Irritatieladder buigt door, onderzoek gewenst INTERVIEW ACTEUR HENRI GARCIN: 'Nederlandse film twee keer zo snel klaar' .f" Sjoukje Dijkstra WE BOUWEN MET ZIJN ALLEN DE BATAVIA Krentenbol maakt carrière als croissant GLADDE WEGEN? NIKS OP TEGEN! NEDERLAND ZIJN EIGEN V.O.C. SCHIP BIJ SAIL 1990 Interlokaal met slagroom WC-Bril spreekt waarheid J§KWMhud Per parachute in de tuin van Cathérine Deneuve Bij deze 1 Ongelooflijk hoeveel erger nis er leeft onder u! 3 3 Weg met die sleurwordt enquêteur! In zijn tweede vader land Frankrijk staat de Nederlandse acteur HENRI GARCIN niet zon der succes al jaren op het toneel en voor de filmcamera. Als Tony Albers werd hij in 1928 ('ik ben even oud als Mickey Mouse, Tarzan en Kuifje') te Antwerpen geboren en dat ligt natuurlijk al aardig op weg naar Parijs. Voor het eerst is Gar cin sinds vorige week in een Nederlandse speelfilm te zien en wel in Abel, het debuut van regisseur/schrij ver/hoofdrolspeler Alex van Warmerdam. Ter gelegenheid van de première verbleef Henri Garcin enkele dagen in het Amster damse American Ho tel. BAR-DANCING MIDDELBURG ,,De Blauwe Haan" C*\ Profiteer van alle gemakken van de taxi 12600-13200 Humor Het weer van de week volgens Evert van Benthem ■Aan de Goedemorgen Verliefd Met Rienk beleggen (niemand zeggen) hetd0ele deelname: de prijzen: Geld maakt niet eeuwig gelukkig, want het went. Daarom hebben we deze week een financiële tip voor u van geldkunstenaar Rienk H. Kamer. En wie kunnen we beter vragen voor een meteorologische aanwijzing dan Evert van Benthem, de nu al legendarische ijsboer? Ook maakt u kennis met een Nederlands acteur, voorzien van Franse naam, die in Parijs omstreken alreeds een ster is: Henri Garcin. Nu eindelijk te zien op het vaderlandse witte doek. Tot RUR. jan lenferink RUR PEILING RUR PEILING RUR PEILING RUR PEILING RUR PEILING RUR PEILING RUR PEILING RUR PEILING RUR PEILING RUR PEILING RUR PEIL RUR-AAN-HUIS- no. 22 Keizersgracht 382 1016 GA Amsterdam Overname zonder bronvermelding is niet toegestaan. O K cc D CC O UJ O. cc D CC O cc 3 CC O 2 cc 3 CC 0 Z cc 3 CC De oproep van een paar weken geleden ons eens te schrijven wat u persoonlijk irriteert, heeft een stortvloed van brieven opgele verd. U blijkt zich te ergeren aan de meest uiteenlopende zaken én personen: van gasprijzen tot dronken automobilisten; van tv- reclame tot belastingontduiking; van hondepoep-op-de-stoep tot jeugdvandalisme. De RURpagina brengt de ko mende weken lijn in al die erger nissen en irritaties. Welke irrita tie scoort het hoogst? Welke er gernis heeft de meeste fans? Wij hebben een lijst gemaakt van vijfendertig meest genoemde on derwerpen van ergernis. Samen met het marktonderzoekbureau inter/view stellen wij een natio nale irritatieladder samen, waar op de diverse ergernissen een plaats krijgen. Dat gaat als volgt: elke veertien dagen worden ze venhonderdvijftig personen door inter/view telefonisch geïnter viewd over een groep van vijf afzonderlijke irritaties. Er wordt gevraagd of men er vaak, zelden of soms last van heeft. Zo kunnen we per onderwerp een puntento taal vaststellen. Elke veertien dagen worden de vijf onderzochte ergernissen op de RURpagina gepubliceerd mét de behaalde punten. Op deze wij ze wordt in de loop van het voor jaar steeds duidelijker welke irri taties het meest leven onder onze landgenoten en ziet u in hoeverre u uw ergernis deelt met anderen. Op de laatste RURpagina van dit seizoen plaatsen we de vijf boven ste sporten van de irritatielad der. U blijft ons toch wel lastigvallen met uw persoonlijke ergernis? Schrijf naar RUR-pers, Keizers gracht 382, 1016 GA Amster dam. 3D 3 r~ 2 o 3D i- z O 73 C 3D r- Z O 33 3 r- z O 3D 3 z O RUR PEILING RUR PEILING RUR PEILING RUR PEILING RUR PEILING RUR PEILING RUR PEILING RUR PEILING RUR PEILING RUR PEILING RUR PEIL INTER/VIEW is een van de grootste marktonderzoek bureaus van Nederland. Het is gevestigd in Amsterdam maar doet onderzoek in heel Nederland. Niet alleen tele fonisch, zoals voor de irrita tieladder, maar ook bij men sen thuis, op straat of in winkels. INTER/VIEW heeft dan ook altijd behoefte aan goede enquêteurs. Mis schien is dit interessante werk iets voor u. Als u inte-, resse hebt, informeer dan eens naar de mogelijkhe den. Even bellen*naar IN TER/VIEW is voldoende: 020 - 85 20 01. De fransen zeggen het tegenwoordig behalve met bloemen ook met gebak. De intergateaux servi ce, een soort fleurop, maar dan in zoetigheid, werkt via computers die opgesteld staan bij ban ketbakkers in het hele land. Klanten die familie of kennissen, waar in Frankrijk dan ook, op hun verjaardag een taart ca deau willen doen, kunnen met de computer hun keuze bepalen en tevens een felicitatie meezen den. Het net gelanceerde systeem loopt nu al als een trein. Bloemen houden van mensen. Gebak blijk baar ook. Een franse uitvinder heeft een closetpot met duo-functie ontwikkeld. Wanneer de gebruiker plaatsneemt en de voe ten optilt, licht tussen de dijen het lichaamsge wicht van de dag op in digitale cijfers, aan te raden valt eerst de be hoefte te doen en vervol gens te wegen. Dat kan wel eens een paar ons schelen. In Nederland bent u vrij onbe kend, terwijl u in Frankrijk in zo'n twintig films heeft ge speeld. Is het daar nu anders werken dan hier? 'Het was een openbaring voor Henri Garcin: 'Een hele ploeg intelligente mensen kom je niet vaak tegen'. INGEZONDEN MEDEDELING Geopend wo. t/m zo. van 22.00-04.00 uur Verwarmd terras Keuken open tot 23.00 uur Markt 53 Middelburg Tel. 01180-13739 TAXICENTRALE MIDDELBURG B V. ting en nacht service telefoon (01 1 80) Arnesteinweg 15 4338 PD Middelburg mij dat hier zo vreselijk hard wordt gewerkt. Het gaat aan één stuk door, ook op zondag. Van 's morgens negen uur tot de volgende ochtend vijf uur is geen uitzondering. En dan vraagt iemand mij om acht uur 's avonds - als je rammelt van de honger - eindelijk eens of je misschien 'een hapje' wilt eten. Dat hebben ze me vantevoren niet verteld. Waarschijnlijk staan ze er ook niet bij stil dat het in andere landen anders gaat. In Frankrijk is zoiets on denkbaar. Daar zien de vak- Er komt een meisje voor in de film dat zowel met de vader als de zoon een verhouding heeft. Ze werkt in een peepshow. Bent u weieens naar zo'n ver toning geweest? 'Ik heb het ooit wel eens gezien, ja. Ik heb nog een grapje uitge haald met een van de produ centen, van wie ik wist dat hij er best naartoe wilde. Met een doodserieus gezicht héb ik ge zegd dat het voor mijn spel absoluut noodzakelijk was om eens naar zo'n Amsterdamse peepshow te kijken. Geef me bonden streng toe op werktij den. Om half acht 's avonds gaat er een fluitje en houdt alles op. Het voordeel is wel dat een Nederlandse film twee keer zo snel klaar is.' Waar gaat de film over? 'Over een 'jongen' van éénen dertig die last heeft met zijn ouders. Zijn moeder neemt hem te veel in bescherming en zijn vader is een soort parvenu, een beetje een pretentieuze lummel.' U bent de vader. Herkent u zich in die man? 'Nee. ik ben helemaal niet zo. Ik haat dat soort mensen. Maar ik vind het wel leuk om te spelen.' maar geld, zei ik tegen hem, dan ga ik er wel naar toe. O, antwoordde hij, dan ga ik met u mee. Welnee, zei ik toen weer, zo'n peepshow is toch heel ver velend, dat wil ik u echt niet opdringen, laat mij maar gaan. Maar hij stond erop mee te gaan. Iedereen die erbij was lachte zich dood.' Is Abel een serieuze film, of valt er ook wat te lachen? 'Er zitten scènes in die zijn om te gieren. Maar het is wel een bijtend soort humor. Als je het komische element weglaat, is het eigenlijk vreselijk wat er gebeurt. Ik trek, sleur en schop mijn zoon in de film de deur uit. In de film heeft dat een Ik zag de ganzen allemaal overtrekken, richting noorden, en dan denk ik toch dat de dooi heel snel gaat komen. Daarom verwacht ik een heel harde temperatuurstijging en die hebben wij als boeren ook nodig. Ik heb wel zin in het voorjaar, dan is alles veel vrolijker. leuk effect, maar het is natuur lijk verschrikkelijk. Het is hu mor die in deze tijd past: die is ook niet meer zo lief en aardig. Abel is ook een internationale film. Je.kunt niet zien in welke stad hij speelt. Dat wil men in het buitenland niet. Als wij in Frankrijk draaien en de film gaat bijvoorbeeld naar Japan, dan maken we de kentekenpla ten van de auto's onherken baar. Een woord als café wordt weggeschilderd. In Amster dam heb je die paaltjeshoe noemen jullie die?' Amsterdammertjes. 'Juist die Amsterdammertjes hebben we overtrokken met vierkante buizen.' Je hoort vaak over klaterende ruzies tijdens opnamen. Hoe was de samenwerking bij deze film? 'Uitstekend. De hele ploeg be stond uit heel intelligente mensen, zowel de technici, de acteurs als de producers. Dat is uitzonderlijk, dat kom je niet vaak tegen.' Het is de eerste speelfilm van Alex van Warmerdam. Hij komt uit de theaterwereld. 'Dat zijn de besten. Het wer ken met Alex was buiten ge wóón, in twee woorden. Grote filmregisseurs als Bergman, Polanski, Chaplin en Fellini hebben allemaal een toneel- achtergrond. Ze zijn gewend lange tijd intensief met een groep acteurs om te gaan en zij weten precies wat voor span ningen er kunnen optreden. Als een actrice haar pruik om twaalf uur nog niet op heeft, weten ze hoe ze zo iemand moeten aanpakken. Dat is wat anders dan een regisseur die 's morgens 'goedemorgen' JOAN COLLINS' nieuwe MINI-SERIE met de titel SINS (Zonden) wordt waar schijnlijk door VERONICA uitgezonden. De definitieve BESLISSING moet nog wor den genomen. In het begin van de jaren zestig was ons aller SJOUKJE DIJKSTRA een alom vereerde ijsvorstin, gelauwerd met Europese en wereldtitels en (in '64) een glanzend gou den Olympische plak. Omdat onze banden te glad waren voor het bevroren wegdek, belden wij veilig voordelig even naar Hilversum. HEB JE NOG AAN DE ELF STEDENTOCHT MEEGE DAAN? 'Nee, hoor.' WAAROM NIET? JE BENT HET SCHAATSEN TOCH NIET VERLEERD? 'Dat niet. Als ik aan hardrij den deed, zou ik me nog kun nen voorstellen dat ik mee had gedaan, maar op het vlak van schaatsenrijden ben ik heel ergens anders bezig.' JA, DAT IS WAAR. HOEWEL JIJ AL DIE SCHEUREN IN HET IJS MET PRACHTIGE PIROUETTES HAD KUNNEN OMZEILEN' 'Inderdaad, hahaha.' HEB JE WEL VOOR DE TELE VISIE GEZETEN? 'Ja, ik heb het wel bekekén. Ik vond het fantastisch hoe Evert van Benthem gewon nen heeft.' BEN JE ER OOK VROEG VOOR OPGESTAAN? 'Nee, maar ik heb wel het laatste gedeelte helemaal gevolgd. Ik neem werkelijk mijn petje voor hem af.' VOELDE JE ALS FRIEZIN NOG EEN SPECIALE BE roept en 's avonds weer naar huis verdwijnt.' Aan welke film heeft u de beste herinneringen? 'Aan de eerste waarin ik speel de: La vie de chateau, met Cathérine Deneuve, Pierre Brasseur en Philippe Noiret. Dat was twintig jaar geleden. Die film is een groot succes geweest. Ik speel er een Franse verzetsstrijder in die tijdens de oorlog boven Londen wordt ge dropt en met zijn parachute in de tuin belandt van Cathérine Deneuve op wie hij al jaren ver liefd is. Zulke mooie dingen gebeuren alleen in films.' U wordt gegroet. Een kennis? 'Nee, dat is zo gek. De eerste dagen dat ik hier in het hotel zat, zag die man me niet. Tot ik op de televisie was geweest, toen veranderde zijn hele hou ding. Dat is de macht van het kastje. Als je daar eenmaal op bent verschenen, ben je wat.' Zo denkt toch niet iedereen erover, hoop ik? 'Het zijn de minder slimme mensen die zo veranderen, die iets kruiperigs krijgen. De slimmeren laten niets merken. Vroeger had je een dergelijke reactie als iemand in een auto zat: dat gaf een soort status. Het zal nog wel tien of twintig jaar duren voordat we echt aan iemands gezicht op de televisie of het filmdoek gewend zijn.' Q DIANA ROSS trouwde on langs de steenrijke NOORSE reder ARNE NAESS, die haar op HUWELIJKSREIS mee voerde naar zijn privé eiland TIANO in de STILLE ZUID ZEE. DIANA wil niets liever dan dat hij de naam TIANO verandert in DIANA, maar de eilandbewoners moeten nog worden overgehaald. TROKKENHEID BIJ DEZE GEBEURTENIS? 'Nou Ik ben eigenlijk al leen maar in Friesland gebo ren en dat is alles. Daarna ben ik opgegroeid in Amstel veen. Maar zo'n Elfsteden tocht is natuurlijk iets leuks en ik vind het fijn dat hij ook deze keer weer gereden kon worden. Je ziet hoe iedereen erbij betrokken is: acht mil joen mensen hebben zitten kijken. Dat is echt uniek.' NEDERLAND STOND HEEL EVEN WERELDWIJD IN DE BELANGSTELLING. DENK JE DAT DEZE PUBLICITEIT OOK GUNSTIG IS VOOR ONZE KANSEN OP DE ORGA NISATIE VAN DE OLYMPI SCHE SPELEN IN 92? 'Dat weet ik niet. Ergens misschien wel, omdat ze zien dat wij ook wat kunnen or ganiseren en op sportgebied wel degelijk meetellen.' VIND JIJ OOK DAT AMSTER DAM OLYMPISCH DORP MOET WORDEN? 'Dat lijkt me ontzettend leuk, ja. De Olympische Spelen zijn toch iets speciaals. Het zou echt een hoogtepunt zijn, maar alles kost natuurlijk wel erg veel organisatie.' EN ZOUDEN WIJ DAT AAN KUNNEN 'Waarom niet? Andere lan den kunnen het ook.' MAG IK VRAGEN WAAR JIJ JE MOMENTEEL MEE BE ZIGHOUDT? 'Ik ben nu een goed jaar advi seuse van de KNSB voor het kunstrijden. Ik kijk rond en bespreek alles met de bege leiding. Dat is wel leuk.' STAAN JOUW TWEE DOCH TERS OOK AL OP DE SCHAATS? 'Jawel. Doordat ik weer bij de KNSB ben, zijn zij nu ook helemaal geïnteresseerd ge raakt in het schaatsen.' OM NOG EVEN OP DE ELF STEDENTOCHT TERUG TE KOMEN - STEL NOU DAT JU NET ALS VAN BENTHEM GEHEEL ALLEEN ALS EER STE DOOR DE FINISH WAS GEGAAN, ZOU JE ER DAN NOG EEN DUBBELE RIET BERGER TEGENAAN GE GOOID HEBBEN? 'Hahaha. Als ik de kracht had gehad, zou ik dat wel gedaan hebben, denk ik. Uit vreugde alleen al. Maar ik vond het fantastisch hoe Evert van Benthem hem he lemaal gereden heeft. Je kon zien dat hij echt de baas was - vooral omdat hij na het de eerste keer geprobeerd te hebben, nóg een keer zelf is weggegaan.' gladde wegen zijn een schrik voor de meeste au tomobilisten, maar sneeuw en ijs op de weg zijn minder gevaarlijk dan het lijkt. Onderzoeken hebben uit gewezen dat in 1983 min der doden vielen bij onge lukken op gladde wegen dan op droge of natte we gen. Op besneeuwde we gen rijden mensen lang-' zamer en behoedzamer waardoor de kans op een dodelijk ongeluk klei ner wordt. Het veiligst zijn gladde wegen 's nachts bij een maximum snelheid van 80 km/uur. Onder deze om standigheden heeft één op de vijftig ongelukken een dodelijke afloop, ter wijl op droge wegen één op de zeventien ongelukken fataal bleek. Ook in zwe den daalt het aantal do den in het verkeer in ja nuari en februari sterk, terwijl in die sneeuw- en ijsrijke maanden de schade aan auto's door on gelukken en slippartijen toeneemt. Wie nu een beetje geld op rente vast wil leggen, kan het beter op een jaar doen, want er hangt in maart of april een renteverlaging in de lucht van een half tot een heel procent. Dat betekent dat de spaartarieven gaan dalen. Maar het hangt natuurlijk af van de omvang van het be drag. Als het een klein be drag is, investeer dan je geld in grond. Want door de de flatie wordt het steeds meer waard! Graaf dus een groot gat en gooi het daar in. INGEZONDEN MEDEDELING 56.62 m Door storting van f 100,- op bank rekeningnummer 48.33.27.778 of post bankrekeningnummer giro1513. ont vangt u een lot. U kunt ook betalen in 10 termijnen van f 10,-. Hiertoe stort u f 10,- op bank rekeningnummer 48.33.27.778 of post bankrekeningnummer giro) 1513. Hierna ontvangt u uw lot en een mach tiging voor automatisch afschrijving van de 9 resterende termijnen ran f 10,-. In totaal vinden 11 trekkingen plaats. Vanaf eind september iedere maand één trekking. Bij verkoop van 100.000 loten wor den ruim 5100 prijzen uitgeloot, d.w.z. voor u een kans van 120. Daarom stel niet uit, het aantal loten is beperkt. U heeft namelijk met één lot een kans óp 11 prijzen. De prijzen bestaan o.m. uit 10 VOU/O's 340,3 MERCEDESSEN 190E. 40 VAKANTIEREIZEN met elk een waar de van f5.000,-, 60 VIDEO recorders, 40 kleuren TV's en 5000 CADEAUBON- NEN-van f 100,- tot f999,-- De Batavia is één van Nederlands mooiste V.O.C. schepen uit de Gouden Eeuw. In Lelystad is men begonnen met de identieke herbouw van dit unieke schip. De kiel, met een lengte van meer dan 50 m, is reeds gelegd. De spiegel, 19 m hoog. is vrijwel klaar. Met uw steun zal de hele wereld kun nen zien via, Radio, TV, Dagbladen en tijdschriften, dat Nederland weer over een eigen V.O.C. schip beschikt. Bij "Sail Amsterdam 1990" zal de Batavia zijn debuut maken aan 't hoofd van de vloot, die dan het Y opvaart. Tijdens de bouw is de Batavia te bezichtigen in Lelystad. Ook na 1990 zal de Batavia, als zij niet mee doet aan representatieve taken over de hele wereld, in Lelystad te be zichtigen zijn. Kastelen worden gerenoveerd, his torische panden worden gerestaureerd, maar een schip op ware grootte uit de 17e eeuw ontbreekt. Steun met overheid en bedrijfsleven deze loterij! Nadere inlichtingen zijn verkrijgbaar bij Actiebureau: Nederland bouwt de Batavia. Postbus 1064. 2340 BB OEGSTGEE5T Tel: 071-154409.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1986 | | pagina 19