UT I-turf Ronde Tafel Walcheren op bres voor gehandicapten ZEELAND EN ZIJN VERGETEN VERLEDEN? Folklore op Molenwater Middelburg SEIZOEN OPRUIMING 10 tot 50% KORTING ooftman INTERNATIONALE AANDACHT ZEEUWSE EXPOSITIE FUCHSIA S mm HET WEEKBLAD WALCHEREN □eVLissinger VANDAAG UW ROLLETJE GEBRACHT Vernietigend Centenkwestie Lichtpuntje Goes MORGEN UW KLEURENFOTO S AL KLAAR! UW FOTOVAKMAN MAAKT IR MIER VAM Plein 1940 Middelburg, tel. 01 1 80-1 2560 Vereniging Diepvriezer Expositie Woensdag 9 juli 1986 HSSNGER oplage 22.800. wekelijks gratis huis aan huis op geheel walcheren in combinatie met de faam. totale oplage 44.950. uitgave provinciale zeeuwse couranl b.v. administratie: markt 51, postbus 5017, 4330 ka middelburg. 01180-81162. advertentie: walstraat 56-60, postbus 18, 4380 aa vlissingen, 01184-84000, privé w. melse, 01184-62320. redaktie: ad hanneman. 011 Onder het motto 'Help de gehan dicapte in het zadel' neemt de Round Table Walcheren het voortouw om de stichting Pony rijden Gehandicapten Zeeland in Vlissingen financiële steun te ver lenen. Deze stichting exploiteert een manege waar gehandicapte kinderen de gelegenheid wordt ge boden pony te rijden. De meeste kinderen kunnen een eigen pony- met alle bijkomende kosten niet betalen, terwijl ook een hoge eigen bijdrage door de stichting meestal niet kan worden ge vraagd. Inmiddels is de nieuwbouw van de binnenbak bijna gereed maar het geld is op. Daarnaast zijn de 14 pony's van de stichting gehuis vest in een oude loods onder wer kelijk erbarmelijke omstandighe den. Het is dan ook de wens van de stichting om naast de nieuwe binnenbak een 'fatsoenlijk' on derkomen voor de pony's te rea liseren. Al met al is daar een bedrag van 150.000 gulden voor nodig. De Round Table Walcheren is een service club en heeft als doel be langeloos mensen of groepen te helpen, die het in onze samenle ving moeilijk hebben. Vandaar dat de Round Table probeert die 150.000 gulden bijeen te brengen. Zij gaat dit onder meer proberen door het houden van collectes in de Walcherse bioscopen, het wer ven van sponsors uit het be drijfsleven, een politie vvielertocht in september en een slot mani festatie in de manege. DEZE WEEK IN *Een Europese première in het Alhambra filmthea ter in Vlissingen met Syl vester Stallone in de hoofdrol. Uitgebreid in 'uil Eveneens in 'uit': het concert van Rudy de Quel- joe in Zippo. *Rubrieken: kinderboe ken, bougie tot bumper, korte informatie, exposi tie, podium, film en ar- chiefsprokkels. ...te weinig mensen krijgen een kans om nautische geschiedenis in kaart te brengen... De Zeeuwse overheden lappen het nautische verleden aan hun laars. Althans zo lijkt het. Nergens in de provincie kan de natte historie permanent worden bekeken. Gesprekken met geïnteresseerden maken de zaak nog somberder. Kennelijk is de maritieme geschiedenis voor de provinciale en gemeentelijke bestuurders van zo ondergeschikt belang, dat alleen de vuilnisbelt goed genoeg is. Particuliere geïnteresseerden denken daar anders over. Over de provincie verspreid lopen die goedwillende vrijwilligers zich echter regelmatig te pletter tegen de muur van onbegrip voor de waarden die hun verhaal inhoudt. De amateurorganisatoren in Vlissingen die het Ramschip Schorpioen een opvallende plaats in de havenstad wilden geven vingen bot en verkasten uit wanhoop hun plannenmakerij naar Middelburg. Ook de groep enthousiastelingen die een authentiek VOC-schip aan één der Zeeuwse kademuren wilde leggen lijken voor aap te staan. door Ad Hanneman En het meest recente voorbeeld van de ver domhoek waarin de maritieme geschiedenis wordt gezet is de sluiting van de tweehon derd jaar en vier maanden oude scheepswerf van de familie Meerman in Arnemuiden. Meerman senior (Cees voor zijn omgeving en 72 jaar oud) heeft er een hard hoofd in dat zijn familiewerfje voor de toekomst be waard kan blijven. Door talrijke problemen lijkt deze werf nu rijp te worden gemaakt voor de slopershamer. Over die problemen wil desondanks niemand zijn mond roeren. Maar heeft de plaatselijke over heid plannen om de werf te redden? Burgemeester M.M. Markusse van de vissersstad reageert ver rast. Als hem het voorstel wordt aangereikt om de eeuwenoude fa- miliewerf te redden en er bijvoor beeld ook een visserijmuseum in te vestigen, meent hij: "Het is in derdaad een waardevol idee. Ik moet dat weliswaar even laten in werken, maar zo op het eerste oog lijkt het me de moeite waard om er eens over na te denken. Ik ver bind er echter twee voorwaarden aan", voegt hij er onmiddellijk aan toe. "Op de eerste plaats moet de heer Meerman meewer ken en op de tweede plaats moe ten mensen bereid zijn om dit idee verder uit te werken. Dan verleen ik alle medewerking die ik kan geven". Over het belang van de maritieme geschiedenis in Zeeland wil John Springer (39) jaar wèl het een en ander kwijt. Springer werkt als restaurateur binnenschepen bij het Maritieme Museum Prins Hendrik in Rotterdam, woont op John Springer het zeilend bedrijfsvaartuig 'Vijf Gezusters' in bet haventje van Nieuw- en Sint-Joosland en ver wondert zich al sinds jaar en dag over het ontbreken van een over zicht hoe in vroegere jaren de scheepvaart en aanverwanten in Zeeland reilden en zeilden. Bij een bezoek aan het museum in Rotterdam waar hij druk verga derend en werkend meehelpt alles publieksklaar te hebben als dit grootse maritieme museum in de stad met de grootste haven van de wereld op 7 november aanstaande zijn .deuren opent is zijn eerste reactie vernietigend. "Zeeland?". Hij haalt even zijn schouders op, laat een spoor van minachting blijken en zegt: "Ik wil benadrukken dat de gemeen telijke en provinciale overheden te weinig mensen de kans geven om de scheepvaartgeschiedenis in kaart te brengen. Er is naar mijn mening genoeg materiaal om de nautische geschiedenis naar bui ten te presenteren. Dat geldt voor de gegevens vanuit het verre verle den als die vanuit het begin van de twintigste eeuw". Springer is évenzeer begaan met het lot van de scheepswerf Meer man in Arnemuiden. "Het is de enige werf die nog in staat is om een hoogaars te bouwen", treurt hij. "Opvallend is trouwens dat in heel Zeeland geen schip meer is te vinden van dit type. En dat ter wijl het een puur Zeeuws schip was. De hoogaars werd voorna melijk gebruikt door de Walche- naren en de Bevelanders. Opval lend is trouwens dat er vooral in België belangstelling bestaat voor de hoogaars. Van Beylen, de oud directeur van het Scheepvaartmu seum in Antwerpen schrijft er momenteel eén boek over. Hij komt regelmatig bij Meerman in Arnemuiden. Diezelfde Van Bey len citeerde bij de opening van de tentoonstelling 'Zeeland uyt de zee gevischt' in Vlaardingen visser Van Gilst uit Arnemuiden. In zijn openingstoespraak memoreerde hij dat als Van Gilst de Oran jesluizen in Amsterdam passeerde de mensen spraken over een 'aak- je'. Van Gilst corrigeerde zijn toe schouwers en legde uit dat hij viste op een hoogaars, een pracht- schip uit Arnemuiden. Ik vind het enorm jammer dat Zeeland nooit voorop heeft gelopen om bekend heid te geven aan dit schip". De vraag of de sloop van de werf die hoogaarsen (nog) kan bou wen, Meerman dus, een pure cen tenkwestie is of een kwestie van familiegekibbel blijft onbeant woord. Omwonenden weten slechts van 'horen zeggen' hoe de vork in de steel zit. De directeur, Cees Meerman, zegt niets. Terwijl hij de deuren opent van de schit terende oude schuur en wijst naar de uitgesleten lemen bodem waar de hoogaarsen vroeger werden ge bouwd - "Het handwerk ging van vader op zoon. Ze werden op het oog gemaakt" - laat hij in het midden waar de schoen wringt. En de gemeente doet niets. "Niet rendabel", zegt hij een aantal ke ren. Een museum met beperkte werfactiviteiten zou wel kunnen. Slopen? Hij weet het niet. "Ik ben nog maar een paar dagen dicht. Voorlopig laat ik alles op me af komen", zegt de vitale 72-jarige scheepsbouwer gelaten. Door de opmerking van Markus- se ontstaat dus een lichtpuntje in de overwoekerde maritieme ge schiedenis van Zeeland. Mis schien weten vrijwilligers en de burgemeester zelf een kous met geld te krijgen waardoor de werf voor het nageslacht bewaard kan blijven. Maar de geschiedenis van de visserij en de hoogaars is slechts één deeltje van wat er zich allemaal heeft afgespeeld op het water met Zeeland als na velstreng. Springer maar weer: "Vlissingen bijvoorbeeld. De toekomst van de Koopmanshaven zou veel meer op het nautische verleden moeten zijn gericht". Hij neemt als voor beeld het Prins Hendrik Museum waar hij zijn dagelijkse brood verdient. Daar wordt een buiten- gebeuren gecreeerd met oude am bachten en commerciële winkel tjes^ Het één kan niet zonder het ander. Nabij het Arsenaal zou volgens hem hetzelfde moeten ge beuren. "Wat in Rotterdam mo gelijk is moet ook in Vlissingen mogelijk zijn". Hij geeft toe dat de mogelijkheden in een stad met de grootste haven van de wereld groter zijn, maar acht de geboor testad van Michiel de Ruyter groot genoeg om het nautische verleden voor een groot publiek zichtbaar en aantrekkelijk te ma ken. Een onderzoek in Rotterdam heeft uitgewezen dat er voor de maritieme geschiedenis een brede belangstelling bestaat. "En wij in het Rotterdamse museum kunnen alle medewerking verlenen", op pert hij. Springer heeft trouwens ook geen goed woord over voor de opstel ling van de gemeente Goes toen de Stichting Zeilvaart Goes met Pasen een expositie hield op een klipper. "Het is de bedoeling om die klipper voor Goes onder tuig te brengen. Nadat Guus van Hec- ken en de zijnen er in de haven hadden gelegen, moesten ze ha vengeld betalen. Daaruit kun je concluderen dat de bereidheid om de maritieme geschiedenis in kaart te brengen minimaal is". Behalve kritiek heeft Springer, die voorheen tien jaar in het on derwijs zat, ook ideeën over hoe een eerste aanzet kan worden ge geven om in ieder geval wat te doen. Bij nalezen van dit verhaal is hij verheugd over de positieve opstelling van Markusse ten aan zien van het familiewerfje en noemt dit een winstpunt. De plan- Het werfje van Meerman in Arnemuiden. Sloop of een museum met wat werfactiviteiten? Burgemeester Markusse - door ons op het spoor gezet - wil wel redden. nen van de Stichting Ramschip Schorpioen en de mensen die een authentiek VOC-schip willen na bouwen noemt hij moedig, maar misschien een beetje boven de macht van de provincie. Dit ge zien in het licht van de - kennelijk - geringschattende manier waarop het nautische verleden op bestuurstafels tot prullebakken- voer wordt gedegradeerd. Hij ver wijst naar een eenvoudig schip, de klipper, dat vroeger werd ge bruikt om landbouwproducten te vervoeren door de Zeeuwse wate ren. Het lijkt hem wel wat om voor de provincie zo'n schip te restaureren. Is dit een sollicitatie naar een baantje bij de provincie? Springer lacht. "Ik heb hier in Rotterdam nog een berg werk te verzetten. Ik zou me er echter wel voor willen inzetten. In tegenstel ling tot andere waterrijke provin cies heeft Zeeland niets. Gronin gen bijvoorbeeld heeft zijn Gro ninger Tjalk en Friesland heeft zijn Statenjacht waarop commis saris Wiegel geregeld tochtjes maakt. En de restauratie van een klippertje is een overzichtelijke klus". Hij mijmert nog wat over een klipper en laat dan blijken er al een beetje meer mee bezig te zijn dan zomaar plannen in zijn hoofd. "Zo'n klipper ligt binnen handbereik. Ik weet ook dat ei bedrijven in zijn geïnte resseerd....". De eerste Middelburgse fol kloristische dag vindt dit jaar plaats op donderdag 17 juli. Evenals de voorgaande jaren staat het spektakel weer te ge beuren op het Molenwater en vormen ringrijden en rijden met de sjees de hoofdmoot. FOTO VtQEO ÊD Af*!/ COMPUTERS T p LDMUr\ Niet minder dan 40 sjezen met even zoveel paren in Watchers kostuum zullen in de baan verschijnen om een gooi te doen naar de vele prijzen die te behalen zijn met het ringste ken, de best versierde sjees of de mooiste klederdracht. De sjezen rijden op het parcours Molemvater-Branderij- Molengang-Noordbolwerk en Molenwater een lang parcours, zodat het publiek ruimschoots de gelegenheid heeft om de combina ties te bekijken. Het ringrijden vindt plaats achter de muziektent. Voor dit onderdeel hebben tot nu toe 27 deelnemers ingeschreven die zullen strijden om de meest gestoken ringen en/of de mooiste combinatie rui ter en paard. De wedstrijden be ginnen om 9.30 uur en eindigen omstreeks 17 uur. De middagpau ze is van 12 tot 13 uur. De eerste folkloristische dag wordt besloten met een prijsuitreiking in de Schouwburg (21 uur), gevolgd door een gezellige feestavond. Het tuintje van Cees van Oevelen aan de Bellinkstraat 26 in Middel burg is net als de meeste tuintjes in Nederland bescheiden van af metingen. Wat dat betreft valt de tuin dus nauwelijks op. Wat ech ter wèl opvalt is dat er zo'n 200 planten in staan die allemaal het zelfde zijn, of tenminste op elkaar lijken. Voor de leek althans. Een redelij ke plantenkenner ziet alras dat er 200 verschillende soorten Fuch sia's op de vijftig vierkante meter die de tuin telt staan. "Niks bij zonders hoor", zegt Cees met ge paste bescheidenheid. Ik ben pas twee jaar bezig met die planten en er zijn er wel die meer dan zes honderd Fuchsia's hebben staan. Het enige echte probleem dat ik heb is waar laat ik al die planten. Postzegels sparen is makkelijker. Als het album vol is koop je ge woon een nieuw en je kunt weer vooruit. Maar de tuin is niet van elastiek". Cees heeft dan ook een oplossing gevonden door zijn tuin zo in te richten, dat alle planten een plaatsje hebben gevonden. Opho gingen, aan de muur en aan de schutting. De jonge Fuchsia's en de stekkies' hebben zich ver schanst onder het hok van een vrolijke koerende duif. "De Fuchsia is voor zover bekend minstens 200 jaar oud", doceert hij. "Zo'n twintig jaar geleden kwam die plant ineens weer in de belangstelling en er ontstonden verenigingen. "Ria van Liere uit Kapelle vroeg een paar jaar gele den of er in Zeeland mensen wa ren met belangstelling voor Fuch sia's. Nou, wij begonnen met tien mensen die allemaal wel een paar planten in huis hadden. Erg be scheiden dus, maar Zeeland had een Fuchsia-vereniging. Van het een kwam natuurlijk het ander en wij kunnen ons nu rekenen tot een 'bloeiende' vereniging. Het is ook een erg makkelijke plats", gaat-ie verder. "Het geeft natuur lijk wel wat werk, maar alles bij elkaar valt dat reuze mee. Het be gint met het kopen van een stekje. Je kunt natuurlijk ook direct een plant kopen maar er zijn er bij van dertig gulden en meer, dus dat tikt nogal door. Goed. Stek- kie. Als alles een beetje gegroeid is en je hebt een plant, krijg je het 'toppen en nijpen'. Technieken om de plant te laten 'verbossen'. De bloeitijd is van juli tot okto ber, daarna wordt de plant ges ji*» ;l. •«-- V. ry- Cees van Oevelen tussen zijn fuchsia 's in het tuintje aan de Bel linkstraat noeid en gaat de winterberging in". Bij Van Oevelen is dat dan de diepvriezer (uitgeschakeld) met een laag turfmolm. De fuchsia vereniging, waarvan Van Oevelen tot voorzitter is gebombardeerd, is actief. Regelmatig komen ze bij elkaar om te vergaderen over hun troetelplanten. Welke bemesting is het beste, welke insecticides moeten er worden gebruikt en wie heeft er nog een stekkie. Maar ze gaan verder. Eens in de vijf jaar organiseert de landelijke vereni ging een tentoonstelling. "Alle maal in het midden van het land en wat daar kan kan natuurlijk ook in Zeeland" meent Cees. "Vorig jaar hielden wij een expo sitie in kwekerij Westhof in 's Heer Arendskerke. Ruim zesdui zend bezoekers en dan echt uit heel de wereld. Ongelofelijk. Wij hebben het trouwens goed getrof fen met die kweker, want de eige naar is zelf 'gek' van fuchsia's en heeft nu zo'n 900 soorten". Binnenkort houdt de Zeeuwse vereniging weer een expositie. "Dat wordt een klapper" voor spelt Cees. "Wij verwachten toch zeker meer dan tienduizend be zoekers. "De voorbereidingen zijn al in volle gang. Inrichten van de kas sen en stands, want wij laten na tuurlijk niet alleen maar onze planten zien, maar de bezoeker krijgt ook nog alle informatie die hij hebben wil. En wil iemand een stekje kopen? Nou, dan kan dat natuurlijk". Mevrouw van Oeve len is net zo enthousiast als haar man. Alleen heeft ze nog één wens: "Ik wou dat de tuin van elastiek was De tentoonstelling wordt gehou den op Kwekerij Westhof in 's Heer Arendskerke, duurt van 27 juli tot en met 2 augustus, en is behalve 's zondags geopend van 9 tot 17 uur. De toegang is gratis.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1986 | | pagina 1