„Slaapkamer wordt tweede woonvertrek Zonnige toekomst voor badgoed Mooi, modern, praktisch keuken- textiel n Linoleum is er weer „helemaal" in Optimisme bij woontextiel D, Meer kleur in vitrage 99 Oosterse tapijten in moderne kleurstellingen Nieuw op Inter Decor: kussen "naar maat" Woensdag 3 september 1986 DE FAAM - DE VLISSINGER 'e Nederlander hecht meer en meer belang aan de inrichting van zijn woning. Dat is de verheugende trend die te bespeuren valt by de exposanten van Inter Decor, de grote, internationale vakbeurs voor tapijten, vloerbe dekking, woning- en huishoudtextiel, die van 14 tot en met 18 september in de Utrechtse Jaarbeurs wordt ge houden. Variatie in kleur Goed voor industrie Coördinatie „Woonconsument" wil zich onderscheiden door kwaliteit te kopen Inter decor is een vakbeurs voor tapij ten, vloerbedekking, woning- en huishoud- textiel Deze vakbeurs is niet toegankelijk voor de consument, maar uw woninginrichter zal er wel heen gaan en daar kennis nemen van de nieuwste trends en produkten. Vraag er gerust naar. Inter Decor wordt ge houden in de Jaar beurs in Utrecht van 14 tot en met 18 sep tember. öteeds meer mensen slapen onder een dekbed. „Er zijn nog steeds mensen die onder lakens en dekens slapen, maar hun aantal neemt voort durend af," aldus een zegs man van de Nederlandse in dustrie van beddegoed. „In de slaapcultuur van de jaren tachtig heeft het dekbed het pleit grandioos gewonnen." Op de grote vakbeurs Inter Decor, die in september in de Utrechtse Jaarbeurs wordt Inter decor, een jaarlijks terug kerend evenement voor de vak- handel, wordt georganiseerd door de Jaarbeurs en de Vereni ging tot Textielpromotie, Tex- pro, waarbij nagenoeg alle be langrijke fabrikanten en impor teurs van huishoudtextiel zyn aangesloten. Wat is er aan het veranderen bij de Nederlandse woonconsu ment? In vakkringen consta teert men: ,,De inrichting van de woning is niet langer de sluit post van het gezinsbudget." Met andere woorden: men is méér kwaliteitsbewust dan vroeger en men is bereid iets meer te betalen vcx^r de dingen die men mooi vindt. „Er Ls de laatste tijd wat meer vertrouwen gekomen in de eco nomie," menen de experts op het gebied van woningtextiel. „Sommige grote detaillisten boeken een duidelijk hogere om zet, terwijl zij een daling zien van het aantal verkochte artike len. Het gemiddeld aankoopbe drag per klant Ls groeiende. De consument zoekt kwaliteit en schenkt daarhij meer vertrou wen aan de zekerheid, die de grote, gerenommeerde merken geven". Een andere trend die de laatste tijd sterk aan het opko men is, heet: individualisering. We leven in een periode waarin mensen zich op allerlei manie ren willen onderscheiden van anderen. Dat is bijvoorbeeld merkbaar bij de auto-industrie. Ofschoon alle auto's van een bepaald merk en type uiteraard in principe hetzelfde zijn, stre ven de fabrikanten ernaar alle wagens verschillend te maken door een oneindige variatie in kleurschakeringen en accessoi res. Zij doen dat, omdat zij sig nalen uit de markt hebben ont vangen: iedereen wil in een an dere auto rijden! Een soortgelijke trend is merk baar bij de woontextiel. Er is een nieuwe generatie kopers ontstaan: measen die hun indivi dualiteit ook willen uiten in de manier waarop zij hun woning inrichten. Zij hebben er een behoorlijke meerprijs voor over om in een „persoonlijk-ingericht" huis te leven. Dat houdt in dat de de taillisten mensen in hun winkel krijgen die precies weten wat zij willen. Over de hele lijn zijn de omzetten van woontextiel aan het stijgen. Dat komt mede door het feit dat er het afgelo pen jaar wat meer verhuizingen zijn geweest dan in de jaren daarvoor: een nieuwe woning betekent immers heel vaak: nieuwe vloerbedekking, gordij nen en ander woontextiel. De Nederlandse industrie is een be langrijke leverancier. Op som mige gebieden, zoals bijvoor beeld linoleum, zijn we zelfs marktleider in de wereld. De hernieuwde belangstelling voor het interieur is goed nieuws voor de Nederlandse industrie! De slaapkamer wordt meer en meer een vertrek waar men ook woont. De inrichting wordt daarom steeds belangrijkerKleur speelt bij het bed textiel een belangrijke rol\ gehouden, zal de nieuwste mode op het gebied van dek bedden worden getoond. Kleur speelt bij het nieuwe bedtextiel een sterke rol. Pasteltinten worden hoe lan ger hoe meer met elkaar ge combineerd, zowel in de breedte als diagonaal. Streepdessins doen het de laatste tijd erg goed. De interesse groeit voor zeer lange dessins, die het slaap vertrek een ruimtelijk effect geven. De inrichting van de slaapka mer wordt de laatste tijd steeds belangrijker. Opval lend is dat de consument te genwoordig streeft naar coör dinatie, wat betreft kleuren en dessins, tussen het bedde- en het badgoed: het feit dat badkamer en slaapvertrek dichterbij elkaar liggen dan vroeger, is hieraan mede de bet. Een kussen op maat. Bij het beddegoed komt meer belangstelling voor het detail. In de nieuwste collec tie dekbedovertrekken zijn stiksels, schulpen en satijn banden verwerkt. „Het slaapvertrek krijgt steeds meer het karakter van een tweede woonvertrek, kijk maar naar het aantal tv-toe- stellen dat tegenwoordig naast het bed staat," aldus de zegsman van de industrie. Met andere woorden: het slaapvertrek wordt een ka mer die gezien mag worden. Hoeveel besteedt een Neder lands gezin gemiddeld per jaar aan vitrage? Zestien gulden! De laatste tien jaar is dit getal stabiel geweest en zelfs lichte lijk gedaald. De afgelopen twee jaar is daar echter verandering in gekomen: het gemiddelde ge tal is langzaam aan het stij gen, doch er worden minder meters vitrage verkocht. Dat betekent: men is wat meer kwaliteitsbewust dan vroe ger! Het mode-aspect wordt bij vitrage veel sterker. Fijne, gedessineerde structuren zijn in opmars. Wit en écru zijn weliswaar de meest-verkoch- te tinten, doch vitrage met kleureffecten raakt steeds meer ,,in". Het gaat de laatste tijd een stuk beter met de ver koop van huishoudtex tiel. Fabrikanten en im porteurs, die hun pro dukten exposeren op de grote beurs voor woon textiel, Inter Decor, con stateren met vreugde dat ook op dit gebied de Ne- derlandse consument heel sterk mode- en kwaliteits- bewust is geworden. I Ook bij het badtextiel let men op kwaliteit en wordt men steeds modebewuster. Er komt steeds meer mode in de keukentextiel. Dat wordt veroorzaakt doordat de functie van de keuken de laatste jaren sterk ver anderd. De keuken is thans een volwaardig ver trek en daarbij past mooie, moderne, prakti sche textiel. Voor de Ne derlandse fabrikanten van zulke artikelen is dit een verheugende ontwinke- ling: "We spelen snel in op deze mode," aldus een fabrikant. Er valt een heel lichte stijging te constateren in de verkoop van oosterse tapijten, waar van op Inter Decor 1986 een fraaie collectie te zien zal zijn. Het oosterse tapijt - nog vaak ten onrechte een „Pers" ge noemd - gaat meer en meer een onderdeel van het Neder landse interieur vormen. Wat betreft de kleuren is er een smaakverandering ont staan. Vroeger waren ooster se tapijten met rood als ba- siskleur erg geliefd. „Rood is wat minder gevraagd" aldus een groothandelaar. „Lichte kleuren zijn de laatste tijd wat geliefder en vooral blauw is erg in trek". De naam „Pers" dateert uit dc tijd dat de handwerklieden in het toenmalige Perzië de toon aangaven met hun (dikwijls kostbare) kunstwerken. Na de val van de Sjah en de komst van Chomeini is er veel veranderd in het markt- beeld. De export van Perzi sche tapijten heeft nagenoeg volledig stilgelegen, handela ren konden het land niet in en - mede als gevolg van de oorlog tussen Iran en Irak - is er heel weinig geproduceerd. Thans hebben de machtheb bers in Teheran echter inge zien dat de export van tapij ten goed voor de economie is en is de produktie weer op gang gekomen. Intussen hebben andere lan den de kunst afgekeken. Met name in India en Pakistan worden nu erg veel oosterse tapijten vervaardigd. „Ik schat dat India nu de grootste producent is op deze markt." aldus een importeur. „Pakis tan is tweede, Marokko der de en Iran vierde. De Chine se industrie is sterk aan het opkomen". Al deze landen kunnen snel inspelen op smaakveran- deringen. Vroeger was een oosters tapijt niet goed denk baar in een modern interieur. In het vak - waar de handel in oosterse tapijten dikwijls van vader op zoon overgaat - zegt men: „Er heeft een grauw sluier om het oosterse tapijt gehangen. Dat is nu groten deelsvoorbij. Er worden kle den gemaakt die zeker niet misstaan in de modernste in terieurs. Vooral in India wor den schitterende kleden ge maakt met fascinerende kleur- en patroonsamenstel lingen. De kwaliteit van vele van deze handvervaardigde tapijten is zonder meer uit stekend." Op Inter Decor 1986 in de Jaarbeurshallen in Utrecht zal een keur te zien zijn van dit oosters handwerk, dat lang niet meer zo kostbaar is als vroeger en dus bereikbaar voor een veel groter publiek. i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i "Juist in de top van de markt is de smaakveran dering van het kopend publiek nadrukkelijk waarneembaar," aldus een Nederlandse fabri kant van huishoudtextiel. In bijna alle sectoren werd een behoorlijke om zetstijging geboekt. Spe ciaal bij baddoeken was een spectaculaire stijging. Een uitzondering hierop vormen de strandlakens, waarvan vorig jaar iets minder werden verkocht dan in de voorafgaande jaren; hierbij speelde de slechte zomer van 1985 uiteraard een rol. On danks dat zien fabrikan ten en importeurs (vooral van betere kwaliteitspro- dukten), de toekomst zonnig tegemoet. Er zijn talrijke nieuw- tjes op de vakbeurs Inter Decor, die van 14 tot en met 18 september in de Jaarbeurs te Utrecht wordt gehouden. Daar in de slaapcultuur heeft het dekbed het pleit gewonnen. onder behoort het hoofd kussen "naar maat", dat wil zeggen: aangepast aan de manier waarop men het hoofd te rusten legt. Sommige mensen verlan gen een plat, dun hoofd kussen dat hun hoofd bij het slapen zoveel moge lijk vrijlaat. Anderen wil len het omgekeerde: een weelderig, diep kussen, waarin zij het moede hoofd als het ware willen verstoppen. Tussen deze twee uitersten zijn vele mogelijkheden. Tot nu toe waren hoofd kussens allemaal nage noeg gelijk. Daarin komt nu verandering. Slimme fabrikanten brengen va riabele kussens op de markt die voldoen aan de gedifferentieerde eisen van de Nederlandse slaapconsument. Een oud produkt ondervindt een nieuwe opleving. Het lino leum keert weer helemaal te rug in het Nederlandse inte rieur! „Het natuurprodukt lino leum appelleert heel sterk bij mensen met een back to na- ture"-idee," aldus een zegs man van de Nederlandse li- noleumindustrie. „Een paar jaar geleden werd het vooral verkocht door mensen die je kunt rekenen tot de pioniers op gebied van inrichting van hun woning. Zij deden dat omdat het een vlakke, strak ke vloerbedekking is die uit stekend past bij dc moderne interieurs." De Nederlandse industrie van linoleum is ui teraard present op Inter De cor, de grote, internationale vakbeurs voor woontextiel en vloerbedekking, die in sep tember in de Jaarbeurs te Utrecht wordt gehouden. Linoleum is een Schotse uit vinding, 's werelds grootste fabriek van deze vloerbedek king staat echter in Kromme nie. Het is een mengsel van gemalen kurk, lijnolie, har sen en kleurstoffen, liggend op een onderlaag van jute. Heel lang heeft men linoleum De harde vloerbedekking past uitstekend bij moderne inte rieurs. uitsluitend gezien als een soort secundaire vloerbedek king: voor keukens, gangen en kinderkamers. Daarin is de laatste tijd wel veel veran dering gekomen. Met name in de Scandinavische landen - die immers vaak vooroplopen wat betreft woninginrichting - is de vraag naar linoleum als vloerbedekking voor woon kamers enorm toegenomen. En ook in Nederland is dui delijk merkbaar dat dit oude natuurprodukt van de keu ken naar het woonvertrek verhuist. Ook in de projec tensfeer (inrichting van kan toren en andere bedrijfsruim ten) wordt het steeds meer toegepast. "Linoleum is een produkt met een sterk modieus karak ter geworden," aldus de zegs man van de industrie. "Wij brengen steeds nieuwe kleu ren, dessins en kwaliteiten op de markt, waarbij de heersen de trends in de woninginrich ting nauwlettend worden geobserveerd."

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1986 | | pagina 20