(dUTONIÉUWS
Foutparkeerders worden
onmiddellijk weggesleept
OPEL TOONT
OMEGA 3000
OP RAI
HET KOMPLETE
RENAULT GAMMA
DE CITROEN AX
AUDI 80
SIERRA SEDAN
Huis aan huis over héél Walcheren
De Faam en
DeVlissinger
worden
gelezen.
Op heel
Walcheren.
Woensdag 4 februari 1987
DE FAAM - DE VLISS1NGER
OPENBAAR VERVOER PARAAT BIJ RAI 1987
De personenauto Rai staat voor de deur en daarom
geven we in dit weekblad graag een indruk welk
nieuws deze autotentoonstelling in Amsterdam heeft
te bieden.
Eerst wat feitelijke informatie. Voor de organisatie
van dit beroemde evenement op 69.000 m2 tekent de
Nederlandse vereniging de Rijwiel en Automobielin
dustrie. Er worden personenauto's getoond, maar
ook combinatiewagens, onderdelen, toebehoren en
handgereedschappen. Uit vijftien landen zijn 59 mer
ken vertegenwoordigd.
De tentoonstelling vindt plaats tussen donderdag 5 en
zondag 15 februari.
Hoewel het een personenauto Rai betreft, adviseert
de organisatie toch om zoveel mogelijk gebruik te
maken van openbaar vervoer. Tram- en buslijnen
vanaf de NS-stations worden namelijk versterkt met
extra materieel. Verder zijn er aan de rand van Am
sterdam een aantal P R-plaatsen waarvandaan men
met openbaar vervoer goed de Rai kan bereiken.
Omdat de parkeerplaatsen en de garages bij de Rai
vrij snel vol zullen zijn, is een aantal extra parkeer
plaatsen in de omgeving ingericht, waarvandaan pen
delbussen (gratis) de reis van en naar de Rai ver
zorgen.
Foutparkeerders worden overigens streng behandeld.
De Amsterdamse politie heeft aangekondigd dat
foutparkeerders vrij snel worden verwijderd; een
aantal extra takelwagens zal desnoods worden inge
zet. En de kosten daarvoor bedragen tenminste
175,Voor de observering van het verkeer wordt
de Amsterdamse politie geassisteerd door de Dienst
Luchtvaart van de rijkspolitie. Overigens zullen spe
ciale borden de mensen komende uit de richting
Utrecht of Den Haag de weg wijzen.
Renault 25
Renault 9
Renault 11
Espace
Omega 3000
Isuzu
Audi 80
Audi 100
Audi 200
Prestaties-zuinigheid
Foto: Opel Kadett Cabriolet
Het Franse automerk Re
nault heeft op de RAI het
nodige te laten zien, zoals
bijvoorbeeld de compacte
Renault 5. Zijn kwaliteiten
zijn voor Renault aanlei-
verd in een tweepersoons
auto met een riante laad
ruimte. Met een neerge
klapte achterbank is de
kofferinhoud 1200 liter!
Het uiterlijk van de 11 on
ding geweest om hem Super derging dezelfde moderni-
5 te noemen. Leverbaar seringen als dat van de 9.
met drie of vijf deuren, als
benzine of diesel en als su- Renault 21 en 21
persnelle turbo. Nevada
De motoren zijn zuinig, de RenauU 2, en 2, Neva.
Super 5 TL verbruikt met^ val,en Qp door hun SQe.
pel rijgedrag. De 21 sedan
biedt plaats aan vijf perso
nen en heeft een koffer
ruimte van liefst 490 liter.
De 21 Nevada doet daar als
stationcar-uitvoering een
flink schepje boven op: met
een maximale laadruimte
van 1710 liter en eventueel
plaats voor zeven personen
is de 21 Nevada een topper
in de stationcar-klasse.
Het programma van de 21
en 21 Nevada begint bij de
TL met 1,7 liter motor die
76 pk op de been brengt.
De topsnelheid van dit type
is met 176 km/h (21 Neva
da 169 km/h) verrassend
hoog, terwijl het verbruik
bij 90 km/h slechts 1 op
18,5 bedraagt. Dezelfde
motor met 90 pk is te vin
den in de 21 TS en de GTS
die een topsnelheid van 185
km/h (21 Nevada 179
km/h) halen. Ondanks het
hoge vermogen verbruiken
ze weinig benzine: 1 op 19,6
bij 90 km/h. De Renault 21
RX, TXE en Nevada GTX
zijn uitgerust met een 120
pk sterke 2,1 liter injectie
motor die goed is voor een
top van 200 km/h (21 Ne
vada 193 km/h). Het pro
gramma wordt gecomple
teerd door drie diesels (TD,
GTD en Turbo D) waarvan
de laatstgenoemde met een
turbocompressor is uit
gerust
Een extreem gunstige
stroomlijn en fraaie omge-
vijf-versnellingsbak bij 90
km/h bijvoorbeeld naar 1
liter benzine per 24,4 kilo
meter. De Super 5 TD en
GTD hebben bij dezelfde
snelheid zelfs maar 1 liter
diesel nodig voor 25,6 kilo
meter! De topsnelheden va
riëren van 143 km/h (5 L,
TL, GTL) tot liefst 201
km/h (GT Turbo).
De Renault 9 is een echte
gezinswagen. Het model is
onlangs vernieuwd. De ver
doorgetrokken schildbum-
pers, en de nieuwe strakke
grille passen uitstekend bij
het vlotte uiterlijk.
Alle uitvoeringen hebben
krachtige motoren: 55 pk
voor de TG en diesels, 68
pk voor de TL, GTL en
Automaat, 90 pk voor de
GTX en TXE en 95 pk voor
de schone GTE met kataly
sator. In het verbruik zijn
ze bescheiden met cijfers
die variëren van 1 op 22,7
(TD en GTD) tot 1 op 15,4
(GTE) bij 90 km/h.
Dezelfde eigenschappen die
de Renault 9 bezit, treft u
ook aan in de Renault 11.
In plaats van een aparte
kofferruimte heeft de 11
echter een handige derde of
vijfde deur. Daarmee ont
staan extra gebruiksmoge
lijkheden: door het neer
klappen van de achterbank
kan de ruime vijfpersoons
reisauto worden omgeto-
Foto: Renault 21 Nevada
ving kunnen^perfect samen
gaan. Dat bewijst de Re
nault 25, die met zijn ultra-
lage Cw-waarde nog steeds
trendsetter is als het op
stroomlijn aankomt. De
vloeiende lijnen van de 25
geven de auto een voorna
me uitstraling. Het model is
er in acht verschillende ver
sies. De TS en de GTS zijn
voorzien van een 103 pk
sterke 2,0 liter benzinemo
tor. Een trapje hoger vin
den we de GTX voorzien
van de 2,2 liter benzine-
injectiemotor. De 126 pk
van deze versie zijn goed
voor een topsnelheid van
195 km/h. 144 pk produ
ceert de V6 Injection. Im
posant is de souplesse van
deze zes-cilinder motor: de
trekkracht bedraagt liefst
215 Nm bij 3000 toeren.
Het topmodel uit de serie is
de V6 Turbo die 182 pk op
de weg brengt en daarmee
meer dan 225 km/h snel is.
Uiteraard biedt Renault
ook krachtige en economi
sche dieselmotoren aan: de
TD en GTD hebben een 64
pk sterke 2,0 dieselmotor
en met turbocompressor le
vert dezelfde motor 85 pk
in de 25 Turbo D. Alle ver
sies zijn standaard voorzien
van een handgeschakelde
vijf-versnellingsbak en
kunnen, met uitzondering
van de TS V6 Turbo en die
selversies, ook met auto
maat worden geleverd. Re
nault richtte de 25 in zoals
het hoort in de topklasse.
In het Renault-programma
is bijzonder veel plaats in
geruimd voor "ruimte".
Met als opvallende telg het
ruimtewonder Renault
Espace. Een vooruitstre
vend concept met een aëro
dynamische vormgeving
(Cw 0,32), veel comfort en
nog meer ruimte.
De inhoud van de Espace
bedraagt liefst drie kubieke
meter! De stoelen zijn uit-
neembaar, de voorste kun
nen draaien en de achter-
stoelen kunnen neergeklapt
dienen als tafeltje.
De rij-eigenschappen van
de Espace zijn als die van
iedere Renault. De krachti
ge motoren (2,0 liter benzi
ne of turbodiesel) staan
borg voor goede prestaties
bij gunstige verbruikscij
fers.
Opel toont op de RAI een
selektie van een veertigtal
auto's uit haar uitgebreide
leveringsprogramma, dat
met de Corsa, Kadett,
Ascona, Manta, Omega -
auto van het jaar 1987 - en
Senator modellen in vrijwel
alle marktsegmenten is ver
tegenwoordigd.
Voor het eerst worden op
de RAI het topmodel uit de
Omega serie, de Omega
3000 en de in samenwer
king met Bertone ontwik
kelde Opel Kadett cabrio,
tentoongesteld.
Isuzu toont de nieuwe 1987
uitvoering van de vierwiel-
aangedreven Trooper in
twee- en vierdeurs uitvoe
ring en twee minibussen op
basis van de WFR bestel
wagen.
De Opel Corsa waarvan
reeds meer dan een miljoen
exemplaren werden ge
bouwd, is leverbaar als
drie- en vijfdeurs model
met achterklep of als twee-
en vierdeurs sedan met nor
male koffer.
Er is keuze uit vijf verschil
lende motoren, waaronder
Euronorm en katalysator
uitvoeringen, in vermogen
oplopend van 33 tot 51 Kw.
De Opel Kadett, auto van
het jaar 1985, wordt in 5
basis carrosserievormen ge
leverd: als drie- en vijfdeurs
hatchback, als vierdeurs se
dan en als combinatiewa
gen met drie of vijf deuren.
Er is keuze uit dertien ver
schillende motoren, waar
onder twee Euronorm en
drie katalysator uitvoe
ringen.
Nieuw is de cabriolet uit
voering van de Kadett GSi,
die in samenwerking met
Bertone werd ontworpen en
vanaf maart leverbaar is.
De Kadett cabrio is voor
zien van een veiligheids
roll-bar en in de deurposten
en koffer weggewerkte ver
stevigingen.
De Opel Ascona kreeg voor
1987 ondermeer vijf nieuwe
motoren en onderging eni
ge detailwijzigingen.
De Opel Omega, door een
internationale jury van au
tojournalisten gekozen tot
auto van het jaar 1987,
wordt in een aantal uitvoe
ringen geleverd.
Reeds in het begin van de
ontwikkelingsfase van de
Omega kwamen de Opel in
genieurs tot de conclusie,
dat het geavanceerde wiel
ophangingssysteem gemak
kelijk meer vermogen kon
verwerken dan de 122 pk
van de 2 liter inspuit motor.
Uit een aantal alternatieven
kozen zij voor een sportief
pakket.
De aandrijving van de Om
ega 3000 geschiedt door een
zes cylinder inspuitmotor
die 177 pk levert en gekop
peld is aan een vijf
versnellingsbak. De tops-
Foto: Audi 80 1.8 S
nelheid bedraagt meer dan
220 km per uur.
De vering werd aan het gro
te vermogen aangepast
door het monteren van har
dere veren en speciale gas-
gevulde schokdempers. Het
veersysteem is 25 mm lager
dan bij de gewone Omega,
Het remsysteem is uitgerust
met ABS.
De stuurbekrachtiging
kreeg een sportievere afstel
ling en een met leer bekleed
vierspaaks stuurwiel is
standaard.
Uiterlijk wordt de Omega
gekenmerkt door een lagere
voor- en achterspoiler, dor
pelverlengstukken en een
spoiler op het kofferdeksel.
In de voorspoiler zijn mist
lampen ingebouwd.
De Omega 3000 gaat in
maart in produktie.
De nieuwe Isuzu Trooper
onderging voor 1987 enige
exterieur wijzigingen,
waaronder een nieuwe
grille.
De stoelen werden verbe
terd voor meer comfort en
zijdelingse steun. Het in
strumentenpaneel werd ge
moderniseerd met onder
meer een nieuw stuurwiel.
Voor een betere wegligging
werd het veersysteem ver
zwaard en als optie zijn
thans regelbare schokdem
pers leverbaar. Een nog be
tere stabiliteit en koersvast
heid is verkregen door de
vergroting van de spoor
breedte.
Op de RAI wordt een busje
getoond, dat uitermate ge
schikt is voor het vervoer
van maximaal 9 personen:
de luxueus uitgeruste Fami
ly Van met slaapbanken.
Isuzu levert ook een ver
hoogde versie van de bus
met lange wielbasis, die als
taxibus nog meer hoofd
ruimte biedt voor pas
sagiers.
Audi loopt in technisch op
zicht voorop. Het be
kendste voorbeeld daarvan
is de permanente vierwiel-
aandrijving, waarmee alle
modellen thans worden
aangeboden.
Een belangrijke rol is daar
bij weggelegd voor het
nieuwe Torsen differen
tieel, dat de aandrijfkrach-
ten van de quattro op ui
terst gelijkmatige wijze ver
deelt over de vier wielen.
Een systeem dat Audi in
middels voor de nieuwe
Audi 80 quattro in serie-
produktie heeft genomen.
Maar er is meer. Alle Audi
80, 100 en 200 modellen
worden nu standaard gele
verd met een volledig ver
zinkte carrosserie. En de
nieuwe Audi 80, die pas en
kele maanden op de Neder
landse markt is, is verkrijg
baar met een technische
nouveauté: het vooruitstre
vende Procon-Ten veilig
heidssysteem, waarmee de
bestuurder en de voorpas
sagier op een uitermate
simpele maar daardoor
juist erg effectieve wijze
worden beschermd bij een
eventuele frontale aan
rijding.
In de autowereld heeft de
komst van de nieuwe Audi
80, die inmiddels de hoge
onderscheiding "Das Gol-
dene Lenkrad" heeft ont
vangen, heel wat stof doen
opwaaien. De nieu
we Audi 80 is een vierdeurs
sedan, die dankzij een uit
gesproken aërodynamische
styling een Cw-waarde
heeft bereikt van slechts
0.29. Dit Audi-model
wordt geleverd met benzi
nemotoren, respectievelijk
55, 65 en 83 kW. De diesel
motor biedt 40 kW en de
turbodiesel komt - dankzij
de toepassing van een inter-
cooler - tot 59 kW. Alle zijn
ze te combineren met ver
schillende handgeschakelde
versnellingsbakken en met
automatische transmissie.
Verschillende standaard
uitrustingsniveau's kent
men bij de Audi 80 model
len niet meer, waardoor de
type-aanduidingen zijn ver
vallen. Wat de koper aan
extra's wil, kan hij aan zijn
Audi dealër opgeven. Hij
krijgt dan een auto waarin
al zijn persoonlijke wensen
zijn gerealiseerd.
I)e Audi 100, werd meteen
na zijn introductie verko
zen tot Auto van het Jaar.
Daarna volgden nog veel
andere belangrijke onder
scheidingen.
De Audi 100 kent twee uit
voeringen, de zeer repre
sentatieve en zakelijke vier
deurs sedan en de vijfdeurs
Avant, een rank gelijnde
Stationwagen, die niet al
leen zakelijk-representatief
is maar tegelijkertijd een
uitgesproken sportieve uit
straling heeft. Elk model
dat als vierdeurs wordt aan
geboden, is ook in een
Avant-versie leverbaar.
Motorisch heeft de Audi
100 rijder de keus uit benzi
neversies van 65, 83, 100 en
121 kW en uit twee diesel
motoren van 51 kW en 64
kW (met turbocompres
sor). De 64 kW benzinemo
tor heeft vier cilinders. De
andere motoren (ook de
diesels) beschikken alle
maal over vijf cilinders.
Vijfversnellingsbakken zijn
standaard op alle modellen
en een automaat is in de
meeste gevallen als extra le
verbaar.
Het absolute topmodel is
de vierdeurs sedan Audi
200. In zijn verschillende
uitvoeringen biedt dit mo
del het summum van de he
dendaagse automobieltech
niek. Niet alleen qua uiter
lijk, maar ook zijn rij-
prestaties en zijn comfort
staan op hoog niveau. De
Audi 200 wordt geleverd
met de 121 kW sterke tur
bobenzinemotor naar keu
ze met voorwielaandrijving
of met quattro, dus met
permanente vierwielaan-
drijving. Deze laatste versie
is ook als Audi 200 Avant
verkrijgbaar.
Exclusiviteit en sportiviteit
vormen de duidelijkste ken
merken van de tweedeurs
Audi Coupé, die tevens de
basis vormt van de Audi
quattro, het eerste model
van Audi dat werd uitge
voerd met permanente vier-
wielaandrijving. Deze
quattro-zonder-meer
bestaat nog steeds en wordt
door kenners wel als de oer-
quattro aangeduid.
Citroen brengt thans ook in
Nederland een nieuw model
op de markt: de AX. Het is
een berline van 3,50 m leng
te, 5 zitplaatsen, 3 deuren,
met voorwielaandrijving.
Ontstaan na diepgaande
marketingstudies, is de AX,
net als de BX, een Citroen
van de nieuwe generatie, in
de vorm van een serie be
staande uit zeven versies
met drie motoren. AX 10 F.,
AX 10 F Service: 954 cm' -
45 pk; AX 11 F, AX 11 RE,
AX 11 TRF: 1124 cm' - 55
pk; 14 IRs. AX 14
TZS: 1360 cm' - 65 pk.
Tevens zal in de loop van
het jaar de AX Sport ver
krijgbaar worden, uitgerust
met een motor van 1294
cm' - 95 pk.
De AX situeert zich op een
sterk groeiende markt, die
van de kleine moderne
auto's van het B2 segment,
dat in 1985, in Europa 3
miljoen auto's omvatte
waarvan 1.950.000 als
3-deurs.
Teneinde aan de verwach
tingen van een veeleisende
clientèle te beantwoorden,
heeft Citroen originele ont
werpmethoden ontwikkeld,
die van de AX een hoge
prestatie leverende, zuinige,
leefbare en prettig te bestu
ren auto maken.
De AX profiteert van de
verworven kennis van het
ECO 2000 programma, een
researchprogramma gericht
op de vermindering van de
massa's, de verkleining van
de rijweerstanden en de op
timalisering van de
motoren.
De modernste en doeltref
fendste calculatietechnieken
gekoppeld aan de keuzen
van de materialen
(plaatstaal met hoge elasti-
citeitsgrens, achterklep van
synthetisch materiaal) en
bijpassende technische
oplossingen (motoron
dersteuning opgenomen in
de carrosserie, gelijmde
voorruit) hebben het moge
lijk gemaakt een
carrosserie-constructie te
verkrijgen die zowel ro
buust als licht is.
Met een gew icht/opper
vlakte verhouding van 30,8
kg/nv, plaatst de AX zich
midden in de evolutie van
de constructietechnieken
zoals die zijn voorzien voor
het jaar 2000: zijn gewicht
varieert van 640 tot 695 kg
(afhankelijk van de versie)
zijnde ongeveer 100 kg min
der dan zijn concurrenten.
De stylisten van Citroën
hebben een aërodynamische
carrosserie ontworpen
(Cx 0,31) die het dynami
sche en moderne karakter
van de auto onderstreept.
De mechanische en van de
banden afkomstige
weerstanden zijn vermin
derd. De AX is met een ge
heel nieuwe aandrijfunit
uitgerust, die dwars en in
verticale stand is geplaatst
met een vier- of vijf
versnellingsbak afhankelijk
van de versie, gemonteerd
aan het uiteinde van de
motor.
De nieuwe generatie TU
motoren maakt gebruik van
de meest moderne techno
logieën (zuigers met minder
wrijvingsweerstand, klep-
tuimelaars van aluminium,
verbeterde vulling, getran-
sistoriseerde ontsteking) en
omvat van meet af aan een
keuze uit drie cilinderin
houden (954 cm', 1124 cm',
1360 cm').
Foto: Citroën AX
De Sierra werd in het mo
deljaar 1983 geïntrodu
ceerd. Tijdens de introduc
tie bleek al snel dat dit
Fordmodel zich mocht ver
heugen in een uitstekende
belangstelling zowel bij de
pers als bij het grote pu
bliek. Deze reputatie werd
in het algemeen in de jaren
die volgden gecontinueerd.
Tussen het modeljaar 1984
en heden zijn er talloze aan
passingen geweest. Deze
aanpassingen vonden
plaats als reactie op kritiek
van de klanten en de pers.
Zo werd bijvoorbeeld het
front van de L/GL gewij
zigd, kwamen er nieuwe
1.6/1.8 liter motoren met
grotere brandstofzuinig
heid en werden er spoiler
achtige strippen naast de
achterste zijruiten aange
bracht om de koersstabili-
teit bij zijwind te verhogen.
Er werd ook overgegaan
om de serie uit te breiden en
haar sportieve aantrek
kingskracht te vergroten
(2.0iS, 2.0i Ghia, XR4x4,
RS Cosworth enz.).
Samen met tal van andere
maatregelen om de kwali
teit en de uitrusting te ver
beteren hebben deze in
spanningen geresulteerd in
een stabiele reputatie voor
de Sierra.
In het modeljaar 1987
wordt een nieuw gestileerde
Sedan uitgebracht.
De Sierra die op de RAI
1987 te zien is, is met zijn
veranderingen en vernieu
wingen het resultaat van
het luisteren naar de klant.
De klanten wilden een zui
nigere motor en dit had als
resultaat de introduktie van
de 1.6./1.8. E-Max
motoren.
De hogere prestaties wer
den gerealiseerd door de
Sierra 2.0iS, de XR4x4 en
de RS Cosworth.
Een deel van de Sierra rij
ders verlangde een traditio
nele kofferruimte waarvan
het resultaat thans te zien is
in de Sierra Sedan.
Tenslotte resulteerde het
verlangen naar meer veilig
heid in een op alle modellen
verkrijgbaar anti-
blokkeerremsysteem
(ABS), een elektrisch ver
warmde voorruit.
Ford Sierra GL