8 Vlissingen, Lange Zelke 26 01180-13261/01184-11477 En toen stond daar ineens die vent in de slaapkamer. Twee uur werd ze zwaar mishandeld, vervolgens verkracht en of dat alle maal nog niet erg genoeg was sloot hij haar op in de kast. Twee dagen later greep de politie de dader in de kraag. Hij kreeg tbr. De vrouw bleef achter. Nu - jaren later - is er nog steeds dat angstgevoel als een onbekende bij haar aanbelt. Is die man weg, dan komt alles weer naar boven. "Ik ben bang geworden voor mannen", bekent ze. De ontmoeting vindt plaats in de sport school van John Malawouw in Middelburg. Sinds twee maan den geeft hij er de cursus zelfverdediging voor vrouwen. "Ik ben lang op zoek geweest naar een dergelijke cursus", zegt het slachtoffer. "Ik kon niets vinden". Malawouw geeft toe dat hij niet de enige commerciële sportschool is die vrouwen leert zich eventueel te verdedigen. Ook in Vlissingen - meent hij - is er een school die deze markt heeft ontdekt. Een bezoek op dinsdagavond aan de sportschool. Beneden klinkt luid muziek uit de boxen. Aan de bar wordt koffie en sportdrank geserveerd. Soms hoort het pu bliek dat zich beneden vermaakt met spierversterkende apparaten, dumbels en halters, klappen van boven. En als de muziek pauzeert klinken schreeuwen oergeluiden. In de monumentale kamer van de eerste etage oefenen vijf dames onder leiding van Malawouw om zich te verdedigen. Japanse na men uit het karatevak worden niet genoemd, wel de klappen worden geoefend. "Ik gebruik de jiu jitsu en karate als basis voor deze cursus", legt Malawouw la ter in de bar uit. Het slachtoffer wil niet met naam worden genoemd. Ze verhuisde naar een andere plaats omdat haar omgeving haar na die vrese lijke ervaring niet meer aanstond. Op Walcheren hoopt ze de rust te hervinden. Een middel daarvoor is de cursus zelfverdediging. De andere vrouwen hebben er geen enkele moeite mee om hun namen in de krant te zien staan. Hun aanleiding om zich bij de Middel burgse sportschool aan de Schut tershofstraat aan te melden ver schilt. Natascha van Vlier, die een opleiding ziekenverzorgster volgt op Der Boede zag een aanplakbil jet waarop de cursus werd aange kondigd. "Ik wilde .toch al aan sport gaan doen. En omdat ik nogal bang ben uitgevallen leek me dit wel wat". De zeventienja rige Natascha had één nare erva ring achter de rug. "Ik ben een keer bedreigd en voel wel eens agressie bij anderen. Ik houd zelf helemaal niet van geweld. Maar De verslaggever fungeert als proefkonijn voor Emmy Buijs. FOTO RUBEN OREEL ik heb gezien hoe anderen in el kaar werden geslagen. Ik hoop dat nooit mee te maken". De MDGO-leerling Anja Lage- weg (18) had geen enkele nare er varing. "Zo doe je tenminste wat". En dat geldt ook voor de 17-jarige Havo-scholiere Ingrid Kooiman. De 24-jarige Emmy Buijs begon met het opvallende argument aan deze cursus dat ze nu haar eigen agressie in de hand kan houden. Opvallend is dat de Japanse vleug aroma die Malawouw aan zijn leerlingen overdraagt met smaak wordt verorberd. Vroeger - zo klinkt het in koor - voordat ze aan deze cursus zelfverdediging be gonnen, waren ze niet zo gechar meerd van sporten als karate. Bij na allemaal willen ze nu of de ver volgcursus zelfverdediging gaan volgen of 'op karate' of op judo gaan. Het principe aanval- verdedigen in deze sport brengt geest en lichaam in evenwicht, stellen ze vastberaden vast. En: "Er komt steeds meer agressie. Je moet sterk zijn om daar mee te le ren omgaan. Nu, na acht lessen. zijn we zelfverzekerder dan ooit. En als je je sterk voelt, komt ook niet zo makkelijk iemand in je buurt". In vrouwenhuizen in de randstad worden cursussen zelfverdediging als sinds jaar en dag gegeven. Zeeland bleef een witte vlek. Vrouwen die zich wilden wapenen tegen agressie waren aangewezen op oosterse vechtsporten. "Ik ben begonnen met deze cursus omdat ik zo links en rechts vragen kreeg", meldt Malawouw daar over. "Mijn advies om karate te gaan doen werd niet opgevolgd. Ik kan het nog begrijpen. Ik be grijp vooral dat de mensen het lid worden van een karatevereniging uitstellen. Je moet een duur pak kopen, er zijn etiquette en zelfdi scipline aan verbonden (korte na gels, korte haren en - bijvoor beeld - geen oorbellen, redactie). Deze cursus spreekt kennelijk meer aan dan uitsluitend zelfver dediging. De meesten krijgen nu belangstelling voor karate of een andere oosterse sport. Zeg maar: het ijs is gebroken". Het anonieme slachtoffer uit het begin van dit verhaal vult aan: "Onze cultuur is heel erg verbaal. Nu blijkt dat je ook op andere manieren met elkaar kunt om gaan. Ik merk bijvoorbeeld dat ik rustiger wordt. Ook de omgang met anderen verloopt rustiger. Karate en judo, dat is een heel goeie invloed uit het oosten". vrouwen biedt. De organiserende groep koos het thema "Werk te gen (w)elke prijs?", omdat de vraag hen bezighoudt of de 'in- haalmanoevre' niet juist be lastend is voor vrouwen in plaats van bevrijdend. Of met andere woorden: Hoe zijn de ervaringen van vrouwen die werken zonder dat de zorg voor 'thuis' minder wordt. In het panel zitten vrouwen uit verschillende hoeken zoals de Zeeuwse Dag- en Avondscholen gemeenschap, het Gewestelijk Ar beidsbureau, de stichting Welzijn voor Ouderen en het GAK uit Goes. Verder doen er een moeder van drie kinderen mee, twee bui tenlandse vrouwen en twee bijstandsvrouwen. Gespreksleidster is Antonie van Beaumont van Vrouw en Werk Zeeland. Na de paneldiscussie is er een discussie met het publiek, 's Middags is er ook een informa tiemarkt. De organisaties in de stands geven inlichtingen over de mogelijkheden voor vrouwen om zich te scholen of te gaan werken en over de voorwaarden waaraan moet worden voldaan als vrou wen van het scholings- of werk aanbod gebruik willen maken. Maar het gaat om een feest en dus is er muziek. Els Austmann leidt om 13.30 uur het thema in met haar optreden en 's avonds, als de stands zijn afgebroken en de op gedane kennis even vergeten mag worden, zijn er optredens van de theatergroep Obscene en het Maastrichtse vrouwenkoor Fem- meuse. Tussen het serieuze en vrolijke deel van de dag (van 17 tot 19.15) is het pauze. De vrou wen kunnen blijven eten en met elkaar praten. Het is geen willekeurige datum. Precies 130 jaar geleden trokken de textielarbeidsters uit de Lower East Side in New York de straat op om te demonstreren tegen de twaalfurige werkdag, de lage lo nen en de slechte arbeidsomstan digheden. Op 8 maart 1910 pro testeerden diezelfde vrouwen op nieuw en ook in Chicago komen de vrouwen in opstand. Ditmaal tegen de kinderarbeid en vóór vrouwenkiesrecht. In datzelfde jaar wordt in Kopenhagen de Tweede Internationale Socialisti sche Vrouwenconferentie gehou den. Clara Zetkin, één van de be langrijkste leidende vrouwen in die tijd, zet zich in voor een alge meen kiesrecht, de .handhaving van de vrede en gelijke rechten van vrouwen. Zij stelt voor om 8 maart voortaan elk jaar te vieren als symbool voor gelijke rechten en de strijd voor vrede. De achtste maart werd in Neder land het eerst in 1912 gevierd. Toen stond de dag in het teken van actuele politieke zaken en het kiesrecht voor vrouwen. Tussen 1923 en 1946,verwatert de behoef te aan een vrouwendag en wordt die niet meer gevierd. Pas in de zestiger jaren met de opkomst van de nieuwe vrouwenbeweging krijgt de achtste maart weer bete kenis. De vrouwen vieren het feest sinds die tijd weer elk jaar. Het oude gebruik is dan in ere hersteld, al is de opzet veranderd. Het algemeen kiesrecht is een feit, dus besloten de vrouwen de festi viteiten in het teken van landelij ke perikelen te zetten en er een thema aan te verbinden. Gelijke rechten en de strijd voor vrede blijven echter hoog in het vaandel staan. De Internationale Vrouwendag begint zondag 8 maart om 13 uur. Tot 17 uur is er een discussie, daarna kunnen de aanwezigen met elkaar praten en blijven eten tot 19.15 uur. Tot 23 uur zijn er verschillende optredens. De toe gang is gratis en 's middags is er een kinderoppas aanwezig. ^4 De Grote Zeik van Nederland-toer deed afgelopen vrijdag jon gerencentrum Mid- gard aan. Een oorge- tuigeverslag van deze persiflage op de Grote Prijs op de UIT-pagina. "Eerst keuren voordat je koopt", is de leus van Sal de Nooyer van het bouwkundig exper tise bureau in Arne- muiden. De nieuwe Citroën CX 25 turbo en twee pri meurs van Nissan op de autosalon in Genève. "sfeervol tafelen' WILKENS model: Laguna 6 pers.: 656,50 DE CASSETTE-SPECIALIST stRVict KWAnrtn garantie lANGf Of It I so MIDDftBURG 01 180 13221 MOGEN WIJ HOUDEN? JA, IK WIL EEN ABONNEMENT OP DE KRANT VOOR M N EIGEN STUK VAN NEOERLAND"] DV/H De eerste 2 weken ontvang ik de krant gratis Pas daarna betaal ik I Per maand f 23.65 Per kwartaal f 68,65 Per halfjaar f 137,30 O Per |aar I 262,50 (Aankruisen wat van toepassing is) Naam Adres Postcode .Tel.— Plaats: I Stuur deze bon in gesloten envelop (zonder postzegel) op naar PZC, Antwoordnum- ZC 4/3/87 mer 2' 4330 VB Middelburg. SnuffeJlTl ook «4

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1987 | | pagina 1