(dUTONIÉUWS Foutparkeerders worden onmiddellijk weggesleept OPEL TOONT OMEGA 3000 OP RAI HET KOMPLETE RENAULT GAMMA DE CITROEN AX AUDI 80 SIERRA SEDAN Huis aan huis over héél Walcheren De Faam en DeVlissinger worden gelezen. Op heel Walcheren. Woensdag 4 februari 1987 DE FAAM - DE VLISS1NGER OPENBAAR VERVOER PARAAT BIJ RAI 1987 De personenauto Rai staat voor de deur en daarom geven we in dit weekblad graag een indruk welk nieuws deze autotentoonstelling in Amsterdam heeft te bieden. Eerst wat feitelijke informatie. Voor de organisatie van dit beroemde evenement op 69.000 m2 tekent de Nederlandse vereniging de Rijwiel en Automobielin dustrie. Er worden personenauto's getoond, maar ook combinatiewagens, onderdelen, toebehoren en handgereedschappen. Uit vijftien landen zijn 59 mer ken vertegenwoordigd. De tentoonstelling vindt plaats tussen donderdag 5 en zondag 15 februari. Hoewel het een personenauto Rai betreft, adviseert de organisatie toch om zoveel mogelijk gebruik te maken van openbaar vervoer. Tram- en buslijnen vanaf de NS-stations worden namelijk versterkt met extra materieel. Verder zijn er aan de rand van Am sterdam een aantal P R-plaatsen waarvandaan men met openbaar vervoer goed de Rai kan bereiken. Omdat de parkeerplaatsen en de garages bij de Rai vrij snel vol zullen zijn, is een aantal extra parkeer plaatsen in de omgeving ingericht, waarvandaan pen delbussen (gratis) de reis van en naar de Rai ver zorgen. Foutparkeerders worden overigens streng behandeld. De Amsterdamse politie heeft aangekondigd dat foutparkeerders vrij snel worden verwijderd; een aantal extra takelwagens zal desnoods worden inge zet. En de kosten daarvoor bedragen tenminste 175,Voor de observering van het verkeer wordt de Amsterdamse politie geassisteerd door de Dienst Luchtvaart van de rijkspolitie. Overigens zullen spe ciale borden de mensen komende uit de richting Utrecht of Den Haag de weg wijzen. Renault 25 Renault 9 Renault 11 Espace Omega 3000 Isuzu Audi 80 Audi 100 Audi 200 Prestaties-zuinigheid Foto: Opel Kadett Cabriolet Het Franse automerk Re nault heeft op de RAI het nodige te laten zien, zoals bijvoorbeeld de compacte Renault 5. Zijn kwaliteiten zijn voor Renault aanlei- verd in een tweepersoons auto met een riante laad ruimte. Met een neerge klapte achterbank is de kofferinhoud 1200 liter! Het uiterlijk van de 11 on ding geweest om hem Super derging dezelfde moderni- 5 te noemen. Leverbaar seringen als dat van de 9. met drie of vijf deuren, als benzine of diesel en als su- Renault 21 en 21 persnelle turbo. Nevada De motoren zijn zuinig, de RenauU 2, en 2, Neva. Super 5 TL verbruikt met^ val,en Qp door hun SQe. pel rijgedrag. De 21 sedan biedt plaats aan vijf perso nen en heeft een koffer ruimte van liefst 490 liter. De 21 Nevada doet daar als stationcar-uitvoering een flink schepje boven op: met een maximale laadruimte van 1710 liter en eventueel plaats voor zeven personen is de 21 Nevada een topper in de stationcar-klasse. Het programma van de 21 en 21 Nevada begint bij de TL met 1,7 liter motor die 76 pk op de been brengt. De topsnelheid van dit type is met 176 km/h (21 Neva da 169 km/h) verrassend hoog, terwijl het verbruik bij 90 km/h slechts 1 op 18,5 bedraagt. Dezelfde motor met 90 pk is te vin den in de 21 TS en de GTS die een topsnelheid van 185 km/h (21 Nevada 179 km/h) halen. Ondanks het hoge vermogen verbruiken ze weinig benzine: 1 op 19,6 bij 90 km/h. De Renault 21 RX, TXE en Nevada GTX zijn uitgerust met een 120 pk sterke 2,1 liter injectie motor die goed is voor een top van 200 km/h (21 Ne vada 193 km/h). Het pro gramma wordt gecomple teerd door drie diesels (TD, GTD en Turbo D) waarvan de laatstgenoemde met een turbocompressor is uit gerust Een extreem gunstige stroomlijn en fraaie omge- vijf-versnellingsbak bij 90 km/h bijvoorbeeld naar 1 liter benzine per 24,4 kilo meter. De Super 5 TD en GTD hebben bij dezelfde snelheid zelfs maar 1 liter diesel nodig voor 25,6 kilo meter! De topsnelheden va riëren van 143 km/h (5 L, TL, GTL) tot liefst 201 km/h (GT Turbo). De Renault 9 is een echte gezinswagen. Het model is onlangs vernieuwd. De ver doorgetrokken schildbum- pers, en de nieuwe strakke grille passen uitstekend bij het vlotte uiterlijk. Alle uitvoeringen hebben krachtige motoren: 55 pk voor de TG en diesels, 68 pk voor de TL, GTL en Automaat, 90 pk voor de GTX en TXE en 95 pk voor de schone GTE met kataly sator. In het verbruik zijn ze bescheiden met cijfers die variëren van 1 op 22,7 (TD en GTD) tot 1 op 15,4 (GTE) bij 90 km/h. Dezelfde eigenschappen die de Renault 9 bezit, treft u ook aan in de Renault 11. In plaats van een aparte kofferruimte heeft de 11 echter een handige derde of vijfde deur. Daarmee ont staan extra gebruiksmoge lijkheden: door het neer klappen van de achterbank kan de ruime vijfpersoons reisauto worden omgeto- Foto: Renault 21 Nevada ving kunnen^perfect samen gaan. Dat bewijst de Re nault 25, die met zijn ultra- lage Cw-waarde nog steeds trendsetter is als het op stroomlijn aankomt. De vloeiende lijnen van de 25 geven de auto een voorna me uitstraling. Het model is er in acht verschillende ver sies. De TS en de GTS zijn voorzien van een 103 pk sterke 2,0 liter benzinemo tor. Een trapje hoger vin den we de GTX voorzien van de 2,2 liter benzine- injectiemotor. De 126 pk van deze versie zijn goed voor een topsnelheid van 195 km/h. 144 pk produ ceert de V6 Injection. Im posant is de souplesse van deze zes-cilinder motor: de trekkracht bedraagt liefst 215 Nm bij 3000 toeren. Het topmodel uit de serie is de V6 Turbo die 182 pk op de weg brengt en daarmee meer dan 225 km/h snel is. Uiteraard biedt Renault ook krachtige en economi sche dieselmotoren aan: de TD en GTD hebben een 64 pk sterke 2,0 dieselmotor en met turbocompressor le vert dezelfde motor 85 pk in de 25 Turbo D. Alle ver sies zijn standaard voorzien van een handgeschakelde vijf-versnellingsbak en kunnen, met uitzondering van de TS V6 Turbo en die selversies, ook met auto maat worden geleverd. Re nault richtte de 25 in zoals het hoort in de topklasse. In het Renault-programma is bijzonder veel plaats in geruimd voor "ruimte". Met als opvallende telg het ruimtewonder Renault Espace. Een vooruitstre vend concept met een aëro dynamische vormgeving (Cw 0,32), veel comfort en nog meer ruimte. De inhoud van de Espace bedraagt liefst drie kubieke meter! De stoelen zijn uit- neembaar, de voorste kun nen draaien en de achter- stoelen kunnen neergeklapt dienen als tafeltje. De rij-eigenschappen van de Espace zijn als die van iedere Renault. De krachti ge motoren (2,0 liter benzi ne of turbodiesel) staan borg voor goede prestaties bij gunstige verbruikscij fers. Opel toont op de RAI een selektie van een veertigtal auto's uit haar uitgebreide leveringsprogramma, dat met de Corsa, Kadett, Ascona, Manta, Omega - auto van het jaar 1987 - en Senator modellen in vrijwel alle marktsegmenten is ver tegenwoordigd. Voor het eerst worden op de RAI het topmodel uit de Omega serie, de Omega 3000 en de in samenwer king met Bertone ontwik kelde Opel Kadett cabrio, tentoongesteld. Isuzu toont de nieuwe 1987 uitvoering van de vierwiel- aangedreven Trooper in twee- en vierdeurs uitvoe ring en twee minibussen op basis van de WFR bestel wagen. De Opel Corsa waarvan reeds meer dan een miljoen exemplaren werden ge bouwd, is leverbaar als drie- en vijfdeurs model met achterklep of als twee- en vierdeurs sedan met nor male koffer. Er is keuze uit vijf verschil lende motoren, waaronder Euronorm en katalysator uitvoeringen, in vermogen oplopend van 33 tot 51 Kw. De Opel Kadett, auto van het jaar 1985, wordt in 5 basis carrosserievormen ge leverd: als drie- en vijfdeurs hatchback, als vierdeurs se dan en als combinatiewa gen met drie of vijf deuren. Er is keuze uit dertien ver schillende motoren, waar onder twee Euronorm en drie katalysator uitvoe ringen. Nieuw is de cabriolet uit voering van de Kadett GSi, die in samenwerking met Bertone werd ontworpen en vanaf maart leverbaar is. De Kadett cabrio is voor zien van een veiligheids roll-bar en in de deurposten en koffer weggewerkte ver stevigingen. De Opel Ascona kreeg voor 1987 ondermeer vijf nieuwe motoren en onderging eni ge detailwijzigingen. De Opel Omega, door een internationale jury van au tojournalisten gekozen tot auto van het jaar 1987, wordt in een aantal uitvoe ringen geleverd. Reeds in het begin van de ontwikkelingsfase van de Omega kwamen de Opel in genieurs tot de conclusie, dat het geavanceerde wiel ophangingssysteem gemak kelijk meer vermogen kon verwerken dan de 122 pk van de 2 liter inspuit motor. Uit een aantal alternatieven kozen zij voor een sportief pakket. De aandrijving van de Om ega 3000 geschiedt door een zes cylinder inspuitmotor die 177 pk levert en gekop peld is aan een vijf versnellingsbak. De tops- Foto: Audi 80 1.8 S nelheid bedraagt meer dan 220 km per uur. De vering werd aan het gro te vermogen aangepast door het monteren van har dere veren en speciale gas- gevulde schokdempers. Het veersysteem is 25 mm lager dan bij de gewone Omega, Het remsysteem is uitgerust met ABS. De stuurbekrachtiging kreeg een sportievere afstel ling en een met leer bekleed vierspaaks stuurwiel is standaard. Uiterlijk wordt de Omega gekenmerkt door een lagere voor- en achterspoiler, dor pelverlengstukken en een spoiler op het kofferdeksel. In de voorspoiler zijn mist lampen ingebouwd. De Omega 3000 gaat in maart in produktie. De nieuwe Isuzu Trooper onderging voor 1987 enige exterieur wijzigingen, waaronder een nieuwe grille. De stoelen werden verbe terd voor meer comfort en zijdelingse steun. Het in strumentenpaneel werd ge moderniseerd met onder meer een nieuw stuurwiel. Voor een betere wegligging werd het veersysteem ver zwaard en als optie zijn thans regelbare schokdem pers leverbaar. Een nog be tere stabiliteit en koersvast heid is verkregen door de vergroting van de spoor breedte. Op de RAI wordt een busje getoond, dat uitermate ge schikt is voor het vervoer van maximaal 9 personen: de luxueus uitgeruste Fami ly Van met slaapbanken. Isuzu levert ook een ver hoogde versie van de bus met lange wielbasis, die als taxibus nog meer hoofd ruimte biedt voor pas sagiers. Audi loopt in technisch op zicht voorop. Het be kendste voorbeeld daarvan is de permanente vierwiel- aandrijving, waarmee alle modellen thans worden aangeboden. Een belangrijke rol is daar bij weggelegd voor het nieuwe Torsen differen tieel, dat de aandrijfkrach- ten van de quattro op ui terst gelijkmatige wijze ver deelt over de vier wielen. Een systeem dat Audi in middels voor de nieuwe Audi 80 quattro in serie- produktie heeft genomen. Maar er is meer. Alle Audi 80, 100 en 200 modellen worden nu standaard gele verd met een volledig ver zinkte carrosserie. En de nieuwe Audi 80, die pas en kele maanden op de Neder landse markt is, is verkrijg baar met een technische nouveauté: het vooruitstre vende Procon-Ten veilig heidssysteem, waarmee de bestuurder en de voorpas sagier op een uitermate simpele maar daardoor juist erg effectieve wijze worden beschermd bij een eventuele frontale aan rijding. In de autowereld heeft de komst van de nieuwe Audi 80, die inmiddels de hoge onderscheiding "Das Gol- dene Lenkrad" heeft ont vangen, heel wat stof doen opwaaien. De nieu we Audi 80 is een vierdeurs sedan, die dankzij een uit gesproken aërodynamische styling een Cw-waarde heeft bereikt van slechts 0.29. Dit Audi-model wordt geleverd met benzi nemotoren, respectievelijk 55, 65 en 83 kW. De diesel motor biedt 40 kW en de turbodiesel komt - dankzij de toepassing van een inter- cooler - tot 59 kW. Alle zijn ze te combineren met ver schillende handgeschakelde versnellingsbakken en met automatische transmissie. Verschillende standaard uitrustingsniveau's kent men bij de Audi 80 model len niet meer, waardoor de type-aanduidingen zijn ver vallen. Wat de koper aan extra's wil, kan hij aan zijn Audi dealër opgeven. Hij krijgt dan een auto waarin al zijn persoonlijke wensen zijn gerealiseerd. I)e Audi 100, werd meteen na zijn introductie verko zen tot Auto van het Jaar. Daarna volgden nog veel andere belangrijke onder scheidingen. De Audi 100 kent twee uit voeringen, de zeer repre sentatieve en zakelijke vier deurs sedan en de vijfdeurs Avant, een rank gelijnde Stationwagen, die niet al leen zakelijk-representatief is maar tegelijkertijd een uitgesproken sportieve uit straling heeft. Elk model dat als vierdeurs wordt aan geboden, is ook in een Avant-versie leverbaar. Motorisch heeft de Audi 100 rijder de keus uit benzi neversies van 65, 83, 100 en 121 kW en uit twee diesel motoren van 51 kW en 64 kW (met turbocompres sor). De 64 kW benzinemo tor heeft vier cilinders. De andere motoren (ook de diesels) beschikken alle maal over vijf cilinders. Vijfversnellingsbakken zijn standaard op alle modellen en een automaat is in de meeste gevallen als extra le verbaar. Het absolute topmodel is de vierdeurs sedan Audi 200. In zijn verschillende uitvoeringen biedt dit mo del het summum van de he dendaagse automobieltech niek. Niet alleen qua uiter lijk, maar ook zijn rij- prestaties en zijn comfort staan op hoog niveau. De Audi 200 wordt geleverd met de 121 kW sterke tur bobenzinemotor naar keu ze met voorwielaandrijving of met quattro, dus met permanente vierwielaan- drijving. Deze laatste versie is ook als Audi 200 Avant verkrijgbaar. Exclusiviteit en sportiviteit vormen de duidelijkste ken merken van de tweedeurs Audi Coupé, die tevens de basis vormt van de Audi quattro, het eerste model van Audi dat werd uitge voerd met permanente vier- wielaandrijving. Deze quattro-zonder-meer bestaat nog steeds en wordt door kenners wel als de oer- quattro aangeduid. Citroen brengt thans ook in Nederland een nieuw model op de markt: de AX. Het is een berline van 3,50 m leng te, 5 zitplaatsen, 3 deuren, met voorwielaandrijving. Ontstaan na diepgaande marketingstudies, is de AX, net als de BX, een Citroen van de nieuwe generatie, in de vorm van een serie be staande uit zeven versies met drie motoren. AX 10 F., AX 10 F Service: 954 cm' - 45 pk; AX 11 F, AX 11 RE, AX 11 TRF: 1124 cm' - 55 pk; 14 IRs. AX 14 TZS: 1360 cm' - 65 pk. Tevens zal in de loop van het jaar de AX Sport ver krijgbaar worden, uitgerust met een motor van 1294 cm' - 95 pk. De AX situeert zich op een sterk groeiende markt, die van de kleine moderne auto's van het B2 segment, dat in 1985, in Europa 3 miljoen auto's omvatte waarvan 1.950.000 als 3-deurs. Teneinde aan de verwach tingen van een veeleisende clientèle te beantwoorden, heeft Citroen originele ont werpmethoden ontwikkeld, die van de AX een hoge prestatie leverende, zuinige, leefbare en prettig te bestu ren auto maken. De AX profiteert van de verworven kennis van het ECO 2000 programma, een researchprogramma gericht op de vermindering van de massa's, de verkleining van de rijweerstanden en de op timalisering van de motoren. De modernste en doeltref fendste calculatietechnieken gekoppeld aan de keuzen van de materialen (plaatstaal met hoge elasti- citeitsgrens, achterklep van synthetisch materiaal) en bijpassende technische oplossingen (motoron dersteuning opgenomen in de carrosserie, gelijmde voorruit) hebben het moge lijk gemaakt een carrosserie-constructie te verkrijgen die zowel ro buust als licht is. Met een gew icht/opper vlakte verhouding van 30,8 kg/nv, plaatst de AX zich midden in de evolutie van de constructietechnieken zoals die zijn voorzien voor het jaar 2000: zijn gewicht varieert van 640 tot 695 kg (afhankelijk van de versie) zijnde ongeveer 100 kg min der dan zijn concurrenten. De stylisten van Citroën hebben een aërodynamische carrosserie ontworpen (Cx 0,31) die het dynami sche en moderne karakter van de auto onderstreept. De mechanische en van de banden afkomstige weerstanden zijn vermin derd. De AX is met een ge heel nieuwe aandrijfunit uitgerust, die dwars en in verticale stand is geplaatst met een vier- of vijf versnellingsbak afhankelijk van de versie, gemonteerd aan het uiteinde van de motor. De nieuwe generatie TU motoren maakt gebruik van de meest moderne techno logieën (zuigers met minder wrijvingsweerstand, klep- tuimelaars van aluminium, verbeterde vulling, getran- sistoriseerde ontsteking) en omvat van meet af aan een keuze uit drie cilinderin houden (954 cm', 1124 cm', 1360 cm'). Foto: Citroën AX De Sierra werd in het mo deljaar 1983 geïntrodu ceerd. Tijdens de introduc tie bleek al snel dat dit Fordmodel zich mocht ver heugen in een uitstekende belangstelling zowel bij de pers als bij het grote pu bliek. Deze reputatie werd in het algemeen in de jaren die volgden gecontinueerd. Tussen het modeljaar 1984 en heden zijn er talloze aan passingen geweest. Deze aanpassingen vonden plaats als reactie op kritiek van de klanten en de pers. Zo werd bijvoorbeeld het front van de L/GL gewij zigd, kwamen er nieuwe 1.6/1.8 liter motoren met grotere brandstofzuinig heid en werden er spoiler achtige strippen naast de achterste zijruiten aange bracht om de koersstabili- teit bij zijwind te verhogen. Er werd ook overgegaan om de serie uit te breiden en haar sportieve aantrek kingskracht te vergroten (2.0iS, 2.0i Ghia, XR4x4, RS Cosworth enz.). Samen met tal van andere maatregelen om de kwali teit en de uitrusting te ver beteren hebben deze in spanningen geresulteerd in een stabiele reputatie voor de Sierra. In het modeljaar 1987 wordt een nieuw gestileerde Sedan uitgebracht. De Sierra die op de RAI 1987 te zien is, is met zijn veranderingen en vernieu wingen het resultaat van het luisteren naar de klant. De klanten wilden een zui nigere motor en dit had als resultaat de introduktie van de 1.6./1.8. E-Max motoren. De hogere prestaties wer den gerealiseerd door de Sierra 2.0iS, de XR4x4 en de RS Cosworth. Een deel van de Sierra rij ders verlangde een traditio nele kofferruimte waarvan het resultaat thans te zien is in de Sierra Sedan. Tenslotte resulteerde het verlangen naar meer veilig heid in een op alle modellen verkrijgbaar anti- blokkeerremsysteem (ABS), een elektrisch ver warmde voorruit. Ford Sierra GL

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1987 | | pagina 13