Vlissingse braderie Groeneveld Dans Studio Middelburg: Van kleuters tot bejaarden Zaek mt Q? Het ziïenliart AH HUISWIJN SUCCESVOL •n ONTMOETING BEDRIJVEN TIJDENS CONTACTA '86 KIJKJE IN KEUKEN FRUITTELER opticiens andiciens Alleen de woorden: een tevreden klant En dat vind ik een beloning... HELFT NEPAL DE VLISSINGER Woensdag 27 augustus 1986 FEESTMARKT DOMBURG MET STAND WERKERS Hoort u het niet natuurlijk meer? Mist u de essentiële tonen? Onze specialist praat graag met u over de oplossingen die de huidige hoortechniek u kan bieden. Kom eens langs. Hoortoestel met gratis proefperiode na medisch advies. Des gewenst bezoek aan huis. v/h schoonenberg Benjamin BIJZONDER BLOEMSTUK BIJ HEROPENING BAKKERIJ Beloning 'Een bruisend geheel' De braderie in de Vlissingse binnenstad zit er weer op. Drie da gen lang heeft dit jaarlijkse evenement van de Vereniging Win kelcentrum Vlissingen geduurd. En het is 'één bruisend geheel' geworden, kon Rein Geervliet, voorzitter van de braderiecom missie, aan het eind tevreden vaststellen. "Drie dagen lang was het stamp vol in de binnenstad. Zelfs de laatste dag, die meestal nogal slap was, trok nu veel publiek. Of ove rigens bij iedere middenstander de kassa even hard heeft gerin keld, kan ik niet beoordelen. Dat is voor ons ook niet zo belangrijk. Als braderiecommissie probeer je zoveel mogelijk mensen te trek ken en dat is gelukt. De rest moe ten de winkeliers zelf verzorgen. En dat zal de een beter doen dan de ander", aldus voorzitter Geervliet. Rond het braderiegebeuren had de organisatie een aantal evene menten aangetrokken die voorna melijk in de maritieme sfeer la gen. En dat bleek een succes.Be- ingstellend waren zowel volwas- v senen als kinderen. En het geheel werd ruimschoots 'overgoten' met muziek. Looporkesten, drumbands, fanfares en zelfs een doedelzakband zorgden voor de muzikale inbreng. De stoomsleepboot 'Volharding I' maakte vanuit de Koopmans haven een aantal rondvaarten en de demonstratie met radiogra fisch bestuurbare modelschepen trok vrijdagavond in de Vissers haven enorme belangstelling. De laatste braderiedag, zaterdag, stond in het teken van de jeugd. Op het Zeemanserve werd een kinderbraderie gehouden die evenals de daarna volgende play- backshow veel aandacht kreeg. De winnaars van de playbacks- how worden één dezer dagen met hun ouders door de braderiecom missie uitgenodigd om hun prijs in ontvangst te komen nemen. Verder trokken de nationale roei- wedstrijden van de zeekadetten zaterdag in de Vissershaven ge houden, veel publiek en ook de demonstraties van de handbalver enigingen op het Bellamypark hadden over het aantal toeschou wers niet te klagen. De braderiecommissie kreeg een aantal standhouders van 'buiten af' en ook die bleken zeer tevre den. "Het merendeel van hen heeft al toegezegd om volgend jaar weer van de partij te zijn. Re den voor de braderiecommissie om op de ingeslagen maritieme- weg door te gaan", stelde voorzit ter Geervliet tot besluit vast. gei lar De plaatselijke middenstand en marktkooplieden houden opmaandag 1 september hun jaarlijkse feestmarkt in Domburg. Ook het traditionele stand werkersconcours zal niet ont breken. Veel prominente standwerkers hebben zich al aangemeld om deel te nemen. De winnaar in Domburg wordt namelijk uitgenodigd om op 20 september deel te nemen aan de finale van het kampioenschap van Neder land in Helmond. Doburgs eerste burger Diepenhorst overhandigt om 18 uur de be ker aan de winnaars van dit concours.Er zijn drie bekers. De Domburgse feestmarkt kent vele hoogtepunten. De hele dag worden gratis loten verstrekt aan het publiek waarmee prijzen zijn te win nen als een kleuren tv en fiet sen. (Diepenhorst maakt maandag om 21 uur de win naars bekend). Verder is er veel muziek. De feestmarkt wordt daverend besloten met vuurwerk. juyKyj,x Vlissingen, Lange Zelke 93 *Gezellige drukte tijdens de braderie in Vlissingen. In het voormalig katholiek mili tair tehuis aan de Blindehoek 5a in Middelburg hebben Lia en Ba rend van Staveren sinds kort hun eigen dansschool ingericht. Onder de naam 'Dans Studio Middel burg' (DSM) geeft het echtpaar Van Staveren dansles in de meest uitgebreide zin van het woord. Want niet alleen ballroom en la- tin, maar ook rock and roll, oldti- me, jazzballet en zelfs ballet wordt in de dansschool 'in het hart van strueerd. Middelburg', geïn- Ook de leeftijd van de cursisten loopt nogal uiteen. Momenteel wordt vanaf de leeftijd van twaalf jaar lesgegeven en hun oudste leerling was 75 jaar toen hij vorig seizoen het dansbrevet behaalde. "Maar we hebben plannen om nog veel jongere leerlingen met het dansen in contact te brengen. We denken daarbij aan peuters en *Een kijkje tijdens de vrije dansavonden op de zaterdagavond. kleuters vanaf vier jaar", legt Ba rend van Staveren uit. Er kan bij DSM zowel in groepsverband als individueel gelest worden. Vanaf 12 september beginnen de lessen voor het nieuwe seizoen. Voorts is het mogelijk om 'vrij te dansen'. Iedere zaterdagavond staat de dansstudio van Barend en Lia van Staveren open voor de liefhebbers van stijldansen. Van af acht uur kan er gedanst worden en velen hebben van deze gelegen heid al een regelmatig terugke rend festijn gemaakt. "Jong en oud zijn daarbij present en het is altijd een gezellige boel. Er hoeft geen entree te worden betaald en de bezoekers hoeven niet op onze school gelest te hebben", verze kert Barend van Staveren, die in de dansschool zo'n kleine hon derd bezoekers kan herbergen. Voordat het 'eigen onderkomen' in gebruik werd genomen, gaven Lia en Barend van Staveren les in verschillende lokaliteiten op heel Walcheren. "Dat is nu gelukkig voorbij. Alleen in enkele bejaar dentehuizen blijven we dat nog wel doen", besluit het onderne mende echtpaar. Wie een kijkje wil nemen in de keuken van de fruitteler kan za terdag 6 september op diverse plaatsen terecht. Ook I.P.K. Lu- teyn aan de Middelburgseweg 2 in Grijpskerke houdt dan open huis. Het is de enige op Walcheren. De gehele dag kan men er terecht en vragen stellen over het moderne hedrijf waarvandaan de sappige vruchten welverzorgd op onze tafel komen. De eerste bedrijvencontactdagen in Goes krijgen een vervolg. Dit jaar wordt op 20, 21 en 22 okto ber in de Zeelandhallen de tweede bedrijven contactdagen "Contac- ta '86" gehouden. Tijdens de Contacta '86 kunnen Zeeuwse ondernemers elkaar ont moeten en tevens de kennisma king met producten en diensten uit Zeeland verstevigen. De be drijvencontactdagen vinden plaats in de Zeelandhallen waar door leveranciers standruimte wordt gebruikt om deze produc ten en diensten onder de aandacht te brengen. Het fenomeen "bedrijvencontact dagen" krijgt de laatste jaren een steeds grotere belangstelling. Na de eerste ontmoetingsdagen voor ondernemers in Goes organiseer de hetzelfde bureau, Organisatie bureau Delooze uit Nieuwerkerk aan den IJssel, een dergelijke bij eenkomst voor ondernemers in Limburg. Deze ontmoetingsda gen in april dit jaar kregen even eens de naam Contacta mee. Naast bedrijvencontactdagen in Goes worden er onder meer ver gelijkbare bijeenkomsten met ex posities van bedrijven gehouden in Leeuwarden, Enschede, Arn hem, Leiden en Breda. Standruimte van bedrijven die zich op de regionale business tot business markt bewegen vormen een belangrijk aandeel in de for mule van deze bedrijvencontact dagen, maar de Contacta is geen traditionele beurs. Het probleem van standbouw dat bij beursdeel- name altijd een rol speelt bestaat bijvoorbeeld niet. Deelnemers hu ren een ruimte waarom de wan den al overeind staan en worden alleen geconfronteerd met het in richten daarvan. Een verschil is ook dat contactda gen, anders dan de meeste beur zen, niet zozeer mikken op grote aantallen bezoekers, maar wel op een selectie daaruit. Op de bedrij ven contactdagen moeten onder nemers, bezoekers en deelnemers, de gelegenheid hebben om in een rustige sfeer zakelijk te kunnen overleggen. Centraal in de Zeelandhallen wordt daarom ook dit jaar weer een "Zeelandterras" gepro jecteerd. De contactdagen hebben een pro vinciaal belang. De deelnemers komen evenals vorig jaar uit alle delen van Zeeland. Bovendien is inmiddels ingeschreven door en kele bedrijven van buiten de pro vincie die hier wel hun relaties hebben. De meeste van hen maken gebruik van de standaardstandruimte die wordt aangeboden. Dat houdt in dat vrijwel alle deelnemers even grote stands hebben in één van de twee standaardmaten: 6x3 meter of 4x2 meter. De bedrijven die meer ruimte tot hun beschikking willen hebben huren aaneengeslo ten standaardruimten of, want dat is ook mogelijk, een aantal vierkante meters. Een nieuw element in de Contac- Brood- en banketbakkerij De Graag in Oost-Souburg bestaat vijftig jaar. Een mijlpaal die de evenoude Ad de Graag niet onge merkt voorbij liet gaan. Hij ver bouwde zijn winkel in enkele we ken tijd en heropende zijn zaak, die hij inmiddels ook al twintig jaar zelfstandig leidt, met veel tamtam. De verbouwing, die vooral de pui en de inrichting van de winkel betrof, was nodig om er een sfeervol geheel van te maken waarbij vooral gelet is op de pre sentatie van de bakkerijpro- dukten. Het was !,de derde grote verbou wing sinds Ad de Graag de zaak van zijn vader overnam. De huidige ondernemer lag nog in de wieg toen zijn vader de bakke rij in 1936 overnam. Hij is dus met het bedrijf opgegroeid. Aan vankelijk was het maar 'een oud stelletje'. Maar in de loop der ja ren is er flink aan gespijkerd. Er is nu een moderne brood- en ban ketbakkerij ontstaan. "Je moet vandaag de dag kwali teit leveren wil je de concurrentie met de grootwinkelbedrijven kun nen aangaan", stelt de warme bakker vast, die drie medewerkers in zijn bakkerij heeft. "Als war me bakker hebben we de tijd ge? had. We zijn indertijd gestopt met brood bezorgen en dat is alle maal goed uitgepakt", conclu deert De Graag die samen met zijn vrouw Jopie de zaak runt. "Je moet voor dit werk je vrouw mee hebben, anders kan je beter direct stoppen". Het bakkersechtpaar heeft vijf kinderen. Drie zoons en twee dochters. Alleen de benjamin Ed ward heeft belangstelling voor het vak van zijn vader. Deze 12-jarige mogelijke opvolger heropende vorige week woensdag dan ook de zaak van zijn ouders, compleet in bakkerskostuum. De daarop volgende receptie nam een groot deel van de avond in beslag en het was half één voordat bakker De Graag in zijn bed stap te. "En om half drie stond ik er al weer naast om de produkten voor de volgende dag - de opening voor het publiek met talrijke aanbie dingen - op tijd klaar te hebben" accentueerde bakker De Graag zijn drukke bestaan. Zoals gebruikelijk bij een herope ning van een zaak warqn er talrij ke bloemstukken van vrienden en Appeltjes relaties. Eén daarvan heeft Bak ker De Graag buitengewoon ge troffen. "Er stond geen naam op. Alleen de woorden: 'een tevreden klant'. En dat vind ik een belo ning voor mijn werk dat ik overi gens nog altijd met veel plezier doe", verzekert Ad de Graag. Toen Vader de Graag de bakkerij in 1936 overnam werden er, be halve brood, ook veel andere pro dukten verkocht zoals groene zeep, zoute vis, peulvruchten en petroleum. "En voor een krats werd er toen ook houtskool ver kocht dat uit de houtgestookte oven overbleef", weet Ad de Graag zich te herinneren. In de oorlogsjaren werden er bo ven de oven ook appeltjes ge droogd, die door de klanten wer den gebracht. Later werd een nieuwe oven aangeschaft en was er geen ruimte meer om de appelt jes boven te drogen. Dat gebeurde toen in de oven. "En het kwam wel eens voor dat mijn vader de appeltjes vergat. En dan waren ze volledig verbrand. Er werd dan gauw een nieuwe kist appeltjes ge kocht die wij als kinderen moesten schillen. De klant mocht daar niets van merken natuurlijk. Maar er werd geen cent meer aan verdiend. Je moest toen wat doen om je klanten te houden", blikt De Graag terug op zijn jeugd. *De heer en mevrouw De Graag. De doorsnee Nederlander hecht, als hij eens een wijn wil kopen voor de 'dagelijkse' consumptie, niet zo aan begrippen als 'cha teaux', 'mis en bouteilles' en 'ap pellations controlées'. Hij wil een eerlijke wijn, van goe de kwaliteit, redelijk constant van smaak, 'soepel' drinkend en aan trekkelijk geprijsd. Deze conclu sie kan worden verbonden aan het succes van de Huiswijnen die Al- bert Heijn vorig jaar op de markt heeft gebracht. Deze Huiswijnen zijn direct na de start al zo populair geworden dat 's Lands Grootste Kruidenier te kampen kreeg met distributibpro- blemen. De Nederlanders consu meerden de Huiswijn bij wijze van spreken sneller dan de drui ven aan de ranken konden groei en. Inmiddels zijn deze distribu tieproblemen opgelost en is de Huiswijn weer volop ver krijgbaar. De populariteit van de Huiswijn geldt in gelijke mate voor zowel rood, wit als rosé. Voor deze laat ste soort geldt zelfs dat er meer van wordt gekocht dan, gelet op het aandeel van rosé in de totale wijnconsumptie, voor mogelijk werd gehouden. Het enthousiasme waarmee de Nederlander de Huiswijnen heeft ontvangen is aanleiding geweest dit jaar vijf Huismerk-wijnen, drie rode en twee witte, te intro duceren. Net als de andere Huis wijnen zijn ook deze wijnen vriendelijk geprijsd. Daardoor is /een serie Huiswijnen ontstaan waarmee ook aan de persoonlijke smaakvoorkeur van de individue le wijnconsument kan worden voldaan. De nieuwe rode wijnen zijn twee Franse, Cotes du Rousillon en Bergerac en een Spaanse wijn. taformule is misschien de komst van een speciale informatiemarkt. Omdat automatisering een groei markt is doen verschillende be drijven uit die sector mee als deelnemer. Valdepenas. De Cotes du Rousil lon is voor liefhebbers van een volle, stevige en karakteristieke rode wijn, terwijl de Bergerac be doeld is voor een wijnconsument die aan een nog hogere kwaliteit de voorkeur geeft. Men zou er ook de moeite voor over móeten hebben om zo'n wijn nog 1/2 tot 1 jaar na aankoop te laten liggen, zodat de wijn de gelegenheid heeft zich nog vollediger te ont wikkelen. De volle Rousillon en ook de zachte, milde soepeldrinkende Valdepenas kunnen in principe direct na aankoop worden gecon sumeerd. Nog beter is het als men ze thuis ongeveer een week in het rek laat liggen, zodat de wijn even tot 'rust' kan komen. Natuurlijk kunnen ook deze wijnen wel lan ger worden bewaard, maar het zijn geen typische 'bewaar- wij'nen'. Naast de nieuwe rode wijnen on der eigen merk, breidt AH ook het assortiment witte wijn uit. Naast de strakdroge witte Huis wijn is er nu ook een iets zoetere, witte wijn, de Anjou Blanc. De Blanc de Blanc, de tweede nieuwe witte wijn, is niet zoet, maar milddroog van smaak. r *Het saldo van giro 7475 van de actie "Zeeland helpt Ne pal" bedroeg vrijdag 22 augustus 517.676,42. Dit is de officiële stand van de actie. De opbrengst van enkele al wel gehouden activiteiten is hier nog niet bij inbegrepen. *De Zeeuwse Koorschool uit Goes heeft op drie donderda gen in augustus in de Koor kerk te Middelburg vier bene fietconcerten gegeven. De to tale opbrengst van de concer ten was 3.625,Meer dan zestienhonderd bezoekers hebben genoten van de uit voeringen door het jongens koor.*Samen niet de op brengst van kinderopera "de Marquis van Carabas", die op Koninginnedag al ten bate van Nepal werd uitgevoerd, heeft de Zeeuwse Koorschool meer dan 4.500,bij el kaar gezongen. Bijzondere medewerking werd verleend door het bestuur van de Vere niging van Vrijzinnig Her vormden Middelburg, de AMZ (gratis busvervoer) en André met de vlaggetjes (gra tis bloemen). *Tijdens de vakantieperiode werden de volgende bijdragen in dank op girorekening 7475 ontvangen: *ln het verpleegtehuis Ter Valcke in Goes van de Stich ting Verpleeg- en Rusthuizen Zeeland werd voor Nepal ge collecteerd. De opbrengst be droeg 96,80. *In de Ned. Hervormde Kerk in Wolphaartsdijk is tijdens een "toeris!endienst"voor Nepal gecollecteerd. De op brengst hiervan was 126,35. *Het personeel van de O.B.S. Pieter Louwerse in Oost- Souburg heeft ook ae Vlis singse triathlon voor voort gezet onderwijs gesponsord met 50, *Van de leerlingen en docen ten van de MTS Vlissingen is als extra bijdrage aan de sponsoring van de Vlissingse triathlon 2.039,om- tvangen. *De Nederlands Hervormde vrouwengroep "Wees 'n Ze gen" in Zierikzee heeft met verschillende activiteiten een bedrag groot 700,voor de provinciale actie ingezameld. *Tijdens de Kadefeesten in Goes op 4 augustus is er ten bate van Nepal een bazaar ge houden. Vele boeken en pla ten werden verkocht. De op brengst was 877,50. *De collectebus bij de ten toonstelling "Nepal waar de goden onder de mensen le ven" in de Sint Nicolaaskerk te Brouwershaven heeft 342,20 opgebracht. *De VVV Retranchement heeft een optreden met een rad van avontuur georgani seerd tijdens een van de vele toeristische activiteiten. De opbrengst hiervan was 310,—

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1986 | | pagina 11