...een prijs is iets waar je altijd trots op bent... 'Prijzenboer' Harrie Verkaik Bit V Het iW Nieuwe eigenaar Jeans Inn zaken Bakkerij Dominicus-Steketee in Westkapelle automatiseerde broodproees volledig Het Kwartet voor zuidvruchten, wijn noten, en snoep brilt, moet nu even euzen! - i 'Sietske': nieuwe loot aan Middelburgse kledingstam (S3 NISSAN Je blijft erin rijden AUTO WALCHEREN DIJKWEL B.V. ONROEREND GOED EN HYPOTHEEK INFORMATIE VAN 5T/M 31 JANUAR11987 DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 14 januari 1987 Altijd prijs Grossier Weggeven Lange Delft 8b, Middelburg. Tel. 01180-13792 BRILLEN LENZEN Veerseweg 104, Middelburg, tel. 38880 Hypotheek informatie NVM Onroerend goed informatie r De schoonvader van Harrie Verkaik dreef in Rotterdam een winkel in sportprijzen en de zaken gingen goed. Zó goed zelfs dat er aan een filiaal werd gedacht. En toen 10 jaar geleden Harrie Verkaik de vraag kreeg voor gelegd of hij 'het niet zag zitten' om ergens in Nederland een filiaal in sportprijzen te gaan beginnen, aarzelde de toenma lige electricien geen moment. Eerst als filiaalhouder, later 'eigen baas' en sinds enige jaren tevens als grossier. Inmid dels hebben de zaken van Verkaik een dermate omvang ge nomen, dat in april een nieuw en groter bedrijfspand in ge bruik wordt genomen. "Ik heb het nooit als een gok gezien", vertelt de inmiddels 31-jarige 'prijzenboer'. "Goed, ik had een technische opleiding met goede mogelijkheden, maar in mijn hart ben ik nooit een techneut geweest. Ik wilde - zoals dat heet- de pad op. Ver kopen. Contact met mensen hebben. Daarom stond ik ook in het weekend gewoon voor mijn lol in een kledingzaak te verkopen. Nou, en als je dan een eigen zaak kunt beginnen waarin je je helemaal kunt uitle ven, dan doe je dat". Verkaik ging overigens niet over één nacht ijs. Allereerst werd eens goed onderzocht hoe de marktontwikkelingen waren en waar hij het best zijn bedrijf kon beginnen. Het werd Zee land. "Eigenlijk was er niets of niemand die iets in sportprijzen deed. Ja, wel kleinschalig, maar in ieder geval zagen mijn vrouw en ik daar wel mogelijkheden. Het probleem was natuurlijk een geschikt pand te vinden".* Uiteindelijk belandden de Ver- kaiks aan de Vlasmarkt in Mid delburg waar zij een onderko men vonden in een monumen- tenpand. De eerste paar jaar opereerden zij onder de vleugels van schoonvader. Sinds 1979 beho ren zij tot de 'zelfstandige on dernemers'. Terugblikkend op bijna 10 jaar handel in sport prijzen constateert Harrie dat er in die tijd nogal wat is veran derd. "Vroeger groeiden de bo men tot aan de hemel. Bekers moesten van zilver zijn of verzil verd. Het mocht toen ook best iets kosten. Tegenwoordig is dat een stuk terug gelopen. Het mag niet te veel kosten. Begrijpelijk, maar toch is het wel eens jam mer, want een zilveren beker is toch wel iets anders dan een be ker van chroom, nikkel en ijzer". Aan de andere kant hebben de ontwikkelingen, zoals de al dan niet vrijwillige toename van de vrije tijd, een gunstige uitwer king gehad. Bij vrijwel alles waar op sportief gebied een prestatie wordt verlangd 'hoort' een prijs. Een functionaris die afscheid neemt gaat niet zelden met een gegraveerd wandbord naar huis. Henny Huisman heeft met zijn play-backshow er voor gezorgd dat er vrijwel geen vereniging of kinderparty zon der play-back evenement is en daar hoort natuurlijk óók een prijsje bij. "Wat dat betreft kunnen ze hier alle kanten uit", stelt Verkaik. "Groot, klein, dik en dun. Bo vendien importeer ik bijna alles, zij het in onderdelen en hier in de zaak wordt alles netjes in el kaar gezet. Goed beschouwd is het dus eigenlijk een assembla- gebedrijf". Behalve een detailfunctie naar de particulier 'grossiert' Ver kaik. "De reden om te gaan grossieren is eigenlijk uit con currentie overwegingen ge beurd", grinnikt hij. "In Zee land waren er zo'n twaalf win kels, die als bij-artikel wel iets in sportprijzen deden. Nou, dat zijn dus concurrenten. Als ik die mensen kan leveren, dan snijdt het mes aan twee kanten". En passant deelt Verkaik nog even mee, dat hij niet alleen zijn klanten in Nederland heeft, maar ook nog exporteert. Grossieren betekent veel op pad voor Verkaik. "Dat is nu zo leuk. Je komt overal, je maakt een keuze en zo bepaal je eigen lijk de trend voor een jaar sport prijzen. Een voordeel daarbij is natuurlijk dat wij nog jong zijn. We willen steeds iets nieuws, iets eigentijds. Dat betekent dus veel beurzen aflopen en fabrie ken bezoeken. En vergeet na tuurlijk niet, dat al is het beker tje wat gewonnen is nóg zo klein, je bent er altijd trots op. Zeker als er nog een leuke gra vering in of op staat. Wat wij dan willen is dat het nog een leuk bekertje is ook en niet een prul van plastic of zoiets". Voor dat graveren heeft Ver kaik dan ook een industriema chine staan, waarvoor hij de no dige cursussen moest volgen om professioneel te kunnen grave ren in plaats van te 'krassen'. Een ander onderdeel waar Ver kaik zeker in de toekomst meer aandacht aan gaat geven zijn de relatiegeschenken. "Stickers, vaantjes, T-shirts met opdruk en wat wij noemen het strooi- goed zoals sleutelhangers en balpennen zullen er altijd blij ven", meent Verkaik. "Maar een 'echt' relatiegeschenk heeft een veel grotere waarde. Ga maar na: je krijgt iets moois, bijvoorbeeld een portefeuille van leer. Zoiets bewaar je en je weet ook steeds van wie je het hebt gekregen. Dat is voor een bedrijf dat zoiets weggeeft óók belangrijk". Ook bij de relatie geschenken heeft de techniek zijn intrede gedaan, getuige de tafelaansteker die hij laat zien. Achteraf blijkt het inderdaad een tafelaansteker te zijn, maar dan met een ingebouwde band recorder In april wanneer de zaak tien jaar bestaat en het nieuwe pand in gebruik wordt genomen vie ren de Verkaiks feest. "Maar hoe groot we ook worden, die éne klant blijft altijd belang rijk" besluit Harrie. "Ik heb er nog steeds plezier in om met die klant een leuk prijsje uit te zoe ken. En zo hoort het ook". Harrie Verkaik... altijd prijs. Voor de vaste klanten van de Jeans Inn-zaken in Souburg (Ka naalstraat) en Middelburg (Lan- geviele) verandert er niets. Alles is exact het zelfde gebleven. Ruime keus dus in vrijetijdskleding in de ruimste zin van het woord. Ook de indeling en het interieur over- anderd gebleven. Toch hebben de Jeans Inn-zaken een belangrijke wijziging onder gaan. Er is een nieuwe eigenaar gekomen. Maar ook die is niet 'nieuw'. Hij werkte al zes jaar als verkoper in de Souburgse Jeans Inn-vestiging. Met ingang van 1 januari heeft André Schout de beide zaken overgenomen van zijn vroegere werkgever Bram Ja- kobsen. De 22-jarige Schout heeft altijd al plannen gehad om voor zichzelf te beginnen en nu de kans zich voor deed - Jakobsen wilde van de za ken af - heeft hij die met beide handen aangegrepen. De vereiste papieren heeft hij al lange tijd op zak. De jeugdige ondernemer heeft ook het personeel in beide zaken 'overgenomen'. „We hebben altijd als team gedraaid. Ik weet dus wat ik aan de mensen heb. Ook weet ik precies wat er in de zaken om gaat", zegt de kersverse onderne mer, die veel beroemde merken in voorraad heeft. De helft van zijn verkooppro gramma is herenkleding, veertig procent is voor de dames en tien procent kinderkleding, onderver deeld in broeken, rokken, over hemden, sweaters, truien en joggingpakken. „En als we een bepaalde maat niet in de éne zaak hebben, kunnen we die snel uit de andere zaak laten komen", licht Schout de voordelen van twee za ken toe. Bakkerij Dominicus-Steketee b.v. heeft het gehele machinepark vpor de produktie van brood vol ledig geautomatiseerd. De ver nieuwing van het bakproces was nodig om de steeds groter wor dende klantenkring 'op tijd' te kunnen helpen. In nog geen half jaar tijd zijn de oude machines vervangen door een volledig ge automatiseerd en computer gestuurd machinepark. „Alleen de voorgevel en het dak is hetzelfde gebleven, de rest is hele maal vernieuwd en uitgebreid. We kunnen nu een kwart van de tijd later aan het bakproces beginnen en dat heeft weer het voordeel dat we ons produkt nog verser in de winkels kunnen brengen", vertelt verkoopleider A. Moggré met ge pafte trots. Ook de kwaliteit van het brood is door de nieuwe werk wijze 'nog beter' geworden. Carla en Rob Nijsen hebben hun zaak aan de Langeviele 41-43 in Middelburg geheel veranderd. Niet alleen het verkoopprogram ma is anders geworden, maar ook de naam heeft een wijziging on dergaan. De zaak, die voorheen 'draaide' onder de naam 'Fruitspecialist Van der Hiele', heet nu 'Het Kwartet'. Die nieuwe naam staat voor de vier hoofdgroepen - noten, tuin vruchten, wijn en snoep - die nu het verkoopprogramma vormen. Fruit wordt dus in de nieuwe zaak niet meer verkocht. De fruithan del werd een te zware belasting, vooral voor de mannelijke helft van het ondernemersduo. "Het was altijd vroeg op om naar de veiling te gaan en ook 's avonds moest er nog vaak gewerkt wor den", weet Carla Nijsen te melden. 'Het Kwartet' heeft het wijnen pakket, dat overigens al aanwezig was, fors uitgebreid, vooral in de duurdere klasse, ook de snoepaf- deling is vergroot. Bovendien heeft 'Het Kwartet' een eigen no tenbranderij. Twintig soorten worden er in eigen beheer gebrand. In anderhalve week - de zaak was toen gesloten - zijn de veranderin gen gerealiseerd. Vorige week donderdag opende 'Het Kwartet' de deur voor het publiek. Ook de openingstijden zijn veranderd. Van dinsdag tot en met zaterdag is de winkel open van tien uur 's morgens tot halfzes. "En boven dien zijn we nu ook open tijdens de donderdagse koopavond" be nadrukt Carla Nijsen. Haar man Rob heeft inmiddels een part-time M W rihck baan als buschauffeur bij het Streekvervoer Zuid-West Neder land aanvaard. In zijn 'vrije tijd' assisteert hij zijn vrouw in de winkel. Slechts eenmaal komen de bak kers met hun handen aan het brood en dat is in de laatste fase als het brood in de kratten gelegd wordt. „We werken dus ook een stuk hygiënischer", garandeert de verkoopleider van het bakkersbe drijf aan de Oude Zandweg in Westkapelle. D Weskapelse bakkerij zet zijn brood af in zo'n honderd ver kooppunten. Dertig procent vindt zijn weg via het grootwinkelbe drijf, veertig procent wordt ver kocht in de 'vrijwillige filiaalbedrijven', vijfentwintig procent 'slijt' de bakkerij via ei gen winkels en bezorgers en de resterende vijf procent vindt, vooral in het zomerseizoen, zijn weg naar de consument via cam pings en vakantiehuizen. „Een derde van het brood dat op Walcheren wordt gegeten wordt door ons gebakken" stelt de heer Moggré. Voor 'het kleinere werk', zoals bolussen en luxe broodjes is nog een deel van het oude machi nepark gehandhaafd. Die produk- Kleding en vooral dameskleding is vaak duur en zeker als men de mode wilt blijven volgen. Een oplossing is dan wel eens tweedehands-kleding en dat daar zeker een markt voor is blijkt uit het aantal zaken dat zich daarin specialiseert. Een nieuwe loot aan de kledingstam is 'Sietske' aan de Beenhouwersingel 81 (tegenover het gebouw van de provinciale waterstaat) in Middelburg. "Het begon allemaal eigenlijk heel simpel", vertelt Sietske van der Veur, die daarnaast nog pedi cure en sportmasseur is. "Ik brei de me vroeger suf aan truien, die ik overigens zelf niet eens droeg. Cliënten die voor een voetbehan deling kwamen wilden zo'n trui wel kopen. Van het een kwam na tuurlijk het ander en dus besloot Sietske van der Veur ten worden nog op de ouderwetse en ambachtelijke manier vervaar digd, legt de verkoopleider uit. De kosten van de gehele vernieuwing lopen zo rond het miljoen gulden. Door omstandigheden zal de ver nieuwing niet officieel of met veel tam-tam worden ingewijd. Wel krijgen de klanten de gelegenheid om groepsgewijs de veranderin gen te bekijken. Hiervoor heeft het bedrijf voorlopig elf vrijdaga vonden - op de vrijdagavond wordt er namelijk gewerkt en is het volledige produktieproces te volgen - gereserveerd. S jaar vaste rente met gemeente garantie ik maar om er een winkeltje in te beginnen". De kwaliteit van de gebruikte dameskleding om schrijft Sietske als 'kleding die je normaal gesproken van je zuster of met een goede vriendin zou rui len". "Kijk, een broek bijvoor beeld waar de rits van kapot is, daar heb ik weinig aan. Boven dien moet die kleding gewoon goed en schoon zijn en bovendien ook nog billijk in prijs". De naam 'Sietske' die de winkel meekreeg lag eigenlijk voor de hand. "ledereen kent mij als Sietske, dus was het eigenlijk van zelfsprekend dat de winkel ook zo zou gaan heten". Behalve voor tweedehands- en nieuwe kleding kan men bij Sietske ook nog te recht voor voetverzorging, even 'bijbruinen' op de zonnebank of voor een sportmassage. Annuïteiten Lineair Leven Geldverstrekker werke lijke rente opge geven rente opgegeven rente Geldverstrekker werke lijke rente opge geven rente Bondsp. Cenlr 'O Ned 685 6,6 6,6 De Amersfoortse 6,91 6,7 Bondsp.Mid.'NyONed 6,90 6,6 6,6 AEGON 6,91 6,7 Friese Bondssp. 690 6,6 AMEV Lev.Verz 6,91 6,7 Gelders Utr.sp 6,90 6,6 - Delta Lloyd 6,91 6,7 AMEVHyp Bedr. 7,01 6,7 6,7 Nationale Ned 6,91 6,7 Direktbank 7,01 6,7 6,7 NOGVerz. 691 6.7 C en E Utrecht 7,01 6,7 6,7 RVS 6,91 6,7 Ver. Spaarbank 791 6,7 6,7 Stad Rotterdam 691 6,7 AegonHypoth 7.06 6,7 6,7 Winterthur 6,91 6,7 Nutssp. West Ned 7.14 68 6B RaboHypoth. 7,14 6,8 6,8 Nutssp.'s-Grav 7,17 68 68 Nat. Ned.'Optie' 792 6,9 6,9 Vraag uw NVM-makelaar om een vergelijking van de andere factoren die bij uw keuze van belang zijn:premie, afkoop- waarde en winstdeling Metallicus 782 68 68 Woonfonds Holl. 783 6,7 6,7 Mees Hope 785 68 HNG 785 68 6.8 6.8 ABN(ABHK) 787 6,9 Postbank 733 7,0 68 7,0 Nederlandse Vereniging van Makelaars m onroerende goederen NVM W.U.H. 7,45 69 6,9 Bouwfonds N.G 7.49 70 AMRO 7,60 78 78 Avista Bank (CL) NMB 7,60 78 7,60 78 78 Andere vormen Geldverstrekker opge geven re me 73 Roparco krediet 6,7 F.GH 7,61 7,0 785 Rabo Rente Stabiel 7,0 78 Bouwf Rente Rust 78 Bank v Hyp.Fin 7,77 78 Bovengenoemde percentages komen uit het NVM-Stappenplan Met behulp van dit plan kunt u samen met de NVM-makelaar tot de juiste hypotheekkeuze komen Vraag uw makelaar om nadere informatie. De genoemde instellingen verstrekken ook hypotheken met andere looptijden, bijvoorbeeld 3,7.10 of 12 jaar vast Om een juiste vergelijking mogelijk te maken worden alieen de 5-jaars tarieven vermeld. De werkelijke rente bestaat uit de opgegeven rente plus een aantal variabelen,die per geldverstrekker kunnen variëren (bijv afsluitprovisie). Voor hypotheken zonder gemeente garantie is de rente in de meeste gevallen 02%hoger dan bovengenoemde rente Peüdatum 5 januari 1987 Bron Stappenplan NVM Prijsontwikkeling bestaande woningen Jaar 1981 1982 1983 1984 1985 Absoluut 153.500 138.100 142.100 139600 140.100 Index 1980=100 90 81 83 82 82 September 1985 t/m november 1985 f 139.900,-. September 1986 t/'m november 1986 f 148.200,-. De prijs in deze periode ligt plm 6%boven het niveau van dezelfde periode in 1985 Extreme veranderingen in prijsontwikkeling worden niet verwacht. De prijs ontwikkeling heeft betrekking op de gemiddelde verkoopprijzen van bestaande woningen Per woningtype en regio kan de ontwikkeling anders zijn. Copyright NVM Nieuwegem

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1987 | | pagina 17