Plan
autowrakken
HOTEL DU COMMERCE
P. 7FFI AND
wijziging vergunningen
A rch iefcprokkels
Subsidie audiologisch centrum
Beplanting
HOTEL „DU COMMERCE"
DE VLISSINGER
Woensdag 2 juli 1986
OM M ISSI i:s
IX BKHOEP
Volgens de Afvalstoffenwet moet elke provincie een plan
voor de verwijdering van autowrakken hebben. Gedepu
teerde Staten van Zeeland hebben nu een zg. voorontwerp
voor het Zeeuwse autowrakkenplan gepresenteerd.
De branche
Sanering
Bestemmings
plannen
Milieu
Richtlijnen rijk
Financiële
gevolgen
provinciale griffie
ABDIJ
Gedeputeerde Staten stellen
Provinciale Staten voor
f 46.000,— startsubsidie te
verlenen voor een dependance
in Goes van het audiologisch
centrum "de Ammanstichting"
in Rotterdam. Hiervan zal na af
loop van het startjaar
f 28.000,— door de Am
manstichting worden terug
betaald.
Door de start van een depen
dance in Goes wordt de bereik
baarheid van hulp aan dove en
slechthorende jongeren en vol
wassenen in Zeeland sterk ver
beterd. Er is nadrukkelijk geko-
De Zeeuwse beplantingscom
missie vergadert op woensdag
9 juli. Als belangrijkste agenda
punt staat genoteerd het be
heersplan beplantingen buiten
gebied van de gemeente
.Tholen.
Deze openbare vergadering be
gint om 15.00 uur en zal wor
den gehouden in het provincie
huis, Sint Pieterstraat 42 in
Middelburg.
zen voor Goes als vesti
gingsplaats omdat op die ma
nier nauw kan worden samen
gewerkt met de school voor
slechthorende en spraakge-
brekkige kinderen "de Kring"
die al in Goes is.
Gesprekken van medewerkers
van de provinciale griffie, direc
ties van De Kring, Ammanstich
ting, Zeeuwse Stichting voor
revalidatie en de Oosterschel-
deziekenhuizen hebben geresul
teerd in een plan per 1 juni
1 986 te starten met een perio
diek spreekuur van de Am
manstichting in Goes. Ver
wacht wordt dat bij de start één
onderzoeksdag per maand vol
doende zal zijn en dat er gelei
delijk een uitbreiding tot een
dag per veertien dagen of mo
gelijk een dag per week zal
plaatsvinden.
Niet alleen voor ouderen is het
van belang dat er een dergelijke
voorziening komt in Zeeland
maar ook (en vooral) voor dove
en zeer slechthorende kleuters
omdat op die manier een aantal
"uithuisplaatsingen" buiten de
provincie zou kunnen worden
voorkomen.
Door de openstelling van de de
pendance voor alle leeftijds
groepen worden de noodzakelij
ke investeringen eerder renda
bel. Inmiddels zijn ook gesprek
ken gevoerd met de k.n.o.-
artsen in Zeeland over 'de me
dewerking' aan een dependan
ce. Deze zijn overwegend posi
tief verlopen.
Omdat er in het startjaar extra
I EUWS
De tweede kamer uit Gedepu
teerde Staten houdt op dinsdag
8 juli tweemaal zitting om be
roepschriften tegen gemeente
lijke uitspraken over bijstands
zaken te behandelen. De be
zwaren richten zich tegen
beslissingen van de gemeente
Vlissingen.
De zittingen beginnen om
10.00 en om 10.20 uur.
De hoorcommissie bestem
mingsplannen houdt op vrijdag
11 juli tweemaal zitting.
De eerste begint om 10.00 uur
en heeft als onderwerp het
bestemmingsplan "Nisse, ge
deelte bedrijfsterrein Drieweg"
van de gemeente Borsele. Te
gen dit plan zijn drie bezwaar
schriften ingediend.
Mevrouw mr. drs. L.G. van den
Berge uit Leidschendam en de
heren J. Bos en P. Wesselius
(beiden uit Nisse) maken be
zwaar tegen de vestiging van
een transportbedrijf op een
bestaand verhard terrein aan de
Drieweg in Nisse. De transport
ondernemer, die het perceel in
eigendom heeft, wil een loods
bouwen voor open overslagac
tiviteiten. De bezwaarden-die
dicht bij het terrein wonen
vrezen overlast van het bedrijf.
De tweede zitting begint om
10.30 uur en heeft als onder
werp het bestemmingsplan
"Pauwhoek, 4e herziening"
van de gemeente Mariekerke.
De heer mr. J. Boogaard uit
Middelburg maakt bezwaar te
gen de agrarische bestemming
op een terrein aan de Cornelis
Jaspersestraat in Meliskerke,
waar een mini-camping is ge
vestigd. Ook maakt hij bezwaar
tegen een aantal woningen die
dicht bij de camping gebouwd
zullen worden.
Alle zittingen zijn openbaar en
worden gehouden in het provin
ciehuis, Sint Pieterstraat 42 in
Middelburg.
kosten zullen worden gemaakt
voor de aanschaf van appara
tuur en ander werkmateriaal
heeft de Ammanstichting een
startsubsidie gevraagd.
De Staten nemen in hun verga
dering van 19 september hier
over een beslissing.
In dit plan is o.a. aangegeven
welke autosloperijen hun activi
teiten om redenen van natuur,
landschap en woonomgeving
moeten beëindigen. Ook wordt
duidelijk gemaakt welke maat
regelen nodig zijn ter bescher
ming van het milieu bij bedrijven
die hun werk voortzetten.
In afwijking van de richtlijnen
van het rijk kent het Zeeuwse
plan geen minimumgrens voor
het aantal wrakken dat per be
drijf per jaar moet worden ver
werkt. Zulke bedrijven moeten
wel aantonen dat zij econo
misch doelmatig èn milieuhy
giënisch verantwoord te werk
gaan. Is dit niet het geval dan
dan moeten ze alsnog stoppen.
In Zeeland is een kleine tachtig
bedrijven actief met het verwer
ken van autowrakken. De sloo
pauto's worden opgeslagen,
onderdelen worden eruit ge
haald en eventueel worden de
wrakken geplet. In twee bedrij
ven worden wrakken met een
schrootschaar versnipperd. De
bedrijven bevinden zich op 37
plaatsen in de provincie. In to
taal w.orden in Zeeland per jaar
rond 11.000 wrakken aangebo
den. Uiteindelijk wordt al dit
auto-schroot afgevoerd naar
shredders in Den Haag, Nieu-
werkerk aan de IJssel of 's-
Hertogenbosch.
Volgens een schatting werken
40 tot 50 woonwagenbewo
ners in de autowrakkenbranche
en 20 mensen met een vaste
vestiging.
Geen van de sloopterreinen of
bedrijven voldoet geheel aan de
eisen van de Afvalstoffenwet.
Het gaat vooral om bescher
mende maatregelen tegen bo-
demvervuiling door olie en an
dere stoffen en de landschappe
lijke camouflage van de ter
reinen.
De provincie wil een situatie be
reiken waarin het opslaan, slo
pen etc. van autowrakken niet
leidt tot milieuvervuiling. De
plaatsen waar dit gebeurt moe
ten bovendien passen in de om
geving.
Natuurlijk dient ook aandacht te
worden besteed aan de werkge
legenheid in de bedrijven en die
van de woonwagenbewoners.
Om deze doeleinden te bereiken
zal er echter een sanering moe
ten plaatsvinden, bijvoorbeeld
door verplaatsing van bedrij
ven, door beëindiging en door
het treffen van milieumaat
regelen.
De autosloperijen kunnen in
twee categorieën worden ver
deeld: die wel en niet in een
bestemmingsplan zijn geregeld.
De terreinen die overeenkomen
met het bestemmingsplan zul
len over het algemeen nog moe
ten worden verbeterd uit een
oogpunt van milieube
scherming.
Een bijzonder geval vormen de
sloopterreinen bij: woonwagen
centra. De provincie streeft er
naar t.z.t. de woon- en sloopge-
deelten te scheiden. Dit bete
kent in de praktijk dat óf een
aantal sloopterreinen óf een
aantal woonterreinen moet
worden verplaatst. Dit zal overi
gens via een ander plan worden
geregeld, het "Saneringsplan
woonwagencentra", dat dit na
jaar verschijnt.
Er zijn autowrakkenterreinen
die niet in een bestemmingsplan
zijn geregeld en die bovendien
in een beschermingszone van
een waterwingebied liggen, in
een woongebied, een recreatie
gebied, een natuurgebied of an
derszins waardevolle gebieden.
Deze terreinen moeten worden
verplaatst of gesloten.
In de volgorde van belangrijk
heid gaat het om de volgende
terreinen.
Bedrijven op het woonwa
gencentrum Goes (woon
gebied);
Verheijden, Clinge (woonge
bied en gebied met land
schappelijke/natuurweten
schappelijke waarde;
Van Mourik, 's-Heer Hen
drikskinderen (woongebied
en gebied met landschappe
lijke/natuurwetenschappelij
ke waarde);
Hogerwerf., Bruinisse (re
creatiegebied);
Van Doezelaar, 's-Heer
Arendskerke (vlakbij natuur
gebied);
Jansen, Hoek (gebied met
landschappelijke/natuurwe
tenschappelijke waarde);
Bedrijven op woonwagen
centrum De Val, Zierikzee
(gebied met landschappelij
ke/natuurwetenschappelijke
waarde).
Binnen drie maanden nadat het
autowrakkenplan door het rijk rs
goedgekeurd moet elke sloper
of eigenaar een vergunning aan
vragen bij Gedeputeerde
Staten.
In die vergunning komt te staan
aan welke (milieu)voorwaarden
moet worden voldaan. Niet alle
maatregelen moeten meteen
worden ingevoerd. Het is ook
denkbaar dat de slopers onder
ling maatregelen treffen. Op
korte termijn zal echter wel
moeten worden gezorgd voor
een goede bodembescherming.
Volgens het rijk zouden
minstens 1000 wrakken per
jaar moeten worden verwerkt,
wil een bedrijf goed kunnen
werken. Dat zou betekenen dat
er in Zeeland slechts plaats was
voor 10 grotere slopers. Vol
gens het nu gepresenteerde
plan zou dit alleen al uit een
oogpunt van spreiding onge
wenst zijn, nog afgezien van de
positie van de mensen die in de
sloopsector werk vinden.
De provincie kiest daarom voor
een plan waarbij ook de kleinere
bedrijven een kans krijgen, mits
ook zij kunnen aantonen aan de
nodige voorwaarden te vol-
Tot 1 september a.s. kan op
het voorontwerp autowrak
kenplan worden gerea
geerd. Schriftelijke reacties
moeten worden gericht aan:
Gedeputeerde Staten van
Zeeland, Postbus 6001,
4330 LA Middelburg.
Woonwagenbewoners die
willen reageren kunnen con
tact opnemen met de heren
P. Verschuur en H. van der
Heyden, die werkzaam zijn
bij de Stichting woonwa-
genwerk Noord- en Midden-
Zeeland/Zeeuwsch-
Vlaanderen.
Anderen kunnen voor nade
re informatie contact opne
men met het bureau voor
lichting van de provincie
Zeeland, Sint Pieterstraat
42, 4331 EW Middelburg,
telefoon (01180) 31396.
Men kan hier ook een gratis
samenvatting van het plan
krijgen of een exemplaar
van het plan zelf f 10,
doen. De kleine bedrijven zou
den bijvoorbeeld door samen
werking en concentratie op één
terrein hun voortbestaan veilig
kunnen stellen.
De financiële gevolgen van het
plan zijn op dit moment zeer
moeilijk te overzien. De sane
ring (bij verplaatsing) van de
eerdergenoemde bedrijven kan
een kleine f 3 miljoen kosten.
Voorts zullen gemeenten
kosten moeten maken voor ge
meentelijke (gratis) inleverter-
reinen. Van de kant van het rijk
zijn er subsidiemogelijkheden,
bijvoorbeeld in gemeenschap
pelijke voorzieningen en voor
milieumaatregelen.
Abdijnieuws is de
informatierubriek van de
provincie Zeeland.
Redactie:
bureau voorlichting,
Sint Pieterstraat 42,
4331 EW Middelburg,
telefoon 01180-31392
of 31402
Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van artikel 40 van de Wet algemene
bepalingen milieuhygiëne het volgende bekend-
Vergunningen
Zij hebben de vergunningen ingevolge de Hinderwet van de volgende inrichtingen ge
wijzigd:
1. Hoechst Holland N.V., Europaweg te Vlissingen;
2. Pechiney Nederland N.V., Frankrijkweg 2 te Ritthem;
3. N.V. Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (Centrale Zeeland), Eidsonweg 41 te
Vlissingen;
4. M T Chemicals B.V., Europaweg te Vlissingen
5. Olie Terminal Vlissingen, B.V., Oosterhavenweg te Vlissingen;
6. Vlissingse Transportbeton Onderneming, Pr. Hendrikweg te Vlissingen;
7. B.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde (Scheldepoort), Sloeweg te Vlissingen;
8. Sorteerbedrijf van Grind en Zand Vlissingen N.V., Westerhavenweg te Vlissingen;
9. B.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde, Glacisstraat 165 te Vlissingen;
10. B.V. Nedeximpo, Middenhavenweg te Vlissingen;
11. N.V. Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (Conventionele Centrale Borssele),
Zeedijk 34 te Borsele;
12. Eurogas Terminals C.V., Frankrijkweg 4 te Nieuwdorp;
13. Metaalbewerkingsbedrijf Traas B.V., Frankrijkweg 11 te Nieuwdorp;
14. Machinefabriek Lewedorp, Frankrijkweg te Nieuwdorp;
15. Vlissingse Transportbeton Onderneming, Frankrijkweg 3 te Nieuwdorp;
16. B.G. van Bon koel- en vriesbedrijf B.V., Denemarkenweg 20 te Ritthem;
De wijziging houdt in dat aan de vergunningen een voorschrift wordt toegevoegd, waarin
is bepaald, dat het in het belang van het voorkomen of beperken van bodemverontreini
ging noodzakelijk is dat indien tengevolge van bedrijfsactiviteiten bodemverontreiniging
optreedt, dit gemeld dient te worden, verdere verontreiniging moet worden voorkomen en
de opgetreden verontreiniging ongedaan moet worden gemaakt.
Ter inzage
Na het volgen van de vereiste procedures hebben Gedeputeerde Staten besloten de bo
venbedoelde vergunningen te wijzigen.
De beschikkingen liggen voor een ieder ter inzage van 3 juli 1986 tot en met 4 augustus
1986 op de volgende plaatsen en tijden:
1 t/m 16: in het gemeentehuis van Vlissingen op werkdagen van 8.30-12.30 en van
13.30-15.00 uur en iedere woensdagavond van 17.15-20.15 uur (voor inzage
op woensdagavond tel. afspreken: 01184-87204);
11 t/m 16: in het gemeentehuis van Borsele, Stenevate 10 te Heinkenszand op werkda
gen van 9-12 en van 14-16 uur en iedere vrijdagavond in de openbare biblio
theek, Stengeplein 1 te Heinkenszand van 17-20 uur;
1 t/m 16; op het bureau Milieuzaken van de provinciale griffie, St. Pieterstraat 42 te
Middelburg, op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur.
Beroep
Vanaf 3 juli 1986 tot en met 4 augustus 1986 kan tegen voornoemde wijzigingen beroep
worden ingesteld bij de Kroon door degenen tot wie de beschikkingen zijn gericht, de be
trokken adviseurs, degenen die overeenkomstig artikel 38 van de bovengenoemde wet be
zwaren hebben ingebracht, of door enige andere belanghebbende die aantoont dat hij
redelijkerwijs niet in staat is geweest overeenkomstig artikel 38 voornoemd bezwaren in te
brengen.
Eventuele beroepschriften moeten worden gericht aan Hare Majesteit de Koningin en
worden gezonden aan de Raad van State, Afdeling voor de geschillen van bestuur, Kneu
terdijk 22, 2514 EN 's-Gravenhage.
De beschikkingen worden op 5 augustus 1986 van kracht, tenzij overeenkomstig artikel
60a van de Wet op de Raad van State een verzoek tot schorsing of tot het treffen van een
voorlopige voorziening is gedaan.
Een eventueel verzoek tot schorsing of een voorlopige voorziening moet worden gericht
aan de Voorzitter van de Afdeling voor de geschillen van bestuur van de Raad van State.
Middelburg, 2 juli 1986.
sint pieterstraat 42, postbus 60014330 la middelburg, tel. 01180-31011
'Archiefsprokkels' is een
rubriek die in principe we
kelijks verschijnt. Voor de
inhoud tekenen per keer
de gemeentearchivarissen
Christ Peters (Vlissingen)
of Peter Sijnke (Middel
burg).
Eindredactie Ad Hanne-
man.
Middelburg heeft als
centrumgemeente op Walcheren
van oudsher een belangrijke
functie op het gebied van
winkelvoorzieningen en
horecawezen. Belangrijke
winkelstraten waren- èn zijn -
de Lange Delft en de
Langeviele. Horeca-
etablissementen treft men
verspreid door de gehele
binnenstad aan (met
concentraties aan de Markt en
de Vlasmarkt).
Een goede honderd jaar geleden
bevonden zich de volgende hotels
in Middelburg:
Hotel de Abdij, J. Schlüter, Ab
dij, A 51. Hotel de Flandre, wed.
W. Antheunisse, (vroeger W. An-
theunisse), Langedelft A 95/96.
Hotel De Nieuwe Doelen, table
höte 3 en 5 uren, H.A. de Boer,
gérant van het badhotel te Dom
burg, Lange Noordstraat, C 15.
Hotel Cicardie, J.B. Fraigneux,
Dam Zuidzijde, G 100. Hotel Bal,
J. Bal, Rouaansche Kaai, G 115.
Gezelligheid, J.C. Verseput, Sta
tionsweg, P 166. Het wapen van
Zeeland, H. Geerts, Markt, I 351.
St. Joris, A. NêTfsse, Markt L 4.
Het melkboerinnetje, C. Kleijn,
Varkensmarkt, K 42. Het Middel-
burgsch stoomjacht, W. van den
Dobbelsteen, Rouaansche Kaai,
G 116. De eendracht, W. de Kat,
Varkensmarkt, I 180. Reizende
man, wed. Wisse, Hoogstraat, I
36. Zeemanshuis, W. Weideman,
Hoogstraat, I 131. Koophandel,
M.J. Scheurleer, Markt, K 169.
Gerenommeerde hotel
restaurants als de Nieuwe Doelen,
in de. Lange Noordstraat nabij het
Stadhuis, Schlüter in de Abdij en
Verseput in de Lange Delft wer
den bij het bombardement op
Middelburg in 1940 weggevaagd
(de Nieuwe Doelen herrees aan de
Loskade, de beide andere hotels
keerden niet terug).
Bezoekers van de Zeeuwse hoofd
stad, die per trein aankomen,
hebben als zij het station verlaten
-dat station staat overigens als zo
veel Middelburgse gebouwen op
de rijkslijst van beschermde mo
numenten staat en dateert uit
1872- een fraai uitzicht op de in
eclecticistische "samengestel
de") bouwstijl opgetrokken pan
den aan de Loskade (zie het in de
ze serie verschenen artikel over de
Loskade in De Faam/De Vlissin-
ger van 3 juli 1985).
Op de hoeic van de Loskade en de
Stationsstraat bevindt zich sedert
het midden van de jaren tachtig
van de vorige eeuw het statige
hotel-restaurant Du Commerce.
De eerste eigenaar van Du Com
merce was J.C. Verseput, die la
ter overstapte naar het Grand Ho
tel in de Lange Delft (bij een grote
brand in 1929 verwoest, vervol
gens herbouwd, maar in 1940 de
finitief verloren gegaan). Hotel
Du Commerce kwam daarna in
handen van achtereenvolgens
M.W. v.d. Garde, A.I.P. v.
Overbeeke en drie generaties lang
(van 1924-1980) van de familie
Van Waegeningh. Het hotel werd
diverse keren verbouwd en aange
past aan de eisen van de tijd. Zo
kwam er in 1929 een lift (ter ver
gelijking: de kosten voor de aan
leg bedroegen toen 3.636,
een nieuwe liftinstallatie in 1985
kostte85.000,Du Commer
ce overleefde het oorlogsgeweld
van 17 mei 1940 en aangezien
toen veel hoge gebouwen en to
rens geheel of gedeeltelijk waren
verwoest was het hotel het hoog
ste bouwwerk in Middelburg ge
worden. Dit had tot gevolg dat
van 1940-'44 een uitkijkpost op
het dak gevestigd was ten behoeve
van luchtalarm.
en recentelijk knapte de eigenaar
de gehele buitengevel op, stak het
restaurant- en loungegedeelte in
een nieuw jasje en vergrootte het
hotel door er een vierde verdie
ping bovenop te bouwen. Het al
dus gerenoveerde hotel werd vori
ge week woensdag officieel door
burgemeester Chris Rutten van
Middelburg heropend.
Bij de bevrijding van Walcheren,
najaar 1944, kwam Middelburg
opnieuw onder vuur te liggen.
Hotel Du Commerce werd nu wel
zwaar beschadigd (alleen de bui
tenmuren stonden uiteindelijk
nog overeind; toen bleek ook de
goedkope "revolutiebouw" van
de vorige eeuw: men ontdekte dat
de binnenmuren van leem waren
gemaakt, opgevuld met stroo, zo
genaamd 'Brabants werk
Onder andere met gelden van de
Mij. tot Nationaal Herstel knapte
DOOR PETER SUNKE
men de boel weer op en al spoedig
kon het hotel haar deuren weer
openen.
MIDDELBURG, TEGENOVER HET STATION.
LOGIESMET UITGEBREID ONTBIJT VANAF FL. 2.ÓO
LUNCH VANAF FL. l.SO DINER FL. 2.50
RESTAURANT DEN GEHEELEN DAG
PRIMA KEUKEN
Aanbevelend, JOS. VAN WAEGENINGH.
Advertentie: 1925
Eind jaren '40 diende Du Com
merce enige tijd als opvangcen
trum voor Zuid-Molukkers (45
personen, die later naar een kamp
aan de Nadorst vertrokken).
Renovatie van het hotel vond
plaats in de jaren zestig. Vanaf
1978 werd een gedeelte op de be
gane grond apart uitgebaat als
restaurant de Twee Compag
nieën. In 1981 ging dit echter weer
op in Du Commerce, dat inmid
dels in 1980 eigendom van R.
Bursian was geworden. Diverse
verbouwingen werden uitgevoerd
De Stationsbrug, een 60 m. lange brug, voor verkeer opengesteld 4 april 1871, vernield in 1944 en later weer
herbouwd, en de Stationsstraat leiden naar de binnenstad.
De Stationsstraat is niet veel veranderd sedert het einde van de vorige eeuw. Het bekende Hotel du Com
merce'' (rechts op de foto) bestaat nog. Blijkens bijgaande advertentie kon men er ruim een halve eeuw gele
den dineren voor 'f 2,50'... c. 1910.
ir