POSEIDON VERWACHT 500. PASSAGIERS Zeeuwse scepsis of realiteit? 'We moeten het eerst nog zien' Opnieuw veel publiek verwacht bij maritieme expositie ■ai I 111 Ut- J 1 SEIZOEN OPRUIMING 10 tot 50°/o KORTING oofiman HET WEEKBLAD VOOR WALCHEREN geYussinger MIDDELBURG EERSTE RUSTPLAATS VOOR ENGELSE STOOM VOERTUIG EN ATTRACTIES OMLIJSTEN TWEEJAARLIJKS GEBEUREN VANDAAG UW ROLLETJE GEBRACHT Speciale attractie kinder- kermisshow Op weg naar Hellevoetsluis via Zeeuwse eilanden Een begrip Hongerig die stijl verraadt SERVIEZEN: Wedgwood Villeroy Boch Thomas Arzberg Royal Albert 9H 11* in im Schommelt Prima dagje MORGEN UW KLEURENFOTOS ALKLAAR! UW FOTOVAKMAM MAAKT ER MEER VAN J. P. A. Rosset tandprotheticus Plein 1 940 Middelburg, tel. 01 1 80-1 2560 Woensdag 16 juli 1986 KISSINGER opiage 22.8U0. wekelijks graus nuis aan ntns up yerieei waicneren in comDinatie met ae raam totaie opiage 44.y*>u. uitgave provincial zeeuwse courant b.v administratie: markt 51, postbus 5017, 4330 ka middelburg, 01180-81162 advertentie: walstraat 56-60. postbus 18, 4380 aa vlissingen, 01184-84000. privé w melse, 01184-62320. redaktie: ad hanneman, 01180-81170 ?KTïI illtfónTïffël «fsta V7PA fifl «nTO inrcroPTsnr.* ALFONS BORM IN VLISSINGEN Alfons Borm is de attractie tijdens de kermisda gen in Vlissingen (zaterdag 19 tot en met zondag 27 juli). Op maandag 21 en dinsdag 22 juli treedt hij op met een speciale show. 'Wonderland' ge naamd. Deze man uit Beverwijk zal de jeugd bei de dagen een uur vermaken met toverkunsten, conferences en zang. Hij doet dat op een speciaal podium dat op het uitgestrekte kermisterrein wordt opgesteld. De shows beginnen op maandag en dinsdag om 14.30 uur. Traditioneel zal er ook tijdens de Vlissingse ker mis een vuurwerk worden afgestoken. Het uitbun dige feestvuur is te zien op donderdagavond na zonsondergang, vanaf 22.30 uur. Voor meer informatie over de kermis in Vlissin gen, zie de gemeenterubriek 'In de blauw geruite kiel'. Alfons Borm DEZE WEEK IN Talrijke orgelklanken drin gen deze week uit de openin gen van kerken. De concerten op Walcheren verzamelden we deze week in podium en beschreven ze in 'uit'. Zeeland Culinair, een topat tractie voor hei zomerseizoen in Goes. Ook dit in 'Uit'. De nieuwe Toyota in 'bougie tot bumper' samen met 50 jaar Kadett. Rubrieken: Archief sprok kels, Korte Informatie, Podi um, Film, Expositie, Lezen. Voor de Belgische genodigden die de maiden-trip van de 'Poseidon' meemaakten hoeft het waarschijnlijk niet meer. Dachten ze lekker tax-free te kunnen inkopen, worden ze door de douane in Zeebrugge vriendelijk verzocht om wat frankskes op tafel te leggen om invoerrechten te betalen. Voor een slof sigaretten aan boord gekocht voor 432 frank moest even een toeslag worden betaald van 384 Belgische franken. Weg belastingvoordeel. Wat dat betreft vertoont het menu van dit schip dat cultuur, recreatie en belastingvrij inkopen op deze nieuwe veerdienst Vlissingen-Zeebrugge een foutje van de kok. hoort dat immers bij een eerste. De tocht langs de kust is leuk. Daar valt niets op aan te merken, want zo ziet men Vlissingen, Dis hoek en Westkapelle tenslotte niet elke dag. door Ad Roos Een van de machines die is te bewonderen. Middelburg is ook dit jaar weer het eerste tussenstation voor de Engelse karavaan met door stoom aangedreven voertuigen, op weg naar de Vestingdagen in Helle voetsluis. Op dinsdag 12 augustus tussen 10 en 12 uur zorgen vijftien machines en hun bestuurders weer voor een boeiend spektakel in de Zeeuwse hoofdstad. Vorig jaar trok de karavaan met acht deelne mers uit Engeland veel bekijks. De Middelburgse brandweer hielp toen onder meer met het innemen van water. Ook tijdens de nachtstop - dit jaar vanaf acht uur 's avonds nabij de Zeelandbrug op Schouwen - werden de techni sche wonderen op wielen door gretige ogen opgeslokt. Na uit scheping die dinsdag de twaalfde augustus zet de stoet stoom- mobielen zich om acht uur vanaf het haventerrein bij de Olau- steigers in beweging richting Mid delburg. De eerste Engelsman, Brian Smith, bijgenaamd 'Smudger', kwam als eerste in 1983 met zijn stoomwals naar het vaste land. Via Vlissingen reed hij in drie da gen naar Hellevoetsluis. In 1984 kwam een collega met hem mee en met twee machines werd de rit opnieuw gereden. Vorig jaar re den acht stoom-voertuigen vanaf de Olau naar Hellevoetsluis. Op het Middelburgse stadhuis werd het gezelschap toen ontvangen en talrijke belangstellenden verdron gen zich rond de machines om ze van dichtbij te kunnen be wonderen. En zo werd niet alleen het verblijf in Hellevoetsluis bestempeld met het opschrift 'succesvol', ook dè rit over de Zeeuwse eilanden was een attractie van de grootste orde. En het is dan ook niet zo verwon derlijk dat er weldra banden wer den gesmeden om dit spektakel meer onder de aandacht te bren gen en vooral te behouden. De Olau-Line heeft met de Stichting Vestingdagen een samenwerkings verband gesloten, waardoor nu al le voertuigen via Vlissingen kunnen komen. Overigens zal een tweetal deelnemers uit Nederland de Engelsen in Vlissingen komen ophalen met hun machines. Voordat het gezelschap in Helle voetsluis is gearriveerd heeft het ongeveer 15.000 kilogram kolen verstookt en 37.500 liter water ge bruikt. Een onderdeel van de Vestingdagen in de plaats op het eiland Voorne is de stoomdagen. Afgelopen donderdag maakte de 'Poseidon' haar eerste tocht van Nederland naar België. Aan boord enkele honderden genodig den uit het bedrijfsleven, de toe ristenindustrie, notabelen en de landelijke pers. Vanuit de eerste binnenhaven in Vlissingen, via de sluis gaat de tocht langs de kust tot Westkapelle, draait dan bak boord weg de open zee op, want daar kan er pas tax-free worden gekocht. In de sluis wordt een lint doorgevaren, gedeputeerde Ven- tevogel trekt aan de scheepstoeter en de glazen worden geheven. Niet allemaal, want een groot ge deelte heeft de slok allang achter de kiezen. Pal buiten de sluizen wordt de 'Poseidon' geëscorteerd door een aantal sleepboten. Imposant, met veel getoeter en slechts enkele me ters van het pleziervaartuig, zo Uiteraard is er een officieel ge deelte met toespraken. De oor spronkelijk uitgenodigde staatsse cretaris van Financiën mr. H.E. de Koning laat het afweten. Die heeft het kennelijk te druk met de kabinetsformatie. Middelburg wordt vertegenwoordigd door burgemeester Chris Rutten en het Vlissings college heeft wethouder T.K.R. Meijers afgevaardigd om de stad te vertegenwoordigen. "Een dagje Poseidon doen moet een begrip worden", zo meent hij in zijn toespraak. Gedeputeerde Ventevogel noemt de verbinding Vlissingen-Zeebrugge een prima initiatief dat het imago van het *Belgen moeten uitpakken bij hun eigen douane. particulier initiatief aardig op krikt. De schepen van Brugge, Leijs, maakt direct van de gele genheid gebruik om 1986 maar uit te roepen tot het jaar van het bier, want in Zeebrugge wacht een 'goede Vlaamse pint'. Wat hij verder zegt ontgaat een aantal mensen, maar dat van het bier hebben ze in ieder geval goed ver staan, want een ovatie valt hem ten deel. Inmiddels is het koud buffet aan gerukt en de passagiers storten *De Poseidon irr volle zee Evenals de drie voorgaande keren maakt de Stichting Vlis sings Aktiviteiten Fonds (VAF) de borst weer nat om in de periode van 18 juli tot en met 3 augustus een gigantische maritieme expo op poten te zetten. "De achtergrond om een maritieme expositie te houden was oorspronkelijk om een museum van de grond te krijgen", vertelt VAF- secretaris C. Louwerse. "In de loop der jaren is dat idee achterhaald en blijkt een twee jaarlijkse expositie een enor me trekpleister te zijn voor de talloze touristen en de inwo ners van de regio". De Maritieme Expo '86 wordt ook deze keer weer gehouden in het gebouw van het Maritiem In stituut De Ruyter aan de Boule vard in Vlissingen. Om alles een plaatsje te geven worden de loka len ontruimd en door de deelne mende standhouders ingericht. Uiteraard zijn er veel scheepsmo dellen, maquettes en documenta tiemateriaal te bekijken en als en tourage wordt bij het gebouw be- bakeningsmateriaal van het loodswezen en de éénpersoons duikboot geplaatst. Behalve de expositie zijn er talrij ke activiteiten die het nodige pu bliek moeten trekken, zoals een reddingsdemonstratie van de Ko ninklijke Marine. De officiële opening wordt op vrijdag 18 juli verricht door J.W. Weug, directeur van de Scheeps werf De Schelde. Door een porto foon geeft hij een commando. Dan laat een boot voor de boule vard letterlijk zien en horen dat het maritieme spektakel is geopend. Na de opening zo rond 11 uur, is de expositie om 13.30 uur voor het publiek toegankelijk. De eerste activiteiten staan gepro grammeerd voor zaterdag 19 juli. Om omstreeks 15.40 uur geeft de Koninklijke Marine een reddings demonstratie waarbij een helicop ter en een reddingsboot zijn inge schakeld. Het geheel wordt van commentaar voorzien, zodat iedereen ook weet waarom iets gebeurt. Op 21 juli is er een themadag met als onderwerp 'De loodsdienst'. Op die dag worden alle aspecten van het loodswezen behandeld. En 25 juli verzorgt de rijkspolitie te water eveneens een themadag. Als extra attractie landt er om 12.30 een helicopter, die tot 13 uur voor het publiek is te bezichti gen. Verder -vermeldt het pro gramma een 'denk- en doemid- dag' waarbij belangstellenden mee kunnen doen aan snelscha ken, een spelletje met een schaak computer of sjoelen. Het Directoriaat-Generaal Scheepvaart en Maritieme zaken verzorgt op 29 juli een themadag met als onderwerp 'De Verkeers dienst', waarbij de scheepvaart op de Westerschelde wordt belicht. Gedurende de maritieme expositie '86 zullen er films, videobanden en dia's vertoond worden. Boven dien maken de bezoekers een kans op gratis vaartochten. Aan de 'zoveelste duizendste' bezoeker worden vaartochten aangeboden en men maakt kans op een 'prijs van de dag', die eveneens uit een vaartocht bestaat. De expositie is geopend van maandag tot en met zaterdag van 10 tot 18 uur en zondag van 13 tot 18 uur. mew INSTITUUT DE RUYTER Middelburg, Nieuwe Burg.8 Vlissingen, Lange Zelke 26 01180-13266/01184-11477 zich vol overgave op deze over daad aan heerlijkheden. Zeelucht maakt hongerig dus een goede hap gaat er wel in. Kennelijk zijn ook hier de ogen groter dan de maag, want er verdwijnt nogal wat in de afvalcontainers. De 'natte versnaperingen' blijven stromen en de gevolgen blijven dan ook niet uit. Enigszins groen en blauw verdwijnt zo menigeen naar het buitendek om bij te ko men. Ook de eerste tekenen van zeeziekte doen hun intrede en pip- jes vertrekken ook deze passa giers naar elders. De aanwezige landelijke pers is niet zo content. Persberichten ontbreken en eigenlijk weet nie mand precies wat er allemaal staat te gebeuren. Ook het 'nieu we' personeel weet weinig te ver tellen en als ze iets weten dan heb ben ze het van horen zeggen. Een redacteur van het 'Financieel Dagblad' vertelt in plaats van persdocumentatie een enveloppe met sollicitatiebrieven te hebben ontvangen... En over solliciteren gesproken: de nieuwe veerdienst moet in totaal zo'n 50 arbeidsplaatsen opleve ren. Het voornamelijk Duitse per soneel blijft nog even om het nieuw aangenomen personeel in te werken en wordt dan groten deels door Nederlands personeel vervangen. Bovendien wordt er gewerkt in wisselende diensten. Een aantal heeft reeds een baantje als verkoopster in een van de win keltjes aan boord. Geen onver deeld genoegen overigens, want de algemene klacht is dat het er vlug 'benauwd' is. Zeebrugge komt in zicht en voor een aantal passagiers is dat een opluchting. "Het duurt te lang", vindt de een en een ander vindt weer dat het schip te veel schommelt. Een kersvers bemanningslid ziet het -op dat ogenblik althans- niet meer zitten. Zij ligt uitgevloerd op de grond. Zeeziek. "Dit is mijn eerste dag van mijn eerste baan. Zoals ik me nu voel is het gelijk mijn laatste". In Zeebrugge moet iedereen nog even langs de douane. Even in de tassen met aankopen laten kijken en doorlopen. Behalve voor een aantal Belgische passagiers dan, want die moeten fors betalen. De douaneproblemen voor de zuiderburen blijken te liggen in het feit dat België de vaartocht niet als een 'veerdienst' aan merkt: maar meent dat het een 'cruise' is. "En dat betekent dat de Belgen die belasting-vrij den ken te kopen gewoon accijns moeten betalen", aldus een woordvoerder van de Belgische douane. Reisbureau Van Fraas- sen, die als hoofdagent voor deze veerdienst optreedt heeft het pro bleem inmiddels onderkend. "Wij zijn druk bezig daar een oplossing voor te vinden", vertelt echtgenote E. van Fraassen. "Maar dat gaat via 'Brussel'. Wij hopen in ieder geval op korte ter mijn overeenstemming te berei ken, zodat onze Belgische passa giers die problemen tenminste niet meer hebben". Het beloofde bier is aanwezig en ook dat vindt zijn weg in de ken nelijk chronische dorstige kelen. Buiten wachten de bussen en wie gehoopt had dat er nog een ritje naar Brugge zou volgen had het mis. Linea recta naar Vlissingen. In gesprekken op de veerboot 'Ju liana' komen de op- en aanmer kingen los. Deze dag had veel be ter georganiseerd kunnen wor den. 500.000 Passagiers per jaar? We moeten het eerst nog zien. Scepsis dus. Voor een ouder echtpaar uit Nieuwerkerk aan de IJssel is het in ieder geval een prima dagje ge weest. Als een van de weinige be talende passagiers hebben zij kun nen genieten van een tochtje op zee, een prima koud buffet en een regelmatig natje'. Als ze een vol gende keer wéér meegaan, zullen ze voor een klein flesje bier 2,75 moeten betalen. Overigens fluisterde men in Vlis singen dat de detailhandel veron derstelde een geweldige concur rentie te krijgen van het Van Fraassen initiatief om belasting vrij inkopen mogelijk te maken op de Noordzee. Jan Lust van de Vlissingse Ondernemerscentrale (VOC) ontzenuwt dit gerucht. "Ik ben weliswaar niet op je boot ge weest, maar elk initiatief dat toe risten naar Vlissingen lokt, juich ik toe. Ik zie het tochtje meer als een extra attractie". Kunstgebitten reparaties en vernieuwingen Spec, voor slechtzittende protheses en ingevallen gezichten Spoedig klaar. Tel. afspraken 01184-14533 Hobeinstraat 52 ^Vlissingen Schepen op schaal zijn talrijk vertegenwoordigd tijdens de Vlissingse maritieme expositie De éénpersoonsduikboot, een vast onderdeel van de 'natte tentoonstelling' I v'

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1986 | | pagina 1