Plan voor bejaardenoorden Vliegveld Vlissingen II O 298.- 135.- De Faam en De Vlissinser Buitengewoon Bereik Pas op: slik op de weg Alcohol en gezondheid Archiefsprokkels GROHE -fm Woensdag 8 oktober 1986 DE VLISSINGER Provinciale staten stellen op 24 oktober het plan voor de be jaardenoorden in Zeeland vast. Het plan is in de hele provin cie, via inspraakbijeenkomsten, besproken. Ook zijn er van uit de provincie bezwaren tegen het plan ingediend. Uitgangspunten Bezwaren IN B KRO Hl' (OM MI SS IKS Bibliotheekraad IDAVAINE Wij proberen zoveel mogelijk aan de wensen van onze klanten te voldoen, qua SERVICE en qua PRIJS.... KIJK EN VERGELIJK! DUOBLOC zitting v.a. Luxe glijstang verstelbare handdouche chroom douche slang van Closetpot reservoir v.a. closet- zitting 175.— Gootsteenmeng- kraan. ft n Grohe v.a. 49.95 Closetzitting va 17.50 PVC 32 mm KOPEREN 12 mm2.95 PIJP 15 mm ABDIJ IEUWS ledereen die door de Zeeuwse dreven loopt of rijdt, heeft ermee te maken: de bietentijd. De steeds weerkerende, najaarlijkse land bouwactiviteit heeft zelfs enkele jaren geleden een Noordbeve- landse cabaretgroep geïnspireerd tot het maken van een liedje met de schone titel "De peen motte van 't land". De bietencampagne betekent langzaam landbouwverkjeer op de weg in een periode, dat het zicht wordt belemmerd door de vroeg invallende duisternis en soms ook door mist. Ook moet rekening worden gehouden met (mot)regen, waardoor het zicht slechter wordt en er bovendien slik op de weg komt. Uit gegevens van het korps Rijkspolitie, district Middelburg, blijkt, dat het aantal verkeers ongelukken als gevolg van slik op de weg in 1984 verdrievou digd was ten opzichte van de ja ren 1 979 tot en met 1 983. Ging het eerst om zo'n zeventien on gevallen per jaar, in 1984 wa ren het er 52. Alleen al in no vember 1984 was twintig pro cent van de ongelukken buiten de bebouwde kom te wijten aan slik op de weg. De ongevallen- cijfers voor 1985 zijn nog niet bekend, maar ook toen ging het om enkele tientallen. Boeren, vrachtrijders en loon werkers moeten ervoor zorgen, dat hun voertuigen zo schoon mogelijk op de weg komen. Dat houdt in, dat de wielen moeten worden schoongemaakt op de dam tot het bouwland of in de berm. Als toch modder op de weg komt, doordat het zich heeft vastgezet in de profielen van de banden, dan moet wat op de weg achterblijft worden weggeschept. Deze regel is opgenomen in de meeste algemene politieveror deningen en elke gemeente heeft zo'n verordening. Ook in de wegenverkeerswetgeving van het rijk en in de wegenver ordeningen van de provincie zijn soortgelijke genomen. bepalingen op- Zorgzaamheid van de kant van de mensen die in de bietencam pagne werken, is dus geboden. maar ook van de andere wegge bruikers wordt gevraagd extra opmerkzaam te zijn. Gladheid kan immers ook ontstaan, door dat het wegdek geleidelijk aan wat vuiler wordt en bij vochtig weer gaan zich dan problemen voordoen. Ook is het trekkerver- keer aanzienlijk langzamer dan het autoverkeer en door het slechte zicht blijkt de afstand soms korter te zijn dan men denkt. Agenten van het district Mid delburg van de rijkspolitie zullen in november en december extra toezicht houden op het land- bouwverkeer. Als vervuiling van de weg of andere onregel matigheden worden geconsta teerd, wordt geprobeerd de ver oorzaker op te sporen en even tueel te verbaliseren. De veroor zaker wordt verplicht alsnog het wegdek schoon te maken. Als niet bekend is wie voor de vervuiling verantwoordelijk is of als in verband met de verkeers veiligheid schoonmaken acuut is, dan kan de beheerder van de weg voor het schoonmaken zorgen. Mocht daarna alsnog bekend worden wie het slik op de weg heeft achtergelaten, dan worden de kosten verhaald. Voor de veiligheid is het zaak, dat, bietenvervoerders, die de weg schoonmaken, goed zicht baar zijn, bijvoorbeeld door het dragen van veiligheidsvesten. Woensdag 15 oktober organiseert de provinciale raad voor de volksgezondheid in Zeeland een studiemiddag met als thema Alco hol en gezondheid. Doel van de middag is het alcoholgebruik vanuit verschillende aspecten te bekijken, maar met de nadruk op de volksgezondheid. Andere belangen die aan de orde komen, zijn die van de economie - horecabedrijven, slijters enz. - justitie en de openbare orde. Prof. dr. W.K. van Dijk, hoofdredacteur van het tijdschrift voor al cohol, drugs en andere psychotrope stoffen en drs. J. van der Stel van het Zeeuws consultatiebureau voor alcohol en drugs behande len het thema alcohol en gezondheid. Voorzitter dr. H. Roethof van de commissie kleine criminaliteit en burgemeester J.L. Niemantsverdriet-Leenheer belichten het probleem alcohol en openbare orde en voorzitter G. van der Veen van Horecaf Neder land praat over het economische aspect, dat met alcohol is ver bonden. De studiemiddag wordt voortgezet met een forumdiscussie onder voorzitterschap van burgemeester G.W. van Montfrans-Hartman van Veere. De mede-organisatoren zijn het Zeeuws consultatiebureau voor al cohol en drugs in Middelburg en de Vereniging van Zeeuwse Ge meenten. De middag is belegd in De Stenge, Stengeplein 1, Heinkenszand. De aanvangstijd is om 13.00 uur en de sluiting wordt rond 17.00 uur voorzien. Deelneming is gratis. Nadere informatie wordt verstrekt door de provinciale raad voor de volksgezondheid in Zeeland, postbus 292, 4330 AG Middelburg, telefoon 01180-34488. Op hetzelfde adres worden ook de aan meldingen ingewacht. WM In dezelfde statenvergadering worden twee verordeningen vastgesteld met de zorg voor ouderen als onderwerp: de ver ordening op de bejaardenoor den in Zeeland en de verorde ning met regels voor de instel ling van een klachten- en ge schillencommissie in bejaarden oorden. Uitgangspunt van het plan voor de bejaardenoorden is, dat het aantal plaatsen in de Zeeuwse bejaardenoorden op het huidige peil wordt gehandhaafd. Dat kan worden bereikt door een ondergrens van zestig plaatsen te stellen en daaraan de hand te houden. Dat betekent, dat be jaardenoorden met minder dan zestig bewoners geen bestaansrecht hebben, tenzij wordt samengewerkt met an dere bejaardenoorden. De bo vengrens ligt op 115 inwoners per bejaardenoord. Een ander criterium in het plan is het streven ouderen zo lang mogelijk in de gelegenheid te stellen zelfstandig te wonen. Dat betekent, dat de hulpverle ning aan huis veelzijdig moet zijn. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van vrijwilligers, het kruiswerk, de huisarts en ook van de bejaardenoorden. Hulp vanuit de bejaardenoorden of andere instellingen voor oude renzorg wordt flankerend beleid genoemd. Eronder vallen maal tijdverstrekkingen (tafeltje-dek- je), meer bewegen voor oude ren en dag of nachtopvang in het bejaardenoord. Ook tijdelij ke opname in een bejaardenhuis hoort bij het flankerend beleid. Op Schouwen-Duiveland zijn er mensen die vrezen, dat zij voor ning een aparte groep moet worden gevormd voor mensen die ouder zijn dan 95 jaar. Nu is er in het plan een groep van mensen van tachtig jaar en ouder. GS schrijven, dat in di verse gemeenten de groep van mensen boven de 95 zo klein is, dat hun aantal niet van beteke nis is om er in de plannen apart rekening mee te houden. SLB en het bejaardenoord Ter Reede in Vlissingen zijn het niet eens met de ondergrens van zestig bewoners en de boven grens van 115 bewoners per bejaardenoord. GS stellen, dat een minimum gesteld moet worden om de kwaliteit van de zorg te kunnen waarborgen. Voorzieningen als winkeltjes en kapsalons kunnen niet worden gemaakt, als er te weinig bewoners zijn. Ook de personeelsvoorziening in het bejaardenoord komt in de knel als er niet voldoende mensen zijn om voor te zorgen. De maxi male capaciteit van 115 bewo ners heeft tot doel de bejaar denoorden niet te massaal te maken, waardoor de bewoners elkaar niet meer kennen en ook het personeel de ouderen niet of nauwelijks kent. Ook in de grotere steden zouden huizen tot 115 bewoners goed vol doen. Zij zouden een functie in de wijk kunnen vervullen, bij voorbeeld voor de ouderen, die daar zelfstandig wonen. Dat wil overigens niet zeggen, dat be jaarden die nu in een tehuis wo nen met meer dan 115 bedden moeten verhuizen. Uitgangs punt blijft immers de huidige ca paciteit van de oorden in Zee land te handhaven. Gedeputeerde staten stellen provinciale staten voor alle be zwaarschriften ongegrond te verklaren en het plan voor de bejaardenoorden vast te stel len. De statenvergadering is op 24 oktober in Middelburg. De tweede kamer uit gedepu teerde staten houdt dinsdag 14 oktober driemaal zitting. Op de rol staan drie bezwaar schriften tegen gemeentelijke beslissingen op aanvragen voor algemene bijstand. De bezwa ren kunnen op de zittingen mondeling worden toegelicht. Twee inwoners van Sas van Gent en een van de gemeente Reimerswaal zijn het niet eens met de beslissing, die hun ge meentebestuur heeft genomen. De zittingen beginnen om elf uur, tien voor half twaalf en tien over half twaalf. Zij worden ge houden in het provinciehuis. Sint Pieterstraat 42, Middel burg en zij zijn openbaar. de zorg zijn aangewezen op voorzieningen in andere dorpen dan hun woonplaats. Het dage lijks bestuur van de provincie (gedeputeerde staten) zegt daarover dat het niet mogelijk is in elke woonkern een bejaar denoord te hebben. De heer H. Fransen maakt be zwaar tegen de bezuinigingen in het ouderenbeleid. GS stellen, dat dit een rijkszaak is. Zeeland krijgt van het rijk geld voor het ouderenbeleid en moet zich met dat bedrag redden. Het Pensiontehuis Noord- Beveland in Kortgene vindt een capaciteit van 35 plaatsen, zo als in het plan staat, te weinig. Het zouden er 37 moeten wor den. GS wijzen erop, dat uit gangspunt is overal in Zeeland de huidige capaciteit te handha ven. In een later stadium, als een spreidingsplan wordt ge maakt, kan worden bekeken of het aantal plaatsen van het pen siontehuis moet worden uitge breid. Op een andere plek zullen dan overigens plaatsen moeten worden ingeleverd. De stichting Welzijn ouderen Tholen vindt, dat te weinig aan dacht wordt besteed aan het verpleeg- en verzorgingstehuis Tholen. GS wijzen erop, dat voor dit project een verklaring van geen bezwaar is afgegeven en dat met de voorziening reke ning wordt gehouden in de planning van verbouw- en nieuwbouwplannen voor de he le provincie. LSB-Samenwerkingsverband bejaardentehuizen in Zeeland dringt er op aan, dat bij de plan Donderdag 16 oktober, 19.15 uur, vergadert de Zeeuwse bi bliotheekraad in de statenzaal. Abdij 11Middelburg. De raad beslist over de instel ling van een werkgroep, die zich moet gaan bezighouden met de taken die de provincie op het gebied van de bibliotheekvoor ziening heeft. Andere zaken die de werkgroep zou moeten bestuderen zijn advisering aan de Zeeuwse Bibliotheek over de nieuwe ontwikkelingen en aan de provincie over besteding van de vier ton in het sociaal- cultureel fonds voor oplossing van knelpunten in het biblio theekwerk. In de werkgroep zouden vertegenwoordigd moe ten zijn de provincie, de Zeeuw se Bibliotheek, de Provinciale Bibliotheek Centrale, de open bare bibliotheken en de Vereni ging van Zeeuwse Gemeenten. De raad praat verder over de contributie voor de bibliotheken en de bibliobussen. Voorgesteld wordt de tarieven voor 1986 het komende jaar te handhaven en ook de vrijstelling van contri butie tot de leeftijd van achttien jaar aan te houden. De vergadering van de biblio theekraad is openbaar en begint met spreekrecht voor het publiek. Abdijnieuws is de informatierubriek van de provincie Zeeland. Redactie: bureau voorlichting. Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg, telefoon 01180-31392 of 31402 DOOR CHRIST PETERS 'Archiefsprokkels' is een rubriek die in principe we kelijks verschijnt. Voor de inhoud tekenen per keer de gemeentearchivarissen Christ Peters (Vlissingen) of Peter Sijnke (Middel burg). Eindredactie Ad Hanne- man.' Zoals we in het vorige stukje za gen, trachtte het gemeentebestuur van Vlissingen opleidingen in het kader van de burgerluchtvaart naar Vlissingen te halen. Waarom die opleiding het beste aan de zeevaartschool in Vlissin gen er bij kon komen werd uit voerig gemotiveerd: "Een der motieven waarom de Koninklijke Marine, de Koninklijke Paket- vaartmaatschappij en de Java- China-Japan lijn Vlissingen geko zen hebben voor hunne opleidin gen is dat Vlissingen een rustige stad met landelijke omgeving is, waarin voor de jongelui minder aanleiding bestaal afgeleid te worden, dan in groote steden. Ee- ne overweging, die naar wij mee- nen ook voor de vestiging van de opleiding van vliegtuigbestuur ders voor de burgerluchtvaart van belang is" aldus burgemeester en wethouders in hun brief van 19 april 1930 aan de Minister van Waterstaat. Maar ook dit ging niet door. In Den Haag zat men ook niet stil. Daar probeerde men de luchtvaart door allerlei regelge ving in goede banen te leiden. Re gelgeving niet alleen voor in de lucht, maar ook voor op het land. Door de officiële aanwijzing tot luchtvaartterrein van vliegveld Vlissingen volgde er met ingang van 1931 een bouwverbod voor de omgeving. Binnen een strook van 200 meter mocht bijvoorbeeld niet hoger dan 20 meter gebouwd worden. Dat was niet alleen scha delijk voor particulieren in die omgeving, maar in dit geval ook voor de gemeente Vlissingen die al een bebouwingsplan en riole ringsplan had opgemaakt waar voor al kosten waren gemaakt. De gemeente claimde de schade, die geraamd werd op ca. 4500,— bij de minister van Wa terstaat die verantwoordelijk voor de zaak was. Het antwoord van de minister was ondubbelzinnig. Hij was ten zeerste verwonderd dat de ge meente beweerde aanmerkelijke schade te lijden van het bouwver bod. Want eerst had men alle mo gelijke moeite gedaan om er een algemeen, voor internationaal luchtverkeer te gebruiken, terrein van te maken. Bovendien zou dit tot grotere bloei (en dus voordeel) van Vlissingen strekken. Daar kwam nog bij dat het op rijks kosten was aangelegd, terwijl de gemeente Vlissingen er zoveel voordeel van zou hebben. De Minister schreef: "Aangezien de tijdsomstandigheden tot de uiterste zuinigheid in het besteden van 's Lands gelden vragen, wordt thans bepaaldelijk met het oog op de aan een bouwverbod verbonden kosten overwogen, of het niet wenschelijk zou zijn om het luchtvaartterrein terug te brengen tot een noodlandingster rein". Tenslotte deelde de minis ter nog fijntjes mee dat bij de de finitieve beslissing over het al of niet open blijven als een volwaar dig luchtvaartterrein de raming van de kosten, aan het bouwver bod verbonden, van overwegende invloed kunnen zijn. Hij verzocht dan ook het college na kennisne ming van dit alles hem mee te de len of er nog op een schadeclaim van de gemeente Vlissingen gere kend moest worden. De gemeente berichtte tenslotte de minister dat ze afzag van de schadeclaim inzake het bouwver bod. De brief van "Den Haag" had voldoende indruk gemaakt, zo blijkt uit een toelichting van juni 1932 van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad waarin de intrekking voorgesteld werd. Met ingang van 1 juli 1932 werd het vliegveld aangewezen voor al gemeen luchtverkeer en kon de KLM zoals gezegd de lijndienst starten. Op 24 juni 1933 volgde de officiële opening van de lijn Amsterdam-Rotterdam- Haamstede-Vlissingen-Knokke (Zoute). Door het vele gebruik dat er van de lijndiensten ge maakt werd was er al spoedig be hoefte aan uitbreiding van het stationsgebouwtje annex restau rant. Dit restaurant werd door de KLM geëxploiteerd. De beheerder De Nieuwe startbaan daarvan was tevens stationschef. Bij het opstellen van de dienstre geling werd zoveel mogelijk reke ning gehouden met de aansluitin gen op de boten van de Provincia le Stoombootdiensten. Ondanks de redelijke resultaten van de lijndiensten kwam er toch vrij abrupt een einde aan. Op 22 augustus 1939 werden ze gestaakt als gevolg van de oorlogsdreiging. De inundatie van Walcheren in 1944 betekende het definitieve ei-nde van het luchtvaartterrein Vlissingen. Thans herinnert aan die lucht vaartperiode in de geschiedenis van de gemeente Vlissingen alleen nog maar de openbare basis school "De Startbaan" die onge veer op een stuk van het grondge bied staat van het voormalige Vliegveld Vlissingen. Vliegveld Vlissingen "De oude startbaan" CV-, GASVERWARMINGS en LOODGIETERSBE DRIJF DOMBURGS SCHUIT VLOT ?1 MIOOEl BURG Ttl OIIBO 17330 Dl ID 40 mm riJr 50 mm4,90 22 mm7,25 Prijswijzigingen voorbehouden. DOE-HET-ZELVERS KUNNEN BIJ ONS TERECHT VOOR AL HUN MATERIALEN OP SANITAIR GAS C V - ELtKTRO EN DAKBEDEKKINGSGEBlEO.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1986 | | pagina 11