Plan autowrakken HOTEL DU COMMERCE P. 7FFI AND wijziging vergunningen A rch iefcprokkels Subsidie audiologisch centrum Beplanting HOTEL „DU COMMERCE" DE VLISSINGER Woensdag 2 juli 1986 OM M ISSI i:s IX BKHOEP Volgens de Afvalstoffenwet moet elke provincie een plan voor de verwijdering van autowrakken hebben. Gedepu teerde Staten van Zeeland hebben nu een zg. voorontwerp voor het Zeeuwse autowrakkenplan gepresenteerd. De branche Sanering Bestemmings plannen Milieu Richtlijnen rijk Financiële gevolgen provinciale griffie ABDIJ Gedeputeerde Staten stellen Provinciale Staten voor f 46.000,— startsubsidie te verlenen voor een dependance in Goes van het audiologisch centrum "de Ammanstichting" in Rotterdam. Hiervan zal na af loop van het startjaar f 28.000,— door de Am manstichting worden terug betaald. Door de start van een depen dance in Goes wordt de bereik baarheid van hulp aan dove en slechthorende jongeren en vol wassenen in Zeeland sterk ver beterd. Er is nadrukkelijk geko- De Zeeuwse beplantingscom missie vergadert op woensdag 9 juli. Als belangrijkste agenda punt staat genoteerd het be heersplan beplantingen buiten gebied van de gemeente .Tholen. Deze openbare vergadering be gint om 15.00 uur en zal wor den gehouden in het provincie huis, Sint Pieterstraat 42 in Middelburg. zen voor Goes als vesti gingsplaats omdat op die ma nier nauw kan worden samen gewerkt met de school voor slechthorende en spraakge- brekkige kinderen "de Kring" die al in Goes is. Gesprekken van medewerkers van de provinciale griffie, direc ties van De Kring, Ammanstich ting, Zeeuwse Stichting voor revalidatie en de Oosterschel- deziekenhuizen hebben geresul teerd in een plan per 1 juni 1 986 te starten met een perio diek spreekuur van de Am manstichting in Goes. Ver wacht wordt dat bij de start één onderzoeksdag per maand vol doende zal zijn en dat er gelei delijk een uitbreiding tot een dag per veertien dagen of mo gelijk een dag per week zal plaatsvinden. Niet alleen voor ouderen is het van belang dat er een dergelijke voorziening komt in Zeeland maar ook (en vooral) voor dove en zeer slechthorende kleuters omdat op die manier een aantal "uithuisplaatsingen" buiten de provincie zou kunnen worden voorkomen. Door de openstelling van de de pendance voor alle leeftijds groepen worden de noodzakelij ke investeringen eerder renda bel. Inmiddels zijn ook gesprek ken gevoerd met de k.n.o.- artsen in Zeeland over 'de me dewerking' aan een dependan ce. Deze zijn overwegend posi tief verlopen. Omdat er in het startjaar extra I EUWS De tweede kamer uit Gedepu teerde Staten houdt op dinsdag 8 juli tweemaal zitting om be roepschriften tegen gemeente lijke uitspraken over bijstands zaken te behandelen. De be zwaren richten zich tegen beslissingen van de gemeente Vlissingen. De zittingen beginnen om 10.00 en om 10.20 uur. De hoorcommissie bestem mingsplannen houdt op vrijdag 11 juli tweemaal zitting. De eerste begint om 10.00 uur en heeft als onderwerp het bestemmingsplan "Nisse, ge deelte bedrijfsterrein Drieweg" van de gemeente Borsele. Te gen dit plan zijn drie bezwaar schriften ingediend. Mevrouw mr. drs. L.G. van den Berge uit Leidschendam en de heren J. Bos en P. Wesselius (beiden uit Nisse) maken be zwaar tegen de vestiging van een transportbedrijf op een bestaand verhard terrein aan de Drieweg in Nisse. De transport ondernemer, die het perceel in eigendom heeft, wil een loods bouwen voor open overslagac tiviteiten. De bezwaarden-die dicht bij het terrein wonen vrezen overlast van het bedrijf. De tweede zitting begint om 10.30 uur en heeft als onder werp het bestemmingsplan "Pauwhoek, 4e herziening" van de gemeente Mariekerke. De heer mr. J. Boogaard uit Middelburg maakt bezwaar te gen de agrarische bestemming op een terrein aan de Cornelis Jaspersestraat in Meliskerke, waar een mini-camping is ge vestigd. Ook maakt hij bezwaar tegen een aantal woningen die dicht bij de camping gebouwd zullen worden. Alle zittingen zijn openbaar en worden gehouden in het provin ciehuis, Sint Pieterstraat 42 in Middelburg. kosten zullen worden gemaakt voor de aanschaf van appara tuur en ander werkmateriaal heeft de Ammanstichting een startsubsidie gevraagd. De Staten nemen in hun verga dering van 19 september hier over een beslissing. In dit plan is o.a. aangegeven welke autosloperijen hun activi teiten om redenen van natuur, landschap en woonomgeving moeten beëindigen. Ook wordt duidelijk gemaakt welke maat regelen nodig zijn ter bescher ming van het milieu bij bedrijven die hun werk voortzetten. In afwijking van de richtlijnen van het rijk kent het Zeeuwse plan geen minimumgrens voor het aantal wrakken dat per be drijf per jaar moet worden ver werkt. Zulke bedrijven moeten wel aantonen dat zij econo misch doelmatig èn milieuhy giënisch verantwoord te werk gaan. Is dit niet het geval dan dan moeten ze alsnog stoppen. In Zeeland is een kleine tachtig bedrijven actief met het verwer ken van autowrakken. De sloo pauto's worden opgeslagen, onderdelen worden eruit ge haald en eventueel worden de wrakken geplet. In twee bedrij ven worden wrakken met een schrootschaar versnipperd. De bedrijven bevinden zich op 37 plaatsen in de provincie. In to taal w.orden in Zeeland per jaar rond 11.000 wrakken aangebo den. Uiteindelijk wordt al dit auto-schroot afgevoerd naar shredders in Den Haag, Nieu- werkerk aan de IJssel of 's- Hertogenbosch. Volgens een schatting werken 40 tot 50 woonwagenbewo ners in de autowrakkenbranche en 20 mensen met een vaste vestiging. Geen van de sloopterreinen of bedrijven voldoet geheel aan de eisen van de Afvalstoffenwet. Het gaat vooral om bescher mende maatregelen tegen bo- demvervuiling door olie en an dere stoffen en de landschappe lijke camouflage van de ter reinen. De provincie wil een situatie be reiken waarin het opslaan, slo pen etc. van autowrakken niet leidt tot milieuvervuiling. De plaatsen waar dit gebeurt moe ten bovendien passen in de om geving. Natuurlijk dient ook aandacht te worden besteed aan de werkge legenheid in de bedrijven en die van de woonwagenbewoners. Om deze doeleinden te bereiken zal er echter een sanering moe ten plaatsvinden, bijvoorbeeld door verplaatsing van bedrij ven, door beëindiging en door het treffen van milieumaat regelen. De autosloperijen kunnen in twee categorieën worden ver deeld: die wel en niet in een bestemmingsplan zijn geregeld. De terreinen die overeenkomen met het bestemmingsplan zul len over het algemeen nog moe ten worden verbeterd uit een oogpunt van milieube scherming. Een bijzonder geval vormen de sloopterreinen bij: woonwagen centra. De provincie streeft er naar t.z.t. de woon- en sloopge- deelten te scheiden. Dit bete kent in de praktijk dat óf een aantal sloopterreinen óf een aantal woonterreinen moet worden verplaatst. Dit zal overi gens via een ander plan worden geregeld, het "Saneringsplan woonwagencentra", dat dit na jaar verschijnt. Er zijn autowrakkenterreinen die niet in een bestemmingsplan zijn geregeld en die bovendien in een beschermingszone van een waterwingebied liggen, in een woongebied, een recreatie gebied, een natuurgebied of an derszins waardevolle gebieden. Deze terreinen moeten worden verplaatst of gesloten. In de volgorde van belangrijk heid gaat het om de volgende terreinen. Bedrijven op het woonwa gencentrum Goes (woon gebied); Verheijden, Clinge (woonge bied en gebied met land schappelijke/natuurweten schappelijke waarde; Van Mourik, 's-Heer Hen drikskinderen (woongebied en gebied met landschappe lijke/natuurwetenschappelij ke waarde); Hogerwerf., Bruinisse (re creatiegebied); Van Doezelaar, 's-Heer Arendskerke (vlakbij natuur gebied); Jansen, Hoek (gebied met landschappelijke/natuurwe tenschappelijke waarde); Bedrijven op woonwagen centrum De Val, Zierikzee (gebied met landschappelij ke/natuurwetenschappelijke waarde). Binnen drie maanden nadat het autowrakkenplan door het rijk rs goedgekeurd moet elke sloper of eigenaar een vergunning aan vragen bij Gedeputeerde Staten. In die vergunning komt te staan aan welke (milieu)voorwaarden moet worden voldaan. Niet alle maatregelen moeten meteen worden ingevoerd. Het is ook denkbaar dat de slopers onder ling maatregelen treffen. Op korte termijn zal echter wel moeten worden gezorgd voor een goede bodembescherming. Volgens het rijk zouden minstens 1000 wrakken per jaar moeten worden verwerkt, wil een bedrijf goed kunnen werken. Dat zou betekenen dat er in Zeeland slechts plaats was voor 10 grotere slopers. Vol gens het nu gepresenteerde plan zou dit alleen al uit een oogpunt van spreiding onge wenst zijn, nog afgezien van de positie van de mensen die in de sloopsector werk vinden. De provincie kiest daarom voor een plan waarbij ook de kleinere bedrijven een kans krijgen, mits ook zij kunnen aantonen aan de nodige voorwaarden te vol- Tot 1 september a.s. kan op het voorontwerp autowrak kenplan worden gerea geerd. Schriftelijke reacties moeten worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zeeland, Postbus 6001, 4330 LA Middelburg. Woonwagenbewoners die willen reageren kunnen con tact opnemen met de heren P. Verschuur en H. van der Heyden, die werkzaam zijn bij de Stichting woonwa- genwerk Noord- en Midden- Zeeland/Zeeuwsch- Vlaanderen. Anderen kunnen voor nade re informatie contact opne men met het bureau voor lichting van de provincie Zeeland, Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg, telefoon (01180) 31396. Men kan hier ook een gratis samenvatting van het plan krijgen of een exemplaar van het plan zelf f 10, doen. De kleine bedrijven zou den bijvoorbeeld door samen werking en concentratie op één terrein hun voortbestaan veilig kunnen stellen. De financiële gevolgen van het plan zijn op dit moment zeer moeilijk te overzien. De sane ring (bij verplaatsing) van de eerdergenoemde bedrijven kan een kleine f 3 miljoen kosten. Voorts zullen gemeenten kosten moeten maken voor ge meentelijke (gratis) inleverter- reinen. Van de kant van het rijk zijn er subsidiemogelijkheden, bijvoorbeeld in gemeenschap pelijke voorzieningen en voor milieumaatregelen. Abdijnieuws is de informatierubriek van de provincie Zeeland. Redactie: bureau voorlichting, Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg, telefoon 01180-31392 of 31402 Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van artikel 40 van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne het volgende bekend- Vergunningen Zij hebben de vergunningen ingevolge de Hinderwet van de volgende inrichtingen ge wijzigd: 1. Hoechst Holland N.V., Europaweg te Vlissingen; 2. Pechiney Nederland N.V., Frankrijkweg 2 te Ritthem; 3. N.V. Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (Centrale Zeeland), Eidsonweg 41 te Vlissingen; 4. M T Chemicals B.V., Europaweg te Vlissingen 5. Olie Terminal Vlissingen, B.V., Oosterhavenweg te Vlissingen; 6. Vlissingse Transportbeton Onderneming, Pr. Hendrikweg te Vlissingen; 7. B.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde (Scheldepoort), Sloeweg te Vlissingen; 8. Sorteerbedrijf van Grind en Zand Vlissingen N.V., Westerhavenweg te Vlissingen; 9. B.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde, Glacisstraat 165 te Vlissingen; 10. B.V. Nedeximpo, Middenhavenweg te Vlissingen; 11. N.V. Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (Conventionele Centrale Borssele), Zeedijk 34 te Borsele; 12. Eurogas Terminals C.V., Frankrijkweg 4 te Nieuwdorp; 13. Metaalbewerkingsbedrijf Traas B.V., Frankrijkweg 11 te Nieuwdorp; 14. Machinefabriek Lewedorp, Frankrijkweg te Nieuwdorp; 15. Vlissingse Transportbeton Onderneming, Frankrijkweg 3 te Nieuwdorp; 16. B.G. van Bon koel- en vriesbedrijf B.V., Denemarkenweg 20 te Ritthem; De wijziging houdt in dat aan de vergunningen een voorschrift wordt toegevoegd, waarin is bepaald, dat het in het belang van het voorkomen of beperken van bodemverontreini ging noodzakelijk is dat indien tengevolge van bedrijfsactiviteiten bodemverontreiniging optreedt, dit gemeld dient te worden, verdere verontreiniging moet worden voorkomen en de opgetreden verontreiniging ongedaan moet worden gemaakt. Ter inzage Na het volgen van de vereiste procedures hebben Gedeputeerde Staten besloten de bo venbedoelde vergunningen te wijzigen. De beschikkingen liggen voor een ieder ter inzage van 3 juli 1986 tot en met 4 augustus 1986 op de volgende plaatsen en tijden: 1 t/m 16: in het gemeentehuis van Vlissingen op werkdagen van 8.30-12.30 en van 13.30-15.00 uur en iedere woensdagavond van 17.15-20.15 uur (voor inzage op woensdagavond tel. afspreken: 01184-87204); 11 t/m 16: in het gemeentehuis van Borsele, Stenevate 10 te Heinkenszand op werkda gen van 9-12 en van 14-16 uur en iedere vrijdagavond in de openbare biblio theek, Stengeplein 1 te Heinkenszand van 17-20 uur; 1 t/m 16; op het bureau Milieuzaken van de provinciale griffie, St. Pieterstraat 42 te Middelburg, op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur. Beroep Vanaf 3 juli 1986 tot en met 4 augustus 1986 kan tegen voornoemde wijzigingen beroep worden ingesteld bij de Kroon door degenen tot wie de beschikkingen zijn gericht, de be trokken adviseurs, degenen die overeenkomstig artikel 38 van de bovengenoemde wet be zwaren hebben ingebracht, of door enige andere belanghebbende die aantoont dat hij redelijkerwijs niet in staat is geweest overeenkomstig artikel 38 voornoemd bezwaren in te brengen. Eventuele beroepschriften moeten worden gericht aan Hare Majesteit de Koningin en worden gezonden aan de Raad van State, Afdeling voor de geschillen van bestuur, Kneu terdijk 22, 2514 EN 's-Gravenhage. De beschikkingen worden op 5 augustus 1986 van kracht, tenzij overeenkomstig artikel 60a van de Wet op de Raad van State een verzoek tot schorsing of tot het treffen van een voorlopige voorziening is gedaan. Een eventueel verzoek tot schorsing of een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de Voorzitter van de Afdeling voor de geschillen van bestuur van de Raad van State. Middelburg, 2 juli 1986. sint pieterstraat 42, postbus 60014330 la middelburg, tel. 01180-31011 'Archiefsprokkels' is een rubriek die in principe we kelijks verschijnt. Voor de inhoud tekenen per keer de gemeentearchivarissen Christ Peters (Vlissingen) of Peter Sijnke (Middel burg). Eindredactie Ad Hanne- man. Middelburg heeft als centrumgemeente op Walcheren van oudsher een belangrijke functie op het gebied van winkelvoorzieningen en horecawezen. Belangrijke winkelstraten waren- èn zijn - de Lange Delft en de Langeviele. Horeca- etablissementen treft men verspreid door de gehele binnenstad aan (met concentraties aan de Markt en de Vlasmarkt). Een goede honderd jaar geleden bevonden zich de volgende hotels in Middelburg: Hotel de Abdij, J. Schlüter, Ab dij, A 51. Hotel de Flandre, wed. W. Antheunisse, (vroeger W. An- theunisse), Langedelft A 95/96. Hotel De Nieuwe Doelen, table höte 3 en 5 uren, H.A. de Boer, gérant van het badhotel te Dom burg, Lange Noordstraat, C 15. Hotel Cicardie, J.B. Fraigneux, Dam Zuidzijde, G 100. Hotel Bal, J. Bal, Rouaansche Kaai, G 115. Gezelligheid, J.C. Verseput, Sta tionsweg, P 166. Het wapen van Zeeland, H. Geerts, Markt, I 351. St. Joris, A. NêTfsse, Markt L 4. Het melkboerinnetje, C. Kleijn, Varkensmarkt, K 42. Het Middel- burgsch stoomjacht, W. van den Dobbelsteen, Rouaansche Kaai, G 116. De eendracht, W. de Kat, Varkensmarkt, I 180. Reizende man, wed. Wisse, Hoogstraat, I 36. Zeemanshuis, W. Weideman, Hoogstraat, I 131. Koophandel, M.J. Scheurleer, Markt, K 169. Gerenommeerde hotel restaurants als de Nieuwe Doelen, in de. Lange Noordstraat nabij het Stadhuis, Schlüter in de Abdij en Verseput in de Lange Delft wer den bij het bombardement op Middelburg in 1940 weggevaagd (de Nieuwe Doelen herrees aan de Loskade, de beide andere hotels keerden niet terug). Bezoekers van de Zeeuwse hoofd stad, die per trein aankomen, hebben als zij het station verlaten -dat station staat overigens als zo veel Middelburgse gebouwen op de rijkslijst van beschermde mo numenten staat en dateert uit 1872- een fraai uitzicht op de in eclecticistische "samengestel de") bouwstijl opgetrokken pan den aan de Loskade (zie het in de ze serie verschenen artikel over de Loskade in De Faam/De Vlissin- ger van 3 juli 1985). Op de hoeic van de Loskade en de Stationsstraat bevindt zich sedert het midden van de jaren tachtig van de vorige eeuw het statige hotel-restaurant Du Commerce. De eerste eigenaar van Du Com merce was J.C. Verseput, die la ter overstapte naar het Grand Ho tel in de Lange Delft (bij een grote brand in 1929 verwoest, vervol gens herbouwd, maar in 1940 de finitief verloren gegaan). Hotel Du Commerce kwam daarna in handen van achtereenvolgens M.W. v.d. Garde, A.I.P. v. Overbeeke en drie generaties lang (van 1924-1980) van de familie Van Waegeningh. Het hotel werd diverse keren verbouwd en aange past aan de eisen van de tijd. Zo kwam er in 1929 een lift (ter ver gelijking: de kosten voor de aan leg bedroegen toen 3.636, een nieuwe liftinstallatie in 1985 kostte85.000,Du Commer ce overleefde het oorlogsgeweld van 17 mei 1940 en aangezien toen veel hoge gebouwen en to rens geheel of gedeeltelijk waren verwoest was het hotel het hoog ste bouwwerk in Middelburg ge worden. Dit had tot gevolg dat van 1940-'44 een uitkijkpost op het dak gevestigd was ten behoeve van luchtalarm. en recentelijk knapte de eigenaar de gehele buitengevel op, stak het restaurant- en loungegedeelte in een nieuw jasje en vergrootte het hotel door er een vierde verdie ping bovenop te bouwen. Het al dus gerenoveerde hotel werd vori ge week woensdag officieel door burgemeester Chris Rutten van Middelburg heropend. Bij de bevrijding van Walcheren, najaar 1944, kwam Middelburg opnieuw onder vuur te liggen. Hotel Du Commerce werd nu wel zwaar beschadigd (alleen de bui tenmuren stonden uiteindelijk nog overeind; toen bleek ook de goedkope "revolutiebouw" van de vorige eeuw: men ontdekte dat de binnenmuren van leem waren gemaakt, opgevuld met stroo, zo genaamd 'Brabants werk Onder andere met gelden van de Mij. tot Nationaal Herstel knapte DOOR PETER SUNKE men de boel weer op en al spoedig kon het hotel haar deuren weer openen. MIDDELBURG, TEGENOVER HET STATION. LOGIESMET UITGEBREID ONTBIJT VANAF FL. 2.ÓO LUNCH VANAF FL. l.SO DINER FL. 2.50 RESTAURANT DEN GEHEELEN DAG PRIMA KEUKEN Aanbevelend, JOS. VAN WAEGENINGH. Advertentie: 1925 Eind jaren '40 diende Du Com merce enige tijd als opvangcen trum voor Zuid-Molukkers (45 personen, die later naar een kamp aan de Nadorst vertrokken). Renovatie van het hotel vond plaats in de jaren zestig. Vanaf 1978 werd een gedeelte op de be gane grond apart uitgebaat als restaurant de Twee Compag nieën. In 1981 ging dit echter weer op in Du Commerce, dat inmid dels in 1980 eigendom van R. Bursian was geworden. Diverse verbouwingen werden uitgevoerd De Stationsbrug, een 60 m. lange brug, voor verkeer opengesteld 4 april 1871, vernield in 1944 en later weer herbouwd, en de Stationsstraat leiden naar de binnenstad. De Stationsstraat is niet veel veranderd sedert het einde van de vorige eeuw. Het bekende Hotel du Com merce'' (rechts op de foto) bestaat nog. Blijkens bijgaande advertentie kon men er ruim een halve eeuw gele den dineren voor 'f 2,50'... c. 1910. ir

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1986 | | pagina 9