informatiepagina van de gemeente vlissingen 21 mei: kom en stem! Samenstelling gemeentebestuur Sloebrug volgende week afgesloten 11 O If Subsidiëring van activiteiten voor en met werklozen Meeste stembureau's nu aangepast voor minder validen Herinrichting Eedestraat en omgeving dit jaar gereed Veel bouwplannen in binnenstad OF VFISSINGFR Woensdag 7 mei 1986 Ook bij volmacht of in een ander stembureau Misschien hebt u hem al bij de post gevonden. Anders ligt hij binnenkort wel in de brievenbus: de oproepingskaart voor de verkiezingen van de le den van de Tweede Kamer. Elders stemmen Ter Reede Voorstel over voetgangers oversteekplaats aangehouden Voorwaarden Volmacht Informatie? Gemeentelijke diensten donderdag en vrijdag gesloten Aangifte Commissies Andere commissies Commissies vergaderen Culturele Raad Receptie voor oud-wethouders Adan en Hoefkens Donderdag en vrijdag geen ophalen huisvuil Omleiding via Keersluisbrug Omleiding Even bijpraten met wethouder Meijers I i 1 /i Vertraging Detailhandel Bouwen "voor de markt" Visserij Volksgezondheid Openbaar vervoer Financiën IN DEN BLAUW GERUITEN KIEL redactie: stafbureau voorlichting en inspraak, stadhuis vlissingen. telefoon 01184-87000. toestel 333, 335 en 337. 't Is voor de tweede keer dat u dit jaar naar de stembus mag. Hopelijk komt u ook nu. Want al lijkt misschien uw invloed op wat er zich in de 'Haagsche Kringen' afspeelt klein, andersom kan men daar moeilijk zonder uw stem. Want met elkaar bepalen de Nederlanders door de verkiezin gen de samenstelling van de Tweede Kamer. De beslissingen die daar genomen worden kunnen van directe invloed zijn voor Vlissingen, maar ook op uw situatie. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om belastingen en regels en het niveau van de sociale uitkeringen. Daarom: nu kan 't, laat uw stem niet verloren gaan. Op wie? Dat is natuurlijk uw zaak. Met behulp van de kieslijsten op de pagina hiernaast kunt u zich alvast oriënteren. Misschien bent u de 21ste mei bezet of moet u die dag elders in het land zijn. Geen probleem. U kunt dan toch van uw stemrecht gebruik maken door te stemmen in een ander stembureau (elders in de gemeente of in een wille keurig ander stembureau in Ne derland). Ook dankzij de moge lijkheid van volmachten hoeft uw stem niet verloren te gaan. Tot en met 16 mei is het moge lijk de oproepkaart bij burgerza ken in het stadhuis te laten om zetten in een kiezers-;legitima- tiekaart. Daarmee kan in elk wil lekeurig stembureau aan de ver kiezingen worden meegedaan. Het is deze mogelijkheid waarop met nadruk wordt gewezen. Want op deze wijze is het moge lijk dicht bij uw werkadres,in de plaats waar u vakantie houdt of waar u zich ook bevindt (in Ne derland) te gaan stemmen. Wie moeilijk ter been is en in een ander stembureau wil stem men kan dus ook de oproepings kaart laten omzetten in een kie- zerslegitimatiekaart. Met name voor bewoners van het bejaar dencentrum 'Ter Reede' is dat van belang. Het maakt het mo gelijk dat zij gaan stemmen in het bureau, dat het dichtst bij hun kamer ligt. Er zijn hier na melijk ,twee stembureau's ge vestigd: één in het dienstencen trum 'Bachten Reede' (zijde Vredehoflaan) en één in het be jaardencentrum (zijde Koude- kerkseweg). Medewerkers van het bureau burgerzaken ver- Na de gemeenteraadsverkiezingen in maart, is in de raad toege zegd dat alle stembureau's zouden worden aangepast voor rolstoelgebruikers. Nader onderzoek en berekeningen hebben echter uitgewezen dat dat niet bij alle stembureaus mogelijk is. Van de dertig accommodaties zulen er negen de betreffende voorzieningen moeten ontberen. Dat zijn de stembureau's: -3, Frans Naereboutschool; -4, Bouwen Ewoutschool (in gang Verkuyl Quakkelaarstraat, voorheen de Bouwen Ewout school): -6, noodlokaal rijksscholenge meenschap Scheldemond, in gang Paul Krugerstraat; -7, Sint Jozefschool: -8, voormalige kleuterschool 'De Iris'; -19, voormalige kleuterschool 'De Drie Turven'; -21, basisschool 'De Houtuyn; -23, Marnixschool; -26, voormalige kleuterschool 'De Kubus'. O- In deze negen stembureau's kan stemmen door mensen die moeilijk ter been zijn of een rolstoel gebruiken proble men geven. Met een kiezers- legitimatiekaart kunnen zij echter wel in een van de ande re 21 bureau's terecht. Dat zijn er al ruim drie maal zoveel dan bij de gemeenteraadsverkie zingen. In die bureau's is ge zorgd voor een aangepaste toegang en een lager schrijfblad. Kiezers-legitimatiekaart In het hoofdartikel op deze pa gina staat het hoe-en-wat van de kiezers-legitimatiekaart be schreven. Wilt u er een aan vragen? Wendt u dan voor 16 mei tot het bureau burgerza ken in het stadhuis! Vorige maand stemde de gemeenteraad in met het plan voor herinrichting van de Nijverheidstraat, de Eedestraat, de Steen- huisstraat, de Duijvendrechtstraat en delen van de Sotte- gemstraat, de Bonedijkestraat en de Schuitvaartgracht. Het plan is tot stand gekomen in overleg met de bewoners. Het zal, na een aanbesteding in de maand mei, nog dit jaar worden uit gevoerd. Alle bewoners en diegenen van wie bekend is dat zij in een gerenoveerde woning zullen terugkeren, zijn deze week door de gemeente geïnformeerd over het plan voor inrichting van de straten. Het gehele plan is, in de vorm van een aantal kaarten, te zien in de hal van de dienst Volkshuisvesting, Ruim telijke Ordening en Milieu (VROM) in het stadhuis. In de brief over het plan aan de bewoners heeft de gemeente Het gehele gebied zal een zoge naamde "30 km-zone" worden, met uitzondering van de Bone dijkestraat. Dit wordt bereikt door onder andere het maken van in- en uitritten, "kussens" in het midden van de straat (een soort lange verkeersdrempels) en parkeeraanduidingen. Daar bij zal overigens het één- en tweerichtingverkeer en het één- en tweezijdig parkeren in alle straten blijven zoals het nu is. Tenslotte zullen na het uitvoe ren van de bestrating bomen worden geplant. gevraagd wie belangstelling heeft voor een zogenaamd ge- vel"tuintje". Dat is een smal stukje grond van één stoeptegel breed tegen de gevel dat de be woners zelf mogen inplanten of - zaaien. Wie van de bewoners hiervoor belangstelling heeft, kan dat vóór 12 mei as. aan de gemeente laten weten, zodat daarmee bij de invoering van het plan rekening kan worden gehouden. f Twee weken geleden stond er op deze pagina een artikel een voorstel van b. en w. om in de Aagje Dekenstraat een voet gangersoversteekplaats aan te leggen. De raad - toen nog in de 'oude' samenstelling - heeft dat voorstel echter niet behandeld. Dat gebeurde op verzoek van de voorzitter van de raad, burge meester J.C.Th, van der Doef. Het was het college van burge meester en wethouders namelijk Over de 'oplossing' van de werkloosheid wordt zeer uiteenlo pend gedacht. Over één ding is men het in de discussie over dit onderwerp meestal wel eens: het is duidelijk geen tijdelijk ver schijnsel. Dat is dan ook de reden dat activiteiten voor en met werklozen vanaf 1987 structureel -dus blijvend- in het wel- zijnsprogramma van de gemeente Vlissingen worden op genomen. Organisaties die dergelijke acti viteiten organiseren kunnen daar dan ook subsidie voor aan vragen. Voor zover zij bij de ge meente bekend zijn, hebben zij daarover al een brief ontvangen. Ook andere organisaties of groepen die plannen 'in die rich ting' hebben kunnen echter een subsidieverzoek indienen. Die moet dan wel uiterlijk op 30 mei a.s. op het stadhuis bezorgd zijn. Het aanvraagformulier is verkrijgbaar bij het bureau wel zijn, eveneens in het stadhuis (eerste verdieping, kamer Bij dat bureau kan men u uiteraard ook nadere informatie verstrek ken over dit onderwerp. Bellen mag natuurlijk ook. Het telefoon nummer is 87336. De projecten en activiteiten voor en met werklozen waarvoor men subsidie kan aanvragen moeten in het bijzonder gericht zijn op herintreding in het arbeidsleven. Het kan daarbij echter om een heel scala van activiteiten gaan. Werkprojecten bijvoorbeeld, maar ook specifieke cursussen zoals lassen, kantooradministra tie en computertechniek en an dere (bij)scholingsprojecten. Wil de aanvraag gehonoreerd wor den, dan zullen aan betreffend project minimaal acht personen moeten meedoen. Bovendien worden allen die kosten gesubsidieerd, die niet vanuit andere subsidies gefi nancierd kunnen worden. strekken u graag telefonisch in formatie over het omzetten van de kaart. Maar, nogmaals, wacht niet te lang. Vrijdag 16 mei is echt de laatste dag waar op dat kan! Stemmen bij volmacht is op twee manieren mogelijk: 1. Door overdracht van de oproepkaart aan een andere kiesgerechtigde in hetzelfde stemdistrict. Hiervoor moet de verklaring op de voorzijde van de oproepkaart worden ingevuld en zowel door de volmachtgever als door de gemachtigde wor den ondertekend. Tussenkomst van het bureau burgerzaken is niet mogelijk. 2. Door direct bij het bureau bur gerzaken in het stadhuis een aanvraag in te dienen voor machtiging van een mede- kiesgerechtigde, die zelf in een ander district moet stemmen. Die aanvraag moet beslist van daag binnen zijn bij het bureau burgerzaken! Een gemachtigde mag overi gens behalve zijn eigen stem, niet meer dan twee vol- machtstemmen uitbrengen. Bo vendien geldt de machtigings verklaring zeevarenden (de no tariële akte) niet voor het uit oefenen van het kiesrecht! Is iets in dit artikeei u niet dduidelijk? Bij het bureau bur gerzaken in het stadhuis (be gane grond) is men graag be reid u te helpen. U kunt er op- werkdagen terecht van 8.30- tot 12-30 uur en van 13.30- tot 15.00 uur. Het telefoonnum mer is 87000. Morgen (donderdag) en vrij dag zullen de meeste gemeen telijke diensten gesloten zijn. Dat betreft de diensten die in het stadhuis gehuisvest zijn (met voor vrijdag één uitzon dering), de sociale dienst, de reinigingsdienst en de afde ling beplantingen. Uitzonde ringen worden gevormd door de politie en brandweer; zij blijven normaal bereikbaar. Het Stedelijk Museum is don derdag wel dicht, maar vrijdag gewoon open. Vrijdag kan men bovendien - van 09.00- tot 10.00 uur- terecht bij het bureau burgerlijke stand. Die dag kan men daar echter al leen aangifte van geboorte en overlijden doen. Wat betreft de aangifte van geboorten wordt er op gewezen dat het moet ge beuren binnen binnen drie da gen na de dag waarop de ge boorte plaatsvindt. De zaterdag en zondag hoeven daarin niet te worden meegerekend. De afspraken die in het overleg over de vorming van het college van b. en w. waren gemaakt, zijn vorige week officieel door de 'nieuwe' gemeenteraad bekrachtigd. In meerderheid koos de raad uit zijn midden drie PvdA- en één VVD-wethouder. Dat be tekende dat het CDA niet in het college terugkeerde. Nieuw daarin zijn C. de Keijzer (PvdA) en T.R.K. Meijers (VVD); de soci alisten D.J.P. Bruinooge en W. Wisse werden herkozen. De portefeuilles hebben zij als Huizinga-Kivit (VVD) en mevr. volgt verdeeld: -wethouder Bruinooge: econo mische zaken, bedrijven, cul tuur, jeugdwerk, sociaal- cultureel werk, recreatie, min derhedenbeleid, emancipatie, welzijnsaccommodaties en oud heidkundige zaken; -wethouder Wisse: openbare werken, volkshuisvesting, stads vernieuwing, verkeer, milieu en monumenten; -wethouder Meijers: financiën, detailhandel, ruimtelijke orde ning, visserij, volksgezondheid en openbaar vervoer; -wethouder De Keijzer: sociale aangelegenheden, personeels zaken, onderwijs, maatschappelijk- en bejaarden- werk en sport; Aan de burgemeester zijn bin nen het college van b. en w. op- E.A.L. van Tongeren van Raalte (WD); -volksgezondheid: mevr. A.J. Meijer-Brouwer (PvdA), M. Nele mans (PvdA), F.C. Haanstra (PvdA), mevr. L.C. Poppe-de Looff (CDA), mevr. C. Stuurwold-Vermeer (CDA) en M.H.C. Simons (VVD); -economische zaken en werk gelegenheid: F.K.P. Schets (PvdA), T. Post (PvdA), G.J.A.M. Adan (CDA), mevr. C. Stuurwold-Vermeer (CDA), C.J. van der Weele (RPCU), J.Lust (VVD) en T.R.K. Meijers (VVD); -onderwijs: mevr. A.J. Meijer- Brouwer (PvdA), mevr. M. de Jonge (PvdA), A. Hoefkens (CDA), mevr. L.C. Poppe-de Looff (CDA), C.J. van der Weele (RPCU), mevr. E.A.L. van Tongeren-van Raalte (VVD), gebleken dat zo n oversteek plaats mogelijk een hinderpaal zou kunnen zijn bij de onderhan delingen over het doortrekken van de buslijnen naar de bin nenstad. In afwachting daarvan is het betreffende voorstel aan gehouden. gedragen: de coördinatie van het beleid, openbare orde en veiligheid alsmede voorlichting en inspraak. In de volgorde waarin zij hierboven genoemd staan zullen de wethouders de burgemeester bij diens afwezig heid vervangen. In de installatievergadering van de gemeenteraad werden ook de leden van de vaste commis sies van advies en bijstand ge kozen. Ten opzichte van de vori ge zittingsperiode van de ge meenteraad zijn de beleidster reinen van enkele commissies overigens gewijzigd. Hieronder vindt u een overzicht van de sa menstelling van deze commis sies. De voorzitters staan daar niet bij; dat zijn de eerderge noemde wethouders die betref fend beleidsterrein in hun porte feuille hebben. De commissies zijn zo samen gesteld: -detailhandel: H.J.M. de Haas (PvdA), M. Nelemans (PvdA), T. Post (PvdA), G.J.A.M. Adan (CDA), mevr. C. Stuurwold- Vermeer (CDA), C.J. van der Weele (RPCU) en J. Lust (VVD); -openbare werken en milieu hygiëne:^ Hendriks (PvdA). M. Nelemans (PvdA), M. Lorier (CDA), M. Juursema (CDA), C.J. van der Weele (RPCU), J. Lust (VVD), P. Plas (VVD) en J. Schaap (D66); -financiën: A.J. de Koene (PvdA), F.K.P. Schets (PvdA), M. Nelemans (PvdA), G.J.A.M. Adan (CDA), M. Lorier (CDA), C.J. van der Weele (RPCU), J. Lust (VVD) en J. Schaap (D66); -sociale aangelegenheden: mevr. M.P. Bakx-Post (PvdA), C. Hendriks (PvdA), M. Dekker (CDA), M. Bode (CDA), mevr. J. mevr. J. Huizinga-Kivit en J. Schaap (D66); -welzijn: T. Post (PvdA), H.J.M. de Haas (PvdA), A. Hoefkens (CDA), mevr. L.C. Poppe-de Looff (CDA), P. Plas (VVD), M.H.C. Simons (VVD) en J. Schaap (D66); -ruimtelijke ordening: W. Wis se (PvdA), mevr. M.P. Bakx-Post (PvdA), F.C. Haanstra (PvdA), M. Bode (CDA), mevr. C. Stuurwold-Vermeer (CDA), C.J. van der Weele (RPCU) en P. Plas (VVD); -verkeer: mevr. M.P. Bakx-Post (PvdA), F.C. Haanstra (PvdA), M. Bode (CDA), M. Juursema (CDA), C.J. van der Weele (RPCU), M.H.C. Simons (VVD) en mevr. E.A.L. van Tongeren- van Raalte; -museum: mevr. A.J. Meijer- Brouwer (PvdA), F.K.P. Schets (PvdA), mevr. L.C. Poppe-de Looff (CDA) en J. Lust (VVD); -volkshuisvesting, stadsver nieuwing en monumenten: A.J. de Koene (PvdA), F.C. Haanstra (Pvda), M. Dekker (CDA), mevr. C. Stuurwold- Vermeer (CDA), C.J. van der Weele (RCPU), mevr. J. Huizinga-Kivit (VVD), J. Lust (VVD) en J. Schaap (D66); -personeelszaken en orga nisatie: mevr. M. de Jonge (PvdA), H.J.M. de Haas (PvdA), M. Dek ker (CDA). M. Juursema (CDA), mevr. J. Huizinga-Kivit (VVD) en M.H.C. Simons (VVD). Ook in andere (bestuurscom missies en besturen van orga nisaties waar de gemeente in deelneemt zijn raadsleden be noemd. Een overzicht daarvan is verkrijgbaar bij het Stafbu reau voorlichting en inspraak in het stadhuis. Volgende week woensdag 14 mei komt om 20.00 uur in welzijns- centrum Bachtenkomme in de Badhuisstraat de projectgroep Binnenstad bijeen. De groep is een door burgemeester en wet houders ingesteld samenwerkingsverband van o.a. ambtelijke vertegenwoordigers en bewoners en houdt zich bezig met stadsvernieuwingsplannen voor de binnenstad. Zo staan op de agenda weer een groot aantal bouwplannen die in uitvoering en in voorbereiding zijn. Zo zullen bouwplannen worden besproken voor o.a. de Pa lingstraat, de Hendrikstraat, de Slijkstraat, de Nieuwendijk en de Nieuwstraat. De in voorberei ding zijnde bouwplannen voor het voormalige postkantoor, het voormalige gasthuis en de voor malige gasthuis en de voormali ge jeugdherberg zullen ook aan de orde komen. Herinrichting speeltuin Naast bouwplannen zullen tij dens de vergadering ook andere Gewoonlijk vergaderen in de week, voorafgaande aan die waarin de gemeenteraad bij eenkomt, een aantal commis sies. Deze maand vallen in die week echter tweede en derde Pinksterdag en de verkiezin gen voor de Tweede Kamer. Daarom zijn de commissiever gaderingen met een week ver vroegd. Ze worden nu volgen de week gehouden. De commissies die gaan verga deren zijn die voor de: - financiën-op woensdag 14 mei, aanvang 17.00 uur; - onderwijszaken op dinsdag 13 mei, aanvang 19.30 uur; - openbare werken en mi lieuhygiëne op maandag 12 mei, aanvang 19.30 uur; - personeelszaken en orga nisatie op woensdag 14 mei, aanvang 16.00 uur; - welzijn op maandag 12 mei, aanvang 17.00 uur. Al deze vergaderingen worden gehouden in het stadhuis. Daar - bij het Stafbureau voorlichting en inspraak - kunt u ook de ver gaderstukken inzien. Net als trouwens in de gemeentelijke in- formatiehoeken. Vorige week stond op deze pa gina dat de Culturele Raad op 8 mei zou gaan vergaderen. Dat was niet juist; morgen is het nu eenmaal Hemelvaarts dag. De Culturele Raad verga dert vandaag al. Plaats en tijd zijn gelijk geble ven: welzijnscentrum 'Bach ten Komme' (Badhuisstraat 104), respectievelijk 20.00 uur. onderwerpen worden besproken zoals de ontwikkeling van het Arsenaal en omgeving, de herin richtingsplannen voor de Oude Markt en de Lange Zelke, de bouw van de KMS-loods aan de Koudenhoek en het opnieuw in richten van de speeltuin aan de Paardenstraat. Een volle agenda dus! Maar, voor wie het aangaat, niet onbe langrijk. Schroom daarom niet de vergadering te bezoeken want deze is openbaar, dus voor iedereen vrij toegankelijk. Volgende week woens dag, 14 mei, zal aan de he ren G.J.A.M. Adan en A. Hoefkens een openbare re ceptie worden aangeboden. Dat gebeurt in verband met het feit, dat zij niet als wet houder in het dagelijks bestuur van de gemeente te rugkeren. In deze functie hebben zij de gemeente - en daarmee de Deze week wordt er op don derdag en vrijdag geen huis vuil opgehaald. De bewoners van de wijken, waar de reini gingsdienst anders op deze dagen komt, wordt verzocht het huisvuil een week te bewa ren. Zij ontvangen daarover vandaag een brief van de ge meente, tegelijk met 'De Scheldebode'. Volgende week donderdag en vrijdag zal het huisvuil weer normaal worden opgehaald. Volgende week, van 12- tot en met 16 mei, zal de Sloebrug in beide rijrichtingen zijn afgesloten voor het wegverkeer. Alleen (brom)fietsen en voetgangers kunnen dan de brug over. Al het andere verkeer wordt omgeleid. De afsluiting houdt verband met de verbetering van het wegdek ter hoogte van de spoorwegovergang. Momenteel sluit het wegdek daar niet goed aan op het spoor. Deze 'hobbel' brengt voor het ver keer hinderlijke en soms gevaarlijke situaties met zich mee. De tijdelijke afsluiting van de brug zal op de wegen die er naar toe leiden met oranje borden worden gemeld. Ook de omlei dingsroutes zullen duidelijk wor den aangegeven. Het verkeer dat, komend vanaf de snelweg, richting Vlissingen wil wordt om geleid via de Veerhavenweg en de Keersluisbrug. De (vracht)auto's die komend over de Sloeweg, richting Oost- Souburg/snelwegwillen zullen ter hoogte van de Nieuwe Vlis- singseweg gedwongen worden de Sloeweg te verlaten. Ook hier voert de omleiding, in omge keerde volgorde, via de Keersluisbrug en de Veerha venweg. gemeenschap - respectieve lijk 12 en 4 jaar gediend. De receptie, die de heren Adan en Hoefkens wordt aangebo den door het gemeente bestuur, vindt plaats in het stadhuis. Van 16.00- tot 17.30 uur is een ieder in de gelegen heid om per soonlijk van de scheidende wethouders af scheid te nemen. Dagelijks passeert een grote hoeveelheid verkeer de Sloe brug. Al die (vracht)auto's zul len volgende week om moeten rijden via grotendeels smalle re wegen, met stoplichten èn een brug die regelmatig open gaat. Er moet dan ook drin gend rekening worden gehou den met vertragingen, zeker tijdens de spitsuren. Mogelijk kan, als u bijvoorbeeld in Paauwenburg woont, een 'om metje' via Middelburg wel zo vlot gaan! Overigen zullen deze week al voorbereidende werkzaamhe den in verband met de afslui ting worden verricht. Als kersverse wethouder wil ik in deze rubriek ingaan op een aan tal zaken die in de komende we thoudersperiode van vier jaar on der mijn portefeuille vallen. Maar, omdat ik de functie van wethouder nog maar zeer kort vervul, zult u mij niet euvel dui den dat ik dat globaal en vooruit blikkend doe. Naast financiën, ruimtelijke orde ning, visserij, volksgezondheid en openbaar vervoer ben ik als wethouder ook verantwoordelijk voor de portefeuille detailhandel. Een onderdeel van mijn functie dat mij als liberaal na aan het hart ligt. Zelf heb ik bovendien tot aan mijn verkiezing als wethou der meer dan 10 jaar een accountants-kantoor gehad. En alhoewel dit dus geen detailhan del betrof, was het duidelijk ver want met het ondernemerschap zoals ook detaillisten dit bedrij ven. Ik sta dan ook altijd open voor goede ideeën - maar ook problemen - van ondernemers. Het gemeentebestuur en de on dernemers zullen samen moeten inspringen op de zich voordoen de actuele ontwikkelingen om in goed overleg tot oplossingen te komen. Eén van die oplossingen is het maken van een kern winkel gebied in Vlissingen. Dat bete kent echter niet dat er voor die ondernemers die nu buiten dit gedachte kernwinkelgebied ge vestigd zijn, geen aandacht is. Ook naar hun wensen moeten wij bereidwillig luisteren en zien of hieraan iets gedaan kan wor den. Zo zouden deze onderne mers bijvoorbeeld het voordeel van het parkeren voor de deur, waar dat kan, kunnen uitbuiten, omdat dit juist in het kernwinkel gebied niet altijd mogelijk is. Dat zaken buiten het kernwinkelge bied niet levensvatbaar zouden zijn, vind ik dan ook onjuist. Elke goede onderneming is naar mijn mening levensvatbaar. En graag wil ik de belangen behartigen van alle Vlissingse ondernemers in de detailhandel, van hen die het goed gaat, maar zeker ook van hen die het wat minder goed gaat. Voor wat het bouwen van wonin gen betreft, laat het gemeente bestuur zich in de komende vier jaar leiden door de vraag op de woningmarkt met speciale aan dacht voor de laagstbetaalden. Ik onderschrijf dit ten volle. Voor al het bouwen "voor de markt" spreekt mij bijzonder aan, zowel in premie- koop- als in de huur sector. Het verheugt mij dat een econo misch bloeiende sector als de visserij in mijn wethoudersporte feuille zit. Ik zal al het mogelijke doen om aan de reële wensen van vissers zo goed mogelijk te gemoet te komen. Op het terrein van de volksge zondheid, ook behorend tot mijn portefeuille, is momenteel heel wat gaande. Zo is bijvoorbeeld nu het vestigingsbeleid van de huisartsen een punt van bespre king. Momenteel kan ik daar niet meer van zeggen dan dat de ge meente de wettelijk voorgeschre ven regels hieromtrent zal uit voeren. Het college van b&w wil het openbaar vervoer in de komende vier jaar versterken. Dat wil zeg gen dat wij krachtig streven naar een buslijn naar de binnenstao en naar een halfuurdienst 's avonds na 18.00 uur. Als wet houder van openbaar vervoer zal ik mij daar sterk voor maken. Tenslotte iets waarmee we alle maal te maken hebben: geld. Sa men met de andere wethouders is afgesproken dat alles in hel werk zal worden gesteld om de laagstbetaalden te ontzien en dat trendmatige verhogingen van belastingen en heffingen kri tisch zullen worden bezien.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1986 | | pagina 5