NISSAN MICRA
VOLKSWAGEN:
VERTROUWEN
IN TOEKOMST
ROVER 800-SERIE
SUZUKI SWIFT-SERIE
TOTAAL VERNIEUWD
NIEUWE FIAT PANDA EN UNO
Huis aan huis over héél Walcheren
TOYOTA CAMRY
VOLVO: DRIE VARIANTEN
IN JUBILEUMUITVOERING
DE NIEUWE
HONDA LEGEND
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 4 februari 1987
Golf
Jetta
Passat
Raspaardje
Alto
Nissan Laurel
Nieuwe 2-liter motor
Stationwagen
Regata
Uno
Panda
Stijlvol
Interieur
4UTONIEUH'?
Foto: Nissan Sunny 1.6
Bij Volkswagen gaan de za
ken naar wens. Daarvoor
zijn verschillende oorzaken
aan te wijzen. Vooraleerst
natuurlijk het succes van de
tweede editie van de Golf,
die hard op weg is om zijn
befaamde voorganger te
evenaren. Ook de belang
stelling voor de Jetta is
enorm. De Passat vindt
eveneens nog steeds een
grote trouwe schare van te
vreden gebruikers. In de
compacte klasse voorziet de
Polo in een sterk groeiende
behoefte. Een unieke plaats
in het personenautopro
gramma nemen tenslotte
Combi en de Caravelle, de
bussen voor het vervoer
van kleine groepen, in.
Het Polo programma biedt
volop keus. Drie verschil
lende carrosserievarianten
zijn er: de driedeurs met
zijn bijna rechtop staande
achterruit, de tweedeurs
met zijn aparte kofferruim
te en de coupé, die ook over
drie deuren beschikt. Het
meest verkochte model is
de driedeurs, die door zijn
gunstige ruimtebenutting
ideaal is voor alle mogelijke
vervoersklussen. Hij biedt
royaal ruimte aan vier vol
wassenen, maar even ge
makkelijk bouwt men deze
auto om tot een bestelwa
gen met een flinke laad
ruimte. De Polo driedeurs
wordt geleverd met twee
benzinemotoren, van 33 en
40 kW. De uitvoeringen
worden aangeduid als
Pointer, Oxford en CL, de
meest luxueuze. Ook de
tweedeurs wordt met de ge
noemde twee benzinemo
tortypen geleverd. De luxe
CL is in tweedeursversie
echter alleen met de 40 kW
motor beschikbaar. De Po
lo coupé is verkrijgbaar als
Pointer, Sprinter en CL,
aangevuld met een GT-
model. Ook hier benzine
motoren van 33 of 40 kW.
De GT is alleen met een 40
kW benzinemotor lever
baar. Alle Polo modellen
zijn nu ook met een 33 kW
sterke zeer zuinige diesel
motor verkrijgbaar, in de
uitvoeringen Pointer,
Sprinter en CL.
In Nederland behoort de
Golf tot de best verkochte
autotypen. Als we de Ca
briolet even buiten be
schouwing laten, zijn er
twee carrosserievarianten
verkrijgbaar: met drie of
vijf deuren. Er zijn vele
benzinemotoren te leveren,
in vermogen oplopend van
40 tot 53, 66, 79 en 95 kW.
Bovendien
zijn er nog twee dieselmo
toren van 40 en 51 kW. De
laatste is voorzien van een
turbocompressor. De Golf
kent als uitvoeringen een
basisversie, gevolgd door
de CL, GL, GT, GTI en
GTI 16V, plus een variant
die Syncro heet. Deze vier-
wielaandrijver is alleen le
verbaar met 66 kW benzi
nemotor. De diesel is er in
basisuitvoering en als CL,
GL en GTD. De meeste
Golf modellen zijn ook le
verbaar met een automati
sche versnellingsbak.
De Jetta is een royale repre
sentatieve sedan met veel
kofferruimte, die zijn posi
tie op de markt steeds ver
der verstevigt. Het is een
model dat qua ruimtebe
nutting en functionaliteit
ook uitermate geschikt is
voor zakelijk gebruik.
De auto is compact ge
bouwd. Voor de Jetta geldt
dat elk model dat met twee
portieren wordt aangebo
den, ook leverbaar is als
vierdeurs.
De vierdeurs Passat is een
sedan, die voordelen biedt
als het gaat om de aparte
royale kofferruimte. De
Passat vijfdeurs is het best
verkochte type uit deze
reeks, dankzij zijn handige
en royale vijfde deur. De
Passat Variant is een vijf
deurs stationwagen, die
maximale ruimtebenutting
mogelijk maakt.
Voor al deze modelvarian
ten geldt dat ze leverbaar
zijn in de basisuitvoering en
als CL, GL en GT met vier-
cilinder benzinemotoren
van 53 en 66 kW, plus een
85 kW sterke vijfcilinder.
Dieselmotoren van 40 en 51
kW (met turbocompressor)
zijn eveneens verkrijgbaar.
De Passat vijfdeurs heeft
als snelste benzinemotor
zelfs een 2,2 liter vijfcilin
der, die 85 kW levert.
De Passat Variant is boven
dien verkrijgbaar met vier-
wielaandrijving, als Syn
cro. Het gaat dan om uit
voeringen met 66 kW (ba
sis) en 88 kW (CL en GT)
benzinemotoren.
In het personenautopro
gramma van Volkswagen
Volkswagen Golf GTi 16 V
In september 1986 introdu
ceerde Suzuki een totaal
vernieuwde Swift-serie met
maar liefst vijftien verschil
lende uitvoeringen waaron
der een Swift GTi met een
1.3 liter twin-cam 16 klep
pen motor.
De handelbaarheid van de
Swift en het bedieningsge
mak voor de bestuurder
krijgen een'extra dimensie
door de praktische vormge
ving, het fraaie goed door
dachte instrumentenpaneel
en het prettig in de hand
liggende stuurwiel.
De Swift toont aan dat een
auto met bescheiden bui
tenafmetingen ook een
ruim interieur kan hebben.
De Swift 1.0 - en 1.0 GL-
uitvoeringen beschikken
over een 993 cm3 driecilin-
der-in-lijn motor met een
topsnelheid van zo'n 145
km/uur. De Swift 1.3 GL
en 1.3 GLX uitvoeringen
zijn uitgerust met een
viercilinder-in-lijn motor
met een cilinderinhoud van
1324 cm3, waarmee zeer
rap een topsnelheid van
zo'n 165 km/uur bereikt
kan worden.
Vooral de luxe-uitgevoerde
Swift GLX verdient de aan
dacht. Deze ruime gezins
auto biedt naast een spor
tief karakter ook een luxe
uitrusting zoals bijvoor
beeld luxe fauteuils met
hoofdsteunen van het zgn.
doorkijktype en de elek
trisch bedienbare ramen en
buitenspiegels.
De Swift GTi is een echt
raspaardje. Deze auto is
Foto: Suzuki Swift GTi
uitgerust met 's werelds eer
ste 1.3 liter twincam 16
kleppen EPl-motor, die
kompaktheid, lichtgewicht,
hoog toerental en groot
vermogen in zich verenigt.
De Swift GTi bereikt dan
ook moeiteloos een top van
ruim 180 kilometers.
De buitenzijde van de GTi
is herkenbaar aan de voor
spoiler met geïntegreerde
halogeen mistlampen, de
skirts en de achterspoiler.
Ook het GTi-interieur is af
gestemd op de sportieve
prestaties, wat blijkt uit de
voortreffelijk zittende
kuipstoelen, het verstelbare
stuur en het komplete dash
board. De Swift GXi is een
5-deurs variatie op de
3-deurs GTi.
De Suzuki Alto heeft met
zijn aërodynamische belij
ning en grote glasoppervlak
een zeer eigentijds uiterlijk
met daarbij een rijk uit-
rustingsnivo, gekombi-
neerd met lage gebruiks- en
onderhoudskosten.
De afwerking van het inte-
komen ook bussen voor het
vervoer van kleine groepen
voor: de Combi's en de Ca-
ravelles. Deze bussen wor
den in verschillende uitvoe
ringen geleverd en met di
verse benzine- en dieselmo
toren (ook een turbo) in
combinatie met handge-
schakelde versnellingsbak
ken en automatische trans
missie.
De succesvolle Micra-serie
wordt uitgebreid met een
5-deurs uitvoering, die zo
wel in de DX- als in de GL-
versie verkrijgbaar zal zijn.
In het marktsegment van de
Micra neemt, naast de ver
koop van 3-deurs auto's, de
5-deurs auto met een 17°7o
een belangrijke plaats in.
De Nissan Micra 5-deurs
betekent een welkome uit
breiding van de zo succes
volle Micra-serie, waarvan
er in Nederland in 1986
ruim 7500 geregistreerd
zijn.
Eind augustus 1986 intro
duceerde Nissan Motor Ne
derland B.V. een zeer uitge
breide Sunny-serie.
Tijdens de introductie is
reeds aangekondigd dat
1987 een super-sportieve
uitvoering van de Sunny ge
presenteerd zou worden.
Op de RAI staan twee spor
tieve Sunny's te weten: Nis
san Sunny 3 drs. 1.6
DOHC SR en de Nissan
Sunny coupé 1.6 DOHC
SR. Deze Sunny's, die uit
gerust zijn met een sportie
ve 16-kleppen motor, leve
ren een vermogen van 88
k\V(120 pk). De Nissan
Sunny is nu door deze nieu
we uitbreiding leverbaar in
32 uitvoeringen.
De grootste in Nederland
leverbare Nissan personen
auto is de Laurel. De
Laurel-serie, bestaande uit
de Nissan Laurel 2,4 benzi
ne en de Nissan Laurel 2,8
diesel wordt nu uitgebreid
met een Nissan Laurel die
voorzien is van een 3 liter
V6 motor. Deze lichtge
wicht V6 motor, die in een
sterkere uitvoering geleverd
wordt in de Nissan 300ZX
(turbo), maakt deze Laurel
-die standaard voorzien is
van een automatische
versnellingsbak- tot een ui
terst snelle reisauto.
De Laurel 3.0 SGX V6
heeft, ten opzichte van de
overige Laurels, een enigs
zins gewijzigde voor- en
achterzijde.
Om het toegenomen ver
mogen van de V6 motor in
deze Laurel nog beter tot
zijn recht te laten komen,
heeft deze auto onafhanke
lijke wielophanging rond
om. Een aantal comfort-
verhogende zaken, zoals
airconditioning, cruise-
control, centrale portier-
vergrendeling, hoofdsteu
nen achter en een uitgebrei
de hifi stereo radio-cassette
installatie zijn op de Laurel
V6 standaard.
Foto: Saab 9000 Turbo 16
Saab brengt als primeur op
de RAI de nieuwste versie
van de 9000 Turbo 16, de
Automaat. De wagen is uit
gerust met een in samen
werking met ZF ontwikkel
de viertraps automatische
transmissie met lock-up.
Deze transmissie komt spe
ciaal in combinatie met de
zestienkleps turbomotor
zeer goed tot zijn recht.
Dat komt vooral omdat de
automaat zo snel en effec
tief schakelt dat het vertra
gingsmoment dat vrijwel ie
dere turbo kenmerkt geheel
verdwijnt. De turbo be
houdt tijdens de acceleratie
constant zijn hoogste druk,
waardoor de prestaties zo
mogelijk nog indrukwek
kender zijn dan die van de
handgeschakelde 9000 Tur
bo 16.
De uitvoering van de 900
Turbo 16 Automaat staat
uiteraard op hetzelfde hoge
niveau als die van de 9000
Turbo 16. En ook wat de
opties betreft, zijn de mo
gelijkheden hetzelfde.
Een ABS-systeem behoort
tot de mogelijkheden op de
9000-modellen van Saab.
Een kleine 25 jaar geleden
voerde Saab als eerste
kruislings gescheiden rem-
systemen in en sinds vele ja
ren hebben Saabs stan
daard schijfremmen ron
dom. Nu kunnen de
9000-modellen ook nog met
het extra veilige ABS-
systeem worden uitge
voerd, dat Saab in samen
werking met dè expert op
dit gebied, Bosch, ont
wikkelde.
Per één januari 1987 heeft
Saab goede voornemens in
daden omgezet en de
injectie- en turbomodellen
uit de 900- en 9000-serie
voorzien van een geregelde
katalysator. De enige uit
zondering vormt de 900
Turbo Automaat, die wat
later ook met katalysator
leverbaar wordt.
Saab heeft de injectie- en
turbomodellen van de
900-serie qua uiterlijk meer
aangepast aan de modellen
uit de 9000-serie. Vóór en
achter kregen de wagens
nieuwe kunststof veilig
heidsbumpers, terwijl te
vens een meer aërodyna
misch front werd ge
monteerd.
Door deze modificaties is
het Saab-programma nu in
feite gesplitst in vier model
reeksen: de 90, de
900-serie, de injectie- en
turbomodellen uit de
900-serie en de 9000-serie.
Eén van dè grote trek
pleisters op de komende
Personenauto RAI is zon
der twijfel dé nieuwe Saab
900 Convertible die sinds
kort in ons land is. De wa
gen is uitgevoerd met een
hydraulisch/elektrisch be
diende geïsoleerde vouw-
kap die de auto in gesloten
toestand volkomen winter
hard maakt. De kap is dus
danig sterk uitgevoerd, dat
in gesloten toestand moei
teloos een topsnelheid van
meer dan 200 km/h kan
worden gehaald zonder dat
het lawaai in het interieur te
hoog wordt.
De uitrusting van de 900
Convertible staat op het
hoogste niveau. De wagen
is voorzien van de tweeliter
zestienkleps turbomotor
met een handgeschakelde
vijfbak of een automaat.
De Camry, Toyota's top
model in de hogere midden
klasse, wordt opgevolgd
door een nieuwe versie, die
leverbaar wordt als Sedan
en Stationwagon.
De nieuwe Camry heeft alle
eigenschappen die het hui
dige model zo succesvol
maakten. Op verschillende
punten is de Camry verder
verbeterd.
Nieuw is allereerst de car
rosserie die langer en bre
der is geworden bij een ge
lijk gebleven wielbasis. Bij
het ontwerpen van de car
rosserie is bijzonder veel
aandacht besteed aan de aë
rodynamische eigenschap
pen daarvan, niet alleen
wat betreft de algehele
vormgeving met zijn vloei
ende lijnen, aflopende mo
torkap, schuin front, hel
lende voorruit en afgeronde
hoeken, maar ook op het
punt van details als gelijk-
liggende carrosseriedelen
en verbindingen die geen
openingen vrijlaten of van
optional spoilers. De com
pacte vorm is in evenwicht
gebracht door het passa
gierscompartiment ten op
zichte van de wielbasis naar
voren te schuiven en de
overhang aan de voor- en
achterzijde een weinig te
vergroten. Dit verschaft de
Sedan extra bagageruimte
zonder opoffering van bin
nenruimte.
Nog meer ruimte treft men
aan in de nieuwe Station
wagon, een primeur voor
de Camry-serie die de hui
dige 5-deurs Liftback gaat
vervangen. Door zijn extra
laadruimte zal de Station
wagon ongetwijfeld nog
meer aan de Europese "life
style" appelleren.
In deze automobielklasse
staan hoge prestaties dik
wijls bovenaan het verlang
lijstje van de automobilist.
De Camry krijgt dan ook
een nieuwe, sterkere 2-liter
motor met type-aanduiding
3S-FE, die speciaal voor dit
nieuwe model is ontwor-
pen. £)eze motor verschilt
van andere 4-kleppen mo
toren doordat hij is afge
stemd op extra koppel in
het lage- tot midden toeren-
gebied zonder daarvoor
vermogen bij hogere toe
rentallen op te offeren. In
technische zin zullen zijn
extra compacte verbran
dingskamers, zijn speling-
vrij gehouden en daardoor
geruisloos draaiende tand
wielen voor aandrijving
van de uitlaatnokkenas en
zijn kleine onderlinge klep-
hoek zeker in de kringen
van automobielingenieurs
onderwerp van gesprek
zijn.
Behalve een nieuwe motor
is ook de wielophanging
van de Camry geheel
nieuw, om een comfortabe
ler vering en een grotere
stabiliteit te verkrijgen. De
remmen zijn nog krachtiger
door montage van grotere
remschijven, hoofdremci-
linders en rembekrach-
tigers.
Ook in het interieur zijn
wijzigingen aangebracht.
De stoelen zijn comfortabe
ler; het instrumentenpaneel
is vernieuwd.
Foto: Rover 820 Si
Foto: Toyota Camry Sedan 2.0 GLi
rieur is beslist fraai te noe
men, waarbij de royaal be
meten voorstoelen en ach
terbank ook tijdens lange
ritten prettig steun verle
nen. De instrumenten staan
overzichtelijk en goed be-
dienbaar opgesteld.
De Alto is voorzien van een
dwarsgeplaatste vloeistof-
gekoelde driecilinder-in-lijn
motor met een cilinderin
houd van 796 cm3. Deze
'driepitter' neemt genoegen
met normale ongelode ben
zine, waar hij bijzonder
zuinig mee omspringt.
Het leveringsprogramma
van de Alto omvat naast
een 3-deurs standaard, ook
een 3-deurs en 5-deurs GL
uitvoering. Deze laatste
heeft als bijzonderheid een
in twee delen neerklapbare
achterbank voor een nog
praktischere indeling van
bagage- en passagiers
ruimte.
De Alto is ook leverbaar
met volautomatische trans
missie. Een uitvoering
waarmee het wendbare en
handzame karakter nog be
ter tot z'n recht komt.
Fiat Auto Nederland pre
senteert op de
Personenauto-RAI in Am
sterdam twee geheel nieuwe
types, de Panda 750 CL en
de lino 75 i.e. met kataly
sator. Het programma
wordt tevens uitgebreid met
speciale versies van de Uno.
Ritmo en Regata. Al deze
nieuwe modellen zullen op
stand A 306 in de Amstel-
hal worden gepresenteerd,
temidden van enkele robots
die het publiek zullen laten
zien hoe Fiat moderne pro-
duktiemethoden toepast.
Het basismodel van de Fiat
Ritmo, de 60 L 3-deurs
wordt thans ook geleverd
als Ritmo Quarzo in een
speciale, donkergrijze me
tallic kleur. Net als de Uno
Silver wordt de gehele auto
in deze speciale kleur
gespoten, dat wil zeggen in
clusief voor- en achterbum
per, grille en flankbescher
ming. Technisch beslaat
het verschil uit de toepas
sing van een vijfversnel
lingsbak, terwijl het uiter
lijk wordt opgesierd door
aërodynamische wieldop
pen en Quarzo-striping.
Ook van de Fiat Regata
toont Fiat Auto Nederland
op de Personenauto-RAI
een Quarzo-uitvoering met
in grote lijnen dezelfde spe
cificatie als de Ritmo Quar
zo. Dit betekent dat de auto
in donkergrijs metallic
wordt gespoten, inclusief
bumpers, grille en flankbe
scherming, met een
Quarzo-striping.
De Regata Quarzo wordt
geleverd op basis van de
Regata 70 en 85 S, waarbij
de 70 Quarzo tevens wordt
uitgerust met een vijfvers
nellingsbak.
Het Fiat Uno-progbamma
wordt uitgebreid met een
viertal nieuwe types, waar
van de Uno 75 i.e. met ka
talysator de meest bijzon
dere nieuwe Uno is. Deze
auto is voorzien van de
1500 cc viercilinder motor,
die al bekend is uit de Rit
mo en de Regata. In de
Uno heeft deze motor di
recte benzine-inspuiting en
een katalysator, waardoor
de auto na de Uno Turbo
de snelste van de Uno-serie
is, maar tevens voldoet aan
de strengste milieu-eisen.
Het gebruik van normale,
loodvrije benzine is vereist.
In combinatie met de. stan
daard gemonteerde vijf
versnellingsbak levert deze
motor opmerkelijke presta
ties: de acceleratie van
0-100 km/h kost slechts
11,5 sec., terwijl de tops
nelheid 170 km/h bedraagt.
De Uno 75 i.e. katalysator
versie zal voorlopig uitslui
tend in driedeurs uitvoering
worden geleverd.
De grote vraag naar de Uno
45 heeft erin geresulteerd,
dat Fiat hiervan thans een
derde uitvoering op de
markt brengt: naast de 45
en 45 S met FIRE-motor,
wordt nu de oude, ver
trouwde 903 cc-motor op
nieuw in de Uno 45 ge
plaatst. De auto is geba
seerd op de Uno 45 met
1000 cc-FIRE motor, met
uitzondering van een iets
completere standaard
uitrusting.
Op de Personenauto-RAI
wordt tevens een nieuwe
versie van de vorig jaar zeer
succesvolle Uno Silver geïn
troduceerd. Deze versie is
geheel in een metallic zil-
king te komen, is uitgebreid
met een nieuw type, de 750
CL. Deze versie combineert
de kleine viercilinder 750
verkleur gespoten (inclusief cc-motor met het luxe, zeer
de bumpers en de grille), complete interieur van de
bovendien is de standaard
uitvoering van de Silver af
wijkend.
De opmerkelijke, vorig jaar
geheel vernieuwde Fiat
Panda, die mede dankzij de
Ecobox voldoet aan de
milieu-eisen om voor be
lastingverlaging in aanmer-
Panda 1000 CL. Dit bete
kent dat in de Panda 750
CL onder andere comforta
bele voorstoelen met
hoofdsteunen en verstelba
re rugleuning en een heuse
achterbank worden gemon
teerd, de achterruit wordt
voorzien van een wis
ser/wasser en een elektri
sche ruitesproeier vóór
wordt geleverd.
Eén van de publiekstrek
kers tijdens de komende
RAI zal ongetwijfeld de
Rover 800-serie zijn, die
eind 1986 in ons land werd
geïntroduceerd.
Op de RAI zullen de vol
gende modellen te zien zijn:
de Rover 820i (handgescha-
keld), de Rover 820Si
(handgeschakeld), de Ro
ver Sterling (handgescha
keld) en de Rover Sterling
(automaat).
De aanvankelijk hier en
daar levende vrees dat de
Rover 800-serie in verband
met de gezamenlijke ont
wikkeling met Honda geen
eigen identiteit zou bezit
ten, is inmiddels ongegrond
gebleken. De Rover
800-serie bezit een aantal
"onderhuidse" componen
ten die met de Honda Le
gend uitwisselbaar zijn,
maar zowel wat interieur
als wat exterieur betreft
gaat het om twee geheel
verschillende automo
bielen.
Het marktsegment van ex
clusieve auto's in ons land
zal dit jaar naar schatting
55.000 bedragen. Austin
Rover Nederland neemt
aan dat tussen 2 en 3 pro
cent van de kopers in deze
klasse voor een Rovér 820i,
820Si of Sterling zal kiezen.
Dit zou betekenen dat on
geveer 1.250 Rovers ver
kocht worden.
Kopers in deze klasse stel
len hoge eisen aan hun
auto:
representatieve, fraaie sty
ling; sportieve prestaties en
goede wegligging; betrouw
baar en veilig; een royale en
verfijnde uitrusting.
Austin Rover Nederland is
van mening dat de Rover
800-serie in ruime mate aan
deze eisen voldoet.
De carrosserievorm is stijl
vol en efficiënt. De lucht-
weerstandscoëfficient be
draagt slechts 0,32 Cw. Uit
gegaan is van een type met
vier deuren en een koffer
bak, omdat 75 procent van
alle auto's die in deze klasse
worden verkocht dit "three
box" ontwerp bezitten. De
voorzijde draagt duidelijke
kenmerken van het vorige
type, de SDI. Het
carrosserie-ontwerp is tege
lijkertijd elegant en mo
dern, maar ook tijdloos.
De interieurontwerpers kre
gen extra ruimte door de
dwarsgeplaatste motor en
voorwielaandrijving.
De motoren leveren forse
prestaties. De eigen Austin
Rover M16 injectiemotor
meervoudige inspuiting en
een formidabele trek
kracht. Er kan zowel onge
lode als gelode superbenzi-
ne worden getankt.
Uiteraard levert de zescilin
der injectiemotor met 24
kleppen nog hogere presta
ties: 127 kW (173 pk), een
top van 214 km/u en een
acceleratietijd van 0 - 100
km/u van 8,3 seconden.
Beide motoren leveren dus
sportieve prestaties. Weg
en bochtgedrag zijn voor
treffelijk mede door de on
afhankelijke wielophang
ing en stuurbekrachtiging.
Het uitrustingsniveau be
hoort tot het hoogste in dit
marktsegment, terwijl voor
alle modellen een keur aan
extra's af-fabriek geleverd
kan worden.
Foto: Honda Legend.
Met enige trots kondigt
Honda de komst aan van
de nieuwe Honda Legend
met 2.5 liter V6 24-kleps
motor. Honda's eerste
"executive car" zal voor
jaar 1987 leverbaar zijn op
de Europese markt.
De Legend is het opvallen
de produkt van een her
nieuwde samenwerking tus
sen Honda Motor Compa
ny Ltd. en de Austin Rover
Group (ARG), twee onaf
hankelijke autobouwers die
hun ontwerp afdeling en
produktiefaciliteiten ge
bundeld hebben.
ARG ontwikkelde de kar
rosserie en Honda nam de
verantwoordelijkheid op
zich voor het ontwikkelen
van o.a. een nieuwe
6-cilinder V-motor voor
beide modellen. De gehele
ontwikkeling vond plaats in
nauwe onderlinge samen
werking en had als resultaat
een standaard bodem-
konstruktie, motorkom-
partiment en basis-
konstruktie, tot en met de
deurposten. Het onder
scheid wordt gecreëerd
door het verschil in karros-
seriedelen: bumpers, mo
torkap en grill, dak, portie
ren, zijpanelen en de vorm
geving van de achterzijde.
De auto's zijn dus kwa
"binnenkant" gelijk maar
de uiterlijke verschijning is
verschillend: de nieuwe
Honda Legend is helemaal
een Honda en het ARG
model is onmiskenbaar een
Rover.
voor de viercilinders 820i
en 820Si levert 103 kW (140 ormgeving
pk), heeft een topsnelheid [>e Legend werd een auto
Foto: Fiat Regata.
Üfe -
van 203 km/u en een acce
leratietijd van 0-100 km/u
van 9,4 seconden. Het is
een 16-kleppcn motor met
Volvo toont op de RAI drie
modellen in jubileumuit
voering.
De Volvo 340 DL geleverd
in vijfdeurs-uitvoering in
de kleur zilvermetallic. Dit
model wordt naar keuze ge
leverd met een 1.4 liter mo
tor in combinatie met een 4
versnellingsbak of een au
tomaat, een 1.7 liter motor
met 5 versnellingen of een
1.6 liter dieselmotor, ook
met 5 versnellingen.
Exclusief oogt de 4-deurs
Volvo 360 met een 2-liter
B200EA-motor met vijf
versnellingsbak, in de kleur
zilvermetallic. Het derde
jubileummodel is de Volvo
240 DL, een sedan met een
2-liter B200K-motor in
combinatie met een vijf
versnellingsbak in de kleur
zilvermetallic. Dc jubi
leummodellen hebben als
extra's onder andere een
decoratieve striping, brede
banden en koplampwissers
en- sproeiers.
Foto: Volvo 360
met een lage neus en een
hoog oplopende kofferbak,
passend in de huidige Hon
da lijn.
De aërodynamische karros
serie, lang, breed, en laag,
heeft een Cw-waarde van
0.32 en een Cw x A-waarde
van 0.64. De wielbasis is
2.76 m, de spoorbreedte
vóór 1.49 m en achter 1.45
m, hetgeen ruimte schept
voor een ruim interieur ter
wijl de totaallengte van de
auto toch slechts 4.81 m is.
De lange wielbasis en grote
spoorbreedte komen zowel
de wegligging als het kom
fort ten goede. Bescher
ming tegen korrosie is ui
teraard zeer belangrijk
voor de duurzaamheid van
een dergelijke wagen.
Daarom is er bij de Legend
extra aandacht besteed aan
een zeer afdoende korrosie-
bescherming. Waar nodig
werden plaatdelen van een
zinkcoating voorzien. De
belangrijkste dragende de
len alsmede de onderkant
van de motorkap en de por
tieren kregen een extra anti-
korrosie behandeling. Om
trillingen en kontaktgelui-
den zoveel mogelijk tegen
te gaan is er gebruik ge
maakt van een speciaal ont
wikkelde hydraulische op
hanging, die in staat is om
zowel grote schokken als
kleine trillingen te dempen.
Een tandheugelsysteem
zorgt in de nieuwe Legend
voor een prima besturing.
Honda's unieke snelheids
afhankelijke stuurbekrach
tiging zorgt voor de juiste
bekrachtiging bij elke
snelheid.
Bij lage snelheden, zoals
bijvoorbeeld tijdens inpar
keren, geeft dit maximale
bekrachtiging en als de
snelheid wordt opgevoerd
neemt de bekrachtiging af.
Dit maakt sturen bij hogere
snelheden direkter en bij la
gere snelheden minder in
spannend.
De typische Honda styling
werd ook doorgevoerd in
het interieur. Voorop stond
de ontwikkeling van een
ruimtelijk interieur waarin
op prettige, ontspannen
wijze ook langdurig met
hoge snelheid gereden kan
worden. In zijn klasse is de
Legend een vrij lage auto,
wat inhield dat er extra
aandacht besteed moest
worden aan voldoende
hoofdruimte en een goed
gezichtsveld.
Dit had o.a. konsekwenties
voor het ontwerpen van de
stoelen. De voorstoelen
hebben een zeer sterk, met
behulp van een computer
ontwikkeld, stalen frame
en een speciale vulling met
bijzondere veringseigen
schappen. De instap voor
de achterpassagiers is ruim
en de been- en hoofdruimte
achter in zijn meer dan vol
doende.
De bekleding is fraai uitge
voerd. Afwerkstrips zijn
geheel weggelaten, waar
door er een mooie overgang
ontstond tussen de verschil
lende interieurstoffen.
Aan het ventilatiesysteem
werd bijzonder veel aan
dacht besteed. De ruime
kanalen laten een sterke
luchtstroom door, terwijl
het hele ventilatieverwar-
mingssysteem toch zeer ge
ruisloos werkt. De aanjager
is traploos regelbaar voor
een uitstekende klimaatbe
heersing.