Chris Rutten, een half jaar burgemeester van Middelburg
Stichting Bouwwinkel Zeeland:
Je moet ons zien als een bibliotheek
daar hoef je ook niet per se te betalen
HET WEEKBLAD VOOR WALCHEREN
1e ETAGE
Peter Defesche exposeert in
Galerie Bellamy 19
Het verschil
Kritiekpunten
Congresstad
oplage 22.800 wekelijks gratis huis aan huis op geheel Walcheren in combinatie met de faam totale oplage 44.950. uitgave provin
ciale zeeuwse courant d v administratie: markt 51. postbus 5017, 4330 ka middelburg 01180-27651 advertentie: walstraat 56-60.
üstbus 18, 4380 aa vlisstnqen. 01184-15144, privé, w melse. 01184-62320 redaktie: ad hannema
Vanaf zaterdag 5 april valt er in Galerie Bellamy 19 in
Vlissingen de laatste tentoonstelling te bezichtigen in de
reeks 'omtrent schilderkunst'. Pieter Defesche uit
Ulcstraten (Limburg) is daarmee de laatste exposant in
die serie en mag met zijn 64 jaren terecht de nestor ge
noemd worden van de voorafgaande exposanten.
Hoewel Defesche kleurrijke schilderijen maakt, geeft hij
de voorkeur aan pripiaire kleuren: veel rood, geel en
blauw maar ook de mysterieuze tussenkleuren. Een ex
pressieve, krachtige schilderswijze, spontaan en emotio
neel. Enerzijds ontleeld aan het plezier in verf en de
vorm, aan de andere kant aan de twijfel, aan de ontevre
denheid met het resultaat: het schilderij. Pieter Defesche
won na zijn studie aan de kunstnijverheidsschool en de
Rijksacademie in Amsterdam de 'Prix de Rome'. Hij
studeerde in Rome en reisde vervolgens de gehele wereld
rond. Naast het schilderen houdt Defesche zich bezig
met schrijven: een dialoog tussen wat het drijft en wat
op het doek ontstaat. Dat maakt hem tot een van de wei
nige Nederlandse schilders die hun werk zo voortdurend
hebben begeleid met geschreven commentaar op dat
werk.
—■w-4»--
DEZE WEEK IN
Een goede sportstoel
dient voor veiligheid.
Zelf slachters, de gebr.
Snel in 'uit het za
ken hart'.
Rubrieken: ar
chief sprokkels, korte in
formatie, podium,
expositie, kinderboeken.
....eerst de koeien van het veld jagen
voordat een vliegtuig kan landen
(door Ad Hanneman)
Een afspraak is snel gemaakt. Precies 24 uur voordat hij in
het vliegtuig stapt naar Nagasaki (Japan) om zich daar te
vergewissen van de inhoud van die zusterstad, maakt h ij
met graagte een uurtje vrij voor een gesprek. Nee. Niet in
een restaurant tijdens een lunch, besluit hij na enige stilte.
Dat soort - 'toch wel gezellige' - taferelen schijnt in
Middelburg tot politieke achterklap te leiden. En hij duidt
daarmee op het gekrakeel tussen Schoenmakers en de - nu
afgedankte - Lïillissen en - vooral - wat dat bij supporters
losweekte.
Chris Rutten (meester in de rechten voor de volledigheid) werd
precies een half jaar geleden benoemd tot eerste burger van de
Zeeuwse hoofdstad.
Ervaring in dat ambt deed hij op in een - betrekkelijk - onbedui
dend plaatsje als Nuth, waar Rutten tussen de groene Limburg
se heuvels zijn dagtaak part-time kon invullen. In Middelburg
- fluistert hij - moest hij wel zestig uur per week werken. Hoopt:
"Tijd voor mijn hobby's heb ik amper. Van fietsen komt niets
meer terecht en mijn kunstzinnige aspiraties moet ik voorlopig
helemaal vergeten. Maar ik denk wel dat er andere tijden ko
men. Ik moet me nog inwerken".
Kunst en fietsen - behalve dage
lijks naar het werk met een oer-
hollandse velocipède - kan dus
niet meer. Hard werken en veel le
ren over de aard van de Zeeuwen
en de Middelburgers in het bij
zonder. Vooral geen fouten ma
ken als op één van de eerste dagen
tegen een SGPer. Hij vroeg of de
ze van kaarten hield. "Wat een
fout. Die mensen kaarten hele
maal niet", lacht hij als een boer
met kiespijn. "Maar ik leer het al
lemaal nog wel".
Tussen Nuth en Middelburg is wel
een duidelijk verschil constateert
hij. Behalve dat Middelburg twee
keer meer inwoners heeft
39.000) dan het Limburgse plaats
je merkt Rutten ook dat hij een
dorp verruilde voor een stad. Ly
risch: "Een stad met allure. Een
stad met veel leven in de brouwe
rij. Een stacj waar veel mensen
overal elders in de wereld over
hoorden. Een stad vol prachtige
monumenten en mogelijkheid tot
economische expansie. Een stad
waar het overleg tussen onderne
mers en overheid optimaal func
tioneert en veel aan de weg tim
mert". Hij pauzeert even
"Een stad met een sterk be
drijfsleven. Een bedrijfsleven dat
zich niet uitsluitend concentreert
op de drukke zomermaanden,
maar oog heeft voor de andere
delen van het jaar".
Vlissingen als speerpunt in de
provincie. "Nee. Dat is geen con
current. Want als de speer goed
scherp is, glijdt de rest van de lans
goed mee", vergelijkt hij. En tal
rijke varianten op die spitsvondi
ge opmerking volgen. "Ik heb
nog geen enkele concurrentie
kunnen ontdekken tussen beide
plaatsen. Elkaar tegenwerken zou
trouwens funest zijn. We moeten
ons aan elkaar optrekken. Wij
moeten Vlissingen steunen en
Vlissingen ons. Trouwens ik zal
ook altijd pleiten voor de ontwik
keling van het hele gebied, wat
mij betreft heel Zeeland".
Zeeland was trouwens geen onbe
kend terrein voor de familie Rut
ten. Vrijwel jaarlijks was men
hier toerist. Chris Rutten vooral
om te fietsen. "We gingen altijd
over Zeeuwsch-Vlaanderen van
uit Limburg. We vonden de veer
boot zo leuk". En toen ook al
wist hij het. "In Middelburg is
meer te beleven dan in sommige
grotere steden in de randstad. Ik
kan gerust zeggen dat ik heel be
wust heb gekozen om hier te solli
citeren".
"Middelburg is wel veel duurder
dan Nuth", weet hij zeker. Hoe
duurder? "Nou zeg maar op vele
fronten. Ik heb bijvoorbeeld aan
nemers uit Limburg hier laten ko-
men omdat die stukken goedko-
per waren. In Limburg is ook het r
gewone levensonderhoud goedko
per. Het zit geklemd tussen België O
en Duitsland. Daar probeert men -
elkaar dus vliegen af te vangen. In
deze streek hebben de zaken min
Chris Rutten. Boven: ook voor Japan
heeft 'de burger' een visitekaartje
"Het gat opvullen tussen de ge
meente en het architectenbu
reau", zo verwoordt ir. Hans Sin-
ke van de Stichting Bouwwinkel
Zeeland het doel van deze stich
ting. In de informatiefolder staat
het iets concreter. "De Bouw win
kel is in het leven geroepen om de
toepassing van kostenbesparende
en kwaliteitsbeheersende bouw
technieken te stimuleren. Onder
bouwtechniek wordt in dit ver
band alles verstaan wat met het
bouwproces heeft te maken. Dit
doel wordt verwezenlijkt door on
der andere het geven van voor
lichting, het ondersteunen van in
dividuele personen en organisa
ties bij het voorkomen en oplos
sen van bouwproblemen, het be
geleiden van de voorbereiding en
uitvoering van bouwactiviteiten
en het organiseren van activiteiten
die deze doelstelling on
dersteunen".
Uitgebreide kollektie
serviezen
glasserviezen
en cassettes
vindt u op de
NIEUWE BURG 8
MIDDELBURG - TEL. 01180-13266
Sinke: "Particulieren bijvoor
beeld kunnen bij ons komen met
een idee over het renoveren van
hun huis. Wij zetten dan een con
creet plan voor hen op papier".
De stichting werd in november
1984 opgericht, maar draait pas
écht sinds maart van het vorige
jaar. In het begin werd gewerkt
vanuit een kamer in het huis van
coördinator Wim Kooiman, maar
nu is ze gehuisvest aan de Bo-
gardstraat 7 in Middelburg, dat
eigenlijk ook al te klein is. Bij de
stichting werken vier vaste mede
werkers. Coördinator Wim Kooi
man, architect en gespecialiseerd
in overheidsregels en subsidie
kwesties, Hans Sinke, restauratie
architect, Bert Kramer, HTS'er
bouwkunde en Eric Langen,
HTS'er bouwkunde met als speci
alisatie volkshuisvesting. Verder
werkt socio-geograaf Piet Hack
bij de stichting op freelance-basis.
Voor een consult wordt gemid
deld vijfenveertig gulden per uur
gevraagd.
De vraag of de stichting met sub
sidie werkt wordt ontkennend
beantwoord. "Als je subsidie
krijgt ben je afhankelijk en dus
niet objectief, en dat is wat we te
alle tijde willen zijn".
Het afgelopen jaar zijn veel parti
culieren bij de bouwwinkel bin
nen gestapt, maar nog niet ge
noeg. Daarom zijn ze onlangs be
gonnen met een spreekuur, dat el
ke donderdag tussen 16.00 en
18.00 uur en donderdagavond -
na telefonische afspraak - van
19.00 tot 21.00 uur gratis te be
zoeken is.
Sinke: "Het zou ideaal zijn als
mensen met kleine problemen op
dit spreekuur kwamen en mensen
met moeilijke vragen overdag.
Maar in feite kan iedereen op elk
moment van de dag binnenlopen.
Er heerst nu nog te veel drempel
vrees. De consument moet ons
zien als een bibliotheek, daar hoef
je ook niet per se te betalen of een
boek mee te nemen. "De Bouw
winkel is op werkdagen tussen
8.30 en 17.30 uur open".
De Rotterdamse beleggingsmaat
schappij Fortress bv heeft de
Stichting een grote opdracht gege
ven. Ze moet assisteren bij het
opknappen van 178 woningen in
Souburg. Van bepaalde woningen
zal volgens Kramer "alleen de
muur overblijven". Ook hier
richt de stichting zich in eerste in
stantie op de bewoners. In verga
deringen zijn veranderingen uit
gebreid besproken en heeft iedere
bewoner zijn eigen idee kunnen
opperen.
Verdere heeft de gemeente Goes
de stichting gevraagd een volks
huisvestingsplan op te stellen. Er
wordt onder meer een onderzoek
gedaan naar de leegstand. Hier
voor is freelancer Hack ingescha
keld. Een andere opdracht waar
de stichting direct aan kan begin
nen is het verbeteren van particu
liere woningen in het Oranje
kwartier en de Glacisstraat in
Vlissingen. De bouwwinkel zou
voor dit project ongeveer duizend
gulden per woning krijgen. Het
Vlissingse college van b. en w. is
al met het plan akkoord gegaan.
De gemeente zou honderd pro-
cent subsidie verlenen voor het re
noveren van de buitenkant van de
woningen. "En dit moet de bewo
ners dan stimuleren ook iets aan
de binnenkant van het huis te
doen, hiervoor is echter geen sub
sidie beschikbaar", aldus Sinke.
Kramer en Sinke zien de toekomst
van de Bouwwinkel optimistisch
tegemoet. Sinke denkt dat de win
kel een goede overlevingskans
heeft: "Je kan bij wat voor star
tende onderneming dan ook
eigenlijk niets Zeggen voordat je
minimaal twee jaar hebt ge
draaid, maar we zijn opti
mistisch, we zien de toekomst
rooskleurig tegemoet".
of meer een monopoliepositie",
stelt VVDer Rutten vast.
Het vertrek van de PTT naar
Roosendaal kan hij niet meer te
genhouden. "Van de rijksover
heid is niets meer te verwachten.
Er komen zeker weer bezuinigin
gen op ons af omdat de olieprijs
is gedaald. Toen begonnen werd
met decentralisatie (dus meer be
voegdheden voor de lokale over
heden; redactie) was de eerste
rijksmaatregel: bezuinigen. Het
ligt dus op ons pad hier in Mid
delburg om tijdig te signaleren
wat ze in Den Haag met ons voor
hebben. En daar waar mogelijk
flink aan de bel trekken. Nieuwe
diensten van rijkswege verwacht
ik niet in Zeeland. De werkgele
genheid is er relatief gunstig. In
de eerste plaats zal Den Haag in
vesteren in het Zuiden en het
noorden waar de werkloosheids
cijfers veel hoger zijn. Waar we
met z'n allen voor moeten zorgen,
is dat we een vervanging krijgen
voor de Deltawerken. Je zou kun
nen denken aan de VOW als fol
low up...".
"Hetzelfde geldt voor de lucht
haven. Vliegveld Midden-
Zeeland, dat is toch een lachertje.
Ze moeten bij wijze van spreken
eerst de koeien van het veld jagen
voordat een vliegtuigje kan lan
den. Het zou daar gemoderni
seerd moeten worden met een
vaste lijndienst. Bijvoorbeeld
twee a drie keer per week. Er
moet de mogelijkheid zijn om
snel op Schiphol te komen".
Verdere voordelen van een vlieg
veld zonder - bij wijze van spre
ken - grazende koeien: "Een
plaats als Middelburg is met name
voor kleinere congressen ge
schikt. Maar dan moet er wel een
en ander op poten worden gezet.
We moeten niet meteen een groot
hotel bouwen met slaapplaats
voor vijfhonderd personen. We
moeten de congresgangers sprei
den over heel Walcheren. Belang
rijk is dat je een aantrekkelijk
congresoord aanbiedt. Ik denk
dan aan de Schouwburg hier.
Maar die moet dan wel behoorlijk
worden aangepakt. De voorgevel
moet er helemaal uit. Privé denk
ik dan aan een flitsende alumini
um pui".
"Tijdens mijn bezoeken in het
buitenland, bijvoorbeeld aan de
zustersteden zoals Folkestone in
Engeland, probeer ik Middelburg
als congresstad onder de aan
dacht te brengen. En als er con
gressen zijn moeten we als
bestuur van deze stad de congres
gangers ontvangen. Ze laten mer
ken dat we blij zijn met hun
komst. Zo maak je naam. Overi
gens moeten we voor dit doel
flink acquisitie plegen, samen met
de VVV en de provincie".
Als de dammenroute compleet is,
dus als de mens uit Den Haag bin
nen een uur over de Deltawerken
in Middelburg kan zijn, moet de
stad daar op zijn voorbereid. Ver
keerstechnisch bijvoorbeeld: zou
er niets aan de wegenstructuur ge
beuren, dan wordt het Tangent
propvol. Rutten is bedacht op die
'Hollandse invasie'. "We streven
naar een noordelijke route, zo
dicht mogelijk langs de stad, met
her en der op- en afritten. Een
probleem is nog hoe het verkeer
over het kanaal kan komen. Een
dichte brug is funest voor de
scheepvaart. Daar ben ik abso
luut op tegen. Ik ben voor een
tunnel. De vraag is echter of dat
financieel haalbaar is. Een hoge
brug daarentegen is schadelijk
voor het silhouet van deze monu-
mentenstad. We kunnen daar
trouwens ook niet zo goed mee uit
de voeten. Met een tunnel kun je
van alles maken. En wie weet. Er
zit natuurlijk muziek in die dam
menroute. Het bevordert het toe
risme naar Zeeland. En politiek
gesprokenDen Haag komt
dan dichterbij...".
Tot slot wil hij nog wel w&t kwijt
over kunst. Hijzelf werkt figura
tief, maar voldoende vaag om
niet al te romantisch uit te beel
den in hout en brons. "Soms
beeldhouw ik maatschappijkri
tisch met een spottende onder
toon. Dat zijn beelden als denk-
vrijheid. Ik heb trouwens ook wel
eens geëxposeerd. Ik sta nieuws
gierig tegenover moderne kunst.
Ik bezoek regelmatig grote ten
toonstellingen. Wat hier in De
Vleeshal gebeurt is naar mijn me
ning van nationaal en internatio
naal belang voor de grensverleg
gende kunst. We moeten dat niet
onderschatten, maar ik kijk wel
kritisch". Even later: "Die Vlees
hal, ja. Dat is toch wel prima. Op
mijn verzoek eindigen de toeristi
sche rondleidingen door Middel
burg nu in De Vleeshal. Schoen
makers was er aanvankelijk tegen
om die friet etende toeristen bin
nen te loodsen. Ik ben echter van
mening dat als je zo'n boodschap
wil uitdragen, je bij elke gelegen
heid de kans moet benutten. Ik
vind het echt heel belangrijk dat
dat gebeurt...".