Geluid en gewoonten Rijden als op kousevoeten AUSTIN ROVER AUTO abc BANDENAANBIEDING! MARSHAL WALRAVEN autobanden MICHHIM MX WALRAVEN (lutobeddjf SHELL ZELFTANKSTATIONS AUTO RENAULT DUS 100% GARANTIE!! 40-44 45AMR Voetgangersvereniging geeft voorlichting op maat ENQUETE: MENSEN TE VOET ONDERVINDEN LAST VAN HOGE RIJSNELHEDEN GEMOTORISEERD VERKEER ■■^iiMÊÈÊÊË OCCASION jj %r/i\ 51.000 km. 1985 GRATIS MONTEREN EN BALANCEREN LAAT U DOOR ZG. "STUNTAANBIEDINGEN'' GEEN AUTOBANDEN "AANSMEREN" VAN TWIJFELACHTIGE KWALITEIT BIJ ONS NOG STEEDS: MARSHAL STAAL RADIAAL MICHELIN 35% KORTING MIDDELBURG K0UDEKERKE Automatic's Renault 25 Turbo DIJKWEL BV De Faam dé\£issinger BXmA-LABe'PRtJZBA// Staal Radiaal banden -OAÜOOk UITLAAT REKORD E. MAAND 195,- DE FAAM - DE VLISSINGER Technische inspanningen Onjuiste sportiviteit Handelen is beter Woensdag 26 november 1986 HET VOORDELIGSTE AUT0GEBEUREN IN ZEELAND 60 Occasions van recente bouwjaren Zeer interessant geprijsd met garantieperiode tot 12 mnd. Gunstige financiering mogelijk, omruilgarantie tot 12 maanden Occasions met 12 maanden garantie Occasions met 6 maanden garantie: Occasions met 3 maanden garantie: Div. occasions indien nodig APK-gekeurd: WEES WIJS LET OP DE SERVICE EN DE PRIJS!!! Autobedrijf W.J. Sonke J B0VAG GARAGE ALEXANDER Motorcraft Autobedrijf Joosse TISSINK BANDEN BV DE JAGER EEN AUTO KOPEN BEGINT HIER A I1 DE STAALGORDEL— RADIAALBAND. Door Shell - Shop - Center zelf geïmporteerd VANAF f 71,— ALL IN. REEDS 4 JAAR EEN BEGRIP OP WALCHEREN! ACCU S MET GARANTIE: VANAF f 95,- INFORMEER VRIJBLIJVEND NAAR ANDERE MATEN EN PRIJZEN! Prijzen incl. B.T.W. Speciale aanbieding Speciale aanbieding Diesel 1985, kleur wit Kom snel eens langs! Zeker zult U slagen! WALCHEREN HUIS-AAN-HUIS ONDER HANDBEREIK Z&5G&V B£ST5~ 155x13 MX tub FIRESTONE 145X13TUB. 75,-EXTRA BREED! 155X13TUB. 85,-165/70x13T. 92,- 165X13TU6. 89,-l75/70X13T. 98,- 175 X14TUB105,- 185/70X13T. 109,- NERGENS GOEDKOPER gemonteerd en gebalanceerd. 2 JAAR GARANTIE! 85,- Gemonteerd terwijl U wacht! Uitlijnen* samba/ 4 wielen y/WS/J Balanceren M Samba/ «59. Enkele prijzen van complete uitlaat systemen. Fiat Ritmo 60-65 tot'83 Fiat 127 900 cc Opel Kadett D1.2 N, 80 OCCASIONS SEAT IBIZA 1.2 L 14.000 km., wit, 1986 nieuwprijs /18.000, Nu /14.950,— Autobedrijf Wondergem en Melse Geen twijfel mogelijk: onze auto's zijn de laatste jaren zuini ger, milieuvriendelijker en stiller geworden. De constructeurs heb ben heel wat bereikt. De vermin dering van alle geluiden was altijd al een bijzonder probleem, aan de oplossing waarvan de bestuurder trouwens zelf ook het nodige kan bijdragen. De fysicus kent twee soorten ge luid: luchtgeluid en contactge luid. Contactgeluid is het geluid, dat door vaste lichamen wordt ge leid, terwijl luchtgeluid, bijvoor beeld de toon van de claxon de do.or de lucht overgebrachte ge luidsenergie is. Bij een luidklin- kend aandrijvingsgeruis, dat in het interieur doordringt, gaat het weliswaar om luchtgeluid, dat echter per slot van rekening op contactgeluid berust. Lawaai wordt als geruis gedefi nieerd, als sterkte, toonhoogte en klankkleur van de geluidsbron aan sterke wisselingen onderhevig zijn. Lawaai is derhalve een luid geruis, dat zelfs schadelijk voor de gezondheid kan zijn en ge- hoorbeschadigingen kan veroor zaken; hardhorendheid geldt vaak als een beroepsziekte. De psychische belasting is verschil lend en moeilijk definieerbaar. De subjectieve ervaring van la waai is sterk verschillend. In elk geval wordt het als storend onder vonden. Piepen kan bij de één bij na lichamelijke pijnen veroorza ken, terwijl het de ander in het ge heel niet deert. De geluidssterkte van discotheken geeft de fans een kick, voor anderen is het onver draaglijk. Sterk motorgeluid er vaart de één als een "sportief ge luid", de ander als een be proeving. Lawaai is dus een onaangenaam, resp. ongewenst geluid. Het wordt subjectief op verschillende wijze waargenomen en beoor deeld. De beste lawaaibestrijding bij de auto is vanzelfsprekend het nemen van constructieve maatre gelen. Het lawaai wordt vooral aan de bron bestreden en doelge richt verhinderd. Hoofdbronnen zijn de motor, het aanzuig- en uit laatsysteem en de banden. Fluisterende motoren zijn een droomdoel, dat bijvoorbeeld ook door(ingekapselde) aandrijvingen is te bereiken. Maar dit kost ruim te en gewicht, dat van nadelige in vloed op het benzineverbruik is, nog afgezien van een moeilijkere motorkoeling, een lastigere toe gankelijkheid en een duurdere service. Hier openbaart zich reeds het conflict tussen energiebespa ring en lawaaibestrijding. Niet al leen bij de benzine- maar ook bij de dieselmotor. Geruisarm draaiende banden en geruisarme, stroeve wegdekken van snelwegen zijn concrete doelstellingen, die in belangrijke mate tot een stillere verkeersaf wikkeling kunnen bijdragen. Staalgordelbanden zijn weliswaar slijtvaster en betekenen bij nat wegdek en grote snelheid meer veiligheid, maar worden echter wegens de geringe rolweerstand bij lage snelheden harder en ma ken veel lawaai op een geplaveid wegdek. Volgens de gegevens van Volkswagen schommelt het aan deel van de geluidsbronnen - af hankelijk van de bedrijfsomstan digheden - zeer aanzienlijk en wel bij de motor tussen 25 en 72 pro cent, bij het aanzuig- en uitlaat systeem tussen 4 en 35 procent en bij het rolgeruis van de banden tussen 0 en 60 procent. De rolruis kan reeds bij stadssnelheid een dominerende geluidsbron (tot 60 procent) worden, wanneer met constante snelheid in de hoogst- mogelijke versnelling wordt gere den. Deze onderdelen stralen ech ter niet alleen geluid naar buiten uit, maar zijn ook vaak de oor zaak van onvermijdelijke of moeilijk te elimineren interieurge luiden, die het rijcomfort in meer dere of mindere mate nadelig kunnen beïnvloeden. Voor wat betreft de aanzuig- en uitlaadgeluiden zijn ongetwijfeld, net als bij de elektrisch aangedre ven ventilatoren, verbeteringen mogelijk - ook wanneer rekening gehouden moet worden met ruimte-, gewichts- of koelproble- meri. Betere, efficiëntere uitlaat systemen zijn denkbaar, ook wanneer door grotere stromings weerstanden en een kostbare ge luidsdemping in de uitlaatdem- per, noodgedwongen in combina tie met een gewijzigde carbura teurafstelling, een zeker vermo genverlies onvermijdelijk is. Maar "sportuitlaten", die de uit laatgassen zonder noemenswaar dige demping en dientengevolge overduidelijk hoorbaar naar bui ten afvoeren, zijn bij de tegen woordige verkeersdichtheid niet te verdedigen. Ook de beschadigde wiellagers, aandrijfassen en tandwielen in handgeschakelde versnellingsbak ken, kunnen net als defecte schokdempers of een versleten knalpot veel geluid en gierende tonen veroorzaken, die ten koste van het rijcomfort gaan. Het lo- caliseren van de verschillende ge luiden en het opheffen van de oorzaken gelukt meestal slechts specialisten, temeer daar sommi ge lawaaibronnen slechts bij be paalde frequenties en snelheden hoorbaar worden. De phoon, de subjectief gemeten snelheid van geluidssterkte, heeft men voor de geluidsmetingen aan en in de auto geheel en al laten va ren. Tegenwoordig wordt als aan duiding van de geluidsstraling het geluidsniveau slechts nog in deci bel, afgekort dB. aangegeven. Het waarnemingsvermogen van het menselijke gehoor reikt van 0 tot ca. 120 dB (zeer luid tot onver draaglijk), tussen 120 en 130 dB spreekt men van de pijngrens. Ge luiden van 30 tot 50 dB worden als stil en normaal ervaren, 70 tot 80 dB is al zeer luid. Net zoals men een grote auto energiebewust kan berijden, kan hij ook stil voortbewogen wor den. Met andere woorden: de rijstijl is een zeer beslissende fac tor bij economisch rijden en ge luidsvermindering. Vanzelfspre kend hebben de automobielpro ducenten het grootste deel van de geluidsvermindering voor hun re kening te nemen, maar elke auto mobilist kan door een goed in zicht en een doordachte behande ling van zijn auto ook daartoe bij dragen. Als men de versnellingen niet op jaagt, niet met de deuren slaat, maar deze behoedzaam sluit, zich niet verheugt op gierende banden bij geforceerd bochtenwerk, met beleid rijdt en alleen claxoneert als het nodig is, heeft men al heel wat gedaan. Wie bovendien verbruiksbewust rijdt, het gaspedaal behoedzaam bedient, de motor niet stationair laat warmdraaien, geen cou reursstarts uitvoert, op tijd scha kelt en niet zonder aanleiding fel accelereert, rijdt niet alleen zui nig, maar ook stil. Deze houding wordt nog aange moedigd door motoren die al bij laag toerental een goed koppel ontwikkelen, zodat de bestuurder ook in de stad bij lage snelheid een hoge versnelling kan ge bruiken. AUTO-AKTUEEL De Voetgangersvereniging wil de komende maanden overal in Ne derland voorlichtingsbijeen komsten gaan organiseren. De be doeling van de voorlichting is mensen duidelijk të*ffiaken dat er voldoende maatregelen te beden ken zijn die de verkeersdreiging binnen de bebouwde kom kunnen terugdringen. Diverse organisa ties en instellingen ontvangen de ze week van de Voetgangersvere niging een extra editie van haar voorlichtingsblad 'Mensen Op Straat', waarin uitvoerige infor matie wordt gegeven over de mo gelijke thema's van de voor lichting. Uit een vorig jaar gepubliceerde enquête onder ruim twee duizend mensen is gebleken dat de meer derheid, wanneer zij zich te voet verplaatsen, regelmatig last on dervindt van de te hoge rijsnelhe- den van het gemotoriseerd ver keer binnen de bebouwde kom. Volgens de Voetgangersvereni ging moet het buiten op straat zc worden ingericht dat het verblij ven daar, het wonen, werken, winkelen en het naar school gaan, het belangrijkste is. Met name moet de inrichting van de rijbaan rustig rijden afdwingen. De toe passing van de 30 km-zöne- regeling staat daarbij centraal. Organisaties, instellingen of groe pen mensen die door de Voetgan gersvereniging een voorlichtings bijeenkomst willen laten verzor gen, kunnen in overleg een bijeen komst op maat samenstellen. Een bijeenkomst kan onder andere bestaan uit een lezing, de verto ning van een diaserie met geluids cassette en/of een videofilm en een discussie. Alle deelnemers ontvangen gratis een informatie krant over het onderwerp van de film of diaserie. Wanneer men dat wenst kan de eigen woon- of schoolomgeving van te voren door iemand van de Voetgangers vereniging worden bezocht. Zo kan er tijdens de bijeenkomst over de eigen verkeerssituatie worden gesproken. UJ ^G ^G »G .G I»G ^G ^G ^G &G 85 Ford Sierra 1.6 Laser 5-d. LPGI 22.950. '85 Renault 25 TS 5-d. 5-v.bakf 24.950, 84 Opel Corsa 1.2 S TRI 13 950. '85 Ford Sierra 2.3 diesel Van 5-v.bak. stuurbekr... I 18.950. '85 Fiat Uno 70 S 5-d. 15.000 kmf 16.750,- '85 Mazda 323, 5-d. stationcarv.a. f 13.950,- '84 Mitsubishi Galant 1.6 GL 5-v.bakI 15.950,- '84 Honda Accord 1.8 EX sedan LPGt 17.500 '84 Opel Kadett 1.2 S 5-d. stationcar 20.000 km f 14.950,- '85-'84 Opel Ascona 1.6 S LS 4-drs. 3 stuksv.a. I 13.950,- '84 Mitsubishi Tredia GLX sedanI 14.950,- '84 Ford Granada 2.3 GL 4-drs met stuurbekrI 17.950.- 84 Datsun Sunny OX diesel 4-drs f 12 950 84 Toyota Corona 5-d stationcar t 12 950 '85 Volvo 360 5-drs 2 0 L LPGf 18 750. '84 Fiat Regatta 100 S 4-drsf 15.750. 86 Lada 1200 S 10 000 km veel extra's f 8 500 82 Opel Ascona 1 6 diesel 4-d f 12 750. 84- 83 Opel Ascona i 6 diesel 5-d hatchback v a f 13 950 83 Opel Kadett 1 2 S stationca- f 13 750.- '83 Ooei Rekord 2 3 mesel 4-d f 16 750.- '84 Opel Rekord 2 0 S 4-ors I 16 950.- '83 Mazda 626 1 6 LX sedan LPGI 13 950.- '84 Mazda 323 1 3 spon 4-d LPG I 14 950.- 83 Mazda 323 1 3 5-d hatchback LPG f 12 750.- 83 Mitsubishi Galant 2 3 GLX turbo diesel M3 750.- 83 Mitsubishi Galant i 6 stat car LPG t 13 950.- '84 Mazda 626 2.0 GLX hatchback 5-drsI 16.950 - '83 Suzuki Carrybus met ruitenI 5.950,- '83 VW Golf 1.6 LS veel accessoiresf 11.950,- '81 BMW 316 met LPG kt zwartf 7 500.- 82 Datsun Cherry 1 4 GL t 8 950.- '82 Datsun Bluebird 2 0 GL diesel f 8 500,- '81 Citroen CX 2000 Athena LPG I 7 850,- 83 Citroen GSA Club 5-d LPG f 8 950 - 82 Peugeot 505 GL 2 0 L LPG f 8 500 81 Honca Civic 5-drs automaat f 8 950- 82 Talbot Tagaro 2 2 GLS secan LPG f 850 - '82 Ford Granada 2.0 L Savoy 4-drst 12.950,- '82 Hyundai Pony 1400 TL 3-drsf 5.950,- '77 Ford Taunus 1.6 GL APK-gekt 1.750,- 80 Honda Civic stationcar 5-dI 5.750,- '80 Datsun Sunny 5-d. stationcarf 3.750,- '79 Toyota Celica 2.0 XT 3-d. coupéf 5.750,- '80-'81 Peugeot 505 GL stuurbekr. v.af 4 950.- '80 Lada 1200 S, 4-drsf 2.000,- '78 Honda Civic 3-d. luxe APK-gekeurdI 3.500,- '78 AMC Concord 5-drs. stationcar autom. APK-gek I 3.950,- '84 Motorfiets Yamaha XJ 550, 9.000 kmI 4.750,- Industriestraat 8-10. Goes-Zuid (Poel IV), 01100-15415, b.g.g. 14987. t Alexander Gogelweg 18, Vlissingen STel. 01184-65262 Voor rep. onderhoud aan alle merken auto 's plaat en overzet plaatwerk Voor al uw Ford onderdelen I Breewaterstraat 3 1 Vlissingen Tel Oi Ifi4.i47m (Centrum)^ Gildeweg 20 - Vlissingen Tel. 01 184-14203 reparatie en onderhoud van alle MIDDELBURG VLISSINGEN Kinderdijk 64-66 Gildeweg 7 (bij Miro)|^ ElTel. 01180*27502 Tel. 01184-1514[ *ifi" »|t.» "A" GEBRUIKTE AUTO'S GEKEURD VOLGENS ZWEEDS MODEL Saab 900 i 4-drs 1985 Saab 900 turbo 3-drs 1981 Saab 900 turbo 4-drs 1980 Saab 900 GLS 4-drs. LPG.. 1980 Saab 90 LPG 1985 Saab 99 GL 2-drs 1984 Saab 99 GL 2-drs 1983 Saab 99 GL 2-drs. LPG 1983 Daihatsu Charade diesel 1984 Ford Escort 1.6 Bravo 1983 Datsun Cherry 1980 Ringbaan West 24 4461 BN Goes Tel. 01100-31110 Privé, 01104-319 Vert R. Ketelaar, tal. 01100-20873 Austin Maestro 40.000 km. 1985 Austin Metro 29.000 km. 1983 Austin Mini* 36.000 km. 1979 Austin Mini* 1977 Austin Princess 1979 Austin Rover 2600 198O Mazda 323 1.3 DX62.000 km. sept. 1981 Toyota Starlet 1.3 DX 29.000 km. 1985 Lada 1600 met LPG 1983 Vauxhall Chevette*1979 A.P.K. gekeurd. Elk merk is bij ons in goede handen NOORDMONSTERWEG 4 - Middelburg (industrieterrein Ramsburg) 01180-36815 Uw dealer voor Walcheren en de Bevelanden. A.P.K.-keurstation. T Corsa 1.0 S standaard 3 drs49.000 km. 1983 Corsa 1.2 S Luxus 2-drs51.300 km. 1984 Corsa 1.2 TR 1.2 S39.700 km.1985 Corsa TR 1.2 S Stand 2-drs51.900 km. 1983 N Kadett 1,2 LS 5-drs Kadett 1.3 Spec. 5 drs84.200 km. 1983 Kadett 1.3 S Luxus 5-drs1981 Kadett 1.2 N Spec. 3-drs46.000 km. 1982 Kadett 1.3 S GL 3-drs29.200 km. dec. 1984 Kadett 1.3 S Spec. 5-drs83.100 km. 1982 Ascona 1,6 S 4 drs. LPG82.700 km. 1983 Ascona 1.6 S 4-drs59.700 km. 1984 Ascona 1.6 S Luxus 4-drs. 5-bak56.000 km. 1984 Ascona 1.6 S GL 5-drs. 5-bak vele extra's29.200 km. 1985 Rekord 2,0 S 4 drs53.800 km. 1984 Rekord 2,0 S 4 drs. TRAVELLER 5-bak.32.900 km. 1985 Rekord 1.8 S 4-drsjuni 1983 Austin Mini Metro Luxe 3 drs35.300 km. 1982 ACCIJNSVERHOGING OP BENZINE? RIJ SUPER (voordelig) OP DIESEL met de huidige prijzen bent U wel heel snei voor deliger uit. Wij hebben de volgende aanbiedingen. OPEL KADETT 1,6 0 Luxus 3 drs. 1983 nu 15.900,- 0PEL KADETT 1,6 D Caravan Spec. 5 drs. 1984 nu 17.000,- 0PEL KADETT 1,6 D Spec. 5 drs..1984 nu 17.900,- OPEL ASCONA 1,6 D 4 drs1984 nu 16.000,- OPEL ASCONA 1,6 0 LS 4 drs..1985 vanaf 23.000,- V0LKSWAGEN GOLF 0 Stayer 3 drs 1982 nu 11.500,- Kadett 1,6 GT 5 drs22.000 km. sept 1985 BMW 525i 5-bak vele Citroen Visa II 11 RE Citroen BX 16 TRS Citroen Visa Club Fiat Uno 55 5 drs Fiat Ritmo 70 3-drs. Fiat Ritmo 60 3-drs. Ford Escort 1.1 L extra'saug. 1982 35.700 km 1984 78900 km. 1984 59 700 km 1980 33.000 km 1984 28.000 km 1984 62.250 km 1984 1982 Ford Escort 1,6 Ghia automatic 5 drs. Vele extra'sJanuari 1985 Isuzu 9-pers. bus luxe uitv. diesel., aug. 1984 Renault 4 GTL64.400 km. okt. 1980 Renault 4 GTL 5-drs33.800 km. 1984 Bij louisse gebruikte auto's 3 of 6 maanden 0K garantie. Young Ones garantie op Opeis vanaf 1983 BIJ DE OPELDEALER STAAN ZE ALTIJD VOOR U KLAAR. Kalverstraat 1. Middelburg Tel.: 01180-25851 Donderdag koopavond. Zaterdags om 16.00 uur gesloten. „StateniaarV A. VVagenaar Statenfaarv 244 Tel. 01180-25663 't Zand' J Dekker Koudekerkseweg 14 Tel 01 180 14711 J.C Suvaaf Middelburgsestr. 53 Tel 01185-1408 Renault 5 TL1983 11 900- Renault 5 TL1982 8.250,- Renault 5 GTL1982 9.750,- Renault 9 TL1985 16.250, Renault 9 TL1984 14.900. Renault 9 TSE1982 12.500,- Renault 11 GTL 5-drs.. 1985 18.250,- Renault 11 TL 5-bak1984 14.900,- Renault 16 TL1978 3.750.- Renault 18 TD1983 11 900.- Renaull 25 GTS1984 29.500,- Renault 25 GTS schuifdak en zonwerend glas1985 34.900,- Ford Escort1984 15.900,- Honda Quintet1981 7.250,- Honda Civic 1.3 L1981 7.250,- Peugeot 2051984 14.750.- Peugeot 305 Diesel Van.. 1984 12.900,- Peugeot 505 GR1979 6.900,- Peugeot 504 D1979 4 500 - Saab 900 GL1984 24.900.- Seat Ronda 1.21984 13.900.- Volvo 360 GLT 5-drs1985 23.900,- Renault 5 automaat 1981 Renault 11 automaat 1985 Occasions boven 5.000,— 3 mnd. garantie gecleand en gepoetst vol benzine inruil geen probleem financiering direkt. Gildeweg 16. Vlissingen Telefoon 01184-17130 Verkoop: Hans Dijkwel, 01184-64240 Verkoop: Jaap Wolfert. 01184-67596 VRIJDAGAVOND KOOPAVOND ONZIN 6RUTO PRiJS^22Ö,- 00 incl.: montage, btw, balanceren en garantie SCHOKDEMPERS - TREKHAKEN JAARyn VAN DE 1900-2000 N Voor elke auto hebben wij een uitlaat in voorraad. 219,- 95,- 165,- Inklusief BTW, montage en fabrieksgarantie. Dagelijks geopend van 08.00-17.15 uur, 's-zaterdags 09.00- 1200 uur Goes, Kloetingseweg 74,01100-31972 Vlissingen, Edisonweg 15,01184-61108 Saab 90 i.g.st. 68.000 km .1985 27.500,- Saab 99 GL... .1982 16.750, Saab 900 GLS 5 bak 34.000 km. .1984 29.500, Saab 900 GL met onderbouw gas 1983 19.500 Seat Ibiza 1 2 GL 20000 km 1985 14.500,- Seat Ibiza 1.5 GL 1986 19.500,- Seal Ronda 1.2 GL 5 drs 1983 9.950,- Seal Ronda 1.6 GLX 1984 13.500,- Seal Ronda 1 2 L 1984 11.950, Seat Ronda 1 2 GL 1984 12.950, Seat Fura 1984 8.950, Citroën GSA 60.000 km 1981 4.950,- Daihatsu Minibus 1985 10.250,- Fiat 127 1050 5 bak 1984 9.950,- Fiat Regata 70 S 1984 14.950,— Fiat Ritmo 60 L rood 1983 9.500,- Ford Fiësta 1.1 Bravo 1983 11.950, Ford Escort 1.6 L 5 drs. LPG... 1983 15.750,— Ford Escort 1.3 L Bravo 5 drs 1982 13.500,- Ford Taunus 1.6 Bravo 1981 6.950- Ford Taunus i g st 1979 3.950- Nissan Cherry 1.5 GL 20000 1984 14.950,- Opel Ascona 16 S 1978 4.500,- Opel Kadett 12 S 4-drs 1980 8.950- Opel Rekord 54 000 km 1983 17.500,- Nissan Sunny 4 drs 1981 4.950.- Peugeot 505 SR 1980 7.950,- Renault 18 Amencam 5 bak 1983 13.950,- VW Golf 1.1 1981 8.950,- Seal dealer voor Walcheren Industrieweg 31 Vlissingen Tel. 01184-15220

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1986 | | pagina 25