BETER - K0MPLETEF - GR0TEF - GOEDKOPE! t VEILINGVERS SLAGERIJ 049 kiio0,89 1.49 7,90 4,90 BROOD Qfl 911 5 1,98 ZUIVEL 0,79 0,39 GEBAK IQ»» 4,95 17,95 Aviateur" Van Maasdijk bracht in FX: bloederige taferelen ofwel grenzen van 'nep' ■■1910 heel Nederland in vervoering Aanbiedingen geldig van 26 november t/m 29 november 1986. WITLOF MAGERE VARKENSLAPPEN VL0ERBR00D 2A* EYSSEN SLANKY SMEERKAAS im SLAGROOMTAART ZATERDAGKNALLERS VARKENSHAASJE "Mens verhief zich met vliegmachine in lucht" 99 'Big trouble in little China': stoeien met de Chinese mythologie 'Stel moeder Solo-cabaret niet teleur' van Paul de Leeuw GOLDEN DELICIOUS KIWI'S JA VERSE WORST HAMSCHIJF KRENTENBOLLEN KRENTENSL0F MET SPIJS GOUDA'S GLORIE HALVARINE GOUDA'S GLORIE MARGARINE GEVULD SPECULAASTAARTJE ROOMBOTER AMANDELSTAAF BOKMA JONGE JENEVER ELZOY HUZARENSALADE Optreden Tissue in Walk Inn Schilderijenverkoop in Terminus Goes 500 gram 3 stuks.. kilo kilo kilo snijder, maanzaad, tijger, sesam of boerenbruin 800 gram 5 stuks 1,49 100 gram 500 gram 250 gram QA&- Uit eigen banketbakkerij: vers uit eigen banketbakkerij (alleen geldig op zaterdag 29 november) OP OP kilo liter maximaal 3 per klant kilo 2,98 Woensdag 26 november 1986 DE VLISSINGER 750 doorsn. 24 cm. bereid met veel slagroom 4 nm 100% roomboter - 100% amandelspijs Ij 200 gramwjTw 1950 'FX' staal voor 'eff-ects' en dan in hel bijzonder de speciale effec ten bij films, zoals mensen die door kogels getroffen worden en met bloederige gaten stuiptrek kend het loodje leggen. I)etegen woordige technieken zijn vaak zo perfect, dal alles steeds echter wordt en de grenzen tussen 'nep' en werkelijkheid nauwelijks meer te zien zijn. 'FX, murder by illusion' gaat dan ook over een wel erg special ef fect: moord op een maffialeider. Het effect is zó speciaal, dat de dader op liet laatst zelf niet meer weet of het nu echt is of niet. 'FX, murder by illusion' is dan ook -een spannende thriller en draait in Meccano op vrijdag en zaterdag, 22.30 uur. De film is ge schikt voor 16 jaar en ouder. "De gebroeders Orville en Wilbur Wright komt de eer toe in 1903 de eerste aanzet voor de luchtvaart te hebben gegeven en Louis Blériot werd vorig jaar terecht wereldver maard door in een vliegmachine Het Kanaal van Calais naar Do ver over te steken, maar nu heeft Nederland met eigen ogen kunnen aanschouwen dat een mens zich werkelijk met een vliegmachine in de lucht kan verheffen. Onze jon ge, wakkere landgenoot Clément van Maasdijk uit 's-Gravenhage heeft zes dagen lang een menigte uit binnen- en buitenland laten 'Big trouble in little China'. De ti tel zegt het al: geduvel in de gla zen en dan op z'n Chinees. De film draait in Alhambra I Vlissin- gen op donderdag, maandag tot en met woensdag 20 uur, vrijdag tot en met zondag 19 en 21.30 uur. In Alhambra II Vlissingen is Scene uit 'big trouble in little China De rhythm and bluesformatie 'Tissue' is zaterdag 29 november te zien en te horen in het jonge rencentrum 'Walk Inn' in Vlissin gen. Deze Vlissingse formatie bestaat uit René Koole (zang/gi taar), Joop de Winter (Bas) en Hans Walrave (drums/zang). Tissue wordt tijdens dit optreden versterkt met toetsenist Hans van Zee, die normaal gesproken deel uitmaakt van de Vlissingse for matie Shantung. Het repertoire van Tissue bestaat, met uitzonde ring van twee of drie nummers, uit eigen werk. Overigens hoopt Walk Inn met dit optreden een al ternatief te bieden voor 'De Piek', waar ten gevolge van ge luidshinder voorlopig geen con certen meer kunnen worden gege ven. Het optreden van Tissue be gint om 21 uur. de film te bekijken op zondag om 14 uur. Jack Burton is een 'goede, ouwe reus' die zijn met levende varkens geladen oplegger door weer en wind naar de markt stuurt. Dui delijk geen held, maar eerder een antiheld. De problemen van Jack beginnen wanneer hij zijn vriend Wang Chi naar het vliegveld be geleidt om diens aanstaande bruid af te halen. Deze wordt voor de ogen van beide vrienden door zwaar bewapende bandieten ont voerd. Bij de achtervolging krij gen Jack en Wang Chi hulp van plaatsgenoten en samen vechten zij tegen een bonte verzameling van vreemde tegenstanders met al even vreemde namen: Bliksem, Donder, Regen, het Oog en Eén oor. De mysterieuze wezens staan alle maal onder leiding van de eeu wenoude Lo Pan. Geen gewone schurk, maar één van de meest ge vreesde figuren uit de Chinese mythologie. De plaatsen waar Burton en zijn vrienden terecht komen zijn luguber en verbijste rend en is een wonderlijke tocht waar de dood voortdurend om el ke hoek loert. Jac wordt heen en weer geslingerd tussen de grenzen van fantasie en werkelijkheid en op het laatst wordt het zelfs voor de broodnuchtere trucker onmo gelijk om uit te maken wat nu echt is en wat niet. zien. dat een mens werkelijk kan vliegen. Van Maasdijk vloog zo kalm alsof hij op een fiets zat. Zes dagen achter elkaar liet de vlieger in Heerenveen zijn wonder-vogel eerst V>ver het terrein rennen, voor de aviateur zich met zijn toestel in de Inent verhief". Dat schreven in de zomer van 1910 honderden Nederlandse en buitenlandse kranten over een eerste vliegdemonstratie in Neder land door een Nederlander te Heerenveen van zaterdag 30 juli tot en met donderdag 4 augustus 1910. Het enthousiasme kende geen grenzen. De gebroeders Wrigt hadden tus sen 1900 en 1902 in navolging van de Duitser Otto Lilienthal drie zweefvliegtuigen gebouwd, waar mee zij proefvluchten maakten. Zij ontwierpen en bouwden een toestel, dat door middel van het bewegen van de vleugels en een daaraan gekoppeld staartroer bestuurbaar werd. Bovendien bouwden de gebroeders een lichte benzinemotor van twaalf PK en op 17 december 1903 maakte Or ville Wright op het strand van Kitty Hawk in de Amerikaanse staat North-Carolina de eerste be mande vlucht met een motorvlieg tuig. Hij bleef 59 seconden in de lucht. Twee jaar later, in 1905, beschikten ze over een vliegtuig dat cirkels en achten kon draaien. Met dat toestel bleven ze ruim een half uur in de lucht. Pas in 1908 vonden de prestaties van de ge broeders Wright internationale erkenning, hoewel veel mensen die "waaghalzerij" scherp ver oordeelden. Nadat Wilbur in 1912 aan typhus was overleden, trok Orville zich uit de vliergerij terug. Er waren toen echter al anderen opgestaan om de fakkel over te nemen. Een van hen was de Fransman Louis Blériot, die voor die tijd uitstekende machines ont wierp. De Franse aviateur was wekenlang voorpaginanieuws voor de wereldpers, toen hij op 25 juli 1909 in 27,5 minuut Het Ka naal overvloog. Bij Calais wuif den tienduizenden mensen hem uit, enkele honderdduizenden dol enthousisaste Britten zagen hem bij Dover landen. De prestaties van Blériot - die vijftig jaar gele den, op 1 augustus 1936 in Parijs overleed - hadden diepe indruk gemaakt op een Nederlander, Clément van Maasdijk. Begin 1910 toog de toen 24-jarige Hagenaar naar Frankrijk, waar hij in april van dat jaar zijn vlieg brevet verwierf. Hij bouwde ei genhandig een Blériot-vliegtuigje en stortte neer. Wonder boven wonder bleef de jongeman onge deerd. Hij bouwde een ander toestel en bleef vliegen. Binnen enkele maanden was hij beroemd. Een comité in Heerenveen zocht contact met de vlieger. Hij ver klaarde zich bereid voor het (destijds kapitale) bedrag van 5.000,zijn vliegkunsten in Heerenveen te komen vertonen. Op het ijsbaanterrein Thialf werd een loods gebouwd, waar het vliegtuig (een biplan tweedekker) werd onder gebracht. Heel Nederland stond op zijn kop, alle hotels in Fries land waren al weken voor de vliegdemonstratie volgeboekt. Op zaterdag 30 juli 1910 maakte Van Maasdijk zijn eerste proef vlucht in Heerenveen. De juli maand was warm en rustig en dat was heel belangrijk, want het mocht niet waaien. Een verslagge ver schreef: "Het was een kalme avond: geen windje werd op het terrein gevoeld, geen blaadje van de omringende bomen bewoog; jé weer voor een vliegtocht". Van Maasdijk maakte twee korte proefvluchten. De eerste was vol gens de verslaggever meer "een luchtsprongetje", de tweede werd tot groot enthousiasme een echte vliegtocht van één minuut en zestien seconden. "Een enorme reclame voor de komende vliegweek". Op zondag 31 juli stroomden er tienduizenden mensen in auto's, treinen, trammen en fietsen en zeer velen te voet naar Heeren veen. Er kwamen niet alleen nieuwsgierigen uit heel Neder land, ook Belgen, Duitsers, Fran sen en Britten gaven van hun be langstelling blijk. Er stak een briesje op, het publiek moest urenlang wachten. Om half vier 's middags werd het bladstil. Onder een daverend gejuich van tiendui zenden mensen kwam Van Maas dijk het terrein op. Hij werd ver welkomd met fanfares, het Wil helmus en het Fries volkslied. He laas stak er weer een zwak briesje op. Het publiek werd ongeduldig. Onder een doodse stilte besteeg de Paul de Leeuw heef! vrijdag 28 november liet podium van liet Vlissingse Vestzak! heater hele maal voor zichzelf met zijn solo cabaret 'Stel moeder niet teleur'. Het cabaret dat hij brengt bestaat uit twee onderdelen. Het eerste gedeelte heeft als motto 'Ik geef zo veel liefde maar krijg zo weinig terug'. Daarin kijkt de 24-jarige kleinkunstenaar (nu al) terug op zijn jeugdjaren. Op het podium vindt de confrontatie plaats met zijn opvoedster. In het tweede ge deelte neemt Paul de Leeuw zijn publiek mee naar het harde ar tiestenwereldje, waaraan het eens zo beroemde duo Oom Bob en Tante Annie ten onder dreigt te gaan. Intriges èn een lege koelkast spelen een belangrijke rol in het leven van deze twee artiesten. Het optreden van De Leeuw begint om 20.30 uur. Tissue Paul de Leeuw aviateur zijn machine en liet die over het terrein rennen met soms een luchtsprongetje van anderhal ve meter hoog. Het publiek juich te, maar het zwakke briesje ging niet liggen. Van Maasdijk deed wat in die da gen als een heel brutaal stukje gold: om zeven uur 's avonds ging hij ondanks dat briesje de lucht in. "De wonder-vogel werd in de vereiste richting geplaatst en de motor begon zijn werk. Wat een snelheid die schroef: liefst 1200 slagen in de minuut. Los, riep de aviateur de arbeiders toe die het toestel vasthielden en daar ging het gevaarte rijden, het kwam los van de grond en steeg tot grote hoogte, zeker vijftig meter". De vlucht duurde drie minuten en 57 seconden. Het publiek jubelde, Van Maasdijk ging op de schou ders. De volgende dagen bleef het weer zonnig en rustig en elke dag kon de piloot het luchtruim kie zen. Op donderdag 4 augustus verbeterde Van Maasdijk het Ne derlandse vliegduurrecord van de Fransman Lefèbre, dat op 24 mi nuten en 33 seconden stond en bracht dat op 27 minuten en 16,5 seconden. Het publiek was buiten zichzelf, de voor deze record vlucht warm ingepakte vlieger werd als een vorst gehuldigd. Op 27 augustus 1910 stortte Clément van Maasdijk bij Arnhem om laag. De drie weken eerder 25 jaar geworden aviateur was op slag dood. "De jonge, fiere adelaar is niet meer", zo schreven de kranten. Ken keur aan olieverfschil derijen is zondag 30 no vember van 11 tot 21 uur te zien en te koop in hotel Terminus, Stationsplein 1 in Goes. Het gaat om bijna 250 schilderijen van een groep buitenlandse kunste naars, onder meer uit Is raël, Frankrijk, Italië en Griekenland. Deze schil ders hebben zich aangeslo ten bij een internationaal collectief om zo meer aan dacht en aftrek van hun werk te krijgen. De stijl van de tentoon gestelde schilderijen is over het algemeen klassiek, evenals de keuze van het onderwerp. Zo zijn er veel landschappen, stillevens en zeegezichten in aanspreken de kleuren. Enkele werken in moderner stijl ontbreken eveneens niet. Volgens de organisatoren is de vraag tegenwoordig weer erg groot naar naturalistische doeken, waarbij men direct kan zien wat het voorstelt. m

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1986 | | pagina 8