Twee van de vele gidsen in het belastingbos 'Papegaay Gerritsen' mt 07 het ziïenhart Onvoldoende keuze in middenklas restaurants Opening zonder last van bijgeloof AANDACHT VOOR ALCOHOL IN CURSUS CAFÉBEDRIJF I Oosterse tapijten j i 50% tot 60% I I I I i i i i i i i ..Ik heb alleen mijn werk gedaan.. Recreatievolleyballers kregen shirts en broeken YVONNE DE KOK NA ENQUETE IN MIDDEN-ZEELAND VERKOOP: MOTEL GOES Woensdag 25 februari 1987 DE FAAM - DE VLISSINGER Deskundig Prijsverschil Handwerk OPEN HUIS INSTITUUT TEACHERS beneden vergelijkbare winkelwaarde. DONDERDAG KOOPAVOND HENK -MIRO- KLAPPE BIJ AFSCHEID: r Over de maand maart valt eigenlijk alleen maar te zeggen dat het zijn staart roert. Voor hetzelfde geld zou de derde maand van het jaar uitgeroepen kunnen worden tot 'be- lastingaangiftemaand', want juist in deze maand worden zo'n 4.5 miljoen verstuurde aangifteformulieren geacht vol ledig en naar waarheid ingevuld te zijn. Voor het gros van belastingplichtig Nederland een kwel. Want: hoewel de fis cus op het hoogste niveau claimt dat alles veel en veel een voudiger is geworden, wijst de praktijk anders uit. De zoge naamde 'invulavonden' van de vakbonden worden druk be zocht, in de advertenties bieden al dan niet bonafide lieden hun diensten aan en de boekhoud- en administratiekantoren hebben het er 'goed druk mee'. Is het dan allemaal zo inge wikkeld? Gezeten achter een dampende kop koffie met vlaai en een bu reau bezaaid met belastingfor mulieren geven Jan Gerritsen en Thijs Breel van administra tiekantoor 'Papegaay en Ger ritsen' in Middelburg een sim pel antwoord: "In principe is het allemaal niet zo ingewik keld. Tenminste, als je er van uit gaat, dat bij een gezin de man kostwinner is, moeder er niets bijverdient en ze een eigen huis hebben. Verder geen bij zonderheden. Als de mensen de gebruiksaanwijzing goed lezen, dan komen ze er echt wel uit. Het wordt natuurlijk wat an ders als we gaan praten over tweeverdieners, voetoverheve ling en dat soort zaken; dan wordt het wat ingewikkelder. Maar ook hier geldt weer: het is allemaal te doen. Het kost al leen wat meer tijd en je moet bijvoorbeeld eerst gaan bepalen wie het hoogste 'persoonlijke inkomen' heeft. Daar begin je dus mee. De rest komt vanzelf. Het is alleen goed lezen. Hoe wel Gezien de stapel die op het bu reau ligt om ingevuld te wor den, moet het kennelijk toch niet zo eenvoudig zijn. "Er is een aantal redenen aan te geven waarom mensen hun papieren door ons in laten vullen", stelt Gerritsen. "Vooral oudere mensen hebben er moeite mee. Dat is begrijpelijk. Dan is er nog een groep die het laat doen uit pure gemakzucht. Dat is ook logisch, want het bespaart ze een enorme rompslomp en dan is er nog een groep die het als het ware door ons laat nare kenen. Ze hebben het formulier prima ingevuld, maar willen het voor de zekerheid toch nog even na laten kijken door ie mand 'die er verstand van heeft'. Maar de meesten laten het toch graag door een des- kundig iemand doen omdat ze zelf vaak door het belastingbos de bomen niet meer zien". Over het enorme verschil in de prijzen die de 'invullers' soms (durven) rekenen, halen beiden de schouders op. Thijs Breel: "Er zijn natuurlijk altijd men sen die graag een graantje wil len meepikken. De mensen kie zen uiteindelijk zelf door wie ze hun formulier laten invullen. Maar dat iemand voor het in vullen van een aangifteformu lier voor een particulier tegen de tweehonderd gulden rekent gaat mij een beetje boven de pet. Wat doet-ie dan? Met goud behangen of zo? Kijk, een lijstje tikken met de studie kosten bijvoorbeeld, dat kan de cliënt net zo goed zelf doen. Dat bespaart hem dus geld. Maar aftrekposten opvoeren die er niet zijn, dat kan nie mand. Wij kunnen wel de men sen attenderen op bepaalde posten die binnen de belasting wetgeving mogelijk zijn. Maar dat hoort eigenlijk allemaal bij het werk dat je doet. Je gaat sa men zo'n formulier invullen en van lieverlee kom je bepaalde dingen tegen waarvan je zegt heeft u daar en daar aan ge dacht? Dat soort dingen hoort er gewoon bij". "Er komt natuurlijk nog iets anders om de hoek kijken", vult Jan Gerritsen aan. "Ver onderstel nu eens dat iemand zijn formulier heeft ingevuld en heeft uitgerekend wat hij of zij moet bijbetalen of ontvangen. Na een tijdje rolt er weer een blauwe brief in de bus en het bedrag wijkt wat af. Foutje ge maakt, zullen de meeste doe- het-zelvers denken en laten het voor wat het is. Als wij zo'n formulier hebben ingevuld en het wijkt af, dan hebben wij graag dat de mensen ons dat even laten zien. Bij de belasting werken normale mensen, die normale fouten kunnen maken. Het zijn echt niet van die aas gieren die willen plukken wat er te plukken valt. Als zij of wij een fout hebben gemaakt en wij komen daar achter, dan wordt daar over gesproken en komt alles weer op z'n pootjes te recht. Tenminste, dat is ónze ervaring". Haast vanzelfsprekend heeft ook bij 'Papegaay' de automa tisering zijn intrede gedaan. Het zou dus een fluitje van een cent zijn om de belastinggege vens van de cliënt in te voeren en een simpele druk op een knop zou genoeg moeten zijn om binnen de kortste keren een belastbaar inkomen uit te reke nen. "Dat doen wij niet", zeg gen beiden in koor. "Het per soonlijke contact is voor ons Jan Gerritsenfï) en Thijs Breel. veel belangrijker. Het formu lier wordt nog gewoon met de hand ingevuld en samen kijken wij wat er uit komt. Al staan hier duizend computers". 'Papegaay en Gerritsen' doen natuurlijk meer dan alleen maar belastingformulieren in vullen. "Onze hoofdmoot vormt de administratie voor het midden- en kleinbedrijf", legt Jan uit. "Om nu precies te zeg gen wat wij doen is een beetje moeilijk, maar als ik zeg bijna alles, dan dekt dat wel zo'n beetje de lading. Natuurlijk in eerste instantie de administratie van het betreffende bedrijf. "Al staan er duizend computers, dit blijft voor ons handwerk Maar daarnaast geven wij ook adviezen omtrent hypotheken en verzekeringen. Nee, in ver zekeringen en hypotheken 'doen' wij niet. Als je je echt onafhankelijk wilt opstellen, moet je daar niet aan beginnen. Tenminste, dat vinden wij". De naam Papegaay is diverse keren gevallen, maar van de man zelf geen spoor. "Pape gaay is er niet meer", grinnikt Jan. "Die geniet van zijn pen sioen. Eigenlijk is het Gerritsen en Breel, maar iets dat goed is, moet je niet veranderen. Van daar dat het nog steeds 'Pape gaay en Gerritsen' is. De telefoon gaat tijdens het ge sprek voor de zoveelste keer. Een oude dame. Haar man is slecht ter been en ze wonen nu niet bepaald in de buurt van het Molenwater. Of ze haar doch ter langs mag laten komen om de belastingpapieren in te vul len. De firmanten kijken elkaar even aan. "Ga jij of ik?" De afspraak wordt gemaakt voor een avond. Dochterlief hoeft niet te komen, want Jan Gerrit sen gaat er zelf naar toe. "Kijk, dat bedoel ik nou. Papegaay zou precies hetzelfde gedaan hebben". "Kijk, jj jegaay >edaan W Om uit eten te gaan is er keuze genoeg, in de middenklas restaurants zou de gastro noom wat meer keuzemoge lijkheden moeten hebben. Zeeuwen houden van lekker eten, maar bezoeken niet voetstoots een restaurant. Op advertenties gaan ze meestal niet af. Wèl proberen ze graag een restaurant waarover posi tieve berichten worden ge hoord. Het vertrouwen in de gastheren en -vrouwen in restaurants is groot. Hun aan bevelingen van spijs en wijn wordt vertrouwd. Onder meer deze conclusies trekt Yvonne de Kok, leerlinge van de christelijke scholengemeenschap De Waayenburgh in haar exa menwerkstuk - een enquete over het restaurantbezoek in Zeeland. Ze verzond ruim achthonderd formulieren aan mensen van wie kan worden aangenomen of van wie bekend is dat ze regelmatig een restaurant bezoeken. Ze kreeg een respons van zesenveertig procent. De achttienjarige stagiaire van het restaurant Groot paradijs in Mid delburg stelt vast dat "de helft van ons tenminste één keer per maand uit eten gaat. Een klein ge deelte zelfs één keer per week." Verder concludeert ze uit het on derzoek in Midden-Zeeland dat privé uit eten iets meer voorkomt dan een zakelijke lunch of diner. Bij een zakelijk etentje zijn ande re factoren belangrijk. De culinai re kwaliteit en bereikbaarheid staan dan hoger in het vaandel. "In de privésfeer prefereren we vooral gezelligheid en we willen er best voor omrijden". En daarbij geniet klassiek de voorkeur. Aan 'modern' is het effe wennen. Volgens Yvonne de Kok durft de gastronoom best zijn mond open te doen als er iets niet in orde is. "Maar we zijn er niet van over tuigd dat het iets uithaalt". Voor de prijs wil men bij een warme lunch best vijftig gulden neertel- "Clarke Grootjans Er zijn mensen die op vrijdag de dertiende de dag vol vrezen begin nen. Bijgeloof. Mevrouw M. Clarke-Grootjans had daar ken nelijk geen boodschap aan, want op die beruchte vrijdag de der tiende opende zij monter en zon der enige vrees de deuren van haar nieuwe zaak in meubelen aan de Lange Viele in Middelburg. "Het werd gewoon tijd", ver klaart ze. "De verbouwing van het pand -een voormalig woonhuis- heeft ruim zeven maanden in beslag genomen. Dan komt er een dag dat alles achter de rug is en dan wil je natuurlijk openen. Zo simpel zit dat". Van het voormalige woonhuis is niets meer te merken. De muren zijn weggebroken en zelfs een deel van de achtertuin is bij de winkel getrokken, zodat er een totale ver koopoppervlakte van 170 vierkan te meter ontstond. Het assortiment dat mevrouw Clarke- Grootjans verkoopt, bestaat voor namelijk uit bankstellen in stoffen-, lederen- en leatherloo- kuitvoering. Daarnaast bestaat het assortiment nog uit kasten, zowel modern als klassiek eiken. Wie overigens van plan is zich een nieuw bankstel aan te schaffen en niet weet wat met het oude bankstel te doen, kan het even tueel inruilen. Verder is financie ring ook mogelijk. Clarke- Grootjans heeft overigens nog een vestiging in Vlissingen. Dat filiaal beweegt zich echter voornamelijk op het vlak van de inruilmeube- len. "Alles wat hier in Middelburg wordt ingeruild verhuist direct naar Vlissingen", vertelt mevrouw Grootjans, die daar aan toevoegt, dat voor iedereen 'de koffie klaar staat'. Wie meer wil weten over het opleidingsinstituut Teachers in Middelburg kan daar zater dag 28 februari terecht tussen 13 en 16 uur. Bij een kopje koffie wordt in ontspannen sfeer informatie gegeven. Ook is er gelegenheid om ken nis te maken met directie en docenten en er wordt in kleine groepen doorlopend voorlich ting gegeven. Een aantal hostessess in opleiding staat klaar om de bezoekers te ont vangen. Instituut Teachers leidt op voor secretaresse, receptio niste en host/hostess. Yvonne de Kok len. Een avondvullend diner mag tussen de vijfenzeventig en hon derdvijfentwintig gulden kosten. Naarmate de jaren vorderen vindt de gast vijfenzeventig gulden wel genoeg. Alcohol staat de laatste jaren ster ker dan ooit in de belangstelling. Overheid, bedrijfsleven, branche organisaties, verenigingen tegen drankmisbruik - alle partijen ge ven regelmatig hun visie ten beste op het gebruik van drank en in hel bijzonder op de gevolgen ervan. Met name het begrip "verant woord omgaan met drank" is ac tueel. In de horecabedrijfstak doet dit fenomeen echter al sinds jaar en dag opgeld. Immers, de horecaondernemer die alcohol houdende dranken schenkt heeft een wettelijke verantwoordelijk heid. Hij moet beschikken over het diploma Cafébedrijf. Het exa men, dat hij voor dat diploma heeft moeten afleggen, bestaat voor een niet onaanzienlijk ge deelte uit vragen over alcoholge bruik en alles wat daarmee sa menhangt. Niet alleen komt daar bij de wettelijke verantwoorde lijkheid van de horecaonderne mer aan de orde, maar ook zijn morele verantwoordelijkheid. Daarnaast vormen misbruik en alcoholisme examenstof voor de horecaondernemer in spé. Wie zich wil voorbereiden op het examen Cafébedrijf, kan kiezen uit een aantal mogelijkheden. Een van die mogelijkheden is de SVH- cursus Cafébedrijf, die wordt ver zorgd door het Onderwijscentrum Horeca, dat al ruim veertig jaar ervaring heeft op dit gebied. De cursus behandelt naast de eerder genoemde onderwerpen met be trekking tot alcohol, ook dran kenkennis (waaronder bier- en wijnbereiding), het serveren van dranken, hygiëne, kennis van ap paratuur en brandpreventie. Begin maart gaat de SVH-cursus van start in 35 plaatsen. De cur sus, die tien lessen van elk drie uur duurt, leidt op voor het eerst volgend examen Cafébedrijf, dat op 3 juni in een aantal plaatsen wordt afgenomen. Ook verzorgt het Onderwijscentrum een schrif telijke cursus Cafébedrijf. Met die cursus kan op ieder gewenst moment worden begonnen. De SVH-cursus Cafébedrijf wordt zowel 's morgens, 's mid dags als 's avonds gegeven. De lessen worden verzorgd door praktijkdocenten met jarenlange ervaring in de horeca. Ook in Koudekerke gaat begin maart de cursus van start. Voor meer informatie: Onder wijscentrum Horeca, telefoon 079-51.10.14. Van maandag tot en met vrijdag kunt u ook tot 's avonds acht uur bellen. ENKELE Heriz 240 x 170 M25er- NU 975,- V00RBEELDEN: Ghashmin 240 x 170 IMbS;- NU 1250,- Moody 240 x 170 /-TBOe? NU 2350,- Herati 300 x 200 /^2007- NU 1450,- Kirman 300 x 200 /-S800T NU f 1995,- Bidjar 300 x 200 NU f 3450,- 2000 stuks in alle maten aanwezig Donderdag 26 februari - 12.00 uur tot 21.00 uur Vrijdag 27 februari - 10.00 uur tot 17.00 uur Zaterdag 28 februari - 10.00 uur tot 16.00 uur Anthonie Fokkerstraat 100, Goes ii vlnr staand: Wim Wolf, Adrie den Hamer, Jan v. Dalen, Jannie Vader, gehurkt: Hans Klaas sen, Pe ter Jasperse, Jan Lorier, Jan Boeije. Tweede team: vlnr: Peter Vervaat, Henk Willemse, Bram Luteijn, Ton Droste, Louis Vervaat, Robert Koole, Adrie Mijnsbergen, Piet Voskamp, Jan Roodenburg. Het eerste en tweede herenteam van de volleybalvereniging Dau- wendaele is in het nieuw gesto ken. Jannie en Kees Vader van de bowlingbaan 'de Kruitmolen' zorgden voor shirtjes en broekjes van het eerste team en rijwielhan del Piet Voskamp deed hetzelfde bij het tweede herenteam. Het eerste van de recreatieve volley balvereniging bezet in de eerste klas van de Middelburgse be- drijfsvolleybal de zesde plaats. Het tweede komt uit in de zesde klas en staat nu, halverwege de competitie, op de vijfde plaats. De kakelverse vestigingsmanager van Miro-Vlissingen John Kleijne verliet woensdag de winkel zoals de meeste klanten die de Miro be zoeken: met een vol winkelwa gentje. Allen met dat verschil dat er geen boodschappen inzaten, maar Henk Klappe, de scheidende vestigingsmanager. Klappe nam die dag officieel afscheid van zijn zaak, personeel en relaties en hij stelde er prijs op dat alles echt in formeel zou verlopen. Vandaar ook dat dit symbolische afscheid geheel in het kader van zijn wen sen lag. Henk Klappe wil over zijn ruim twee jaar Miro- bedrijfsleiderschap eigenlijk al leen maar kwijt dat-ie 'zijn werk heeft gedaan'. "Enerverend, maar boeiend. Als je je mensen wilt motiveren, moet je zelf niet nét zo hard, maar minimaal twee keer zo hard werken". Aan de andere kant vindt Klappe dat zijn promotie tot manager Miro-vestigingen Zuid- Nederland als het ware iets te vroeg komt, omdat hij nog zoveel had willen doen. "Het is nog niet af hè. Cursussen geven bijvoor beeld. Omgang met klanten. Per soneel op allerlei manieren motiveren. Vertellen hoe en waar om. Je bent met een vak bezig. Ik niet alleen, maar het personeel net zo goed. Óf je nu achter de kassa zit of je vult een schap, het is alle maal maar een schakeltje in een grote ketting. En die ketting moet sterk zijn. Dat betekent dus, dat we het met z'n allen moeten doen. Als vestigingsmanager is dat ge woon een deel van je werk. Zor gen dat alles gesmeerd loopt. Niet zeuren, maar doen. Ja is ja, en nee is nee. Als ze ja zeggen en nee doen dan krijg ik daar goed de pest over in en dan krijgen ze dat van mij te horen. Dat is niet 'hard' zijn, dat is gewoonlijk eer lijk. Als iemand het met mij niet eens is, prima, als ze het maar ver tellen. Ja, zo ben ik nu eenmaal. En een ander punt, Vlissingen ligt mij na aan het hart. Vroeger, en elders is het nog wel zo, was het dat de plaatselijke middenstand met een scheef oog naar zo'n gro te weidewinkel keek. Onzin. Na tuurlijk ben je eikaars concurrent. Maar aan de andere kant kun je ook samen goede dingen doen voor de stad. Samenwerken, voor zaken die ons allemaal aangaan. Als ik dan zo Vlissingen-promotie eens in gedachten haal, dan moet ik toch constateren, dat het alle maal prima verlopen is". Klappe is dus weg. John Kleijne, een oude rot in het vak met ruim 20 'dienstjaren' bij de grootgrut ter heeft zijn neus laten zien en zit op dezelfde lijn als Klappe. Voor lopig moet Miro het nog even zon der hem doen. Kleijne moet eerst zoals dat heet 'nog wat zaken in zijn eigen filiaal afhandelen'. Tot die tijd, nog zo'n 4 tot 8 weken be rust de leiding van de Miro- vestiging bij George Henning.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1987 | | pagina 9