BETER -
K0MPLETEF
- GR0TEF
- GOEDKOPE!
t
VEILINGVERS SLAGERIJ
049
kiio0,89
1.49
7,90
4,90
BROOD
Qfl
911
5
1,98
ZUIVEL
0,79
0,39
GEBAK
IQ»»
4,95
17,95
Aviateur" Van Maasdijk bracht in
FX: bloederige
taferelen ofwel
grenzen van 'nep'
■■1910 heel Nederland in vervoering
Aanbiedingen geldig van 26 november t/m 29 november 1986.
WITLOF
MAGERE
VARKENSLAPPEN
VL0ERBR00D
2A*
EYSSEN SLANKY
SMEERKAAS
im
SLAGROOMTAART
ZATERDAGKNALLERS
VARKENSHAASJE
"Mens verhief zich met vliegmachine in lucht"
99
'Big trouble in little China':
stoeien met de Chinese mythologie
'Stel moeder
Solo-cabaret
niet teleur'
van Paul de Leeuw
GOLDEN DELICIOUS
KIWI'S
JA
VERSE WORST
HAMSCHIJF
KRENTENBOLLEN
KRENTENSL0F MET SPIJS
GOUDA'S GLORIE
HALVARINE
GOUDA'S GLORIE
MARGARINE
GEVULD
SPECULAASTAARTJE
ROOMBOTER
AMANDELSTAAF
BOKMA JONGE JENEVER
ELZOY HUZARENSALADE
Optreden
Tissue
in Walk Inn
Schilderijenverkoop
in Terminus Goes
500
gram
3 stuks..
kilo
kilo
kilo
snijder, maanzaad, tijger,
sesam of
boerenbruin
800 gram
5 stuks 1,49
100 gram
500 gram
250 gram QA&-
Uit eigen banketbakkerij:
vers uit eigen
banketbakkerij
(alleen geldig op zaterdag 29
november) OP OP
kilo
liter
maximaal 3 per klant
kilo 2,98
Woensdag 26 november 1986
DE VLISSINGER
750
doorsn. 24 cm. bereid met veel
slagroom 4 nm
100% roomboter - 100%
amandelspijs Ij
200 gramwjTw
1950
'FX' staal voor 'eff-ects' en dan
in hel bijzonder de speciale effec
ten bij films, zoals mensen die
door kogels getroffen worden en
met bloederige gaten stuiptrek
kend het loodje leggen. I)etegen
woordige technieken zijn vaak zo
perfect, dal alles steeds echter
wordt en de grenzen tussen 'nep'
en werkelijkheid nauwelijks meer
te zien zijn.
'FX, murder by illusion' gaat dan
ook over een wel erg special ef
fect: moord op een maffialeider.
Het effect is zó speciaal, dat de
dader op liet laatst zelf niet meer
weet of het nu echt is of niet.
'FX, murder by illusion' is dan
ook -een spannende thriller en
draait in Meccano op vrijdag en
zaterdag, 22.30 uur. De film is ge
schikt voor 16 jaar en ouder.
"De gebroeders Orville en Wilbur
Wright komt de eer toe in 1903 de
eerste aanzet voor de luchtvaart te
hebben gegeven en Louis Blériot
werd vorig jaar terecht wereldver
maard door in een vliegmachine
Het Kanaal van Calais naar Do
ver over te steken, maar nu heeft
Nederland met eigen ogen kunnen
aanschouwen dat een mens zich
werkelijk met een vliegmachine in
de lucht kan verheffen. Onze jon
ge, wakkere landgenoot Clément
van Maasdijk uit 's-Gravenhage
heeft zes dagen lang een menigte
uit binnen- en buitenland laten
'Big trouble in little China'. De ti
tel zegt het al: geduvel in de gla
zen en dan op z'n Chinees. De
film draait in Alhambra I Vlissin-
gen op donderdag, maandag tot
en met woensdag 20 uur, vrijdag
tot en met zondag 19 en 21.30
uur. In Alhambra II Vlissingen is
Scene uit 'big trouble in little China
De rhythm and bluesformatie
'Tissue' is zaterdag 29 november
te zien en te horen in het jonge
rencentrum 'Walk Inn' in Vlissin
gen. Deze Vlissingse formatie
bestaat uit René Koole (zang/gi
taar), Joop de Winter (Bas) en
Hans Walrave (drums/zang).
Tissue wordt tijdens dit optreden
versterkt met toetsenist Hans van
Zee, die normaal gesproken deel
uitmaakt van de Vlissingse for
matie Shantung. Het repertoire
van Tissue bestaat, met uitzonde
ring van twee of drie nummers,
uit eigen werk. Overigens hoopt
Walk Inn met dit optreden een al
ternatief te bieden voor 'De
Piek', waar ten gevolge van ge
luidshinder voorlopig geen con
certen meer kunnen worden gege
ven. Het optreden van Tissue be
gint om 21 uur.
de film te bekijken op zondag om
14 uur.
Jack Burton is een 'goede, ouwe
reus' die zijn met levende varkens
geladen oplegger door weer en
wind naar de markt stuurt. Dui
delijk geen held, maar eerder een
antiheld. De problemen van Jack
beginnen wanneer hij zijn vriend
Wang Chi naar het vliegveld be
geleidt om diens aanstaande bruid
af te halen. Deze wordt voor de
ogen van beide vrienden door
zwaar bewapende bandieten ont
voerd. Bij de achtervolging krij
gen Jack en Wang Chi hulp van
plaatsgenoten en samen vechten
zij tegen een bonte verzameling
van vreemde tegenstanders met al
even vreemde namen: Bliksem,
Donder, Regen, het Oog en Eén
oor.
De mysterieuze wezens staan alle
maal onder leiding van de eeu
wenoude Lo Pan. Geen gewone
schurk, maar één van de meest ge
vreesde figuren uit de Chinese
mythologie. De plaatsen waar
Burton en zijn vrienden terecht
komen zijn luguber en verbijste
rend en is een wonderlijke tocht
waar de dood voortdurend om el
ke hoek loert. Jac wordt heen en
weer geslingerd tussen de grenzen
van fantasie en werkelijkheid en
op het laatst wordt het zelfs voor
de broodnuchtere trucker onmo
gelijk om uit te maken wat nu
echt is en wat niet.
zien. dat een mens werkelijk kan
vliegen. Van Maasdijk vloog zo
kalm alsof hij op een fiets zat. Zes
dagen achter elkaar liet de vlieger
in Heerenveen zijn wonder-vogel
eerst V>ver het terrein rennen, voor
de aviateur zich met zijn toestel in
de Inent verhief".
Dat schreven in de zomer van
1910 honderden Nederlandse en
buitenlandse kranten over een
eerste vliegdemonstratie in Neder
land door een Nederlander te
Heerenveen van zaterdag 30 juli
tot en met donderdag 4 augustus
1910. Het enthousiasme kende
geen grenzen.
De gebroeders Wrigt hadden tus
sen 1900 en 1902 in navolging van
de Duitser Otto Lilienthal drie
zweefvliegtuigen gebouwd, waar
mee zij proefvluchten maakten.
Zij ontwierpen en bouwden een
toestel, dat door middel van het
bewegen van de vleugels en een
daaraan gekoppeld staartroer
bestuurbaar werd. Bovendien
bouwden de gebroeders een lichte
benzinemotor van twaalf PK en
op 17 december 1903 maakte Or
ville Wright op het strand van
Kitty Hawk in de Amerikaanse
staat North-Carolina de eerste be
mande vlucht met een motorvlieg
tuig. Hij bleef 59 seconden in de
lucht. Twee jaar later, in 1905,
beschikten ze over een vliegtuig
dat cirkels en achten kon draaien.
Met dat toestel bleven ze ruim een
half uur in de lucht. Pas in 1908
vonden de prestaties van de ge
broeders Wright internationale
erkenning, hoewel veel mensen
die "waaghalzerij" scherp ver
oordeelden. Nadat Wilbur in
1912 aan typhus was overleden,
trok Orville zich uit de vliergerij
terug.
Er waren toen echter al anderen
opgestaan om de fakkel over te
nemen. Een van hen was de
Fransman Louis Blériot, die voor
die tijd uitstekende machines ont
wierp. De Franse aviateur was
wekenlang voorpaginanieuws
voor de wereldpers, toen hij op 25
juli 1909 in 27,5 minuut Het Ka
naal overvloog. Bij Calais wuif
den tienduizenden mensen hem
uit, enkele honderdduizenden dol
enthousisaste Britten zagen hem
bij Dover landen. De prestaties
van Blériot - die vijftig jaar gele
den, op 1 augustus 1936 in Parijs
overleed - hadden diepe indruk
gemaakt op een Nederlander,
Clément van Maasdijk.
Begin 1910 toog de toen 24-jarige
Hagenaar naar Frankrijk, waar
hij in april van dat jaar zijn vlieg
brevet verwierf. Hij bouwde ei
genhandig een Blériot-vliegtuigje
en stortte neer. Wonder boven
wonder bleef de jongeman onge
deerd. Hij bouwde een ander
toestel en bleef vliegen. Binnen
enkele maanden was hij beroemd.
Een comité in Heerenveen zocht
contact met de vlieger. Hij ver
klaarde zich bereid voor het
(destijds kapitale) bedrag van
5.000,zijn vliegkunsten in
Heerenveen te komen vertonen.
Op het ijsbaanterrein Thialf werd
een loods gebouwd, waar het
vliegtuig (een
biplan tweedekker) werd onder
gebracht. Heel Nederland stond
op zijn kop, alle hotels in Fries
land waren al weken voor de
vliegdemonstratie volgeboekt.
Op zaterdag 30 juli 1910 maakte
Van Maasdijk zijn eerste proef
vlucht in Heerenveen. De juli
maand was warm en rustig en dat
was heel belangrijk, want het
mocht niet waaien. Een verslagge
ver schreef: "Het was een kalme
avond: geen windje werd op het
terrein gevoeld, geen blaadje van
de omringende bomen bewoog; jé
weer voor een vliegtocht". Van
Maasdijk maakte twee korte
proefvluchten. De eerste was vol
gens de verslaggever meer "een
luchtsprongetje", de tweede werd
tot groot enthousiasme een echte
vliegtocht van één minuut en
zestien seconden. "Een enorme
reclame voor de komende
vliegweek".
Op zondag 31 juli stroomden er
tienduizenden mensen in auto's,
treinen, trammen en fietsen en
zeer velen te voet naar Heeren
veen. Er kwamen niet alleen
nieuwsgierigen uit heel Neder
land, ook Belgen, Duitsers, Fran
sen en Britten gaven van hun be
langstelling blijk. Er stak een
briesje op, het publiek moest
urenlang wachten. Om half vier 's
middags werd het bladstil. Onder
een daverend gejuich van tiendui
zenden mensen kwam Van Maas
dijk het terrein op. Hij werd ver
welkomd met fanfares, het Wil
helmus en het Fries volkslied. He
laas stak er weer een zwak briesje
op. Het publiek werd ongeduldig.
Onder een doodse stilte besteeg de
Paul de Leeuw heef! vrijdag 28
november liet podium van liet
Vlissingse Vestzak! heater hele
maal voor zichzelf met zijn solo
cabaret 'Stel moeder niet teleur'.
Het cabaret dat hij brengt bestaat
uit twee onderdelen. Het eerste
gedeelte heeft als motto 'Ik geef
zo veel liefde maar krijg zo weinig
terug'. Daarin kijkt de 24-jarige
kleinkunstenaar (nu al) terug op
zijn jeugdjaren. Op het podium
vindt de confrontatie plaats met
zijn opvoedster. In het tweede ge
deelte neemt Paul de Leeuw zijn
publiek mee naar het harde ar
tiestenwereldje, waaraan het eens
zo beroemde duo Oom Bob en
Tante Annie ten onder dreigt te
gaan. Intriges èn een lege koelkast
spelen een belangrijke rol in het
leven van deze twee artiesten. Het
optreden van De Leeuw begint
om 20.30 uur.
Tissue
Paul de Leeuw
aviateur zijn machine en liet die
over het terrein rennen met soms
een luchtsprongetje van anderhal
ve meter hoog. Het publiek juich
te, maar het zwakke briesje ging
niet liggen.
Van Maasdijk deed wat in die da
gen als een heel brutaal stukje
gold: om zeven uur 's avonds ging
hij ondanks dat briesje de lucht
in. "De wonder-vogel werd in de
vereiste richting geplaatst en de
motor begon zijn werk. Wat een
snelheid die schroef: liefst 1200
slagen in de minuut. Los, riep de
aviateur de arbeiders toe die het
toestel vasthielden en daar ging
het gevaarte rijden, het kwam los
van de grond en steeg tot grote
hoogte, zeker vijftig meter".
De vlucht duurde drie minuten en
57 seconden. Het publiek jubelde,
Van Maasdijk ging op de schou
ders. De volgende dagen bleef het
weer zonnig en rustig en elke dag
kon de piloot het luchtruim kie
zen. Op donderdag 4 augustus
verbeterde Van Maasdijk het Ne
derlandse vliegduurrecord van de
Fransman Lefèbre, dat op 24 mi
nuten en 33 seconden stond en
bracht dat op 27 minuten en 16,5
seconden. Het publiek was buiten
zichzelf, de voor deze record
vlucht warm ingepakte vlieger
werd als een vorst gehuldigd. Op
27 augustus 1910 stortte Clément
van Maasdijk bij Arnhem om
laag. De drie weken eerder 25 jaar
geworden aviateur was op slag
dood. "De jonge, fiere adelaar is
niet meer", zo schreven de
kranten.
Ken keur aan olieverfschil
derijen is zondag 30 no
vember van 11 tot 21 uur te
zien en te koop in hotel
Terminus, Stationsplein 1
in Goes. Het gaat om bijna
250 schilderijen van een
groep buitenlandse kunste
naars, onder meer uit Is
raël, Frankrijk, Italië en
Griekenland. Deze schil
ders hebben zich aangeslo
ten bij een internationaal
collectief om zo meer aan
dacht en aftrek van hun
werk te krijgen.
De stijl van de tentoon
gestelde schilderijen is over
het algemeen klassiek,
evenals de keuze van het
onderwerp. Zo zijn er veel
landschappen, stillevens en
zeegezichten in aanspreken
de kleuren. Enkele werken
in moderner stijl ontbreken
eveneens niet. Volgens de
organisatoren is de vraag
tegenwoordig weer erg
groot naar naturalistische
doeken, waarbij men direct
kan zien wat het voorstelt.
m