Plan voor
bejaardenoorden
Vliegveld Vlissingen II
O
298.-
135.-
De Faam en De Vlissinser
Buitengewoon Bereik
Pas op: slik op de weg
Alcohol en gezondheid
Archiefsprokkels
GROHE
-fm
Woensdag 8 oktober 1986
DE VLISSINGER
Provinciale staten stellen op 24 oktober het plan voor de be
jaardenoorden in Zeeland vast. Het plan is in de hele provin
cie, via inspraakbijeenkomsten, besproken. Ook zijn er van
uit de provincie bezwaren tegen het plan ingediend.
Uitgangspunten
Bezwaren
IN B KRO Hl'
(OM MI SS IKS
Bibliotheekraad
IDAVAINE
Wij proberen zoveel mogelijk aan de wensen
van onze klanten te voldoen, qua SERVICE en
qua PRIJS.... KIJK EN VERGELIJK!
DUOBLOC
zitting
v.a.
Luxe glijstang
verstelbare
handdouche
chroom
douche
slang
van
Closetpot
reservoir v.a.
closet-
zitting 175.—
Gootsteenmeng-
kraan. ft n
Grohe v.a. 49.95
Closetzitting
va 17.50
PVC 32 mm
KOPEREN 12 mm2.95
PIJP 15 mm
ABDIJ
IEUWS
ledereen die door de Zeeuwse dreven loopt of rijdt, heeft ermee te
maken: de bietentijd. De steeds weerkerende, najaarlijkse land
bouwactiviteit heeft zelfs enkele jaren geleden een Noordbeve-
landse cabaretgroep geïnspireerd tot het maken van een liedje met
de schone titel "De peen motte van 't land".
De bietencampagne betekent langzaam landbouwverkjeer op de
weg in een periode, dat het zicht wordt belemmerd door de vroeg
invallende duisternis en soms ook door mist. Ook moet rekening
worden gehouden met (mot)regen, waardoor het zicht slechter
wordt en er bovendien slik op de weg komt.
Uit gegevens van het korps
Rijkspolitie, district Middelburg,
blijkt, dat het aantal verkeers
ongelukken als gevolg van slik
op de weg in 1984 verdrievou
digd was ten opzichte van de ja
ren 1 979 tot en met 1 983. Ging
het eerst om zo'n zeventien on
gevallen per jaar, in 1984 wa
ren het er 52. Alleen al in no
vember 1984 was twintig pro
cent van de ongelukken buiten
de bebouwde kom te wijten aan
slik op de weg. De ongevallen-
cijfers voor 1985 zijn nog niet
bekend, maar ook toen ging het
om enkele tientallen.
Boeren, vrachtrijders en loon
werkers moeten ervoor zorgen,
dat hun voertuigen zo schoon
mogelijk op de weg komen. Dat
houdt in, dat de wielen moeten
worden schoongemaakt op de
dam tot het bouwland of in de
berm. Als toch modder op de
weg komt, doordat het zich
heeft vastgezet in de profielen
van de banden, dan moet wat
op de weg achterblijft worden
weggeschept.
Deze regel is opgenomen in de
meeste algemene politieveror
deningen en elke gemeente
heeft zo'n verordening. Ook in
de wegenverkeerswetgeving
van het rijk en in de wegenver
ordeningen van de provincie zijn
soortgelijke
genomen.
bepalingen op-
Zorgzaamheid van de kant van
de mensen die in de bietencam
pagne werken, is dus geboden.
maar ook van de andere wegge
bruikers wordt gevraagd extra
opmerkzaam te zijn. Gladheid
kan immers ook ontstaan, door
dat het wegdek geleidelijk aan
wat vuiler wordt en bij vochtig
weer gaan zich dan problemen
voordoen. Ook is het trekkerver-
keer aanzienlijk langzamer dan
het autoverkeer en door het
slechte zicht blijkt de afstand
soms korter te zijn dan men
denkt.
Agenten van het district Mid
delburg van de rijkspolitie zullen
in november en december extra
toezicht houden op het land-
bouwverkeer. Als vervuiling
van de weg of andere onregel
matigheden worden geconsta
teerd, wordt geprobeerd de ver
oorzaker op te sporen en even
tueel te verbaliseren. De veroor
zaker wordt verplicht alsnog
het wegdek schoon te maken.
Als niet bekend is wie voor de
vervuiling verantwoordelijk is of
als in verband met de verkeers
veiligheid schoonmaken acuut
is, dan kan de beheerder van de
weg voor het schoonmaken
zorgen. Mocht daarna alsnog
bekend worden wie het slik op
de weg heeft achtergelaten,
dan worden de kosten verhaald.
Voor de veiligheid is het zaak,
dat, bietenvervoerders, die de
weg schoonmaken, goed zicht
baar zijn, bijvoorbeeld door het
dragen van veiligheidsvesten.
Woensdag 15 oktober organiseert de provinciale raad voor de
volksgezondheid in Zeeland een studiemiddag met als thema Alco
hol en gezondheid.
Doel van de middag is het alcoholgebruik vanuit verschillende
aspecten te bekijken, maar met de nadruk op de volksgezondheid.
Andere belangen die aan de orde komen, zijn die van de economie
- horecabedrijven, slijters enz. - justitie en de openbare orde.
Prof. dr. W.K. van Dijk, hoofdredacteur van het tijdschrift voor al
cohol, drugs en andere psychotrope stoffen en drs. J. van der Stel
van het Zeeuws consultatiebureau voor alcohol en drugs behande
len het thema alcohol en gezondheid. Voorzitter dr. H. Roethof van
de commissie kleine criminaliteit en burgemeester J.L.
Niemantsverdriet-Leenheer belichten het probleem alcohol en
openbare orde en voorzitter G. van der Veen van Horecaf Neder
land praat over het economische aspect, dat met alcohol is ver
bonden.
De studiemiddag wordt voortgezet met een forumdiscussie onder
voorzitterschap van burgemeester G.W. van Montfrans-Hartman
van Veere.
De mede-organisatoren zijn het Zeeuws consultatiebureau voor al
cohol en drugs in Middelburg en de Vereniging van Zeeuwse Ge
meenten.
De middag is belegd in De Stenge, Stengeplein 1, Heinkenszand.
De aanvangstijd is om 13.00 uur en de sluiting wordt rond 17.00
uur voorzien. Deelneming is gratis.
Nadere informatie wordt verstrekt door de provinciale raad voor de
volksgezondheid in Zeeland, postbus 292, 4330 AG Middelburg,
telefoon 01180-34488. Op hetzelfde adres worden ook de aan
meldingen ingewacht. WM
In dezelfde statenvergadering
worden twee verordeningen
vastgesteld met de zorg voor
ouderen als onderwerp: de ver
ordening op de bejaardenoor
den in Zeeland en de verorde
ning met regels voor de instel
ling van een klachten- en ge
schillencommissie in bejaarden
oorden.
Uitgangspunt van het plan voor
de bejaardenoorden is, dat het
aantal plaatsen in de Zeeuwse
bejaardenoorden op het huidige
peil wordt gehandhaafd. Dat
kan worden bereikt door een
ondergrens van zestig plaatsen
te stellen en daaraan de hand te
houden. Dat betekent, dat be
jaardenoorden met minder dan
zestig bewoners geen
bestaansrecht hebben, tenzij
wordt samengewerkt met an
dere bejaardenoorden. De bo
vengrens ligt op 115 inwoners
per bejaardenoord.
Een ander criterium in het plan
is het streven ouderen zo lang
mogelijk in de gelegenheid te
stellen zelfstandig te wonen.
Dat betekent, dat de hulpverle
ning aan huis veelzijdig moet
zijn. Daarbij kan gebruik worden
gemaakt van vrijwilligers, het
kruiswerk, de huisarts en ook
van de bejaardenoorden. Hulp
vanuit de bejaardenoorden of
andere instellingen voor oude
renzorg wordt flankerend beleid
genoemd. Eronder vallen maal
tijdverstrekkingen (tafeltje-dek-
je), meer bewegen voor oude
ren en dag of nachtopvang in
het bejaardenoord. Ook tijdelij
ke opname in een bejaardenhuis
hoort bij het flankerend beleid.
Op Schouwen-Duiveland zijn er
mensen die vrezen, dat zij voor
ning een aparte groep moet
worden gevormd voor mensen
die ouder zijn dan 95 jaar. Nu is
er in het plan een groep van
mensen van tachtig jaar en
ouder. GS schrijven, dat in di
verse gemeenten de groep van
mensen boven de 95 zo klein is,
dat hun aantal niet van beteke
nis is om er in de plannen apart
rekening mee te houden.
SLB en het bejaardenoord Ter
Reede in Vlissingen zijn het niet
eens met de ondergrens van
zestig bewoners en de boven
grens van 115 bewoners per
bejaardenoord.
GS stellen, dat een minimum
gesteld moet worden om de
kwaliteit van de zorg te kunnen
waarborgen. Voorzieningen als
winkeltjes en kapsalons kunnen
niet worden gemaakt, als er te
weinig bewoners zijn. Ook de
personeelsvoorziening in het
bejaardenoord komt in de knel
als er niet voldoende mensen
zijn om voor te zorgen. De maxi
male capaciteit van 115 bewo
ners heeft tot doel de bejaar
denoorden niet te massaal te
maken, waardoor de bewoners
elkaar niet meer kennen en ook
het personeel de ouderen niet
of nauwelijks kent. Ook in de
grotere steden zouden huizen
tot 115 bewoners goed vol
doen. Zij zouden een functie in
de wijk kunnen vervullen, bij
voorbeeld voor de ouderen, die
daar zelfstandig wonen. Dat wil
overigens niet zeggen, dat be
jaarden die nu in een tehuis wo
nen met meer dan 115 bedden
moeten verhuizen. Uitgangs
punt blijft immers de huidige ca
paciteit van de oorden in Zee
land te handhaven.
Gedeputeerde staten stellen
provinciale staten voor alle be
zwaarschriften ongegrond te
verklaren en het plan voor de
bejaardenoorden vast te stel
len. De statenvergadering is op
24 oktober in Middelburg.
De tweede kamer uit gedepu
teerde staten houdt dinsdag 14
oktober driemaal zitting.
Op de rol staan drie bezwaar
schriften tegen gemeentelijke
beslissingen op aanvragen voor
algemene bijstand. De bezwa
ren kunnen op de zittingen
mondeling worden toegelicht.
Twee inwoners van Sas van
Gent en een van de gemeente
Reimerswaal zijn het niet eens
met de beslissing, die hun ge
meentebestuur heeft genomen.
De zittingen beginnen om elf
uur, tien voor half twaalf en tien
over half twaalf. Zij worden ge
houden in het provinciehuis.
Sint Pieterstraat 42, Middel
burg en zij zijn openbaar.
de zorg zijn aangewezen op
voorzieningen in andere dorpen
dan hun woonplaats. Het dage
lijks bestuur van de provincie
(gedeputeerde staten) zegt
daarover dat het niet mogelijk is
in elke woonkern een bejaar
denoord te hebben.
De heer H. Fransen maakt be
zwaar tegen de bezuinigingen in
het ouderenbeleid. GS stellen,
dat dit een rijkszaak is. Zeeland
krijgt van het rijk geld voor het
ouderenbeleid en moet zich met
dat bedrag redden.
Het Pensiontehuis Noord-
Beveland in Kortgene vindt een
capaciteit van 35 plaatsen, zo
als in het plan staat, te weinig.
Het zouden er 37 moeten wor
den. GS wijzen erop, dat uit
gangspunt is overal in Zeeland
de huidige capaciteit te handha
ven. In een later stadium, als
een spreidingsplan wordt ge
maakt, kan worden bekeken of
het aantal plaatsen van het pen
siontehuis moet worden uitge
breid. Op een andere plek zullen
dan overigens plaatsen moeten
worden ingeleverd.
De stichting Welzijn ouderen
Tholen vindt, dat te weinig aan
dacht wordt besteed aan het
verpleeg- en verzorgingstehuis
Tholen. GS wijzen erop, dat
voor dit project een verklaring
van geen bezwaar is afgegeven
en dat met de voorziening reke
ning wordt gehouden in de
planning van verbouw- en
nieuwbouwplannen voor de he
le provincie.
LSB-Samenwerkingsverband
bejaardentehuizen in Zeeland
dringt er op aan, dat bij de plan
Donderdag 16 oktober, 19.15
uur, vergadert de Zeeuwse bi
bliotheekraad in de statenzaal.
Abdij 11Middelburg.
De raad beslist over de instel
ling van een werkgroep, die zich
moet gaan bezighouden met de
taken die de provincie op het
gebied van de bibliotheekvoor
ziening heeft. Andere zaken die
de werkgroep zou moeten
bestuderen zijn advisering aan
de Zeeuwse Bibliotheek over de
nieuwe ontwikkelingen en aan
de provincie over besteding van
de vier ton in het sociaal-
cultureel fonds voor oplossing
van knelpunten in het biblio
theekwerk. In de werkgroep
zouden vertegenwoordigd moe
ten zijn de provincie, de Zeeuw
se Bibliotheek, de Provinciale
Bibliotheek Centrale, de open
bare bibliotheken en de Vereni
ging van Zeeuwse Gemeenten.
De raad praat verder over de
contributie voor de bibliotheken
en de bibliobussen. Voorgesteld
wordt de tarieven voor 1986
het komende jaar te handhaven
en ook de vrijstelling van contri
butie tot de leeftijd van achttien
jaar aan te houden.
De vergadering van de biblio
theekraad is openbaar en begint
met spreekrecht voor het
publiek.
Abdijnieuws is de
informatierubriek van de
provincie Zeeland.
Redactie:
bureau voorlichting.
Sint Pieterstraat 42,
4331 EW Middelburg,
telefoon 01180-31392
of 31402
DOOR CHRIST PETERS
'Archiefsprokkels' is een
rubriek die in principe we
kelijks verschijnt. Voor de
inhoud tekenen per keer
de gemeentearchivarissen
Christ Peters (Vlissingen)
of Peter Sijnke (Middel
burg).
Eindredactie Ad Hanne-
man.'
Zoals we in het vorige stukje za
gen, trachtte het gemeentebestuur
van Vlissingen opleidingen in het
kader van de burgerluchtvaart
naar Vlissingen te halen.
Waarom die opleiding het beste
aan de zeevaartschool in Vlissin
gen er bij kon komen werd uit
voerig gemotiveerd: "Een der
motieven waarom de Koninklijke
Marine, de Koninklijke Paket-
vaartmaatschappij en de Java-
China-Japan lijn Vlissingen geko
zen hebben voor hunne opleidin
gen is dat Vlissingen een rustige
stad met landelijke omgeving is,
waarin voor de jongelui minder
aanleiding bestaal afgeleid te
worden, dan in groote steden. Ee-
ne overweging, die naar wij mee-
nen ook voor de vestiging van de
opleiding van vliegtuigbestuur
ders voor de burgerluchtvaart van
belang is" aldus burgemeester en
wethouders in hun brief van 19
april 1930 aan de Minister van
Waterstaat.
Maar ook dit ging niet door.
In Den Haag zat men ook niet
stil. Daar probeerde men de
luchtvaart door allerlei regelge
ving in goede banen te leiden. Re
gelgeving niet alleen voor in de
lucht, maar ook voor op het land.
Door de officiële aanwijzing tot
luchtvaartterrein van vliegveld
Vlissingen volgde er met ingang
van 1931 een bouwverbod voor de
omgeving. Binnen een strook van
200 meter mocht bijvoorbeeld
niet hoger dan 20 meter gebouwd
worden. Dat was niet alleen scha
delijk voor particulieren in die
omgeving, maar in dit geval ook
voor de gemeente Vlissingen die
al een bebouwingsplan en riole
ringsplan had opgemaakt waar
voor al kosten waren gemaakt.
De gemeente claimde de schade,
die geraamd werd op ca.
4500,— bij de minister van Wa
terstaat die verantwoordelijk
voor de zaak was.
Het antwoord van de minister
was ondubbelzinnig. Hij was ten
zeerste verwonderd dat de ge
meente beweerde aanmerkelijke
schade te lijden van het bouwver
bod. Want eerst had men alle mo
gelijke moeite gedaan om er een
algemeen, voor internationaal
luchtverkeer te gebruiken, terrein
van te maken. Bovendien zou dit
tot grotere bloei (en dus voordeel)
van Vlissingen strekken. Daar
kwam nog bij dat het op rijks
kosten was aangelegd, terwijl de
gemeente Vlissingen er zoveel
voordeel van zou hebben.
De Minister schreef: "Aangezien
de tijdsomstandigheden tot de
uiterste zuinigheid in het besteden
van 's Lands gelden vragen,
wordt thans bepaaldelijk met het
oog op de aan een bouwverbod
verbonden kosten overwogen, of
het niet wenschelijk zou zijn om
het luchtvaartterrein terug te
brengen tot een noodlandingster
rein". Tenslotte deelde de minis
ter nog fijntjes mee dat bij de de
finitieve beslissing over het al of
niet open blijven als een volwaar
dig luchtvaartterrein de raming
van de kosten, aan het bouwver
bod verbonden, van overwegende
invloed kunnen zijn. Hij verzocht
dan ook het college na kennisne
ming van dit alles hem mee te de
len of er nog op een schadeclaim
van de gemeente Vlissingen gere
kend moest worden.
De gemeente berichtte tenslotte
de minister dat ze afzag van de
schadeclaim inzake het bouwver
bod. De brief van "Den Haag"
had voldoende indruk gemaakt,
zo blijkt uit een toelichting van
juni 1932 van burgemeester en
wethouders aan de gemeenteraad
waarin de intrekking voorgesteld
werd.
Met ingang van 1 juli 1932 werd
het vliegveld aangewezen voor al
gemeen luchtverkeer en kon de
KLM zoals gezegd de lijndienst
starten. Op 24 juni 1933 volgde de
officiële opening van de lijn
Amsterdam-Rotterdam-
Haamstede-Vlissingen-Knokke
(Zoute). Door het vele gebruik
dat er van de lijndiensten ge
maakt werd was er al spoedig be
hoefte aan uitbreiding van het
stationsgebouwtje annex restau
rant. Dit restaurant werd door de
KLM geëxploiteerd. De beheerder
De Nieuwe startbaan
daarvan was tevens stationschef.
Bij het opstellen van de dienstre
geling werd zoveel mogelijk reke
ning gehouden met de aansluitin
gen op de boten van de Provincia
le Stoombootdiensten.
Ondanks de redelijke resultaten
van de lijndiensten kwam er toch
vrij abrupt een einde aan. Op 22
augustus 1939 werden ze gestaakt
als gevolg van de oorlogsdreiging.
De inundatie van Walcheren in
1944 betekende het definitieve
ei-nde van het luchtvaartterrein
Vlissingen.
Thans herinnert aan die lucht
vaartperiode in de geschiedenis
van de gemeente Vlissingen alleen
nog maar de openbare basis
school "De Startbaan" die onge
veer op een stuk van het grondge
bied staat van het voormalige
Vliegveld Vlissingen.
Vliegveld Vlissingen "De oude startbaan"
CV-, GASVERWARMINGS en
LOODGIETERSBE DRIJF
DOMBURGS SCHUIT VLOT ?1
MIOOEl BURG Ttl OIIBO 17330
Dl ID 40 mm
riJr 50 mm4,90
22 mm7,25
Prijswijzigingen voorbehouden.
DOE-HET-ZELVERS KUNNEN BIJ ONS TERECHT VOOR AL HUN MATERIALEN OP
SANITAIR GAS C V - ELtKTRO EN DAKBEDEKKINGSGEBlEO.